REKLAMA

Król Hollywood nad Tybrem

OFF Czarek
Data emisji:
2020-01-28 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie łączymy się teraz ze studiem Radia TOK FM we Wrocławiu tam jest pani Diana Dąbrowska Italia niska filmu znawczyni specjalizujące się w kulturze filmowej Włoch lat sześćdziesiątych dzień dobry witam serdecznie dzień dobry jak raczej Napoli poległo no niekoniecznie już z wygrało ku zaskoczeniu chyba całej trybuny, na której było trochę bardzo się cieszę Rozwiń » wydaje się, że to będzie od momentu budowy dla drużyny rynek tuż za, ale on już będę mówiła w słabszym tonem głosu, dlatego że śpiewam bardzo brzydkie piosenki na cześć Juventusu także jakie, że jest to coś no są bardzo brzydki, ale po włosku zrealizowała czynie tak, ale bywa przyzwoitość rano coś, żeby majowe Juve no mer da się śpiewa, a ja się rury o rodzinie Anieli o tym jak to jest u nich fabryce zgłasza się o tym, że życie się komuś bardzo brzydkich rzeczy, ale taka plebejskie Opera to doceniłam biurek powróciła do Neapolu, bo ostatni raz 2006 i to jak tam też nie było nawet 40 000 jak na ten stadion to też oczywiście podziałało, żeby wzmocnić drużynę, ale kurcze naprawdę piłka nożna to jest życie tak już być nastawioną zadanie to w ogóle nie wiem czy oglądała pani film dokumentalny o Diego Maradonie oglądała ogląda mój właściwie to jak podawała do miesięcznika kino, a którego pisze to na pierwszym miejscu ten właśnie podała tak to był film mojego czy mój ulubiony film 2019 oczywiście było wiele filmów, które gdzieś może bardziej zostaną zapamiętane im parę lat temu głębi w tej liście, ale jeśli chodzi o taki film, który gdzieś tam widział nawet 7× tak się złożyło w trakcie roku to był mój film to właśnie jego teraz przez ściany jako Diego Maradona, iż państwo będziecie kupować willi także te dokumenty, a FIFA Kapadia i to jak opowiada o relacji biega z Neapolem właśnie tak numerze tłumaczy jego mit to jest bardzo ciekawy zabieg będzie mógł skupić na wielu epizodach w bogatym życiu przecież są też mógł pójść tym trybem mundiali, ale to, że to jednak ten Napoli pokazać jak piłka nożna jest naprawdę ważna służy jako odkupienie społeczne tak dla osoby urodzonej tam to było coś takiego nie ma co wyrasta ponad ten film przy okazują się też ciekawy wątek jak będzie piłka nożna bardzo ważna i upadek klubu które, gdyby szuka nowego pomysłu na siebie i i to ryzyko podjęte przez władze klubu przez trenera właśnie żeby, żeby to był jego, które no na początku okazało się świetnym pomysłem potem, kiedy jego odchodzi to ma do czynienia z takim troszeczkę trudną sytuacją mieszkańców na polu fanów piłki nożnej to być może jest nawet na polu jedno to samo tak czy ktoś coś nie zgodziła się, że z ryzykiem jeśli pan pamięta tam do i to film jest poruszona, ale tak symbolicznie też nie będzie sam Maradona chciałby się na ten temat wypowiadać pewnie dziś ukrywali nie jest tajemnicą, że pieniądze mafii były włączone to, żeby go ściągnąć wtedy na 1 z najdroższych zawodników jeśli nie najdroższym wtedy w Europie jego przyjście do najbiedniejszego klubu też no nie tylko tej części Europy, ale wtedy jak na duże ligi wydaje się, że tak w ogóle tak ogląd jak to się mówi, ale jest to w historii na polu takie PiS, który pokazuje jak miasto może stać się, że wyższy i potem stać dlatego bohatera więzieniem, ale jest jego to może dodam, kiedy przechodziłam przez via toledo jest 1 z takich centralnych ulic w tym sercu na polu można powiedzieć Stacey go starszy po starówce taki, jakby proszę sobie wyobrazić w zależności od humoru takiego temperamentu kibiców mieszkańców to czasami znak równości pojawiają się różnego rodzaju można powiedzieć obrazy i Maradona stoi zawsze i ski w zależności kim grają myśli to jest już to są jakieś obraźliwe i Ronaldo, który trzyma sedes gdzieś tam do góry podniesiony i dopiero po meczu pojawił się tam z powrotem Lorenzo Insigne jako kapitanie potem to strzelił gola także ten wystarczy przejść ulicą jedno tam z takich ważniejszych ulic można powiedzieć ruchliwą, żeby zobaczyć czasami właśnie ten nastrój jak oni żyją od meczu do meczu w taki jak pamięta właśnie później, gdy Maradona już się pojawia na mistrzostwach świata i na politycy, którzy trochę są rozdarci tak z 1 strony to jest Diego, który wyciągnął klub no właśnie jest gdzieś tam otchłani i doprowadził na sam szczyt z drugiej strony to jest Diego, który właśnie teraz chce pogrążyć Włochy no to prośba, która potem się zemściła, bo można bić na politykę krzykiem przez cały rok, ale teraz najlepszy jeśli Włochem i to ta opowieść o tożsamości narodowej, która jest przez wielu twórców na różne sposoby realizowana, ale też 1 z tematów, które powraca bardzo często w ogóle, jeżeli połączymy też kinem z kulturą włoską jak można wzmocnić jak można zbudować te Italiani tak jak oni nazywają właśnie widać jak piłka temu służy i też to, że to południe obrażane wielokrotnie, szczególnie że w latach sześćdziesiątych po drugiej wojnie światowej północ bardzo mocno wybiła gospodarcza to południe dziś tę ustawę zostawało w tle tym sentymentem zostało dziś okradzione w procesie unifikacji jeszcze w 1800 sześćdziesiątym dalej także jest takie poczucie, że ta prośba jego, które dzisiaj może się wydawać taka no troszkę absurdalne można poprosić niem naród, żeby był nie ze swoim narodem, ale to miało dziś tam sens, ale obróciło się bardzo mocno jego porównują do takiego rewolucjonisty na polu marzenie się nazywał ją bardzo na początku się Skrzecz właśnie taki duch rewolucji, a skończył bardzo tragicznie, toteż pada w tym dokumencie ta historia jego gdzieś ta cały czas tam jest między mitem takimi jak uniwersalnym wręcz figurami mitycznymi wypowiedziała z pewnością nasi słuchacze zorientowali się, że tematem dzisiejszego naszego spotkania dzisiejsze nasze rozmowy jest Federico Fellini z pewnością, a oczywiście rozpoczęliśmy od Neapolu bo, bo pani wczoraj tak była na polu jak my tak czy wczoraj wróciła jeszcze w dziesiątej do państwa z walizką także w ogóle jeszcze jestem w koszulce we włoszech, ale to to i szaliku, ale myślę, że to może być cen dla rozmowy, żeby ta włoska jeździć tam ta została to zdecydowanie, bo tym razem Szanowni państwo przenosimy się jakieś 500 km na północ na polu oczywiście zależy od tego czy tam jedziemy 14 kończy czy mniejszy, ale powiedzmy 5 km na północ do Rimini, bo tam właśnie 100 lat temu prawie czy 20stycznia 1920 roku urodził się Federico Fellini no myślę, że jeżeli mówimy o kinie włoskim to Federico Fellini jest takim nazwiskiem, które w pewnym sensie mówi wszystko tak rzeczywiście tych wszystkich Mistrzów włoskiego kina mam wrażenie jeśli ktoś zaczyna się interesować łódzką kulturą filmową czy w ogóle kinem czysty wśród tych, które pojawiają się na samym początku jeśli nie tym pierwszym, ale on też warto zauważyć, jaki kontekst wtedy kina kończył się druga wojna światowa mamy kino, które gdzieś też musi odbudować ideologicznie też przed chwilą przecież Mussolini wyznacza pewien trend myślowe mamy włoskich realistów, którzy próbują jakoś to kupić też moralnie taki film Rzym miasto otwarte jak złodziej rowerów tutaj z 1 strony Rossellini z tym, że miasto otwarte, gdzie Fellini w ogóle uczył się z niego fachu można powiedzieć i teraz bardzo szybko Włosi 15 lat po wojnie otrzymują ten wojenny był i konstruuje się zupełnie coś innego jakaś taka socjety spektaklu konsumpcjonizmu i linii, który właśnie wychodzi z tego Towarzystwa realistycznego, czyli tych, którzy mieli się przyglądać przede wszystkim rzeczywistości w takim kluczu kina czystego bardziej paradokumentalnego pokazuje właśnie swój gdzieś jakiś takie jak czym pulsuje kino libido impulsu jego kino, które wizjonerskie, który odrywa się tych takich ram rzeczywistości kreuje rzeczywistość na ekranie w jakiś taki sposób sera surrealistyczny niemalże, jeżeli pójdziemy dalej jego twórczość także to też ciekawe jak w tych latach sześćdziesiątych był boom, jeżeli chodzi autorów włoskiego kina jak Fellini był 1 z nich, którzy właśnie inkorporowane do tego kina wszystko co było związane gdzieś tam z jego fascynacjami od początkowego od początku to był daszka cyrk, a potem także psychoanaliza także taki jest tak gęste pełne znaczeń, a przede wszystkim tak bardzo potrafi komunikować często takimi silnymi obrazami teraz Paolo Sorrentino wydają się życie takim najpełniejszym następcą Felliniego to dziś przebiło poza tylko ten włoski zafascynowani kinem to obok Bergmana Tarkowskiego Kurosawy linii jak jest tym, które innym reprezentantem i tego włoskiego kina, gdzie tak naprawdę się zastanowimy te lata sześćdziesiąte Visconti Antonioni Pasolini tych nazwisk z pełną to naprawdę był chyba ostatni moment, kiedy Włosi byli takimi trenerami, jeżeli chodzi o wyznaczenie jakieś takiego stylu filmowego na cały świat zresztą to nie przypadek, że Rzym wtedy już po drugiej wojnie światowej było określane tak lata pięćdziesiąte lata sześćdziesiąte chodził nad Tybrem także to był naprawdę świetny moment, jeżeli chodzi o kinematografii Włoch i linii gdzieś w tym wszystkim królował także chodził nad Tybrem także, dlatego że sporo gwiazd Hollywood w tym czasie odwiedzało z radością Rzym, ale wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o godzinie dziesiątej 20 już za kilka minut pani Diana Dąbrowska tak niska film znawczyni specjalizujące się w kulturze filmowej Włoch lat sześćdziesiątych jest państwa moim gościem 100 lat temu urodził się Federico Fellini wcale ponownie łączymy się ze studiem Radia TOK FM we Wrocławiu tam jest pani Diana Dąbrowska tak niska film znawczyni specjalizująca się w kulturze filmowej Włoch lat sześćdziesiątych 20stycznia 1920 roku, czyli 100 lat temu urodził się Federico Fellini w 1 z wywiadów powiedział, że jego sposób na robienie filmu wygląda tak najpierw bierze sporą zaliczkę, po czym imprezuje z przyjaciółmi, kiedy już tych pieniędzy nie ma to wtedy bierze się do filmów inaczej się nie da musi się z tych pieniędzy rozliczyć to podkreśla, że jest tajemnicą jego sukcesu, ale często taka trochę raczej próba kreowania się na takiego bon vivanta nią z pewnością tej tej kreacji w wywiadach było całkiem sporo też linii nie przez przypadek otrzymał przydomek wielki kłamca teraz ten kłamca może być rozumiany jako końca filmowy kreowania iluzji, jaką też pracował w studiu filmowym, próbując zbudować tak można powiedzieć autentyczne wrażenie tej przestrzeni, że trudno czasami u niego stwierdzić co jest gdzie np. słynna via Veneto ze słodkiego życia w dużej mierze wykreowana studia i stała się właśnie to wyobrażenie ze studia potem, które widzieliśmy wszyscy filmie też wtedy gdzieś rzeczywistych próbował dogonić te wizje także kłamca jako jako ludzi, ale też końca oczywiście jako człowiek, który nie bez przyczyny też zaprzyjaźnia się bardzo mocno Marcello Mastroianni właśnie na tym polu oni ponoć umawiali się i nauki etyki spotkanie przy kawie i to nie była taka rozmowa Teresa z panem tylko umawiali się na kłamstwa, czyli poproszę ich historie i teraz, który w nowym rozpozna szybciej, który czy ten drugi kłamie też gdzieś tam się ma jego życia mam wrażenie osobistego, które cały czas element tego życia na ekranie PiS przeciw jest pokazywane jego relacje z żoną w ogóle go relacje ze sztuką, ale też właśnie przez to, że cały czas gdzieś na pograniczu tego co zostanie pokazana jest intymne to ten element kreacji też tam występuje właśnie nowym skoro mówimy o kłamstwie żonie to na powierzchni Fed Rico Fellini jawić jako taki mąż idealny to na na samym początku swej kariery właściwie czy młodym wieku, ale ja tak dopytał uważa pan naprawdę rząd nawet na powierzchnie dziś jako mąż idealny czy pan widział Anitę Ekberg słodkim życiu, które się kąpie ja bym tutaj właśnie wydają się, że na powierzchni to jest ten, który zdrada, a tu potem z głębi ten, który zawsze nie chcę rozliczać też jestem z prasy plotkarskiej, ale to nie jest dziś tajemnicą, że to może swój styl przetrwało, bo po różnych rynkach Fellini zawsze wiedział, gdzie wracać na noc tak i wydaje się, że to też zostało wypchnięte bardzo mocno tego nowego uwielbienie dla dla kobiet dla też kobiecości w ogóle pierwiastka, który też przecież poszukiwał w sobie w swoich wspomnieniach łącząc, jakby męskość kobiecość jako coś się bardziej uniwersalnego niż tylko pokazywanie tego jest na 1 polu, ale no no nie weźmy chociażby takich jak czuli tej duchy, które jest wiwisekcją małżeńską i nawet wręcz jest epizod niby życia państwa, czyli nigdzie rzeczywiście Julita Malwina wynajęła detektywa, żeby śledził Federica Felliniego i robił zdjęcia z remontem jest także to bardzo dziś balansuje mam wrażenie, że to małżeństwo, by jak tata siła dziś polegała na jakiś taki szczery gdzieś tam miłość to czy był otwarty związek czy nie to mnie osobiście najmniej interesuje, ale mam wrażenie, że bardziej to była kreacja czasami powraca do filmów różnych reżyserów i nie wszystkie przetrwały próbę czasu jak pani ocenia kino Federico Felliniego w tym względzie czy zdał egzamin przetrwał próby czasu czy wciąż aktualny jest taką pożyczkę zakurzoną Ramot com, która pięknie wygląda na kartach jakiś krytyki filmowej historii kina natomiast nie da już oglądać bardzo ciekawe pytanie wydaje się, że odpowiedź w tej w jego filmografii może być dwuznaczna i tak troszkę pęknięta oczywiście z 1 strony nie rozmawialibyśmy dzisiaj świętowali byśmy tego tak, gdyby nie to przekucie tak to nie jest tylko mam wrażenie taka rocznica na takiej zasadzie, iż taki jubileusz, który trzeba odbębnić w przypadku Felliniego to mówi z dużą świadomością tylko teraz rodzi jakaś nowa mam wrażenie magii jakaś taka chęć odczytywania tych filmów zobaczyłam to nawet teraz będąc we włoszech, gdzie w kinach jest są różnych nawet małym kinie na polu projektowane są jego filmy także taka chęć powrotu, ale z drugiej strony warto zauważyć, że są filmy bardziej manieryczne takiego okresu lat powiedziałabym później siedemdziesiątych dziś na lata osiemdziesiąte, gdzie nóż wydaje się, że nie mówimy o tych filmach także dziś tam, czyli Federico Fellini w pierwszej kolejności te la Strada słodkie życie 8,5 Amar kort i teraz mam wrażenie, że niektórym ta szuflada dziś już tak prawda już niema miejsca w niej przez film gra jest o wiele bogatsza i teraz też mógł powiedzieć oka to może kwestia tego ile ktoś interesu jego filmografię, ale prawda jest taka jeśli wrócimy do twardych danych jak publiczność chodziła na jego filmy to następowało to taki boom nastąpił w trakcie krótkiego życia, które doprowadziło do tego, że stał się legendą za życia 8,5 zostało bardzo przez publiczność włoską szczególnie dziwnie odebrane oczywiście film otrzymał Oscara w linii ten kontakt ze Stanami zawsze świetne jest zresztą zdobył 5 Oscarów przez całe swoje życie właśnie takim odwrotnie w latach dziewięćdziesiątych honorowym jest bardzo piękna scena polecam słuchaczom, gdyby mogli sobie na YouTubie zobaczyć tam mówi łamanym angielskim jest 1 z najpiękniejszych scen to jak Roberto Benigni odbiera Oscara to są 2 ulubione sceny w całej historii kina, ale ten związek wrócę i radą na myśl był już wtedy za życia Felliniego bardzo taki możliwy i po 8,5, które już nie był taki nie powtórzył tego sukcesu słodkiego życia niż wtedy miał PUP były problemy, żeby tych widzów przyciągnąć do kina nigdy nie chciał tworzyć takiego zamkniętego kina, które będzie właśnie tylko dla krytyków też często dla niego nie litościwy także dopiero Amar kort też odbudowanie tych relacji do niego zwroty, żeby mówić tak uczciwie swoim dzieciństwie swojej przyszłości też opowiadać o momencie ważnym dla przecież tożsamości Włoch jest opowiedzianą żona też w momencie, kiedy mamy faszyzm także są jest to taka powiedziałbym gdzieś tam twórczość, która już życia miał problem z tym kontraktem z publicznością i sam z linii ponoć bardzo ubolewał bowiem akurat jak rozmawiam z takimi twórcami, którzy teraz mają około 7080 lat jak chociażby bracia VAT jak byli w Polsce nie byli z nim mocno związani, że był naj smutniejszy linii miał taki swój rytuał wychodził z domu pił kawę rytuał bardzo włoski i jak każdego witał taka maestro słodkie życie 8,5 i Witelona nikt nie mówił np. jakimś filmie, który wyszedł 2 lata wcześniej w latach osiemdziesiątych Jon wraca ponoć smutne do domu dziś miał takie poczucie, że ten to tak późno w jego dorobku ta dorosła, którą się przez zawsze tego uciekał na nie przebiegła po jego myśli także jeśli zaczniemy kopać uważam, że film widzieli Kret lat osiemdziesiątych to jest tu była satyra na Berlusconiego oczywiście postać Berlusconiego wtedy funkcjonowała w świecie spektakle niż jako polityk, ale on już uchwycił Prusów Fellini miał to, że potrafił profetyczne pewne rzeczy wyczuć i pokazać wcześnie na ekranie taki film jak głos Księżyca ostatniego filmu mało znany z przeciw Roberto, by nim oni chcieli, gdyby linię marne kręci nakręcić Pinokia linii, by inni potem będzie sam go nakręcił w różnym skutkiem także jest istotne rzeczy z tym, że w tej twórczości są co czasami takie plamy i uważam, że tam jest manierycznie Fellini, ale że takie arcydzieła jak i 8,5 słodkie życie mówią tak tak uniwersalnych sprawach łatwo identyfikowalne, że za 20 lat czytam ze 100 mam gdzieś im świat będzie istniał ich klimat nas nie zabije to, że to, że będą dalej świętować mówi, ale ja się, że to jest też pewna jak pułapka twórców artystów reżyserów, którzy właśnie w tym momencie wejdą do stanu na sam szczyt czy zostaną na tym szczycie postawienie na tym, kiedy stale za życia także, jakby o, a on mi jak zatytułował swoją płytę pewien amerykański raper, czyli każdy każdy ruch każdy scenariusz każdy film każdy wybór każdy komentarz jest bardzo bacznie prześwietlany tak jest nie da się, by uciec od tego niesłychane jego oczekiwania publiczności krytyki nie w pewnym sensie takim się zakładnikiem takie rozumiem trochę Maradona także wszystko się zgadza świetnie w zaciętych właściwie Maradona też stać się szybko legendą za życia oczywiście Felliniego to teraz mówi żartobliwie to zupełnie inaczej czasowo rozniosła, ale tak mówiąc bardzo proste jeśli ktoś staje przymiotnikiem życia, a teraz coś jest, ale Sorrentino np. tak też nawiązującej takie gdzieś tam oczywisty nawet po takiej krótszej filmografii ale, stając się przymiotnikiem za życia wydaje się, że w linii czasami trud tak jakby trzeba było zrobić bardzo dużo, żeby wciąż być tym Fellini i żeby gdzieś tam i tym torem, a przecież późno, jeżeli chodzi o reżyserów jest tak w jakiś fascynujący motyw proszę zobaczyć niektórzy tak naprawdę odkrywają się dopiero na starość tak jest dziś, kiedy mają te pozycje już potem nie muszą udowadniać mogą zacząć eksperymentować i mam wrażenie, że u Felliniego gdzieś tam pod koniec w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych dziś nastąpiło, ale są dziś filmy i toteż posiłkując się Maria Kornatowska, która była przecież sam najpełniejszą świętej pamięci Maria Kornatowska najpełniejszą monografią linii sama stwierdza właśnie manieryzmu ona bardzo udana także obiektywnie tam też są filmy, które gdzieś już potem nie minima właśnie tego emocjonalnego można powiedzieć tłumaczenia te były takie etyki wejścia też demograf, a miasto kobiet to czym tylko pierwszej linii metra w linii, który jest stara się być, czyli nie może uciec od bycia Fellini i stała się jeszcze bardziej wnioski niż dziś jest nadal nie ma pan takie wrażenie, że taki można wręcz stworzyć zamknąć oczy każdy z nas stanie utworzyć taki modelowy in Felliniego np. dziś bylibyśmy na plaży nagle z tej plaży np. tak zróbmy sobie taki, że pan też zamknie oczy nagle proszę sobie wyobrazić czysta plaża plaża na polu i nagle z tego z tego morza wyłania się znikąd okręt i na tym okręcie teraz moglibyśmy dalej wymyśla tam Stańczyk wlał tam np. zakonnica z klaunem i IT Paolo Sorrentino części tej, ale tak to pojawia się jakaś kobieta pewnie naga jak jedno do tego wszystkie fascynacje i teraz chodzi o to, że to mówienie gdzieś tam o sobie też nie przykuło się właśnie w relacji z publicznością na takiej zasadzie, że kogo w pewnym momencie mogą interesować prawda liczne rozterki intelektualisty nie bardzo czytam artysty tak jak mamy to nie tylko 8,5, ale np. czuli tej duchy została już kolei jego pierwszy kinowy taki duży kolorowy film potem też później do tego wróci, ale wtedy czuli tej duchy były nad wyraz nowoczesnej ten kolor też tam dodawał do tych wizji wzmacnia je no to te też został odebrany tam właśnie są takie sekwencje na plaży, które byli Thomas patrzy tam nie wiadomo, skąd nagle właśnie cyrk tak no do mnie przemówiła, ale domyślam się też często dzielono we włoszech, że jedni mieli większą wrażliwość stronę taką odczuwali bardziej Felliniego nie kultury i co potem takim twórcą, który też przejął ten można powiedzieć taki temperament była to przecież część krytyki, że część widzów, która bardziej znajdowała się w takim chłodniejsze stylu Antonioniego i właśnie te 2 nazwiska były sobie przeciwstawiane także na linii też tam mam wrażenie, że muszą rywalizować na wizję, ale 8,5 myśmy jako przykład ostatecznie postawiona reżysera, ale jeśli wierzyć jego biografa mi też przeczą to miał być początkowo pisarz, ale podobny pomysł wcześniej wykorzystał Antonioni Mastroianni filmie noc jak rodzą się pewne rzeczy stwierdził, że nie chce tego powtarzać tam też z lekkim kryzysie Master ranni i zmienił to jakby na taką bardzo osobistą opowieść stała się definiującą, jeżeli myślimy w ogóle o artyście w kryzysie czy w ogóle dla filmu jako taka meta filmowa bardzo nowoczesna opowieść przecież Buli blask po części też do tego nawiązuje taka moda zrobi dokładnie te same także to jest tak nośne tak tak uniwersalne albo braci Coen chyba, bo Barton Fink tak sami scenarzysta, ale tak to jest tym taka opowieść o 8,5 po części potem amerykańska Franz trwa to bym postawiła firma koło się jako jak w latach sześćdziesiątych dziś meta meta filmowo, która jest oczywiście od początku kina takie zastanowienie się nad samym medium, ale tak opowiedziana, żeby przed kamerą tak naprawdę już wyczuć, że to historia tego reżysera to zabawa właśnie te różne poziomy autobiografii mu meta filmową ości to linii w tym był absolutnie mniejszymi prekursorem wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o godzinie dziesiątej 40 już za kilka minut pani Diana Dąbrowska i tak niska filmu znawczyni nie państwa moim gościem celebrujemy dzisiaj stulecie urodzin Federico Felliniego które wracamy do Wrocławia to ja wracam ma państwo mój gość pani Diana Dąbrowska już tam jest od dziś czy od wczoraj wczoraj pani powrócić do Wrocławia wczoraj, ale właściwie pan na koniec możemy zaśpiewać piosenkę tak cały czas w użyciu Merda bohaterem nie tylko ją ze śpiewem, ale nie przy tym dobrze tak jak błędem jest, ale też może sam koniec albo boi się, że pan słucha bardzo duże rynki ich, że potem, że to nie takim jak oni zadzwonią pod zaśpiewają swoją odpowiedź zrobił taki dialog, ale to są to są wie pan to są to jest to, że to mogę zażartować Alone Neapol pan też wiedział przecież im Maradonie to naprawdę dzieci i w ogóle mieszkańcy na polu czy południa mówimy tutaj na polu też ta drużyna jakoś dostać się do tego myśli mu seria też z prezesem EBC itd. ale naprawdę on dostał jakieś takie komentarze, że umycie ich ogniem Wezuwiusz umie ich ogniem to są czytam jesteście wstydem Włoch i takie zwyczaje uważa, że wtedy WOT neapolitańskiej są bardzo przyjemny zresztą działek Napolitano jest przepiękne jest przepiękna od tak no ja przynoszą oglądam np. polskie seriale w dialekcie neapolitańskim chociażby komorę no w końcu kraj tylko tam jest jest bardzo taki ostry ten dialekt, ale np. jeśli weźmie pan genialną przyczółka na podstawie Eleny Ferrante teraz będzie drugi sezon można mówić będzie czy nie na HBO to bardzo nie zmienimy też miałem mówić o grosz nie mówię, że nie zmienimy nasz, jeżeli tam jest trzeba mieć tam jest albo la la praca w Babinie nie ma świetny właśnie to jest bardzo bardzo dobry tytuł pan ten teren rzeczywiście można powiedzieć, że na poprawie stał się taką korporacją filmową już jest prześwit na początku książka jeszcze wcześniej serial, który piąty sezon za chwilę zresztą postać tego ci IRA, który był LIBOR, ale tak ten nieśmiertelny teraz też tam swój własny film portal brak tak nikt nie chce zdradzać, ale to jest 1 z piękniejszych chwytów tylko na Wall zobaczy pani, gdy zacznie się piąty sezon komory po co ten film naprawdę wszystkich absolutny hit mam takiego fryzjera komu kibicuje w ale mówi ja albo możecie seria ja, a nową trasę można być zresztą na pytania konkurs czy nie zawsze kibicować zaraz zginie prawda ja w serii, a nieustannie kibicuje człon ludzie z dobrą teraz raczej bejsbolowy zasad zalega mi pan czy jest pani czy jest pani przygotowana do śpiewów narażam się pod koniec, że ten limit ten, ale dobre też próbuje zresztą twórca Napoli dla każdego, kto słucha młodzież nie będzie pan ogólnie żałował, iż taka jest uraz zaczyna mienie dokończymy niespokojny, kto nie to, ale pan pewien być bardzo stylu Felliniego teraz takie no to pytanie powinien myśleć szeroko się wejść tak myśleć inaczej znaki to może tylko kawałek ze sztabem jest taka piosenka All tuneli kie umili Fionę Horna Reserve w dal pat rolne, czyli o poniedziałku no jak to jest upokarzający wracać do pana swoje usługi i potem śpiewają, że Juventy odczucia Pirelli tego nie przetłumaczę tu telefon 1 000 000 mieli już MR majowej energetyczne w ich żal, bo mamy zawsze fascynujące, żeby w kraju Petra, którzy na razie może realizować tak jak w kraju Petrarki jedyne co można wrzucić do takich przyśpiewek też owej Merda oczekiwałbym jednak nowość trochę więcej, a to w Delekcie są piękne, bo tam się tak skraca np. jest wyciąć słowo mur ne ca jest obraźliwe teraz przy tłumacza to idzie na zasadzie monet tak musi by na politycy bardzo skracają proszę sobie wyobrazić komiczną sytuację, w której Ronaldo próbuje strzelić bramkę akurat byłam na tym bocznym sektorze, a nie chcę mówić po włosku się nazywa tam ultra sami i w Polskim szaliku się cieszą, że Piotr Zieliński strzelił bramkę jak Ronaldo tam coś nie strzelił to oni wszyscy mówią ty, głupcze 77 i to jest poezja naprawdę każdemu, jeżeli ktoś może pojechać na sam Paul na mecz to jest najlepiej właśnie na tych sektorach dla dla etyki FIFA za bardzo to jest życie to jest absolutne życie cudownie, czyli w dziele 1 kapeli Fellini sucha, czyli czy, kiedy kilka audycji mówimy stulecie urodzin Felliniego omówiliśmy najnowsze seriale, w których Napoli jest, by oczy zmiany są też teraz też teraz obronie i teraz ja słyszałam przez w trakcie tego stulecia bardzo dużo osób pytało tak na zasadzie nawet moi studenci czy jest takie klasyczne pytania jak można, by zdefiniować Felliniego jego styl kojarzy pan pytań tak jakby jakby to kilka słów taka matura przygotowana uczta jego zdaniem to właśnie to właśnie chaos to jest chaos to jest Claudia Cardinale świetnie tak Claudia Cardinale świetnie to określiła była w podobnym czasie na 2 planach filmowych z drogami Bożymi pół no wypaść pod podkreślić, że ono, gdyby ktoś nie pomyślał, że to Sophia Loren reklamy makaronu tylko taka uwiarygadnia Alex żadnej reklamy jest humor jeleniogórski co teraz pamięta pan palenie marionetkami ten kamicy w ten właśnie pan wie, kto po nim stąpał wdową tak jak z każdym Kardinale próbował zrobić, ale teraz bardzo poważnie 2 plany bardzo różne 1 Viscontiego film Lampart na podstawie lampy duży wielka epicka opowieść, gdzie po prostu plan filmowy to była 1 wielka msza, gdzie każdy właśnie tego Viscontiego, że taka cisza tak jakby się wchodziło do kościoła tak przeżywało się to w tę stronę, a linii żył właśnie wtedy jak WHO jak coś go inspirowało nawet na zasadzie dobra tutaj mamy zdjęcia zauważył obok lepszy plener no to przesuwamy się proszę wyobrazić i wyobrazić sobie, jakie to mógł być fajne takie teraz jest bardzo modne Michael Sheen jak to wszystko było kręcone oczywiście część materiału w archiwach można znaleźć, ale jak nagle cała ekipa przynosi jak może, żeby tam właśnie dogoni to co Fellini zobaczył w przebłysku jakiś taki inspiracji także to, że się połączyło Napoli Juventus, który idzie tylu ilu Medical milicji to jest bardzo liniowo, czyli pan właściwie nie temat, a one formą dodaniu Felliniego i tego będę bronić siebie, bo pewnie pozdrawia mogą ale, że ma wtedy mamy trzeba no właśnie dlatego mam się zaśpiewać, ale myślę, że ta milicją kluczu wyobraźni neapolitańskich kibiców trwa cały tydzień, więc mogą być Martynie dobrze pojawił się też na włoski tylko parę słów pojawi się pojawi się też pojawi się też pojawił się też były premier Włoch w pani opowieści skoro i skoro rozmawiamy o kinie i serialach tych najnowszych to czeka mnie czy miała pani okazję oglądać trzeci sezon serialu, który co roku ma czy coś co znajdą nazwy, czyli 19521953 i 1994 pan co akurat byłem kiedyś na Berlinale to wtedy była prezentacja tego serialu i jakoś tak jak wtedy mi umknęło to mam cały czas do nadrobienia a, ale to powiem od razu uczciwie i wiem, że ma swoich fanów we włoszech i na pewno będę go nadrabiać, ale bardziej myślę, że tak pan nim zaczął serial film skoro dziś dziś mam wrażenie w części pierwszej drugiej też już pokazywany w Polsce wolą nie wspominałem do tego, że wydaje się, że ten film wymaga co najmniej oddzielnej jest co najmniej 1 oddzielnej audycji no tak to panie mogą nadrobić te seriale jeśli pan jeszcze kiedykolwiek będzie chciał ze mną porozmawiać to możemy zrobić wtedy o Berlusconim Berlusconiego pan w kinie telewizji włoskiej i w kinie w telewizji one, czyli w jego domu tak przez to wszystko się tam z tej telewizji gdzieś tam przecież on był przede wszystkim przemysłowcem tak bym powiedział gdzieś tam dopiero później była ta idea zresztą też piłkarska czwórce Italia jest przez ten okrzyk jego nazwę jego partii jest okrzyk piłkarski i piłka nożna też u niego przecież była istotna można, by co ciekawe taką opowie właśnie zacząć od Felliniego, który był 1 z większych krytyków jeśli spojrzymy właśnie te, którym mówiłam dzień dzieli Fred, ale też na ten film z Księżyca to tam już dziesiąty krytykuje szczególnie w tym drugim filmie takiego ten nazywa go takiego prezesa lub bardzo oni co nawiązuje oczywiście do Berlusconi także film już jako pierwszy wyczuł sprawę można tak powiedzieć mam wrażenie wręcz w kulturze włoskiej bardzo takim momentem, który otrząsnąć z wieloma twórcami była śmierć pierw Ola Pasoliniego w połowie lat siedemdziesiątych, który przecież nie bardzo zaangażowanym do dziś oczywiście nie wyjaśniono, ale wtedy Giulia drogi bardziej wchodzi inny premier też portretowanych przez rynki, a także mam wrażenie, że to był moment dziś moja interpretacja jakoś tak tych wydarzeń po tym, jak już zmienił front nawet w wywiadach Fellini, że już przed taką krytykę społeczną polityczną, bo 1 z takich ważniejszych elementów jeśli chodzi o twórczość Felliniego to bowiem bardzo krótko to, że ogólnie przypisuje się apolityczność i teraz w dużej mierze oczywiście to nie są filmy, które patrząc na wielką tradycję intelektualną takiego politycznego zaangażowania sztuki włoskiej Pasolini, ale też tacy twórcy jak Czermin czy też bardziej erozji Petri o takie nazwisko to tutaj wydaje się, że Fellini miał momenty, kiedy tak naprawdę też stworzył taki Unii tak silne metafory w kontekście włoskiej polityki, że też też można pokazać udowodnić to, żeby jak najbardziej zainteresowany sprawami włoskimi też kontekście, a propos przyśpiewek taki właśnie obawy o to czy one nadają to jest taki dziewiętnastowieczny wiersz Giuseppe Verdiego sonety Romanowski z cyklu wieś zdecydowany Karpat Karpat red sankcji, który potem też cytowany skoro mówimy też tych neapolitańskiej klimatach w filmie pas roku dziewięćdziesiątego radiacji furii relacji fory i też inspirowany bardzo mocno z wakacji Evita, gdy cały cel ten koncept, jeżeli chodzi o włoską kulturę także można oczywiście to wszystko podczepić pod powiedzenie pani wierzy zna pada deszcz sankcji, że nie to polecam pan teraz jakoś o nim więcej powie zaśpiewam to panowie nie owija w wierszu OPS będziemy znać opozycji taki dziewiętnastowieczny będziemy znać innym razem dzisiaj poszukujemy klamry Linowski chaos myślę, że o tym, może bowiem jako ciekawostka czysty istniała ponoć jeszcze w latach sześćdziesiątych kopia jeszcze dusza słodkiego życia, która pokazywała też samego Felliniego przy pracy to miał być inkorporowane do tego, aby aspekt takiego twórcy, który tam w próbuje jakoś też stworzyć 5 nie tylko Marcie, ale też tam miał się bardziej przebieg linii to byłoby, gdyby odnalazły to prawdziwa kobieta dusza słodkiego życia tuż nie ma historia kina to inaczej może i gdybyśmy spojrzeli na ten film jest ogólnie taka taka legenda właśnie co się stało z tą prawdziwą kopią i właśnie ten aktywny w linii, który gdzieś tam mniejsza didaskalia z tym co jest potem faktyczną materia jego filmów w tym chaosie myślę, że nie tylko się przebije w tej rozmowie, ale pokazuje też właśnie piękno kina Felliniego czysta wielowymiarowość i teraz jeśli przyjrzymy się takiej scenie, która otwiera 8,51 z najsłynniejszych czołówek w historii kina w całej swojej rozciągłości postaci początkowo nieznajoma nie widzimy twarzy dusi się w swoim samochodzie próbuje z niego wyjść nie może reszta osób obserwuje albo zajęta sobą jakiś takich erotycznych scenkach jakiś taki atrakcji się z tego robi nie ma w ogóle dialogu ten nieznajomy mężczyzna potem okaże się Marcello Mastroianni jakoś wychodzi z tego samochodu zaczyna latać ma po prostu leci sobie wysoko i to nie trwa długo taka przyjemność bycia gdzieś tam wśród chmur, bo nagle okazuje się, że na plaży 2 panów na niego Czecha i próbuje go niczym latawiec to widzimy jak jego stopa jest przeciw przyczepiona do sznura próbuje go jak by sprowadzić na ziemi w pewnym momencie robi to definitywnie Marcello Mastroianni budzi się z koszmaru i to moim zdaniem z linii w Polsce w całej swojej w całej swojej krasie to jest po prostu cały czas to napięcie między chęcią wyrwania się i wolność artystyczna, ale w ogóle wyrwania się takiego porządku codzienności, ale cały czas pamiętają właśnie, że trzeba będzie do niego powrócić to może być na różne sposoby dni lub bardziej bolesne, ale to napięcie i w ogóle dlatego właśnie to wizjonerstwo to jest to jest całych linii dzisiaj zawsze w tej sekwencji po prostu upatruje to jest jego takiej najsilniejszą wielokrotnie mruga do widza różnymi sekwencjami scenami dialogami, ale to jest po prostu całych linii to właśnie napięcie, gdzie chciałoby się właśnie pofrunąć, ale ta rzeczywistość dziś tam wzywa Warmię trochę rozmowa tak też chcieliśmy pochłonąć, ale ramy dziś takiej przyzwoitości ludzkiej trzymają tę życie jest życie wyrażone w tej sekwencji nie tylko życie artysty reżysera, ale życie każdego właśnie ten to co byśmy chcieli, ale tamto napięcie zobaczcie państwo sekwencja trwa tylko 3 minuty sam mówi, ale do niej za nawiązał jednak swoich filmów wspomnienia z Bliznego pył tak tak bardzo nośne jest, że potem po latach wiele innych twórców nawiązywało bardzo pani dziękuję i różnicuje przy kolejnym spotkaniu powrócimy do tematu Berlusconiego w domu pani Diana Dąbrowska Felice fali za niska, ale też Italia niska i film znawczyni specjalizująca się ku w Rzeszowie 2 lat sześćdziesiątych i rozwiązań Gorzała Chybicka Napoli, bo nie jest przecież tak była państwa, bo możecie wiemy po włosku gracji mile, bo nadzór nad tak każdemu życzę miłego dnia ponad 1 ta nie te wiacie re nostro wzorca na polisę gry sempre sera to dobrze i informacje o jedenastej po informacjach wracamy do programu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA