REKLAMA

Wielki chaos. Negocjacje handlowe między Wielką Brytanią a Unią Europejską

Połączenie
Data emisji:
2020-02-05 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie 146 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest dr Wojciech Paczos z Cardiff University grupa ekspercka dobrobyt na pokolenia dzień dobry dzień dobry państwu, że dobry panie redaktorze będziemy mówić o właściwie o tym co na niedawnej konferencji mówił mi się bardziej przez główny negocjator ds. warunków brexitu koniec komisji Europejskiej, który namówiony do przedstawienia takich pomysłów komisji Europejskiej na dalsze warunki negocjacji z wielką Brytanią tak Rozwiń » tego porozumienia, które następuje po brexicie i po okresie przejściowym mówił o tym w taki sposób komisja propozycję przedstawioną przez komisję Europejską zawierają zestawy dyrektyw negocjacyjnych wielu dziedzin współpracy gospodarczej sądowej spraw zagranicznych bezpieczeństwa obrony będziemy negocjować w dobrej wierze będzie nadal ściśle współpracować, kto parlamentem europejskim radą komisja Europejska naszym zadaniem będzie obrona wspieranie interesów naszych obywateli oraz Unii Europejskiej przy jednoczesnej próbie znalezienia rozwiązań, które szanują wybory w wielkiej Brytanii chodziło o ujednolicenie zasad pewnych standardów tworzenia pewnych standardów obowiązujących obie strony z drugiej strony, czyli po drugiej stronie kanału La Manche słyszymy, że wzorem dla Wielkiej Brytanii ma być raczej umowa o wolnym handlu między Unią Europejską Kanadą, czyli tzw. CETA na czym polega różnica w tych 2 podejściach, czego w zasadzie tutaj bardziej chciała komisja Europejska na oczy bardziej mówi teraz Boris Johnson zaczęła od tego języka, który bardziej mówi on mówi bardzo jasny bardzo precyzyjnie, jakiego rodzaju sale będą prześwietlać Unii Europejskiej natomiast o całej Wielkiej Brytanii mówi próba znalezienia rozwiązania, czyli nawet nie znajdziemy rozwiązanie, że będziemy próbować tylko gdzieś tam właśnie być może to się uda nie do końca wiedząc, jakie są wybory w wielkiej Brytanii i z drugiej strony mamy Borisa Johnsona, który właśnie właściwie co chwila mówi coś innego to znaczy z 1 strony to jest taka nadal z drugiej strony paradę padła propozycja to bardziej było jednak Australia, więc cieszyć się pojawia Szwajcaria bardzo często oczywiście alternatywa, że w ogóle nie było żadnej umowy tylko zasady tam ludzi oczywiście tych organizacji handlu tak jak handlują ze sobą różne kraje świata, więc trudno trudno uznać Unii Europejskiej, jaki właściwie są cele negocjacyjne Wielkiej Brytanii to jest pierwszy problem natomiast bardziej pokazał, że Europejska będzie negocjowała pakiet i to jest istotne znaczenie nie będzie oddzielnych na zdjęciu od stolików do każdego zagadnienia tylko cały pakiet musi być uwzględnione całościowo nie tylko gospodarka nie tylko przepływ ludzi również bezpieczeństwo również dane również obrona również współpracę sądowniczą również przestrzeganie wzajemnych zasad to co różni wielką Brytanię od Kanady to jest to tylko ta jest większa jest większą gospodarką niż Kanada jest bliższa gospodarką Unii Europejskiej niż Kanada i czasem też odróżnia ustali, że ustawa bardzo małe procent handlu z Unią Europejską, a wielka Brytania o pomoc tego handlu ponad połowa no właśnie tutaj warto powiedzieć pewnej gradacji tych umów międzynarodowych prawda znaczy to, jakiego rodzaju umowy mają podpisaną Szwajcaria Norwegia z Unią Europejską jest zupełnie innego niż ich pozycja Kanady czy Turcji czy Australii, więc trzeba pamiętać o tym, że faktycznie to się da uszeregować i ten stopień bliskości bądź oddalenie od Unii Europejskiej to nie jest rzecz jednorodny dla wszystkich tych umów tak w ekonomii jak rozumiem rozróżniamy 4 rodzaje stosunków między państwami gospodarczych 1 to jest brak umowy czy też możliwe nie potrzeba umowy, żeby można było handlować między sobą np. Unia Europejska nie ma mowy o wolnym handlu Stanami Zjednoczonymi i handluje jest wtedy trudnego trzeba płacić opłaty obowiązują wedle stawek świata organizacji handlu, żeby te były niższe trzeba poprzeć tzw. mowa w wolnym handlu i jest to co Unia Europejska ma z Kanadą tylko w obecnej sytuacji z skomplikowany nowoczesnej gospodarki to nie jest tylko umowa o stawkach celnych to jest umowa o o nazewnictwie o całym szeregu całym szeregu szczegółów co się ma znajdować na etykietach w jaki sposób rozpoznajemy właściwości sądu tak dalej tak dalej koło umowę z Kanadą Unia Europejska negocjowała 7 lat i napary przepadła w parlamencie Valon, więc to nie jest to nie takie proste, żeby taką umowę podpisać w trzeci stopień tych tych relacji Unia celna wtedy uwagę myślę, że nie tylko handlujemy ze sobą bez cła, ale również nakładamy te same wysłana na towary pochodzące z zewnątrz, a czwarty stopień to jest jednak rynek czy wszystko co produkujemy w naszym kraju np. w Polsce możemy natychmiast sprzedawać 27 krajów Unii Europejskiej bez żadnych dodatkowych kosztów bez żony dodatkowych procedur w tej chwili kilka pytań w tym ostatnim najbliższym z najniższym stopniu właśnie jednolitym rynku niż ostatnio współpracę i będzie w tej chwili musiała podejmować trudne decyzje to znaczy co chce zachować z tego zrezygnować ale by w tym jednolitym rynku zostać musimy opowiedzieć musiałby płacić tak samo jak płaci Szwajcaria Norwegia prawda słynne np. kontrybucja szwajcarska, czyli płacić za dostęp do wspólnego rynku jako kraj zewnętrzny względem Unii Europejskiej no właśnie Norwegia Szwajcaria ma taką sytuację, że de facto przyjmują prawodawstwo europejskie bez możliwości wpływania na nie bez możliwości głosu w tej chwili kapelana w takiej samej sytuacji w tym okresie przejściowym to jest gospodarczo bardziej korzystne niż niż jakiekolwiek inne działania natomiast deklaracje polityków padały już tak jest oczywiście będzie ta na sprzedaż wykonają dywergencja, czyli rozdzielenie regulacyjne wieka zamiast się regulować inny sposób niż Unia Europejska prawdopodobnie w sposób bardziej ten teren ma być bardziej regulowane w związku z tym nastąpi rozjazd tutaj regulacyjny między wielką Brytanię Unii Europejskiej co uniemożliwia pozostawanie we wspólnym rynku i teraz z czego wielka Brytania zrezygnuje, żeby dostać ten to możliwość samostanowienia negocjowanie własnych umów to jest trudny wybór Wielkiej Brytanii co będzie to będzie ten przedmiot tych nagłych trudnych długich negocjacji, które podejrzewam, że nie skończą się do końca tego, ale co pan co się kryje pod tym stwierdzeniem z czego wielka Brytania zrezygnuje, o czym pan mówi teraz co 3 z 3 elementy, które chciałbym podjąć decyzje, których do tej pory jak w tamtych decyzji nie musiał podejmować pieszy jest stopień dostępu do rynku to znaczy co możemy eksportować do Unii Europejskiej po jakich stawkach i jakie są procedury przy eksporcie też tych procedur nie ma żadnych właściwie jeśli towar spełnia regulacji brytyjskie to może natychmiast zostać wysłane gdziekolwiek Europy druga rzecz to są otwarte granice, żeby utrzymać ten dostęp do jedno do jednolitego rynku trzeba mieć trzeba tworzy granice na przepływ kapitału przepływ towarów przepływ usług przede wszystkim przepływ osób tutaj będą trudne decyzje do podjęcia właściwych w Brytania zdecydowała o brexicie m.in. z powodu wysokiej emigracji, którą chce ograniczyć strzeże stronę w tej chwili bezrobocie bardzo niskie i wielka pytania potrzebuje imigrantów, więc jak rozwiąże ten dylemat to jest dla nas istotne dla polityki gospodarczej nie wiadomo czwarta rzecz trzecia jest zgodna z przepisów właśnie to, o czym mówiliśmy, że pewne regulacje Unii Europejskiej muszą być przestrzegane zapewnia wszystkie muszą być przestrzegane przez tylko pytanie drogową tego nie chce, ale jeszcze nie do końca, których napastnicy przestrzegać zależności od tego z której będzie chciała się wypisać nam ze współpracy sądowej czy rozpoznawania tej tej jurysdykcji sądów europejskich na załatwienie spraw m.in. stroje, które dotyczą Wielkiej Brytanii wtedy będzie musiał rezygnować z tego dostępu do rynku i płacić płaci wysokie cła to bardzo ciekawa sytuacja politycznie prawda jest ten moment, kiedy Okaj udało się już, jakby do pro do jeszcze ten Brexit co dalej were prawda to, o czym wszyscy Premiership mówili wszyscy wszyscy dwoje w zasadzie tak powiedzieć, ale to jest moment, kiedy trzeba uzasadnić, dlaczego ten gest w ogóle przeprowadzono prawda na dobrą sprawę, że co ludziom wmówiono i po co to było, żeby ten cały Dyrekcji zrobić to jest bardzo ciekawa sytuacja jak, bo w związku z tym poradzi koncepcyjny trudno powiedzieć jak dzisiaj do końca nie wiem, jaka jest nawigacja, bo nie ma spójnej narracji po co właściwie brak było to by było dosyć minister społeczeństwo zmęczone obserwowaniem tego tego festiwalu tych ciągłych negocjacji ze zajmujących się kolejnych umów i dlatego że rzeczką wierzyło on stanowić to jest takie proste wystarczy ten brak załatwić tak naprawdę czasem załatwi brexitu po dzisiaj wiele państw w sprawie identycznej sytuacji, jaki kilka dni temu, kiedy jeszcze była członkiem Unii Europejskiej tylko forma już faktycznie ciągle przestrzega wszystkich umów europejskich faktycznie ciągle jest jednolitym rynku i dopóki się nie skończy na okres przejściowy co dalej będzie dosyć komfortowa sytuacja dla dla mieszkańców, bo jeszcze nie odczuwają żadnych negatywnych skutków poza tymi, że inwestycje w kraju spadły na skutek niepewności, która ogarnęła firm, które nie wiedzą, jakie będą musiały wypełniać formularze, jakie będą musiały płacić stawki celne i co będą musiały, jakie regulacje prawne towary można było importować eksportować, a spektakl zajmujących się negocjacji może jeszcze wróci pewnie wróci na pewno wróci na pewno wróci też decyzja o, o których rozmawialiśmy w kwestii otwartość na emigracji kwestia wartości notowanych w kwestii zgodności przepisów będą chciały podjąć do czerwca tego roku o wtedy zacznie się festiwal ustalania i i uchwalania tych umów ja tylko przypomnę, że Europie 27 w tej chwili w europejskich krajów każdy parlament, a w niektórych krajach parlamenty regionalne będą musiały taką umowę z wielką Brytanią ratyfikować sprzeciw nawet najmniejszego z członków Europejskiej całą cały proces może może wykoleić to jest bardzo trudne wyzwanie tego czasu jest bardzo mało i decyzja ta dylematy gospodarczych, które będą aktor będzie trzeba podjąć będzie musiał, więc są dosyć szybko komunikować swoim wyborcom, którzy też nie do końca mieli Jasną wizję tego co właściwie się będzie działo o tym, 31stycznia dziękuję bardzo dr Wojciech Paczos Cardiff University grupa ekspercka dobrobyt na pokolenia 1418 za chwilę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA