REKLAMA

Czy Europa wyciągnęła lekcję z kryzysu migracyjnego? Międzynarodowa organizacja ma wątpliwości

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-01-29 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest 7 minut po godzinie osiemnastej tu radio TOK FM dziś środa dzień dobry mówi Paweł Sulik raz jeszcze łączymy się teraz telefonicznie z dr. hab. Maciejem Duszczykiem z Instytutu polityki społecznej Uniwersytetu Warszawskiego prorektorem ds. naukowych Uniwersytetu dobry wieczór dobry wieczór witamy na antenie właśnie dziś media przedrukował ją wypowiedzi szefa fragmenty z takiego raportu think-tanku, który pochodzi z Wiednia nazywa się międzynarodowe centrum do rozwoju Rozwiń » polityk migracyjnych Otóż ten raport jest druzgocący jeśli chodzi o przygotowanie krajów europejskich do potencjalnego kryzysu migracyjnego Otóż z tego raportu wynika, że jeśli zdarzy się taki kryzys migracyjny jak w 2015 roku to Europa dalej tak samo nieprzygotowana, bo nawet gorzej niż była również ten raport mówi, że to czynniki zewnętrzne się trochę zmieniły, ale generalnie ta krytyczna ocena tego na ile kraje europejskie są przygotowane to jest moje pierwsze podstawowe pytanie czy pan profesor podziela taką krytyczną radykalną opinię, że my nie jesteśmy kompletnie przygotowani na powtórkę z 2015 roku czy nie zgadza się z tym, że jesteśmy tak samo nieprzygotowania 2015 roku, ponieważ nauka 2015 roku w jaki sposób jednak zakwitła w głowach polityków i wydaje się, że takich błędów jak wtedy nie nie taki byłem w nim nie było nie zostały popełnione natomiast czasem jasno zdawać sprawę, że żaden region świata nie jest przygotowane na przyjęcie w krótkim momencie bardzo dużej liczby emigrantów wtedy 1 stycznia z kryzysem bowiem następujący sposób czy Polska byłaby przygotowana na przyjęcie np. 200 000 Ukraińców Białorusinów, gdyby tam co się wydarzyło nie jesteśmy przygotowani, ponieważ niczego takiego tak naprawdę nie zakłada, a w tym przypadku wchodzą procedury kryzysowa każde państwo, jeżeli oczywiście z państwem rozsądnym ma przygotowane procedury kryzysowe o to, żeby takiemu czemu się czy nawet nie przeciwdziała tylko zarządzać tego typu kryzysem, a więc jeżeliby ktoś zapytał czy Unia Europejska jest przygotowana na przyjęcie w ciągu 1 miesiąca 2 000 000 uchodźców np. ze Wschodu Europy nie jest przygotowana czy jest przygotowana na przyjęcie 2 000 000 z Afryki nie jest przygotowana natomiast, jeżeli staniemy przed takim wezwaniem absolutnie kryzysowym będą prowadzone również procedury kryzysowe, które no zakładają to, że jakiś sposób trzeba poradzić tego typu problemem ja mogę oczywiście będzie na to czas od niej powiedzieć nic jak taka procedura Krysa wygląda w przypadku krajów, które graniczą z regionami niestabilny teraz Polska mimo tego, że nie graniczy w najbardziej stabilnymi to jednak stabilność Białorusi Ukrainy dużo mniejsza stabilność Polski, więc gdzieś tam pewne procesy kryzysowych powinien być przewidywany scenariusz co zrobimy wtedy, kiedy na naszej granicy pojawiłoby np. 100 000 osób uciekających przed wojskiem 1 czy drugiej armii dalej na wschód panie profesorze myślę, że większość słuchaczy, słuchając pana myśli sobie no pewnie 100 000 jest olbrzymia liczba ludzi, o których trzeba zadbać na szczęście jesteśmy w unii Europejskiej każdy kraj sobie weźmie tempo po 5000 krajów 28 to co powiedziałem przesilenie nie weźmie oczywiście, ponieważ my żeśmy nie przyjęli jednak, choć nie spaliśmy państwo stanę przed kryzysem ja nie chcę kontrola w tej przepraszam idiotycznej debaty, która miała miejsce od pieniędzy to jest uchodźca z gazem ekonomicznym myśmy pewien sposób wypowiedzieli Solidarność w zakresie i tak, jeżeli tak ocenami na polskiej granicy niż dziwiłbym się np. Hiszpania Portugalia Niemcy czy nawet szansy choćby przepraszam, ale no to my dzięki m.in. Polsce nie udało nam się wypracować procedury solidarnościowych w zakresie kryzys migracyjny, a więc teraz trochę wasz problem, kiedy my mieliśmy problem no to oczywiście nad pracami to wy macie problem nie oczekujcie od nas przyjmować otwartymi rękami waszymi propozycjami rzeczywiście jest tak, że że, jakby upolitycznienie debaty o migracjach rock lat 20151016 nie pozwoliło wypracowania sensownych rozwiązań jak sobie z tym radzić również po stronie komisji Europejskiej ja jestem akurat znanym krytykiem pomysłu przymusowej relokacji zawsze byłem przeciwny natomiast to, że przymusowa relokacja była złym pomysłem to jest chyba większość obserwatorów już zdaje się zostać łącznie, żeby komisję Europejską wiadomo o tym, że tak naprawdę 23% od prezydenta zostało relokowanych, ale mówienie o o tym, że relokacja zła, a więc nie ma żadnej alternatywy jest błędem jest tysiące różnego rodzaju innych instrument, który ma dostosować alternatywnych dla przymusowej relokacji, ale pani profesor to przynajmniej szynami tak ogólnie poziom odpowiedzi to słuchacze słyszą, że jest alternatywa dla przymusowej relokacji dochodzi myślą pewnie, że alternatywa zbudujmy się na granicy tak duże mur, ale są, ale chcę tak nie nie określa to by budowanie muru nie ma żadnego sensu, ponieważ każdemu można przeskoczyć mimo tego, że bardzo wysoki Amerykanie to populizm na czele przepraszam mury populizm donatora świetnie zarządza populizm mówiąc o tym, że mur zatrzyma Meksykanów Wenezuelczyków okolicznego nie zatrzyma gmina jest dużo bardziej skomplikowane, ale mamy np. problem, jeżeli mamy problem taki dotyczące wakacyjnych mamy coś takiego jak jak jak relokację, ale które państwa określają możliwości tego przyjęcia mamy również kwestia jednak dogadywania się z państwami, przez które ci cudzoziemcy przyjeżdżają oczywiście od polskiego dobrobytu Ukrainy mamy kim w tym specjalnie tutaj rozmawiać, ale tym przypadku chodzi o instrumenty to np. przesuwamy pewien sposób trochę granice co są przesłanki granice nawet uwalniamy przestrzeń tymczasem mogą zostać, by nie rozlało nadal na dalszą część Europy 1 słowem musimy zatrzymać już na terytorium Polski uwalniamy szkoły paniom różne miejsca których, który osoby mogły być po to, żeby zarządzać kryzysem następnie wprowadzamy procedury jak dziś jednak osiedleńczej różnice dzielimy się odpowiedzialnością, ale w ramach przymusowej relokacji do przemocy rocka dobrowolnej państwa nie sposób określają swoje możliwości przyjęcia takich innych osób działa działający trochę inaczej uruchamiamy również procedury procedury, które są przez międzynarodową organizacją spraw migracji zaprzeczyć takim tam źle to kim się zajmuje mamy specjalne wyspecjalizowane ośrodki w instytucjach np. urząd wysokiego komisarza ds. uchodźców organizm narodów Zjednoczonych wiemy o tym, również buduje się po prostu dogaduje z innymi państwami, które są jak buforem między takimi państwami już upadły listu pochodzą migranci inne państwa, które chcą się dostać, organizując mat na ich terytoriach po prostu u obu tester jest kryzys pewnego razu obozy przesiedleńcze na tak, ale pan pisarzem i są jawne są te narzędzia, ale właśnie rzeczywistość powolutku niektóre z nich weryfikuje teraz sygnały, które dochodzą tu są następujące mamy mamy bardzo wielu ludzi Syrii nie jesteśmy w stanie o nich zadbać mało tego nastawienia opinii publicznej w Turcji zmienił się do tego stopnia, że Turcja prędzej czy później nie będzie w stanie już gości tych tych ludzi no i co teraz, które to właśnie typowe państw, które pan mówił, że tam można no, więc to jest problem Okaj tylko, że są myślące na drodze alternatywnej Alternative jest to, że te osoby jednak puszczone przez Erdogana np. szantażując Unii Europejskiej poza tym w takim razie 1 000 000 ludzi wyrzucać psie i pomogą im się przedostać do Grecji i co wtedy jakaś alternatywa w momencie alternatywą do takiego, że to jest jakiś rzeczywiście gigantyczny kryzys humanitarny mówiąca o tym, że ten ratujemy tych samych zyskały był tonęli w morzu, a więc do czasu dawać tego typu sytuacjom, jeżeli mamy skład kresową działamy kryzysową w tym przypadku jednak przejść przez ceny tworzymy przejściowe obozy przesiedleńcze uchodźców na miejscu, które nie stanowi do zrealizowania, że nie jest to Turcja to musimy zrobić to w Grecji na 1 z greckich po to, żeby zarządzać kryzysem nie mówimy o procesie migracji nietypowym tylko mówimy o kryzysie trzeba zresztą wolę taką taką paralele nie mówimy o normalne życie tylko mówimy o Koronowie rusza, więc musimy zrobić specjalne co przecież to co się dzieje dzisiaj w Chinach to zarządzanie kryzysem nikt nie mnie nie targową na końcu normalną grypa i technice żaden sposób, żeby nie był posądzony porównuje migrację do grupy tak to średnio nie wchodzi tylko łącznie z rozlewiska mamy procesy migracyjne czy do Unii Europejskiej co roku przyjdzie kilka milionów ludzi, którzy przyjeżdżają jako studenci jako pracownicy naukowi jako pracownicy zatrudnieni łączą się gorąco będzie też kilka milionów ludzi do poszczególnych pań przyjęto, że my przyjmujemy 1 000 000 Ukraińców ponad 1 000 000 Ukraińców co się dzieje nic nie dzieje to są normalne procesy migracyjne nie kryzysowe nie kryzysowe, jeżeli następuje kryzys niestety muszą nastąpić również kryzysowa rozwiązania bardzo nierówno nie są one nie oto one nigdy nie są bardzo pozytywne, ale niestety wymagają takich racji bardzo dziękuję kończyć tak bardzo dziękuję za rozmowę do usłyszenia dr hab. Maciej Duszczyk Instytut polityki społecznej Uniwersytetu Warszawskiego prorektor ds. naukowych Uniwersytetu łódzkiego był naszym gościem uczyliśmy się telefonicznie z 1617 i odpowiednio 18 września informacji Radia TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA