REKLAMA

Teatr jest najważniejszy

Reportaże Radia TOK FM
Data emisji:
2020-01-24 06:00
Czas trwania:
26:42 min.
Udostępnij:

Małgorzata Waszkiewicz idzie szlakiem losów byłych pracowników Teatru Polskiego we Wrocławiu - aktorów, którzy musieli rozstać się z miastem, rodzin, które żyją na dwa domy. W poruszającym reportażu pokazuje, jak rodziła się inicjatywa Teatru Polskiego w Podziemiu - który tworzy nie tylko sztukę, ale również przestrzeń dla siebie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
miałem w tym mieście 3 żony 8 mieszkań 10 samochodów i 1 teatr wszystko kręciło wokół tego teatru w moim życiu mówi przestał lub Puławskiej aktor teatru polskiego we Wrocławiu teatru polskiego podziemia, jakim miejscu dzisiaj jesteś po tych latach walki teatr Polski jest bolesne pytanie bo, bo chyba mam kryzys, jaki w tej chwili i będzie może przeze mnie przemawiało rozczarowanie nie chciałbym tego nazwać wzmocnieniem, ale można można było ten teatr naprawdę uratować Rozwiń » nie udało dramatyczny protest artystów przeciwko dewastacji przez powołanego kontrowersyjny się dyrektora Cezarego Morawski piętnastego dnia 2016 czy zemsty Morawski, bo się decyzję o zwolnieniu 11 w tym rzadko będących twarzami naszej zgody, a ma też Andrzeja łacha Michała pańskie do śmietnika poleciało 7 przedstawień w tym Krystiana Moniki strzępki i Łukasz Twardowski to zwykły wandal albo we Wrocławiu w kształcie jak znacie właśnie dzisiaj przestaje Tomasz Lulek 41 lat we Wrocławiu w teatrach współczesnym polskim wiadomo, że nic nie jest dany raz na zawsze czy dobry teatr nowy dyrektor czy czy świetny zespół natomiast to co się wydarzyło przeszło najśmielsze oczekiwania wszystkich także, gdzie jestem w tej chwili nie chcę używać dosadnych słów natomiast, żeby nie być tam w tej ciemności kombinuje pracuje gdzie indziej trudno powiedzieć dorabiam, bo nie dorabiam natomiast szukam miejsc, w których jest mi dobrze miejsc twórczych miejsc optymistycznych misja z nich Adam szczęścia, by w teatrze polskim we Wrocławiu byłem od 2005 roku zaraz po skończeniu szkoły Cracovia ja naprawdę kochałem Wrocław i naprawdę kocham teatr Polski we Wrocławiu, więc wydawało się nieprawdopodobne, że może nastąpić taki kres naprawdę bardzo długo zwlekałem z tą z tą decyzją, by przeprowadzić do Warszawy teraz pracuje w teatrze Narodowym w Warszawie, bo aktor, który nie gra, który nie pracuje umiera Michał Opaliński, gdzie mieszkasz trudne pytanie przeniosłem rzeczy do wszystkiego Warszawy mieszkam w Warszawie pracuje w różnych miejscach w Polsce, a tam, gdzie mieszkasz rzeczy przeniosłem już wszystkie do Warszawy, ale tak się ciężko stąd wyprowadzić trzeba coś dla siebie prywatnie oznaczała ta rewolucja w teatrze polskim nie nazwałbym tego rewolucją to niebyła żadna rewolucja tego to była to był pogrzeb pogrom ani rewolucja, bo tam nie nastąpiła żadna zmiana tak to jakiś program się skończyła coś co zamordowano pogrzebano dla mnie prywatnie kataklizm Agnieszka Kwietniewska w teatrze polskim od 2011 nadal pracuje no ja jakoś udaje mi się po prostu pracować w innych miastach zapełnia się ten sezon pracuje w innych teatrach życie na walizkach, mimo że tutaj etat jest ciężkie, zwłaszcza przy pięcioletnim dziecku no i trudne to jest najbardziej chyba cierpi właśnie moje dziecko, bo rozbija rytm jego domu musi ze mną wyjeżdżać musi być beze mnie w domu Anna Ilczuk obecnie aktorka teatru powszechnego w Warszawie wcześniej aktorka teatru polskiego we Wrocławiu dzisiaj wjeżdżając na dworzec wrocławski, który kocham mam do niego specjalny sentyment jestem wrocławianką z urodzenia i wyboru zawsze tak mówią sobie stwierdziła, że chyba jestem gdzieś między miejscami jeszcze troszkę to jednak musiała zostawić swój teatr swoje rodzinne miasto wyprowadzić do Warszawy co dla ciebie oznacza myśmy się przenieśli całą rodziną z małym dzieckiem było to bardzo trudne, dlatego że ja mam tutaj rodziców mam tu babcie mam tu wszystkich przyjaciół mam swoje przyjaciółki z czasów liceum z czasów podstawówki, a także z czasów przedszkola to była trudna decyzja jak Siedliszcze przy stole w myśl jeszcze dobra no to pakujemy walizka znaczy DC była bardzo proste łatwo nie było wyjścia to znaczy ja nie nie po jestem aktorką i zajmuje się sztuką, żeby robić polecą, bo byle co można robić, ale za wiele większe pieniądze niż w teatrze SP natomiast konsekwencje tej decyzji są bardzo trudne dzisiaj to znaczy każdy przyjazd moim Wrocławia boli bardzo tęsknię za rodzicami tęsknie ze swymi przyjaciółmi wszystko się w moim życiu też zmieniło ono jak jak jak większości nie mam dzieci ale, ale żyje na walizkach nie ukrywam, że są takie momenty kryzysowe, kiedy kolejnego dnia pakuje walizkę na kolejne 1,5 albo miesiąc i i czasami nie ma się siły ciągnąć tej walizki na dworzec utrata tego tego Wrocławia tego rodzimego miejsca jest pewnego rodzaju wyrwą w sercu, której chyba już nic nie zaklepał żona tak żona Warszawy woli razem pracowali razem pracowaliśmy tutaj Warszawa zabrała zabrała większość zespołu świetnych aktorów wy zdecydowaliście się żyć na 2 domy na 2 miasta tak tak dzisiaj jest odległość do Ameryki jest zgodność niedogodność, ale doskonale po latach pracy w zawodzie wiemy, jeżeli nie zostanie bez pracy przez siebie zbiera bierzesz żałuję, że nie dostałeś propozycję takiej, jaką ono nie nie żałuje nie, bojąc się na tym, że propozycja może miał jeszcze większy ból, jaki się, a więc nie chciałbym stąd, jeżeli żadne skarby niezależne w tej sytuacji, jaka jest to jest moje miasto i tutaj zostanę do końca to oczywiście wpływa na życie rodzinne na wszystko, bo żyliśmy z olbrzymim ciśnieniu to jest chyba normalne u każdego, jeżeli obserwujesz art czystego wandalizmu po prostu wandalizmu to ja nie znajduje innej nazwy bezmyślnego wandalizmu to no dzieją się w sobie różne dziwne rzeczy to odczuwa rodzina chociażby z bardzo przepraszam nazywam się Wiesław Cichy byłem aktorem teatru polskiego we Wrocławiu obecnie pracuje w teatrze współczesnym we Wrocławiu na drugą nogą jestem w Warszawie ile lat pracowała w teatrze polskim w 2005 praktycznie do 2016 czy to dużo gadać byłem 1 z tych którzy, jakby dźwigali na swoich barkach repertuar teatru polskiego główna rola Dan tonie główną rolę w Kantonie główna rola cząstkach elementarnych RBK ostatnia główna rola Termopil polskich lat fińskiego co mam robić z klubem pierwszy na siódmym Chryste panie coś, ale resort rozwoju przebaczenia o proszę o zaprasza od banku zaś linia wrażenie przecież jestem zobowiązany również co roku stwierdził nie osiągnie miałeś taki trudny moment po tym, jak przestała pracować w teatrze pewnie, że jasne, że miałem trudny moment ale, ponieważ mam 2 synów, którzy wymagają opieki nie mogą się rozczulać nad sobą trzeba było pracować zasuwać i tyle pytam o to, bo któregoś dnia patrzy Wiesław Cichy para dokumencie oczywiście, że muszę się tym ratować żadna praca, która jest wykonywana rzetelnie godnie nie hańbi już to zdarzenie zawodowców takich jak np. ja i takich absolutnych amatorów wziętych z ulicy no po prostu pomyślę sobie już dobrano jest jak jest, ale trzeba z tego wyciągać jakąś naukę nauczyłem się pracy przy kamerze szybkiej przeróżnych kamerach w różnych warunkach trzeba wyciągać maksymalnie nawet bardzo niewygodnych trudnych sytuacji naukę dla siebie ja się nie obrażam na życie czy był taki moment, kiedy nie mieliście pieniędzy ja powiem, bo nikt się to nie wyrywa ja przez pół roku nie zarabiałem byłem za pożyczone, ale odbiłem sobie te te do linkę nie zagrałem w żadnym para dokumencie ani żadnym najbardziej, bo nie umiem nie potrafię nie jestem aż tak zdolnym aktorem, żeby tam zagrać natomiast przetrwałem ten czas był trudny z kredytami we franku szwajcarskim z przenoszeniem się przeprowadzkami tak nie zarabiałem pół roku ja mam inne zdanie na temat zarabiania pieniędzy w serialach jakichkolwiek produkcjach telewizyjnych, więc to dla mnie nie jest żadnym z Ciskiem serca uważam, że jak są pieniądze do zarobienia trzeba zarobić dość dotkliwie odczułem zmiany dyrektora choćby prostego względu, że wszystkie moje tytuły z dnia na dzień spadły wszystkie moje spektakle po prostu przestały być grane, a jak gracze nie zarabiać jak gramy to nie zarabiamy dokładnie na szczęście no tak mi się trafiło, że dostała serial już tak naprawę przyznaje się do tego żyłem z serialu Katarzyna Majewska pracowała w dziale literackim w teatrze polskim we Wrocławiu do 2016 roku mniej więcej do końca przez rok we Wrocławiu nie nie miała roboty no była też oczywiście troszeczkę podczas Kana byłam też w trakcie procesu z Cezarym Morawskim z teatrem polskim we Wrocławiu, gdyż uważam, że moje wyrzucenie no było tylko po to, żeby złamać ducha tego zespołu, żeby zniszczyć teatr błąd w w pierwszym rzucie tych zwolnionych kilkunastu osób dziś teatru nic nie zostały wszystkie osoby które, które tworzyły ten teatr na różne sposoby zostały z tego teatru zwolnione wygnany zachęcone do odejścia niema ich właściwie tam zostanie nasza wspólnota Polska rosła w damskiej garderobie tutaj tak bez zmian tutaj też się mimo wszystko wygląda bardzo po staremu bardzo po staremu o systematycznym znalazła swój kres swojej szafce, które tam dalej stał po 3 latach w tej szafce znalazło nikt nie ruszy, bo się bardzo podobne nic nie działa w tej scenie i była pusta i Krępy lista ile lat nie było na scenie teatru polskiego ostatni raz byłem 15grudnia 2016 roku śmierci dziewczyna no zostałem zwolniony, a potem zostałem to po roku przywrócony przez sąd pracy do pracy no i znalazłem się znowu tutaj, jakie emocje w tej przy liście po raz pierwszy już niema tych emocji nie ma już ich rektor ja ja, a no jak to sobie żyjecie łączy, lecz żołnierze maruderzy włączyć do ciała do cholery leje się z nieba Kwiatkowic dupy szafkę albo pusto re potem sobie nogi warszawskie wasz raz 2 rak rak, która padła tak, bo taka próba rumieniowa tekstowo przedstawień gotowanie mnie tak zawsze taka niepewność w Lesznie pokryw taki mocny skład sprzed lat to jest moja pierwsza premiera w teatrze od 3 lat po raz pierwszy w ciemne sceny ten spektakl leśni apokryf jest dobrym pretekstem do tego, aby przypomnieć sobie na naszych kolegów, którzy 3 lata temu stoczyli taką walkę ten teatr to jest myśl, którą też mniejsze Różewicz na temat bardzo ogólnie to powiem, ale wojny bycia na tej wojnie Marta Streker jednak skonstruować tak te obsadę, że większością składa z nas z tych aktorów, którzy podjęli walkę o ten teatr też może powiedzieć, że ją przegraliśmy ja oczywiście się z tym nie zgadzam, bo każda zmiana też przynosi jednak rozwój macie poczucie porażki to jest wielka dla mnie porażka, której się dość długo leczyłem porażka w stosunku właśnie do tego czym teatr Polski był na Miedź ciągle ta sytuacja jest moja porażka to jest porażka systemu to jest porażka kogoś, kto tym zarządza to nie jest moja porażka nie rozumiem 1 rzeczy, że mieliśmy takie asy w rękawie mieliśmy takie argumenty wobec, których wydaje się nieprawdopodobna porażka, a jednak ona nastąpiła wydaje, że to niebyła pora w gwizdek, ale ja odczuwam porażkę z Piotrówką jestem kurator artystyczny polskiego w podziemiu adiunktem w zakładzie teorii kultury sztuk widowiskowych Uniwersytetu wrocławskiego i byłem byłem kierownikiem literackim teatru polskiego we Wrocławiu te protesty te spektakle to zaklejanie ust te manifestacje przed teatrem te pisma apele bardzo znanych też ludzi kultury z całego kraju, bo tam w tych petycja przecież pojawiło się wybitne nazwiska, dlaczego władza tego nie słucha nie, bo nie koniec nie, bo nie nikogo jak przyjęło to, że podnoszą LM francuskim popisał się Peter Brook lider PiS, czyli szef ujawniono Izabeli PE z gminą sposób no nie ma jakby ważniejszych nazwisk trzecie etatu francuskiego, który się o tym nie podpisał taki może być taki podział ex targa i co z tego tutaj rządzimy niech sobie też Brukseli dwudniowy rządzi tutaj jest Polska właśnie biorąc udział w proteście mając za sobą takie nazwiska takie tak takie poparcie taką historię to zespołu taką publiczność no ponieśliśmy jakąś porażkę przegraliśmy ponieśliśmy klęskę, dlaczego nie słuchają, bo to nie jest ich liga najnormalniej w świecie i wśród tych tuzów są nic nie znaczącymi pionkami, a bardzo chcą ich domaga się nadanie im wielkiego znaczenia i to wszystko w związku z tym dobierają sobie słabszych i wśród nich coś znaczą wam się ma wizję bo, a brzuch, a rzekła pani Tomasz prof. Mirosław Kocur dyrektor Instytutu kulturoznawstwa prof. Akademii sztuk teatralnych, a także krytyk recenzent teatralny całej historii teatru tego współczesnego w Polsce mało było takich okresów, w których teatr profesjonalny taki czas zawodowy rozkwita tak bardzo jak teatr Polski i robił tak dużo dla kultury polskiej nigdy wcześniej nie było tak znakomitych spektakli, które realizowały klasykę polską to najsłynniejszym przykładem oczywiście są Dziady bez skrótów pierwszy raz w dziejach kultury polskiej całe Dziady były wystawione w inscenizacji 14 godzinnej nagle Polski widz mógł rozumieć Dziady Mickiewicza Dziady są pisane bardzo różnych miejscach w czasach podróżnymi wpływom różnych narkotyków zrozumienie nawet na poziomie czytania jest trudna to co się zdarzyło auto sukces zupełnie niebywałych 14 godzinne Dziady jako fenomen w historii teatru w Polsce pokazanej w całości bez skrótów jest arcydziełem, które trzeba szanować, które w tej chwili zalegają w piwnicy to jest tak jakby ktoś przyszedł do muzeum Narodowego ściągną Damęz łasiczką wsadził ją do piwnicy i powiedział, że teraz ona nie będzie ich a kto miał nie po co ta oraz pokoju, ale nie tylko to przecież Termopile polskie 1 z ciekawszych tekstów uzupełnienie znanych z początku dwudziestego wieku to co Miśkiewicz zrobił z tekstem Jelinek to było kont typu Kong realne to było arcydzieło wiele spektakli Lupy, który też w zasadzie przechodzą do historii przejechało cały świat z wielkim sukcesem, czyli cała seria naprawdę wielkich arcydzieł teatru w dużym stopniu też arcydzieł kultury polskiej wrocławianie mieli unikalną możliwość oglądania najwybitniejszych najlepszych przedstawień, które tutaj powstawały to się wszystko dzieje przecież, bo Krystian LUPA Jan Klata Monika Strzępka Paweł Miśkiewicz i inni wybitni reżyserzy nie zaniechali swojej działalności pracują w nowym Jorku w Berlinie w Krakowie Warszawie no nie pracują Wrocław straszne jest to, że jakiś polityk dostaje taką moc, że traktuje polską kulturę jako folwark zabijanie jakieś instytucji, która jest tak kluczowa jest tą zbrodnią na narodzie polskim to co tutaj robi się z tymi Tatrami, próbując Zacisza czy uciszać czy też po prostu właśnie rozpędzać to jest naprawdę karygodne, bo disco polo jest najważniejsze to przez nadano to forsowanie tych wszystkich wiernych miernot jako jakiś reprezentantów kultury wysokiej to jest chwila taka dla debila, a to skończy Michał Bobowiec zarząd województwa dolnośląskiego czuje się pan odpowiedzialny za to co się teraz dzieje teatrze polskim absolutnie tak czuje się odpowiedzialna niestety w teatrze polskim mamy delikatnie mówiąc zwaśnionych ze sobą 2 grupy podejmujemy próbę takiego wyłonienia dyrektora, który będzie w stanie połączyć obydwie zwaśnione grupy w 1 w drugiej są wartościowi artyści i warto byłoby, aby współpracowali ze sobą jest nazwą Agata Skowrońska i jestem aktorką teatru od prawie 20 lat to nie jest tak, że nikt nie chce przejść wiemy, że jest grupa podziemna, że są ludzie środka jest konflikt jako taki wewnątrz teatru już nie istnieje myślę istnieje myślę, że nie istnieje, ponieważ osoby, które było podziemie większość kolegów w tej chwili już pracuje w Warszawie w teatrach itd. już naprawdę mamy do 100 minęło za dużo czasu, żebyśmy byli utożsamiani cały czas mierzymy się po prostu z rozgrywkami politycznymi niestety chcielibyśmy po prostu pracować za każdym razem powtarzam będę cały czas powtarzał, że to na co ja przede wszystkim patrzeć to jest przestrzeganie prawa to jest działanie zgodnie z ustawą to jest powołanie takich dyrektorów, którzy dadzą gwarancję wysokiego poziomu pracy teatru polskiego nie powinni o tym, decydować politycy nie powinien o tym, decydować zarząd województwa tylko dyrekcja teatru albo rada programowa sami artyści, ale to politycy powołują dyrekcję takiego teatru, więc jednak odpowiedzialność nowa spada zdaniem dyrektora dużo więcej dużo więcej obowiązków niż tylko ustalanie repertuaru przed przede wszystkim skomplikowany budżet pilnowanie budżetu kwot jest w teatrze zatrudnionych 160 osób ważne jest, żeby dyrektor był osobą, która poprowadzi teatr Polski do sukcesu sukcesem co jest w teatrze sukcesem jest zadowolona widownia to jest taka mikro skala tego co w ogóle się dzieje politycznie i społecznie w naszym kraju jest troszeczkę taka Polska w pigułce tylko w takim malutkim mikro rozmiarze na przykładzie teatru ludzie zarządzający polską kulturą to są ludzie niedouczeni i natychmiast powinni zniknąć z przestrzeni społecznej w sposób no absolutnie nie idą, jeżeli umieją sprzedawać pietruszkę, które dzisiaj nie mogę zresztą kupić rano w sklepie niech ją zaczął hodować może z tego będą większe pożytki, bo to co wyprawiają z kulturą to jest to jest okropne mówiąc wprost z banda głupi skoro festynów nikt niczego nie umieją zrobić porządnie, dlatego że się na tym kompletnie nie znają mnie nie rozumiem polityki pozwolenie na to, żeby aż tylu artystów odpłynęło jest pewnego rodzaju zbrodnią na kulturze poszedł szybko no to są gruzy mą kogoś obchodzić będzie rzecz kogo to chodników nie wchodzi to będzie tak sobie miło dewastacja, która wykonuje teraz kulturze polskiej może się skończyć naprawdę jakimś Narodzeniem, czego zupełnie nowego ja w to wierzy na tym trupie teatru polskiego we Wrocławiu na tym pustkowiu, które powstało stworzyło się miejsce na ambitny repertuar na to, żeby tych artystów, którzy są dziś rozbitkami po teatrze polskim we Wrocławiu zaprosić do współpracy tworzyć z nimi przedstawienia jesteśmy na próbie najnowszej premiery teatru polskiego w podziemiu Mojżesz w reżyserii Tomasza węgorzewskiego jaj będziemy przy każdej cenie przeczyta rozpatrywali czy jest ona dobra czy nie dobra tak to, że po tylu latach pracy jednak schodzić do podziemia zaczyna robić Owcze symboliczna nazwa jest jakby opozycji powstaliśmy do sytuacji w rodzaju w teatrze bardzo niedawno przyszły czasy podziemnej Solidarności podziemnych działań tak dalej w opozycji do władzy wobec systemu my mówimy o sztuce nagle przyszło coś odcięło prąd i musieliśmy się jakoś odnaleźć czy choćby w tej nazwie w nazwie, które jest nazwą sprzeciwu jestem na początku jakieś drogi, które wydają się bardzo ciekawą drogą bardzo trudno, ale bardzo ciekawą stare lata zszedłem do osób zamienią się harce rzeka ten teatr Polski w podziemiu to jest teatr bez dyrektora bez jakiś takiej struktury bez stałego finansowania to trudne to ta to jest bardzo trudno to jest bardzo trudne, zwłaszcza jeżeli człowiek funkcjonował w instytucji, gdzie naprawdę nie musiał się martwić tym czy są ręczniki czy podłączane są nie jest czysta to po prostu było jak powietrze teraz okazuje się, że to powietrze czasy zrobić, a masakra, która się dokonała na tym zespole to zniszczenie to, że na oczach tych ambitnych utalentowanych pracowitych ludzi zniszczono całkowicie dorobek ich pracy, jakby wyrzucono do śmietnika niezwykle wartościowe rzeczy to jest jakaś taka grupa przyjaciół, którzy byli razem na wojnie tak, którzy przeszli razem coś okropnego i postanowili odwrócić to nie rozstać się poprzez pracę poprzez wspólne działania te dawne wartości tą dawną pracę ocalić jak zaznaczył śmierć słowo o to o pół euro mimo wszystko jest człowiekiem tego nie dziwi oprzyj się nie no no betonowym murze bardzo lubię moją Magdalena Chlasta Dzięciołowski przedstawicielka publiczności teatru polskiego serce publiczności teatru polskiego jest razem z teatrem w podziemiu nie wolno nam zaniechać nie wolno nam odpuścić nie wolno nam zrezygnować jesteśmy publicznością, która wie po co, dlaczego ten Tradis dla nich ważne i my mamy siły NATO, że dalej o ten teatr walczyć teatr jest sztuką dialogu, bo w teatrze dialogu ją wszystkie rodzaje sztuki teatry z tatą oazą kultury która, zanim to właśnie kultury dialogu przestajemy ze sobą rozmawiać ludzie zaczynamy do siebie mówić nie słuchamy się dlatego teatr jest ważny powiem więcej teatr jest najwa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: REPORTAŻE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA