REKLAMA

"To jeden z najlepszych projektów Ministerstwa Infrastruktury" Ekspert o zmianie przepisów dot.pieszych

Połączenie
Data emisji:
2020-02-03 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie kilku trzynasta 5 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu Jakub Dybalski transport publiczny PL dzień dobry uczeń dobra będziemy mówić o projekcie zmianie zmianie ustawy prawo ruchu drogowym konkretnie to już przeszło do debaty pod hasłem projektu pierwszeństwa pieszych to znaczy miałoby zostać wprowadzone prawo, które wprowadzałoby do tych kategorii opisanych wprawie drogowym tzw. pierwszego wchodzą wchodzącego na przejście dla pieszych co miałoby Rozwiń » zmieniać co właściwie oznacza, że dopisujemy taki taką sytuację, jakby to do całego szeregu sytuacji prawo drogowe tak naprawdę główna zmiana polega na tym, że w tym momencie pieszy przechodzący przez jezdnie nie jest chroniony w pełni to znaczy obecny stan prawny trochę tej masie klub to znaczy pierwszy największą proszę ma pierwszeństwo dopiero wtedy, kiedy na pasach znaczy musi się na tych pasach znaleźć dopiero wtedy kierowca powinien ustąpić pierwszeństwa w praktyce oznacza, że pieszą prawo do tego, żeby być przejechany jak to działa w praktyce to to wiemy te statystyki szokują dziś na samym końcu statystyk unijnych to to zmiana, którą proponuje minister infrastruktury w tym w tym projekcie tak naprawdę obejmuje, jakby całość sytuacji, która polega na tym, że my się musi przedostać 1 z 1 strony jest na drugą stronę jezdni znaczy największą proszenie, jeżeli skończy się bardzo przykra sytuacja jest w sądzie to teraz trudno będzie będzie jakoś wmawia się pieszemu, który został przejechany na jezdnie wtargnął to znaczy, jeżeli został przejechany leży na tej jezdni to on na to jest nie wchodzi, a te przepisy, które zaproponowało ministerstwo infrastruktury mówią największą dyskusję o tym, że pieszy wchodzący lub znajdują się już na przejściu inaczej kierowca ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu albo już, znajdując wijącą się 6, czyli po prostu kierowca musi patrzeć uważnie na to co się dzieje przed pasami tak tak trudno tak naprawdę to jest też w uzasadnieniu tego tego projektu tam tam twórcy tego projektu zwracają uwagę posłom ma zmusić kierowców do większej uwagi nie tylko na to co się dzieje dokładnie przed nim od 1 krawężnika do drugiego krążka, ale też na to co się dzieje co się dzieje dookoła przejścia dla pieszych reszta jest także to jest właściwie zaadresowane przyczyna tych nieszczęść znaczy co można powiedzieć, że polscy kierowcy jest rzeczą za szybko zbyt arogancko nieuważnie można i co, więc jak mówił można to nie mówię tak, dlatego że się tak wydaje mam takie czy popatrzę sufit idą tam za taką odpowiedź w zeszłym roku nawet w zeszłym roku był jesienią 2018 roku Instytut transportu samochodowego na zlecenie ministerstwa infrastruktury zbadał zachowania pieszych kierowców na przejściach dla pieszych to jest słynny raport, który bardzo długo leżał w ministerstwie trzeba było trochę popędzić ministerstwo, żeby go, żeby go udostępniło, ale z tego raportu on polega na na obserwacji przejść dla pieszych w 4 bądź 5 województw już teraz dokładnie pamiętam to jest kilkadziesiąt tysięcy obserwacji, jakby to badania są bardzo bardzo miarodajne z tych badań wynika, że po pierwsze to nie jest tak jak często, mówi że piesi chodzą wpatrzeni w smartfonach w ogóle nie patrzą, gdzie idą z tych badań wynika, że takie wejścia na przejście dla pieszych bez zwrócenia uwagi co się dzieje są rzadkie na generalnie co do zasady, iż bardzo uważnie przechodzą przez przejścia dla pieszych druga jest taka, że w okolicach przejść dla pieszych bezpośredniej okolicy przez pierwszych kierowcy nie więcej 85 do 90% kierowców przekracza dozwoloną prędkość, więc jeżeli mamy gdzie szukać winnych tego co się dzieje to raczej za kółkiem nie przez centrum, czyli nie zwalniają nie zwalniają dodaje to jest tak naprawdę bardzo bardzo duży problem to znaczy, jeżeli byśmy, jeżeli bez tych badań wyszło, że kierowcy często jeżdżą za szybko to mielibyśmy duży problem skorzy, jeżeli mówimy o 9% to znaczy, że przepisy ruchu drogowego w zasadzie są fikcyjne czy też gigantyczny problem i tak naprawdę to nie jest także, że ten nowe nowe przepisy, które proponuje ministerstwo infrastruktury one same siebie rozwiążą problem, że nagle Sejm za lepiej prezent pisze i nagle budzimy się w nowym kraju właśnie i wszyscy będą wszyscy będą szczęśliwi nie będzie żadnych zabitych osób na przejściach dla pieszych, ale jeżeli te przepisy będą sensownie stosowane przez sądy i sensownie używane przez policję to znaczy jeżeli, jakby kierowcy będą mieli świadomość, że rzecz, że jeżeli zrobi coś złego, jeżeli przekroczą tę prędkość co może być niebezpieczne dla innych uczestników ruchu za to spotka kara to tutaj oczekuję tego efektu to znaczy to znaczy, żeby sami kierowcy będą się naj naj naj bardziej pilnować, ale rozumiem, że tutaj mówi pan takich rzeczy, która bardzo często czy inaczej bardzo rzadko pojawia się przy polskich zmianach prawnych, czyli edukacji o budowaniu tego nowego przepisu całym działaniem takim powiedziałbym popularyzatorskie to znaczy my naprawdę musimy zmienić tą formułę w jaki sposób się zachowujemy jako kierowcy tak natomiast to jest tak naprawdę problem już od problem od wielu lat czy tylko to znów rozmawiamy o takim dosyć poważnym problemie społecznym, który narastał przez lata im z 1 rok 2 lata tego tego nie zmienimy natomiast jest to zmiana prawa to jest ten pierwszy krok to jest przede wszystkim jakby ułożenie tego prawa tak, żeby mu, żeby można było potem to prawo stosować, by nie miało nie, bo nie miał sytuacji absurdalnych to znaczy w tym momencie nawet problem polega na tym, że w ustawie mamy to, czego zaczęliśmy mamy zapisane pierwszeństwo pieszego, który już jest na przejściu dla pieszych, ale mamy z drugiej strony rozporządzenie dotyczące znaków drogowych, których w kraju, w którym zapisano, że tak naprawdę kierowca powinien uważać również na pieszego chodzącego mamy 22 różne normy prawne one są co prawda różnego rzędu, więc ustawowo jest jest ważniejsza, ale mamy pewien pewien chaos ta nowelizacja ten projekt nowelizacji, które zaproponowało ministerstwo jest prosty spójny jest jasne czy mam wrażenie w ogóle 1 z lepszych dokumentów jak ministerstwo infrastruktury ostatnimi czasy wyszedł, ale ten właśnie myśli takie uderzające, że my jednak strasznie późno budzimy bardzo późno zaczynamy dostrzegać takie takie problemy, które wydawałoby się nie powinno w ogóle zaistnieć to znaczy jak to możliwe, że ktoś, kto jedzie samochodem nie zwraca nawet uwagi nawet nie zwalnia przed tym przejściem dla pieszych to jest jednak dość szokująca obserwacji tak to znaczy też mimo świadomość tego, że jednak mimo wszystko na czym wypadki są pewnym skromnym wycinkiem tego co się dzieje na polskich drogach to znaczy ja jestem przekonany, że większość kierowców może tych badań są to uwodziciela ale, ale jednak większość surowców zwraca uwagę na to co się dzieje dookoła, jakby no nie mają na celu zabić kogoś, kto przechodzi przechodzi przez pasy, ale biorąc pod uwagę jak wyglądają statystyki w Polsce ile takich zdarzeń mamy jak są ciężkie zdarzenia czy w zeszłym roku jak ten odsetek śmierci w odniesieniu do wypadku wsie się zwiększy, więc więcej, by trochę gorzej czy mamy duży kłopot czasy jakoś próbować radzić wydaje mi się, że to jednak jest coś takiego jak norma społeczna i ta chyba to jest coś co wymaga zmiany to znaczy ja nie zapomnę cel są często opowiadam tę anegdotkę, ponieważ uważam, że ona jest zabawna, bo też pokazuje takie różnice w świadomości, kiedy pierwszy raz trafiłem do Brukseli to było wiele lat temu przechodziłem przez jezdnię i facet zwolnił widząc, że ja się zbliża w ogóle do tych pasywnych środkową bierze tak nasze decyzje jest tutaj różnimy się od innych krajów europejskich nie tylko to nie tylko kwestia Brukseli 3 czy Belgii Francji Szwajcarii, ale nudno w Czechach to jest to jest też inaczej podobne przepisy wprowadzone niedawno na Litwie tam tam też spadło ten odsetek osób zabitych na pasach tak czy by przewodnicy są zgadzam to jest to jest problem społecznej w pewnej takiej świadomości to jest czy czegoś zacząć snuć, jeżeli my stworzymy prawo, które przynajmniej po części przypomina to co jest w cywilizowanym drogą świecie to już mamy pewną postawą, której możemy, od której możemy zacząć, ale już słyszę tak run kontra argumenty zresztą nie muszę sobie nawet wyobrażać, bo tego pełno w tzw. sieci, gdzie rozmaicie autorzy piszą, że teraz to już piesi będą po prostu wybiegali wprost spotkało no ale tego nie robił oczy właśnie z tych badań, o których wspomniałem wynika że, że tego nie robiono tak samo jak jest argumentem o tym, że PiS łożą po przejściu wpatrzeni w marcu znów bada Instytut transportu samochodowego wynika to jest skromne odsetek ludzi, których którzy, którzy przechodzą przez przejście zapatrzeni smartphone pamiętajmy, że większość osób, które giną na pasach w Polsce to są osoby starsze 60 plus troszkę młodsze to jest ponad połowa tych którzy, którzy giną w Polsce na pasach nie stanie są osoby, które będą biegały na pasy nie są osoby, które ważą po pasach zapatrzone smartphone to są osoby, które czasem nie mogą zareagować NATO zrobi co robi kierowca, który pewnie zbliża się do pasów troszkę zbyt szybko ale dlaczego jest także mamy taki taką statystykę, że osoby starsze giną na pasach, bo to jeszcze bardziej niepokojące aut tym to jest to jest bardzo dobre to jest bardzo dobre pytanie na siebie bio, lecz prawdopodobnie jest szereg odpowiedzi na to NATO pytanie no, więc podstawowa jest taka, że w starciu taki starsze osoby samochodem dobrze, jakby ta starsza osoba nie ma nie ma szans, więc troszkę większa odpowiedzialność powinna spoczywać na tych, którzy prowadzą auto w momencie kiedy, kiedy wchodzą na takiej osoby wchodzą pasy wiadomo, że starsze osoby porusza się wolniej właśnie to jest widzę powód widzą gorzej mają mniejszą możliwość szybkiej reakcji na to co się dzieje np. skoczenia przed samochodem, który wyjeżdża za tego drugiego, który zaczął pierwszego, które zaczną się przed pasami to są osoby, które powinny być szczególnie chronione w Polsce nie są, więc giną to jest myślę najbardziej powalające z tego, o czym mówimy, jeżeli jest także jakiekolwiek jakakolwiek utrata czy ograniczenie mobilności, czyli to jest cecha wydawałoby się osób starszych oznacza to, że jesteś od razu w grupie podwyższonego ryzyka to naprawdę fatalne tak naprawdę polskie przepisy ruchu drogowego i też troszkę infrastruktura miasta głównym można wymieniać są przystosowane do do młodych zdrowych wysportowanych ludzi natomiast, jeżeli ktoś nie jest młody, jeżeli ktoś jedzie na wózku albo jedzie z wózkiem to bardzo często ma duże problemy i i te przepisy ruchu drogowego niestety też życie takie są łatwiej dziękuję bardzo Jakub Baltic transport publiczny PL 1317 za chwilę informacje o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array