REKLAMA

Kogo pochłonie "Ukryty pokój. Opowieści osobliwe i makabryczne" Roberta Aickmana?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2020-01-28 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
31:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
chór Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM Tomasz Stawiszyński dobry wieczór tradycyjnie się w ten sposób państwa witam wita się także państwo Małgorzata Buczyńska, która ten program wydaje i Daniel Kowalewski, którego realizuje tradycyjnie do północy będziemy tutaj razem na antenie już za moment to na co wszyscy czekają, czyli książka na głos wiem, że są tutaj zapaleni fani książki na głos, którzy nie mogli przeboleć tak, że nie było przez jakiś czas wróciła oto Rozwiń » dobra wiadomość no po książce na głos pojawi się w studiu Paweł Matuszek pisarz redaktor, z którymi rozmawiamy tutaj od czasu do czasu różnych takich nieoczywistych autorach tworzących prozę gdzieś na pograniczu różnych gatunków no właśnie takim niesamowitym pisarzu będziemy dziś z Pawłem Tuskiem rozmawiali o Robercie AIDS Mania to pewnie taki pisarz, który państwo nie słyszeli, bo skoro Paweł Matuszek nim nawet wcześniej nie słyszał to niemożliwe, żeby ktokolwiek słyszał ukryty pokój opowieści osobliwe makabryczna to jest tytuł książki autorstwa Roberta Altmana, która się ukazała w wydawnictwie 9 jakiś czas temu w przekładzie Tomasza Chylińskiego no i muszę powiedzieć, że to jest naprawdę 1 z najbardziej osobliwych autorów prozy z jakimi przyszło mi się kiedykolwiek zetknąć, a preferuje prozy osobliwą w ogóle rzeczy osobliwe i inne osobliwe tekst niekoniecznie prozatorskie, a pan nie zaskoczył porozmawiamy o tym, o tym autorze niezwykły naprawdę niezwykłym już po książce na głos po godzinie dwudziestej drugiej natomiast w studiu będzie dr hab. Wojciech Dragan psycholog z wydziału psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, a przez KE to połączymy się z Paulą Dobosz genetyczną specjalistką mógł on ekologii i genomiki nowotworów i będziemy rozmawiali o testach genetycznych to jest niezwykle popularne dzisiaj popularne dzisiaj zjawisko rynek komercyjnych testów genetycznych pozwalających tak przynajmniej reklamy głoszą dowiedzieć się niemal wszystkiego różnych swoich predyspozycjach i ryzykach rozwija się w najlepsze my będziemy rozmawiali wokół takich ciekawych badań, które na Uniwersytecie Stanforda zostały przeprowadzone jakiś czas temu opublikowano niedawno to wyniki tych badań których, gdzie analizowano chciał wiedzieć, że z, których wynika, ale no właśnie czy wynika tak do końca to jeszcze nie wiadomo, bo trzeba było wielokrotnie powtarzać itd. wszystkim tym procedurom skomplikowanym naukowym to poddać, ale w każdym razie badania zajmują się kwestią ryzyka i kwestią naszego stosunku do informacji, które możemy otrzymać takiego testu np. dotyczących informacji dotyczących nie wiem ryzyka zachorowania na nowotwór albo jakiś innych takich ryzyk, które mogą nam towarzyszyć i jak to zmienia nasz sposób funkcjonowania zachowania co taka wiedza o tym, że mamy predyspozycje do pewnego rodzaju zachorowań np. zmienia w naszym doświadczeniu siebie zachowaniu o tym, będziemy mówić pomożemy też w ogóle tych testach na ile one są wiarygodne no a po godzinie dwudziestej trzeciej prof. Zbigniew Mikołejko będzie państwa gościem i porozmawiamy o pewnej niezwykle ciekawej książce dotyczącej śmierci, której to autor próbuje nas przekonać, że istnieje jakaś możliwość, żeby lęk przed śmiercią złagodzić przypuszczam, że my się prof. Mikołejko z tym nie zgodzimy będziemy raczej umacniać państwa w lęku przed śmiercią, ale to dopiero po dwudziestej trzeciej Noto teraz książka ma głos po książce na głos Paweł Matuszek wieczór Radia TOK FM i zaczynamy już na dobre wieczór Radia TOK FM od niesamowitą ości zaczynamy Tomasz Stawiszyński raz jeszcze dobry wieczór w studiu Paweł Matuszek dobry wieczór wieczór pisarz redaktor sam zajmujący się skądinąd literaturą z pogranicza fantastyki science fiction UR w większym różne można tutaj jakieś charakterystyki gatunkowe i swojej prozy i prozę naszego dzisiejszego bohatera przytaczać Roberta Altmana ukryty pokój opowieści osobliwe makabryczne to jest tytuł książki, która ukazała w wydawnictwie 9 w przekładzie Tomasza Chylińskiego zobaczyłem tę książkę na swoim profilu na Instagramie często wrzuca różne lektury i często są lektury nie oczywiste 1 rzecz mnie zdziwiła zachęciła mnie od razu swoją entuzjastyczną opinię, ale 1 rzecz nie zdziwiła napisałem mianowicie, że w ogóle się z tym pisarzem nigdy wcześniej nie zetknąłem no kto jak kto, ale ty jesteś ekspertem w zakresie tego typu literatury też trochę się nie interesuje, ale nie równać nie mogę równać jeśli chodzi o swoją erudycję w tym zakresie jak to się stało, że tego Roberta Altmana przeoczyłeś i co to jest zapisach nie ma się stało, że przy czym faktycznie czytam czytam dużo i dość różnorodny i szukam takich autorów, ale jak się okazuje bardzo optymistyczna jednak wiadomość jednak nawet jak się czyta bardzo dużo ciekawych autorów tej tak czasem trafi się ktoś, kto kim się nie słyszałem tylko się nie czekając na bardzo za bardzo optymistyczne jednak zresztą są jeszcze autorzy, których odkryjemy bardzo cieszy, ale unikniemy zgazowania dzięki temu co tak zachwyciło, a my dodajmy to jest człowiek, który zmarł w 1981 roku też taką szkolną formułkę wygłosi urodził się w 1914 umarł 1981 co daje pewną perspektywę dotyczącą czasów, w których tworzył co to za pokolenie było czy z jakiego pokolenia się wywodził Brytyjczyk urodził się w Londynie zmarł w Londynie i proza też brytyjska w tym sensie znam didżeja na skreślenie zakorzeniona ma w tym takim podstawowym bardzo brytyjskim gatunku, czyli stary no bo można oczywiście mówić o oryginalności do tego przejdziemy, ale warto zaznaczyć, iż na początku, że te opowiadania wszystkie wychodzą od tradycji do stolicy są oparte na schematach takich gatunkowych opowieści o duchach, choć jest to na pustkowiu w dziwne zdarzenie gdzieś tam był pod schodami, bo takie rzeczy, które gdzieś tam się powtarza jako leitmotiv o części grozy z tym, że UE mana właśnie nie jest takie oczywiste punkt wyjścia jest rozpoznawalny często jako element gatunkowej literatury, ale on czy inną stronę przeworskim nie tłumaczy wyjazd i robi to bardzo sprytnie, bo bardzo trudno jest nie podaje na tacy gotowych rozwiązań wyjaśnia bardzo trudno jest, ponieważ jest istnieje chyba coś takiego jak taka taka Grawitacja narracji, zwłaszcza w przypadku literatury gatunkowej, która polega na tym, że jednak jest jakiś początek i są jakieś elementy rozpoznawalne bawimy się rachunkowością zmierzam jakieś mniej lub bardziej pomysłowego zakończenia tak jest skonstruowany większość literatury gatunkowej taką, jakby postów dalej wymyślił taką można powiedzieć postmodernistyczną literaturę grozy, w której od zakończenia jest oczywiste nie niewierni zostaną nam żadnych wyjaśnień zdarza się coś co jest niejasne dla głównego ośrodka dla nas również nie zostanie tego wyjaśnienia i potrafi to mistrzowska rozegrać właśnie o to trzeba umieć zrobić, bo może być czasami także ktoś tak prowadzi narrację, bo nie ma pomysłu za bardzo na jakość umie rozwiązać te sprawy to nie jest przypadek niezupełnie właśnie to niedopowiedzenie od początku jest pomysł on wie, gdzie odpuścić, żeby zrobić tak, bo chodzi o to, żeby ta, którą literatura nie stała się banalna, żeby nie stała się właśnie też to niedopowiedzenie stało się przewidywalne to taką poprowadzić cały czas czekał czekał opowiadania są też wciągające, ale jednocześnie pozostawia niedosyt to niedopowiedzenie niedosyt straszące się to jest element nie nie wyjaśnienie jest tutaj elementem strachu nie dowiemy się to jest jakby część natury rzeczywistości będą opisuje świat i fascynujące to jak wyszedł, jakby poza, opierając się w ramach projektu gatunkowej całkowicie wyszedł poza nią nie we wszystkich opowiadaniach zbiorze, bo jest przez 1, która jest dość konwencjonalne to jak na niego jest opowiadanie jakaś gorączka, która wykorzystuje element technologii bardzo ładny tytuł na bardzo w rejestrach omówienie opowiadanie o duchach, które wykorzystuje wynalazki technologiczne to w tym przypadku telefon telefon stoję tutaj elementem Nawiedzenia można powiedzieć i sposobem poznawania rozumienia się z duchami i ono dość konwencjonalny kończy fajnie jest pomysł obchodzenia i można mówić to jest opowiadań, gdyby tylko to pewnie wyjąć to niema nic oryginalnego włamania, ale są inne prezenty pokazują jak bardzo oryginalny pisarz m.in. o wydanie mieczy i to jest ciekawe, że rozumiecie jak jeszcze 1 z wewnętrznej, czyli hospicjum zostały skierowane przez BBC i widać, że jestem taki potencjał na klasyczną historię można wykorzystać też w innych mediach, ale różnie sobie poradzono z tymi organizacjami, bo w środku spisuje się całkiem w porządku, bo tam nie ma takich elementów, które można, by jakoś na siłę dopowiadać, ale w środku mieczy, które znakomite wyżej świetnie nie wypowiedziałem właśnie film został całkowicie bełkotliwie wypowiedziane, żeby ale, żeby ten ogląda jednak śmiał się czegoś, czego chwycić opowiada nie ma czego chwycić jest to tak znakomicie przewrót przeprowadzony opowiadanie o kiepskim doświadczeniu pierwsze doświadczenia seksualnym, które przykrywa na szczęście to, że obiekt tego tego doświadczenia kobieta, bo dziwnym to jest coś mistrzowskiego zostaje pod skórą po lekturze obejrzała film obejrzałem widziałem to akurat hospicjum jest dostępne normalnie na YouTubie można sobie obejrzeć mecze miecze są również do znalezienia zmieniono trochę czasu i głównego bohatera, ale tego się nie bez bardzo niedobry szczerze mówiąc nie ogląda oczy przejrzałem do końca jest zrobiona idylla ta proza jest tak, jakie charakteryzowało to znaczy niedopowiedziana tajemnicza oryginalna nie oczywista, ale podobny jest też autor Bobo, bo to też jest taki, który tajemniczych zasadach ma niewiele wiadomo o jego życiu czy może raczej inaczej jakoś tak mało spektakularnie to życie wygląda po prostu czy oni nie do końca już sporo wiadomo o jego życie on jakby jego działalność Pisarska była trochę na marginesie jego innych zainteresowań był wielkim wielkim fanem pływania śródlądowego i razem z takim innym pisarzem, który został właśnie książkę o pływaniu na Łodzi po kanałach założyli takie Towarzystwo, które miało na celu odnowienie kanałów w Anglii kanału, który upływał, w którym warzono kiedyś towary tym założyć takie Towarzystwo Towarzystwo działa przezwisko tam działo, że jakoś z tego co dobre są przez blisko 20 lat już samo to jestem takim znaczący w bardzo ciekawe historie Anglii już tego już tego już samo to zapisało go i historią jako jako znanego człowieka i oprócz tego prowadzić działalność wydawniczą wypromował paru autorów m.in. zaraz autorkę książek o tym, tylko Mot Tomek Tomek lokomotywami charakteryzuje się o tym, by w bajkach powstaje coś do znanych znany motyw ją zaraz autorkę wypromował jako agent literacki także miano prowadził dość bogate życie człowiek słyszy byłeś Henrykiem miał 2 albo może 3 znaczące partnerki swoim życiu 1 żonę, która już to szybko się nie została potem poszła do zakonu co nie wiem, że coś dla bardzo w duchu tej rozety umiera trochę musiałaby jeszcze jakieś tajemnice rzeczy działaczy możliwe, ale fascynujące jest to, że on, że on na tyle na tyle mocno odcisnął się na literaturze brytyjskiej właśnie trasa jest bardzo ciekawe, bo jeszcze chciałem podpytać, zanim powiemy o tych autorach, którzy się nim inspirowali tutaj autor przekładów we wstępie wymienia kilku pisarzy, którzy sami przyznają do inspiracji właśnie tym autorem wśród nich jest no zresztą kilku bardzo znanych autorów niż Gaj ma np. Klein barkę, którego ja bardzo lubię np. również Piter Strauss autor niedawno wznowionej upiorne opowieści do świetnej świetnej książki też utrzymanej w duchu takiej brytyjskiego Story, chociaż strajk jest Amerykaninem no, więc rzeczywiście to znakomite Towarzystwo tych autorów, którzy się nim inspirowali ale, jakbyś miał osadzić w jakiej tradycji poza tą GU stoi właśnie brytyjską znaleźć jakieś punkty odniesienia może wcześniejszej literackiej historii to wskazałby jak się autorów którzy, którzy są dla ska dla niego byli czy są inspiracją oczywistą skończy on sam z tego co z tego co czytałem on sam odwoła się takich pisarzy książka Aldoną Aldoną laku i Oliver goniąc to są pisarze grozy, którzy jednocześnie zresztą 1 nogą też sięgali stanęły do, czyli takiej literatury, które jest wypadkową literatury grozy trochę fantazji, a trochę science fiction, ale tak naprawdę on jest naprawdę oryginalny ciężko jest go gdziekolwiek przyporządkować tworzy osobną niższe i do tego, ale właśnie ze względu na ten zabieg daną technikę odrębne wejścia do konstrukcji do konstrukcji utworu do tego stopnia jest ona za mocno zaznaczone w literaturze brytyjskie że, że ukuto przymiotnik co jest k Makowski pisze nim posługuje normalnie literaturoznawcy próbują coś jest, ale ma skakać mówi Skałkowski Gawkowski złotych to jest oni w złoszczą mówią, gdy mówi o literaturze brytyjskiej literatury grozy to często mówi się coś jest ich manowski, ale paradoksalnie są to zabiegi, a manowski zabiegi są właściwie nie do powtórzenia właśnie, zanim weszliśmy na antenę do chwili tutaj rozmawialiśmy właśnie m.in. tych autorach którzy, którzy jakoś tam się nim inspirowali, dla których był ważny i coś takiego powiedział, że twoim zdaniem w ogóle trudno jakikolwiek sposób taką wyraźną inspirację Eismanna w prozie zrealizować bony właśnie tak niepowtarzalny albo można kopiować albo albo trzeba pisać po swojemu i trudno w zasadzie w jakim sensie do niego nawiązywać, bo to jest aż tak oryginalna proza tak bo, bo on potrafi 8 cała magia zasadza się na tych zabiegach mających unikaniu takiej jednoznaczności, a pójście taką prostą, ale jednak bardzo bardzo znaczącą wieloznaczność już łatwo kopiować pewne pomysły na krach to naprawdę robić ławka z polską prozę to prawda nie w ogóle cała potężna bardzo potężny segment rynku dla krakowskiej prozy i komiks słusznie komiksów filmów gier et Cetera czy, dlatego że te realia, którą stworzył są po prostu łatwo przenieść dekoracje do winy powinny nie jest może wtedy takie fajne, ale tak działa u niego tak nie jest u niego trzeba by mieć podobną podobne nastawienie do konstruowania wprost czy podobną psychikę, żeby unikać takich oczywistości unikać rzeczy bezpośrednich szukać takich subtelności w prozie, które pozwolą na taką wieloznaczną, która co daje domyślenia, która nie prowadzić jednoznacznie 1 stronę mega trudne, zwłaszcza w prozie gatunkom właśnie zostałem sierotą gatunkowo ością w teście przy okazji tak bardzo wysmakowana proza to znaczy to jest w sensie literackim oczyszczenie nie czytałem tego w oryginale tłumaczenie wydają się bardzo dobra też, chyba że tak z rozwoju natomiast jest naprawdę bardzo takie językowo wycyzelowana wysmakowane nieprzesadnie rozbuchana, ale też właśnie takie ascetyczne tylko tak gdzieś pomiędzy bardzo ciekawa proza przypomina właśnie zastanawiam się co może przypominać, że nie jest takie, które przypominają trochę, a mama i dokręcanie śruby Jamesa to jest utwór jest, bo w duchu bardzo limanowski oczywiście to jeszcze bardziej pociągnięte psychologów psychologia Contego unikał właśnie, żeby książka, która funkcjonowała jako kleszczach lęku przed czasem tak jak w pierwszym polskim przykładzie zgadza się z powyższym przykładzie dane dokręcanie śruby z tego co by ale właśnie tam też ta niejednoznaczność postaci to nie wiadomo to jest to jest dług czy to jest właśnie w oparcie psychologiczne manipulacja to jest tak jak polskie konto robił jeszcze subtelniej tak, bo z drugiej strony też jest także wielu takich autorów, którzy piszą powieści grozy i opowiadania niesamowite jakimś takim zabiegiem się posługuje nawet Stevena Kinga jest kilka jest kilka takich tekstów jest kilka takich powieści opowiadań, w których właśnie nie do końca, chociaż Steven King akurat niestety Ameryka najczęściej stara się dopowiedzieć nad tym ubolewam natomiast jest kilka takich utworów, które właśnie pozostawiają niejasność co do tego czy mamy do czynienia z halucynacje czy to jest jakiś byt duchowy, który faktycznie istnieje to jest jakiś rodzaj rozszczepienia osobowości np. takie opowiadanie do moich ulubionych właśnie mini powieść taka nowela Stevena Kinga czwartej po północy w ogóle moim zdaniem 1 z najlepszych jego książek, które nazywa tajemna okno tajemny ogród tajemnicze okno tajemniczy ogród, w którym nowszych przykładów no to jest dokładnie też taki rodzaj zabiegu, który do końca pozostawia niejasność czy czy pewna postać tam była tylko tworem czy jakimś alter ego mrocznym głównego bohatera czy to rzeczywiście był jakiś facet, który istniał czy to był w ogóle duch tak no tylko, że Antonioniego jest marginesem nowa Huta to są dobre utwory ja pamiętam ballady celnym strzale no oczywiście znakomicie autora, a szaleństwo też nie wiadomo też ranking tak też stylem i to oni będą, ale właśnie on jest bardzo dobry tylko, że tylko, że to jest promil w jego w jego twórczości jednak zazwyczaj dobre strony takiego prostego pal pół nie przepada ja nota jesteśmy bardzo jak ostry, ale tam jak złe ja mam z kolei taką tezę, że jak Steven King wydał 20% tego co co wydał rzeczywiście to naprawdę jeszcze byśmy mogli dokonać pewnej selekcji sami, czego to co miało być tych 20% to to wtedy zupełnie inaczej by można było nim ani myśleć ten stan wtedy nasiona Buka mord okazałaby się bardzo bardzo trafioną nagrodą zasłużoną może także długa dyskusja oczywiście jadać tak, ponieważ tak mówić no i myślę, że jego najlepsze rzeczy wynikające z tego rząd pisze dużo, że różne rzeczy z tego wynikają rząd pisze do nas jest coś bardzo niedobrego oraz jest coś ocierające się wybitna to ja mam wrażenie, że też niestety w ostatnich latach to już jest taki rodzaj już nie śledzę na bieżąco wyhodowanych w produkcji takiej bardzo masowej, a jednak tam w latach osiemdziesiątych na przełomie lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych to jest kilka takich naprawdę świetnie też, że to świetny złoty wiek tak tak tak zdecydowanie natomiast jeszcze jak jesteśmy przy różnych autorach, którzy się AIDS ma do inspiracji jak ma przyznawali to jest to jest 1 autor, którego bardzo lubię, a który jako kompletnie się właśnie z Hetmanem w tym sensie nie kojarzy to znaczy Live Barker także zaczynało opowiadań grozy albo opowiadania są jednak zupełnie inna poziom makabry takiego, ale takiej to takiego epatowania wręcz powiedziałbym rozmaitymi modyfikacjami ciała i w ogóle no tym wszystkim co chciałem może się dziać w rządzie, ale i zera ale od kiedy aktor, ale ładnie potężne do później właściwie barkę, gdzie rodzaj takiego Dark Santa z takiej jakiś prozę kompletnie między gatunkowej, bo on szukał no po prostu to jest gej, który pierwszy chodził do klubów nocnych do dodatku mówi się mocno zabawy, a potem pozna zakochał się ustatkował zaczął pisać ZUS spokojniejszą prozy dlatego po tym nie było miejsca no to makabra cudowna opowiadania ciągnik, którym powinni, które są, ale sama zresztą i no no i brać na plecach wywołują w oczy jest zupełnie inna Mroza spotkaliśmy na zupełnie inną stronę to idzie ale, ale są też mocno mają jakiś ładunek takiego cielesnego szaleństwo tak wysokie opętania to wspaniałe, ale ustatkował się posiedzenie poszedł właśnie takie takie w rodzinne Fanta z chętnych, ale nie wiem czy tekst świec w Boże gdzieś tam rzeczywiście jakiś rodzaj takiego rodzinnego Fantazy, by się tam nie znalazł, ale trochę jednak rzeczy takich dosyć osobliwych w jego struktury są cały czas coś jesteśmy jest to cały czas podskórnie taki taki wezwano jednak ma to takie ma to spojrzenie na ciało nieprzyjemna ta przypominająca od naszej cielesności o tym, że są Niezniszczalni wytrwaliśmy, że można skrzywdzić mroczna i nieprzyjemne fajne po bardzo zdecydowanie mamy kilka znakomitych rzeczy, chociaż jakoś, czego nie rozpieszcza i w tej chwili większość takich poważnych po poważnych zdrowotnych psycholog psychicznie i fizycznych kryzysach sklep barkami nie wiem czy tam jeszcze coś napisze, ale może lepiej, ale w każdym razie drogowej miejmy nadzieję, ale nos Dagmarę, o czym nie ma wiele wspólnego barkę nie ma, ale przyznaje się, bo uznanego za mistrza tak samo jak Gaj mogę również działanie wspólnego z AIDS mamy, ale również uznanego za takiego mistrza takiego wyznaczył trochę trochę nowy właśnie, kiedy nowe spojrzenie trochę, bo tak, jakby nieważnego powtórzyć się powtórzyć zabieg trzeba wymyślić własne podobne to jest uraz, trudno więc oni można uznać za swego mistrza, ale ciężko go naśladować tych jest jak Lovecrafta to było pewnie łatwiej się w pełnej sali rozpraw powiedzieli żonie, że to jest tylko popłuczyny to prawdziwy mistrz wiadomo masz jeszcze może na myśli jakiś pisarzy których, który do niego można porównać, którzy w jakimś sensie albo w podobnym obszarze działają albo się posługują jakąś podobną wyobraźnią miałeś ewidentnie ja naprawdę myślę, że no nie ma zagospodarowane nie ma nikogo podobnego o nich tak nie potrafi zostawiam właśnie przy tym przed tym co przeczytają coś podobnego prostego opuszczają kleszczach lęku czy dokręcanie śruby to jeszcze szło nam się, że takie opowiadanie budżet tego znamy aha 7 pięter to też jest takie jak manowski opowiada coś nie dając odpowiedzi, ale budzące podsycając lęk, ale tak tworzy mało, czyli być może także niektórzy autorzy spontanicznie pada taki koncept luźnych działające na żacy nie, ale nieodpowiadająca czy działa straszące brakiem odpowiednich ja myślę jeszcze o tym, zanim, zanim tutaj zaczęliśmy rozmowę, że w zasadzie poprzedni bohater naszej poprzedniej rozmowy to też taki autor, którego trudno gdziekolwiek zakwalifikować taki zupełnie za darmo tzw. klasy szarpaną znalazł pan niepodobny do nikogo właściwie do niczego też w zasadzie jako pozostający cały czas zboku na marginesie takiego głównego nurtu, bo to jest chyba też trochę los takich autorów, którzy oczywiście idą kompletnie własną ścieżką nie wpisywali żadne kolejne właśnie trudno, żeby nie wiem wokół nich czy z ich prozy powstała jakaś tradycja, żeby znalezienia się Pigoń coś tam będą ten styl naśladować to oni też nie byli bestsellerowej pisarza właśnie stosowali jakoś tam sprzedawali no taką dostał nagrodę już pewnie pod koniec swego życia taką, jaką za opowiadanie i za całokształt twórczości to tyle i tam jeszcze jakiś powieść miał na koncie miał, ale 1 z naszych 2, ale chyba żadna z nich została wydana 1 na pewno została wydana za jego życia, a druga, ale one nie mnie nie zrobił, że żadne może tak to nie zostały ran oczyszczania, ale druga nie jestem pewien czy został wydany czy nie pamiętam, ale nie odegrało żadnej roli głównej spuścizną mama jest jednak są jednak 48 nowela, która w, które robią robot się, że to jest autor, który pozostanie taki niż 3 czy czy też czy jest jakaś szansa, że on rzeczywiście jakiś czas w wodach czytelniczych odnajdzie myślę o wydaniu niego jego prozę po polsku tu nie ma jakiegoś takiego przesadnie wielkiego rynku dla tej takiej dziwnej bardzo literaturę nigdzie nie ma tak naprawdę ja myślę, że jest szansa na bocznym jeszcze 1 to chciałbym, żeby wyszło po polsku to są naprawdę świetne podania i opowiada jeszcze jest sporo można, by publikować, ale czy jest to duży rynek bardzo wątpię jednak ludzie nie lubią oryginalności żywności tak naprawdę, dlaczego no nie wiem, dlaczego tak jest wiesz zasada jest bardzo prosta ludzi wszyscy mówią, że szukają czegoś nowego tak naprawdę szukają czegoś starego nowy układ i to się nie zmieni w no tak to jest rzeczywiście coś co co jak kolejne po, których zazwyczaj się chodzi właśnie w literaturze gatunkowej wyważa może też trochę nieszczęście takich autorów, którzy z 1 strony właśnie działają w obszarze literatury gatunkowej, a z drugiej strony próbują te ramy przekroczyć i to nie zawsze wcale spotyka się korzystnym przyjęciem także wewnątrz tej nawet bardzo, której oni pracują prawda ostracyzm od razu albo spełniasz warunki graniczne albo nie jak nie pasuje to nie jest do końca nasz to jest trochę też los Hetmana niby po latach już spadać już nie żyjesz jesteś martwy autor gospodarstwa rolnicy Otóż znajdzie się paru chętnych, żeby uznano, że to jest znaczące, ale ze swojego życia to niespecjalnie no oryginał ludzie są oryginalni twórcy twórcy są oryginalni zawsze muszą kroczyć też osoby to jest taki los nas bardzo ciekawe właśnie w kontekście tej gatunkowej literatury to znaczy tam, gdzie w zasadzie jest w cenie jest oryginalność, dlatego że wszyscy właśnie poruszają się zazwyczaj po takich utartych ścieżkach i aż chce się czytać rzeczy, które kompletnie przekraczają te Formuły nie wiem jak konwencjonalnie bowiem ma takich autorach którzy, którzy są pierwszymi, którzy przychodzą do głowy, kiedy się myśli właśnie ludziach, którzy wyważyli powiedział, że nawet kopa wyważyli drzwi gatunkowe literatury wewnątrz, której tworzyli przed Philip Dick dwudziestego wieku to jest Che, który działał w obszarze science-fiction i w zasadzie z tego science-fiction zrobił ze tak dziwacznego i nie oczywistego nie miał w ogóle niemającego właśnie nic wspólnego, jakby znaczną częścią tej tej literatury, którą wtedy produkowano, a jednocześnie jakoś Dick stał się legendarnym masowo czytanym autorem coś takiego w tym było co co co co było przyswajalne łatwo co się podobało jego wpis do przezroczystej językiem takim właśnie gatunkowym językiem jednocześnie jego koncept rozsadzała zupełnie tę, która ma tylko, że on również zaczynał oczekiwać popularności dopiero pod koniec życia no tak to prawda ruch tych powiązań różową miał 5 żon i musiał na alimenty można zapracować, ale to było robić głównie dla pieniędzy i nie doczekał się zażegnać może pod koniec Sojuszu docieka trochę uznania, ale co też muszą się na to muszą to sporo poczekać nigdy nie jest los prosty dla takich ludzi, owszem, muszą powalczyć strofy albo po prostu nie dożywają popularności jest znaczna część swojej swojej swego dzieła swojskości to właśnie to jest jak powiadam autor, którego książka właśnie niedawno ukazała wydawnictwie 9 Robert Eichmann autorstwa Thomasa Żylińskiego Tomasza Chylińskiego przepraszam jest to tłumaczenia ukryty pokój powieści osobliwe makabryczna o tym, właśnie rozmawialiśmy z Pawłem Matusiakiem, który sam tworzy prozę właśnie wymykające się takim łatwym kwalifikacją czy też czuję, że ktoś może bliżej identyfikowany z tym autorem, dlatego że w zasadzie też próbuje trochę wyważać takie takie takie kolejny też jak pisać prozę to gdzieś między gatunkami się porusza bardzo konceptualne nad nią pracujesz tak łączy to się czuję głębokie pokrewieństwo ekscentryka wszelkiej maści, którzy próbują własną ścieżką kroczy, bo też tak próbuje no i tak wiem, że wiem czy nie mogę powiedzieć, że obie moje książki zresztą zostały zauważone, ale czy ocenione Niewiem nie nie mnie to co szykują się kolejno od lisy wkrótce w tym roku pewnie pewnie nagrany dla starych della sera audio takich mocno popowy i rozrywkowy, ale oczywiście lata robił no i naziści, które raty jeśli wspaniała brzmi świetnie w bo potem zobaczymy, a dobrze wiem, że coś szykuje z góry się umawiamy na spotkania jak oczywistości pojawią bardzo na początku ten pan po serii oraz wahania para była tak stanie jest doskonała dobra to jesteśmy umówieni bardzo dziękuję tymczasem Paweł Matuszek był państwa gościem pisarz redaktor, a rozmawialiśmy o książce Roberta Altmana ukryty Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!