REKLAMA

Buzek i Dowgielewicz o transformacji energetycznej

Gościnnie w TOK FM: Polityka Insight podcast. Energia do zmiany
Data emisji:
2020-02-05 17:40
Prowadzący:
Czas trwania:
25:44 min.
Udostępnij:

W dzisiejszym podcaście gościmy Jerzego Buzka, byłego premiera i przewodniczącego Parlamentu Europejskiego, który mówi, że polski rząd popełnił błąd, kiedy nie przyjął celu neutralności klimatycznej. I powinien go szybko naprawić, by zabezpieczyć środki z Unii na transformację energetyczną. Buzek podkreśla, że gaz będzie dla Polski doskonałym paliwem na okres przejściowy. Naszym drugim rozmówcą jest Mikołaj Dowgielewicz, dyrektor generalny w Europejskim Banku Inwestycyjnym, który uważa, że sektor prywatny powinien hojnie dołożyć się do finansowania transformacji energetycznej w Polsce i Europie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry słuchacze państwowego podcastów polityki ministra energii do zmiany w naszej audycji opowiadamy o najważniejszych wiadomościach sektora energetycznego omawiane zmiany regulacyjne i najnowsze trendy technologiczne z naszymi gośćmi dyskutujemy o konwencjonalnych i odnawialnych źródłach energii oraz polityce polskiej Europejskiej mierzą się też tematem zmian klimatu i tego w jaki sposób wpłynie na nasze życie nazywam się Robert Tomaszewski i zapraszam na dzisiejszą Rozwiń » audycję jest to 4lutego w pierwszej części dzisiejszego podcastu rozmawiam z Jerzym Buzkiem byłym premierem przewodniczącym parlamentu Europejskiego o neutralności klimatycznej i o tym jak zmieni polską energetykę drugiej części moim gościem będzie Mikołaj Dowgielewicz dyrektor generalny europejskim banku inwestycyjnym, z którym dyskutujemy o tym jak sfinansować Europejski zielony ład i polską transformację energetyczną panie premierze jesteśmy grubo ponad miesiąc od publikacji przez komisję Europejską założeń Europejskiego zielonego ładu, który ma być taką mapą drogową transformacji energetycznej Unii Europejskiej chcemy pana cieszy kolejności zapytać jak cel neutralności klimatycznej, który przyświeca temu ładowi jest najważniejsze pod kątem realizacji klimatycznych ambicji Unii jako zmieni naszą energetykę biorąc pod uwagę postęp jak już dokonał i te wyzwania, które stoją teraz przed nami zmiana polskiej energetyki będzie szła w tym samym kierunku jak w zasadzie idzie już od pewnego czasu tylko jakoś tak bardzo nieśmiało, a nawet boimy się do tego przyznać przecież dzisiaj produkujemy węgiel nie najlepszej jakości dodatkowo po bardzo wysokich kosztach i opłaca nam się sprowadzać węgiel Rosji i to kilkanaście milionów ton rocznie, a nasz Polski zalega na zwałach przy kopalniach, a więc tego wynika, że my się wycofujemy w sposób naturalny własnego węgla nie chcielibyśmy chyba dofinansowywać rosyjskiego węgla poza tym co to za bezpieczeństwo energetyczne skoro węgiel to naszych elektrowni czy nawet może naszych piecyków sprowadzamy z Rosji musimy od tego odejść w kierunku energetyki odnawialnej gazu oczywiście znacznie lepszego ogrzewania systemowego w osiedlowych i ciepłownie czy miejskich elektrociepłowniach wysoko sprawnych także prosumenckiej energetyka Obywatelska, czyli te małe elektrownie czy produkowanie ciepła na własne potrzeby to jest rozwiązanie na przyszłość to, że powinna rozwijać w taki program jak czyste powietrze, który jest bardzo blisko tego, o czym mówimy w tej chwili ten program jest bardzo opóźniony nawet wstrzymany, bo nie dostosowaliśmy się do standardów europejskich, które są oczywiste przecież bierzemy pieniądze z różnych źródeł europejskich świetnie to nam wychodzi, ale trzeba stosować europejskie standardy nie więcej ten program czyste powietrze trzeba w pełni rozkręcić jak najszybciej, bo przecież toniemy w smogu jesteśmy najbardziej zanieczyszczonych pod tym względem kraje Europy tu centrum tej polskiej dyskusji na temat transformacji energetycznej oczywiście pojęcie sprawiedliwej transformacji, które nasi dyplomaci odmieniają przez wszystkie przypadki w Brukseli w grudniu podczas rady Europejskiej Polski rząd zdecydował się wyłączyć z celu osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku, argumentując to m.in. tym, że właśnie chcemy zabezpieczyć jak najwięcej tych środków dla Polski w ramach sprawiedliwej transformacji mamy dla, który upływa w czerwcu wtedy rada Europejska wróci do Polski Polska zdecyduje się chce przyłączyć do tego celu czy nie czy pana zdaniem dobrze zrobiliśmy wyłączając się tego celu i czy realnie coś uzyskamy źle zrobiliśmy zdecydowanie źle to rozporządzenie dotyczące funduszu sprawiedliwej transformacji właśnie wróciło do parlamentu Europejskiego, mówi że wróciło po przecież rok temu ja zaproponowałem taką poprawkę, bo nie było w ogóle takiego funduszu wieloletnim budżecie Unii Europejskiej zaproponował fundusz sprawiedliwej transformacji na początek parę miliardów euro to potem można przemnożyć czy zwiększyć o różne fundusze towarzyszące temu funduszowi, a więc to wróciło do parlamentu Europejskiego leży na stole będziemy nad tym pracować w najbliższym czasie i są to zasadne pytanie, dlaczego Polska ma być uwzględniona w tym funduszu, dlaczego jest największym beneficjentem, bo jesteśmy największym beneficjentem Unia Europejska proszę mi wierzyć traktuje nas raczej sprawiedliwie panie redaktorze najlepszy dowód to jest taki my chcemy osiągnąć duży skok w redukcji emisji c 2 do roku 2030 jako Unia Europejska mamy zaplanowane 32% energetyki odnawialnej w całej Unii, ale Polsce proponuje się 2000 trzydziesty rok 25% energetyki odnawialnej inne kraje będą miały 4050 średnio 32% od Polski nie wymaga się 32% po wiadomo, że to dla nas trudne mówi się nam 25% zróbcie tyle dzisiaj mamy około 14 to jest duży wysiłek, a więc nasze traktuje w dużym stopniu sprawiedliwie biorąc pod uwagę to, że mamy inny początkowy punkt, więc teraz chcemy być specjalnie traktowani finansową w ramach Unii Europejskiej w tej transformacji energetycznej i w ogóle transformacji naszego rolnictwa transportu budownictwa przemysłu, bo to jest nie tylko energetyka to musimy być programie w programie neutralności klimatycznej, a my na ostatniej racie w czerwcu odmówiliśmy udziału czekamy pół roku nie bardzo rozumiem, dlaczego czekamy, a ja pana zdaniem powinniśmy wykorzystać pół roku, jaki może być taki realne wyniki tego nie bardzo widzę przecież te decyzje odnośnie tego w jaki sposób można, by Polsce pomóc transformacji energetycznej właśnie zapadł już parę miesięcy temu od roku sprawa jest aktualna de facto wiadomo, że przewiduje się właśnie Polskę jako głównego beneficjenta tych funduszy, więc tutaj jakiś może wzrosnąć do tego się rozmowy cały czas sprawie nowego wieloletniego budżetu Unii, więc być może Warszawa mając te kilka miesięcy będzie w stanie jeszcze wynegocjować jakiś większy kawałek tego unijnego tortu budżetowego być może trudno mi powiedzieć, że tak rzeczywiście będzie decyzja w sprawie budżetu będą podejmowane w drugiej połowie roku, a więc moim zdaniem żadne zasadnicze decyzje do czerwca nie zapadną, a rozumiem, że czerwiec jest takim granicznym miesiącem, który moglibyśmy wejść w program, a więc proszę bardzo ja nie mam nic przeciwko temu, żeby nam się udało jeszcze coś dodatkowego załatwić, ale na razie są problemy w parlamencie europejskim rozporządzeniem, które dotyczy funduszu sprawiedliwej transformacji, bo padają zasadne pytania, dlaczego Polska jest głównym beneficjentem funduszu skoro nie uczestniczy w programie unijnym, ale zdaniem duży może zmienić to znaczy ta fala ja będę robił wszystko wierzę, że również inne posłanki posłowie z Polski, żeby obronić pozycję Polski, mimo że nie jesteśmy w tym programie, żeby jednak pozostało tak jak jest w tej chwili tak jak jest w propozycji komisji Europejskiej Polska dostaje najwięcej niemal 30% tego funduszu 1 z większych, jeżeli nie największych pytań dotyczących transformacji energetycznej w Europie w Polsce jest rola gazu i tego ile będziemy mieli i jak ważny będzie w tym przejściu od energetyki Węglowej ku odnawialnym źródłom energii w Brukseli słychać, że wczoraj umarł węgiel dzisiaj powoli umiera gaz, toteż widzimy decyzjach europejskich instytucji finansowych takich jak Europejski bank inwestycyjny, który po 2022 roku nie będzie finansował projektów gazowych to samo widzimy Unii tak stanowi, więc Unia powoli zmienia regulacje coraz bardziej na niekorzyść gazu czy pana zdaniem Polska, która ma 80% węgla w miksie energetycznym i widzi wykaże paliwo, które może być tym paliwem na okres przejściowy powinna mocno inwestować tam infrastrukturę gazową jednocześnie powinna brać pod uwagę ryzyko, że za kilkanaście maksymalnie kilkadziesiąt lat to wszystko co teraz budujemy trzeba będzie odpisać będzie nic niewarte, ponieważ infrastruktura nie będzie wykorzystywana, ponieważ nie będzie gazu co powinniśmy Struga w tym czasie także nie będzie panie redaktorze, bo wg tych propozycji, które się w tej chwili buduje za 1,5 roku najpóźniej będą na stole nowy rynek gazu Unii Europejskiej to będzie dużym stopniu gaz odnawialny wodór, który będziemy dodawać do przesył gazu będzie to również gaz syntezowy itd. itd. jak go sporo tego nowego gazu odnawialnego gazu, a więc to, o czym pan redaktor mówi dotyczy gazu ziemnego, czyli w zasadzie metanu i ten będzie zapewne powoli wycofywała się w czasie, kiedy mamy przejść do innej energetyki w ciągu następnych 2030 lat nowego przemysłu nowy sposób transporcie także w rolnictwie to gaz się bardzo przydał nie tylko na wielu innym kraju gaz ziemny ten tradycyjny i warto nadal inwestować, a powiem tylko żałować należy, że 20 lat temu rząd, za które były odpowiedzialne podpisał wszystkie niezbędne porozumienia z Norwegią zdaniu niestety nasi następcy odstąpili od budowy rurociągu, który teraz będziemy mieli lada dzień lada miesiąc bardzo dobrze, bo moglibyśmy przez 20 lat inwestować spokojnie z poparciem wszystkich instytucji finansowych w gaz ziemny, dlaczego to jest takie ważne panie redaktorze Amerykanie kilka lat temu może dekadę temu zrobili mocne przejście z węgla na gaz ziemny, czyli gaz z łupków, bo to jest to samo inaczej się go wydobywa gazu łupków taki zwykły naturalny gaz, ale w rezultacie chemicznie to jest dokładnie to samo dzięki temu przejściu mieli znacznie lepszy wynik niż Unia Europejska tak bardzo nastawiona na polityczne działania mieli lepszy wynik niż Unia w zakresie redukcji emisji od 2, a więc gaz ziemny na okres przejściowy jest doskonałym rozwiązaniem, zwłaszcza do Polski przy eliminowaniu np. naszych Kopciuch indywidualnych czy w ogóle o grze nic, o której tak bardzo ważny, więc ja żałuję, że tak szybko następuje ograniczenie ich żałuje już nie dopilnowali tak poważnej inwestycji jak ta, którą 20 lat temu była podpisana z Danią Norwegią panie premierze bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję pięknie panie dyrektorze jak sfinansować transformację energetyczną w takim kraju jak Polska wydaje mi się, że dla wszystkich jest jasne w Europie Polska to 1 z tych krajów Unii, w którym ta transformacja będzie najgłębsza to oczywiście wynika z tego, że Polska jest bardzo zależna od brudnych źródeł energii litewskim od węgla kamiennego, ale także z tego, że Polska jest krajem, który po prostu dosyć wolno zmienia ten swój tzw. miks energetyczny, czyli to, jakie źródła energii są wykorzystywane w gospodarce w związku z tym, tym bardziej ta Góra, która przed nami stoi w Polsce wydaje się bardzo wysoka myślę, że są 2 elementy, których należy wspomnieć po pierwsze, środki publiczne i trzeba bardzo mądrej strategii łączenia różnych środków razem tam przykład Unia Europejska stworzyła tzw. fundusz modernizacyjny, który jest finansowany z rezerwy uprawnień do emisji co 2, czyli wszystkie kraje Unii Europejskiej ich certyfikaty emisyjne składają się na pewną rezerwę z tej puli finansowane są projekty 10 krajach najbiedniejszych Unii najbardziej zależnych od węgla bardzo ważna jest w jaki sposób Polska wykorzysta tę pulę pieniędzy Europejski bank inwestycyjny będzie partnerem w tym projekcie będzie też doradzą co do tego jak te środki można wykorzystać być może będzie współfinansował też takie projekty, ale bardzo wiele zależy od Polski krajów, które ten mechanizm obejmie po drugie, będą środki publiczne z budżetu Unii i Europejskiego banku inwestycyjnego, które będą dotyczyły transformacji stricte energetycznej, ale także ocieplania budynków termoizolacji będą w dużej mierze dotyczyły transformacji, czyli przekształcenia gospodarki w regionach chodzi przede wszystkim o to, żeby ludzie, którzy tracą pracę w związku z tymi zmianami mogli znaleźć inną prawdopodobnie lepszą pracę i trzecia wreszcie rzecz chodzi o to, żeby gospodarka była mniej zależna od tych brudnych źródeł energii, a większym stopniu od energii Zielonej i tutaj też są potrzebne inwestycje do tego są potrzebne środki publiczne, ale chcę powiedzieć rzecz najważniejsza tak naprawdę rewolucja może się tylko dokonać wtedy jeśli te środki publiczne będą zaczynem większego projektu, gdzie tak naprawdę gros środków będą środki pochodzące z sektora bankowego czy środki prywatne i tu jest ta zmiana zachowania banków komercyjnych instytucji finansowych komercyjnych już następuje, ale bardzo powoli myślę, że to przyspieszy w najbliższych 23 lat państwowe koncerny energetyczne w Polsce, które mierzą się z tym wyzwaniem transformacyjnym doskonale sobie zdają sprawę z tych reguł gry, które są obecnie na rynku znacznie mniej mają węgla w swoim miksie paliwowym tym większa jest dostępność danych do tego finansowania, ale biorąc pod uwagę to, że cały czas ta infrastruktura Węglowa jest gwarantem stabilności tego, że mamy prąd w Miastku one i z każdym rokiem mają coraz gorsze standing finansowy są coraz bardziej dokapitalizowanie co widać ich kursach giełdowych, a jednocześnie te potrzeby związane z zapewnieniem bezpieczeństwa są stałe bądź te rosną, ponieważ gospodarka rozwija w związku z tym w jaki sposób koncerny powinny zmienić swoją politykę to jest bardziej pytanie oczywiście do właściciela, czyli skarbu państwa, żeby zacząć pozyskiwać odpowiednią ilość środków na przeprowadzanie tej transformacji tak oczywiście ma pan rację co do analizy tego jak wygląda sytuacja państwowych przedsiębiorstw spółek skarbu państwa natomiast wydaje się, że one też nie uciekną od momentu prawdy po pierwsze, zobaczymy jak będzie kształtowała cena uprawnień do emisji i tutaj raczej dobre wiadomości się dla nich nie należy spodziewać to cena może szybko rosnąć także w wyniku zmian regulacyjnych, które także w ramach tego zielonego ładu, który komisja Europejska przedstawia przedstawia będzie przedstawić do połowy przyszłego roku różne elementy tego pakietu myślę zatem, że tak naprawdę dywersyfikacja portfolio inwestycyjnego jest absolutnie konieczna także z perspektywy tych przedsiębiorstw pierwsze Jaskółki widzę jako Europejski bank inwestycyjny ostatnio podpisaliśmy 2 duże projekty w Polsce w Wielkopolsce na Pomorzu i dostaną rozmawiamy też inne prawa tak to są projekty wiatrowe rozmawiamy też innych projektach i myślę, że to jest nieuniknione i jeśli już nic nie zmieni to może będzie to bardzo powolna ewolucja, ale liczę na to, że tak naprawdę te zmiany w otoczeniu także zmiany w otoczeniu politycznym w tym sensie, że wzrastające znaczenie polityczne kwestii ochrony klimatu może spowodować jednak dosyć szybkie przestawienie zwrotnicy myślę, że w Polsce jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich przestawienie zwrotnicy, a długofalowa strategia wydaje nam się czasami rzeczy zupełnie trudno łatwiej nam czasami wchodzić po prostu pełnym entuzjazmem rewolucję i w związku z tym zobaczymy może być może to będzie dotyczyło także tego sektora, jaka będzie rola Europejskiego banku inwestycyjnego w tym całym procesie nie jest takim 1 z filarów Europejskiego zielonego ładu tego w jaki sposób będzie finansowany macie mobilizować jako abi bilion euro 2030 roku przeistoczyć się Europejski bank klimatyczne co tak naprawdę znaczy jak będzie wasza rola co się kryje pod tym sformułowaniem bank klimatyczny może lepiej zacząć od tego co oznacza banki maty czy to oznacza, że tak naprawdę całe nasze portfele kredytowe wszystko co robimy będzie zgodne z założeniami porozumienia paryskiego w sprawie ochrony klimatu poza tym oznacza to także fakt, że kryteria związane z ochroną klimatu i równowagę środowiska będą częścią kryteriów przyznawania pożyczek z Europejskiego banku inwestycyjnego przede wszystkim powiem tak bije odgrywa bardzo poważną rolę jeśli chodzi o finansowanie projektów wraz z innymi graczami na rynku finansowym, czyli chodzi o mobilizowanie innych środków nie chodzi o to, żeby PiS finansowało 100% danego projektu, bo nigdy tego nie robimy w Polsce i w innych krajach, które przechodzą bardziej dramatyczny będzie przechodził bardzo dramatyczną tą rewolucję energetyczną są takie, które będą bardziej tak mówi o tym, kraju, które np. naszym regionie będziemy mogli finansować do 75% danego projektu nie do 50% tak jak normalnie ma to miejsce natomiast chodzi w końcu o to, żeby finansować zawsze 100%, czyli do tego potrzebujemy często graczy rynku komercyjnego i EBI jest taką gwarancję jakości takim stemplem, który pokazuje, że projekt jest Warty tego, żeby finansować bezpieczny ma sens ekonomicznie to jest bardzo ważna rola oprócz tego lepiej oczywiście tak jak pan powiedział ma zamiar sfinansować zmobilizować 1 000 000 w skali najbliższej dekady, ale to nigdy nie będą środki wystarczające i ta mobilizacja sektora prywatnego jest bardzo bardzo ważna to zarówno w Europie jak na całym świecie, gdzie widział 130 krajach na świecie mamy projekty i ostatnia rzecz, której powiem, która jest też ważna była pionierem zielonych obligacji 2007 roku teraz jest pionierem takich obligacji, które zwiążą się z celami zrównoważonego rozwoju np. na projekty wodne dotyczące chociażby dostarczenia wody pitnej do miast w związku z tym my widzimy siebie także jako lidera na rynku obligacji po to, żeby też mobilizować pokazywać innym także innym bankom rozwojowym na całym świecie w jaki sposób można wspierać cele zrównoważonego rozwoju jest też ważna rola lepiej jak budować taki finansowy soft Power Unii, żeby inne kraje chciały naśladować wspólnotę w tych dążeniach klimatyczna BMI ma być taką forpocztą, tworząc standardy czy to w polityce kredytowej czy finansowaniu konkretnych projektów biedniejszych krajach, które przechodzą transformację, ale jednocześnie komisja proponuje wprowadzenie czegoś takiego jak Carbon Tax, czyli podatku węglowego podatku od śladu cały 2, który zbiera bardzo krytyczne recenzje naszych partnerów pozaeuropejskich to ma być taki, bo jak rozumiem wy jesteście trochę taką marchewką i przykładem tego jak sobie poradzić, a tym kijem unijny ma być Carbon Tax jak pana zdaniem powinien być wprowadzany ten Carbon Tax tak, żebyśmy nie zdestabilizowała tylko handlu, ale jednocześnie mieli jakiś instrument wpływania na politykę klimatyczną w innych krajach Pm szczerze ja myślę, że dyskusja o tym, podatku Węglowym czy raczej cle Węglowym będzie ewoluowała powiem najpierw coś pozytywnego zachęcającego po pierwsze, spójrzmy na ewolucję dyskusji na temat podatku od gigantów handlu elektronicznego, czyli takich firm jak Amazon Facebook itd. tak naprawdę ta dyskusja zaczęła się od momentu, w którym Amerykanie dzień nie ma mowy nie będzie takiego rozwiązania od tego czasu upłynęło parę miesięcy mamy moment, który teraz OECD spotyka się i wydaje się, że przynajmniej część tego rozwiązania jest dosyć bliska dogadania może się też okazać, że cała ta idea zostanie w jaki sposób uzgodniona w Paryżu, więc w, jaki sposób wydaje się, że nie ma co przywiązywać do status quo czy do tego co mówią różni aktorzy w tej chwili pamiętam dokładnie to dyskusję początek dyskusji o podatku od gigantów handlu elektronicznego też połowa krajów mówi absolutnie nie, a teraz także Unia de facto ma prawie wspólne stanowisko i Paryżu wydaje się, że rozwiązanie może powstać będzie obowiązywał globalnie może tak będzie też z podatkiem śledztwem dotyczącym c 2, ale może być też tak, że rzeczywiście nie będzie porozumienia nawet w unii może też nie będzie porozumienia co do innego podatku, który dotyczy biletów lotniczych może nie będzie porozumienia co do podatków czy zmiany struktury podatkowej opodatkowania energii to też będzie część propozycji zielonego ładu, która przyjdzie z komisji Europejskiej różne rzeczy mogą się wydawać bardzo trudne politycznie, ale nie stawiałbym na kreski, bo wydaje mi się, że jest też duża presja polityczna zdolna jednak polityka się bardzo zmieniła w ostatnich latach w Europie, więc przynajmniej w Europie może się okazać, że porozumienie będzie teraz jak to wpłynie na relacje z naszymi różnymi partnerami zobaczymy, dlatego że myślę, że pamiętajmy o tym, że Unia Europejska nadal jest największym wspólnym rynkiem i każdy z gigantów gospodarczych od Amerykanów po Japończyków Chińczyków, wliczając to wszystkim zależy na tym, żeby Unię Europejską jak najbardziej korzystny sposób handlować, a jeśli tak to myślę, że wszystko będzie przedmiotem rozmowy i Unia ma o tyle wygodną sytuację, że w przypadkach polityki handlowej jest 1 głos unijny, czyli jest komisja Europejska, która reprezentuje całą Unię i to bardzo jednak też ułatwia dyskusję myślę, że sprawa jest otwarta natomiast diabeł tkwi szczegółach zobaczymy jak sytuacja się będzie rozwijała Amerykanie grożą dosyć jasno, że takie prowadzenie tego rodzaju mechanizmu będzie skutkowało kontry cłami np. na eksport europejskich samochodów na amerykański rynek, więc na pewno ta dyskusja wokół tego będzie zaogniona dobrze, ale część np. niemieckich samochodów produkowane w stanach jeśli się nie nie jestem ekspertem od samochodów, ale wydaje się, że to nie jest takie wszystko oczywiste torebki Louis Vuittona też produkowany już w stanach takie, iż dobrze pamięta w Teksasie, więc myślę, że jest to kwestia zobaczymy jak się to sytuacja rozwinie podatkiem od gigantów technologicznych, którym mówiłem przed chwilą było dokładnie tak samo Amerykanie też grozili sankcjami apotem skończyło się także jest jakiś rodzaj postępu Niechcę już porozumienie z Amerykanami, ale wydaje się, że sprawa posła do przodu, więc zobaczymy amerykańska administracja też może zmienić może, by się zmienić polityka amerykańska te sprawy trwają to nie jest tak, że to się wszystko wydarzy przeciągu 23 miesięcy panie dyrektorze bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo co jeszcze powinniście wiedzieć rada nadzorcza PGE zamknęła konkurs na nowy zarząd spółki bez rozstrzygnięcia w komunikacie nie podano powodów decyzji prezesa koncernu wciąż pozostaje Henryk Baranowski, który zarządza PGE od 2016 roku podczas wizyty prezydenta Emmanuela Macrona zawarto polsko-francuskie partnerstwo strategiczne, w którym oba kraje zobowiązały się kontynuować wysiłki na rzecz realizacji celu neutralności klimatycznej to 2050 roku, a także podjąć współpracę nad globalnym paktem na rzecz środowiska spółki skarbu państwa nie będą już wprowadzać węgla z zagranicy zapowiedział w radiu RMF FM ministra lub państwowych Jacek Sasin wicepremier stwierdził, że państwowe firmy surowiec ze Wschodu importuje PG i Węglokoks, ale robią to też prywatne firmy, ponieważ węgiel z Rosji jest konkurencyjny pod względem jakości i cenę w i to wszystko w dzisiejszym odcinku Energi do zmiany na kolejny zapraszam w przyszłym tygodniu aż spotka znajdziecie państwo na sam śladzie Spotify i wadium zapraszam do słuchania obserwowania i komentowania usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: POLITYKA INSIGHT PODCAST. ENERGIA DO ZMIANY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA