REKLAMA

"Teatr Polski we Wrocławiu to teraz ruina. Kandydaci na dyrektora nie dają najmniejszej nadziei na przywrócenie dawnej świetności placówki"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-01-24 17:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
18 minut zostało do godziny osiemnastej słuchamy Radia TOK FM popołudniu Radia TOK FM dziś 2004. dzień stycznia piątek Jeż niedobrą Paweł Sulik, a teraz łączymy się z kolejnym gościem, który jest dr Piotr Rudzki z Instytutu filologii polskiej Uniwersytetu wrocławskiego łączymy się ze studia we Wrocławiu dzień dobry Hanną przypomnę, że chce chce w dzień dobry czy musimy się ja pana służy bardzo dozowania, ale pan mnie również Chińczycy witam, a na antenie Radia TOK Rozwiń » FM ja pana również susze, a to oznacza, że słuchają nas dziesiątki tysięcy ludzi w całym kraju, a wydaje się, że szczególnie Wrocławiu to słuchają nas dużą uwagę, dlatego że dzisiaj o godzinie dwunasty notowaliśmy w naszej ocenie reportaż Małgorzaty Waszkiewicz który, który pokazywał pewien proces na podstawie historii teatru polskiego nie wymaga także w skrócie upadku teatru polskiego pewien gorący, która tak być może o to pana później zapytam jeszcze, ale być może da się jakoś ekstra polować w ogóle na na pytanie czym jest kultura dwudziestym pierwszy wieku w takim kraju Polska na tym się pana zapytać czy to jest także skoro oto doszły nas informacja, że w końcu uda się wybrać rządzących teatrem polskim i te kandydatury, które padają teraz w mediach to to są osoby, które będą rządziły teatrem polskim to sami czy można powiedzieć, że ten okres chaosu związanego z zastanawiają się kto, gdzie kiedy, jaki z aferami, bo po drodze przypomnę również mieliśmy konkretną afery, które informowały wyższy Najwyższa Izba Kontroli czy to jest zakończone czy jest taka szansa, że pan patrzy na historię teatru polskiego taką, która ma przecież jeszcze przyszłość jestem z wykształcenia historykiem teatru teatrologii kierunkiem zaraz Tarkowskiego wzrosła do 2016 roku i mają doświadczenie mając tę wiedzę uważam, że jakby nic dobrego z tej decyzji, która została podjęta jakaś decyzja kierunkowa nie będzie panowie ani pan Jan Szurmiej pan Jacek rocznie dają najmniejszej nadziei, że teatr Polski we Wrocławiu będzie miało tę siłę tę jakość artystyczną to znaczenie, które miały między 20062016 rokiem i które miewał też wcześniej w swojej historii to przecież historii za za Dyrekcji kuchenki Krasowskiego ten też miał o złoty okres zresztą dyrektorami teatru polskiego we Wrocławiu byli tak znamienici znani artyści jak choćby Hübner jak chorzy ca jak Grzegorzewski jako oddał więc, jakby jak się nawet te nazwiska tylko wymienia Brożek też nie znam ani pana Jana Szurmieja osobiście ani pana Jacka Gawrońskiego specjalnie kiedyś z nim poznamy nie chce i wyroby tej deprecjonować ale gdy się myśli o tych nazwiskach, który był do tej pory i tutaj pojawia Jan Szurmiej i Jacek Gawłowski to nie daje żadnej nadzieję, że daje nadzieję na to, że ten etat będzie po prostu trwał przez tak będzie jakiś ten teatr takiej ligi powiedział światowej taki widz był, bo z przedstawień teatru polskiego były pokazywane od Ameryki północnej przez południową Azję ten ten nasze przedstawienie wycinka hołd chwale otwierała najważniejszy festiwal teatralny na świecie, czyli festiwal w Awinionie, jakby ten czas takiej ligi światowej spadnie do ligi już nawet nie Okręgowej nawet nie nie znam się na ligach będzie sobie taki bym powiedział taki taki nocą nawet nie dom kultury taka jakaś no takie trwanie i przygotowywanie przedstawień, które nie będą dla nikogo nie będą, o czym Kol wiek nie będą miały publiczności odbędzie instytucja kultury mnie jako obywatela, który płaci podatki ta sytuacja bardzo irytuje i ja właśnie było jasne złożył wypowiedzenie staropolskiego, jakby minister szóstej żadną stroną nic nie nic z tym teatrem nie wiąże właśnie rada na pewno na pewno jakieś kontakty pan masy tymi aktorami, którzy pracowali w teatrze staliśmy twarzą Noma mam, bo przecież od 3 lat prowadzimy naszą unikatową zupełnie grupy z polskim podziemiu zapraszam na nasze przedstawia ta niedziela będzie wtorek i później z lutym książę jak długo jak ta energia twórcza jakoś jakość artystyczna jakoś udało nam się to ocalić właśnie w teatrze polskim podziemiu oczywiście nie mamy takiej możliwości jak teatr repertuarowy ze stałym ze stałym dofinansowań stałym dużym dofinansowań szansa dla Polski wzorcowym prawie 15 000 000 rocznego dofinansowania z 15 000 000 powiedział jako obywatel to po prostu irytuje będzie wyrzucane po prostu będzie wydawane Nani mam pytanie czy czasem w ogóle wyobrazić taką sytuację dopuszcza taką sytuację, że np. dzwoni do pana no naczelny Jacek Gawroński i powie tak no było co było teraz czas na pracę zapraszam z powrotem na deski teatru polskiego i co pan zrobi albo inni aktorzy, którzy odeszli jak powiem panu powiem panu, że 1 z warunków te rozmowy Jan Szurmiej trwają wiele czasu 1 z warunków, które Jan Szurmiej stanął potencjalnym dyrektorom naczelnym stronę, by pracować było to, żeby ziemia przedstawić jakikolwiek sposób związany staropolskiego w rozumieniu tego jak rozumiem, że ta nie, ale gdyby, gdy pan obraził, który aktor, którą część z nich sobie zaczęli układać ścieżkę artystyczną zupełnie innych miastach ale gdy to jest możliwe, że mając w głowie to co ludzie mają właśnie w głowie słyszę zostać polskim pewną markę, której pan mówił czy część zespołu mogłaby wrócić z tych, żeby także, że jak siła teatru każdego teatru instytucjonalnego czynie instytucjonalnego polega na zespole ludzi jak ten zespół też nie to nie jest tak, że się powołuje 1 dnia zatrudniamy tych tych aktorów tych tego tamtego kierunku lekarskiego ten zespół powstaje, więc takim dłuższym procesie jak odnowienie czy powrót ich wysokiej jakości artystycznej teatru polskiego naprawdę będzie wymagał czasu, a jakoś też bardzo ważne są też jak w teatrze dla artystów, bo większość wiemy w teatrze repertuarowym w Polsce w większości teatrów reżyserzy scenografowie nie są na etatach tylko są zapraszani do współpracy, jakby ludzie też o przychodzą do teatrów pracują w teatrach, które wiedzą, że mogą się czuć bezpiecznie, które wiedzą, że dyrektorzy artystycznych naczelny wiedzą do czego jest przepraszam za około 6 oczek Stead zabój jak nie spodziewam się, żeby ta dyrekcja sumienia i Gałczyńskiego zmieniła cokolwiek będzie pogłębiał się ten proces mówi się tam już niema co pogłębia tam są gruzy i ruiny artykule Jurę na szczęście udało się przetrwać tę jakość w teatrze polskim podmiotom jak mówią w podziemiu słusznie pan szanuje to jest to jest to miejsce warto o tym, powiedzieć muszę pana zapytać czy znajdzie historii, gdyby pan próbuje jakoś tak z dystansem spojrzeć na te kilka lat tego co się działo z teatrem polskim czy ma pan wrażenia to jest trochę nauczka dla innych samorządów innych miast innych teatrów, że to jest coś błędy to znaczy tam, gdzie te procesy decyzyjne są tak podzielone, że ministerstwo kultury i samorząd i osoby w danej miejscowości to wszystko jednak tworzy mieszankę wybuchową i że teatr Polski może być nie tylko tu przypadkiem przy pracy, o czym więcej, czyli pytam pana o to czy umocowanie teatrów taki sposób jest jest nas idealne lepsze być nie może jakoś tak, że to jest to można dyskutować można zmieniać tą ustawą prowadzenie działalności artystycznej o wprowadzenie instytucji sztuki instytucji kultury ale by wszystko zależy od powiedział od ludzi, którzy zarządzają na poziomie samorządu na poziomie rządu myślę, żeby politycy urzędnicy powinni mieć jak najmniejszy wpływ na instytucje sztuki tak orzekł, że wszyscy razem tańczą kompetencja rozumiem tylko wszyscy usłyszeli swego czasu ministra Glińskiego, który wyraźnie powiedział, że to przecież my współ finansujemy to w związku z tym mamy pełne prawo ingerować przepraszam chodzi o słowa minister Gliński zapomniał, że to nie on współfinansuje teatry w Polsce tylko podatnicy współ finansują te tak i to on jest działa ewentualnie w imieniu tych podatników on zarządza nie jest właścicielem bardzo dobry tekst nawiązał do tego do pana pytania bardzo dobry tekst na temat sytuacji także polskim we Wrocławiu na samym początku tego tego procesu destrukcyjnego lepsze Mikołaj Iwański, kiedy jak pisał zgadzam się dziś widać to mogą o tym, że szansę powiedzieć, żeby tacie potem to co się stało zatem polskim we Wrocławiu jeszcze bardzo dobrze jak w soczewce odbija to co się dzieje w ogóle w naszym kraju od 2015 roku zobaczyć ten ta reakcja ministra Glińskiego na premierę śmierci dziewczyny wtedy, kiedy chciał po raz pierwszy po osiemdziesiątym dziewiątym roku wprowadzić cenzurę prewencyjną pokazywała, że rządzący nami 2015 roku nie nie będą nie będą respektować prawa przecież mamy kodeks cywilny kodeks karny jeżeliby minister uważa, że coś przedstawić w dłoni tak, by coś co naruszało normy prawne wystarczyło wysłać prokuratora i dyrektor Mieszkowski oraz być może kierownik literacki Piotrowskiej, by trafili do sali sądowej nie to było takie myślenie nowość to, o czym ma być przed chwilą to jest nasze to będzie tak jak my chcemy pamiętam też jeszcze ostatni przykład wiceminister Wandy Winogrodzki, który chce jak była krytyką teatralną został wiceministra mówiła o tym, że trzeba uciszyć lewacki wrzask na Boga jak się później okazało sama przyznała rację, że tych lewackich w jej mniemaniu statutu raptem 78 było w Polsce jakby zrobiono wszystko, żeby te przejmie 2 z nich, czyli stary teatr w Krakowie i tak Polski we Wrocławiu no uciszyć wyciszyć wydrukować no i chcą robią to bym chciał właśnie robią to co chcą i co i co nam zrobicie, bo się zastanawiałem się teraz z dystansu myśląc o tym, o czym mówię pani Igi pani pani wina w rozkazie na Boga ci, którzy lubią tych, którzy są zwolennikami tzw. w jej mniemaniu lewackiego wrzasku to oni też płacą podatki to być może oni też mają prawo do tego, żeby chodzić do teatru chodzi do instytucji sztuki oglądać to co chcieli zobaczyć no niestety mamy do czynienia w Polsce z tym co można w jakąś taką dyktaturą większości wcześniej większość jak wiemy, ale coś też co zna historia to pięknie Sofoklesa Filoktet opis wtedy, kiedy ta demokracja przeradza się swoją jakąś taką powiedział właśnie swoją swój swoją anteną mieć jakąś taką właśnie autokracji tylko autokracji większości nie oraz 1 osoby, czyli jeśli ktoś teraz myśli, że o przyszłości, które zmieniły politycznie tak czy inaczej ona mogła wydawać jakąś nadzieję na to, że to, o czym kiedyś teatr Polski był wróci to pan tłumacz czarne myśli takie czarne scenariusze wg snu nie będzie także, jeżeli przyszłość polityczna to znaczeniu tym, że zmienią się władze zmienią się śmiał się władze, które mamy w Polsce, które mamy też samorządzie, bo badamy, że samorząd dolnośląski z takim Kleszczów w klinczu przepraszam, bo to bezpartyjni samorządowcy, którzy są w koalicji z PiS-em widzę tutaj też nie mają wielkiego manewru czarną mieliby mogliby pokazać, że mają, ale oni są tego pokazać wskazują jak zmieniła władza jest nadzieja, że teatry, że te instytucje, które są teraz w ten sposób, które są ciągle podległego ministrowi czy czy innymi stancję rządzącym będą miały większe pole rozwoju większe pole autonomia przerzut przez bagno po to jest sztuka jest o to, żeby przecież nie po to, żeby głaskać Voo rządzących po plecach po to, żeby pokazywać, jakie są problemy między po to, żeby dialog jakiś nawiązywać szczery z widzami pyta co nie jest to, żeby produkować przedstawienia przepraszam za produkować i po to, żeby sobie 1 adres aktorka mogli powitać nogami w kostiumie tylko ta ponieść bardzo droga instytucja zawsze była droga mówi historyk teatru no i musi odegrać odgrywać jakąś ważną rolę dlatego w społeczności, której powstaje inaczej sposób niepotrzebne są teatry prywatne, które świetnie funkcję rozrywkową pełnią bardzo panu dziękuję za rozmowę dr Piotr łódzki Instytut filologii polskiej niestety wrocławskiego był we wrocławskim studiu Radia TOK FM we Wrocławiu teatr Polski przez ostatnie lata przechodził różne większe mniejsze kryzysy, a podsumowuje to poruszający reportażu nasza koleżanka Małgorzata Waszkiewicz dziś samo południe wyemitowaliśmy reportaż dziś o godzinie dwudziestej powtórzonego dla państwa on jest największym skrócie skupia się przez część na tym co sami aktorzy ludzie teatru w takiej trudnej sytuacji myśleli o tym co powinni zrobić co de facto robią jak widzą przyszłość zapraszamy o godzinie dwudziestej teatr jest najważniejsze to reportaż Małgorzaty Waszkiewicz, który powtórzy dla państwa, a później zaprosimy jak to po godzinie dwudziestej słuchacze Radia TOK FM do tego, żeby dyskutowali na naszej antenie mikrofon TOK FM będzie poświęcony właśnie temu tematowi tak jak już przed chwilą dr Piotra rudzkiego to też trochę jest opowieść w ogóle miejsca kultury w Polsce jak sobie wyobrażamy nie tylko finansowanie, ale też swoisty merytoryczny wpływ władz samorządowych czy państwo za 5 minut godzina osiemnasta za 5 minut informacje Radia TOK FM, a po nich no no to na co państwo pewnie już dziś czekają konkretne informacje na temat tego na ile nasz kraj zagrożony jest Korona wirusem, który w Chinach zapanował w kilku miastach władze Chin podjęły odpowiednie środki działania z nami będzie po godzinie osiemnastej dr hab. Jarosław Pinkas główny inspektor sanitarny i na pewno zapytamy Korona wirusa i zapytamy o możliwość działania w kraju odpowiednie służby, gdyby się okazało, że światowa organizacja zdrowia ogłosi globalny Alert przy okazji wizyty naszego gościa na pewno zapytam również o papierosy, bo co najmniej od przedwczoraj dyskusja w naszym kraju na temat wybuchu ze zdwojoną moc Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA