REKLAMA

Mniej niż 150 KM pod maską, to było nic. Podsumowanie rynku motoryzacyjnego w USA po II Wojnie Światowej

Zmotoryzowani
Data emisji:
2020-01-31 17:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
21:05 min.
Udostępnij:

Podsumowanie rozwoju motoryzacji w USA miedzy 1945 a 1960 r. Działo się dużo. Walka trzech gigantów, błyskawiczny rozwój infrastruktury i reklamy.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja zmotoryzowani oczywiście Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Jerzy w nowym roku dzień dobry pan dzień dobry państwu witam państwa serdecznie nowym roku oby szczęśliwe był prawda taki sam nie będzie był przynajmniej tak dobry drodzy państwo przed nami bardzo ważne rzeczy, bo podsumowanie motoryzacji w USA w stanach Zjednoczonych po drugiej wojnie światowej tak wierzę z panem Jerzym przyjęliśmy sobie Rozwiń » ramy czasowe, że tak mniej więcej od 1945 roku do 1960 roku, jeżeli chodzi, choć niektórzy historycy motoryzacji, by tutaj powiesili za nogi, dlatego że uważam, że taką przełomową datą rok 19600404. dlatego że wtedy pojawi się Ford Mustang zerwać wszystkie inne filary się z nimi zgodne no tak orzekł tak troszeczkę bliżej kolei, bo skończyliśmy Europy na 52 roku tak nie chciałem żeby, żeby to dla oddalał się od Europy wszystko się zgadza, ale z tym ustaleniem tobym się zgodził no, więc panie Jerzy 1945 roku kończy się druga wojna światowa bardzo dużo się rzeczy dzieje emocje sięgają zenitu no bo to i wyścig wielkiej trójki mamy braki Stali nie tylko w stanach Zjednoczonych, ale tam również i strajki przecież pracownicze, a jednak wybuch motoryzacji wybuch rynku motoryzacyjnego rozwijanie się niesamowite Brada panowały takie warunki, że sprzyjały temu w Europie nie w Europie ludzie nie mieli pieniędzy my w Europie zaczynaliśmy Polacy szczególnie, ale w ogóle Europejczycy zaczynali od odbudowywania od całej struktury restrukturyzacji nagle Amerykanie walczyli tak jak to oni przecież od najemców niż oni od czasów wojny secesyjnej willi dla 60 dziewiętnastego wieku nigdy nie ba nie bili się na swojej ziemi odniesień Grecja to był dopiero 10002001 roku prawdę, że między sobą mali, by tak tak a tak naprawdę to zaś Amerykanie walczyli na cudze ziemie na własnej ziemi stratni mieli dopiero łączy centra to był ich pierwsze straty tak jest tutaj nie można porównywać w ogóle były 2 różne światy w Europie skończyła się wojna ludzie chcą żyć nie chcą jeździć bawić się tylko są w ogóle żyć przeżyć zobaczyć co będzie dalej sytuacja nie jest powiedzmy zachodni w ogóle wtedy nie było nie ma zachodni wchodzi w ogóle sytuacja nie jest wszystko na kartki i bieda straszna bezdomne dzieci to miliony ludzi, którzy nie mieli dachu nad głową natomiast w Ameryce ludzie z wojny nawet ci, którzy walczyli wracali do swoich domów do domu, które były nieruszone, gdzie były pieniądze, dlatego że te pieniądze nie zostały przez czas wojny wydane na przyjemności, bo nie wolno było w Ameryce się bawić nie wolno było jak pan wie rozmawialiśmy o tym, produkować samochodów nagle okazuje się, że są pieniądze jest chęć życia zakończyła się wojna rodzą się nowe dzieci małżeństwa się wiążą żołnierze, którzy wrócili z wojny żenią się z dziewczynami ciąży chcą po prostu korzysta z tego życia, ale nie ma jak mają ich zdaniem Zjednoczone zarabiają na powojennych oczywiście nadal Marshalla, toteż powiedział, że państwa pan żal jak najbardziej dziękujemy to nie, bo Polska przyjęła Europa dziękuję za plan Marshalla tak naprawdę to pociągną do przodu gospodarkę amerykańską Antek, a nie tylko gospodarkę Europejską, więc tutaj zaczyna się złoty okres dla Ameryki i nadmiar jest popyt ogromny popyt niema tej podaży w dodatku wstrzymanie produkcji jeszcze przez pierwsze lata powojenne nie ma samochodu nagle samochody się pokazu jest skoro są no to muszą być już dobre, bo wyciekowi, aby być wyczekiwany producenci wiedzą, że kupiec ma pieniądze oni wiedzą to nie jest tak, że trzeba zrobić sam budżet do głosu dochodzą mnie konstruktorzy tylko księgowi tak jak dzisiaj w Europie rada jest na samochody projektują 5050 proc projektanci księgowi nagle ta sama znaczony tego prawie nie było ci ludzie czekali na samochody wobec tego, jakie się pojawia samochody niemałe nieskromne tylko duże wypasione z różnymi innowacjami to, jakie innowacje stany Zjednoczone wprowadziły wciągu pierwszych 10 lat Europa się schowa jestem Europejczykiem szanuje to europejskie chciał, żeby Europa była na pierwszym jest zawsze, ale tutaj niestety musimy się pogodzić z tym, że stany Zjednoczone Zmierzch Europy jest tak słaba, żeby do miasta Zjednoczone wtedy nagle stały się taką potęgą odskoczył od Europy dopiero ktoś zahamował Japończycy następną odcinku zasadniczo pewno powiedzą Japończyka więc, ale także przyznano Zjednoczonym szansę, że te, toteż one bardzo, że pan powiedział, ale o tym, powiem później jest Amerykanie jest przełom lat czterdziestych pięćdziesiątych Amerykanie triumfują są dominantą na świecie, ale potem drugiej połowy lat sześćdziesiątych ich spotkało to samo Europie jest prawda, bo nagle musieli schylić głowy przed nową potęgą, która zalała ich rynek, ale w latach pięćdziesiątych oprócz letniej wody nikt o tym, o czym w takim w ogóle nie myślał jeszcze państwa, ale też taki fajny film powrót do przyszłości coś takiego tam przez niektórych rzeczy, których część 1 LO i w latach pięćdziesiątych ACo pan o japońskim jak to miało działać, jeżeli to japoński, bo tak postrzegano techniki japońskiej Japończycy na początku wszystko ściągali oddziale trojga odpowiedź co pan przecież Polska Arnika na ile nam Bawaria, bo ten, kto powiedział to 12 lat 81 właśnie tutaj o to chodzi będzie o tym, okazję powiedzieć i Japończyka i za ileś tam tygodniu Koreańczyka, bo to dotyczyło Koreańczyków, a teraz niestety straty niestety dotyczy to Chińczyków wita zobaczcie państwo moje słowa jest prawdą też tak zrobić już kilku lat przecież wiadomo tak, ale wracamy do tych lat 40 i kiedy Ameryka dominuje jest dominator i wynajduje mnóstwo wspomaganie kierownicy wspomagania cham hamulców klimatyzacja prawda automatyczna skrzynia ma rozwój biegów elektrycznie otwierane szyby i choć był jakiś tam też urządzenia, które nie wyparł nie był nie wypaliły, które Amerykanie próbowano Sową fazę wchodzi zamawianie samochodów pod nasze widzimisię rano powierzać nam konfiguracja po prostu ogrodu konfiguracji, ale co nie wypaliło dawka odtwarzacz płyt, bo samochód za bardzo sensu to nie paliło albo szyba tylna pod ujemnym kątem, toteż wypadło pewne po projekt nie wypala no ale jednak w większości to się udawało no i popkultura zaczyna, ale tak to bardziej w latach sześćdziesiątych bali się znamy przecież dostosowania tych wyglądu samochodów pod np. rakiety tak robi tak dalej wszyscy nawet tak długie antenowy Radia miały wygląd tych anten, jaki miał później wszystko miało być takie prawda ten wyścig zbrojeń wtedy liści potem łóżko może to wszystko odbijało się na samochodach wszystko było tak projektowany czasami z problemami te skrzydła z tych, które zaczęły się tam samochodu też od samolotu wojskiego wojskowe bloki dla to wszystko nic wzorował się na lotnictwie na wojskowości dlatego, że to wtedy był wzór po drugiej wojny światowej i od tego nie dało się jak uciec dlatego też samochody taka nie inaczej wygląda na to, aby rzeczywiście zawodu, który ważył 1400 kg nagle z tego 200 kg GROM-u za marnowanie potencjału samochodu, ale taka taka była młoda no jak właśnie ten potencjał w ten sposób wyglądał tak na zewnątrz prawda samochód rzeczywiście jest to marnowanie potencjału samochodu marnowanie kg niepotrzebne kilogramy odbiło się też bardzo czkawką w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych, kiedy dążyliśmy do tego, żeby się, by były coraz większe wbrew pozorom samochód, który wygląda lekko ma duże szyby i wcale nie jest, bo ma, bo chyba cięższe blachy i też samochody były cięższe poza tymi ekologiczne uprawia się szybciej także wały tak, ale Azotami ten ciężar jak silniki były litra o zwolnienie udzieli zarządzaniu powtórzymy to, że 150 koni ma w samochodzie techniki, jeżeli ma powyżej 150 koni możemy rozmawiać co się stało stało się to, że te 150180200 koni koni było dostępne dla przeciętnej kieszeni tak jak Henry Ford w latach dwudziestych spowodował, że samochód był jako taki już przeciętny dla dać dostęp dla przeciętnego Amerykanina tak w latach pięćdziesiątych 180 koni było dostępne w latach dwudziestych było także i szczytem marzeń Amerykanie chciałby samochód w latach trzydziestych chciałbym dobry samochód w latach czterdziestych była wojna w latach pięćdziesiątych chciał wybierać decydować jak dobry będzie samochód, ale zawsze musiał to być samochód powyżej 150 koni mechanicznych to już było coś co w Europie tu rozeszły się ewidentnie drogi i był 1 z Ameryki stanu w toczonych Europy, dlatego że pamiętamy Otóż Amerykanie to była duża to duży kraj mieli szerokie drogi duże odległości i długo się samochodem jechało mieli dobre autostrady pamiętajmy, że w latach 50 dopiero się pojawił autostrady są gotowi, ale jak się pojawiły no to już te odległości dokonywano wtedy chciano pokonywać wygody w Europie takich odległości nie było to były odległości liczone w Niszu określone w czuliśmy, że te autostrady to głównie służyły na transport towarów, a naprawdę ludzie jeździli tymi bocznymi drogami na ile, ale jeździć wygodniej jeździli na długich dystansach zatem to musiałby samochody szerokie nigdy w Europie nikomu nie przyszło, żeby samochody miały 6 miejsc oznaczyć przypuszcza Amerykanie właściwie inaczej sobie nie wyobrażali tam wita wszystkie samochody będą miały 3 miejsca, bo nie było dedykowanych foteli tylko były po prostu kanapy tak jak samochodzie powiedzmy Warszawa to też był taki charakterystyczny dla Stanów zjednoczonych element samochód z kanapą w środku Europy dosyć szybko tego uciekano też Warszawa zamiast jak w 1400 np. włoski powojenny miał taką kanapę, ale szybko rozpowszechniły się u nas dedykowany fotele z przodu do dla 2 osób już w latach drugiej po lat pięćdziesiątych inny samochodu właściwie nie produkowano stany Zjednoczone aż do lat siedemdziesiątych samochody produkowane z kanapą z przodu co oznaczało, że z przodu można było liczyć osoby, ale samochody miały 2m szerokości, a na samochody miały w tym czasie już metr 6070 panie Jerzy powiedział pan, że w stanach Zjednoczonych ten rozwój techniki motoryzacyjnej nowinek nowości był niezwykły Ataka pierwsza trójka tych właśnie nowości, jeżeli chodzi o automatyzacji biegów całą pewnością to magia miejsc na pierwszym miejscu dlatego, że to pokutuje do dnia dzisiejszego mało tego Jan daje ile relaks w samochodzie tak i czy obowiązuje bowiem do dnia dzisiejszego po długich długich problemach wchodzi do Europy, choć Europa w państwie bardzo długo broniła się przed automatycznymi skrzyniami biegów Mercedes robił w latach siedemdziesiątych powiedzmy automaty, ale tak naprawdę firmy, które produkowały mniejsze samochody bały zwyczajnie bały się tych automatów gabarytowo to było spore urządzenia awaryjne kosztowne i tanie samochody po prostu nie mieścił się w budżecie automatycznej skrzyni biegów w tej chwili już miasto i więcej samochodów nie będzie więcej państw ma pan wie jak to wygląda też wszystkie modele już praktycznie no może nie wszystkie, ale 90% modeli europejskich ma automatyczną możliwość montowania automatycznej, a poza tym już wchodzi coraz tańsze modele, które nie mają chwili manualne z automatyczną są takie modele, które w ogóle praktycznie skrzyni biegów nie mają, bo są elektryczne nie potrzeba więcej, ale od wielu lat, ale więcej ciekawie jest teraz samochodem, który przez pierwsze 2 lata produkcji był sprzedawany tylko automatyczną skrzynią biegów i dlatego nie brano pod uwagę jak ja zmień samochód 2 lata temu okazało się, że już produkują samochód z tą wersją silnikową, którą ja chciałem właśnie model z Manuelem dopiero wtedy zdecydowała się kupić załogi samochodów z Manu, ale mówi z sześciobiegową skrzynią, ale jednak manualna dzisiejsze skrzynie biegów automatyczna już są, tak więc sprzęgło uważa rodak do tego bezstopniowe prawda do właśnie dobrze pan powie, bo chciałam zaznaczyć, że jak mój to pierwsza trójka na pewno automatycznego pamiętajmy o tym, że te skrzynie rodził się wielkich bólach jasno w stanach Zjednoczonych okazało się, że w momencie, kiedy producenci zdecydowali się na wsadzanie do samochodów on nie był jeszcze dopracowane one jeszcze wtedy zawodziły także czapki z głów przed Amerykanami, którzy mieli cierpliwość do tego zdecydowali się jednak pracować nad tym rozwiązaniem znaleźć i zacząć produkować bezawaryjny bez obsługowe skrzynie automatyczne skrzynie biegów, które teraz rzeczywiście no właściwie pojawia się na zachód na całym świecie, a więc skrzynia automatyczna skrzynia biegów oraz 2 radio radio tak, bo też jest dzisiaj radio oblegają dalej w Europie pojawiło się radio właściwie w Europie równolegle pojawiło ze Stanami Zjednoczonymi, bo ta technologia jest przecież bronienie przed wojną, choć ryzykował ale, ale nie tutaj z radiem do końca, w które tak nasze pieczywo światowej rady stacje były już dość powszechne natomiast samo rad jako takie nadawanie to pierwszy raz chyba w 1921 roku Stanach Zjednoczonych potem zaraz w Moskwie, ale technika rozwinął podczas drugiej wojny światowej prawdopodobnie przed wojną były samochody seryjnie produkowane z radiem nawet w Polsce można było na samochód kupić to był BIK najdroższej wersji kosztował 201900zł, ale to były rzeczy do rzadki bardzo rzadkie to mało powiedziane bardzo rzadkie nawet po wojnie w radiu zaczyna się upowszechniać nie w Europie Europy nadal jest ewenementem natomiast Stanach Zjednoczonych radio robi się tak powszechne, że tutaj już samochody bez Radia właściwie nie istnieją brat musi być koniec potem ta technologia poszła do budżetu radzie nie trzeszczało, bo na początku to oczyszczał przyjrzał się przez tory tramwajowe coś to ona rzeczywiście miał zakłócenia potem potem już nie jest drugi, że radna oraz trzecia tak jeszcze przychodzi do głowy pewna sprawa, która bardzo rozpowszechniona w stanach Zjednoczonych i w bardzo niewielkim stopniu przeszła do Europy Otóż samochód jako miejsce, w którym można spędzać wolny czas i popkultura tak i zostało, bo tak nie przyjęły się i powoli kończą stany znaczony kina były takie kina, które miały parkingi pofalowany, żeby ustawić odpowiedni zawód jak chciało do ekranu do wysokości ekranu to było bardzo popularne staną znaczone były msze święte to też mówili rada outlety rozpowszechniło, bo kina samochodowe się troszeczkę rozpowszechnił w latach siedemdziesiątych Niemcach był taki we włoszech też dla tak tak, ale teraz już nie za to rozpowszechniło się coś innego hipermarkety z ogromnymi parkingami znajdujących się poza obrębem miasta wprowadzili pierwsi Amerykanie i to się okazało bardzo przyjęło, czyli na zakupy idziemy do narożnego sklepu na dole tylko jedziemy gdzieś tam samochody Amerykanie wprowadzili u nas w Europie rozpowszechniły się długo długo później, bo jeszcze w latach osiemdziesiątych nie było popularne tak jak w latach dziewięćdziesiątych nie tylko w Polsce, ale na całym terenie Europy rozsądną rozłożyły się sklepy właśnie pod miastami i te centra centra handlowe to wprowadzili Amerykanie to związane z kulturą samochodu, ale z kulturą samochodu związane z listy inny właśnie takie rzeczy pamiętajmy np. McDonald zmienił całe swoje logo tylko po to, że widoczne było z trasy tak jest i Wiedniu bardzo jak wygląda logo McDonald SA oraz na wysokie logo z literką MO został zmieniony tylko na potrzeby właśnie kierujący, bo to była duża rzesza klientów właśnie do tego zmierzam, że samochód jako miejsce, gdzie możemy jeść tam trzeci Żak nowy, bo są regulacje takie nie posiadamy w ogóle samochodu i kupujemy taki zostawi właśnie w tej restauracji fast food owe jedziemy do kina i to też prowadzili Amerykanie i to pokutuje w Polsce dalej następna rzecz, którą wprowadzili Amerykanie Przedmieścia proszę państwa, dlatego że miasta oczywiście rozwijały się zawsze szły na zewnątrz, bo nie było miejsca w środku, ale tak gwałtowny rozwój przedmieść związany jest właśnie zwrot rozwoju motoryzacji w 2 zależne od siebie komplet niezależności rzeczy, gdyby nie było motoryzacji nie byłoby ich przedmieść, bo ludzie mieliby jak dojechać, gdyby nie było przedmieść nie rozwijała się motoryzacja bocznych przednich ludzie chcą wrócić do miasta muszą mieć samochód ten, kto mieszka na przedmieściach musimy samo to, że nowy Jork tak wielką aglomeracją, ale tam dużo ludzi albo los handel sprawa tam mnóstwo ludzi mieszka naokoło ulicami w centrum nauką i nie ma możliwości, żeby pojechali sobie transport miejski nie jest w stanie tego wszystkiego rozwiązać, dlaczego nie jest w stanie tego rozwiązać, dlaczego tak się rozrosło 2 rozwiązań mają bardzo daleka zamykamy błędne koło, więc są potrzebne są właśnie drogi i drogi dojazdowe, że ten odcinek tam na w okolicach Los Angeles jak państwo patrzycie na mapie to jest tak jakby prawda między Łodzią Warszawą tu nie było żadnych wolnych przestrzeni tylko cały czas domy domy domina jest jak stoją te wielkie aglomeracje i wielkie drogi budowane po kilka pasów ruchu o domach trzecia rzecz dopadł ją korki na korki tak ważnej czekałem czekałem aż w końcu powiemy, że to Amerykanie są winni korków wszystkich, które to zdecydowanie Amerykanie mediatora Henry Ford o prawo do jeszcze tutaj już wiem, że kończy, ale tylko w latach pięćdziesiątych stan zmęczonych przyrost liczby samochodów był niesamowity samym 50 ósmy roku oni sprzedali 8 chyba pół 1 000 000 samochodów, ale przyrost samochodu na początku lat pięćdziesiątych 50 roku mieli ich 25 000 000, a 59 roku mieli 60 i 67670 000 000 to prawie 3 do ponad dwukrotnie wzrosła liczba samochodów w ciągu 1 godzin 5 lecie jest to coś wprost proszę państwa niesamowitego my mówimy, że u nas powiększyła się motoryzacja proszę państwa u nas w dekadach ich największego wzrostu motoryzacja przez każdą debatę odwołała się najpierw było 7080 roku chyba 2, ale u nas mówimy w Polsce Europie w Polsce one to w między 90 tym rokiem, a 2000 liczba samochodów się podwoiła między 22010 liczba samochodów się podwoiła, czyli każde dziesięciolecie byliśmy 2× więcej samochodów Unii 25 000 000 Szkotów 70 parę milionów, czyli nasienie podwoiła tylko się prawie potroiła, więc my takiego skoku w Polsce, mimo że uważam, że prawda jak to się u nas rozrosło takiego skoku jak Amerykanie nie przeżyliśmy oni przeżyli w latach pięćdziesiątych i to było równolegle zresztą u nas w Polsce też, chociaż troszkę w Polsce z opóźnieniem drogi prawda już w latach 9 lat zrobiło się dużo samochodów 2000 też bardzo dużo, a drugi ruszył dopiero po 20042006 roku, więc dopiero żył jak weszliśmy do Unii natomiast lata dziewięćdziesiąte nasze drogi nie były przystosowane do tego wzrostu liczby samochodów na po pierwsza połowa lat dwutysięcznych 2005200321 też mieliśmy dużo samochodów druk nie było w stanach Zjednoczonych dzięki Eisenhower owi prezydentowi Jerzemu Millerowi on jest w stanie znaczony my go znamy jako tego prezydenta prawda, który po Starym mieście prawdy jest jak generałem tego, który walczy w Europie Trade Amerykanie go nie kojarzą z Europy obok nich kojarzą go w ogóle walkę Amerykanie Europę kojarzą z euro pokoje chętnie biorą w każdym razie Amerykanie prezydenta Eisenhowera kojarzy jako tego człowieka, który zbudował im drogi, bo to Eisenhower pobudował wszystkich autostradach tam dziury, które są stałe dochody i on się pojawiły właśnie w latach 50, kiedy ginęli dochodzi do władzy autostrady praktycznie już były i to zbudował Eisenhower i odeszły równolegle z rozwojem staje w motoryzacji co było bardzo istotne, bo miało to pełny wpływ na cały rozwój i ta infrastruktura euro przemysł i dalszy rozwój Stanów zjednoczonych pamiętajmy pod koniec lat pięćdziesiątych 16 co szósty Amerykanin pracował w przemyśle motoryzacyjnym u nas szeroko rozumianym czy tak szeroko rozumiane, ale związany z przemysłem przemysł motoryzacyjny u nas warunkach europejskich to jest mało prawdopodobne, bo w niektórych krajach obyśmy Czechy, które zostają skoro prawda to jeszcze i tam też może zbliżone, ale walka tak jak w Polsce na pewno nie co szósta zatrudniona osoba nim jest za usługę Przemyśl w ogóle zawód nauczyciela listonosz tak dalej już szósta osoba związana była bezpośrednio z przemysłem motoryzacji no 1 rzeczne, które musimy powiedzieć na koniec, ale to absolutnie tylko jedno zdanie, że marketing wyskoczył także tutaj jest nieprawdopodobne zresztą to co mówiliśmy, że część tak mniej więcej 3 częściami podzielone produkcja serwis i reklam, jeżeli chcemy chciały wejść na rynek musiały w pierwszej kolejności podliczyć sobie pod kreską ile będzie kosztowała reklama, żeby być nawet samochód nie był reklamowany samochód nie miał szans radu dar narodu sprzeda to wykończyła małe firmy samochodowe, bo tylko te duże potrafiły sobie odłożyć 13 zysków na reklamę no to bardzo ważne też ostatnia rzecz konkurencja przecież w pewnym momencie sam GM zrezygnował z rozbudowy swojej sieci produkcji, bo bał się, że będzie przez rodzica, bo przepisy amerykańskiemu lekarze przekroczenie Ochwat podjęcie procent produkcji będzie już traktować jako monopolista inne podatki inne podejście w ogóle wszystkich słup ze służb kontrolnych tego zdjęcia unikną zamykamy stany Zjednoczone przynajmniej na jakiś tam czas miejmy nadzieję wrócimy do mustanga możemy też, ale przecież też innych już było tych mózg lalkarski ona się rozwijały ale owszem, Ford Mustang tną rozpoczął pełną znowu dekady jakość amerykańskiej motoryzacji nie tylko amerykańskiej mamy w następnym odcinku przenosimy się na drugą stronę Pacyfiku, bo tam również kraj, którym motoryzacją zaczął stawać po drugiej wojnie światowej rynek motoryzacyjny tam też bardzo dużo osób przecież pracował w rynku motoryzacyjnym jest bardzo powiązane ze Stanami Zjednoczonymi znany, aczkolwiek historię zupełnie inną jak najbardziej, ale po drugiej wojnie światowej no wpływy były niezwykłe chodzi oczywiście Amerykanie zawieźli je wyhodowali tak to się wypowiedzieć, która jest jak, a potem tak no co zrobić zresztą nie tylko na w Azji to zrobili na bliskim Wschodzie trochę też, ale w innym stopniu dobrze na dziś kończymy Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki bardzo dziękuję panie Jerzy Krzysztof Woźniak kłaniam się Nisko do następnego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA