REKLAMA

Jak będziemy się uczyć w przyszłości?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2020-02-01 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
58:31 min.
Udostępnij:

W Polsce wciąż najbardziej powszechny jest skostniały, XIX-wieczny system edukacyjny dominujący w publicznych szkołach. Istnieje jednak dla niego alternatywa, która zakłada pozostawienie uczniom dużej swobody w zdobywaniu wiedzy na własną rękę. Na takiej zasadzie działają nowoczesne centra nauki i technologii. Jednak i one wciąż ewoluują, szukając jak najlepszych sposobów na dotarcie do odbiorców. Jaka przyszłość czeka popularyzację wiedzy i edukację? Jak na modele uczenia się wpłyną badania naukowe? O tym opowiedzą Robert Firmhofer i Kamil Śliwowski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek 20 i przyszłość uczenia się przyszłość edukacji przyszłość popularyzacji nauki wiedzy ze mną studium specjaliści od tych dziedzin Robert Firmhofer dyrektor naczelny centrum nauki Kopernik dzień dobry dzień dobry i Kamil Śliwowski dyrektor programu edukacyjnego centralnego domu technologia czynach pewnie centrum nauki Kopernik muszę nikomu przedstawiać, bo wszyscy powinni wiedzieć co to jest, ale warto powiedzieć, że Rozwiń » centrum nauki Kopernik zbliża się swoich dziesiątych urodzin poważne poprzez naród pokazał jak 10 lat w listopadzie tego roku będziemy obchodzić dziesiątą rocznicę to jest oczywiście można rocznica siedemdziesiąta rocznica otwarcia instytucji będzie otwarcie budynku wystawą dla publiczności tak naprawdę instytucja powstała trochę wcześniej jeszcze tanecznie zespół projektowy różne aktywności, które temu towarzyszyły wystawa objazdowa, więc nawet jesteśmy trochę dłużej, ale jako instytucja ze swoim obiektem budynkiem tak będzie za chwilę 10 lat pamiętam, kiedy odpowiedziałem po raz pierwszy to, że to muszą chodzić kasku, bo było to nadal budowa i korzystam z eksponatów róg tura do chyba 2 tygodnie temu, kiedy odwiedziłem nadal stoją zostały zepsute nadal są moje dzieciaki się dalszymi bawiły, które 10 lat temu ledwo ledwo zaczyna wchodzić także dalsze to niedawno jednak kawał czasu takich eksponatów jest niewiele większość nie, dlatego że zepsuł wszystkie oczywiście się zepsuje wielokrotnie zdążyliśmy naprawić albo poprawić, ale dlatego, że większość eksponatów wymieniliśmy część eksponatów zbudowaliśmy zupełnie nowa po to, żeby były lepsze, a część po prostu zamieniliśmy na inne różnice też jest taka, że wtedy większość eksponatów kupowaliśmy mieliśmy doświadczenia zrobiliśmy sami mniej więcej 15% całej ekspozycji tak było też ambitnym przedsięwzięciem w tej chwili proporcje są odwrotne prawie nie kupujemy większość eksponatów projektujemy budujemy sami no tak macie doświadczenie macie infrastrukturę macie macie ludzi, którzy się tym pasjonującą, którzy się na tym znają, ale centralny dom technologii, bo to raczej nowy obiekt na mapie jesteście w Warszawie w tym miejscu, gdzie kiedyś był centralną techno dziecka przez chwilę, która zresztą wcześniej centralnym domem towarowym jest nazwa trochę zobowiązywała też pozwala na skojarzenie zresztą warszawiakom, którzy pamiętają, a rodzicom dzieci, którzy przychodzą to jest to miejsce jakoś tak jest zresztą trzyma tradycja Dead tzw. CD i w tym budynku jesteśmy w święta rozdaliśmy też propos misji wydaje się misją Super blisko jest do do centrum nauki Kopernik, ale w praktyce faktycznie to jest dla mnie bardzo ciekawe, że razem z instytucji w różny sposób praktyczny próbuje to misja szerzenia edukacji bardzo nowoczesne i realizować potrzebują takich różnych podejść jesteśmy znacznie mniejsze instytucje, ale też historię podobna, czyli najpierw przed tymi 5 miesiącami, kiedy działamy ponad rok przygotowania i Fundacja polskie fundusz rozwoju najpierw planuje tworzy zespół i buduje się programu tak naprawdę dopiero parę systemu widać, gdy startuje ludzie, kiedy przychodzą widzę instytucję potrzebny jest budynek fizycznego zamiast realnie aż się pracuje już pracuje już dłużej na i 5000 trochę brzmi krótko, ale zespół tak jak parę lat zaczęli codziennie przychodzą właśnie dzieciaki i dosłownie zaś bawią się psują eksponaty i te suwalczanie cały czas naprawia się cały czas poprawiać i tak są w takim trybie działamy, więc wydaje się, że na tym polu mapie centrów naukowych też coś ciekawego mam nadzieję, że możemy zaoferować procesu nie martwić pierwsze 5 miesięcy najtrudniej potem płatków dobrze dobrze słyszeć już jesteśmy drugą część wystawy i wydaje, że wszelkie pierwsze miesiące to jest spalonych na naukę i takie testowanie granic wszystkich następne 9 po roku będzie z Górki w tak, ale rozumiem, bo w centralnym domu technologii są przede wszystkim nowe technologie tak jak co do nauki Kopernik głównie nauka odkrycia naukowe wiedzę naukową to tutaj rozumiem bardziej idziecie w kierunku tego, żeby oswajać właśnie swoje dzieciaki z nową technologią w ogóle potrzebna siła, gdyby tak o sobie powiedzieć do stosowania technologii od myślenia bardziej technologie jeśli już swoją pewnie dorosłych czy nie rodziny rodziców seniorów, których nazywamy cyframi dywidendami, bo tam mniej ważny jest wiek tylko ważne stąd być może pierwszy raz chcemy lepiej poznać oswoić z tą technologią to co chyba najbardziej wnieść to jest takie podejście do technologii można traktować jako coś bardzo twórczego co może służyć rozwiązywaniu problemów, a nie tylko coś co nas tak dzisiaj bardzo mocno otacza czasem mam wrażenie, że to jest przytłaczająca, że ta technologia to jest to wszystko wciąż korzystamy codziennie, a nie coś co np. możemy sobie wyobrazić trochę tak jak byśmy chcieli właśnie centrum nauki i zobaczyć co możemy odkryć też mógł być odkrywcą chcecie, żeby wyobrazić też był twórcą czegoś nowego twórcą nowego rozwiązania, tym bardziej myślenie o technologię być trochę przedsiębiorczym społecznie przedsiębiorczym biznesowo no dzisiaj większość tych rzeczy większość nowych pomysłów na biznes też wynika skorzystanie w myśl nowych technologii takie wrażenie być może mylna także te służą kojarzeniu mamy centrum nauki jako pewnik kwestia ich więcej w Polsce właśnie dowiedziałem dużą część z nich, więc mam porównanie to wydaje się, że to są takie miejsca, gdzie przychodzi po to, żeby w sposób swobodny się właśnie tym pobawić, żeby skorzystać z ekspozycji i właściwie tyle tak czy takie takie miejsca, kto jest czymś pomiędzy muzeum, ale wolno dotykać coś między wystawą ale bo interakcja, ale to chyba zdarzeniem pozostać padł na Kopernika 40 latach wyobraźni szczerze tak wydawał w laboratoria macie miejsce do majsterkowania macie festiwal przemiany, który też własną audycję regularnie w tej gości tyle się zrobiło wokół tego również rzeczy to nie jest chyba jednak także teraz centrum nauki jest tylko takie miejsca, gdzie wpuszczamy dzieci dorosłych seniorów kogo tam tylko możemy zaprosić mówi róbcie co chcecie powalczyć w tym wszystkim być tylko mówimy o kraj, ale może ksiądz cie z nami wtedy też pokażemy to dokładnie mówi zróbcie coś z nami sami dotkniętych probówek czy tych robotów i wtedy coś fajnego się wydarzy to nie jest tylko także to zupełnie taka nie ułożone edukacja obejmą też układać ja w ogóle pole zaczął od polemiki z formowaniem złożona edukacja, ale ona złożona tylko, że winny sposób oznaczona nie jest ułożona w taki sposób jak w szkole uważnym ona jest uważana w taki sposób, który umożliwia swobodną eksplorację i dosyć swobodne odkrywanie, ale jest bardzo starannie przemyślana i rzeczywiście jest tak taka metafora profesora franka Oppenheimera, który stworzył pierwszy chyba sport co do tego powiedz mu się pierwsze centrum nauki na świecie czy na świecie, czyli eksplorator San Francisco, który mówił o tym, że taka prawdziwa nauka trochę przypomina w sobotę wędrowanie, gdyż przemieszcza potężnego zatrzymuje też nie zainteresowało chcę przy tym desek trochę dłużej potem poza po sobie poznać bliżej jest dla mnie okazja, żeby porozmawiać z kimś, kto też się w tym miejscu dotrzymał wymienić opiniami wspólnie razem coś odkryć to jest inny sposób na uczelni ten, który zamieszkane, który wiąże się z pełnym uporządkowaniu materiału bardzo często z przekazem przez nauczyciela bardzo często uprawnieniem lekcji tak dalej tak dalej nie można nawet podjąć spór, gdyby ktoś komuś zależało na spory, która z tych form jest bardziej efektowny efektywne, jeżeli chodzi o uczeniu się, ale ma rację tak centrum nauki to na pewno nie jest tylko wystawa wystawę dyrektywy wystawa bardzo dobrze zrobiona wystawa, która umożliwia samodzielne przeprowadzanie doświadczeń te eksponaty możemy nazwać specjalnie z doświadczonymi bardziej niż eksponatami one bardzo niewielkim stopniu przypomina muzealne eksponaty nie tylko dlatego może dotykać, ale dlatego, że służą zupełnie innemu celowi to taka instytucja ma swoją misję masowej wizję swoje cele realizuje bardzo różny sposób ten przywilej mieć instytucje, które ma tak silną markę jak Kopernik też przywilej pracować w takiej instytucji trzeba dobrze wykorzystać Kopernik rzeczywiście jest, by wykorzystał nie tylko siły, ale także bardzo dobry kontakt różnego rodzaju uczestnikami naszych zdarzeń nie chcę nazwać odbiorcami pani wnoszą bardzo wiele od siebie tak naprawdę Kopernik to nie są eksponaty są przede wszystkim zwiedzający i ich doświadczeń integracja trochę inne i ich zaangażowanie w ich sposób poznawania świata i komunikacja z innymi jeśli pan przyjdzie też czy teraz miesiąc zdarza, że Kopernik zamknięty jest w tej chwili będzie większy będzie tu jesteśmy otwarci jeśli pan siedzieć tak jak w poniedziałki jesteśmy zamknięci bardzo smutne miejsce to niema tego co z treścią tego miejsca to znaczy nie ma rzeczywistych relacji pomiędzy mną, a inną osobą pomiędzy mną jakąś formą doświadczeń nie ma mojego zaangażowania nie mają mojej pasji mamy ciekawości my tego procesu odkrycie to jest jakiś punkt wyjścia też ten moment, w którym miała Zagłębiem w poznanie świata w zrozumienie, że światem rządzą pewne racjonalne reguły, że te reguły da się poznać, że one są powtarzalne po prostu i że nawet nie zapisane językiem matematyki jesteśmy w stanie w jaki sposób opisać może nieprecyzyjnie dotknie doskonale przy takiej wystawie potrafimy tę pewną regularność prawidłowej zauważyć to doświadczenie mówi nam świat nas otacza jest racjonalne my zbudowaliśmy stworzyliśmy narzędzia do tego, żeby ten świat poznawać oraz stworzyliśmy narzędzia, żeby to, żeby się nauczyliśmy przetworzyć na naszą rzecz, czyli zastosować w postaci techniki tak dalej też pewien punkt wyjścia do tego co dalej z tym zrobimy dla nas 11 z kluczowych aspektów było wsparcie społeczności lokalnych odwołanie się do tych potrzeb osób, które nie mogą przyjść na co dzień do Kopernika może nigdy nie były w Koperniku może nigdy nie będą z różnych powodów do tych rodzin, gdzie poziom kapitału społecznego albo poziom kapitału naukowo jest niski jest takich bardzo duża większość w Polsce próba dotarcia w tym miejsca test dla instytucji, które w Warszawie też wcale niełatwe zadanie pierwszym pierwsza trudności jest to, żeby dobrze zrozumieć, żeby nie być aroganckim, żeby nie narzucać rozwiązań tylko wsłuchiwać się, więc dla nas ten kontakt ze społecznością lokalną niesłychanie cenny więcej dzięki temu rozumiemy takim przykładem tego rodzaju współpracy, która już pan taki Mate metafory, że oba o poprosiliśmy, ale jak powiedział że, że wzbogaciliśmy się w pewnym sensie są kluby młodego odkrywcy jest ich w tej chwili ponad 907 krajach na 2 kontynentach są w Polsce ponad 700 takich klubów, które działają przy szkołach bibliotekach niekiedy prowadzą rodzice, którzy stają się centrami lokalnej społeczności są w przedszkolach i szkołach średnich absolutnie fascynujące doświadczenie nie tylko edukacyjne, ale przede wszystkim społeczne dlatego, że to dzieciaki lub młodzież jest motorem procesu nauczania to ich motywacja ich interesu zainteresowanie kieruje ich tam, gdzie chcą, ale tam, gdzie są sami wbrew innym tylko tam, gdzie chcą razem ze swoimi koleżankami kolegami muszą się dogadać w tej sprawie, żeby razem zrobić jakiś projekt fascynujące doświadczenie ci nauczyciele, którzy opiekują się tymi klubami często wracają na lokalnych liderów niekoniecznie politycznych takich społecznych liderów, by w tym wspieramy zapewniamy świat szkolenia Liberski ani zdobywają środki prowadzą poważne coraz poważniejsze projekty tak dalej ten pomysł, który w Polsce się tak pięknie rozwija rozwija się też w Gruzji tam 160 klubów rozwija się na Ukrainie Białorusi Białoruś nie mamy partnera instytucjonalnego się nie da na Ukrainie już mamy w tej chwili 4 partnerów za chwilę Armenii ruszy działa na Litwie ostatnio uruchomiliśmy go w Etiopii i okazuje się, że przy wszystkich różnicach kulturowych tak naprawdę czym się po bardzo podobny sposób przeciwnie cały czas jesteśmy Homo sapiens mamy bardzo podobne możliwe, by nie powiedzieć 2 identyczne, ale chciałbym też Kamila czy te macie taką takie podejście to jest właśnie środowisko, które można wejść swobodnie można uczyć się we własnym tempie własnych we własnym takim schemacie sobie sami wybierzemy, ale zarazem też jakoś kierujecie uwagę czy zasobami tak, żeby to takie te pochodzą czy ci starsi, który jest też nie chciano, żeby wiedzieli co mogą zabić dlatego też ważne przy takiej walce czas nie widać jednak tego nie widać w taki Walski komentarz, bo mimo kilku tylko pierwszych miesięcy bardzo dużo tych rzeczy i wydają się tej korzystano bardzo mocno z tego przyglądania się doświadczeniem taki instytucji w Polsce i w tej działce technologicznej taki właśnie przy przedsiębiorcze technologicznej to chęci pasja i zrozumienia, jakie są potrzeby motywację kogoś, kto chciałby się czegoś uczyć w tym systemie innymi szkolne, czyli właśnie takim, który to nie ułożenie tylko pozorne, bo to niema tych 45 minut nie ma dzwonków u nas ma kilkadziesiąt minut, jakie zajęcia jakąś formę, ale traktujemy dokładnie taki inspiracje inny moment, który jest potrzeby lepszych zorganizowany sposób takiego miejsca, ale to coś tam dzieje nie jest stosowane w taką 1 konkretną wizję tego, czego jak mam się nauczyć raczej z wystawami takie pytanie, że chcemy, by prowokować dzieciaki nauczycieli nauczycielki do tego, żeby zadać pytanie poco się tych rzeczy uczymy i żeby znaleźć swoje odpowiedzi, które my mamy kilka sugestii, ale to jest tak naprawdę bardzo otwarta dyskusja i też, by złożona z wezwaniem znalezienia takich, które najciekawsze dla tych, którzy mogą nas odwiedzić znalezienie tego naprawdę winny ich potrzeby więcej co robimy mam nadzieję, że wyjątkowego to, że poza uczniami nauczycielami bardzo się tam też, czego jak chciałby uczyć biznes, czego może potrzebować od edukacji nie tylko szkolnej pytanie, którego długo nie zadawaliśmy w Polsce warto zadawać auto części zadamy pytanie o to jak wyglądać ma w przyszłość edukacji, jaką teraźniejszością mniej więcej się powiedzieliśmy, ale co będzie dalej to co będzie jutro myślę, więc jeszcze ciekawsze wracamy do państwa za moment ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski dzisiaj człowiek za poświęcony edukacji przyszłości przyszłość edukacji ze mną studia czas Robert Firmhofer centrum nauki Kopernik witam ponownie dzień dobry i Kamil Śliwowski z centralnego domu technologii też ponownie witam, a ja wracam do pytania o to jak się będziemy uczyć dalej, bo dzisiaj w zasadzie wiemy już, jakie są możliwości wiemy, że mamy takie 2 ekstrema temu 1 jednak mowy być to właśnie taka dziewiętnastowieczne usztywniona nauka szkolna podawanie wiedzy jednokierunkowo realizowanie podstawy programowej bez możliwości jakichkolwiek większych od niej odstępstw druga metoda wydaje się taka być może to jest uproszczenie być może to jest krzywdząca, ale dajemy dzieciom możliwość swobodnej realizacji swoich pasji czasami jest także dzieciaki zajmują się tym nie do końca to co byśmy chcieli, bo to chyba trochę tak, bo z nowymi technologiami wypłynąć podzieliśmy określamy smartphone oraz ścieki będą w swoim otoczeniu nowych technologii będą umiały same okazało się, że tak samo do końca nie umieją nie do końca wiedzą co z tym zrobić do końca wiedzą, jakim się posługiwać w sposób kreatywny bezpieczne dorośli też nie doszli też nie tak to jest to nawet nie wiemy wiemy jesteśmy też jesteśmy odpowiedzialni jak rodzice, dlaczego to niestety nie pytanie brzmi my tutaj powinniśmy szukać jakiejś nowej drogi innej drogi trzeciej drogi, czyli ona już jest tylko pozostał cień nie do końca widzimy tak jak byliśmy wcześniej wydaje się, że wchodzimy do centrum nauki i dzieci robią co chcą to nie do końca tak robią co chcą, bo im pomagamy w tym nie zdaje, że to nie są drogi w tym sensie, że one nie są alternatywne wobec siebie te drogi, o których tutaj mówimy, ale zapewne uzupełnieniem tego systemu, który ma charakter form formalne nie aspirują do tego, żeby zastąpić jest dla mnie ciągle zaskakujący to, że w świecie, w którym mamy powszechny dostęp do informacji, czyli mamy po prostu właśnie wszędzie przemian w Polsce mamy ten przywilej, że w dowolnym miejscu po, żeby się, gdzie dowolnej znaleźć dowolną informację w dalszym ciągu przekazuje się zajmujemy się głównie szkoły przekazania informacji jest jednak pewien ferment pod względem da się w zasadzie nie zmieniła, a z drugiej mamy do czynienia też mamy 2020 roku z informacją z mnóstwem informacji faktu, że nieprawdziwe ustawa nie tandemy internet pełen wszelkich informacji w tym informacji, które spełniają te wszystkie 3 kategorie prawdę księdza etyczne chaszczach proporcje, które na pewno trudno określić i oczywiście to ta informacja nie oznacza wiedzy jeszcze biec buduje się inny sposób 1 czy czymś wewnętrznym którą, która ma własną konstrukcję, ale nie warto zajmować przekazywaniem informacji, bo ona jest wszędzie też wydaje się, że to jest także może być kreatywnym nie mają wiedzy też Smith, ale z drugiej strony samo posiadanie wiedzy, czyli np. zupełnie nie uczyli nas kreatywnymi, więc w tym sensie współczesna szkoła zmaga się z tymi problemami większość miejsc świecie i poszukuje nowych rozwiązań nie da się moim zdaniem stworzyć, zapominając o tym, że mamy powszechny dostęp do informacji dezinformacji jesteśmy na nią narażeni jednocześnie, że jesteśmy połączeni ze wsi z potencjalnie prawie wszystkimi innymi ludźmi na świecie w dowolnym momencie w dowolnym miejscu, że nie da się myśleć o przyszłości edukacji bez koncentrują się wyłącznie na nauczaniu przedmiotowym, a nie zastanawiając się nad tym przed jakimi wyzwaniami stoimy takimi, które możemy z tym, żeby poradzić możemy być z nich dumni z tego co 8 nie ma, bo po sprzeciwie mówię co mam namyśli z 1 strony oczywiście globalne wyzwania związane ze zmianą klimatyczną globalne ocieplenie przed katastrofą klimatyczną zresztą tego czy chcemy używam różnych formować w zależności od tego czy zwracam się osób, które mają przekonanie, że tak się właśnie dzieci też raczej nie są pewne tego z drugiej strony mamy całkowicie lokalizujące się świat i zamykanie się ten świetnie rozwiązanie, bo ten jest nie da się zamknąć ogrodzić murem świat także niektórzy próbują do tak, ale to się nie może udać po prostu to już nie może udać to są to są przejściowe jakieś takie odruchy, które prawdopodobnie skończy, więc wydaje się, że coś do tego zupełnie nieprzygotowani i że takie myślenie, że nie pomoże w tym myśleniu, które dzieli edukację na temat formalnych się nieformalny musimy przemyśleć, aby całą edukację to nie jest tylko nasz produkt służyć edukacji bardzo krytycznie również bardzo dostęp do inspiracji do kreatywności, czyli tego, czego bardzo potrzeba do rozwiązywania problemów z duchem to czujemy, że czasem się takie miejsca też nierówno dystrybuowana to bardzo ważną częścią misji wychodzi jednak z tego swojego fizycznego świata mam nadzieję, że właśnie, chociaż dla nas też będzie zdanie dorastając z kolei miesiącami latami wychodzić tylko poza swoje mury, ale ten dostęp do inspiracji w szkole są ważne, że jeśli w kraju bardzo mocno wiedzy, który bardzo potrzebujemy równości brakuje takiego pytania i wyzwania co coś z tym zrobić, czego się uczą się, czego się dowiaduje się chce zrobić z tą w naszym wypadku Szkot technologią, którą może poza co zrobić z tym, że potrafisz programować czy korzystać z robota i tutaj trudno jest bardzo ważne, żeby każde zajęcia, które dotyczą technologii Szkot dawały młodym osobom wyzwanie w postaci czy możemy wykorzystać w kreatywny sposób np. w do rozwiązania problemów ekologicznych biegły nie musisz tylko myśleć po to, by zostać programistą programistom może dzięki temu znaleźć jakiś cel, który jest rozwiązania tego już bardzo brakuje jest najczęściej zaskakujące dla dla edukacji formalnej tej, której czasem nie ma czasu jesienią 2 tego szukać posunąć się na wszelki, którzy potrafią przekroczyć niesamowity sposób i tam ręczne, żebym centra naukowe przynosi czasem do nich, żeby się od nich uczyć jak jako inspirację budzić wśród uczniów bez sprzętu bez dostępu do wielu technologii, które może mieć centralnie np. w Warszawie z dużym mieście, ale równocześnie rośnie samo dystrybuowania szerzenie inspiracji do tego może poszukiwać celów jak szukanie takich zajęć, które takich wyzwań globalnych teściowa lokalnych, bo to mogą być wyzwania z bardzo wielu kategorii, które pokazują jednak, że edukację celowa nie zdobywanie wiedzy kluczowe bardziej umiejętność łączenia tych kompetencji wiedzy, które zdobywano szkole i najpierw nazwanie tego, że nawet tak krótka wizyta w centrum centralną technologii krótka wizyta w centrum nauki Kopernik to jest moment, który być może nie zostawi wielkiej zmiany na poziomie wiedzy, ale w ogóle nie o to chodzi chodzi o to czy jesteśmy w stanie dawać więcej okazji do inspirowania się wzajemnie uczniom nauczycielom tego zrobić coś innego tym osobom, które mają pomysł nazwania czy na świat ma już pomysł to co możemy sprowadzeni na świecie, że podrzucać te rzeczy również osobom młodym, bo tego szkolenia czy możemy wreszcie podręcznikowo trochę oderwani od świata, który na żywności swojej pracy za chwilę wyzwań, które już czujemy na szkodę globalnych które, które mogą mnie dotykać psychicznie równocześnie nie widzę, że były poruszane w moim otoczeniu w szkole, więc takiej okazji wyszła moc edukacji brakuje tu też gałęzie nie są 2 osobne światy nie ma ich dzielić trzeba ze sobą osuszenie integrować to co jest fajne to co łączy te światy to są właśnie projekty szkolne tak ja miałam zaszczyt nadal mam, bo jeszcze nie skończył konkurs projektanci edukacji być jurorem w takim konkursie oceniamy typu projekty szkolne w tym roku była rekordowa ilość tych projektów był bardzo fajne projekty z klas 14 czy 100 mega fajny pierwszy raz dzieciaki miały nauczycielami możliwość złożenia tych projektów na konkurs był pod wrażeniem, czyli jest także można też w małym mieście i naszym celem projektu ten sąd zaawansowane technologicznie jest dzielnicą, która od lat w tym konkursie zdobywają granty, bo co chwila budują innego fajnego robota ostatnie duże miasto nie powiem nie powiem kto, bo wtedy jeszcze nie do końca werdyktu używanie robotów jest trochę współczesną misją misję kosmiczną to jest 1 z tych rzeczy to niesamowicie inspiruje młode osoby są zaskoczone sposób przez przypadek czasem nawet spotykam kolejny zespół, który startuje w konkursach na budowę satelity, które też konkursy współorganizowane przez centrum nauki Kopernik albo jakiś konkurs łazików marsjańskich to są wymogi widać taki poziom organizacji tych zespołów młodych ludzi wokół tego, którego była 7 projekt po potrafi przekroczyć znacznie więcej, czego nie potrafimy czasem przekroczy 1, jakie wyzwanie czysto szkolne pod projekt ma w sobie mają całkowicie zgadzam trasę potakiwał tak wiele, bo projekt łączy w sobie kilka po pierwsze, zazwyczaj są interdyscyplinarne nie da się zazwyczaj zrobić projektu, którym nie wykorzysta się więcej niż 1 przedmiotu szkolnego może tylko strasznie trudne czasy dla 3 z nich dotyczy wykorzystuje się zdarzyło, by kształtować wykorzystuje wiele z nich po drugie, jeśli się robi projekt wybiera się temat interesujący mam wewnętrzną motywację, żeby zrobić jak wiemy wtedy się uczymy, kiedy ma rację zewnętrzna, zwłaszcza negatywna, a potem uciekł wraz z wystawy albo nie osiągnie życzę sukcesu nie jest dobra motywacja nas nasz mózg reaguje wtedy dobrze nie uczymy się dobrze po trzecie prawie zawsze projekty realizowane dobry projekt powinien być realizowany we współpracy uczymy się różnych postaw umiejętności uczymy się popiersie współpracować z kimś kogo może uważaliśmy za uzdolnionego inaczej życie tak bywa, ale nagle jeśli jesteś umiejętnie poprowadzenie wsparci przez nauczyciela odkrywamy, że ta osoba ma talent który, który nie podejrzewaliśmy, że w mieście i przyczynić do sukcesu tego projektu powinniśmy prawdopodobnie rozwiązać jakiś problem kompetencji rozwiązywania problemów, zwłaszcza złożonych problemów umiemy wykorzystać technologie w jakimś celu nie tylko o to, żeby się pojawił na ekranie, żeby rozwiązać teoretycznie zadanie, ale potrzeby służą ludziom w tym wypadku nawet nasze przyjemności, a może rozwiązanie jakiegoś konkretnego dylematu wreszcie na koniec prezes elementem pracy projektowej jest prezentacja tego projektu jest komunikacja jest moment, kiedy widowni z tego, że zrobiliśmy, ale też patrząc na inny projekt się mieliśmy serca, by uświadamiamy sobie być może też moglibyśmy zrobić lepiej może warto się do tego się poprawić w tym wszystkim rozwiesza sprawczość strasznie ważne proszę zwrócić uwagę, że szkoła uczy żadna z tych rzeczy, o których mówimy w zasadzie nie ma takich przedmiotów szkolnych typu współpraca rozwiązanie krytycznych kult złożonych problemów krytyczne myślenie czy komunikacja takie przedmioty nie istnieje to są umiejętności, które czasem przy okazji się zdobywa lub nie nie są oceniane na żadnym ze znanych i egzaminów, które dopuszczają wyższe stopnie edukacji w związku z tym straty ich promowanie lub próbować nie zależy wyłącznie światłości dobrej woli chęci zaangażowania nauczyciel, a niekiedy także gotowości rodziców na to, że część dzieci część czasu poświęca na zapamiętywanie treści i ćwiczenie umiejętności, które zapewniają lepszy wynik na egzamin rozpocznie pracę może popełnią błędy i Boże obędzie, bo będzie na to czas przestrzeń należy elastyczność tak, czego znów nie ma w tym konkretnym egzamin albo konkretnej krótkiej okazji edukacyjnej w czas na to, żeby popełnić błąd i zobaczyć, dlaczego i przyjrzeć się tam coś zmienić też elastyczność oznacza jasno ZUS kompetencji, które bardzo blisko i mocno cenimy w lecie, bo bardzo małe z okazji właśnie w ramach klasycznej edukacji, żeby tych kompetencji, które są coraz bardziej potrzebna uczci tutaj jest to, czego zaczynaliśmy się też rozmawiać, czyli potrzeby lokalne, ale też w ogóle szerzej potrzeby wszystkich ludzi, którzy są zainteresowani mają interes edukacji którymi nie są tylko uczniowie tylko rodzice albo nie jest tylko system, który zarządza edukacją formalną jest bardzo, że jako system każdego, kto jest potem odbiorcą tego co zrobią osoby, które skończą uczelnię wyższą albo gdzie będą pracować jak będą szczęśliwi albo nieszczęśliwy w swojej pracy uczniowie z cegły z 62 takie duże pytanie zimy kompetencji nie kształcimy, ale nie jesteśmy wystarczająco to zaś łączmy również większą odpowiedzialność za to, że w takim wypadku trochę nie dajemy sobie samym kim i tym przyszłym uczniom we współczesnym ucznia przyszłym pracownikom przyszłym obywatelom wystarczających kompetencji, żeby w miarę szczęśliwym życiu czy zadowolony z tego co robi jak krowie mam właśnie to poczucie sprawczości rączkę wiem nie tylko jak zapłacić podatki też jak założyć firmę albo rozwiązać naprawić coś tej w ogóle w wszystkie różnice, ale kompetencja wchodzą do na do do tego co możliwe, a równocześnie mamy bardzo przez tego czy wiedza, która właśnie organizacje aplikują, jeżeli kompetencji przy przyszłości to nie jest hasło tych kompetencji kluczowych, który cały czas w przyszłości po prostu brakuje i one są bardzo szkolne w razie przedmiotów środek ten problem one cały czas będzie kompetencjami przyszłości mamy to 70 lat no właśnie mówimy o tym od lat i tam w tej audycji to pojawia mamy kompetencje są takie takiej takiej takim to są przeszłości, bo wciąż placówki edukacji formalnej nie dają sobie z tym radę wychodzimy ze wszystkich badaniach testach kiedyś badać kompetencje się tak jak rozwiązań problemu, choć dosyć blado niestety tak to tak to było to nie do końca się wszystko spina, ale chcę politycznej przyszłości nie zdążymy panią na stosowanie się kończy, ale mamy możliwość wysłania państwa do trzeciej części audycji w internecie tylko dostępnej tam rozmawiał o tym co będzie w przyszłości światów nauki Kopernik, bo to w tym samym domu technologii moimi rozmówcami byli Robert Firmhofer dyrektor naczelny centrum nauki Kopernik dziękuję dziękuję bardzo Kamil Śliwowski dyrektor programu edukacyjnego centralnego domu technologii dziękuję mówił Jan Stachowski zachęcam państwa do odwiedzin na stronie tokfm PL tam czyta trzecia część Platformy o tym co jest autko pewnie Pański część pracowni przewrotu kopernikańskiego bowiem coś takiego ma niedługo powstać wzbogacić centrum nauki Kopernik dowiemy się może też trochę o tym co sieć edukacji słychać w skali globalnej, jakie nowości, bo mogą to być może pojawić także w placówkach edukacyjnych w Polsce był Jan Stradowski usłyszenia Jan Stradowski przy mikrofonie człowiek wraca do gry ta dodatkowa część audycji poświęconej przyszłości edukacji tylko w internecie ze mną studiu Robert Firmhofer dyrektor naczelny centrum nauki Kopernik tam po raz trzeci dzień dobry Kamil Śliwowski dyrektor programu edukacyjnego centralnego domu technologii i dobre prawo do technologii ma zaledwie kilka miesięcy, więc to jest młody organizm centrum nauki Kopernik to w taki wyrośnięty dziesięciolatek, ale tak jak, jaką rozmawiać wcześniej wzbogacali się równa nawet po drodze, bo na początku widziałem to co do ściany potem było centrum potem było planetarium były wszystkie laboratoria, które powoli powstawały w okolicy to właśnie sami budynku, ale teraz, więc macie w planach coś co będzie zupełnie nową właśnie częścią centrum nauki Kopernik chcecie wybudować coś nazywa się pracownią przewrotu kopernikańskiego pasuje tą nazwą centrum co tak naprawdę chodzi o dochowanie czasu Radomia nie te pensje przewrotu kopernikańskiego odwołuje się trochę do Kanta trochę do UE, a więc jesteś konotacje tak pedagogiczna i ona jest tutaj bardziej trafne i dotyczy raczej zmiany paradygmatu niż środki czasem chemicznego zauważyliśmy, że centrum nauki Kopernik jest nie tylko placówką świadczącą usługi edukacyjne, żeby tak powiedzieć językiem statystycznym, ale jednocześnie może być znakomitym laboratorium doświadczalnym tematyka jak ludzie się uczą nas odwiedza w zeszłym roku zarobić prawie 11 000 osób mówi tylko o wizytach w samym budynku oprócz tego mieliśmy kontakt bardzo wiele uczącym się w całym kraju odnotowaliśmy 1724 z naszymi wystawami ten program realizowany wspólnie z ministerstwem nauki te sprawy 100 000 osób, które uczestniczyły w małych miejscowościach poniżej 100 000 mieszkańców oprócz tego klubu młodych Odkrywców oprócz tego tysiące nauczycieli, którzy brali udział w naszych warsztatach co roku biorą udział naszych warsztatach plus mnóstwo relacji tak dalej to jest przestrzeń, która zaskakująco mało powiedziałbym budziła zainteresowanie badawcze naukowców uniwersyteckich tymczasem my obserwujemy mamy możliwość badań eksperymentalnych po prostu możemy bardzo to zmieni dokonywać zmian zmian macie dużą próbę mamy bardzo dużą próbę możemy też precyzyjnie określić teraz odwiedza kontrolowane środowisko tak jest jesteśmy w stanie dokonywać drobnych zmian to, żeby zobaczyć jak np. w kontekstach w kontekście zmian nie wiem w sferze demograficznej w tym sam dokładnie środowisku ludzi się uczą albo jak wprowadzenie 1 drobnej zmiany może wprowadzić je wprowadzić jakąś inną zmianę oprócz tego projektujemy rozwiązania dla szkół np. laboratoria szkolne i również projekty moduły szkoleniowe to wszystko sprawia, że postanowiliśmy sposób trochę bardziej uporządkowany przyjrzeć temu i w związku z tym powołaliśmy coś co nie jest osobną instytucją, ale jest formą naszej działalności, a mianowicie taką taką taki tak przez ośrodek badawczo-rozwojowy Kopernik od 3 lat jest także jest nie tylko instytucją i instytucje kultury również instytucją jednostką badawczo-rozwojową zapisaliśmy to w statucie został zaakceptowany także ministerstwo nauki i zaczęliśmy prowadzić prace właśnie nie tylko badawcze to nie jest takie bluzka i 500, ale obserwowanie tych, ale także wszystkich badawczo-rozwojowe to znaczy są prace, które służą tworzeniu rozwiązań takich rozwiązań, które wykorzystywał współczesną wiedzę o o tym, się uczymy ta jest bardzo bogata istnieją bardzo bogate badania interdyscyplinarne badania znowu jest chyba nawet kłopot przekroczeniu tego na Polski rolnik Senses badania nad procesami uczenia się też interdyscyplinarne obszar badawczy, który łączy w sobie i psychologii rozwoju rozwojową z 1 strony, a z drugiej strony badania na cześć inteligencję jest cała przestrzeń o interdyscyplinarnych badań dosyć nowa dziedzina badawcza wiemy bardzo dużo mówię mówiąc my mam namyśli raczej naukowców, ale wiedzą w zasadzie nie transferowane do przestrzeni szkolnej to znaczy jest od kilku lat organizujemy konferencję naukową międzynarodowa konferencja, więc głębiej angielskim rolnik wręczy po polsku złamią przygodami umysłu i pod koniec zeszłego roku zaprosiliśmy także grupę twórczych nauczycieli, którzy de facto są badaczami, którzy publikują jeszcze schodziliśmy do tego, żeby zaczęli robić, żeby zaczęli pisać doktorat oni byli zdumieni to bardzo twórcze nauczycieli, którzy faktycznie tworzyć rozwiązania i uzyskiwanie nową wiedzę ani byli zdumieni, że tak dużo ludzi zajmuje się badaniami edukacją po prostu zwyczajnie nie wiedzieli Otóż my chcielibyśmy być tym jakiejś mierze wypełnić tę przestrzeń pustą przestrzeń, żeby tworzyć rozwiązania, które mogą być zastosowane w Polskim kontekście takim, jakim jest z jego mocnymi słabymi stronami jest 1 z naszym bardzo niski poziom zaufania społecznego z taką szkołę, jaką mamy tak, żeby proces uczenia się, które przebywają zarówno w szkołach jak i poza szkołą pytanie także szkoły bardzo inne niż rodzinach są szkoły trochę tak jak rodzina po prostu, żeby one mogą być skutecznie stosowane, żeby tworzyć poprzez rozwiązanie ma myśli zarówno rozwiązania, które mają postać fizyczną to znaczy są jakimś obiektem lub zestawy obiektów lub jakąś jakimś modułem laboratoryjnym, ale również praktyki edukacyjne to znaczy w sposób, jaki się uczymy właśnie to mówiliśmy w we wcześniejszej części naszej rozmowy, czyli co pozwala nam skoncentrować na osiągnięciu kompetencji, które wydaje się być kluczowe, które w banku kompetencje przyszłości mówi OECD kompetencje 2001. wieku mówi Amerykanie, a w zasadzie powinny dotyczyć kompetencji, które kształcą dzisiaj po dziś to ważne to jest naszym to jest naszym celem takiej pracy zaczęliśmy prowadzić też będziemy małym ośrodkiem nie chcemy tworzyć dużego czy chcemy stworzyć obiekt również w tym znajdą się pracownie laboratoria Abla, by tak dalej przestrzenie, które będziemy mogli zarówno prowadzić zajęcia w przestrzeni imitujące przestrzeń domową pokój zabaw czy pokój dzienny kuchnię po to, żeby móc malować takie rozwiązania takich najbardziej możliwe naturalnych warunkach, a jednocześnie obserwować badać, bo to są badania głównie jakością oczywiście to jest teraz taki taki projekt powiedział takie marzenie, że przedsięwzięcie, które miały charakter był dużą instytucją kultury jest dużą instytucją kultury, bo muzeum może wypłynąć wartość dodana to znaczy, żeby była taka wartość, która da się nie wprost podniesienie zrobić, ale nie wprost wnioski z tego co tutaj robimy też przed dadzą się przenieść przy zastosowaniu przy współpracy z czołowymi naukowcami międzynarodowymi pracujemy z najlepszymi uniwersytetami amerykańskimi dadzą się przenieść w praktycznym kontekście Polski mówiąc najlepszych uniwersytetach myśli Uniwersytet Berkeley Stanford czekami pierwszym roku miasta jaśnie, gdyż żaden transfer wiedzy, o które pan bardzo mówi o tym jak ważne jest transferowanie jednak pewnych rzeczy, które się dzieje np. takich nauczycieli, którzy wcześniej są już badaczami, bo zasięg sieci, który nie jest naukowy jest bardziej dotyczące edukacji praktycznej edukacja przyszłości zdaniem 101525 lat, którą dziś chcemy też wspierać kształtować strukturę zostać bardzo praktyczna, która się dzieje na miejscu większej skali z uczniami to jednak takich luk, które bardzo widzimy na spotkaniach 18 zapraszamy mniej formalnie edukatorów i spotykają się też z przedstawicielami biznesu czy spotyka się z trenerami osób dorosłych, żeby zaskoczenie największym jest to, że nie wymieniamy się bardzo często wiedzą praktyczną wynikającą z tego co my wiemy o badaniach to co czyta i co ja w tej w tej ścieżce, których my się w poprzednich częściach część edukacji formalnej ten transfer wiedzy jest bardzo trudne, jakby geograficznie, bo edukację dzieci wszędzie jesteśmy sporym krajem to nie jest łatwe sieć niestety nie zrealizowała takiego hurra optymistycznej wizji po prostu dzięki internetowi grupą w mediach społecznościowych nagle przyspieszyć transfer wiedzy potrzebne coś więcej jest trochę mówię z perspektywy wychowanka też Kopernika i zacieki wydarzenia przemiany, które macie plany są takim corocznym moment właśnie transferu wiedzy pomiędzy kilkoma elementami, bo zarówno naukowców, ale też osoby, które zajmują popularyzacją nauki czy też potrafię wytłumaczyć na inny sposób, ale też sztuki i nagle taka taką okazję transferu wiedzy na przyspieszoną broni za każdym razem mój rozwój w jakiej dziedzinie wiedzę po prostu kilka stopni szybciej niż tylko pytanie tylko poszukiwanie gracze w trakcie roku przez emitenta na szkoleniach to jest trochę ten ta luka, którą my też staram się wypełnić, gdzie ten transfer wiedzy wymaga fizycznych jest jednak czasem to jest miejsce do spotkania miejsce do uczenia się wzajemnie od innych osób wymaga pewnego rodzaju pacyfikowania tego właśnie może nie mamy konkretnego celu co się wydarzy, ale potrzebujemy pewnych struktur wsparcia tego, że jeżeli chcemy zrobić rozwiązanie, które nie wiemy, jakie powinno być musimy zadbać o to, żeby zaprosić wszystkie osoby, które są tym rozwiązaniem zainteresowane, na których wpłynie czy w kadrze chcemy zrobić uczyć nie wiem na temat rozwiązań ekologicznych czy technologicznych na to nie możemy mieć tylko tutaj firmy technologicznej albo tylko uczniów, którzy sami my musimy potrzeba potrzeba ekspertów naukowców potrzebujemy firm, którego skład mają technologie, które potrafią skalować dopiero wtedy rozmowa ma być bardzo ciekawe dla wszystkich, ale też zaczyna mieć taki wymiar transferu wiedzy, ale też transfer motywacji widzimy wzajemnie, dlaczego ktoś ma w tym interes w kompetencjach przyszłości jest dla Lecha dosyć ciekawa, dlatego że mówią o nich zarówno organizacje takie wielkie jak OECD bank światowy właśnie mówimy nimi lotni z nami od lat wymieniają się tylko ich nazwy z roku na rok, ale takie wrażenie, że bardzo interesuje edukacji bardzo interesuje biznes równocześnie bardzo rzadko zdarza się, żeby rozmawiały ze sobą wspólnie np. co dla mnie znaczy jako Edukatora nauczyła praktyczny sposób duża dobrze by było lepiej uczyć pewnej elastyczności poznawczej co to znaczy z perspektywy ekspertów edukacji co znaczy z perspektywy naukowców, który właśnie mają wyniki badań i badają się przyglądają się Okaj to wiemy mamy mamy coraz lepsza właśnie z letnich zajęć z wniosku tego jak moglibyśmy uczyć lepiej, dlaczego coś bardzo rozproszona sieć to świetna okazja to bardzo dobry moment mam nadzieję, że w ogóle wejść w nową w kolejne lata w Koperniku i kolejne miesiące lata w centralnym technologia będzie też okazję do tworzenia większej ilości okazji także w Polsce dyskutować o tym, jakich transferu wiedzy potrzebujemy między w grze większy system edukacji edukacji przez całe życie też trochę zaczęliśmy od takiej szkolnej powiedział jednak też do Kopernika najczęściej widzimy postrzegamy perspektywy grupy szkolne też tak trochę najczęściej są postrzegani na północ, bo też grupy dzieci łatwiej widać zła jak wchodzą 4 z nich tych rozproszonych dorosłych, ale realnie to jest też tylko 1 element ścieżki część przez całe życia żona pierwsza wizyta druga wizyta w takim centrum naukowym czy w centrum technologicznym, ale ważne jest co jeszcze będziemy oferować potem niczym ten właśnie okazji, które cały czas podwyższać poprzeczkę, czego jak możemy się uczyć jak dodał jeszcze 1 wymiar mianowicie wymiar czasu też nie dokonuje w krótkim czasie to wymaga, zwłaszcza w taki procent do kontekstu formy edukacji formalnej, zwłaszcza w sytuacji szkolnej nauczyć naprzeciwko nauczyciele z tej siedzi lub jeszcze inaczej zachowuje spora grupka dzieci gdzieś w 2025 co najmniej 40 nawet bez atestu i testy sytuacja, w której zasady nauczyciel bardzo często jest niewolnikiem takiego zupełnie błędnego przeświadczenia, że powinien wiedzieć wszystko nie wolno się pomylić, że w związku z tym ma bezbłędnie prowadzić te dzieci, więc wybiera najbezpieczniejszą ścieżką oczywiście, jeżeli proponujemy jakąś nową wiedzę kompetencje umiejętności i zastosowanie jej w tym konkretnym środowisku w tej klasie wśród dzieci, które też obserwują czy są dzieci są one dokładnie ten sam problem paradygmat, że nie popełnia błędów błędy są złe czy chcecie sami nauczyciele uczą tego dzieci nie popełnia błąd źle rodzice tego lata rodzice tak samo się uczymy się przez błędy NATO notabene na ten bardzo ciekawe badania, które pokazują czy uczenie się przez błędy bardziej efektywne nawet tak bardzo klasycznym rozumieniu efektywność edukacyjny niż uczenie się i poprzez podanie instrukcji w każdym razie te sytuacje, w której nauczyciel bardzo dużo ryzykuje takim osobistym sensie i porażka kosztuje dużo, bo psychologicznie kosztuje dużo po prostu, więc to wymaga wsparcia wymaga społeczności wspólnoty grupy związki to wymaga wioski wioski dowodów, gdy pada wiązka chyba musi być fizycznie w miejscu, ale ten nauczyciel musi być połączony z grupą innych osób niekoniecznie centralnym domem albo centrum Kopernik to mogą być inni nauczyciele, którzy mają zmaga się z tym samym problemem jakoś sobie radzą sumujemy je oczyścić więcej niż indywidualnie, ale nie umiemy tego robić testy na naszych największych słabości niezależnie od tego jakie jakie kompetencje nie znalazły się na liście OECD lub banku światowego to na pewno 1 z nich postaw nie mamy zaufania i zaufanie podstawą dobrej współpracy jeśli nie ufam panu to nie będziemy dobrze współpracować wyniki są zupełnie dramatyczny w Polsce zupełnie dramatycznie w tym sensie udają się cokolwiek byśmy zrobili w pana słowach zresztą po premiera to budowanie kapitału społecznego, czyli budowanie tego, że ufa komisji coś robi, że chętnie się od niego czegoś nauczyć nie będą podejrzenie, że prawdopodobnie chce mnie oszukać nauczyciela kluczem jest inną osobą z innej działki ma inne właśnie inny kapitał na wykształcenie jest z innej strony zrzucają się bardzo mało takich okazji, których o edukacji rozmawiamy właśnie nie tylko po z perspektywy rodzica Edukator i ten w ogóle zawsze bardziej na nowo z wyświechtane powiedzenie, że każdy z nas był szkoleń każdy ma na ten temat jakąś opinię jest ekspertem i tego dosyć często się wraca, ale zwraca się na temat przyszłości trochę bierzemy pod uwagę, że chodzi o wyraz dyskutowania doświadczeniach szkoła była dobra czy zła, jakie zmiany potrzeba tylko bardziej, jakiej perspektywy czy to np. to jak uczymy i jakie są doświadczenia one mówią też o przyszłości mojej świata właśnie tych wyzwań przyszłości to jest najważniejsze dla mnie rozmowa edukacji czyli w jaki sposób możemy te wszystkie luki nić zaufania czy luki tego, że mało włączamy innych do tworzenia tych rozwiązań edukacyjnych wypełni, bo to jest dyskusja do przyszłości na 1, choć optymizm możemy pomyśleć o nowych rzeczach nie zaraz wracać czy było dobrze albo udziela w tym, jakim systemie, który miał się nauczyłem się uczyć, chociaż im się jak miejsca jak centrum nauki Kopernik czy centrum technologii właśnie miejsca, które dają okazję źródle pozwalają jednak patrzeć do przodu na edukację na odkrywczą gość na pomysłowość kreatywność na budowanie tych okazji do budowania zaufania na nowo ani skupiają się do innego nad moim doświadczeniu, które mam przed firmie ze sobą i pokazuje się, że wyjście z tej przestrzeni posiadanie przestrzeni, które są inne tak nietypowa przestrzeń edukacyjna mniej formalna ścieżka jest nieuporządkowana dobry sposób też wraca do naszego pierwszego pieszej różnica między szkołą, a dziś centrum naukowym, że to nie jest być może uporządkowana celowo dokładnie, jakie pan powiedział to celowo nie uporządkowania bardzo ważny cel tylko tam może zdarzyć błąd tylko tam można przypadkowe spotkanie tylko tam można zadać pytanie, które zupełnie od czapy z perspektywy być może czasem ucznia, ale nie jestem na co, czego się spodziewała druga strona, która chce odpowiedzi, żeby popchnąć to wszystko dane, żeby można było zdać egzamin trochę pokazuje pewną wizję jednak edukacja przyszłości wizję, w której bardzo dużą rolę odgrywa nauczyciel nie, dlatego że przekazuje wiedzę informacje, które uporządkowana i usystematyzowane, dlatego że jest opiekunem tego procesu procesu, w którym jego uczniowie rosną rozwijają się przez robienie rzeczy, których interesują albo robienie rzeczy, które kurczyć interesują, ale jakoś do tego zachęcili może, dlatego że kolega lub koleżankę zainteresowała chcą pomóc dzięki temu też mogą coś wartościowego odkryć, które matematyki być może ku uciesze przy okazji, dlatego że są potrzebne rozwiązania jakiegoś konkretnego problemu jednak jest najlepszym narzędziem do tego, który jednocześnie przy okazji uczą się tych wszystkich kompetencji tych postaw umiejętności, o których mówiliśmy, które dzisiaj nie są przedmiotem szkolnym to wymaga się też mu to łatwo zarysować taki obraz, do którego chcielibyśmy wierzyć nic powiedzieć jak dojdziemy bardzo trudne, ale wydaje się, że ze względu na to jak tam dojdziemy do poczt to warto to warto budować takie przeświadczenie, że szkolenie ważne nie tylko ważny przedmiot aportu, a może mniej ważne przedmioty w szkole bardzo ważne relacje szkoły bardzo ważny nauczyciel nie dlatego, żeby wszystko właśnie, dlatego że potrafi przyznać do tego, że nie wie, ale wie jak się dowiedzieć lub wiek ktoś może wiedzieć w jaki sposób mogą wspólnie tego dowiedzieć, że ta umiejętność, której tutaj mówiliśmy uczenia się przez całe życie nie oznacza koniec sięgnięcie do książki lub wytykania czegoś też dużo więcej jest także sformułowanie celu czy też umiejętność zrozumienia, że to jest umiejętność przekształcenia tej wiedzy jakąś praktyczną umiejętność i wykorzystania jej doczekać też chce im potrzebne lub komunijnego potrzebne i wreszcie to jest budowane takim solidnym fundamencie zaufania na takim dobrym społecznym fundamencie, gdzie ufamy sobie nie jesteśmy nie rzucam się czy nie podejrzewa się złe rzeczy chcemy sobie nawzajem pomóc zrobić coś korzystnego dla siebie jest faktycznie fajna wizja, której mówimy o tym, że edukacja jest uniwersalna jest nie tylko w szkole, ale także w domu w drodze do szkoły i to do pracy i w tym wieku pracy i pracy oczywiście tak na, ale my ten przewiduje, że w procesie tym oczywiście trudno znaleźć mamy dziś mamy takie przekonania, bo na trochę nam właśnie wchodziła w edukację czymś takim całą brzydko powiem co czujemy my odstępujemy dzieci do szkoły, żeby na etapy też tak, ale dzieci od sławnej szkoły szkoła zajmuje się edukacją potem okazuje dzieci przychodzą do domu mają mnóstwo pracy domowej musimy z tą pracą pomóc sobie poradzą będziemy się wściekam się wciąż poziom wszystko szkoły zrobiona, dlaczego dzieci wchodząc do domu my musimy z nimi robić nie ma tego dialogu nawet między rodzicami do bohaterami my po prostu przerzucamy tak na zasadzie mamy wysłać dzieci do szkoły nie odsyłają z pracą domową podczas wywiadów Kai nie mamy tego nie mamy tego zaufania to mamy pod potrzeby tej zrozumienia tego co myśmy powinniśmy być partnerami w tej sytuacji to jest chyba chyba ten problem tak samo jest pracą oka mamy szkolenia tak to jest outsourcing na naszej nauki pracy liczymy na szkolenie odbędzie my sami strasznie nudne, a czasami nie potrzeba lat potem wracam już nie utrzymywał się nauczyliśmy certyfikat, bo dane liczone mamy wyższą stawkę zaszeregowania to nie jest ta wizja edukacji czy mówimy tutaj tej edukacji, która jest pomiędzy jest płynna w wynikach gdzieś to wszystko było, bo rozumiem, że tylko taką edukację możemy ogarnąć to co nas taka, do której wkład mogą służyć też miejsca wystawy, ale też jak propos tego, jakim wyzwaniem jest edukacja, która nie jest taka uporządkowane nie zaobserwowano na kogoś innego co prowadzimy akurat najmniej na razie takich zajęć, ale są naszym największym hitem po kilku miesiącach są zajęcia wielopokoleniowe, na które zapraszamy rodziców opiekunów razem z dziećmi bardzo podobnych warsztatów, które oferujemy też grupom zorganizowanym szkołom i i uwielbiam zawsze przygody z tych wszystkich zajęć, bo to jest realnie zmierzenie się nie z tym, czego my chcemy się nauczyć na tym warsztacie, gdzie ma ten robot wylądować, aby jak urzędu miasta oczyszczalnia ścieków przyszłości, o czym jest warsztat wprost zapisu tylko starać się z tego czy ja potrafię wyjść z tej jak swoje bardzo dobrze ułożonej roli rodzica opiekuna osoby dorosłej ruszenie aucie, które się uczy ktoś inny kogo ja ja się opiekuje osobą, która się uczyć w jaki sposób jednak zobaczenia też mogę nauczyć bardzo wielu rzeczy nie wiem, a 2 jak bardzo trudny, ale Super ciekawym wyzwaniem jest towarzyszenie komuś w uczeniu się im się za odkrycie bo, które są bardzo tego brakuje też byśmy duża część przez całe życie wymaga bardzo wiele wiele okazji i wymaga czasu, ale bardzo łatwo zapomnieć o momencie, że mogą uczyć też przeznaczenie z innymi i to nie jest tylko właśnie rozwiązania z lekcji tylko też moja pokora tego, że to jest moje część również zaległe wyjątkowe doświadczenia im się, żeby znów bardzo przydatne pokaz tego jak bardzo potrzebny jest też szkole zbudowanie takiego zaufania, którym ten proces uczenia się może być jednak wspólne z powrotem jednak nie jest to interes tylko oddawania dziecka do szkoły to jest też nauka rodzice np. w jaki sposób więc, więc takie takiej okazji teraz to jest perełka czy ten głos można pewnie usłyszeć jaka, który krótko powiedzieć jako taki postulat mniej kontroli więcej zaufania to znaczy, że pewnie lepiej jest wspierać rozwoju niż kontrolować co się udało osiągnąć kontrola jest bardzo, uzasadniając jest negatywnym motywatorem, a nie służy dobrze komu w zasadzie więc powinniśmy wychowywać do tego, żeby nie trzeba było kontrolować była fajna nienawidzę słowa należą do zrealizowania, ale ani pokonamy one ponadnarodową nieufności niechęć do współpracy to chyba sporo czasu umowy minąć, ale właśnie propos czasu, bo zapomniałem chciał zapytać centrum nauki Kopernik otwarte prawie cały tydzień czasami w poniedziałek jesteście niczym, bo tego eksponat tak oraz miesiąc, kiedy potrzebuje ona przeprowadzić jakąś poważniejszą konserwacji lub napraw eksponatów jednak uznaliśmy, że to jest jeszcze tego potrzebujemy uda się nam z tym resort rolnictwa w niedziele handlowe z treścią niehandlowe przedstawicielstw centrum, ale do technologii tak samo cały dzień otwarty jest cały tydzień w partii czasem zamykamy, bo organizować duże wydarzenie ciężka była już takie dedykowane dla nauczycieli jak i środowiska jesteśmy cały czas otwarci zawsze wejść na stronie sprawdzić, kiedy i wejść na kupić bilet darmowy na wystawę, ale ze styczniowej też bardzo fajne, bo część naszych rodaków ma problemy co zresztą nie działa z kolei nikt nie ma sklepów wszystko pozamykane można pójść do kina właśnie chciałbym otwarty był to biblioteki, by można było pójść do biblioteki, bo ona też czasami w tygodniu nie mam czasu później czekami magazynu biblioteka analiz w niedzielę jest zamknięta i tam też są to roboty tam to jest wirtualna rzeczywistość parę innych fajnych rzeczy natomiast trochę brakuje takich miejsc, by było więcej byśmy my to sprawi to smutne statystyki ostatnio znalazłem właśnie statystyk amerykańską Amerykanie będą częściej do biblioteki do kina statystycznie do dobić do takich 10× w ciągu roku, a do kina tam 4 w Polsce się dokładnie na odwrót do bibliotek chodzimy rzadko do kina częściej nie ujmując nic filmom tej rozrywce mogą być na tym, że Amerykanie mają większy telewizor po prostu, a mają lepsze biblioteki to często powiedzmy bardziej otwarta co coś tam jednak chodzą także pod polskim takie też na amerykańskim rzadki bardzo zmienił bijatyki dystans w tej sytuacji rozpoczęły się wymyślić nowe albo przestać istnieć widzę takiej bardzo wielu krajach myślę, że w Polsce także dużym stopniu myśli się na nowo właśnie ten model, który pan mówi, gdy takie, które stać w pełni przez inną przestrzenią biblioteki trochę zastąpiły dom kultury w pewnym sensie to proces się na przyczynę zewnętrzną częścią tak nie kiedy tak niewiele, ale w sensie formalnym ale, ale sam się takimi instytucjami tryb przejęły na siebie opiekę nad społecznością lokalną i nad i nad wyjściem poza krąg książek i tworzeniem i tworzeniem różnego rodzaju aktywności mam w pamięci przykład absolutnie imponujący był kilka lat temu media Kolumbii to miasto, które kojarzy się ze Skopania oczywiście ta, ale powinno się także kojarzyć z bardzo nowoczesnym uniwersytetem, że się tym centrum nauki i niezwykłymi rozwiązaniami społecznymi 1 ze sposobów walki z przestępczością i biedą jest interwencja przez kulturę nie tylko kwestia dostępności również w takim sensie fizycznym, więc np. budowa kolejki linowe, które prowadzą w górę tabeli czy schody ruchome pod dachem, bo deszcz pada czasem, żeby można się było łatwo dostać, ale takim słynnym rażenia stała się interwencja przez biblioteki zbudowano 7 imponujących bibliotek na wyższych partiach te ważne, żebyście partiach, bo im wyżej tym biedniej wyższych partiach noweli różnych miast w różnych częściach media te biblioteki prowadzą aktywności, które służą integracji społeczności lokalnej w fotelach należy mieszkanie ludzie wysiedleni całej Kolumbii, którzy uciekli po prostu z różnych powodów z powodu wojny domowej, dlatego że tam uprawiano narkotyki kokę produkowano, więc wyrzucono, dlatego że ktoś budował jakąś wielką kopalnię złota też wyszedł na ludność miejscowa nieba papieży prawdę do własności ziemia tam mieszkania od 1000 lat, ale nikt nie do tych papierów ze stopni przenieśli mieszkającej od zbocza mieszkają w takich cenach na wiemy, ale ze zdjęć wszyscy Otóż w oświadczeniu spółki są wykorzenienie dzieci, które tam już rodzimych mediach nie mają żadnej przyszłości energia przyszłości, ale przeszłości nie mają Otóż 1 ze sposobów integracji tych społeczności lokalnych jest zrobiony przez jednostki zorganizowany przez 1 z tych bibliotek co takie spotkania podczas, których liczba lekarzy wyciągają książki, które pokazują różne rośliny, które są uprawiane w różnych częściach Kolumbii i dziadkowie często niepiśmiennych wprowadzą się wokół lustracji i mówią swoim wnukom chodzi, a właśnie myśmy zbawczy uprawiali rośliny w Warcie dotować takie potrawy z tego, a z tego robiliśmy ubrania nawet dzieci odkrywają swoją przeszłość trwają też ma jakąś historię, a i rozmawiać z innymi dziećmi odkrywają, że te dzieci, które mówią inaczej to trochę inaczej wyglądają też ma swoją historię w sumie na podobne jest przepiękny przykład interwencji przy interwencji przez kulturę przez bibliotekę integrację społeczną ona wykracza poza to co rozumiemy jako klasyczną edukację, ale proszę zobaczyć co byłoby znaleźć przykład piękniejsze wobec tak objęte edukacją ich sporo im to będziemy jeszcze więcej serca pracowni przewrotu kopernikańskiego, kiedy będzie już w stanie funkcjonować jako osobny budynek jako osobna część centrum nauki Kopernik trwa przetarg postępowanie przetargowe mamy nadzieję, że wynik będzie korzystne w tym sensie, że oferty złożone zmieszczą się w zaplanowanym budżecie jeśli tak się stanie to chcielibyśmy do końca 2022 zakończyć prace wszystkim budowlanej wykończeniowej początki 2003. uruchomić działalność, ale działalność już toczyć na mniejszą skalę oczywiście, bo nie mamy nie bardzo gdzie tu 1 jest tak jak dotąd nauki Kopernik to powinien dostać ostrzeżenie uwaga 1000 część eksperymentu jest obserwowany również obiekty badawcze jeśli jeśli tak się stanie to zostanie dostrzeżone były małe nie był tak, bo jeżeli robimy to zawsze informujemy na zawsze każdy wie o tym, że tak się dzieje dobrze przyszłość, ale to prawda pytajmy eksperymentować na dzieciach nawet takich ustaw, a teraz to pani często ma z nami też mam, bo to badaczy aktywnych w ramach czasami wysokie zapotrzebowanie typu poszukujemy do badań działań, bo czy wykorzystają na znanym krytycznego mężczyzny w kulturze także to szczególnie mówi zdobywaniu czy też nie to samo przed tobą ubywa nie być częścią nauki tylko nie tylko teoretycznie praktycznie w noc w takim razie zapraszamy do centralnego domu technologii docent nauki Kopernik do pracowniczych do kopernikańskiego, kiedy się zmaterializuje i zapraszamy do myślenia edukacji do rozmawiania, które wszystkim, bo proszę pamiętać, że to jest to nie jest kwestia tylko szkoły nie kwestia ministerstwa kuratorium to nie jest kwestia naukowców również tam badają i kogo obchodzi jesteście dla nas wszystkich ważnych kluczowa najbardziej kluczowe, a teraz może być wobec edukacji dobry dukat nie poradzimy sobie ani katastrofą klimatyczną ani tym co się dzieje w polityce w tym momencie ani prawdopodobnie z niczym co nas czeka to jeszcze nie wiem pewnie taki jest sporo dobrze by było w Polsce to jeszcze wybrzmiało tu Polska jest być może najważniejsza najważniejsza Polska edukacja dla Polski obecnie po prostu nie będziemy w stanie pójść dalej, bo 2 rozmówcy byli oni kiwają głowami no tak w taki był wreszcie patetyczne podsumowaniu 2 lata się też zgodzić ale, ale myślę też czasami tych emocji trzeba pobudzić dobrze moimi gośćmi byli Robert Firmhofer dyrektor naczelny centrum nauki Kopernik dziękuję bardzo dziękuję bardzo Kamil Śliwowski dyrektor programu edukacyjnego centralnego domu technologii dzięki zapraszam jak zwykle w sobotę o godzinie 1420 na kolejną dzięki człowieka za to mówił Jan Stradowski to Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!