REKLAMA

Dorosłych oburza, dzieci zachwyca. O sztuce współczesnej mówią ojciec i 10-letni syn

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2020-02-03 08:00
Czas trwania:
20:19 min.
Udostępnij:

Twórcy wystawy "Co dwie sztuki, to nie jedna", którą od 8 lutego 2020 roku będzie można oglądać w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, chcą przypomnieć, jak ważną rolę w rozwoju dziecka odgrywa sztuka. Czy dzieci powinny chodzić do galerii sztuki współczesnej? Czy Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki to dobre miejsce na wystawę dziecięcą? Dlaczego dorośli przestają rysować, skoro kiedyś każdy z nas rysował? Arkadiusz Gruszczyński rozmawia ze Zbigniewem i Tymonem Rogalskimi, twórcami trzech prac z wystawy "Co dwie sztuki, to nie jedna". Więcej odcinków na na https://wyborcza.pl/podcast

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej dzieci powinny chodzić do galerii sztuki współczesnej czy narodowa galeria sztuki zachęta to dobre miejsce wystawy dziecięcą, jaką rolę rozwoju dziecka może odegrać sztukę, dlaczego dorośli przestają rysować skoro kiedyś każdy z nas rysował ósma 10 podcast gazety wyborczej Arek wszystkim państwu 8 Zbigniew Rogalski dzień dobry i tym trenerskiej jestem we własnej osobie dzień dobry dzień dobry będziemy znać wystawie podwyżki to Rozwiń » 1, który od 8lutego będzie można oglądać w Zachęcie narodowej galerii sztuki w Warszawie twórcy wystawy chcą przypomnieć jak ważną rolę w rozwoju dziecka odgrywa sztuka, a także niezbędne jest pomoc dorosłych w odkrywaniu różnych dziedzin sztuki co ciekawe najbardziej reprezentacyjnej Zachęcie sali Matejko jej w miejscu, w którym przed 1939 rokiem dzisiaj bitwa pod Grunwaldem Jana Matejki swoje królestwo będą mieć bobasy jak piszą kuratorzy wystawy w ten symboliczny sposób podkreślamy jak ważna od urodzenia jest komunikacja przez sztukę podążanie za dzieckiem i stworzenie bezpiecznej przestrzeni eksploracji eksploracja takie trudne słowo rynek takie jak właściciel ja oglądam takie coś głębia tam było, że taki 1, który nazywał się Anton cały czas powtarzał słowo eksploracja, czyli 16 spraw powiedział, że się chyba zakochał w tym słowie i potem ja i takim kundelka się z tego nabijali się że, że tak całuje, ale że do istnienia i upada darze siebie, więc sobie dzisiaj też kochamy oprócz 3 Rogalski swoje prace prezentują tam m.in. Paweł Kosmala z kamerą żyję Cecylia Malik z córką Urszulą czy Olaf brzeski z synem Cosmo tak wcześniej była tu wystawę, która wcześniej miała miejsce w tej galerii to wystawa, która nazywała się zmiana ustawienia my tam przyszliśmy i tutaj właśnie było takich poważnych różnych sieciach tam, że tam, w jakich powieść takich poważnych rzeczach, że tam np. tam trochę było, że tam, że łoży się tam, że gdzieś męskie od ciał ZO typu Townsend off de mu cios od ran od wystawienia będzie mówić będziemy mówić o tym co przygotowaliście na wystawę co 2 sztuki to niejedna prezentujecie to 2 prace najpierw może pogadamy o tym, instalacji w poszukiwaniu straconego czasu i podobne punktem wyjścia były wasze zamiłowanie do czytania tak właściwie 3, bo jeszcze, bo jeszcze taka 1 będzie praca, że to narysował niż ja swój mnich stosuje, czyli w sumie mamy pokazujemy 3 prace pierwsza w poszukiwaniu straconego czasu jest praca zainspirowana właśnie naszym wspólnym czytaniem, które były niezwykle ważne w naszym domu właściwie najmłodszych lat Tymka podczas gdy kończył 2 lata stawiał pierwsze litery i zaczyna sobie czytać rozpoznała już litery no i mieliśmy pamiętam taką przygodę zdaje się na wczasach w Szczawnicy, kiedy poszła do miejskiej biblioteki i Tymek jako dwulatek wyciągnął książkę spółki bibliotecznej rozległ się książka w poszukiwaniu straconego czasu, który stamtąd zaczął bardzo dobrze na i nasza praca jest zbudowane na pomyśle mojej żony mamy Tymka Karoliny wspólnie z Tymonem zmodyfikowaliśmy rozwinęliśmy i trzeba wspomnieć, że bierze wykonaniu tej pracy bierze udział mnóstwo ludzi między pirotechnik architekci drukarze introligator, że także jest bardzo bardzo duże sztab ludzi zaangażowanych w to instalacji, ale trochę muszę powiedzieć czym ta instalacja będzie ona będzie tak dosyć poetycką parafrazą zimy takiej przygody w ogóle z czytaniem zimy, który nie ma co tak dokładnie będzie można jak znaleźć się w epicentrum takiej śnieżycy nie do końca zrobionej ze śniegu natomiast azylu z czego z liter tam będzie, o ile dobrze pamiętam kilkadziesiąt milionów wyciętych małych liter, które będą sprawiały wrażenie, jakby takiej pocięte i na drobne kawałeczki na pojedyncze litery duże ilości tomów ksiąg należało tak właśnie i będą takie literki małe i duże to znaczy nabędą się tak nazywały, ale tak się zwał, ale tak naprawdę wszystkie będą malutkie na takich kartonie kasz malutkich wietrzy będzie wiało już one tak leciutko Perin dał sobie krążyły, jakby tańczyły Falenica o nasze i pół do willi a dlaczego pirotechnik pomagał instytucji umowy kupa roboty no mieliśmy sporo takich trudności, które były nie do przewidzenia, więc musieliśmy, jakby testować masy urządzeń takich dmuchaw specjalnych, których trzeba było obliczać moc kierunki działania do końca w ogóle wiedzą jak to wyjdzie, bo jesteśmy, jakby cały czas w trakcie także dla nas też będzie to niespodzianka jest rodzaj takiego projektu, który właśnie, którego nie da się wcześniej sprawdzić do końca tego jesteśmy tutaj otwarci też na przypadek w dużym stopniu, ale praca teraz już jest przygotowywana, więc w pocie czoła pracujemy wszyscy nad realizacją jak rozumiem, że będzie mógł wejść do instalacji tak tak możliwe myślę że, że tak dzieci zarówno my takie już mniejsze dzieci na pewno z rodzicami, ale każdy będzie mógł wejść i przeżyć to mało przygodę z tymi naszymi literkami drugą pracę, którą prezentujecie to galeria portretów artystek artystów kogo narysowała w tym no cóż wszystkich nie będę wymieniał narysowałem 70 aż 7 grzechów i one wszystkie będą prezentowane w Zachęcie nie wiadomo czy wszystkie bo, bo ściana jestem trochę mała może nie być miejsca, ale rozumiem, że wybierzesz osobiście te portrety, który mógł zawisnąć nie to kuratorki wymiarach kuratorki dobra miejmy nadzieję, że zmierza zmieszczą wszystkich na to liczymy no dobra, ale powiedz, kto tam jest na tym trudnym jest są tam tacy sta RO żytni i nowo żyć ni artyści tacy co żyli w dawnych czasach np. Rembrandt albo w GOK czy dali, ale są też tam tacy współcześni jednak jak Andy Warholu Pablo Picasso czy Roman Opałka nowość często dotyczy czy zagrać reprezentacja Polaków Polek wśród twoich portretów oprócz Romana Opałki ktoś jeszcze jest Polski jest mnóstwo Polaków no to, że Jan Matejko np. to ważny Polek, ale też wyczytałem, że jest np. Paweł Althamer tak Paweł Althamer jest i nie wiedziałem nawet, że będzie miał tu wystawy no to widz będzie mógł zobaczyć czy jest się podobny jest też Monika Drożyńska i ale także żydowska też tak czy pocztę tak jest dobrze pan przeczytał swoje, a malowały w jaki sposób, że jej zdjęcie czy czas żyją ci pozwali tak miałem zdjęcia ich szukać w internecie zdjęcie, bo oni są na tyle znani, żeby do in, by w internecie i nocy ja brałem zdjęcie i przemysłowy FAM i takimi kredkami moimi co mają bardzo dużo rodzajów kolorów moje niektóre były proste do malowania inne były takie trudne, że tam musiałem robić kombinacja tych kredek, ale zawsze jakoś mi wychodziło jak rysowałem czarno-białe zdjęcia to właśnie wymyślałem kolory do tych rysunków wszystkie mają być kolorowe czy to co ci pomogą nie Och, a co tato myśli o w tej pracy tym jestem bardzo dumny z tego przedsięwzięcia znaczy moja pomoc właściwie ma Karoliny opiera się na takim dopingowanie Tymona, bo myślę, że w ogóle no tak młodego twórcy to jednak wykonanie wielu bardzo zdyscyplinowanego cyklu długiego wymaga jednak trochę cierpliwości taki właśnie wytrwałości co jest też nieosiągalnym w ogóle dla wielu dorosłych twórców także myśmy musieli wykonać taką pracę po dydaktyczną, ale tym jest absolutnie autonomiczny twórcą i naprawdę proszę zabrać zapraszam wszystkich, żeby zobaczyć te 70 portretów myślę, że to naprawdę jest są wysokiej próby nie wiadomo 170, ale gorszą tak a, a będziemy mogli też porozmawiać o trzeciej pracy, czyli o Mnichu to za chwilę, bo stanowi jedno pytanie do portretów jak długo tworzyły ten cykl ten cykl to ja tworzyłem przez rok chyba było także codziennie pracować nad obrazu na prawie codziennie, ale robiłem sobie też czasami przerwy ostatnio zrobiłem tak długą przerwę, że w końcu starczyło mi tyle samo dni ile artystów, a nawet na końcu musiałem zrobić 2 portrety w 2 tak to był ostatni ostatni byli Przemysław Matecki i lub kto i Mans dobra to teraz trzecia praca czy ona jest ona jest głód taki szczyt mnicha jest w Tatrach i na moją poprzednią wystawę ósmy kontynent ja narysowałem 3 szczyty mnich rysy Giewont, a tata też narysował dużo szczytów, ale tylko mnich właśnie powtarzał się dlatego właśnie kuratorki wzięły mnich z z chciały chciał wziąć mniej z mojej jego cyklu i mnich z cyklu taty i żeby obie prace wisiały one będą pokazane jak 12 dosłownie natomiast tym, że za interesujące jest to taka różnica w podejściu w ogóle do rysowania mój rysunek jest jest bardzo geometryczne taki bardzo konstruktywne etyczne, a Tymka, gdy przyczepione do tego mojego jest takim spojrzeniem z innej zupełnie perspektywy właśnie perspektywy dziecka na góry lista jest taki bardzo spontaniczny gest, więc one działają bardzo bardzo myślę, uzupełniając co ze sobą też bardzo ciekawy wątek bo le dzieci, a nawet zaryzykowałbym tezę, że wszystkie dzieci rysują malują robią coś sobie na kartce i co się potem dzieje, że przestajemy rysować to pytanie do rozwoju no 10 lat to studia trochę ten problem, bo też jest wykładowcą na Akademii sztuki w Szczecinie i obserwuje różnego rodzaju postawy twórcze studentów w takim wieku po 20 plus no i często właśnie ci młodzi ludzie przychodzą z takim nowym powiedział lekko przy ciętymi skrzydłami wstydzą się mają zahamowania i ewidentnie jest jakiś taki efekt taki trochę jednak destrukcyjnego wpływu na dzieciaki od pierwszych lat nauczycieli rodziców czy opiekunów i domy mieli osobiście taką przygodę właśnie w najmłodszych latach w tym też musimy zabrać zabrać tym kaz 1 z przedszkoli, gdzie jak właśnie chce to powiedzieć, że dniem 3 latka to takiego 1 przedszkola blisko naszego domu, bo tam na na jak było zebranie rodziców to mama tata usłyszeli wyobrazić sobie praw, a przecież jest to żeby, że przez dzieci rysują też tak rzadka, bo to był także ta pani powiedział, że wszystkie dzieci rysują ktoś śpi, a ja narysowałem muchomor łka pani też o tym, powiedział, że to dziecko nie potrafi podporządkować posiadanie popracować no to na tym właśnie polega jak się mówi np. że drzewo ma być wielu zielone, a nie czerwone to te wszystkie skargi stopniowo zmieniają dzieciaka, który kocha rysować ile robi to wg siebie takiego co na później boi się jak na uczelni boi się wziąć ołówek do ręki Ros użyty wolisz czerwone drzewo to znaczy różnie bywa do może nie mówmy o tym jakie kolory może mieć drzewo to jest problem, którym oczywiście boryka się polskie szkolnictwo tak zrozumiałem, że w szkole nauczyciele zakazują rysować czy chodzi o to podporządkowania, który mówił to znaczy, że to nie jest tylko problem szkolny wydaje się, że w ogóle dziecko w naturalny sposób ma takie swoje fazy rozwojowe ją od najmłodszych lat na początku są tzw. bazgroły, które co niezwykle ważny moim zdaniem w ogóle rozwoju człowieka, a my jako rodzice też spada już jakiś taki trochę taki kanał, jakby wyławiania tych rysunków czegoś podobnego do nie wiem do cioci taty mamy strasznie się cieszy mnie ktoś zaczyna być podobne i w ten sposób też, by zakłócały ten naturalny rozwój dziecka wydaje się, że gdzieś tam później powstają linie proste trójkąty kwadraty po kolei, jakby to wszystko ma swój sens po kolei, więc ja bym tutaj proponował żeby, żeby dzieci, jakby nie przyspiesza w jakimś rozwoju czy nie nie od niej odwodzić ich naturalnego gestu dożył tej służby w tym zakresie jakieś porady dla rodziców, kiedy mamy nie przeszkadzać czy my rodzice mamy nie przeszkadzać dzieciom rysować no moim zdaniem każdy ryzykować każde dziecko jest jakimś sensie no może to jest za dużo powiedziane jakimś geniuszem ma swój ma swoje jakieś takie naprawdę spontaniczne fajne dobre strony i moim zdaniem wystarczą, by nie przeszkadzać po prostu od nich trochę odczepić nie miałem 2 latka to wziąłem oraz spółki mamy mamy książkę psychologia rozwoju człowieka czyta się i nie nie przeczyta ma po bo tam wszystko byłoby za trudne dla mnie za dużo byłoby czytania, więc po prostu wziąłem ołówek i sobie sam da literki oba grałem i wypełniłem natychmiast przód tył książki to znaczy, że jak się pierwsze i ostatnie strony wypełniłem literkami i mama była zdana mama nie była bowiem nie była powiedział, że jeszcze takich rzeczy nie rozumiem jeszcze nie trawie czy mówi o tym, że rysunki dzieci postrzega jako bazgroły czy zachęta jest dobrym miejscem na bazgroły dzieci, za które prowokacyjne pytanie, ale akurat już jak jesteśmy trochę na innym etapie jako jako twórcy więc, ale czy nowa zgrabna, jeżeli weźmie weźmie sobie takich artystów na niej książkę stał tłum ble no to myślę, że w ogóle sporo sporo osób mogłyby zarzucić mu bazgranie natomiast moim zdaniem jest 1 z bardziej wybitnych w ogóle artystów światowych, więc to no te lata bazgroły mają sobie fajną energię myślę, że jakby to co stoi za tym bazgrołami ważniejsze niż tam bazgroły jeżeli, jeżeli to jest potrzebne dla rozwoju dziecka powinniśmy absolutnie dać się Ryszard ciężka nie wiem to by grać ścianę stół namawia rodziców, żeby pozwalali dzieciom na pewnego rodzaju odejście od takiego ono po porządku dyscypliny na rzecz właśnie możliwości tworzenia też można ma ściany u babci nie bardzo nie da się w naszym przypadku po prostu wyznaczyliśmy, jakby ściany pokoju Tyma nastał ten tą przestrzenią wolności, gdzie tym jak może po prostu zrobi z tym szczytami co chce dostać teraz, kiedy raz, kiedy byłem też mały to to ja ciągle pisałem po ścianach ich rodzice mieli już tego po dziurki nosie, bo boku, ale wcale minie niektórzy wrzeszczeli na mnie, że już, żeby nie pisał po ścianach tylko po prostu kupili kupili wiadro czarnej farby tablicowe i mat i panom już zapisane w ścianę i wyszła z tego tablic i do dziś na niej coś ba groźniejsze, że to jest bardzo fajny pomysł właśnie, żeby wyznaczyć dziecku teren do do spontanicznych działań i wtedy już się nie musimy przymierzyć dziecko się na to zgodzi, że jakby tu jest jego miejsce tutaj może sobie posiadać będą za bazgroły, ponieważ wystawy dla dzieci w muzeach czy galeria sztuki współczesnej nie są czymś częstym jak myślicie, dlaczego dlatego, że dzieciaki z rodzicami nie chodzą do muzeów czy do tego, że dyrektorzy się boją obecność dzieci muzeum to wynika z waszej perspektywy naczep dla nas ową próbą znaleźć tutaj właśnie takie dobre rozwiązanie jak instytucja sztuki jest dla wszystkich myślę, że jednak tacy artyści, którzy są artystami z dorobkiem powinni mieć taki czas miejsce dla siebie, żeby właśnie pokazać swoją twórczość, ale też fani są inicjatywy właśnie teraz zachęcić po prostu artyści dostają zaproszenie, żeby pokazać też jak ten rodzaj energii w ogóle utworzenia wspólnie z dziećmi i myślę, że w ogóle ta wystawa zachęci takim bardzo fajnym, jakby takim zakłóceniem tego mitu o artyście jako człowieku zamkniętym w swoim świecie jakimś takim energicznym nieco twórcy który, który prosto w tym swoim świecie mieszka i musimy jak w tej sztuce bez reszty poświęcili mi, że ta wystawa właśnie jest dowodem na to że, że artysta może też współpracować z rodziną z dziećmi i ta energia w jak generowana przez przez współpracę przez kolaborację z dziećmi też jest bardzo wartościowa bardzo cenne będzie to widoczne tej ustawy o tym kiedy będzie można zobaczyć swoją pracę w Zachęcie od 8lutego do tonie w mieście, kiedy się będzie kończyć, ale 8lutego o godzinie 12 zapraszamy serdecznie na wernisaż do zachęty będzie tam pewnie przecież jestem autorem tych tej pracy forma tej wystawy też przewiduje, zwłaszcza w dzień wernisażu spotkania z twórcami, więc będziemy gdzieś tam na pewno się wszyscy artyści mniejsze większe kręcić wokół tych swoich prac będzie można sobie z nami pogadać będziemy opowiadać dla mnie będą też warsztaty na pewno organizowane, więc od razu już też namawiamy do uczestnictwa w warsztatach, a ja chciałbym na chwilę wrócić do tego tematu, że tam od chwili członkach, że dla mnie sztuka jest jedyną rzeczą na świecie, która nie ma swoich granic i właśnie, nawet jeżeli ktoś rysuje naprawdę brzydko mi się to nie podoba to i tak ja wiem, że po prostu szanuje to, bo to po prostu w swoim stylu rysował może dla niego to jest ładne dla tej osoby to jest bardzo mądry powiedział, iż o dziękuję moim państwa 8 był tym Grobelski dziękuję nie ma co i Zbigniew Rogalski dziękuję gazety wyborcze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA