REKLAMA

O Biblii w poszukiwaniu ekologii i "ekologizmu"

OFF Czarek
Data emisji:
2020-02-03 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czarę państwa i moim gościem jest pani prof. Kalina Wojciechowska z katedry wiedzy nowy testament owej i języka greckiego chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie dzień dobry pani profesor dzień dobry czas spojrzeć z może innego niż znany z mediów, ale także kościołów punktu widzenia na tzw ekologii zmian niektórzy hierarchowie mówią, że ekologii jest sprzeczny z biblią inni duszpasterze podkreślają, że ekologia jest przejawem bytu Antychrysta, ale chyba nie Rozwiń » wszyscy się z tym zgadzają zgadza się, że nie wszyscy się z tym zgadzają nie chcę tutaj wchodzić, w jakich zawiłości takie typu lingwistycznego i omawiać końcówek takie jak jest różnica pomiędzy ekologicznym, a ekologią, ale ci, którzy nie zgadzają się, że ekologia i wszystko co wiąże się z ekologią jest dziełem Antychrysta podobnie jak zwolennicy tego, że jest dziełem Antychrysta opierają się na tych samych tekstach też ciekawe na tekstach biblijnych tutaj taką osią właściwie, do której która wszystko ma porządkować jest biblijny opis stworzenia rozumiany dosłownie rozumiany dosłownie, aczkolwiek wiele chyba nieporozumień związanych potem z zastosowaniem tego życiu czy w ogóle cywilizacji ludzkiej bierze się z Niechcę powiedzieć błędnego, ale tendencyjnego i uzależnionego od czasów tłumaczenia takich rajskich wyrazów które, które występują w tym w tym opisie stworzenia są 2 takie ciekawe wyrazy 2 czasowniki 1 jest czasownik rada drugi to jest czasownika wasz, które uważnie w zależności od tego jak tłumaczy jak tam się te niuanse w byłych wyłowi mogą oznaczać panowanie i ujawnianie to wiąże się właśnie taką jak i eksploatacją mogą też o oznaczać chronienie panowanie w takim znaczeniu troskę i właśnie zarządzanie zarządzanie tak no i w zależności od tego, który tutaj aspekt będziemy eksponować będziemy akcentować to mamy do czynienia albo właśnie hermeneutyki ekologiczną, która jest 1 ze sposobów odczytywania takiego proekologicznego Biblii i jest ten aspekt pozytywny albo będziemy mieli do czynienia z ekologii zmian, bo jeżeli, czyli jedni mówią tak, jeżeli przyjmiemy, że to są słowa Boga i one są jakąś wskazówką czy nakazem czy sugestie silną sugestią i to słowo, które mówi o panowaniu odczytujemy jako to, że jesteśmy troszeczkę wyżej mam jakiś zasób z tego zasobu możemy korzystać do woli to jest, gdyby nasze prawo nasz obowiązek na dar od twórcy do równie dobrze cokolwiek innego co dostaliśmy możemy to roztrwonić albo nie to jest jakby nasza wolna Wola inni mówią to słowo można także interpretować inaczej ono może oznaczać pewnie też oddanie w zarządzanie źli jak gdyby też pewną odpowiedzialność za to nad czym się panuje czym się zarządza zdecydowanie zdecydowanie tak tutaj może nawet bardziej takim my czasownik, którzy uzasadnią, by taką eksploatację i właśnie i to panowanie elementem nawet przemocy pewnej jest ten czasownik Waś, który generalnie rzadko występuje w imię, a jeżeli występuje to w takim kontekście militarnym, więc to oznacza takie podporządkowanie jest taką butą wręczy prawda takie udział w zmianie i teraz ta ziemia ma być moim niewolnikiem wręcz prawda, więc ja mogę z nią właściwie uczynić uczynić wszystko no problem problem w tym, że niestety ten czasownik rzeczywiście niesie ze sobą takie konotacje tylko, że właśnie bywa używany w tekstach o charakterze militarnym, które mówią o pewnym podboju z 1 strony w tym dróg w tym pierwszym opisie stworzenia właśnie tak, kiedy Bóg najpierw postanawia, że uczyni człowieka tak, aby człowiek panował nad nad ziemią i potem rzeczywiście go stwarza na swój obraz i podobieństwo daje mu tę ziemię pod opiekę w posiadanie właśnie to jest wszystko uzależnione od tego jak jak tłumaczymy ten ten czasownik pojawia się tak właściwie trochę jak w no może nie jest, aby gospodarka gospodarka chcę powiedzieć Deus ex dokładnie tak samo oznaczało tak, bo on tak ten kontekst militarny za bardzo tutaj tutaj nie pasuje do taką wręcz takie sielankowe tego opisu stworzenia, a jednak, a jednak się pojawia na ich interesy właśnie zwolennik hermeneutyki ekologicznej mają taką zagwozdkę co z tym fantem zrobić czy to właśnie czy w ogóle to jest rozstrzygany spór tak to znaczy no bo nie ma możliwości dotarcia do autora autorów i nie ma możliwości zweryfikowania ich intencji co zdaje się w ogóle wyzwaniem, jeżeli chodzi nie tylko ten tekst biblijny wiele tekstów biblijnych tak rekonstrukcja intencji autora bywa bardzo bardzo trudna wolno tak zresztą myślę, że nie dotyczy tylko tekstów innych, ale w ogóle listów literackiego i teraz rozumiem, że takim może innym narzędziem rodzajem narzędzia mogłoby być właśnie dziś po skoro litera prawa trochę pozostaje poza naszym zasięgiem być może duch prawa osób może być kierunkowskazem pań minął z powołaniem powinien tam być biblistą jest to jak domorosły, a nad Wisłą władz, że rzeczywiście tak teraz w szukajmy właśnie tego tego ducha tak i w znalezieniu tego ducha oczywiście nam pomaga hermeneutyki z 1 strony z drugiej strony poszukamy tak albo szukamy tego co widz jest proekologiczna wtedy mamy do czynienia z Hetmanem tylko ekologiczną proekologiczną albo wręcz przeciwnie szukamy tego co prawda zaprzecza temu ekologii mówi no i wtedy będzie oczywiście mieć równie dużo tekstów, które mówią o panowaniu człowieka nad nad światem, ale myślę, że zostaniemy przy tym proekologicznym odczytywaniu Biblii, więc to z 1 strony ta Her man tyka z drugiej strony właśnie bierze się pod uwagę rodzaj literacki kontekst bliższy kontekst dalszy tego opowiadania właśnie użyte słowa, które występują również innych fragmentach Biblii teraz ten kontekst i użycie tych słów jest takie samo czy inne, jeżeli jest inne to dlaczego tutaj w grę wchodzą właśnie takie elementy też uwarunkowania zewnętrznego, kiedy ten tekst powstał, dlaczego postaci jest polemiką z takim światopoglądem czy nie tutaj akurat w tym pierwszym o opisie stworzenia lir zdecydowanie mamy elementy polemiki z takim ideologicznym postrzeganiem świata charakterystycznym dla mitologii państwo oszczędza tam więcej, więc tutaj Izrael po powrocie z niewoli babilońskiej, bo ten tekst powstał po powrocie wygnania babilońskiego jest takim tekstem polemicznym pokazującym, że absolutnie Żydzi tak inaczej pojmują stworzenie świata i Boże panowanie nad światem niż przedstawiciele ludu babilońskich asyryjskich i innych ościennych powrócimy do Her metoda hermeneutyki ekologicznej po informacjach Radia TOK FM informację o godzinie 1120 już za chwilę pani prof. Kalina Wojciechowska z katedry wiedzy nowy testament owej i języka greckiego chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie z państwa i moim gościom wcale studio pani prof. Kalina Wojciechowska z katedry wiedzy i testamentowych i języka greckiego chrześcijańskiej Akademii Teologicznej hermeneutyki KE ekologiczna, czyli jak czytać jak analizować teksty tak, żeby wyszło albo to miejsce, bo temat osób, czyli czy deptać trawkę czy przycinać czy wręcz podlewać mówiliśmy o tym, że do autora autorów nie mamy dostępu, więc należy trochę powietrza szukać ducha tego tekstu, a po drugie, też porównywać go czy też konfrontować z innymi tekstami, bo być może wtedy taka konfrontacja pomoże nam odczytać kierunek czy też kijek właśnie myśl, którą autor autorzy mogli mieć zdecydowanie tak i tutaj ta konfrontacja właściwie powinna po przebiegać dwutorowo z 1 strony należy ten tekst biblijny konfrontować z innymi tekstami biblijnymi albo tymi, które mówią o podobnych elementach albo z tymi, które zabierają podobne czasowniki czy podobne frazy trochę w innych kontekstach, ale z drugiej strony też należałoby konfrontować właśnie akurat przy tym opisie stworzenia także z tekstami zewnętrznymi, które są opisami stworzenia ziemi takimi Cosmo gonić innymi tworzenia stworzy opisami stworzenia człowieka innych kulturach winnych mitologia i zobaczyć teraz takie elementy podobne elementy różniące te teksty oczywiście, jeżeli mamy tak biblijny łatwiej nam sięgnąć do rzeczy wkroczyć na tę pierwszą ścieżkę i najpierw porównywać z tymi tekstami, które są zawarte w Libii i pierwsze co się narzuca to jest ten drugi opis stworzenia, które jest chronologicznie starszy, bo ten, którym mówimy zawierający właśnie nakaz panowania i ujawniania tej ziemi jest tekstem tak jak sobie powiedzieliśmy w części pierwszej pochodzącym z czasów po wygnaniu babilońskim natomiast tekstem wcześniejszym jest ten drugi opis stworzenia tzw. opis jak styczne, który jeszcze bardziej chyba uwypukla tę harmonię i tą jedność człowieka i przyrody i całego stworzenia tam człowiek stworzony jest po to, aby właśnie uprawiał ogród Eden i aby go ostrzegł tak jest tak jest, gdy dosłownie, więc ten kierunek można właśnie taki ochronny pielęgnujący można też przyłożyć na ten pierwszy opis stworzenia, że te czasowniki, które tam są użytej, które właśnie sprawiają tyle problemów biblistą można właśnie tłumaczyć w takim kierunku cieczy czy w takim aspekcie, chociaż tak jak mówiliśmy sobie słownikową nie ma to wielkiego uzasadnienia tak to jest gdzieś tam 15 osiemnasty dwudziesty znaczenie to znaczenie kontekstu walne natomiast właśnie przy konfrontacji z tym następnym tekstem następnym moje opisem stworzenia wydaje się, że można wydobyć właśnie z tych z tych takich czasowników, które mają element przemocowych tak dużo łagodniejsze aspekty również, że jeżeli chodzi o przyglądanie się też są konfrontowania to wśród badaczy, choć nie tylko się też Czytelników nie ma zgody również są różne odcienie, nawet jeżeli chodzi o, żeby bardziej jako proekologiczne czy tak też są różne podejścia różne pomysły, jeżeli chodzi o kierunki zdecydowanie w ogóle cała ta terminem etyka ekologiczna ma przynajmniej takie 3 główne nurty, bo tak tak naprawdę problem rozpoczął się już w latach sześćdziesiątych i to zupełnie przypadkowo zbieg okoliczności mianowicie niejaki liny Whyte junior w swoim referacie, który był wygłoszony na zjeździe mediewistów w ogóle historyków, więc absolutnie nie miał sobie listy konnicy wspólnego z 1966 roku w Waszyngtonie wysuną takie oskarżenie, że za kryzys ekologiczny w latach sześćdziesiątych odpowiedzialne jest chrześcijaństwo, które powołuje się właśnie na ten tekst o panowaniu człowieka nad przyrodą i to oczywiście wywołało natychmiast reakcję bank jedni mu przekąski wali dróg twierdzi Ola absolutnie nie ma nie ma racji w związku z tym narodził się taki nurt apologeci ne a gdzie już w latach wojny w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych właśnie ten nurt, a w ogóle apologeta ręcznie możemy spotkać i on mówi coś takiego, że te teksty są właśnie tekstami proekologicznymi, czyli takie dosyć nachalne powiedziałabym czasami nie do końca uzasadnione promowanie ekologii mu właśnie w tych tekstach tych tekstach biblijnych, choć trochę przez cięcie właśnie drugą stronę dokładnie przesunięcie wajchy w drugą stronę to oczywiście to też musiało się spotkań z reakcją tak powstał taki nurt na ortodoksyjny umiarkowany zazwyczaj właśnie takie radykalizm spotyka się z taką reakcją bardziej umiarkowaną, który zwraca uwagę nie tylko na to co jest napisane w Libii, ale także w jaki sposób to było interpretowane przez te wszystkie przez te wszystkie wieki jak przyznawali, żeby nie wybił listy ten nurt badania oddziaływania tekstu nazywa się wielką ska 6 i zwolennicy tutaj tego umiarkowanego nurtu badali w jaki sposób ten tekst był interpretowany przyznawali, że był interpretowany bardzo różnie, a był interpretowany pro ekologicznie w tamtym locie np. starożytnym i franciszkańskim, ale od pewnego momentu zwarcia właśnie od momentu oświecenia coraz bardziej radykalizmu bał się właśnie ten kierunek interpretacji bardzo antropolog and rycz ne, że człowiekowi właściwie wolno wolno wszystko, a więc tutaj mamy ten ten drugi nurt taki taki moim zdaniem wyważony chyba najbardziej powiedziałabym taki zryw z 1 strony umiarkowany, ale z drugiej strony też taki najbardziej chyba obiektywny, bo pokazujący tak elementy pozytywne elementy negatywne no ale narodził się też nurt, zupełnie jakby taki sprzeczny też z założeniami hermeneutyki chrześcijańskiej, a mianowicie nurt takiej bardzo bardzo radykalny tzw. nurt odzyskiwania albo nurt identyfikacji, który te teksty biblijne odczytuje zupełnie inny sposób mianowicie szuka takich fragmentów takich takich tekstów takich passus, których oddaje się głos samej ziemi czy samemu stworzeniu i właśnie w jaki sposób to stworzenie reaguje na interwencję ludzką są oczywiście teksty poetyckie w Biblii dają pewną taką możliwość data mamy coś takiego jak na samym początku, kiedy ta ziemia się dopiero wyłania to ona jest podmiotem, a ona rodzi mógł jej rozkazuje ona rodzina na rozkaz Boga rolnicy z tego zwolennicy tego nurtu bardzo radykalnego tego nurtu identyfikacji wyciągają właśnie wnioski, że początkowo ziemia była partnerką partnerką Boga i tak było dalej, gdyby nie pojawił się człowiek, który zaczyna tę ziemię niestety eksploatować to eksploatuje ją właśnie taki bardzo brutalny sposób tutaj też zwolennicy właśnie tej firmy etyki identyfikacji powołują się na ten czasownik Waś, który tam występuje powiedział, że on ma takie militarne bardzo konotacje, ale ma też takie konotacje seksualne wręcz tak, czyli to jest nasz czy wziąć kogoś posiadanie ich siłą, czyli zadać mu gwałt to by oznaczało, że tak naprawdę człowiek tutaj pamiętamy jeszcze mówimy o tej właśnie hermeneutyki identyfikacji, czyli tak, jakby ziemia tak też była partnerem to człowiek ba podmiotem, więc człowiek zadaje ziemi gwałt tak tak tak naprawdę i hermeneutyki identyfikacji raczej idzie właśnie w tym w tym kierunku pokazywania złych stron interwencji interwencji człowieka, ale oczywiście są też teksty właśnie, które zaprzeczają temu i ziemia na równi z człowiekiem np. tak chwali chwali Boga tutaj pięknym tekstem jest te kwestie psalmu 100 czwartego, kiedy właśnie co całe stworzenie tam jest mowa tam stworzeniu wymienione są poszczególne elementy tego stworzenia, które oddaje oddaje część cześć Bogu, ale ma to znowu takie pod glebie, żeby pokazać, że absolutnie człowiek nie powinien się żaden sposób wywyższać, że nie jest Koroną stworzenia, ale jest takim samym stworzeniem jak cała ziemia i wszystko co na tej ziemi istnieje również tutaj mamy taki zabieg, że zarówno z 1 strony głos człowieka w Biblii, a z drugiej strony mamy głos stworzenia przy czym głos stworzenia tak naprawdę jest głosem, za który odpowiada człowiek człowiek rozegra 2 role i człowieka i stworzenia zdecydowanie tak tych zabiegach literackich oczywiście, że to tak tak wygląda to jest ten element, który niestety ta fermę etyka identyfikacji nie zwraca takiej roli właśnie ona nie panie nie docenia tego elementu literackiego tego elementu uważnie podmiotu mówiącego prawda, który się tam pojawia jest tak naprawdę tworem tworem literackim, niemniej tak z punktu widzenia badacza myślę, że to jest dosyć dosyć ciekawy kierunek, dlatego że on pozwala też odkryć te teksty, które przy takiej naturalnej wręczy antropogeniczne lekturze Biblii umykają tak, a ja jak sobie popatrzymy na to nagle np. oślica Bala mama mówi fakt skarży się, dlaczego mnie tak źle traktujesz no, więc jest tutaj właśnie głos oddany stworzeniu albo nowym testamencie też mamy taką interpretację związaną właśnie z tym, kiedy Jezus tak na sądzie ma rozliczać ludzi i mówi że cokolwiek uczyniliście 1 z tych najmniejszych no to od razu się kojarzy tosty z takim franciszkańskim utożsamienie właśnie zwierząt tak z braćmi mniejszymi albo cokolwiek ta jest dość śliski grunt to oczywiście sobie, bo ciągle, by Roni łzę za drzewem figowym 2001. rozdziału Mateusza tak któż lepiej Jezus nie znalazł żadnego owoców i po prostu wrzało przeklął i jedno drzewko uschło no, więc jeżeli prawda coście no dobrze właśnie takie są sadystyczne ma historyczne wręcz zachowania tylko masach sadystyczny nie ma co mistyczne, bo cokolwiek byście uczynili 1, a czy nieść uczniem, więc trochę się z 1 tekstu Tal no tak, by można było oczywiście to interpretować tylko, że tutaj ten ten tekst drzewko figowym tak też, by trzeba było wy w kontekście, jakby całej narracji jeszcze to, że powrócimy do ekologii i do hermeneutyki po informacjach Radia TOK FM informację o godzinie 1140 już za kilka minut pani prof. Kalina Wojciechowska z katedry wiedzy nowy testament owej i języka greckiego chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie jest państwa i moim gościom wcale studia pani prof. Kalina Wojciechowska z katedry wiedzy nowy testament owej i języka greckiego chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie rozmawiamy o Hermana etyce ekologicznej, czyli od odczytania tekstów biblijnych poszukiwania to właśnie takim potencjałem proekologicznym i czasami okazuje się, że te teksty, które na pierwszy rzut oka, gdyż po raz pierwszy czyta w ogóle nie mają żadnego potencjału ekologicznego właśnie w tym kluczu hermetycznym w tym kluczu proekologicznym mogą nabrać takiego takiego potencjału to oczywiście znowu z punktu widzenia metodologicznego może się to wydawać nieco podejrzane, ale tutaj ta ten właśnie od hermetycznego chyba odpowiedzią taką na tę na te wątpliwości ja powiem szczerze, że kiedyś właśnie posługiwałem się tym kluczem farmaceutycznym tym proekologicznym i np. taką przypowieści Ewangelii Mateusza też powtórzona o Łukasza o dobrym i złym Słudze zarządzającym majątkiem swojego pana właśnie próbowałem odczytywać grup kluczą proekologicznym okazuje się, że można jak przypomnimy sobie tę przypowieść to jest główny wątek narracyjny te taki, że jest pan, który ustanawia, który wyjeżdża ustanawia 1 ze sług zarządcą właściwie swojego swojego majątku i ten sługa ma się troszczyć o swoje współ długi wręcz, jeżeli dobrze się z tego wywiąże to jest ten zostanie pochwalony przez pana, ale jest tam też ostrzeżenie, że jeżeli właśnie będzie się źle wywiązywał z tego obowiązku, że jeżeli będzie dominował nad innymi spółkami przepuszczał majątek z pijakami innymi hipokrytami to wtedy i myślał, że jedno już pan tak długo zwleka ze swoim powrotem o nic mi nie grozi to wtedy pan zjawi się niespodziewanie tego sługę ukaże i teraz, jeżeli to konfrontujemy właśnie z tym, o czym mówiliśmy sobie na początku z tym nakazem zarządzania ziemią i odpowiedzialność za odpowiedzialnością ta to bardzo łatwo jest znaleźć znaleźć analogie prawda, że człowiek, który będzie się wywiązywał z tego obowiązku i będzie dbał o powierzone mu mienie powierzone mu współ Sługi, czyli cały całe stworzenie nad którymi tylko woli pana został ustanowiony agent to zostanie wynagrodzony natomiast, jeżeli właśnie będzie tak bezrozumnie eksploatował tę tę ziemię i troszczył się tylko 8, jeżeli będzie właśnie przepuszczał ten majątek ziemi te wszy to całe bogactwo naturalne, które się w tworzeniu kryje Noto czeka go o wieczna kara no pewnie można w tym kierunku, ale można pewnie jeszcze troszkę winny pójść znaczy można spojrzeć na taką politykę potencjalnie negatywną jako przepuszczanie majątku, ale można do spożycia na stymulację lokalnej gospodarki w pewnych jest pytanie do ekonomistów jak można, ale myślę, że przypuszczalnie majątku nigdy nie wychodzi na dobre to zależy komu, przepuszczając czemu z pewnością tak tak nasze przypuszczenia tak tak no to właśnie tutaj jesteśmy pamiętajmy, że to nie jest jego majątek to i tak to nie jest biznes to jest dwukrotna przyjemność tak, bo nie, że przepuszczamy wszystko to jeszcze nie jest to nasze to trochę to jest nasze ekipy pierwotny obraz polityka rzecz być może nie jest nasze, ale tak z został ten majątek powierzony jakaś tam odpowiedzialność ciąży na tym przepuszczając, że musi gdzieś tam z tyłu głowy mieć jednak to, że zostanie z tego rozliczone z tego przypuszczenia przepuszczenie jak skończy przyjdzie przyjdzie pan nie wiadomo nie wiadomo, kiedy upomni się notowano można, by uznać można, by zakazać takim ludzki jak ludzki przestrzeni pan trochę polega na zaufaniu intuicji tak to wybiera 1 z tak z nich, mówi że tobie najbardziej zaufałem nie zawieść mojego zaufania dobrze zawiodły są pomyliłem się, ale jeżeli przeniesiemy teraz na relacje Bosko ludzkie można być, że pan jednak ma wgląd do intencji ciała duszy i nie 70 jasne my wybrałem tylko pierwszego wieczoru spuścił i mógł być chory na kursie trzeba bowiem wybierać czy wie, że jestem, chociaż za to szukaliśmy kochają nowe przyjaźnie znajomości nowe kontakty, czyli że przy przyszłość jak tam Pance ingeruje taki, by i wyrzuci to jest zapewniono im się na tę spółkę czeka na użytek można odczytywać w różnych kontekstach jeszcze należy my sytuacja polityczna o społeczno-ekonomicznej tak dalej tak dalej odkrywa jakieś nowe aspekty na tym polega właśnie na tym polegają te farmaceutyki progresywne, że właśnie stosuje się tak klucze ekonomiczna klucze polityczne też do odczytywania tekstu, ale to wszystko musi się gdzieś tam mieści akurat przy tekście biblijnym w pewnych granicach właśnie taki oczywiście jest tą granicą taką routera niż może taką granicą jest ta nadrzędna hermeneutyki, która opiera się na czysto centrum zmierza teraz będziemy tutaj tego tego Chrystusa głosić, ale oczywiście myślę że, że każda z tych Her man tyka progresywnych tak ma te słabe strony właśnie które, które tutaj pan bardzo dobrze myślę, że wyłowił może trochę żartobliwie teraz należy czytać o tym, że już takim może nie błędem, ale jednakowoż i jeżeli odczytujemy tekst, który powstaje w nurcie żydowskim jako tekst chrześcijańskiej czy później chrześcijańskiej to oczywiście wewnętrzna umykają tak poważna początku należałoby zanurzyć takim widziałbym trochę post Grycko dos kota biograficzną społecznym kontekście zdecydowanie zdecydowanie tak oczywiście, że to jest tylko konteksty 1 ten kontekst kulturowy do tego dochodzi kontekst literacki znak, bo akurat przypowieści są takim gatunkiem dosyć charakterystycznym także, że one są bardzo bardzo schematyczne i ten schemat tę ramy jest bardzo z kolei łatwo wypełnić, jakim treściami właśnie związanymi z sytuacją odbierającego ten ten tekst i myślę, że dlatego te przypowieści coś tak dobrze jest dobrze sprawdzały w nauczaniu i Jezusa dla mnie ważne ciekawe jest to czy nowe odczytania np. tekstów biblijnych współcześnie czy one kończą się na tym, że Czytelnicy mówią o świetnie odnaleźliśmy teksty treści, które gdzieś tam umacniają naszą pozycję ekologiczną i kończy tą radością uśmiechem czy to idzie dalej ostatnio środek już czasu zostawiać np. nad architekturą sakralną tak albo nawet zarówno tą, która powstanie ekipę, która już powstało przecież 1 z elementów takiego poziomu ekologicznego życia jest nie tylko niem mniej kupować czy kupować lokalnie itd. itd. ale także to jest utrzymanie infrastruktury sakralny, gdybym tak przeważnie to są przecież wielkie obiekty, które głównie zawierają powietrze, które trzeba podgrzewać chodzić oświetlać tak zgadza się to jest jakby następny krok tak przy przełożenie tego odczytywania tekstu na rzeczywistość taką i życie na walkę o konkretne działania, ale był taki pomysł chyba właśnie ze świątynią Opatrzności właśnie związane też z ekologii mem, żeby w ogóle architekturą, a także, żeby w ogóle tę architekturę czy ten częściej już użytkową tak naprawdę chować pod ziemią natomiast, jakby co trochę się troszeczkę jest może podobne nawet do tych kościołów etiopskich tryb prawda one były tak właśnie nie wiem budowany wykrywane w tych w tych w tych skałach wtedy nawet te warunki zewnętrzne tak nie są tak dotkliwie od odczuwane wewnątrz takiego obiektu sakralnego myślę, że mniej wtedy trzeba tych nakładów na, zwłaszcza na ogrzewanie w naszym klimacie tych takich rano jeszcze roczek 2 i aktora, choć akurat panu w no i zdecydowanie tak tutaj mamy ocieplenie klimatu, za które być może właśnie odpowiedzialny jest tym człowiek realne jest człowiek pan zapyta go co zrobiłeś tak jak opiekowały z tą ziemią powierzoną powierzoną sobie no i wtedy rozpocznie się festiwal wymóg w tak tak jak tak jak to było kraju znowu wracam do tej chińskiej, a oczywiście tak 1 zacznie pokazywać że, ale to winny jest ten drugi nawet nieco ten drugi kobieta nadzieja nie chciałbym powiedzieć coś pośrodku kozłem ofiarnym była taka kobieta dostrzegła właśnie piękno i to, że owoce są dobre do ocenia natomiast nie znalazłem tam pojawić taki wątek w zeszłym nie zdążymy sprawie taki wątek że, że kobieta działa, a nie powiedziała to odwrotnie mężczyzna wiedział nie powiedział no nie, ale niech nikt nie ma żadnych tam teksty, jeżeli dobrze pamiętam, że kobieta wiedziała no właśnie w więcej bo, ale i tak, ale zostaje oto oskarżona Ano tak oczywiście, bo ten zakaz skierowany do do mężczyzn dokładnie nie wiemy czy ta informacja gdziekolwiek dalej trafiła przed nim nie jest tak tak to nie wynika bezpośrednio absolutnie nie mamy dowodów na to, żeby działania kobiety były jakość działań działania pan z premedytacją tak, że były działania przeciwko Bogu i złamaniem tego zakazu, jeżeli ona o nim nie widziała to tylko zobaczyła, że są piękne i smaczne i smaczne no, że są dobre tak tutaj to bardzo pani profesor dziękuję pani prof. Kalina Wojciechowska z katedry wiedzy nowy testament owej języka greckiego chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie była państwa ma gościem informacje jak ja dziękuję TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut i jego program dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością czuwał Kamil Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA