REKLAMA

Kapłaństwo kobiet? "Już nie ma odwrotu. Kobiety będą znaczyły więcej w Kościele"

OFF Czarek
Data emisji:
2020-02-06 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj Cezary łasiczka program off czarek wciąż trwa, a studio dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor miesięcznika więź także się członek zespołu laboratorium więzi jak najbardziej czy się różni laboratorium od niej laboratorium i zalążek jest taka grupa badawcza taki zalążek think-tanku szumnie mówiąc hala mała redakcja redakcja redakcja miesięcznika portal, czyli co trochę tak jak w kościele katolickim są równi równiejsi daje wciąż jest zwykłym członkiem Rozwiń » maja tutaj jest dużo kuratorium, ale rzeczywiście nie wszyscy się zajmują, jakby badaniami czy taką działalnością intelektualną, więc pewna różnica, ale to tylko ta poza tym no członkowie wielu członków laboratorium to nie są członkowie redakcji o w nieco Trybunałem stanu Puław ropa w zastrzega, że żadna rezerwa pułapka żadna pułapka, a pewnie domyślają się państwo, że będziemy także rozmawiać o tekście, który pojawił się w najnowszym wydaniu więzi i to jest kwartalnika warto tak będzie miesięcznika piszesz jest miesięcznik w tak naprawdę widzimy kwartach nasi działacze doskonale rozumie będziemy mówić o tekście przekazanie ducha, czyli o kapłaństwie innym niż wiązanie przez przez przeżywanie ducha, czyli mogę państwu inny niż męskie autorstwa dr Sebastiana Dudy i na początek pomyślałem, że trochę tego tekstu nie właśnie z tekstu, ale trochę z z tekstów poza tym tekstem wynika, że duch Święty mi z kinem przedstawi w kościele z różnych kości chrześcijańskich symboli katolickich mera no nie ja oczywiście wierzę, że nie jest i są na to dobre argumenty teologiczne tak oczywiście przede wszystkim nie wiemy do końca, dlaczego kościół katolicki czy w ogóle kościół chrześcijański charakteryzuje się tymi za nim zaginie zmian wiemy natomiast nie wiem, jaki był powód tego natomiast wiemy, że to się stało szybko to znaczy mniej więcej 2 pokolenia o Chrystusie Chrystus jak wiadomo wiemy to z nowego testamentu otaczał się kobietami one pełnić jakąś taką, a były przy nim chodziły, zanim były jego uczniami jego uczennicami co nie było typowe w takiej w takim kontekście bliskowschodnim czy w ogóle tego starożytnego świata, jaki znamy to kobiety generalnie nie cieszyły się wielką estymą społeczną wyznaczone inne role miał wyznaczone inne z mężczyzn oczywiście, ale nawet poruszanie się po mieście samotnej kobiety nie było ani z przyjętego w tamtym świecie musimy sobie uświadomić tutaj się pojawiają w otoczeniu Jezusa kobiety i to już jest pewna rewolucja ona także pełnią ważne funkcje we wczesno chrześcijańskich gmina chce też poświadcza nowy testament przede wszystkim listy Świętego Pawła i nagle pod koniec autentyczne listy tzw. bo są także listy Pawła, które są zredagowany już pod koniec pierwszego wieku przez kogoś innego tamten zawinił zmusi widoczne coś stało po prostu ta pierwotna sytuacja kobiety wokół Chrystusa przypomnijmy także, że kobiety wg Ewangelii kanonicznych są pierwszymi świadkami pustego g po zmartwychwstaniu czy jak przekazują taką podstawową prawdę chrześcijańska 66 państwa dalej, ale jesteś ciekawy, bo to rozumie, że takie popularne myślenie o tym, że Chrystus z marca jest warte są trzeciego dnia jest oparte na tej relacji natomiast nie wiemy, które nie zmartwychwstał wiemy, że trzeciego dnia grób pusty wiemy, że był grób posty ta ta one przychodzą rankiem właśnie na trzeci dzień po śmierci Jezusa i w każdej z tych relacji jest 1 osoba stała to jest Maria Magdalena prawda wiemy, że na jest to doświadczenie pustego grobu trochę późniejszych przekazach mamy także opisy pojawienia się Chrystusa Zmartwychwstałego dla tych kobiet także dla Marii Magdaleny i no to jest bardzo, jakby tak to jest bardzo ważny motyw i nagle coś dziwnego Jaya wczesną chrześcijańskich wspólnotach te kobiety są bardzo głośno nawet robią humory trochę przeszkadzają w tych zebraniach modlitwach Pawełka nakazuje prawda, żeby było cicho i to znaczy, żeby zachowywał się spokojnie może tak, ale te bądź cicho czy gniewni tam dochodziło do takich rzeczy, że był były modlitwy tzw. darem języków klasa realiami i w tym kobiety prawda wiodły prym wg czternastego rozdziału pierwszego listu do Koryntian Paweł nakazuje, żeby jednak trochę uspokoić sytuację, żeby nie było bałaganu i co ciekawe te słowa bądź cicho prawda w odniesieniu do kobiet później stały się podstawą chrześcijańskiego mesjanizmu w ciągu wieków tak, ale one były one były są bardzo wyraźne ślady tego, że kobiety pełnił w tych wczesno chrześcijańskich w gminach funkcje przywódcze mamy kobietę diakona poświadczono mamy kobietę apostołka mamy kobietę, która naucza i nagle pod koniec pierwszego wieku to się kończy jest jakaś taka reakcja patriarchalny jak mówią współcześni jak zagracie głównie zagadki, bo bata zaczęło się od takich badań nad nowym testamentem i zaczynają dominować mężczyźni kobiety są pozwy pozbawione stopniowo coraz bardziej tych ról przywódczych po prostu oddzielane oczy są spychane do w tej przestrzeni służby no właśnie jak i służby nie takiej służby prawda w duchu chrześcijańskim powiedzmy takiej służby bardzo elementarnych i tak do sprzątania kościoła powiedzmy sobie to są tego typu funkcja wciąż na nie nie zawsze tak samo to wyglądało później w ciągu wieku, ale wyraźnie widzimy męża rola kobiet malała jeśli chodzi o przywódcą przywództwo władza sprawowanie udziałowi turbina do minimum i jakby to jest podstawowy problem to teraz wraca także powrócą tego pytania mi zaginie ducha Świętego, dlatego że pomimo różnych temat wykop państwa kobiet w kościele rzymskokatolickim od czasu czasu pojawiał się czy wypływa potem zostaje spychany oczywiście cała masa różnego rodzaju teologicznych około ta logicznych argumentów, dlaczego nie, chociaż też, dlaczego tak, ale najprostsze pytanie takie skoro kapłaństwo z pewnym powołaniem jest pewną będzie skutkiem interwencji ducha Świętego to cóż w takim duchu świętym jest, że nigdy nie powołuje kobiety, że nigdy nie dotyka kobiet mówiąc to ja ciebie natknąłem, żeby została kapłanem kapłanką tak no coś są różne odpowiedzi na te pytania oczywiście w kościach protestanckich gdzie, jakby nie ma tego co jest katolicy śmierć w prawosławiu takie istotne, czyli tzw. wymiaru instytucjonalnego sakramentalnego po prostu, że kapłan to jest ten, kto sprawuje sakramenty przede wszystkim Eucharystia msza com w kościach protestancki kapłan tak lider przywódca wspólnoty tak w związku z tym do kościoły protestanckie nie miała, jakby kłopot z tym, żeby dopuszczać kobiet do tego przywództwa, ale już katolicyzmie jest inaczej i to jest po pierwsze, argument, który się wydaje szczególnie 2001. wieku chybione bardzo wielu ludziom, że nie ma takiego poświadczenia tradycji, że kobiety były kapłan kami prawda w kościele od pierwszego wieku od czasów Chrystusa nie pełniły takiej funkcji kapłańskich w związku z tym jak nie ma tradycji tradycja z innych źródeł objawienia trudno to zmienia formę wychowania dzieci też nie ma tradycję wiadomo ja nie sądzę, że to jest dobra argumentacja już teraz i także, dlatego że cała argumenty teologiczne bardzo poważne za równością kobiet mężczyzn pierwszy argument jest także z opisu stworzenia wynika Bóg stworzył człowieka jako mężczyzna kobieta już bardzo wyraźnie powiedziane w księdze rodzaju, a z kolei Święty Paweł w liście do Galatów, mówi że w Chrystusie Jezusie nie ma już ani wydani poganina ani kobiety należy niewolnika ani mężczyznami kobiety, więc mamy tę równość, jakby tutaj także zawartą, dlaczego kobiet nie dopuszczać do święceń skoro ta równość starsze postulowana przez Biblię i tu jest taki pewien szkopuł to znaczy w kościele łacińskim rozwiązano w ten sposób i tak już taka jest dojrzała teologia średniowieczna scholastyka na oświadczenia w różnych pismach scholastyki także u największego z nich Huta Świętego Tomasza z Akwinu, że materia forma sakramentu prawda bardzo się liczą na do chrztu niemożna używać innego płynu niż, aby powiedzmy sobie szczerze Eucharystii musimy mieć ten sam kompan materialnych fizyczne, jeżeli przyjmujemy, że ustanowienie Chrystus, a mamy przecież świadectwa ostatniej wieczerzy tej nocy przed bańką prawda, że powiedział do swoich uczniów bierzcie jedzcie to jest cała moja prawda, bo osłabia sklep bierzcie pijcie to jest krew moja, kiedy pobłogosławił wino, więc nie można Eucharystii używać innych składników tak musi być robi wino i tutaj jest jeszcze taki moment, że na pewno nie był to takie potyczki nie były to opłacać powiadają, że tradycji to, czyli do takiej właśnie wybiórczy odchodzenie od tradycji, że od tego odejdziemy to jest HOKEJ, ale te były za to możemy oczywiście to też ma niewiele swoją historię taką niepewność skomplikowaną, ale na ZUS były pewne argumentacji nie chcę teraz przytaczać, bo nie mamy czasu, dlaczego takich chyba nie inny, dlaczego zostawiamy też zaczęły się na kobietach albo powrócimy do prawie po informacjach dobra dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor kwartalnika więź z państwa moim gościem rozmawiamy o kapłaństwie innymi męskie informacji o 1120 wcale państwa moim gościem jest dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor czwarta kwarta znika więź rozmawiamy o państwie innym niż męskie to zmierza tutaj pan doktor zostawia te wrota szeroko otwarte, ale rozumie, że dzisiaj o kobietach pozwolę sobie trasę już mówiłem tutaj właśnie o tym, że materia ma być sakramentu taka sama i elementem tej materii wzajemnego ustanowienia prawda sakramentalnego Eucharystii było to, że Jezus Chrystus był mężczyzna w chwili ustanowienia tego sakramentu, czyli Bóg się wcielił człowieka co jest bardzo ważne jest poświadczone jak mamy, skąd się w ogóle działa tak teologią wcielenia prawda prologu Ewangelii Świętego Jana mamy słynne zdanie słowo, czyli loga boski przed wieczne stało się ciałem prawda skraj dzielnicy z kim się tym wyznaniu wiary, które jest powtarzane w kościołach chrześcijańskich do dziś podczas właśnie wspólnej celebracji eucharystycznej powtarzania tej pamiątki ostatniej wieczerzy mamy powiedziane wyraźnie, że Chrystus znaczy, że syn Boży stał się człowiekiem, a tutaj mamy jednak ograniczenie dla tej męskości właśnie z tego powodu, o których powiedziałem, że już tak upraszczając materia sakramentalne ma się zgadzać z tym co było co było, jakby historycznym faktem w związku z tym kapłan sprawujący Eucharystię przynajmniej wypowiadający słowa konsekracji, czyli powtarzający słowa Jezusa ostatniej wieczerzy wypowiedziane nad chlebem winem powinien być mężczyzną, bo już taka teologia jest na nasz logiczne, aby dobrze ustalona jest pytanie czy warto zrywać z tą tradycją katolicką i argument poważnie jest, że nie warto z drugiej strony od razu powiem, że były, bo stan kapłański mówimy do tej pory o stanie, chociaż nie mamy monarchii stanowej zawsze powtarza 2001. wieku ciągle kością mówią w stanie kapłańskim jak ma większe księży przestępców, którzy dokonują strasznych rzeczy to wydala ze stanu kapłańskiego to jest traktowane jak największa kara jest trochę anachroniczne, ale musimy sobie zdać sprawę z tego, że stan w kościele to jest tak duża po prostu określenie pewnej grupy już od starożytności i Stanami w kościele nie byli tylko księża czytam diakoni prezbiterzy właśnie biskupi, ale były także wdowy byli egzorcyści było trochę takich kategorii, która dzisiaj już nie funkcjonują oznacza, bo funkcjonują bardzo początkowym wciąż szczątkowych sposób mamy poświadczone np. w 0405. wieku mamy poświadczony fakt, że kobiety były jak oni sami i co to znaczy prawda pewnie robiły dużo mniej w tym kościele niż dzisiejsze parafialne aktywistki np. różnych kościołach katolickich na Zachodzie, gdzie brakuje księży tam kobiety po prostu przewodzą modlitwie jakiś tam nabożeństwo one były potrzebne do tego, żeby chrzcić kobiety tak te odbywały się w ten sposób, że po prostu zamierzano się nago w pewnych dawkach człowiek może projekt misach takich wielkich szczelnych chodziło o to, żeby histeria Warty stawia bardzo ładne słowo, żeby po prostu nie dochodziło do wzmożenia się poziom godziwości mówiąc z taką ładną starą retoryką wśród mężczyzn, którzy po prostu tego dokonywali diakoni były potrzebne, a to właśnie chrzcić kobiety, ale no jednak odrębny stan w kościele co więcej już tutaj powiedziałem Święty kawę w liście do Rzymian wymienia 1 kobietę, z jaką ona o imieniu CB dobre do brodzika i diakona kościoła Chem ten kraj jeszcze istniało powraca słowo jak oni wtedy po słowo jako nos jak była dobrodziej KO i prawda bardzo się przyczynić do rozwoju tego kościoła nie bardzo chwali poleca chrześcijanom w Rzymie, żeby ją godnie przyjęli na to nie mogła chyba zmywać podłóg po prostu w tych samych rak country to jest takie miasto portowe oba korę tu z 1 strony tam tak przesmyku korynckiego, więc ona pełniła bardzo ważną rolę, ale tutaj na jakie papieska komisja biblijna tym zajmowała w latach 70 zmieniła płeć operacja zniesieniu opłat, ale wiedziała, że to nie jest ważne, bo jak nas po grecku znaczy tyle zasług zasługa nie miała wtedy technicznego znaczenia takiego prawda tak, ale 1 sobie zmieniono płeć 1 osobie zmieniono płeć, dlatego że w tym samym fragmencie listu do Rzymian Paweł powołuje się na apostołów pańskich Androni IKE i nie, która to była oczywista dla wielu autorów starożytnych, że to była kobieta była nazwana apostołem, a jednak już 0405. wieku to mamy znowu reakcji na kontakty nachalną zagraniczną zaczęto zmieniać imię na uniach z, że ta imię męskie czy taka filologii oczywiście zagwozdka, dlatego że zdrów chciałem rolnika i nie to jest biernik tak samo po polsku jak w grece po grecku jest Unia i to rzeczywiście może być rodzaj męski Odrzański w zależności od akcentu, który tam się stawia a, a w tekstach starożytnych nie niepisana akcentów zwykle, ale mimo wszystko ojcowie kościoła bardzo tacy poważni łącznie ze świętym Janem zostałem wielkim autorytetem uważali, że to była kobieta i były poświadczone jakieś opowieści na jej temat prawda jak nasze tam zasłużyła, a mimo to prawda niektórzy uważali, że apostołem kobieta być nie może no bo post od od apostołów pochodzi ta godność kapłańska, czyli przekazywane przez nałożenie rąk i ta nazwa sukcesją kapłańską jakością, której nie ma, które nie mają tej sukcesji kapłańskiej prawda samych apostołów są nazywane przez kardynała Ratzingera jeszcze późniejszego Benedykta XVI takim słynnym swego czasu dokumencie dominus Jezus tylko wspólnotami kościelnymi nie ma się nazywać kościoła, więc postała nie mogła być kobieta, ale że jest nazwana kobieta została co z tym zrobić oczywiście jest to jeszcze nie termin techniczny ba powstała po grecku może znaczyć tyle co posłany w związku z tym rada była posłanka Legia miała po prostu tego atrybutu Apostolskiej godności sakramentalnej, którą chodzi mi z anginą chrześcijańskim nie tylko katolickim dla różnych wspólnotach, więc pytanie po prostu co co robić taką sytuację ja z tą z tymi orzeczeniami papieskiej komisji biblijnej z siedemdziesiątego szóstego roku 1976 roku się nie zgadzam jest coraz powszechniejsza świadomość tego, że one są po prostu oparta na pewnych przesądach i zagranicznych, ale no, jaki to ma teraz wpływ te nowe badania prawda i to, że mamy taką świadomość na to co się dzieje w kościele katolickim jak wiadomo papież Jan Paweł II stwierdził, że na temat kapłaństwa kobiet dyskusja powinna być zamknięta po dziewięćdziesiątym czwartym roku to taki dokument dominacja facet latali na kościół nie ma władzy wyświęcania kobiet często na pewien rozwój także tradycji katolickiej powiedzmy sobie z Czarża to nie tylko orzeka chowani byli mężczyznami, ale czym jest w ogóle kapłaństwo sakramentalne i po soborze trydenckim ostatnim soborze watykańskim drugim, a szczególnie po tym ostatnim soborze uważa się, że pełnię kapłaństwa jest bycie biskupem biskupstwa biskupstwa prawda, ale godność kapłańską mają także prezbiterzy zatem prezbiterzy, czyli tacy księża prawda, którzy odprawiają się praw słuchają spowiedzi tak dalej, ale diakoni, których uważano za pierwszy stopień kapłański od czasów Piusa dwunastego z kolei, czyli papieża, który był przed Janem 2003. po pięćdziesiątym ósmy roku ma 1000 pięćdziesiątym ósmy roku powiedział, że jako na tych pierwszy stopień święceń kapłańskich, ale ta technologia nie jest do końca potwierdzona i nie zgadza się, jakby z tradycją kościoła, jeżeli był już jako miejsce prawda i kim byli jak nic nie mają robić, czyli kościół sam nie wie o samochodzie do końca nie wie, dlatego że wprowadził sobór watykański drugi diakona stały i co jest jak na stały to są powoływani do tej funkcji już nie ci co się przygotowują do kapłaństwa seminarium bracie kończy seminarium prawda na to przystępuje się do tzw. święceń diakonatu, żeby tutaj wyjaśnić słuchaczom później zwykle trwa około roku czasem dłużej przystępuje się do święceń kapłańskich takiej jaką, ale od czasów Soboru Watykańskiego drugiego znowu poświęca się na święcenia diakonatu mogą przyjąć także żonaci mężczyźni to są tzw. diakoni Stali rzadko się spotyka w Polsce są tacy panowie stany Zjednoczone Kanada to tamta jest w ogóle bardzo powszechne zjawisko, czyli oni nie muszą być celibat Dariusz sami mogą być po prostu do tej funkcji powołanie właśnie jak jest ich status mają 2 sobór watykański drugi wyjaśnia, że pełnia państwa jest prezentera, czyli w tym drugim stopniu trzecim stopniu wg newsa dwunastego, a kim są ci, jaką w to zależy zapytamy wyżej zapytamy np. katechizmu kościoła katolickiego są właśnie pewne za wąski tak nie jest do końca jasne, dlatego że czym innym to jest bardzo często mylona to są takie problemy bardzo subtelne teologii problem, żeby świat czym innym jest sakrament święceń czym innym jest kapłaństwo sakramentalne po prostu najkrócej rzecz ujmując kamień węgielny węgiel kamienny w święcenia to jest po prostu pewien obrzęd, który powołuje do pewnego urzędu pewnej funkcji do pewnej służby w kościele kapłaństwo sakramentalne wiąże się to jest też trudne tak jakby jakby czymś innym właśnie i czy państwa czym jest taki wymiar nie chcę go nazywać ontologicznym ostatnio mamy spory o to bardzo takie wyraźne w tym kontekście tego co napisał o celibacie czy też nie napisała tylko prawda każdy dał Sara wykorzystał to emerytowany papież Benedykt szesnasty, że w kapłanach dochodzi do zmiany onkologiczne prawda z chwilą tak kiedyś, jakby następująca państwa sakramentalnego, czyli stają się jakby, a właśnie kim przez wieki mówiono, że są drugimi Chrystus sami tak o sobie mówi jasno drugim wszystko sam albo, że występują przynajmniej persona Christi, czyli osobie Chrystusa wtedy, kiedy sprawują swoją służba co jak wiadomo cała ta koncepcja stała u podstaw niestety ta gorsza zrobiła się z nich nadzwyczajna kasta prawda i tak była traktowana nie tylko przez samych kapłanów w ten sposób potraktowany przez samych kapłanów, ale także przez wiernych ta poczucie zmianą Teologicznej tego, że kampanie drugim Chrystusem skutkowało bardzo negatywnymi konsekwencjami łącznie z tym, że zawsze tutaj powtarzam, jeżeli rozmawiamy o nieszczęsnym temacie molestowania molestowania, że nawet rodzice dzieci molestowanych nie byli w stanie uwierzyć, że drugi Chrystus może molestować dziecko tam, więc to jest bardzo taka niedobra koncepcja jest pytanie o takie badania geologiczne czy rzeczywiście dochodzi do jakiej zmiany Teologicznej kapłaństwo sakramentalne i na czym polega to utożsamienie się kapłana za sobą Chrystusa czy występowanie jego reprezentacja osobie Chrystusa, ale w przypadku diakonów tego nie ma, dlatego że pewniaka państwa zdaniem sobą ostatniego właśnie jak odpowiedzialnie prezbitera i biskupstw czy zatem kobiety nie mogą być wyświęcona na diakonów o tym, będziemy znać po informacjach, ale jak na razie z tego co pan doktor mówi takie wrażenie, że to jest trochę takie, że pytania właśnie kapłaństwo kobiet w dowolnym poziomie wysokie pytanie, kiedy to naiwne wiernych przychodzi do hierarchów mówi a dlaczego kobiety nie mogą być święcone są takie rzeczy pyta tatusiu mamusia, skąd biorą dzieci wtedy, kiedy pada nie interesu albo jak dorośnie są to opowiem wam są niedobre odpowiedzi od razu powiem, ale rzeczywiście, jeżeli chcemy zachować tradycję katolicką NATO ten argument Świętego Tomasza z Akwinu prawda, że kapłan musi wypowiadać mówi kapłan, który wypowiada słowa konsekracji nie magiczne zaklęcie właśnie, bo magiczne zaklęcia, że jeszcze porozmawiać po przerwie, ale ten pan wypowiada słowa konsekracji musi być mężczyzną tak jak mężczyzną był syn Boży Logos wcielony prawda, wypowiadając te słowa podczas ostatniej wieczerzy to nie jest zła argument mimo wszystko no ale w nie do obrony, bo syn Boży to jest termin, który w ogóle, skąd pochodzimy z starszym wiem, ale może też pochodzi z cadillaca wiadomość jest bardziej zyskał płciowy pozioma terminy zyskały w chrześcijaństwie swoje własne specyficzne znaczenia tata musi być brane pod uwagę w tej dyskusji trudne to jest to atak, ale jeżeli uznajemy, że ludzie na oznaczenie to policzmy sam uznawać, że ludzie też mogą to znaczenie zmienić, jeżeli nadal uznamy, że to znaczenie zostało nadane wcześniej no tak, ale no, ale rzecz, ale jeśli PiS marzenie, ale jednocześnie przypisujemy sobie nie my sobie rolę w interpretacji decyzji projekt Bożego to jest pycha ten pierwszy jest stary ludowy Rooney marę jednak kłopot jest taki w tym, że jednak pewne znaczenia funkcjonują w kościele chrześcijańskim w ciągu wieków stają się elementem tej tradycji prawda, którą kościół także ma chronić i toteż nie jest błahy argument możemy, a media Expert wyznaczenia to są nie wiem wyzysk tak grania dlatego bez litości na eliminacja konkurencji i dyskryminacja kobiet np. rozumiem, że chodzi o to, aby ten negatywny anty ludzkie tak anty ewangeliczne, jakby też mówić tak wyrzucać, więc nietolerancja jest tym, czego nie mieliśmy ją brak równości właśnie mężczyzna jest ale, ale wrócimy wrócimy oczywiście po informacjach to co Sebastian Duda jest studio, a informacje już za 3 minuty 1140 wczoraj w państwa i moim gościem jest dr Sebastian Duda teolog filozof i redaktor kwartalnika więź oraz członek laboratorium tajnego bardzo wierzy rozmawiam o kapłaństwie kobiet, czyli o jak to dobrze ująć o powodach, dla których kobiety nie są na razie o powodach, dla których kobiety powinny być, jeżeli sobie tego zażyczą równe mężczyznom i o powodach tutaj nas znaleźć wyssanych z palca, dlaczego kobiety nie mogą być mówiliśmy tutaj tej równości, które poświadczona Biblii dnia kobiet mężczyzn, ale jeszcze taka ciekawa kategoria żadna kobieta mężczyzna to nie jest to samo to tak jest pan podkreślane w różny, bo tak minister licznych i także feminizmie katolicki, bo takowy istnieje tak, czyli kobieta mężczyzna wzajemnie się dopełniają, a i tzw. komplementarność i czy kobieta musi być takim samym kapłanem jak mężczyzna czy powinna po prostu powtarzać ten wzorzec męski też bardzo taka duża zagwozdka dla teologów i to, że niektórzy żołnierze drążenie dużo wolnego czasu monitora witalności myślę sobie modne hasło byłoby tak kobiety po prostu wyświęcania kapłanów na biskupów prawda i nie ma żadnego problemu, ale z powodu, które tutaj przytoczyła wydaje się to w katolicyzmie przynajmniej dość problematyczne teraz, więc na co z tym zrobić przede wszystkim uważam, że trzeba się przyjrzeć dokładnie tej tradycji, że były jako niż w kościele, jeżeli CB została przez Pawła nazwana diakonem nie ma powodu do tego, żeby kobiety nie były jako nami, a pod łukami apostołów akurat nie ma do godności Ostrowskiej czy tzw. powołania poselskiego zdaniem kościoła katechizmu są powołani wszyscy katolicy nie tylko w szczególności księża biskupi, a sukcesji Apostolskiej tam już tutaj mówiliśmy apostołów nie ma zmierza to taka właśnie mówienie, że no pewno, że należy rozumieć dosłownie, czyli tak nie było to to coś tak, a inne rzeczy należy interpretować w przenośni, bo czasy się zmieniają Ian, ale po kolejny raz pan redaktor podkreśla, ale to rzeczywiście jest jakby wynik pewnego rozwoju tradycji tej kościelnej Kolejarz nie ma dla ludzi manipulacji manipulacji w kościele dochodziło nader często, ale manipulacja przeszły i dochodzi manipulacja często okazywała się bardzo dziwnym narzędziem do tego, żeby jednak np. ogłaszać dogmaty uznane za prawomocny tak też było, więc sama manipulacja, chociaż jest zła prawda tak jak traktujemy czasem przynosi Dobrawa tak się wydaje, ale zostawmy to, bo to jest temat nawet może kiedyś o tym, po owocach zatrutego drzewa tak się mówi sprawie natomiast oczywiście możemy porozmawiać np. do konkretnych przypadkach kiedyś, kiedy do do takich rzeczy chodziło teraz pytanie o tę komplementarność to może być tak np. czy kobieta mogłaby być jak Majowie mogłaby być, ale nie musi być takim samym jak one jak jako mężczyzna w kościele naprawdę może robić coś innego czy może przewodzić liturgii moim zdaniem może nie ma żadnego powodu do tego, żeby kobieta nie głosiła kazania, żeby nie czytała Ewangelii, że działa na znaku pokoju jest pytanie o te słowa konsekracji prawda eucharystycznej bierzcie jedzcie bierzcie kicia zdaniem już tutaj powiedziałem tej teologii z elastycznej powinien wypowiadać mężczyzna, żeby powtórzyć sytuacja wcielonym loga sam mężczyzna, ale tata jest taka moja interesująca chyba obserwacja sza w średniowieczu powstał wielki spór, kiedy dochodzi do tego do tej transformacji do tej przemiany cudownej tajemniczej mówią prawosławie czy do przeistoczenia katolicyzm także stoczenia chleba wina chciały krew Chrystusa zdaniem katolików dochodzi wtedy, kiedy są wypowiadane przez kapłana te słowa prawda Jezusa ostatniej wieczerzy Verba konsekracja Anis słowa konsekracji zdaniem prawosławny w spór wybuchł w średniowieczu bardzo mocno pod koniec średniowiecza zdaniem prawosławnej kościoła wschodniego wcale nie to się dokonuje wtedy, kiedy przeżywamy specjalną taką modlitwą, która się nazywa E-pit teza po grecku taki klei sprawna to znaczy tyle co wezwanie przezywany ducha, żeby wstąpił na te dary ofiarne na chleb wino i przemienił je łaskawie chciało ich raz chleb chciały krew Chrystusa i rozumie, że wtedy można wysnuć takie taką tezę, że jeżeli duch nie jest mi zginę to powinien ustąpić ze względu NATO kto, wypowiadając słowa te słowa modlitwy i moim zdaniem kobieta jak najbardziej może wypowiadać w czasie liturgii tutaj nie ma żadnych takich przeciwwskazań blisko na różne biskup to jest pewna funkcja tutaj wyrazić biskup w święte prawo powiedział Święty panów też autor, który powiedzmy dopisał do pewnego listu Świętego Pawła pierwszego listu od Mateusza pewne słowa biskupi ma być np. męża 1 żony bardzo dbać o swoją rodzinę rozumie, że to jest też otwarcie na związki jednopłciowe trudno powiedzieć natomiast rzeczywiście jest argument bardzo poważne przeciwko obowiązkowemu celibat owi w kościele katolicy znów, jeżeli coś pasuje to traktujemy dosłownie nas już nie pasuje to zmienia, ale jest pytanie oraz skalę się rozwijało w tej tradycji kościoła katolickiego czy warto wyrzucać i ale tradycja, czyli dawanie rozwija przecież nie także jakaś tradycja, która rozwija jest dziedzictwem, które mamy nie możemy w tym wzornictwo to jest coś coś to jest, żebym wg sądzę, że to jest po prostu obraz tego, kto miał władzę tak to znaczy, że nie dała mi faceci to dzierżyli przez lata my to dzisiaj nazywamy dziedzictwem w kontekście kobiet co rzeczywiście tak wygląda mówię tej dyskryminacji bardzo wielu przypadkach jestem przekonany, ale nie możemy po prostu ad hoc odrzucać całej tradycji, dlatego że tam mniej jest bardzo dużo, a dla elementów które, dlaczego może leżeć może odrzucić pewnych elementów tradycji, dlatego że są złe szkodliwe anty równościowa Air pytanie świetne pytanie na sobie muszą odpowiadać obecni decydenci w kościele dalej ze zbyt zajęci frezowaniem nie wszyscy jest trochę takich bardziej powiedziałbym tak widzących problem i próbę próbujących jakoś go publicznie nie mówiąc chały, jakby tutaj, ale coraz większe problemy z małych problemów jak dziecko, które wysyłają do komunii do innej parafii mimo wszystko tak generalizacja jak odpowiemy sobie do ilu np. jest świętych kanonizowanych czy też uznanych przez kościół kapłanowi biskupów w historii kości, a to będzie nikły procent też musimy sobie zdać z tego sprawę, że to co świadczyło, jakby o mocy ewangelicznej kościoła tym dobro, którego pan się tutaj też odwołuje na to uzna la na ucieszy się naszym zdaniem bardzo ich praca po prostu kleru, a to oni po prostu skorumpowany czy nie zajmuje się Ewangelia lekarz zajmuje sam sobą albo bardzo brzydkimi sprawami to sytuacja znana dzisiaj w średniowieczu i starożytności mamy jakby mnóstwo świat z tego wszystkiego, ale skoro miłości wskazujemy jak i tradycji mówi siłą kościoła są jednak te jego ewangeliczna aspekty ci ludzie, którzy po prostu byli dobrymi świadkami tej Ewangelii choćby to był nikły procent to jest siła kościoła i to oni tworzą tradycję w dużym stopniu to raczej do tego się trzeba odwoływać, ale ja nie dokonuje takiej reputacji pana argumentów znaczy ja wiem, że jest mnóstwo rzeczy, która są w tej tradycji dyskusyjne i w lesie wydają nam zła, ale ta nie może być także sobie na plac stwierdzimy w 1 teraz momencie bez, jakby przemyślenia całej sprawy tego co w tej tradycji mówiono i odrzucimy pewne rozwiązania od razu to jest kwestia badań kwestia nie wiem kształtowania świadomości w kościele 40 lat temu w kościele katolickim także na Zachodzie nie było powszechnej świadomości taki, że kobiety powinny jak by aspirować do przywództwa w kościele jakiegokolwiek teraz świadomość mamy kompletnie no i to wiąże się, jakby no i z przemianami społecznymi z tym w jaki sposób na siebie zaczęły patrzeć kobiety w kościele parując po prostu różne dane z własnego doświadczenia i teologii, do których teraz mają większy dostęp niż kiedykolwiek wcześniej ta zmiana będzie skutkowała także przemianami w kościele jestem tego pewien, ale też nie dokona obrazu tylko firmy, nawet jeżeli mówimy, że coś jest zła niestety musimy zbadać, dlaczego jest złe, kiedy było złe, dlaczego jest złe teraz oczy tak samo będziemy to badać jak Episkopat badał czy w ogóle dochodzi do molestowania nieletnich w kościele powoływanie komisji potem komisja ja właściwie nic co może już jakieś przepisy można coś zmienią produkujemy masę dokonała takiej takich badań pan mówi nie my, ale Jara są, jakby no, bo wtedy kościół będzie, bo mówiąc kościół ma namyśli hierarchów będą sędziami we własnej sprawie wygląda bardzo niedobrze mi doskonale, o czym może poświadczyć nie wiem każda kobieta, która uczestniczyła, w jakich gremiach watykańskich czy komisjach są takie i wiem, że napad dochodzi do skandalicznych rzeczy są po prostu wycofywane zebrali albo traktowane bardzo protekcjonalnie, ale no to kropla drąży skałę już pojawiły prawda nawet doświadczają tego typu prawda odrzucenia to już nie jest taki ruch nie wiem w błąd danych owieczek dawniejsze nie wiem ksiądz powiedział biskup powiedział kobieta siedzi cicho w tym momencie jednak kobiety w kościele potrafią się łączyć i głos jest słyszalny, nawet jeżeli tego jak watykańska czy Biskupia komisja nie chce i one także pierwsza musimy sobie też powinno ponad 50 lat temu tak oraz 2020 rok, ale w latach sześćdziesiątych i w okolicach Soboru Watykańskiego drugiego nie było ani 1 kobiety, która miałaby doktora teologii katolickiej w tej chwili tych kobiet są setki na całym świecie i to już nie będzie także nie wiem autorytet powiedział, bo się zna prawda, bo kobiety także mają bardzo dużą wiedzę teologiczną bardzo rozległą świadomość teologiczną nie można po prostu wmawia pewne rzeczy, która jeszcze w 19700606. roku ta wspomniana przeze mnie papieska komisja biblijna powiedział odnośnie do nowego testamentu to już ktoś nie wróci, tak więc dyskusje będą toczyć, nawet jeżeli cała ta struktura instytucjonalna kościoła wygląda tak jak pan powiedział raczej jest po prostu Ruchała itd. są tego symptomy ciągle mamy do czynienia z bardzo dobrymi rzeczami się tutaj zgadzam, ale już nie ma odwrotu moim zdaniem jest pytanie po prostu jak to zrobić, ale jak nie ma odwrotu nie ma odwrotu od tego, że kobiety będą znaczyły w kościele więcej niż do tej pory to jest interesująca teza nie bardzo wiem jak ją pan chciałby uargumentować, bo mleko rozlało proszę zobaczyć że, chociaż kościół katolicki ma taką niesłychaną zdolność właśnie wyciągania matki i tego lek. Sieńko zbierania i udawania, że nic nie stało myślę, że nie tak może się jeszcze spotka i będziemy rozmawiać o kobietach ikonach myślę, że też dokona drewno, a ja mam jakiś biskup zaprosił do studia ATA to raczej się nie stanie, ale to jest moje przekonania natomiast kobiety diakoni to będzie duża robiącą godzin albo diakon, jeżeli już w złotych mi na tym, ale być może chciałby chciały powtarzać właśnie tak jak powiedziałem wtedy jest nazwana diakona w rodzaju Barskim po grecku przez Pawła, tak więc być może trzeba powtórzyć właśnie to są diakoni znowu oznacza, że to jest funkcja taka jakaś inna być może niższa od zakonu mężczyzn, a jaką kobiet jako kobiety drakoński jak będzie jak widać jak kiedyś, kiedy z tymi działaniami spotykamy szybki czekamy w końcu ma się w tym miesiącu pojawić adhortacja papieska po synodzie w amazońskiej miał pan mówi woła jakiś taki dokument, ale na Senacie amazońskiej postulowano diakonatu kobiet także nasze dochodziły do głosu po prostu takie już ze strony mężczyzn biskupów były takie głosy, że trzeba wprowadzić diakonatu kobiet w kościele nie tylko malarstwo ze strony mężczyzn dziennikarze Radia TOK FM pojawią się głosy, że równość biskup kapłan należy liczba miał się w pełni zgadzam to róbmy działajmy równości komplementarność działań etapowi jak zadawane pytania biskupom mężczyzną na często nie mamy żadnej odpowiedzi, bo jest jakieś konie skrawka jak wiemy Ala myślę, że takie odpowiedzi już nikogo nie zadowalają nikogo wielu ludzi w kościele nie zadowalają jednak nie nie jest także mamy jednolity przekaz tej kwestii także o bardzo dziękuję co państwo do kwartalnika więź do tekstu mojego dzisiejszego gościa oka w państwie innym niż męskie dr Sebastian Duda był państwa moim gościem informację o godzinie 12 już za kilka minut po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością czuwał Krzysztof Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA