REKLAMA

Czy LOT wzleci z Condorem? "Niemiecka firma przynosi zyski rzędu kilkudziesięciu milionów rocznie"

Połączenie
Data emisji:
2020-02-04 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 42 Jakub Janiszewski przy mikrofonie na moment zostawiamy przemówienie prezydenta Macrona w Krakowie, do którego wrócimy jutro zamiast tego omówimy sprawę, która już przetoczyła się przez polskie media, ale myślę, że jeszcze długo będziemy się lament nad logiką biznesową tego przedsięwzięcia zastanawiali, czyli przejęcie linii Condor przez polskie linie lotnicze przez przez lot dużo kontrowersji tak odpowiedziało dużo takich bardzo skrajnych reakcji Rozwiń » ze mną studia Eryk Kłopotowski ekspert rynku lotniczego dzień dobry dobry witam witam państwa, jeżeli spojrzeć na to w jakim stanie jest firma to oczywiście mówi się o pomocy, która została udzielona, którą trzeba będzie spłacić 380 000 000EUR, ale to nie jest przecież jedyny kłopot jedyne pytanie ponoć tak słyszałem, że w niemieckiej prasie akcentuje się kiepski stan Floty Kondor rzeczywiście jest linia lotnicza, która jest przede wszystkim starą linię lotniczą z lat pięćdziesiątych samoloty z miastem i samoloty też po staremu samoloty, których tych dużych samolotów wiek średni jest powyżej 20 lat ma wreszcie Belgów 767 średni wiek 24 lata będzie 75 donieść jeszcze zadają te 20 lat średnia Airbus, a 32021 lat to jest 8 takich samolotów no sporo tego jest takich staroci tak, ale myślę, że trzeba spojrzeć też na to, że jest to linia, która ma przede wszystkim bardzo dobrych klientów skupia się na rynku czarterowym rynku, który jest wysoko Marlowe to jest firma, która jest trwale rentowna tak tak nie określił, bo przynosi zyski od wielu lat to są zyski nominalnie dosyć duże, bo mówimy o kilkudziesięciu milionach euro rocznie to jest oczywiście lista mam powiedzieć czasem uzyska ze słowa, że to Thomas Cook był chory ani nie com Thomas Cook był bardzo bardzo ciężko chory i to co zabiło linii Condor to cash poolingu to jest dosyć popularna forma wysysania pieniędzy z firm, które mają wysokie obroty to samo spotkało kilka firm międzynarodowych nawet na polskim rynku, czyli spółka matka albo spółka wręcz babka ściąga całą gotówkę firmy i dokonuje płatności płatne raz w tygodniu teraz 2 tygodnie do tych dostawców, którzy są wyznaczeni zaakceptowani przez wszystkie systemy co pozbawia te niżej położone spółki de facto dobrego możliwości dobrego zarządzania gotówką, a w przypadku takim jak do jakiego doszło teraz, jeżeli chodzi o linię lotniczą kontr, czyli upadku spółki babki poprawy pozbawia matki całkowicie pozbawia możliwości wykonania jakiegokolwiek ruchu przez rentowną dobrze funkcjonującą spółkę, która jest po prostu w tej strukturze właścicielskiej trochę niżej jak to było z nastawieniem Lufthansy do kondora to jest skomplikowane skomplikowane taki trochę związek dlatego, że to były linie lotnicze, które rozwijały się trochę obok siebie Lufthansa podobnie jak lot ma biznes skupiony przede wszystkim na lotach rozkładowych, a Kondor skupił się przede wszystkim na lotach dalekodystansowych nalotach na kierunkach czarterowych na sprzedaży b2b do biur podróży mówimy tutaj przede wszystkim to co my musimy zauważyć, iż chodzi o porównanie rynku polskiego niemieckiego to, że tamten rynek jest dużo bardziej dojrzały w Polsce czartery nie wychodziły ze względu na bardzo dużą sezonowość polskiego rynku ze względu na to, że polscy turyści bardzo lubią Egipt Grecję Włochy Tunezję no i powoli kończą się kierunki dopiero odpowiedzmy roku 2 zaczynają dobrze funkcjonować kierunki trochę dalsze typu typu Sri Lanka czy czy inne bardziej egzotyczne kierunki przez chwilę próbowaliśmy w Polsce kierunków typu Panama ale, toteż nie do końca się sprawdziło natomiast rynek niemiecki bardzo dojrzałe i tam konto prowadzi nie może całoroczne loty np. na Hawaje czy np. na Alaskę tych kierunków jest kilkadziesiąt, których lotnie obsługuje no i pewnie z polskiego rynku, gdyby nie obsługiwał, dostarczając czarter to po prostu nie ma takiego klienta w Polsce to jest to jest różnica i trochę to współpraca z rozkazu opierała się na tym, że Kondor prowadził ze swoich pubów dalekie loty dla biur podróży, a Lufthansa uzupełniała Th, aby krótkimi połączeniami czy to nie jest tak, że to też może zacząć zmieniać to znaczy jednak upadek Thomasa Cooka rozumiem oczywiście, że to była firma, która nie przeszła tzw. transformacji cyfrowej, która bardzo klasyczne statyczny model wzbraniał się przed zmianami w bardzo duże koszty związane z biurami w centrach handlowych fizycznymi walorami tak na drogie miejsca w centrach miast itd. tak, ale mówi się też, że upadek tej firmy będzie oznaczało zmianę podejścia do turystyki, więc pytanie czy linie czarterowe mają przed sobą świetlaną przyszłość taka sobie, a tam to jest trudne pytanie myślę, że ten dojrzały dojrzały rynek niemiecki jeszcze przez kilka kilkanaście lat będzie bazował na tym tradycyjnym modelu, czyli kupujemy hotel i podróż jakiś tam pakiet próbujemy łączyć trochę sami te pakiety to też stoi po stronie sprzedawcy to nie jest tylko także to stoi po stronie linii lotniczej, która przecież tylko daje fotele, ale też po stronie sprzedawcy, żeby zbudować albo dawać możliwość indywidualizowania pakietów to co ciekawe, choć w sondażu to jest to, że kondory już kilka lat temu zauważył ten rynek indywidualnych podróżnych i oferuje na swoich stronach możliwość kupowania biletów bezpośrednio czy nie musi mieć dobry czas unikał jak linie rejsowe funkcję tak tak oczywiście w ograniczonym stopniu no bo skupia się tylko wyłącznie tym podróżnym, który wylatuje środy i sobotę i wraca w czwartki niedziele ale, ale rzeczywiście zauważono potrzebę zauważono możliwość zarabiania również na takim 5 czy to jest linia o ustalonej marce czczony jest ceniona i jakby powiedzieć szanowana jeśli można tak liniach lotniczych w ogóle mówić Marka kondora ma bardzo duży szacunek cieszy się estymą i funkcjonuje na tym rynku bardzo długo ma dobry profil klienta w przeciwieństwie np. do Germanii która, która upadła niedawno, którego o, której to linii profil klienta był trochę niższy nazywany często być może pejoratywnie takim etnicznym klientem Kondor cieszy się renomą rzeczywiście musi przejść pewną transformację i być dofinansowanym właśnie w jakimś obszarze to głównie chodzi, żeby to infrastruktura, czyli samoloty wciąż jest przede wszystkim chodzi o wymianę flot ja zauważam 2 możliwości bardzo ciekawych synergii to znaczy lot dzisiaj dostaje zamówione wcześniej samoloty no Max trochę stoją prawda, ale nadal nadal lot czeka na te samoloty natomiast kolejne samoloty, które dołączają do Floty LOT-u nie bardzo mają skąd, dokąd latać Okęcie jest trochę przez Hannę baza w Budapeszcie jeszcze nie funkcjonuje tak dobrze jak jak by sobie tego życzył inne bazy typu Kraków tak jak wcześniej sobie powiedzieliśmy profil klienta w Polsce jeszcze nie jest tak dobry tak przyzwyczajony do latania, żeby otwierać dalekosiężne kierunki poza Stanami Kanadą, więc tu widzę bardzo dużą energię w tym, że lot będzie mógł wykorzystywać swoje nowe czy do, dołączając do Floty samoloty do tego, żeby obsługiwać rejsy kondora druga rzecz to są linie, które i kontroli i lot wchodzą zupełnie inny poziom negocjacji z dostawcą ograniczenie kosztów na poziomie kilku procent tylko, dlatego że zwiększa się wolumen negocjacyjny dwukrotnie, jeżeli chodzi Henrik, jeżeli chodzi o paliwo, jeżeli chodzi o system sprzedaży biletów również, jeżeli chodzi o wszystkie inne dodatkowe usługi świadczone na rzecz linii lotniczej to mówimy nawet kilku kilkunastoprocentowe oszczędności oznacza setki milionów złotych, tak więc tutaj synergie zdecydowanie wystąpią to, o czym lot będzie musiał się borykać na pewno z 1 strony nauczyć kultury pracy na niemieckim rynku pomimo tego, że dzisiaj tam sprzedaje 2025% biletów jeśli chodzi o ten kierunek to jest zupełnie inaczej, jeżeli zarządza się biznesem stamtąd no i po drugie, umiejętności negocjacyjne związkami zawodowymi po obu stronach, czyli pamiętanie o o tym, że trzeba szanować tych pracowników w stylu niemieckim w Niemczech no i poradzić sobie pewnie teraz bardzo szybko rosnącymi oczekiwaniami pracowników w Polsce czyli będzie zrozumiały, że pracownicy w Polsce powiedzą no tu zwiększają nasze żądania skoro płacicie komuś na tym samym stanowisku co ja jestem w Niemczech więcej to my też chcą więcej to będzie to będzie trudności to jest na pewno bardzo duże wyzwanie, które tak przez lata lot skandalem razem wzięte będą miały około 140 samolotów z użyciem mało to już jest to już dużo to już wychodzimy z tej ligi małych małych przewoźników w Europie wchodzimy do tej średniej nawet nawet bym powiedział wyższej klasy jeszcze oczywiście nie możemy się równać z Rainerem Lufthansę KLM Air France, ale już już jesteśmy blisko wzrostem organicznym lot nie mógłby nie mógłby dojść do tej liczby w ciągu najbliższych kilku lat dzisiaj przez ten zakup myślę, że no jest jest zupełnie innym miejscu dziękuję bardzo Eryk Kłopotowski ekspert rynku lotniczego, by państwo i moim gościem trzynasta 54 za chwilę informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA