REKLAMA

Czy zakupy odbierają nam rozum? O kupowaniu, które daje satysfakcję (część 1)

Z przyjemnością!
Data emisji:
2020-02-06 11:30
Prowadzący:
Czas trwania:
15:57 min.
Udostępnij:

Kto z nas nie traktował nigdy zakupów jako sposobu na poprawę humoru? Kupowanie może być bezmyślną rozrzutnością, ale może też dawać mądrą satysfakcję. O tym, jak rozróżnić jedno od drugiego, Ewa Podolska rozmawia z dr Jolantą Tkaczyk, specjalistką w zakresie zachowań konsumenckich, adiunktem w Katedrze Marketingu na Akademii Leona Koźmińskiego. Rozwiń »

Partnerem podcastu jest Factory. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem rozmowy faktor sieć sklepów outletowych dzień dobry państwu Ewa Podolska witam państwa w naszym podcaście, który ma tytuł z przyjemnością no właśnie rozmawiamy o przyjemnościach o tym co daje nam przyjemności dzisiaj rozmawiamy o zakupach, a moim gościem jest pani dr Jolanta Tkaczyk dzień dobry dzień dobry pani jest specjalistką w zakresie zachowań konsumenckich jest pani adiunktem w katedrze marketingu Akademii Leona Koźmińskiego jak najbardziej i pani zawodowcem Rozwiń » w kwestii skoro pani specjalistką w zakresie zachowań konsumenckich, ale z tym ciekawa jak zawodowiec sam swoim życiu prywatnym robi użytek z wiedzy, którą posiada zdarzają się pani impulsywne nieprzewidziane zakupy, których pani żałuje zdarza się pani, lecz zły humor zakupami oczywiście, że tak absolutnie wiedzę na temat pewnych mechanizmów na temat zachowań konsumenckich wcale nie zwalnia od intensywności czy po prostu ulegania różnym pułapką i impuls są także absolutnie w zdarzało się nieraz lecieć humor zakupami oczywiście potem wzrok tego żałując czy też kupując rzeczy, które kompletnie potem okazało się, że nie były potrzebne, ale w danym momencie wydawało się doskonałym to interesem prawda interesem życia, że właśnie kupuje więcej za nieważną okazało się, że absolutnie nie było potrzeby, a czy zauważyła pani siebie ewolucję że, że kiedyś bardziej emocjonalnie pani podchodziła więcej takich zakupów było, a teraz mniej na 6 lat ciekawe na szczęście tak zauważa musimy taką ewolucję oczywiście jest taka zasada, że nie wyszedł bez butów chodzi i specjalista zachowań konsumenckich możesz absolutnie całkowicie nie racjonalnie zachowywać, ale na swoje tutaj sprawiedliwe nie mam fakt, że większość z nas zachowuje się nie do końca racjonalnie, więc czuje się po prostu dobrym towarzystwie to ja jeszcze przycisnąć proszę dać przykład ostatniego takiego zakupów, a tak tak prywatny wejść z takich należy pod można powiedzieć nieracjonalnych zakupów nie jestem w stanie absolutnie się zdiagnozować, że podjęłam decyzję pod wpływem emocji i 5 był zakup samochodu, a tak tak duży zakup pod tak urządzić takie duże zakupy podaż mocy dlatego, że to był już któreś z kolei mój samochód i zawsze zawsze staram się być mega racjonalność szczerze mówiąc nigdy do końca nie była zadowolona z tego, jakim samochodem jeździła, a miał pewne swoje marzenie no wreszcie przyszedł ten moment, kiedy stwierdziła trudno trudna ja wiem może, że może nie jest do końca racjonalne, ale bardzo chciałabym mieć właśnie Marko auto tej marki oczywiście dla można powiedzieć polepszenia własnego samopoczucia zrobiłam wystarczy, żeby nie było prawda, że to tylko taki emocjonalne zakup co się nazywa zresztą nawet fachowo takimi selektywnym zniekształcanie ocen to znaczy sam siebie prawda przekonuje, że jednak nie jest do końca tak nieracjonalne, więc robiąc, robiąc researcher przekonałam się absolutnie i tak i całe swoje otoczenie, że mój wybór jest nie tylko emocjonalne racjonalne co prawda samochód droższy, ale np. 1 z takich z takich informacji o mnie przekonała się, że to jest jednak racjonalne wybory jest to, że jak ewentualnie go sprzedawał to będzie też już rada jak będzie to będzie nie mogą w ogóle kiedykolwiek sprzedam tak lubię ale, ale nie lat, ale czy tak dokonała pani teraz pani powiedziała zakupu za sposób racjonalny ale niemniej efekt jest taki, że pani sobie z tego zdają sprawy jest pani zadowolona nie jestem absolutnie zwalanie, choć jak za Janowem, a nad nami, a po prostu jak rozumiem jest rzecz rozum mówi z różnych powodów tego nie kupujemy, ale my to bardzo chcemy bardzo pragniemy jest nam potrzebny jest teraz nie wnikam, dlaczego to było pani tak potrzebne i o to byśmy weszli, bo zbyt głęboko, ale jednak co zaspokaja nasze potrzeby, ale na koniec pani zadowolona tak mnie to nie robić mecha stopkę co prawda to była duża kwestia zakupu, bo tak, by była w internecie np. znalazłem taką wypowiedź pewnej pewnie młodej kobiety powiedział tak tu się zachowuje rzeczywiście racjonalnie, ale czasami przy sobie zrobić przyjemność do księgarni albo co powiedział kupuje sobie pierścionki, ale kupuje sobie takie pierścionki pisze wręcz taniocha nie potrzebuje markowych Kubie to nie jest racjonalne, ale tym sobie przyjemność ona pierwszą kami, a państwo zrobią tym samochody tak tak, bo to jest 1 z można powiedzieć takich sposobów na na dokonywanie zakupów tak robienie dla przyjemności zakupów dla przyjemności tak maksymalizacja przyjemności nie zawsze kupujemy tylko to co jest nam niezbędnie potrzebne do życia, ale właśnie szczególnie w przypadku, kiedy mamy do czynienia z takimi gospodarkami nasyconymi konsumentami, którzy mają prawie wszystko tak, jeżeli konsument ma zaspokajane potrzeby, czyli ma przysłowiowe dach nad głową ma co jeść pić no to zaczyna sięgać po tak ważne tak tzw. drobne przyjemności tak czyli, czyli właśnie zaczyna się kierować zupełnie innymi kryteriami i to bym powiedziała jest okay gorzej ta sytuacja, gdy człowiek kupuje w ten sposób przez moment bardzo dobry z tym zakupem, ale potem żałuje jeśli po diabła mitu, dlaczego uległem itd. pani coś bym Apropos co powie z kolei z mojego życia, a propos zakupów po co kupuje, dlatego że coś, po czym Otóż muszę przyznać, bo to był element etyczny w moim życiu sprzedawałam Kogut jako kury tak miał tylko co my nie znam, ale jednorazowe o pani oczywiście mówię bardzo krótko, bo nie chcę za History, która być może mogłaby posłużyć za osobny przykład jak ludzie kupują coś, o czym wiedzą, że nie jest czymś jednak kupują miał kurczęta pięknie wyhodowane przeze mnie zawiozłam kurczęta na targi, ponieważ moja babcia 5 lat wcześniej sprzedawała po prostu kurczęta rodzi hodowali potem oczywiście zabijali myślę, że sprzedam, a tu nikt nie chciał czasy się zmieniły nie chciał tych kurcząt i pytali się wszyscy kurki, a ja miałam wybrane spośród wszystkich, bo to potrafią rozpoznać miał większe grzebienie tam same koguciki to był koguciki, który miał być pochowany zabity wszyscy chcieli kurki wszyscy chcieli kulturowymi Jacka ja zrozpaczona z tej z tymi klientami chcemy być podpali mówi, że to są, że to są koguty, bo jak i szczerze mówiłam pani po po prostu są kurczęta 1 słowem niech sobie wybierają spośród kurcząt i na tym polega brak etyki, ponieważ oczywiście spośród kogutów niektóre mają większy mniejszy grzebienia ja wiedziałam, że to są przecież koguty, a więc ten wybór jest fałszywy rzadko bierze pierwszy, ale ku czemu zmierza nie temu, żeby się tu przed państwem kajać jak ja to jak ja to okropnie się zachowała na tym Targu zresztą potem odpokutował przeżyłam itd. a ludzie byli zainteresowani to było piękne tę kurczaki moje były piękne piękne wybierali wybierali od czasu do czasu ktoś podchodzi 1 z takich co to chodzi po Targu tylko, żeby pogadać mówi to było na Śląsku ludzie mówi też stosunkowo koty nie są kurki oni zaczynali wybierać i przez taki moment była taka para, która chciała kurki gospodarstwo za zakładali tu chcieli kilka Kurek czytam 15 czyjeś już raz przyszli zostali zniechęceni prawdą to nie są ceny są kurki to tam powiedział koty i wrócić znowu ja już się zbierała 1 słowem piękny kurczęta miały za chwilę zniknąć oni, że nie wiedział już dni i wie pani co ten kontekst został stworzony, bo im się tak podobały tak serce do nich wałka pierwsza chęć kupna, którą ktoś zniszczył po prostu objawiając im prawdę po prostu im zaburzyła to jak często spostrzegać i ten młody człowiek mój dom i tak jak w państwa ja już zbieram pakuje wyjeżdżam z Targu nie mamy owi mówi to ja wiem, że to ugód, ale niech pani daje wszystko bierzemy w nim zawarte tam strefę i to patrzyłam ludzie chcieli kupić ewidentnie kury kupili koguty wiedzą, że kupują koguty jak imigracja, ale potrafił na zakupy zadziała różne rzeczy co im się podobały to ja znikała już tym czy dobro, które za chwilę znikną tak ogólnie bez tego właśnie szansę naprawdę swoich zakładach kwestię zakupów oczywiście tak skrajnie zazwyczaj w życiu nie jest, ale do daje to naprawdę do myślenia jak i do czego się można poznać nawet, więc czy to co kupuje w ogóle nie jest czego chce, by wiedzę dokładnie tak właśnie czasami czasami to takie proste mechanizmy na zasadzie wiemy, że może to nie jest to, czego byśmy chcieli, ale za chwilę zniknie i nawet, gdybyśmy się później zdecydowali też nie będziemy mieli możliwości czyli, czyli de facto taka natychmiastowa ratyfikacja taka potrzeba natychmiastowej gratyfikacji tak tu i teraz albo skorzystam i o najwyżej stracę tak albo nie skorzysta może to będzie mnie boleć potem jeszcze przez lata tak ani wykorzystam mogłem coś ominęło to pewnie poddawany jest różnym badaniom, dlatego że specjaliści od psychiki ludzkiej zastanawiają się, dlaczego np. u niektórych od osób idzie w tym kierunku za zakup pochodzi kolizji, czyli muszą taką swoją potrzebę psychiczną uzależnieni prawda zaspokoić, ale to już to są głębsze zaburzenia w dal są uzależnienia behawioralne, czyli po prostu, jeżeli zazwyczaj w czasami to się wiąże też z jakimiś naszymi doświadczeniami z dzieciństwa, jeżeli np. byliśmy uczeni, że jeżeli coś było nie tak było źle np. w szkole rodzice kupowali ode straci nam pocieszać wiele, ale generalnie wiązało się to z takim rytuałem zakupu idziemy na zakupy coś sobie kup coś kupimy potem w dorosłym życiu o sobie np. też staramy poprawiać humor takimi zakupami to w pewnym momencie to wychodzenie na zakupy w celu poprawienia sobie humoru stać po prostu naszym nawykiem naszym nawykiem, który się może przerodzić się nie zaś nie każdy w jest podatne na te uzależnienia behawioralne po prostu może się właśnie do przeżycia rodzić takie uzależnienie wraz choroba, ale taka osoba wykupi to ona się czuje dobrze ona się czy podobnym momencie nie czuje się czuje się źle, dlatego że ta gratyfikacja jest bardzo krótko trwała tylko ten moment samego aktu zakupu natomiast później przychodzi zderzenie z rzeczywistością po pierwsze, wierzę nie powinna je np. że ma debet na koncie ma jakieś długi, że pieniądze były przeznaczone zupełnie na inne cele i tak naprawdę budzi się bardzo mocne poczucie poczucie winy też troszeczkę tak jak z alkoholizmem można, by było to w jaki sposób porównać teraz to, że żyjemy od ilu lat świecie, gdy mamy karty kredytowe dla Dawida miały gotówki przekazem nie miały tych pieniędzy w portfelu nie kupiłeś teraz nie musi wcale mieć w portfelu jakże łatwo się płaci kartą kredytową nie mówiąc o tym, że w tak naprawdę nawet nie czujemy jak nam pieniądze wchodzą, skąd dopiero czujemy ból kiedy, kiedy trzeba spłacić karta ponoć najwięcej samobójstw ma Zjednoczonych jest w styczniu wtedy, kiedy trzeba spłacać karty kredytowe, na które kredyty zaciągnęło się w grudniu kupując prezenty gwiazdkowe ja to sobie przypomniałam czytając coś przed programem pamięta zapewne wie zdajemy sobie role ze z tego jak wpływa na nas reklama przy czym innych postrzegamy jako tych, które o wiele bardziej ulegają w umowie reklamy takie badania były niż sami sami uważamy, że my dajemy odpór my o innym na in vitro, która ma wpływ tak zdecydowanie jesteśmy po prostu jesteśmy w stanie ocenić jak faktycznie będziemy się zachowywać stan jakiegoś pobudzenia emocjonalnego to pobudzenie emocjonalne mogą wytwarzać bardzo różne czynniki to m.in. reklama może wywoływać takie pobudzenie emocjonalne np. wprowadzając nas dobry nastrój rozczulające prawda gdzie, gdzie wzruszy się to już jest stan taki, który troszkę odbierano racjonalność ograniczoną racjonalność to pobudzenie emocjonalne szczególnie widać na wyprzedażach mówimy bardzo rzadko rzadko chodzimy tak powinniśmy o tym, powiem może innym pod każdy po prostu z celem w głowie potrzebna jest ciemna spódnica na wyprzedaży często chodzimy zobaczy co jest, ale potem to nasze rozpasanie ten nasz były w oku podniesiona temperatura, gdy widzimy, że część kosztowało 150, a teraz kosztuje 25 to coś to coś wartość tego szczególnego zaczęła zależy od tego kontekstu tego został 20 pewnie przed czysto 150 jest przekreślone prawda tak pani, że bardzo trafnego słowa kontekst czy rzeczywiście zawsze oceniamy różne rzeczy w tym także towary usługi, które kupujemy w pełnym kontekście nigdy bez kontekstu, a więc ten kontekst może być cena np. wcześniejsza i co, która jest teraz to mogą być ceny innych produktów czasami porównywalnych czasami nieporównywalnych tak czasami mamy tzw. Kotwicę czy stosuje się na nas tzw. techniki kierowania, gdzie stara się nas np. wprowadzić właśnie jakiś pozytywny nastrój mając nadzieję, że podczas pozytywnego nastroju my kupimy i wydamy więcej, bo takie badania też też są pokazujące właśnie że, że wydajemy więcej jesteśmy lepszym nastroju, ale co ciekawe na świat jesteśmy głodni absolutnie powinniśmy, choć na zakupy, bo wydamy więcej i kupimy więcej, chociaż nie dokonujemy zakupów jedzenia, a taki to jest ciekawe że, że generalnie co 2 ładne kupi więcej w, mimo że nie zje butów sukienek itd. tak zdecydował gra, bo bo, o ile to, jakby to dla mnie oczywiste w wypadku, gdy do sklepu spożywczego już nie takie oczywiste, gdy tam, gdzie mogę kupić materiały, ale tutaj tutaj pani przyszła w sposób dosyć płynny do następnej części naszego podcast, a mianowicie o tym co zrobić wiedząc, o czym powiedziałyśmy czy w ogóle jesteśmy w stanie uruchomić narzędzia, które pozwolą nam jednak przeciwstawić się temu, a mianowicie temu pędowi do zakupów, w którym często czujemy się źle o tym, porozmawiamy proszę państwa w następnym spotka się w tym moim gościem była specjalistka w zakresie zachowań konsumenckich pani dr Jolanta Tkaczyk też panią porozmawiam o tym jak się bronić Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: Z PRZYJEMNOŚCIĄ!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA