REKLAMA

Ewa Pilawska: Teatr wyzwala w nas potrzebę mówienia prawdy

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-02-07 19:00
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
22:34 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Ewa Pilawska, Rozwiń »
dyrektor Teatru Powszechnego w Łodzi, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych.
Festiwal od 8 lutego w Łodzi.

Ewa Pilawska: "Teatr powinien być spójny, nie ma teatru bez odbiorcy. Powstają bardzo ważne spektakle w miejscach nieoczywistych takich jak Gniezno. Mapa teatralna Polski uległa zmianie. Dominującym tematem wszystkich spektakli jest przemoc" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gościem kultury osobistej dzisiaj Ewa Pilawska dyrektorka teatru powszechnego w Łodzi i dyrektor artystyczny Międzynarodowego festiwalu sztuk przyjemnych i nieprzyjemnych witam serdecznie witam dobry wieczór spotykamy się, bo już jutro w łódzkim teatrze powszechnym rozpocznie się dwudziesta szósta edycja festiwalu, a to oznacza, że Łódź znowu stanie się stolicą teatralną Polski rozpoczynają państwo sezon na festiwale Rozwiń » teatralne to prawda bardzo cieszymy się, że otwieramy każdego roku wachlarz ważnych wydarzeń teatralnych w Polsce i że wypracowaliśmy sobie pozycję nasz festiwal stał się tak istotny tak ważne zarówno dla środowiska jak i publiczności jest niezwykle satysfakcjonujące i budujące, że pomimo zaczynam wydaj są takie niepokoje, że przychodzą nowe czas multimedia konkurencja i szczególnie w tej chwili łatwość mam namyśli internet do do różnych transmisji itd. że to jest konkurencja dla teatru Otóż nie okazuje się, że dobry teatr profesjonalny ważne mówiący o istotnych tematach stawiający odważne pytania zawsze będzie miał swojego odbiorcy i dobry festiwal teatralny szturmem na kasę powszechnego teatromani potwierdzili, że sympatia do najpopularniejszego festiwalu w Łodzi nie słabnie taką relację czytaliśmy w styczniu w łódzkiej Gazecie wyborczej był szturm tak to prawda nie będzie to wzruszające, ponieważ kolejka, która ustawiła się od wczesnych godzin porannych kasz chyba rozpoczęła sprzedaż od godziny trzynastej i kiedy przychodzi do teatru koło dziesiątej zapytałam ojej kolejka na zewnątrz stoi wieku tak przed dziewiątą przyszły pierwsze osoby jest naprawdę fascynujące w dobie biletomatów sprzedaży online, ale wytwarza się też pewnie salon na rzecz osób przychodzi, bo jedni podobno czekają przy zakupie online w razie gdyby tam nie wyszło, gdy była blokada są też osoby w kolejce czyli jaka przedsięwzięć przedsiębiorczość, ale zauważam też pewna grupa przychodzi od lat właśnie pewien salon otwieramy szybciutko kawiarnie staramy się państwa przywitać najcieplej jak najserdeczniej dla nas to jest ważny moment naprawdę mówię bez bez kokieterii jakieś niezwykłe Przymierze czujemy to, że jesteśmy dla siebie nawzajem potrzebni państwo czekacie rok na kolejną edycję festiwalu my czekamy na was, bo to nie jest także to oczekiwanie jest z obu stron był szturm istotnie był szturm, ale taki pozytywny był co widzowie wiedzą, że nie rozczarują mówi łódce, ale myślę, że z całej Polski na festiwal też przenieść publiczność tak też są Stali odbiorcy, którzy przyjeżdżają z całej Polski bardzo od odpowiadają intensywna weekendowe formuła tego festiwalu, bo jednak kwestią, która trwa 78 dni 10 logiem jest bardzo intensywne jest sama młodości pamiętam takie festiwale natomiast on też chyba trafia do wiekowo innej publiczności generalnie więcej studentów chyba bierze udział wtedy on jest taki bardziej hermetyczny, a nasi bardziej otwarty chyba na na większe bardziej różnorodne grupy wiekowe rozmawiamy o temacie festiwalu, którym w tym roku jest teatr można, by powiedzieć cóż za oczywisty temat teatralnego festiwalu no tak z 1 strony oczywisty ja tak sobie myśleć szeroki i szeroki teatr mówi widzę ogromny powtarzająca Wyspiańskim w pani jest także w pewnym momencie, kiedy już ten repertuar się we mnie układa zaczyna się pojawiać jakiś temat on zapewne bierze się wielu wielu czynników zewnętrznych, bo ta oczywiście żywo reagował reaguje będzie reagować na otaczającą nas rzeczywistość ale kiedy pomyślałam teatr porozmawiajmy o o kondycji współczesnego teatru, choć o kondycję rozmawialiśmy wiele lat temu o kondycji artysty rozmawiamy o publiczność to są pytania, które wracają tak o awangardzie, ale właśnie jak jest 2001. wieku na ile jest to istotne na ile stał się, żeby nie nie powiedzieć nie poparcie dziś takie trudne określenia, ale takim wymiarze łatwość i skomplikowania ile jeszcze chce zadawać pytania ważne na ile Polski stent ten teatr ma duży wpływ na na kondycję teatru na ekonomia wkrada się do teatru na ile czy ja w to wierzę uważam, że w dobrej kondycji i i zawsze mówił odważnym językiem zawsze łamał pewne tabu i mam wrażenie, że od osiemdziesiątego dziewiątego roku ten teatr zaczął kursować w Polsce mówię oczywiście polskim teatrze co dekadę widzimy mniej więcej do konstrukcji pojawiają się nowi twórcy pojawiają się nowe estetyki bardzo ważnym głosem swego czasu był teatr Krzysztofa Warlikowskiego Grzegorza Jarzyny on się o swoje oni oswajali poprzez swój teatr nas stronami pamiętam uroczystość Grzegorza Jarzyny to była rewolucja spektakl traktujący opowiadający o molestowaniu seksualnym dzieci to właśnie teatr mówi o tematach porusza tematy zamiatane pod dywan, których chcemy udać, że nie ma kiedyś w komunizmie wmawiano nam, że nie ma kalekich dzieci, że nie ma w ogóle osób z jakimikolwiek dysfunkcjami one były najczęściej lokowane w mieszkaniach na czwartym piętrze albo wyżej bez windy, gdzie miały możliwości funkcjonowania w normalnym świecie w pewien rodzaj getta następował i właśnie teatr jest przestrzenią, która mówi wyzwala nas potrzebę mówienia prawdy no właśnie, ale warto też zastanowić nad teatrem jako instytucją ja uważam, że ta potrzebuje ustawy o teatrach jest trochę zawieszonym trochę tkwimy w dawnej rzeczywistości PRL-u jeszcze mnóstwo teatrów nie zostało zreformowane i to jest też taki organizm, który zaczyna być pochłaniający z drugiej strony jest jakiś problem patchworkowe ustawie o instytucjach kultury i instytucjach artystycznych, która poprzez kolejne nowele staje się jeszcze bardziej jakimś takim karłem, który wyniszcza teatr ja mówię głęboko nie, czyli teatr potrzebujący reformy też, ale mądrej czułej troskliwej nie politycznej tylko reformy wynikającej z potrzeby czasu i to wszystko będzie również tematem rozważań podczas festiwalu w Łodzi i ja przyznam szczerze, że czytałam pani wstęp również taki jak taką festiwalową odezwę do widzów i tam też dużo pytań teatr pada zastanawiałam się nad tym czy rzeczywiście jest także przestaliśmy się zastanawiać nad tym czy teatr nam jest potrzebny, jaki tak nam jest potrzebny, a może chodzi też rozróżnienie, jaki teatr jest potrzebny widzom jak jest potrzebny twórcom może tutaj też jest jakaś różnica on absolutnie powinien być spójny nie ma twórcy bez odbiorcy, jeżeli odbiorca tworzy spektakl, żeby zarobić łatwe pieniądze i to jest jego jedynym celem powinien zmienić zawód spektakl ma prawo od najprostszej komedii powstawać z tych 3 po od 1 na 3 podstawowe pytania, o czym po co dla kogo zawsze jednak należy poruszać istotne tematy komedia jest przestrzenią, a przystępną i jej język pozwala nam na dotarcie do szerszego grona odbiorców natomiast nie znaczy, że należy schlebiać gustom to nie znaczy, że powinniśmy wystawiać spektakle, które są nieskomplikowane, które są wręcz czym szkodliwe dla teatru nie ja myślę, że z w każdym gatunku ten twórca powinien być uczciwy wobec odbiorcy absolutnie tylko wtedy, kiedy jest chemia pomiędzy, kiedy ten rzeczywisty przekaz pomiędzy sceną publicznością teatr ma rację bytu inny teatr ma ich krótko dystansowe wie pani ja widzę też takie zjawisko, które powstaje, że pojawiają się różni biznesmeni, którzy mają potrzebę powoływania SENT scen to bardzo to bardzo cen bardzo cenne tylko tylko jak widzę, że powstają, że są tam prezentowane w Impresaryjnym nie nieskomplikowane spektakle obsada mnie bardzo głośny długu z głośnymi nazwiskami najczęściej znanych aktorów seriali nie mam nic przeciwko fantastycznie, ale no właśnie to jest budowanie lokalności to jest budowanie jakości teatru czy to jest budowanie wspólnoty na 1 pełne takich spektakli nie zobaczymy podczas 2006. Międzynarodowego festiwalu sztuk przyjemnych i nieprzyjemnych Ewa Pilawska dyrektor artystyczna festiwalu dzisiaj gościem kultury osobistej dyrektor teatru powszechnego w Łodzi, gdzie festiwal jak co roku się odbywa czas na informacje w radiu TOK FM, a my za chwilę wracamy do naszej rozmowy dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Ewa Pilawska dyrektor teatru powszechnego w Łodzi dyrektor artystyczna Międzynarodowego festiwalu sztuk przyjemnych i nieprzyjemnych jest gościem kultury osobistej witam serdecznie raz jeszcze już od 8lutego w łódzkim teatrze powszechnym rozpoczyna się dwudziesta szósta edycja festiwalu sztuk przyjemnych nieprzyjemnych to oznacza właśnie, że Łódź teatrem będzie stała do 21marca szczególny sposób oczywiście w programie festiwalu 11 tytułów 18 spektakli czy zaryzykowała pani stwierdzeniem, że każdy z nich reprezentuje inny teatr każdy z nich reprezentuje ważny teatr teatr poruszający każdy z nich jest przestrzenią, która jest istotna, a zarazem wszystkie wszystkie się w jakimś sensie dopełniają na pewno, jeżeli zobaczymy część spektakli festiwalowych propozycji festiwalowych będzie mieć, o czym myśleć właściwie przemoc jest dominującym tematem tych wszystkich spektakli nie mam namyśli tylko historii przemocy, którą zaprezentujemy Gnie zna miejsca, którym jestem zachwycona elektrownia się wybieram dołować bardzo się, że trafiam w reżyserii Eweliny Marciniak tak jak pycha do Gniezna piękny teatr nowoczesne znakomite miejsce świetny zespół aktorski pomyślę sobie Boże jeszcze niedawno mówiło się nie w takich miastach nagie poza Gdańskiem to nie nie wypada grać nie wypada reżyserować czy też mapa teatralna Polski uległa zmianie jednak ta wieś była tylko Warszawa Poznań Wrocław Łódź Gdańsk, a w tej chwili jednak postęp bardzo ważny teatry bardzo istotne z perspektywy, ale w miejscach nieoczywistych na takim miejscem niedawno jeszcze była Legnica Wałbrzych prawda atak na teatr tak prężnie się rozwijają jak mądrze mówią o naszej rzeczywistości IG przemoc historia przemocy ten spektakl w reżyserii Eweliny Marciniak na podstawie książki Eduarda Luisa podczas festiwalu sztuk przyjemnych nieprzyjemnych w Łodzi będzie do zobaczenia przemoc także jest tematem festiwalowej premiery tak już 7marca przygotowujemy jednorożca Spectre, który reżyseruje Adam Orzechowski to opowieść, która oczywiście ten tutaj ta historia jest inspektor 2 trzyosobowa rodzina kilkuletni chłopiec, który wybiera sobie tornister plac plecak szkolny skutkiem one okazuje się, że ten kucyk pan jego wybór nie spotyka się z akceptacją rówieśników następuje w szkole presja następuje następuje przede wszystkim stosowanie przemocy wobec tego chłopca zostaje wykluczony zostaje napiętnowane wszyscy się jednoczą przeciwko niemu, a z drugiej strony widzimy zaskakującą sytuację w domu, bo ojciec, który wcześniej nie był chyba w swoim życiu swoich decyzjach zawodowych zbyt odważną osobą postanawia poprzez syna poprzez jego historie powiedzieć nie to oczywiście jest wiele wielopoziomowy spektakl ale, ale traktu, traktując jak jesteśmy strasznie jesteśmy otwartym społeczeństwem jak bardzo jak bardzo nie lubimy inności bardzo oczywistości, o czym mówi, ale jak elektryczny chcemy, żeby był dominujący 1 kolor, którym czujemy się bezpiecznie jak lubimy ten ułożony świat i właściwie to tym ten temat też jest przewodnik w bardzo wielu innych spektaklach chociażby cząstki kobiety z pozoru prawda 5 historia rodziny tatuś dyrektor 2 córki spektakl, którego akurat nie będziemy mogli zobaczyć w Łodzi tak, czyli do Warsza przyjedziemy do niego na niego do Warszawy czuł się bardzo cieszymy od pewnego czasu nasze wizyty w Warszawie stały się wielką przyjemnością muszę przyznać, że wręcz widzowie festiwalowi publiczność festiwalowa dopytywała mnie w ubiegłym roku tak w tym roku bez wyjazdu do Warszawy, ponieważ dwukrotnie chyba wcześniej zdarzyło się czy trzykrotnie pierwsze sprzed lat przed laty, kiedy z powodów ekonomicznych musieliśmy odwołać prezentację kosmosu reżyser prof. Jerzego Jarockiego i z dyr Jan Englert powiedział no to panie przyjedźcie do nas znakomicie udało się udało się ocalić spektakl repertuar festiwalu teatr Narodowy przygotował publiczności jeszcze szereg niespodzianek zwiedzanie itd. historię w skrócie teatru Narodowego na tak naprawdę główną głównym powodem są oczywiście względy techniczne, kiedy nie mogliśmy nie możemy zaś w Łodzi przestrzeni sali, żeby zaprezentować spektakl TR Warszawa wybieramy się tak tutaj wał Miedzeszyński, a wśród przedstawień to musimy o tym, wspomnieć jako pokaz mistrzowski zostanie pokazany spektakl Capri wyspy uciekinierów w reżyserii Krystiana Lupy z Warszawskiego teatru powszechnego na podstawie powojennego reportażu Caputa i powieści skóra kurcze, ale opartego opowieść, która jest także przemocy jest takim rozliczeniem bardzo mocnym z faszyzmem, ale również no chyba jednak dosyć mocnym głosem nawiązującym do do obecnej rzeczywistości politycznej takie są słabości człowieka jego hipokryzji i zezwalanie na przemoc tak naprawdę milcząc nie, robiąc nic zezwala akceptujemy stajemy się współodpowiedzialni tak mi się wydaje to 1 z ważniejszych spektakli jestem szczęśliwa, że uda nam się zaprezentować Capri powtórzę po raz kolejny będę powtarzać do końca świata Krystian LUPA powinien mieć swój teatr to największy żyjący twórca teatralny współczesny twórca teatralny i absolutnie go spektakle powinny być prezes rejestrowane mam nadzieję, że wycinką procesem i wcześniejszymi udało się te spektakle zarejestrować będziemy mieć w archiwach to twórca, który powinien mieć swoje miejsce powinien mieć przestrzeń ludzi wobec w przy, których czuje się bezpiecznie wobec, których ma pełne zaufanie tak jak pracuje ze swoim zespołem powinien mieć to laboratorium nie błąkać się szukać kolejnych sen to chyba jakieś niedopatrzenie i bardzo głęboko wierzę, że Krystian LUPA będzie miał swoje miejsce spektakl Capri jest lekcją obowiązkową jego młodości jego jego niezwykły duch jego i poziom intelektualny, który zbudował piętra, które są w tym spektaklu i że pani wychodząc premiery zawsze siadając na kolejnej premierze mamy taki lęk czy czy uderzeniu z procesem czy wycinką czy właśnie zeszła zachwyci także on zachwyca nieustająco nieustająco forma w jakim wieku jest Krystian LUPA jest naprawdę budujące inspektor tematycznie gigant po prostu gigant i ten spektakl gigant proszę państwa do zobaczenia na międzynarodowym festiwalu sztuk przyjemnych i nieprzyjemnych w teatrze powszechnym w Łodzi jak jeszcze taką kwestię chciałam zapytać, bo doczytałem się w programie, że tak naprawdę pierwszy raz chyba w historii festiwalu publiczność zobaczy również spektakl innego łódzkiego teatru teatru Jaracza to spektakl Róża chińska w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego czemu akurat to przedstawienie programu festiwalu powstał bardzo ważny spektakl ze znakomitymi rolami i pomyślała pani myślami od pewnego czasu, żeby zaprosić łódzkiej teatr też do udziałów w festiwalu Róża chińska jest niezwykle ważnym tematycznie spektaklem jak powiedziałam ze znakomitymi rolami też o przemoc też o zawłaszczaniu człowieka przez człowieka oczywiście w wymiarze podstawę w handlu ludźmi, bo jest oparty na faktach dziewczynce, która została sprzedana jako prostytutka do innego kraju i udręczone zamęczony ciało chyba dwudziesto jedno latki, która miała wszystkie możliwe choroby od AIDS, bo po najgorsze choroby świata została zużyta jak znikąd nie było pomocy nikt nie słyszał tego wołania o pomoc tak jak w cząstkach kobiety jest to wołanie pań, które miejsce najbardziej wstrząsające, kiedy opowiadała o o pogrzebie ojca, a pamiętacie ida miał za krótką trumny za mało musieli połamać nogi ekstra samotność musiał być w tej kobiecie przez całe życie, żeby powiedzieć coś takiego o mężczyźnie, który spędziła życie, w którym miała dwoje dzieci przemoc ma różne wymiary, ale niezmiennie te same ci, którzy wiedzą milcząc przyzwalają są współ u uczestnika niezmiennie trzeba o tym, mówić w teatrze i właśnie na łódzkim festiwalu proszę państwa spektakle o przemocy tak jak powiedziała pani dyrektor, ale spektakle, które pokazują też co znaczy odwaga we współczesnym teatrze prawda bez odwagi ten chyba byłoby zacząłby się wsteczny stały się skostniały stały się archaiczne musi mieć gen młodości musimy ciekawości musi mieć nieustającą odwagę właśnie do konstrukcji, która w naturalny sposób powinna pojawiać się co jakiś czas odwaga teatru jestem bardzo bardzo bardzo spokojna, bo to idzie czyta chyba jest tak skonstruowany zależy tylko, jakiego języka używamy ja nie bardzo pewnie tak i teraz też jest ważne, ale nie lubię, czyli może nie lubię złym określeniem nie do końca przemawia do mnie teatr tzw. aktualne polityczny, który opowiada historię tu i teraz 11 jakiś historyk, która dzieje się on nie ma nigdy nie niech zwycięży zawsze legnie polityką i z faktami służb i wyda z wydarzeniami każdego dnia natomiast ten teatr aluzyjnie, który jestem ten wie no poziomowi odważne właśnie jest niezwykle silne ważny mądry i jak rozmawialiśmy przed audycją lot nad kukułczym gniazdem NRA, które to dla mnie najważniejszym spektaklem w teatrze powszechnym Warszawa szaty może jako nastolatka już obejrzałam dużo spektakli i działałam w teatrze i była nim zachwycona i była wielką miłośniczką teatru jak mówił jako nastolatka natomiast to był spektakl, który po, którym mogę opowiadać to to dziś dla takich spektakli warto robić teatr proszę państwa takich wrażeń jak miała pani Ewa Pilawska podczas lotu nad kukułczym gniazdem wtedy lata temu w reżyserii po 3 remont w Warszawie tak to życzymy państwu taki właśnie emocji takich wrażeń podczas 2006. Międzynarodowego festiwalu sztuk przyjemnych i nieprzyjemnych w Łodzi o wszystkich spektaklach nie rozmawiałyśmy, ale zapraszam, żeby zajrzeć na stronę teatru na stronę festiwalu tam również inne wydarzenia dyskusje debaty również festiwal to wystawa w tym roku przygotowana przez Ewę Bloom Kwiatkowską łódzkiej Akademii sztuk pięknych nie zabraknie też muzyki będzie koncert alternatywnej grupy tryb także wiele wiele atrakcji nie tylko teatralnych pod hasłem teatr w tym roku międzynarodowy festiwal sztuk przyjemnych i nieprzyjemnych w Łodzi będzie się odbywał już od 8lutego do 21marca dyrektor artystyczny festiwalu Ewa Pilawska była gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkanie bardzo dziękuję zapraszam do teatru i oczywiście dyrektor teatru powszechnego w Łodzi, gdzie wszystkie spektakle niemalże będą się odbywać bardzo dziękuję państwu za uwagę ciasne Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA