REKLAMA

Reportaż Małgorzaty Waszkiewicz "Teatr jest najważniejszy"

A teraz na poważnie
Data emisji:
2020-01-24 12:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:44 min.
Udostępnij:

Był to jeden z najlepszych teatrów w Polsce. Ponad trzy lata po głośnych protestach w sprawie Teatru Polskiego we Wrocławiu – zespół, który zdobywał nagrody, pokazywał spektakle na całym świecie – właściwie przestał istnieć. Rozwiń »
Nic nie dały pikiety, manifesty i zaklejanie ust czarną taśmą. Historie artystów i byłych pracowników Teatru Polskiego we Wrocławiu. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to była 1 z najważniejszych scen teatralnych w Polsce ponad 3 lata po głośnych protestach w sprawie teatru polskiego we Wrocławiu zespół, który zdobywał nagrody pokazywał spektakle na całym świecie właściwie przestał istnieć nic nie dały pikiety manifesty i zaklejanie ust czarną taśmą historia artystów i byłych pracowników teatru polskiego we Wrocławiu w reportażu Małgorzaty Waszkiewicz teatry najważniejsze zaprasza miałem w tym mieście 3 żony 8 mieszkań 10 Rozwiń » samochodów 1 teatr wszystko kręciło wokół tego teatru w moim życiu mówi przestał Puławskiej aktor teatru polskiego we Wrocławiu teatru polskiego podziemia, jakim miejscu dzisiaj jesteś po tych latach walki o teatr Polski jest bolesne pytanie, bo chyba mam kryzys, jaki w tej chwili i będzie może przeze mnie przemawiało rozczarowanie chciałbym tego nazwać wzmocnieniem, ale można było ten teatr naprawdę uratować nie udało dramatyczny protest artystów polskiego przeciwko Gazda przez powołanego kontrowersyjny dyrektora Cezarego Morawski 15grudnia 2016 Morawski powziął decyzję o zwolnieniu 11 w tym warto będących twarzami naszej zgodzie ma też Andrzeja Własta Michał Opaliński do śmietnika poleciało 7 przedstawień w tym Krystiana Moniki z 3 ukarze krakowskie to zwykły Wanda teatr Polski we Wrocławiu w kształcie jak znacie właśnie dzisiaj przestaje to możliwych 41 lat we Wrocławiu w teatrach współczesnym polskim wiadomo, że nic nie jest dane raz na zawsze czy dobry teatr nowy dyrektor 3 czy świetny zespół natomiast to co się wydarzyło przeszło najśmielsze oczekiwania wszystkich Adam częściej w teatrze polskim we Wrocławiu byłem od 2005 roku zaraz po skończeniu szkoły Cracovia ja naprawdę kochałem Wrocław i naprawdę kocham teatr Polski we Wrocławiu, więc wydawało się nieprawdopodobne, że może nastąpić taki okres bardzo długo zwlekałem z tą z tą decyzją, by przeprowadzić do Warszawy teraz pracuje w teatrze Narodowym w Warszawie, bo aktor, który nie gra, który nie pracuje umiera Michał Opaliński, gdzie mieszkasz trudne pytanie przeniosłem rzeczy do wszystkiego Warszawy mieszkam w Warszawie pracuje w różnych miejscach w Polsce tam, gdzie mieszkasz rzeczy przeniosłem już wszystkie do Warszawy, ale tak się ciężko stąd wyprowadzić co dla siebie prywatnie oznaczała ta rewolucja w teatrze polskim nie nazwałbym tego rewolucją to niebyła żadna rewolucja tego to była to był pogrzeb pogrom ani rewolucja potem nastąpiła żadna zmiana tak to jest jakiś program się skończyła coś zamordowano pogrzebano dla mnie prywatnie kataklizm Agnieszka Kwietniewska w teatrze polskim od 2011 udaje mi się pracować w innych miastach życie na walizkach, mimo że tutaj etat jest ciężkie, zwłaszcza przy pięcioletnim dziecku no i trudne to jest najbardziej chyba cierpi właśnie moje dziecko musi ze mną wyjeżdżać musi być beze mnie w domu Anna Ilczuk obecnie aktorka teatru powszechnego w Warszawie wcześniej aktorka teatru polskiego we Wrocławiu jestem wrocławianką z urodzenia i wyboru zawsze tak mówiłem sobie chyba jestem gdzieś między miejscami jeszcze troszkę to jednak musiała zostawić swój teatr swoje rodzinne miasto wyprowadzić do Warszawy co dla ciebie oznacza myśmy się przenieśli całą rodziną z małym dzieckiem każdy przejazd mówi do Wrocławia boli bardzo tęsknię za rodzicami tęsknie ze swymi przyjaciółmi wszystko się w moim życiu też zmieniło ono jak większości nie mam dzieci, ale żyje na walizkach są takie momenty kryzysowe, kiedy kolejnego dnia pakuje walizkę na kolejne 1,5 albo miesiąc i czasami nie ma siły ciągnąć tej walizki na dworzec utrata tego Wrocławia tego rodzimego miejsca jest pewnego rodzaju wyrwą w sercu, której chyba już nic nie zaklepał żona tak ona Warszawy dzwoni i razem pracowali razem pracowaliśmy tak Warszawa zabrała zabrała większość, bo dla świetnych aktorów wy zdecydowaliście się żyć na 2 domy na 2 miasta tak jest odległość do Ameryki niedogodność to oczywiście wpływa na życie rodzinne na wszystko, bo żyliśmy z olbrzymim ciśnieniu to jest chyba normalne u każdego, jeżeli obserwujesz art czystego wandalizmu prostu wandalizmu to ja nie znajduje innej nazwy bezmyślnego wandalizmu to no dzieją się w sobie różne dziwne rzeczy to odczuwa rodzina są bardzo przepraszam nazywam się Wiesław Cichy byłem aktorem teatru polskiego we Wrocławiu obecnie pracuje w teatrze współczesnym we Wrocławiu drugą nogą jestem w Warszawie ile lat pracował w teatrze polskim od 2005 praktycznie do 2016 co dużo gadać byłem 1 z tych, którzy dźwigali na swoich barkach repertuar teatru polskiego główna rola w Kantonie główną rolę w Kantonie główna rola cząstkach elementarnych RBK ostatnia główna rola Termopil polskich Klaty chińskiego miałeś ski trudny moment po tym, jak przestało pracować w teatrze pewnie, że jasne, że miałem trudny moment no ale ponieważ mam 2 synów, którzy wymagają opieki nie mogą się rozczulać nad sobą trzeba było pracować zasuwać tylko pytam o to, bo któregoś dnia patrzy Wiesław Cichy para dokumencie oczywiście, że muszę się tym ratować żadna praca, której wykonywana rzetelnie godnie nie hańbi się nie obrażam na życie czy był taki moment, kiedy nie mieliście pieniędzy ja powiem, bo nikt się to nie wyrywa ja przez pół roku nie zarabiałem byłem zapożyczony Katarzyna Majewska pracowała w dziale literackim w teatrze polskim we Wrocławiu do 2016 roku dziś teatru nic nie zostały wszystkie osoby które, które tworzyły ten etat na różne sposoby zostały z tego teatru zwolnione wygnany zachęcone do odejścia niema ich właściwie macie poczucie porażki to jest wielka dla mnie porażka, której się też długo leczyłem porażka w stosunku właśnie do tego czym teatr Polski był dla mnie, że ciągle ta sytuacja jest moja porażka to jest porażka systemu to jest porażka kogoś, kto tym zarządza ja odczuwam porażkę mając za sobą takie nazwiska takie tak takie poparcie taką historię tego zespołu taką publiczność no ponieśliśmy jakąś porażkę przegraliśmy ponieśliśmy klęskę wam się ma okazję, bo brzuch, a zwykła Tomasz prof. Mirosław Kocur dyrektor Instytutu kulturoznawstwa prof. Akademii sztuk teatralnych, a także krytyk recenzent teatralny całej historii teatru tego współczesnego w Polsce mało było takich okresów, w których teatr profesjonalny taki staż zawodowy rozkwita tak bardzo jak teatr Polski i robił tak duże dla kultury polskiej nigdy wcześniej nie było tak znakomitych spektakli, które realizowały czasy polską to najsłynniejszym przykładem oczywiście są Dziady bez skrótów pierwszy raz w dziejach kultury polskiej całe Dziady były wystawione w inscenizacji 14 godzinnej 14 godzinne Dziady jako fenomen w historii teatru w Polsce pokazanej w całości bez skrótów jest arcydziełem, które trzeba szanować, które w tej chwili zalegają w piwnicy to jest tak jakby ktoś przyszedł do muzeum Narodowego ściągnął Damęz łasiczką wsadził ją do piwnicy i powiedział, że teraz ona nie będzie ich to mimo nie po co ta oraz pokoju straszne jest to, że jakiś polityk dostaje taką moc, że traktuje polską kulturę jako folwark zabijania jakieś instytucji, która jest tak kluczowa jest tą zbrodnią na narodzie polskim to co tutaj robi się z tymi teatralny próbujących Zacisza czy uciszać czy też po prostu właśnie rozpędzać to jest naprawdę karygodne, bo disco polo jest najważniejsze to przecież, że nadano to falowanie tych wszystkich pilnych miernot jako jakiś reprezentantów kultury wysokiej to jest chwila taka dla debila, a to skończy Michał Bobowiec zarząd województwa dolnośląskiego czuje się pan odpowiedzialny za to co się teraz dzieje w teatrze polskim absolutnie tak czuje się odpowiedzialna to jest taka mikro skala tego co w ogóle się dzieje politycznie i społecznie w naszym kraju jest troszeczkę taka Polska w pigułce tylko w takim malutkim mikro rozmiarze na przykładzie teatru ludzie zarządzający polską kulturą to są ludzie niedouczeni oni natychmiast powinni zniknąć z przestrzeni społecznej w sposób no absolutnie nie idą sprzedawać pietruszkę niechże zaczął hodować może z tego będą większe pożytki, bo to co wyprawiają z kulturą to jest to jest okropne mówiąc wprost z banda głupi skrót, który nigdy niczego nie umieją zrobić porządnie, dlatego że się na tym kompletnie nie znają nie rozumiem polityki pozwolenie na to, żeby aż tylu artystów odpłynęło jest pewnego rodzaju zbrodnią na kulturze poszedł w rozsypkę to są gruzy dewastacja, która dokonuje ta kulturze polskiej może się skończyć naprawdę jakimś Narodzeniem, czego zupełnie nowego ja w to wierzy w na tym trupie teatru polskiego we Wrocławiu na tym pustkowiu, które powstało stworzyło się miejsce ma ambitny repertuar na to, żeby tych artystów, którzy są dziś rozbitkami po teatrze polskim we Wrocławiu zaprosić do współpracy tworzyć z nimi przedstawienia jesteśmy na próbie najnowszej premiery teatru polskiego w podziemiu Mojżesz w reżyserii Tomasza węgorzewskiego są jaja i będziemy przy każdej cenie przeczyta rozpatrywali czy jest ona dobra czy nie dobra tak to, że po tylu latach pracy jednak schodzić do podziemia zaczyna się robić o w symbolice nazwa jest jakby opozycji powstaliśmy do sytuacji zaistniała w teatrze bardzo niedawno przez były czasy podziemnej Solidarności podziemnych działań w opozycji do władzy wobec systemu my mówimy o sztuce nagle przyszło coś odcięło prąd i musieliśmy się jakoś odnaleźć ta masakra, która się dokonała na tym zespole to, że na oczach tych ambitnych utalentowanych pracowitych ludzi zniszczono całkowicie dorobek ich pracy, jakby wyrzucono do śmietnika niezwykle wartościowe rzeczy to jest jakaś taka grupa przyjaciół, którzy byli razem na wojnie, którzy przeszli razem coś okropnego i postanowili odwrócić to nie rozstać się Magdalena Chlasta Dzięciołowski przedstawicielka publiczności teatru polskiego serce publiczności teatru polskiego jest razem z teatrem w podziemiu nie wolno nam zaniechać nie wolno nam odpuścić nie wolno nam zrezygnować jesteśmy publicznością, która wie po co, dlaczego ten Tradis dla nich ważne i my mamy siły NATO, żeby dalej o ten teatr walczyć teatr jest sztuką dialogu, bo w teatrze dialogu ją wszystkie rodzaje sztuki teatr istotą oazą kultury, która zanika właśnie kultury dialogu przestajemy ze sobą rozmawiać ludzie zaczynamy do siebie mówić nie słuchamy dlatego teatr jest ważny powiem więcej teatr jest najważniejsza wysłuchali państwo reportaż w reportażu mogła Waszkiewicz teatry najważniejsze jego rozszerzona wersja dostępna spotka Stach Radia TOK FM to wszystko co przygotowaliśmy dla państwa z Katarzyną Borowską program zrealizował Krzysztof Woźniak, a ja zapraszam państwa na informacje Radia TOK FM po, których raport gospodarczy, na które zaprasza Tomasz set Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA