REKLAMA

Dwa oblicza baroku: Willman we Wrocławiu i Power and Illusion w Tate Britain

Andymateria
Data emisji:
2020-02-06 14:40
Audycja:
Czas trwania:
13:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria to będzie proszę państwa Opus magnum chyba i mówi naszej sondy materii Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki w studiu Radia TOK FM dzień dobry pan nandu dzień dobry pani Anna czy nie za wysoko podniosła poprzeczkę w Genewie już to jest nasze Opus magnum o myśmy jeszcze nie zakończyły się swojej działalności, ale Opus magnum zwykle dotyczy artystów, a którzy są w eksponowaniu w całej swojej w całym swym dorobku na jej, jeżeli ten wybitny artysta to mówi Rozwiń » się, że teraz możemy obejrzeć Opus magnum i AXA Igreka myślę, że słuchacze wiedzą, że to takie były wątki auto ironiczne witamy państwa Wandy materii to Opus magnum to dotyczy Śląskiego Rembrandta ta wystawa mamy namyśli wystawy Michała Leopolda Willmanna pawilonie 4 kopuł we Wrocławiu była przygotowywana przez wielu latach bardzo starannie niż dorobek tego twórcy po wojnie został rozproszony część pozostała oczywiście miejsce jego największej aktywności, czyli w Pałacu Opatów lub związki i chce zakonie cystersów w Lubiążu natomiast trochę było we Wrocławiu, ale część zagarnęła muzeum Narodowym w Warszawie i inne polskiemu za obrazy nie były najlepszym stanie, bo niektóre były polichromie, więc wykonanie, a wszystkich zabiegów, aby te wszystkie dzieła zgromadzić na 1 wystawie jest zakonserwować ułożyć je te cykle, które co, do których one odnoszą to naprawdę gigantyczna praca, którą wykonał i tutejsze naprawdę podkreślić pracę dyrektora muzeum Narodowego we Wrocławiu pana prof. Piotra Ostrowskiego i zarazem kuratora wystawy tak się składa tak oczywiście, który zresztą zaprosił do współpracy przy publikacji na nas ten temat publikacji towarzyszącej wystawie zaprosił, a ludzi szeroko rozumianej polskiej kultury takich jak maja Komorowska Ewa Kuryluk Małgorzata Omilanowska Jacek Danel Waldemar Krzystek czy Maciej Orłoś, ale wróćmy może jednak postać artysty w bo on nie był urządzony na Śląsku co więcej nie był katolikiem, który zmarł tak właśnie pochodzi z Królewca był Kalwinem, więc muszę przejść na katolicyzm, a co za tym idzie zgłębić podejście do wiary, które obowiązywało w po Trident, jakiej części Kate Europy też się to wszystko w czasach baroku no, więc ten barok oczywiście to jest bardzo potem przejdziemy do kolejnej wystawy dlatego teraz musimy to sobie powiedzieć otwarcie, że jednak bardzo katolicki odbył, a determinowany przez nauczanie przede wszystkim Jezuickie i oznacza nie tylko stylem określonym w tym rozbuchaną formą oraz kołysanie fasad kościołów w Iluzjonie zmian, ale ikoną Logi ją przedstawień, a więc pojawiały się nowych biografie w rozmaitych świętych i należało odpowiednio przedstawia świętą Urszulę Barbary Krystyny Katarzy ne czy męczeństwa apostołów cały, która w, które były rząd dość drastyczne przedstawiane, bo chodził jednako SK ekspresję zrobienie wrażenia na wiernym, więc firmy się kształcił w Holandii i to widać w jego obrazach, bo okazał się świetny malarz taką też był artystycznej rodziny czy ojciec był malarzem to nie był taki całkiem przypadkowy artysta cięć nie chcieli też przypadkowy wybór zawodu tak, ale znalazł możliwości właśnie na Śląsku Dalli mógł cystersi przede wszystkim, więc do, czego zmierzamy warto się wybrać do Wrocławia jak też jeszcze nie widział, a bilonu 4 kopuł po remoncie po włączeniu go do muzeum Narodowego we Wrocławiu ma szansę zobaczyć to i wystawę Normana, bo one czynne do 26kwietnia, więc naprawdę bardzo duży czasu na jej obejrzenie bardzo państwu polecamy na zadanie pytania, dlaczego właściwie nazywany był właśnie Rembrandt Śląski, chociaż nie tylko Rembrandta porównywano jeszcze do innych Mistrzów baroku do brata zresztą się wybrała zdaje się, że nie miał pieniędzy na to, że może tak nie starczyło mu znajomego formalną edukację, ale co podpatrzył to podpatrzył oczywiście jego dzieła nie są tak głęboko zanurzone w cień jak niektóre obrazy Rembrandta Rembrandt prawdopodobnie był menonitów podobnie jak jego też pan, o ile Berg, ale działał w kalwińskiej Holandii i nie przeszedł w tym duchem konkret formacyjnym, którym przeszła przyszła katolicka część Europy, ale my też przejść do Londynu na koniec tylko dorzucając, że od 1stycznia nie ma już Holandii są Niderlandy, bo oni o sobie przecież międzynarodowa nazwa w Polskim języku oni mówią nadal land to dobrze to już zaraz się przeniesiemy spełnione inne strony i nie zdążymy opowiedzieć o innej wystawie też barokowej wtedy byli tym, czyli w Starym budynku tej głowią po drugiej stronie termin system zrobione wystaw baroku praca, lecz jest coś takiego, że nagle nas interesuje ten zapomniany barok, a którzy tym się o kilka pokoleń nie interesowało, a teraz wraca cały, jakby swojej urodzie na pewno brytyjski barok jak się okazuje, ale też był Ros chustami, ponieważ to był ten powierzchowny styl, jaki by, którzy Anglia przejęła Europy zresztą najwybitniejsi twórcy działają w baraku barokowej działający na terenie Anglii nie byli Brytyjczykami działał tam Gottfried tunele Niemiec pozostający pod kołem kara bardziej Kitty leżeli Holender działający w Anglii czy dzień to on wiele, który był Brytyjczykiem, ale wykształconym, a w, jakby w późnobarokowym stylu włoskim wszyscy oni wielki sposób żyli w cieniu czy działali w cieniu, a na 2 wybitnych twórców barokowych czyli, a Rubensa i handel Irka Rubensa van Dyke tworzy wideo dworu i najwybitniejsze dzieła, które powstały, które można zobaczyć na wystawie w tej, by ten są właśnie z tej szkoły, a przy pokazana jest np. zaprojektowane przez Rubensa 16003006. roku dekorację sklepienia sali bankietowej władz hołd kres nadal w tym samym miejscu, bo nie objął ją pożar jakby, który tam wkrótce potem wybuch i tutaj nie mamy opowieści życia świętych tylko mamy płótna świeckie symboli symboliczny, ale świecki pokazujące Unii koron, czyli Anglii Szkocji apoteoza Jakuba pierwszego i pokojowe rządy Jakuba pierwszego wszystko to było zamówione, a przez przez Karola jego następcę to jest bardzo ciekawe, że Ruby wykonał te wszystkie ma to całe malarstwo, ale Karola wszczęto 1949 roku na szafocie ustawionym przed właśnie tu, łatwo więc tak bardzo symbolicznie sieci Brytyjczycy zachowują czasami też, że to jest, a to jest raczej symbolika odległa od katolicyzmu to jest bardzo interesują też, że to jest cecha tego właśnie brytyjskiego baroku jakaś taka decyzja chodzi o ekologię i ikonografii kardiologia czy ikonografia katolicka była poświęcona życiu świętych ikonografia anglikańska była nastawiona raczej na władców, ponieważ jak wiemy król był szefem kościoła anglikańskiego wobec tego jest zupełnie inne spojrzenie inna forma jest rannych jest na torach tworzy bardzo podobne cechy stylowe podobne, ale treść zawarte przesłanie jest zupełnie inny o oczywiście handel głównie malował portrety są najlepsze portrety królewskie są zrobione siedemnastego wieku są zrobione przez Darka także, gdyby ktoś z państwa np. pokusił się odwiedzenia obydwu wystaw, bo wystawa w tej brudnej czynne też do do 19kwietnia i spojrzał na te 2 wystawy barokowe z tego punktu widzenia to może zrozumie te różnice, jaka przy wszystkich tych chrześcijańskich wyznaniach panowała wówczas chyba dzisiaj panuje między podejściem rozmaitych odłamów chrześcijaństwa do podobnych tematów czy w ogóle do zadań malarskich to nie pozostaje nam nic innego jak życzyć państwu jakiś wyprawy jak mnie do Wielkiej Brytanii to przynajmniej do Wrocławia wrocławian, zwłaszcza będzie łatwo, bo ma niedaleko troszeczkę musimy się wysilić tym niemniej barok wraca barok wraca u nas i za morzem niewielkim jeszcze tylko pragnę rzeczywiście zwrócić uwagę na to, że te obiekty wystawy wymagały bardzo poważne kwerend i zabiegów o to, żeby uzyskać tej 1 czy drugiej wystawie dzieła pochodzące z bardzo różnych kolekcji to samo dotyczy wystawy londyńskiej tam są dzieła, które nigdy nie były publicznie pokazywane znajdującej się w niewielkich prywatnych kolekcjach w związku z tym to też jest, a jak nalewa wodę dodano powód do obejrzenia podatek jednak łatwo pani lubi barok panią do ja lubię, ale w nie wykonanie wszystkich lubię jak przyjemnie sprawę obejrzenie oglądanie niektórych płócien barokowych, a tak, ale na wolne rubel jednak nie jeśli chodzi o ten rozmach no i taką mojego męża do Śledź jego radość życia to jest drodzy państwo jeszcze tajemnice kuchni, że byłam kiedyś się pewnym pięknym kraju na południu Anda Rottenberg i Anda Rottenberg okiem czujny bez pudła wyłapuje barok z otoczenia mówi o tutaj jest to to jest to jest tu naprawdę bardzo przyjemne z panią wyprawa więcej nie mówię że, żeby żyć wyznaje związane z ja jestem specjalistką od sztuki nowoczesnej współczesnej i droga od baroku rysunek amatorski oczywiście mam za sobą klasyczne wykształcenie historyka sztuki, ale pozwalam sobie w związku z tym na byle tamtych zmian w podejściu do takich tematów jak barok zapraszamy za tydzień na program o sztuce Andymateria w radiu TOK FM Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik antymateria Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!