REKLAMA

Porażka programu PKS plus

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-01-23 18:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
24 minuty po godzinie osiemnastej słuchamy Radia TOK FM popołudniu Radia TOK FM w naszym studiu Jakub Dybalski transport publiczny PL to będzie dobry dzień dobry no, więc w maju ubiegłego roku tak ustawa została przegłosowana w sejmie przez się cieszyli, że oto będzie wsparcie dla lokalnego transportu konkretne pieniądze na jesieni ubiegłego roku miały pójść wtedy przez media przewalały się taka wielka fala przykładów, gdzie ten transport lokalny w Polsce autentycznie Rozwiń » niedomaga do tego stopnia, że ogranicza ludziom możliwość dostania się do pracy do lekarza sytuacja była na tyle obrazie jako społeczeństwo powinniśmy chora rząd zauważył w Czechach zadziała nawet tak, ale jak teraz perspektywy tych iluś miesięcy działania tejże ustawy na funkcjonują transport lokalny skoro czytam, że PKS Częstochowa likwidacja taka jest w Gnieźnie złożył wniosek Zamość PKS likwidacja co się dzieje jak byśmy posłuchali haseł, że w zeszłym roku 300 000 000 na przywracanie połączeń autobusowych, a od tego roku 800 000 000 rocznie od Super i ręce same składają do oklasków zresztą taki pewnie był był pomysł przed wyborami najpierw nad europejskimi potem parlamentarnymi skoro w praktyce wygląda to, bo inaczej znaczy wspomnieć tutaj tych PKS, które upadają to to nie jest jakby sytuacja nagła, bo one upadają regularnie już od od od dłuższego czasu dla nich tak naprawdę te pieniądze niespecjalnie były przeznaczone dlatego, że to są pieniądze przeznaczone na organizowanie nowych linii autobusowych to znaczy pomysł taki, że tam, gdzie nic nie jest kompletnie nie ma nie ma jak dojechać tam prawdopodobnie nie jest tak są to z myśleli ustawodawcy, dlatego że komuś nie opłaca tam tam jeździć autobusami nowe dopłacimy do każdego jego druga tak żeby, żeby do tych biletów które, które przewoźnicy będą będą sprzedawali pasażerom jeszcze troszkę dopłacić dzień nie więcej niż złotówkę do wozokilometra to jest to jest troszeczkę, ale na tyle, żeby to jeżdżenie okazało się okazało się opłacalne i jak to zrobimy to wszędzie, gdzie tych autobusów brakuje one nagle zaczną powstawać tylko, że niestety na razie przynajmniej to wychodzi z tych 300 000 000zł, które były rozrzucone rozdysponowania w zeszłym roku 300 000 000, dlatego że tam program ruszył w połowie roku więcej rozdano około 6% w tym roku już był pierwszy nabór ją też nie wygląda najlepiej tam są niewielkie ilości pieniędzy będą kolejne nabory imamy nadzieję, że ktoś się na to dlaczego oni, że przecież konkretne pieniądze tak naprawdę znaczy są powody czy to byłyby winne są samorządy, do których jest skierowane są skierowane pieniądze znaczone miały kontraktować usługi głosowe i winni są też autorzy winny jest rząd oznacza autorzy ustawy samorządy, dlatego że wiele samorządów w Polsce kompletnie nie widzi w ogóle potrzeby uruchomienia przewozów autobusowych ustawa niespecjalnie wskazuje, kto konkretnie za jakie za, jaką linię autobusową powiedziała wzruszona wskazuje, że powinien zrobić samorząd, ale nie wiadomo czy z punktu ADO punktu powinien takie taką usługę zorganizować samorząd wojewódzkim powiatowym, że może gminy posiedzenie przerzucają przerzucają odpowiedzialnością i mimo że są wyjątki w Polsce takie samorządy, które na własną rękę organizują bardzo dobrą komunikację publiczną to zdecydowanej większości w zdecydowanej, więc 23 tak wynika zbadań Instytutu badań panu między 23 gmin wójtowie w ogóle nie widzą potrzebę organizowania tego samorząd alpejską jednostronne do z drugiej strony mamy ustawę, która jest tak na tyle skomplikowana jest moim mój zdania jest na tyle skomplikowana i na tyle stawia przeszkód wykorzystaniu tych pieniędzy, że przynajmniej zeszły rok tak tam było szereg samorządów, które chciały skorzystać z pieniędzy troszkę widziały jak mają zrobić tam mniejsza jest sporo luk sporo błędów które, które powinny być poprawione, żeby te pieniądze rzeczywiście mogły być wykorzystana, czyli od mamy sytuację, że pieniądze są, ale przecież te pierwsze części odpowiedź na pytanie co nie działa punkt to jest coś takiego, że jest jakiś samorządowiec, który mówi w zasadzie my tego nie potrzebujemy jako artysta opowieść, którą szliśmy częstokroć u nas wszyscy mają samochody tak tak to no to bardzo często się pojawia taka odpowiedź skoro pamiętajmy o tym, że nie każdy jeździ samochodem rocznie każdy albo może albo nie każdy jest stanie jedno licealista, który dojeżdża do liceum nie prowadzi samochodu jest młody staruszka która, która nie może dojechać do lekarza też nie prowadzi samochodu, bo nie jest już zbyt wiekowa na to osoba, która jest chora też może nie musiał z rachunku osoba, której niepełnosprawna też może nie móc się za za kółko aż aktor, który gospodarstwo 1 samochód, ale to właśnie może tę samą np. może albo żona wzięli samochód no no no i co zrobić to drugi, a drugą co drugi samochód kupić drugi samochód albo wozić tą drugą osobę i nagle 1 osoba w rodzinie, która ma prawo jazdy staje się taksówkarzem dla NASA zresztą czy jakby tutaj to wywołuje mnóstwo problemów i pamiętajmy, że też rozmawiamy, o czym sobie coś się jest określone określeniem wykluczenie transportowe to dotyka to nie jest problem z nielicznych osób dotyka kilkunastu milionów Polaków, którzy mieszkają w takich miejscach, gdzie ten transport albo go nie ma w ogóle kilkanaście milionów Polaków faktu znów wracam uważa pan bardzo szeroko w takim razie to definiuje wykluczenie sportowe boje czeka wykluczenie komunikacyjne jako coś co jako nie z mieszkań w miejscu, które w, którym albo nie ma żadnego transportu publicznego albo jest na tak niskim poziomie tak rzadki albo tak, a albo tak słaby jakościowo, że nie stanowi realnej pomocy kilkanaście milionów ludzi w Polsce tak znaczący to znów wracam z wracam do do badań Instytutu rozwoju wsi rolnictwa but, który parę lat temu przeprowadził takie badania zresztą to są badania robione robione co jakiś czas one są powtarzane, który właśnie wyliczył, że zdaje się tam tam padła liczba 14 000 000 osób mieszka w miejscach, gdzie na przystanek autobusowy bądź bądź kolejowy nie dojeżdża żaden transport publiczny to gigantyczny problem ten problem tak naprawdę społeczne ogromny, ale za sam możesz szukamy rozwiązania może odpowiedzieć, gdzie indziej zaczęto nie chodzi o ten system, który tak jak myśmy na początku, że do km do płacimy złotówkę będziemy rozdawali fundusze Niechcę samorządy sprawdzą dzień ten może nie tędy droga może jakoś inaczej się może takie dobre praktyki jak spojrzymy w Europie może tego typu problemy z wykluczenie transportowe komunikacyjne było inaczej rozwiązywali oczywiście, że tak marzyłem o moim zajmiemy głównym głównym błędem w całym tym pomyśle na rozwiązania tego powalczą zadziała ciągnie zadziała to się okaże zobaczymy, jaką będzie działo w tym roku wnoszonymi, ale itd. rozpisana na wiele lat co błędy w tym pomyśle jest wprowadzenie wszystkiego do pieniędzy to znaczy my zaczęliśmy się zastanawiać, gdzie się opłaca uruchomienie takiej usługi to nie o to chodzi czy transport publiczny to nie jest biznes, który ma się komuś poseł to jest usługa publiczna mamy dobrze napisane w konstytucji obywatel RP ma prawo do transportu publicznego teoretycznie jesteśmy społeczną gospodarką rynkową rynkową lub rok tak wprost Instytut transportu publicznego konstytucji wpisanego wpisanego nie mamy nawet nie mamy to, czego zaczęła się na początku nie mamy jasno wskazanego odpowiedzialnego za organizowanie takiej usługi oraz mobilność z tych dzisiejszych czasach taką podstawową rzeczą, którą państwo samorząd powinien powinien zapewniać samorządów w myśl filozofii nawet się przecież przyjęte założenie, że to jest taki obowiązek władz jak zapewnienie dostępu do edukacji służby zdrowia to w tej optyce to wracając do samego początku to jest tak samorządowiec powiem no ale mamy coraz więcej zadań, które musimy wykonywać, a pieniędzy wcale tak dużo nie nie przyrasta jak się uporamy z edukacją jak się uporamy ze służbą zdrowia jak się uporamy z tymi podstawowymi rzeczami media inni tak dalej gospodarka śmiecia odpadami tak to są wyzwania, o których samorządowcy myślą dniami nocami to pogadamy o tych Pekaes SA wszystko zgoda tylko z 1 strony mamy samorządy, które nie traktują tego transportu publicznego per noga traktują go jako po właśnie podstawowy element działalności są miasta czy my mamy mieszka w Warszawie tutaj Warszawy do 33 miliardy złotych rocznie na transport publiczny po drugie, a ile z tego za, a wracając do biznesowej retoryki to czy też nie wraca z biletów nie jest też wzrosła z biletów, dlatego że nie robimy po to, żeby się to znaczy miast Warszawa nie robi tego po to, żeby się poseł po to, żeby ludzie mogli się poruszać po mieście oto, by wracamy do tego mówiłem to jest usługa publiczna, a druga rzecz jest taka, że rzeczy powiedział nasz przytoczył jeszcze to edukacja powiaty są odpowiedzialne za szpitale gospodarka śmieciowa, jeżeli 223 wójtów nie widzi w ogóle takiego takiej potrzeby to nie jest problem pieniędzy na 4 znana na na pierw pierwsza w pierwszej kolejności tę sprawę tego, żeby oni uznali, że jednak warto robić raczej nie widzę takiej edukacyjnej tutaj działalności rządu czy rzadko rzadko naprawdę rzadko słyszę rządzący, którzy poza tym czasem przed wyborami jednymi drugim, kiedy ten temat w ogóle został znienacka wyciągnięto to nie widzę takiej też lata tego tematu w ogóle nie było tak naprawdę dopiero dopiero od niedawna się pojawił najpierw o tym, zaczęli mówić politycy lewicy potem rzeczywiście przed wyborami samorządowymi Jarosław Kaczyński wspomniał o tym, że warto zrobić stąd mamy mamy mamy tę ustawę zaczynamy o tym, mówić, ale tylko, że to jest także, jeżeli przez lat 2030 przeznaczyliśmy wszystkich do tego, że jeżeli Sejm chce być mobilny zakup przez samochód to rok 2 mała uwaga także, że mówimy o kolei okazuje się, że to nawyki potrafi się szybko zmienić co zostało ale o co pytasz no pytam o to jak to się dzieje, że rolę kolei wzrost w ostatnich 1111 już w ubiegłym roku 8% liczba 3 przejazdów to i tak jest to i tak jest mało, bo jeżeli porównamy ze statystykami zachodnioeuropejskimi Polacy bardzo rzadko jeżdżą jeżą jeżdżą pociągami, ale no widzisz inwestujemy od od pewnego czasu bardzo duże pieniądze połączenia kolejowe naprawdę jeszcze nie budujemy nowych linii kolejowych, ale przynajmniej kupujemy Pendolino tory, bo wszyscy wiemy inwestujemy w nowe nowy tabor utworzyliśmy w ciągu ostatnich tam 10 kilkunastu lat koleje regionalne czy koleje czy to koleje Mazowieckie na Mazowszu czy koleje dolnośląskie w Generali większości regionów jak koleje powstają nagle okazuje, że jak pasażer ma dobrą ofertę i może pojechać pociągiem nie ma się o tym, że stanie w korku że, że jest zimno, że jakieś powodu co się stanie na drodze to jest oferta, z której korzysta z nowej Jakub Dybalski transport publiczny krótka PL bardzo dziękuję dziękuję również 1836 informacje z ostatniej chwili to oczywiście czekamy na uchwałę Sądu Najwyższego i to właśnie się dzieje my będziemy wracali do tego w dzisiejszym programie Radia TOK FM za chwilę informacje Radia TOK FM jest 9 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA