REKLAMA

Ponad 90 proc. kierowców przyznaje się, że łamie przepisy dotyczące prędkości

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2020-02-01 13:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kolejnym gościem w sobotnim magazynie Radia TOK FM pan Łukasz Zboralski dzień dobry dzień dobry redaktor naczelny Ber 24 PL tematem naszego spotkania z projektu ustawy o pierwszeństwie pieszych także przekraczaniu prędkości ta nowela ma wejść w życie 1lipca 2020 roku wcześniej musi zostać uchwalona przez Sejm swój początek prace nad tą ustawą nad poprawą tej ustawy miało o miejsce przy okazji wystąpienia premiera Mateusza Morawieckiego, który w swoim exposé także Rozwiń » zwrócił uwagę na bezpieczeństwo pieszych zapytam pana od fundamentalne zmiany w tej ustawie trzeba by dotyczą one tylko pieszych, bo też wiemy, że przekraczanie prędkości konsekwencje będą zatem też podlegają pewnej zmianie to są takie 3 fundamenty tej nowelizacji moim zdaniem wszystkie są związane z pieszymi, dlatego że jeśli bierzemy pod uwagę przekraczaniu prędkości to my też dobrze wiemy z badań w Polsce, że 89% kierowców w okolicach przejść dla pieszych przekracza dozwoloną prędkość, więc jeśli rząd zamierza trochę lepiej zarządzać prędkością na drogach czy spowolnić kierowców do prędkości dopuszczalny to ma wpływ również na napięć, ale rozszerza także na drogi ekspresowej, gdzie zagram jeśli tak, ale tu też efekt psychologiczny będzie dla całej sieci dróg ale, ale rzeczywiście patrząc ściśle to może powie, że pierwsza z tych rzeczy, czyli to powinno zostać moim zdaniem od początku od tamtej zmiany, która wprowadziła sankcje zbierania prawo jazdy na 3 miesiące za przekroczenie o prędkości dopuszczalnej 50 km na godzinę i więcej można od początku go obowiązywać w ogóle wszystkich drogach nie wie, dlaczego zaraziliśmy od początku tylko do terenów zabudowanych no chcieliśmy tam przede wszystkim rzucił uwagę na to, że dużo ludzi, ale teraz 1 prostym zapisem rozszerzamy na wszystkie drogi czy słusznie moim zdaniem słusznie ktoś 4050 kg na godzinę po drodze krajowej tam, gdzie są też przejście dla pieszych tak dalej w ogóle nim wystarczy są zakręty no powoduje duże zagrożenie dla dla innych osób nie powinien jeździć w ten sposób po drogach to dobrze, że będziemy takich ludzi usuwać pójdzie też sygnał, że nigdzie nie można pozwalać w Polsce na takie skrajne przekroczenie prędkości na rząd musiał oszacować i kierowców, bo muszą przygotować starostwo powiatowe jak by taką musi przygotować aparat państwowy na pewno pracę zmieni prawo tutaj urząd szacuje, że na początku przynajmniej to to około 4 tysięcy osób dodatkowych będzie tracić uprawnienia z tego powodu więc, gdyby dziś poważne poważne mamy problem to przecież są tylko szacunki dotyczące tego na ile w dolne aparat państwa w ogóle może taki czas też zwroty wskazuje na na pewno świadomość tego ile ilu kierowców przekracza przepisy to my wiemy z innych badań kierowcy się oficjalnie w Polsce przyznaje do tego 90 ponad proc z nich przyznaje, że łamie ograniczenia prędkości o 15 kierowców uważa, że przepisy są bez sensu, czyli dosyć dobrze znamy stosunek Polaków do tego co obowiązuje na drogę, jaką sobie z tym mentalnie radzą sobie nie radzą uważać co głupie bardzo dużo z nich tego nie rozumie, a ci, którzy rozumieją uważają, że ono im wolno oni potrafią w ten sposób pokonywać drogi to jest 1 przepis tej nowelizacji bardzo stopniem napięcie pierwsze zostawiamy na koniec pierwszego w takim ujęciu bezpośrednim raz jeszcze powiedzmy od tej zmiany dotyczące pól, kiedy obowiązuje przepis i ale tuszy bardzo ściśle na razie pierwszymi zrosły tłumaczy dlaczego, czyli po pierwsze, ujednolica prędkość dopuszczalną przez zbudowanym, czyli od tak zrobimy tak panuje od 1lipca przez całą dobę w miastach będzie można jeździć tam tylko 1 dopuszczalna prędkość 50 km na godzinę dzisiaj w nocy można 60 km na godzinę jest to ewenement Europejski to po pierwsze, uproszczone szkole nie ma innego kraju przepraszam, które z Unii Europejskiej nie utrudnia nie tylko polscy posłowie ich myśli, że w nocy pozwoliły szybciej to było kuriozalne, dlatego że te 50 km na godzinę ma głęboki sens po to, się zgodzić wszyscy w Europie na ten kompromis, że taka maksymalna prędkość przed budowanym powinny obowiązywać, dlatego że od lat dziewięćdziesiątych zbadań wiemy, że istnieje taka krzywa ryzyka zabicia czy chronionego uczestnika ruchu drogowego, których najwięcej w obszarze zabudowanym, czyli pieszego rowerzysty ta krzywa i przy 50 km na godzinę pozwala nam szacować ryzyko zabicie pieszego na 50%, czyli takie ono bardzo wysoki, ale to się zgodziliśmy wszyscy w Europie, że no maksymalnie tyle, bo oczywiście potem zaczęliśmy tworzyć strefy tempo 30 działalność 30 km na godzinę to ryzyko dużo dużo jest mniejsze są ścisłe strefy centrów miast, chociaż są systematycznie rozszerzany ms już przy 60 km na godzinę to co było dopuszczalne w Polsce w nocy to ryzyko zabicie pieszego rośnie dramatycznie, bo tam dużych państw około 80% ryzyka, że ten pierwszy nie przeżył wypadku, więc ta zmiana wiąże się ściśle pieszymi, bo po to, wprowadził proponowanymi byśmy kilowatogodziny w Europie po to, znacznie obowiązek całą dobę u nas po będzie łatwiej ludziom być może po co w ogóle istnieje pięćdziesiątkę nie można scedować 10km więcej w dzień, bo w nocy tak można jechać 60 itd. tak dalej tak dużo głębszy sens dla mnie tłumaczenie ludziom, o co chodzi no poza tym pozbywamy się 1 z limitów prędkości, których kierowcy muszą się uczyć tych limitów prędkości w Polsce tak jest dużo więcej niż generalnie w Europie zachodniej to zwykle możemy wręcz prawie 3 limitów prędkości, czyli drogi szybkiego ekspresowe autostrady obszary poza miastami i obszary w miastach jeszcze zapytam na marginesie zupełnie w związku z tym przewiduje pan, że tolerancja np. przy fotoradarach będą niższe bądź też zostaną zlikwidowane nie wydają się że, że tolerancja fotoradar zostanie jakoś tam na poziomie 10km/h co też radził pewien zamęt w ogóle ludzi do tej pory nie rozumiem, że policjanci takiej operacji nie muszą stosować nie mogą złapać radarem przekroczenia 3 km na godzinę 5 do tego zmierzam jednak warto ujednolicić wszystkie zapisy także dotyczące konsekwencji przekraczania przepisów tak tylko jesteście muszą brać pod uwagę takie pewne zależności, które też na świecie przebadano, czyli np. były takie testy naukowe bodaj w Australii, których zmuszono ludzi w symulatorach do ścisłego przestrzegania ograniczeń czy naprawdę ani kilometr okazało się, że kierowcy kierowcy jeżdżą mniej uważnie rynkom tak bardzo wysokie zagrożenie karą już o 1km 0 tolerancji tak dalej powodowało, że ludzie skupili się tak bardzo na tym strachu przed przekroczenie prędkości, że to powodowało, że w sumie, jeżeli mniej ostrożni czy uważność ponownie został tak tak, bo nie człowiek ma już mu organiczną możliwość percepcji, więc jeśli bałby się strasznie wysokie kary tak dalej nie róbmy też jak nie chciał, żebyśmy robili z kraju naszego kraju tam w tej w tym zakresie, jakiego się straszliwego czyhającego potwora na każdego każdy może tam nie mieć chwilę drobny drobną uwagę, by nie biorę pod uwagę ludzi, którzy świadomie przekraczałem już 20 km na godzinę 30 tak dalej uważam, że fotoradary mogą być tak skalą ale gdyby one tylko dzisiaj w Polsce pozwalały nam realnie łapać wszystkich ponad 10km/h, bo są dziś 13 uzyskała dużo dużo wyżej, żeby w ogóle ludzi złapać, ponieważ problem obróbką zdjęć wysyłaniem wezwań i wręczanie mandatów jeśli przeprowadzimy to w sprawę fotoradarów co już się pojawił oficjalnych zapowiedziach szefa GITD, czyli zmierzania do tego, żebyśmy wprowadzi wzorem Zachodu karę administracyjną dla właściciela pojazdu zator, który może wskazać sprawcę, ale nie musi to Adam rozwiązuje problem nakładania kary tak naprawdę system dopiero zacznie realnie działać i mi myślę że, owszem, mówimy wszystkim, że to nie jest problem dla mnie to nie jest problem w mieście jechać do 50 km na godzinę, ale też nie nie robi dramatu, jaki to wskazówka wskazuje 48, a czasami 51, bo to w wielu samochodach można ustawić tempomat taki, który nie przekroczy 50 godzin, ale jeszcze nie wszystko dobrze teraz przechodzimy do pieszych, bo to oni są najistotniejsze, chociaż te zapisy, o których pan przed chwilą powiedział także pieszych dotyczą z tego exposé premiera Morawieckiego popłynęła dla niektórych taka moim zdaniem błędnie interpretowana analiza jego słów, że teraz pierwszy będzie miał zawsze pierwszeństwo niezależnie od tego w którym momencie się stanie czy będzie stał już na pasach czy też, zanim na te pasy wejdzie przejście dla pieszych potoczny zrozumiały oraz potężne zastanowić nad tymi opiniami, bo dla nas 22 rodzaje ludzi wyrażających takie opinie czy 2 postawy jedni rzeczywiście nierozumiejący tego co musi stać, a drudzy wydają się z premedytacją wprowadzający ludzie w błąd ja wczoraj dzisiaj odbywałem na Twitterze dyskusję sędziom stowarzyszenia Iustitia, który też tego nie rozumiał interesował 2 za wahania jeśli sędzia polskiego nie rozumie toczony wprowadza dotyczą właściwie nie chce tego zrozumieć bo, bo trudno mi ogarnąć takie postawy potencjalnie zdrowe, ale również w miarę tego typu niestety już mieć taką dyskusję zaraz dojdziemy do szczegółów sędzia już stworzył problemy przy definicji przekraczającego pierwszego dnia Otóż nie jest jasne w Polsce tak jak wszędzie w Europie też da ogólnie wyrazić i zostawia się to mądry sędzia do rozstrzygania poszczególnych przypadkach, a ten sędzia prowokował mnie do tego, że w zasadzie tłumaczył, że byliśmy już tak bardzo precyzować, bo nie miał wyjścia to, ale prowadzą się coś co się zmienia dlatego nie będzie bezwzględnego pierwszeństwa pieszego, ponieważ tak naprawdę to co ma się zmienić w ustawie to pozostawienie obowiązku pierwszego, którą dzisiaj są one nie znikną sprawa, czyli pierwszy nie może dzisiaj wbiec na przejściu dla pieszych w za przeszkody nie może także wejść bezpośrednio pod nadjeżdżający poprzednio zjeżdżający pojazd także byki wiadomo, że kierowca nie da się zatrzymać też dla własnej ochrony to nie jest to, żeby kierowcy mieli rzek i wszędzie w orzecznictwie krajów europejskich, że przepisy są ciut lepsze też pierwszy zaznacza się, że pieszy nie może bezwzględnie wykorzystywać swojego pierwszeństwo na siłę, bo to dla niego po prostu niebezpieczne to co się zmienia to jedynie wymagania dotyczące zachowania kierowców od od teraz od lipca jeśli wejdzie w życie prosto mówiąc to co dzisiaj mieliśmy zapisane w dyspozycji rozporządzenia dotyczące znaków, gdy się od siedziby, czyli przejście dla pieszych przy zapisie z przejazdem rowerowym to okres co powinni wiedzieć znaki mówi było trochę niezgodne z ustawą, bo było ciut szerszy niż ustawa dlatego to zdaniem prawników Polski prawnik obowiązywało dlatego do tej pory dzisiaj jeśli pieszy stoi na krawężniku nie postawił nogi na przejściu dla pieszych kierowca nie musi ustępować to prowadzi do bardzo trudnych sytuacji, kiedy pieszy decyduje jednak w lesie kierowca uważa, że nie musi w tym, zwłaszcza tę granicę między wejściem wtargnięcie tak i to się zmienia teraz ma się zmienić to jasne reguły zachowania dla kierowcy, który widzi po pierwsze musi zwolnić jeśli widzi przejść dla pieszych tak, żeby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na przejściu to obowiązuje już dzisiaj oraz na nie wkraczającego to nie obowiązuje dzisiaj, czyli będącego w fazie wkraczania w mojej tutaj tu tu zapraszam tutaj trzeba zdefiniować czym jest faza wkraczają także stoi równolegle do przejścia dla pieszych jest tym pierwszym, któremu należy ustąpić drżenie naj twardsze czy też taką dyskusję będzie cytuje w tej chwili cel w tej chwili media społecznościowe cudzysłów Libery czy też facet, który sobie stoi i rozmawia przez telefon komórkowy ze swoim kumplem czy zostać to ja znam inną taką czarną Wołgę z tych sytuacji powtarzano w internecie są 2 emerytki, które dyskutują przy przejściu jak się zachować mam tutaj prostą radę zawsze pyta ludzi, a co dzisiaj robić na ulicy czy jeśli jedziesz w mieście przejście już 2 kobiety, które dyskutują STAŃ przy krawężniku to po prostu jedziesz na miano Szkot zwalnia stara się popatrzyć na kobiety nie muszą czasami w ogóle zachować do końca widzę żony nie chcą wejść one mnie widzą toczy się dalej przecież myśli widzę jednak decydują się we zahamuje zdąży teraz oczywiście będziemy odbywać kraju taką debatę co to znaczy, wkraczając zauważa, że w wielu krajach europejskich te przepisy obowiązują jest mowa no bo np. pierwszym wyraźnym zamiarem przejścia i to też nie jest sprecyzowane co to znaczy zamiar niesprecyzowane ustawy dlatego życie niesie 1 000 000 różnych sytuacji, w których te zamiary będą różnie artykułowane i czy kierowca jest w stanie dobrać bardzo często tak i to w ukształtowanych demokracjach rozstrzygają mądrzy sędziowie mają ogólne ramy zachowania jak widzi pieszego wkraczającego moje zdanie w Polskim stawie być może warto dopisać jeszcze oczekującego na przejściu wkraczający nie to samo chyba co zatrzymane na krawężniku, żeby nie było żadnych wątpliwości, a to może się stać w toku debaty sejmowej to dla mnie jest w pełni jasne dla przeciętnego kierowcy moim zdaniem w pełni jasne czy pieszy poruszający się już widać, że chce przejść przez przejście to jemu musi w niej naraził na bezpieczeństwo i ustąpić, żeby wszedł pieszy, który czeka przy krawężniku też musi także ich zatrzymać, żeby wszedł nie mam żadnych wątpliwości oraz jeśli te wątpliwości będą to powinny rozpocząć rozstrzygać orzecznictwo w tych sprawach sędzia powinien się później niestety czasami po fakcie przyglądać i twierdzi stwierdza czy kierowca widział wyraźny zamiar się przepisy rzeczywiście w ten sposób zachowują tylko 1 rzecz jeszcze, że orzecznictwo np. niemieckie tak się ukształtował, czego się polscy kierowcy bardzo obawiają, że kiedy dojeżdżają do przejścia równolegle z nimi ochotników tę samą stronę zmierza pieszy odwróconych plecami to nie Czechom nie jest uznany za idącego z wyraźnym zamiarem przejścia, gdyby doszedł nagle skręcił wszedł taki, że czy też pieszym po prostu nie będzie wolno robić się, że jasne obowiązki kierowcy, które będą wyrażone jasno obowiązki pieszego, który już są wyrażone spowodują, że po prostu mamy 2 bezpieczniki w systemie jeśli ktoś zachował się źle mamy minutę poproszę pana zrazu pańską ocenę tych zmian w i uważam, że wszyscy krytycznie pan podchodzi do tych wszystkich fundamentalnych spraw, które teraz powiedzieliśmy jednak one i tak do końca problemu bezpieczeństwa pieszych nie załatwią do końca nie uważam, że kluczowa infrastruktura, która nie daje szans na popełnianie błędów to jest kluczowa rzecz ta przebudowa infrastruktury ruszy to jest zaznaczone w uzasadnieniu do ustawy, że zarząd dróg nie zostaną zmuszeni ustawa wprost, ale będą musieli stosować niebezpieczne miejsca i uważa, że to potrwa pochłonie mnóstwo pieniędzy w Polsce i zanim osiągniemy ten Super świetny efekt to prawo moim zdaniem coś zmieni, dlatego że mogę tylko opierać na jakich faktach, czyli jeśli w Europie funkcjonuje dobrze nie tak znacznie mniej pieszych niż u nas jeszcze na Litwie stosunkowo niedawno zmieniono to prawo i osiągnięto efekt redukcji prawie 50% mniej ofiar śmiertelnych wśród pieszych to zakładam, że jeśli zostanie wprowadzone takie prawo, ale do tego skuteczna edukacja w pełnym zakresie in nadzór policji przy początkowym okresie to jesteśmy szans się już teraz staniemy się osiągnąć mniej zabitych pieszych na drogach dziękuję panu bardzo za to rozmowy pan Łukasz Zboralski sport Luberda 24 PL moim państwa gościem to koniec tej części naszego sobotniego magazynu za chwilę informacje Radia TOK FM po audycji Aleksandry Piotra Stanisławskich Homo science z dr. Rafałem Czajkowskim Instytutu Nenckiego w Warszawie rozmowy będą o tym jak mózg odbiera przestrzeń to też wiąże się niejako z tematem, który przez rozmawialiśmy jeszcze skłania się państwo przemysł będzie w imieniu swoim wy dawczyni tego programu Katarzyny Morawski także realizatora Szymona balu informacj Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA