REKLAMA

Moda na taniec ludowy... w miastach

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-01-28 18:20
Prowadzący:
Czas trwania:
11:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
25 min po godzinie osiemnastej słuchamy Radia TOK FM, a dziś jest proszę państwa wtorek 2008. dzień stycznia w naszym studiu prof. Piotr dali muzykolog etnograf profesor nauk humanistycznych kierownik katedry etnomuzykologii w Instytucie muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór dobry wieczór państwu chciałem panie redaktorze chciałbym pana profesora zapytać o pewien fenomen fenomen, który pewnie większa część słuchaczy haczyki dostrzegła Otóż bardzo wielu Rozwiń » miastach w Polsce w miastach miejscowościach powstają stowarzyszenia kluby miejsca bardziej, bo mniej formalne, gdzie ludzie bardzo często młodzi tańczą tańce ludowe lub też muzykę tradycyjną różni się to określa zajmują się muzyką ludową chodzą na warsztaty takiego tańca warsztaty śpiewu białego śpiewu związanego z muzyką ludową ten fenomen o tyle zaskakujące, że bardzo często dotyczy osób mieszkających w dużych miastach, czyli wielkomiejska raczej publiczności i wykonawcy i bywa też często także oni nie mają ci ludzie żadnego biograficznego związku z wsią lub też mieli na tyle dawno nie gra tutaj Kisielin skąd, skąd ten jako miejsce przed jeszcze przed naszym spotkaniem w internecie sprawdzić w ciągu 10 minut razem kilkadziesiąt w całym kraju kursu tańca Ludowego tradycyjnego tego jest naprawdę dużo, skąd jak i jak do tego doszło jak przypuszczam, że to wynika po prostu charakteru kultury współczesnej nawet powiedział masowe w tym znaczeniu, że ona jest przedmiotem wyboru, czyli właśnie w czasach aktualnych po prostu ludzie młodzi wybierają to co im pasuje co akurat ich jest przedmiotem zainteresowań i naturalną chyba też drogą stworzenie małych małych stowarzyszeń małych, jakby środowisk, które między sobą mają te fluidy, którzy potrzebują pewnej więzi środowiskowej więzi koleżeńskiej na także jednak jest to jednak też tak jak dawniej zabawy funkcjonowały poznanie się wzajemne dziewcząt i łapie chłopców także tutaj też ten taniec ludowy, a ten ten aspekty, że to jednak jest taniec w dużym stopniu dworski znaczy w dużym stopniu wywodzący się tańców dworskich, bo tańce w parach zostały wymyślone przez Mistrzów tańca jednak profesjonalnego i to dziś szesnastym 17 wieku przeszło do do ludu nazwijmy to natomiast pierwotna forma tańca Ludowego te są korowody w Europie także tutaj ten to zjawisko nowe czy jakiegoś ponowienia tradycji ma bardzo dużo aspektów przede wszystkim, że to jest przywrócenie naturalnego obiegu kultury to znaczy jest potrzeba zabawy alternatywny wobec mainstreamu technologicznego również, bo tutaj te tańce są naturalne muzyce bez nagłośnienia poza tym jednak jest to właśnie etykieta właśnie wspomniany towarzyska, że trzeba się umieć zachować w tańcu, żeby nie troszeczkę innej pary, żeby tak umieć być eleganckim dżentelmenem itd. a równocześnie jest to sytuacja takiego porównania chyba przez pewną aura, którą się, że muzyka granica mentalna dla mnie pasjonującym doświadczeniem było obserwowanie na gorąco przekazu kulturowego co znaczy jak w latach dziewięćdziesiątych, bo to zjawisko to nie jest wasze moda to się tendencja od co najmniej tak ćwierć wieku, bo po dziewięćdziesiątym piątym roku 1500 sześćdziesiątym piąte roku powstał pierwszy dom tańca, więc tutaj fantastycznym doświadczeniem ramy było obserwowanie starszych również muzyków, którzy na początku byli zapraszani i oni po prostu, jakby wstępował w nich nowe życie zagrają wreszcie do tańca na scenie na festiwal naprawdę panie premierze, a nie na festiwalach i tu trzeba zapytać drugą rzecz mianowicie w okresie powojennym do osiemdziesiątego dziewiątego roku no było jednak muzyka ludowa była funkcją pewnej opowieści o społeczeństwie w ogóle, o czym mówili w ten niewątpliwie tam to znaczy, że te tysiące, które właśnie do dzisiaj funkcjonują te zespoły one początkowo jednak miały świadczyć o awansie no tej ludności wiejskiej, że ta forma jednak prezentacji scenicznej to była jakaś forma takiego wyprowadzenia na szerokie wody, aczkolwiek folklorystyczny zaczął się również euro w latach międzywojennych był bardzo bardzo ożywiony ruch turystyczny, czyli można powiedzieć wypromowanie się młodzieży wiejskiej na nas w miastach, ale ja pytam pana proces ten drugi kierunek czy świadomie np. władze myślały w okresie międzywojennym wielokrotnie różnych płaszczyznach tak było jeśli szukamy naszej narodowej kultury to sięgnijmy nad tak, bo natomiast ach, no to była inaczej bym powiedział to był taki jednak montaż różnych motywów Bobowa zarówno ta ideologię państwo twórcza chociażby te dożynki spalskie, ale była to też jednak okazja do wyjścia i młodzieży wiejskiej poza swoje granice to była też idea teatralizacji i inscenizacji właśnie ta idea teatralizacji folkloru ona przetrwała też w czasach lat pięćdziesiątych sześćdziesiątych tylko czy w innym kontekście winnej skali, ale to jest ten sam ruch to znaczy, że z 1 strony tradycje muzyczne mogą być reprezentowane, czyli właściwie tak w tych w tych też depozytariuszy tradycji starszej daty to to jest właśnie to dla nich źródło tożsamości natomiast prezentowanie tej tradycji to się, jakby im kwestia bardziej ideologiczna bardziej polityka kulturalna i ten ruch młodzieżowy, który obserwuje od lat dziewięćdziesiątych w pewnym sensie kontestacja tego sceniczną ości tej ideologizacji folkloru, a powrót do prawdziwej rozrywki tak jak rzeczywiście zabawy taneczne w dacie jak poza tym jeszcze 11, który chciałby też bardzo ważne jest też problem ogólnoświatowy Europejski, bo to jest muzyka kandy to są witali się też muzyka irlandzka Skandynawia u nas troszkę przyszło później jak i 1 ze Skandynawów przybył tutaj do nas w latach dziewięćdziesiątych miał wrażenie, że to jest ten sam odruch Revival u nas tylko troszeczkę opóźniony czy globalne zrealizowane zjawisko tak oczywiście, bo po prostu wysoce zorganizowana z skomercjalizować kultura zawsze wyzwala pewne odruchy takie alternatywne czy kontraktacyjne czy właśnie tworzenie tych małych nawet subkultur czy na środowisko zawsze w opozycji do takiego ogólnego trendu spadkowego jeśli słucha ktoś pana profesora teraz słucha to myśli to w jakąś dziwną relację musi wchodzić ten prąd, którym pan profesor mówi teraz część przeważa za określenie co jest autentycznym jeśli gdzieś zostało, jakim żywiołem Ludowym lokalnym np. nie wiem właśnie muzyką takie części Polski, który tam wykonywać, którą wykonywano tam tańczą nowo od dziesiątek lat, a tutaj okazuje się, że jest równolegle drugi prąd w miastach czy to wchodzi jakieś interakcje niewątpliwie tak to znaczy, że często ci reprezentanci tej tradycji miast w miastach już przyjmujący tą sztukę gry od seniorów no oni się uczą jeżdżą tam i obserwują to poza tym trzeba wiedzieć, że ruch folklorystyczny to jest taki taki taki wachlarz najróżniejszych ekspresji po stronie lokalne grupy, które są prawie bliskie tradycji auto tej pierwszej formalnych są przetworzone są zespoły pieśni tańca co jest powiedzmy tak być może z punktu widzenia dużych aglomeracji słabo widoczne, ale jeżeli spojrzymy na małe środowiska to ten nurt etniczną regionalny dalej jest właściwie bardzo taki wyrazisty i wręcz wspierany czas rodzenia nawet pewnej egzotyki nawet to atrakcje turystyczne różne są takiej auto kreacji wizerunku kulturalnego także ten ruch turystyczny bardzo czekamy także to co widzimy w miastach jest tylko pewne taka interesująca od roślin tego trendu jednak ponawiania, ale więzi społecznej, którzy pytanie wydaje się, że jest chyba źle sformułowałem chodzi może w formie takiej sytuacji, która miała miejsce na początku lat dziewięćdziesiątych Otóż ja przy przyjechał do Warszawy na studia w muzeum Etnograficznym w Warszawie usłyszałem muzyków łemkowskich, którzy bardzo podeszłym wieku, którzy w krainę łemkowskich każda z gromadką męczy, ale i ona rzeczywiście za euro występował w klubie remont, jaki muzeum Etnograficznym ja przyjechałem do stolicy kraju, żeby posłać muzyków, którzy wykonywali muzykę łemkowską, a oni sami mówili, że oni są chyba zdolnego Śląska czy lata to jest taki cierń to jest nasz rząd 222, jakby fale zmiotą Graff, gdzie to jest związek z tym czymś co jest taką figurą tego lokalnego osadzonego w krajobrazie w pamięci danej miejscowości lokalnej społeczności skoro to są setki kilometrów tak wyrażę no to atak na grupa Comarch akurat była przesiedlono i wróciła, a Kama natomiast Kiczera się zakorzeniła nadal na Śląsku tam już, jakby bardziej przetwarza tradycję w kierunku raczej takiego z czymś czym jest realizowany go każda jest grupa przetworzona być może też czas tutaj ma wymaga, że stopniowo jednak są te więzi źródłowe osłabione zamiast Komańcza, zwłaszcza co najstarsze pokolenie zagrały tak jak no na pierwszych osobowych w badaniach pięćdziesiątym bodajże piątym roku także nic nie zmienili w swoim stylu grania wydaje mi się, że to podobieństwo wynika po prostu potrzeby większości ludzi, jednakże dania ekspresji swoim głębokim jakimś więzionym z terytorium to jest się te miejsca urodzenia torów zostaje jednak się na na całe życie tak przywiązani chyba to to to jest potrzeba prof. Piotr Galik muzykolog etnograf profesor nauk humanistycznych kierownik katedry muzykologii Instytut muzykologii występ Warszawskiego bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę, a zyskuje również, a wszystkich zainteresowanych tego typu tematyką gorąco zapraszam w najbliższy poniedziałek 3lutego do ogrodu botanicznego offsetu Warszawskiego, gdzie w cyklu debat widok na przyszłość absolwentów UZ Warszawskiego z panem profesorem spotkań będziemy rozmawiali właśnie mniej więcej od tych tematach, chociaż pytań pewnie państwo mają w głowie zapraszam wszystkich serdecznie bo o czym tego czym, ale o tym, że taniec łączy muzyka łączy wszystkich nas uruchamia emocje, których nam potrzeba no chyba nie ma co wątpić 1836 za chwilę informacje Radia TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA