REKLAMA

LOT przejmuje Condora. Co na to Lufthansa?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2020-01-27 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze, a gościem raportu jest pan Sebastian gości Marek ekspert lotniczy partner BPS gier dzień dobry w tym dobre no właśnie może wyjaśnijmy przede wszystkim co to jest linia ten ten mundur rzeczywiście pewnie warto tego zacząć, bo co nabyliśmy tak konkretnie cena była Polska grupa lotnicza rzeczywiście jest linia dosyć długą tradycją, bo ratującą połowy lat pięćdziesiątych a, ale oczywiście po różnych przejściach połączenia rozłączenia przejęciach w Rozwiń » ostatnim czasie funkcjonowała jako przewoźnik dla upadł już w tej chwili biura podróży Thomas Cook i rzeczywiście jest to linia, która oferuje tzw. przez wozy wakacyjne, czyli częściowo są to czartery tak na zlecenie biur podróży głównie niemieckich, gdzie przewozi turystów na zorganizowany wypoczynek, ale co ciekawe znaczącym sporym fragmentem biznesu kondora jest sprzedaż biletów na wolnym rynku do tych właśnie miejscowości wakacyjnych, o których wcześniej wspominał szeroko rozsianych na świecie, tak więc troszeczkę powiedziałbym solenia hybrydowa tak z 1 są czarterowe, ale z drugiej strony też oferująca bilety na Przewozy na tzw. wolnym rynku ale kiedy Thomas Cook upadł no to okazało się, że to jest również poważne zagrożenie dla losów linii Condor, żeby ta firma podtrzymała swoje życie otrzymała 380 000 000EUR takiej pożyczki, którą nazwano pomostową mówi się, że z Berlina, więc rozumiem, że to pożyczka rządowa czy zatem firma, która no nie ze swojej winy, ale wpadła w jakiś kłopot jest dobrym kąskiem rzeczywiście linia Kondor otrzymała tzw. kredyt pomostowy od rządu centralnego w Berlinie od rządu Hesji natomiast jest sytuacja skomplikowana upadek właściciela, czyli Thomasa Cooka no zrobił pewnego rodzaju zamieszanie w całej grupie fakt, że niektóre elementy tej grupy tak jak na świadczenia Kondor były są przedsięwzięciami zyskownym Mino niestety nie miało to tutaj wielkiego znaczenia i jakby postępowanie upadłościowe bez Thomasa Cooka też ograniczą możliwości działania także tych firm tych elementów całej grupy, które były zyskowne choćby z tego powodu potrzebnych było tych 380 000 000 pożyczki m.in. na ściągnięcie klientów biur podróży z tych wszystkich destynacji, których przebywali na wakacjach, ale jak pożyczyli muszą oddać tak jak pożycie oznacza, że w waszej mówiąc tę linię jednocześnie przejmujemy ten dług oczywiście, że przejmujemy też ten dług całym dobrodziejstwem inwentarza natomiast jestem przekonany, że Thomas Cook ze swojej działalności jest w stanie ten dług spłacić czy, jaką tak tak przede firma Kondor przewoźnik jest w stanie ten dług spłacić, choć oczywiście nie wiemy, jakie są szczegółowe zapisy tej umowy, która została zostanie podpisana pomiędzy PGE LM, a rządem niemieckim, dlatego że no oczywiście spłata tego długu może być np. część zapłaty za za udział w komorze to są szczegóły umowy, których prawdopodobnie nigdy nie dowiemy, ale no rzeczywiście pewien poziom jakieś takiej tajności ma prawo być zachowane, choć prawdą jest, że mówimy bardzo bardzo dużych kwotach tak samo to 380 000 000 na zwykłych zjadaczy chleba robi pieniądze to da się robi wrażenie oczywiście chodzi jeszcze o o euro, ale pana zdaniem to nie jest kwota właśnie, która z punktu widzenia tej branży tego rynku i tej linii jest jakimś ogromnym obciążeniem to nie jest kwota, która jest obciążeniem dla nabywcy 3 dla polskiej grupy lotniczej pamiętajmy, że Polska grupa lotnicza w momencie utworzenia została wyposażona w całkiem pokaźne środki w wysokości ponad miliarda złotych, które miała wykorzystywać powinna była wykorzystywać na przedsięwzięcia związane z rozwojem właśnie branży lotniczej i myślę, że przynajmniej część tych środków została na ten cel wykorzystana pamiętajmy też o tym, że jak współudział w finansowaniu zapowiedziały największe instytucje finansowe w Polsce, czyli banki PKO Pekao SA i i PZU, więc kwestia tego czy dostępne będzie finansowanie nie wydaje się być szczególnym wyzwaniem tak naprawdę wyzwaniem jest to w jaki sposób to finansowanie zostanie skonsumowana, czyli po przejęciu firmy Condor co będzie działo polską grupą lotniczą z lotem kondora wszystkimi innymi projektami, które Polska grupa lotnicza gdzieś w zanadrzu miała realizować dopytują o te m.in. o sprawę tej pożyczki, bo też rodzi się takie pytanie skoro takie giganty klub Hanza jak no nawet krajana, który w ciemno mówi się tanie linie, ale jest wielka firma były zainteresowane prowadziły jakieś jakieś przynajmniej wstępne rozmowy w sprawie przejęcia tego Kondor się wycofują akurat nasza linia wchodzi to poza naszą dumą narodową, którą chce rodzić takie pytania, dlaczego tamci w stanie ciężkim jeśli chodzi o Lufthansa to ten to przyczyna wydają się dosyć prosta oczywista to jest kwestia koncentracji rynku jednych rękach lub skaza ma bardzo znaczący udział w rynku niemieckim myślę, że dołożenia do tego jeszcze kondora no spowodowałoby już oskarżenia jakoś monopolistyczną pozycję myślę za więzienne ta przeszkoda była formalna pamiętajmy, że wskazał też była właścicielem Kandora i to ona sprzedała udziały do Thomasa Cooka, ale teraz już właściwie nie była w stanie jak wrócić do do tej pozycji właściciela czy Rainer mógł chciał był w stanie to zrobić być może jego punktu widzenia to niebyła transakcja korzystna pamiętajmy, że Rainer rozwija swoją nogę czarterowa kiedyś nazwał autora Jana Sand oraz bazy, tak więc być może okazało się, że ten kąt do niczego nie jest mu w tej chwili potrzebne czy z punktu widzenia LOT-u to będzie pozytywna transakcja dobre uzupełnienie czy jakaś wewnętrzna konkurencja ja raczej widzę to jako dobre uzupełnienie tego co się co lot robi pamiętajmy o tym, że lot musi rosnąć tak lot może rosnąć na 2 sposoby albo poprzez tzw. organiczny wzrost tak zwiększa liczbę pasażerów albo poprzez przejęcia mniejszych czy czy tych podmiotów, które są na rynku, a prawdą jest na rynku w tej chwili nie ma zbyt wielu atrakcyjnych podmiotów do do przejęcia i Condor jawi się jako 1 z tych lepszych kąsków, które gdzieś tam jeszcze na rynku można wyjąć, ale czy to oznacza, że Polska grupa lotnicza lot w szczególności rzeczywiście tak wszedł w świetnej kondycji, bo nawet sam premier przypomniał jeszcze kilka lat temu było zagrożenie czy lat przetrwa na rynku też mówiło się, że może Lufthansa przejmie lot, a teraz doszło do takiej sytuacji czy to dowód na to, że rzeczywiście ta firma jest w tak dobrej kondycji, że może dokonać takiego przejęcia na pewno należy docenić to co się stało od 2013 czternastego piętnastego roku tak chociażby kwestii skali przewozów pamiętajmy, że 2015 rok jest 4 000 000 stałych niewielkim haczykiem pasażerów natomiast rok 2019 zbliżamy się do 10 000 000 pasażerów ponad dwukrotny wzrost tak czy to przełożyło się na wyniki finansowe na pewno w jakimś stopniu tak, ale tutaj przyznać trzeba też uczciwie, że lody z nadzwyczaj skąpy w upublicznieniu tych wszystkich informacji finansowych więc, jakby trudno jest mówić o czymś, czego się tak naprawdę nie wie albo wie tylko pobieżnie z tego co gdzieś tam zarząd spółki był łaskaw udostępnić niewątpliwie rozwój siatki rozwój liczby pasażerów wzrost Floty to są bardzo dobre zjawiska, które powinny przełożyć się też na sytuację finansową przewoźnika, choć prawdą jest w 2019 roku bardzo ciężki dla przewoźnika chociażby kwestia uziemienia Max konieczność wynajmowania dodatkowych samolotów tak i myślę, że jest w tej chwili ten przewoźnik w takim stanie, który pozwala myśleć o różnych różnych formułach i różnych możliwościach rozwoju ale kiedy czytam w komunikacie, że Kondor będzie odgrywał kluczową kluczową rolę w strategii rozwoju TGE, czyli polskiej grupy lotniczej w segmencie przewozów wakacyjnych nastawionej na wzrost w Niemczech na sąsiednich rynkach będzie działał nadal pod kierownictwem aktualnego doświadczonego zespołu zarządczego i pod obecną marką czy to znaczy, że my w pewnym sensie na papierze przejmujemy ten tę firmę, a właśnie zarząd się nie zmienia Kondor zostaje kontrolę, bo tutaj musimy rozróżnić, gdyby 2 możliwe Formuły 1 to jest przejęcie także, jakby mamy możliwość sprawczą o wpływać na to co się dzieje w spółce, a druga to jest połączenie i my nie wchodzimy w połączeniu lotu kondora tak przynajmniej na razie ciągle jeszcze będą funkcjonowały 2 oddzielne byty pod 1 właścicielem, czyli polską grupą lotniczą to pozwala eksploatować pewne niż to pozwala eksploatować pewne synergie tak, ale jednocześnie na chwilę obecną pozwala uniknąć tych wszystkich problemów, jakie zazwyczaj ciągną się za połączeniami pomiędzy 2 firmami 2 firmami jeszcze tak różnych rynków jak Polski niemiecki tak różną kulturą biznesową, więc wydaje mi się, że 1 krok w tym czasie wystarczy być może być może za tym pójdą następne no jestem przekonany, że Polska grupa lotnicza lot gdzieś tam z głowy, a może nawet bardziej skonkretyzowane mają pomysł na konto raz, bo przecież przedstawienie takiego pomysłu, bo 1 z warunków zakupu udziałów w tej linii no jak się okazało nie tylko oferta finansowa, którą położył lot, ale także ta oferta biznesowa była na tyle atrakcyjna, że został wybrany Polska grupa lotnicza w została wybrana jako inwestor dla kondora no rozumiem, że również załogi chyba zostają m.in. chociażby z tego faktu, że część z tych 58 samolotów to są airbusy, których lot nie ma, więc również ma swoich załóg przeszkolonych do tego, żeby obsługiwać takie samolot tak bez wątpienia ta ta firma zostaje działać będzie jeśli nie tak samo to na pewno w bardzo podobny sposób zostaje personel latający zostaje obsługa administracyjna w tym także piloci, którzy będą dalej latali na tych maszynach Hannę, jakie będą latali w przyszłości zobaczymy trzeba pamiętać, że Flota kondora jest stosunkowo przestarzała i będzie wymagała sukcesywnej wymiany, a toteż, jakby i dobrze dla LOT-u, bo lot też stara się rozwijać swoją flotę będziemy prawdopodobnie dzięki temu lepszą pozycję negocjacyjną pomiędzy innymi airbusem bardzo krótko nie wchodzimy na podwórko Lufthansy w tym sensie, że jednocześnie jesteśmy z tą firmą w 1 Sojuszu Star light my wchodzimy to jest 1 to jest jedno z ryzyk, które wiąże się z tą transakcją jak na to odpowiedź wskazał taki i tutaj no bez wątpienia ta odpowiedź będzie, a jak bolesna ona będzie no to o tym, że dopiero przekonamy w wtedy się znowu spotkamy w raporcie gospodarna nadzy, a teraz bardzo dziękuję Sebastian Pyszniak ekspert lotniczy parter bez PSG był gościem raportu dziękuję za dziękuję za chwilę informacje z państwem jest jeszcze usłyszeć w magazynie europejskim po 14 po czternasty Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA