REKLAMA

Wiceprezes LOT: Kupienie linii lotniczych Condor to konsekwentny rozwój LOT

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-02-06 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:11 min.
Udostępnij:

- Kupienie linii lotniczych Condor to konsekwentny rozwój LOT i gigantyczna korzyść dla potencjalnych pasażerów. Według naszych opinii do transakcji zakupu Condora nie będzie konieczna opinia KE - mówił w Magazynie EKG Michał Fijoł - Członek Zarządu PLL LOT ds. handlowych.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan Michał Fijoł członek zarządu PLL lot dzień dobry panie prezesie czy Europę aktora dzień dobry państwu to kiedy lot nie będzie latał do Pekinu w tej chwili zawiesiliśmy rejsy do 29lutego, ale nie wykluczamy, że konieczne będzie przedłużenie tego czasu jesteśmy w kontakcie z ze stosownymi instytucjami, które zajmują się pilnowaniem aby, aby ta epidemia Rozwiń » była pod kontrolą pyta nie rozpacz złość po po całej Azji, a dodatkowo również obserwujemy działania innych linii lotniczych, więc będziemy stosownie elastycznie działać, kiedy taka decyzja o potencjalnym ewentualnym przedłużeniu może zostać podjęta można się spodziewać się każdego dnia w zależności od zwierząt nie wiem dokładnie nie mam tej nie mamy tej wiedzy ja powiedziałem jesteśmy w kontakcie ze stosownymi instytucjami będziemy na podstawie tych właśnie kontaktów podejmować właściwe decyzje to zawieszenie lotów SA do Pekinu wpływa na finansowe wynik polskiego LOT-u chciałem pokazać to operacje w stosownym stosownej szerszej perspektywie lat operuje do Stanów zjednoczonych Kanady do szeregu krajów Azji mamy tam operuje kilka połączeń, czyli po prostu lata tak jest tak jest wykonuje codziennie blisko 400 rejsów 4 stare jest 400 operacji lotniczych rejsy do Pekinu to tylko mała część tych właśnie operacji latamy lataliśmy do Pekinu raz dziennie w związku z tym należy to widzieć w tym szerszym obrazku i i stosownie również ocenić wartość tych wartość tych lat dla nas myślę, że zawieszenie rejsów do takiego nie będzie miało wpływu na wynik finansowy lat, nawet jeżeli zostanie przedłużona nie będzie trwało tylko miesiąc, ale dłużej panie redaktorze mamy do czynienia z pół procentem naszych operacji lotniczych skali tak w skali całej skali działania całej siatki 400 operacji codziennie w tym 2 do Pekinu wiedzą drugą stronę, czyli pan nie uznaje tego za kłopot panie redaktorze branża lotnicza to jest taka branża, gdzie na co dzień ma do czynienia z szeregiem trud właśnie takich trudnych sytuacji to jest to jest 1 z nich zarząd i pracownicy linii lotniczych są od tego, żeby integrować te ryzyka, żeby rozwiązywać problemy to jest coś na co dzień zajmujemy tak też postępujemy w przypadku Pekinu dużym kłopotem jest są kłopoty Boeinga i tej najnowszej maszyny 73 moc to jest problem globalny MAK zostały uziemione w ubiegłym roku lot jest posiadaczem 5 maszyn posiadam 7 Max, ale proszę zobaczyć co się wydarzyło w ubiegłym roku nasi pasażerowie naszym pasażerom zaoferowaliśmy możliwość przelotu na innych maszynach, które ten czas zostały wynajęte podaliśmy także decyzję w ubiegłym roku o przyspieszeniu zakupów Floty regionalnej Embraer rów nie dalej jak tydzień temu poinformowaliśmy rynek o zawarciu umowy z liniami brazylijskimi Azul o nabyciu trzydziesto dwu Embraer 190 tych piątych to jest właśnie nasza odpowiedź na problemy flotowe ja powstrzymam się od spekulacji, kiedy Max wrócą na siatkę, ale jesteśmy w tej chwili, ale w tej chwili jesteśmy od tego niezależnie jak powiedziałem może powstrzymać od spekulacji Boeing to wielka firma w 2018 roku miała 100 miliardów dolarów obrotu 10 miliardów dolarów zysku musi rozwiązać ten problem własnym zakresie należą na pewno rzutuje na to co dzieje się z amerykańską gospodarką na pewno rzutuje na nas całą pewnością z liniami lotniczy całą naszą erą, tym bardziej jestem przekonany o tym, że wojna będzie w stanie zaadresować ten problem, dlatego że wszyscy mają świadomość także amerykańskiej gospodarce polityce jak bardzo ważny jest Boeing dla gospodarki amerykańskiej najlepsza lata do Pekinu kłopotem nie są moim kłopotem nie jest na rozum przejęcie kondora już na pewno nie jest kłopot dla LOT-u tylko wręcz przeciwnie, a czym jest okupione ten sukces, jakim jest, jakim nazywany jest przyjęcie kondora, dlaczego mają być kupioną trzeba zapłacić trzeba potem zarządzać na pewno są jakieś wyzwania to nie jest tak właśnie zakończyliśmy tak w żadnym razie nie jest wejście do sklepu zgadza się w żadnym razie jest wejście do sklepu kupienie kupienie linie lotnicze jest to konsekwentne konsekwentny rozwój LOT-u i polskiej grupy lotniczej i biznesu, bo tych obu tych przedsiębiorstw to 2000 tylko chciałbym przywołać kilka kilka informacji, ponieważ nie widzieliśmy się przez bardzo długi czas PS goszczą po raz pierwszy taki bardzo tak jest lot od 2016 roku bardzo intensywnie rośnie w 2016 roku tysiące piętnastym roku przewóz 431 000 000 pasażerów 2019 dopiero co publikowaliśmy informacje ponad 10 000 000 myśmy wówczas 40 samolotów w tej chwili mamy 80 samolotów nasze nasza nasze obroty wówczas to nieznacznie ponad 3 miliardy złotych 2018 roku blisko 7 miliardów złotych, ale podwojenie skali działalności i do tego jeszcze oprócz tego wzrostu jesteśmy rentowną linią lotniczą to jest coś co jest dostrzegane przez cały świat lotnicza wszyscy to widzę, że lot jest 1 z najszybciej rozwijających się linii lotniczych świata, dlatego że coś, czego jest na ramieniu oczywiście, że nie jest, dlatego że zaczyna od bardzo niskiej bazy przez kilkanaście lat lot się w ogóle w ogóle nie rozwijał dopiero ten ostatni czas to jest czas intensywnego rozwoju LOT-u i firmy można rozwijać dwojako albo poprzez wzrost organiczny albo albo równocześnie także poprzez postać fizycy inny oddział tak jest od dawna przyglądaliśmy się rynkowi analizowaliśmy różne różne opcje w szczególności w obszarze Europy Środkowej, szukając takiej okazji jest stosowanie tak jak naj ważnie w tej chwili właśnie taka okazja się trafiła rentowne aktywa działające na bardzo bogatym rynku przepraszam, ale wręcz obowiązkiem zarządów zarządu spółki jest przyglądanie się analizowanie, a następnie konsumowanie tego rodzaju kas całą pewnością podejrzewam, że nikt tego nie kwestionuje, jakim to praktyczny wymiar dla państwa klientów klientów lotu naszych słuchaczy, którzy być może nie latają, ale są zainteresowani w końcu lat jest spółką skarbu państwa pieniądze na to transakcję złożyły konsorcjum państwowych banków, więc i, jakie ma to praktyczny wymiar nie będzie taniej coś zmieni proszę powiedzieć całą pewnością całą pewnością jest to gigantyczna korzyść dla dla potencjalnych pasażerów my już teraz widzimy, dlatego że będą mieli łatwiejszy dostęp do siatki kondora będą mogli na 1 bilecie lecieć z polskiej przez Frankfurt, bo przez Monachium, które są największymi zasobami kondora do 80 destynacji na całym świecie tak egzotycznych, które do tej pory w ofercie polskich touroperatorów w ogóle nie było to jest ten wymiar praktyczny z punktu widzenia pasażerskiego podróż wygodna podróż na 1 bilecie dodatkowo jeśli chodzi o ten aspekt ekonomiczny gospodarczy to jest budowa znacznie większej grupy lotniczej, a w lotnictwie skala odgrywa gigantyczną rolę w tej chwili z łącznie Polska grupa lotnicza 20 000 000 pasażerów będzie znacząca mocniejszym graczem w negocjacjach z dostawcami wszystkich usług i wszystkich produktów które, które są konieczne doprowadzenia linii lotniczych 25% 25% kosztów linii lotniczej to są koszty samolotów przecież wyraźnie widać różnicę pomiędzy pozycją negocjacyjną grupy która, która pracuje jest 80 ma samolotami grupy, która będzie pracowała ze 150 samolotami kolejne 25% są koszty paliwa lotniczego w tym we Frankfurcie, do którego także na lata wyobrażam sobie, że w toku negocjacji będziemy w stanie uzyskać znacząco lepsze ceny do tego kolejne od właściciela po polskiej nie lotnicze lot czy Polska grupa lotnicza właścicielem kondora jest Polska grupa lotnicza i zarządzać kondora będzie, kto konto jest rentowną spółką wprowadzoną przez niedzielne zarząd to przestrzenie Kondor nie ma długów każda rozwiązania nie ma zobowiązań konto zostało to konto zostało wydzielone po upadku Thomasa Cooka w ramach protestu wśród prosić ciocia jest taka procedura tarczy ochronnej to unikalna na rynku nie mieli żadnych zobowiązań wobec związkowego rządu spłacić podcinane zostały wszystkie stare zobowiązania natomiast faktycznie we wrześniu rząd Hesji przyznał kondora 380 000 000 kredytu pomocowego, który musi być spłacone w ciągu 6 miesięcy, czyli 15kwietnia i najlepiej szansa tak im to jest to jest właśnie część transakcji tak jest to znaczy część transakcji to jak został rozwiązany tam nowe złoże na ten na tę spłatę były czy to z tych pieniędzy, które panie redaktorze Kantor prowadzi sprzedaż sprzedaż biletów w związku z tym zbiera fundusze na to, aby spłacić spłacić zaciągnięte długi czy do tej transakcji, o których rozmawiamy potrzebna jest jeszcze zgoda opinia komisji Europejskiej nie transakcja była z naszej strony transakcja była przygotowywana przez tuż po obu stronach zaangażowane były zarówno banki inwestycyjne, jakie profesjonalni doradcy prawni ze strony niemieckiej zwiedza publiczna transakcję pilotował Rotfeld oraz firma międzynarodowa firma prawnicza ner ze strony polskiej PG lubi to Lazar i Pekao Investment, a także 1 Ks wg naszych opinii do realizacji transakcji posiada w tej chwili zgody urzędów Money antymonopolowych w tej głównie przede wszystkim niemieckiego urzędu antymonopolowego liczymy, że transakcja zostanie później skonkludował komisja Europejska z urzędem monopolowym antymonopolowym całej Unii Europejskiej zgłoszenie musi być dokonane w niemieckim urzędzie antymonopolowym, czyli być może tutaj komisja nie będzie musiał się wybory na stanie wydaje nam się, żeby to był koniec, a co z maszynami one są w jakim wieku tę maszynę, która przyjmujemy dzięki temu, że przyjmujemy kontra to faktycznie był temat, który był jakiś sposób dyskutowane w polskich mediach kochanie się do niego odniosę średni wiek samolotów kontra wynosi 18 lat, ale absolutny standard rynkowy samoloty Regional Jet Airlines średni wiek to 16 lat Delta Airlines również gigantyczne amerykańska linia lotnicza 16 lat samolot dalekiego zasięgu którymi lata Osjan Airlines 767 mają 23 lata to tylko to tylko mechanizm w dużej mierze rozpuściliśmy naszego pasażera rynek przyzwyczailiśmy do tego, że latamy na nowych samolotach średni wiek samolotów amatorskich wynosi 9 lat, czyli tam nie widzi pan potrzebę chwili zmiany tych maszyn w tej chwili od razu nie jest konieczne ten zamożny niemiecki pasażer jest przyzwyczajony do tego, że lata takimi właśnie samolotami natomiast w perspektywie średniookresowej stałą pewność będziemy musieli pomyśleć o tym, aby, aby Kondor czy też zarząd Kondor będzie musiał pomyśleć o tym, aby, aby pozyskać nowe samoloty pan tak pomyliła to tak fajnie nie wydać ani złotego rata kredytu od państwowych banków i zarządzać inną linią nie nie to w żadnym razie to żadnym razie nie jest tego rodzaju uczucia ani nie tego rodzaju pytania komisję Europejską być może ktoś jednak uznać była jakaś pomoc publiczna nie ma mowy o żadnej pomocy publicznej to już oceni komisja nie nie musi tego oceniać nie musi tego oceniać komisja tak jak powiedziałem profesjonalne podmioty profesjonalni doradcy prawni ocenili tę transakcję patrzyli na to również pod żołnierz tej strony i tego rodzaju ryzyka nie zostały tam nie zostały tam zastrzeżona poza tym, jakiej pomocy publicznej może być tutaj mowa w PGE Polska grupa lotnicza została wyposażona w środki po to, aby dokonywać tego rodzaju właśnie transakcji na rynku lotniczym lot jest zboku tej transakcji lot jest spółka siostra Condor albo jakaś próba, by finansowanie dofinansowania tej transakcji dołożył jakiś komercyjny bank nie publiczne za zdobycie finansowania do realizacji tej transakcji odpowiada Pekao Investment i to on organizował struktury finansującą, więc to jest pytanie do banku ich sesję pan Michał i członek zarządu polskich linii lotniczych lat był gościem magazynu EKG bardzo dziękuję panie prezesie za rozmowę dziękuję za informacje w radiu TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!