REKLAMA

Walka z HIV. Jak polityki w Europie kształtowały życie osób z wirusem?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2020-02-06 21:20
Czas trwania:
37:56 min.
Udostępnij:

Wystawa"HIVstorie: Żywe polityki" jako punkt wyjścia do rozmowy o różnych perspektywach życia z HIV w Europie. Od Polski lat 90., przez niemieckie więzienia lat 80. i Wielką Brytanię Margaret Thatcher. Co z tamtych czasów pozostało, jak zmieniło się podejście do osób z HIV i jak te osoby walczyły o swoje prawa?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM Małgorzata Wyszyńska dobry wieczór rozpoczynane wieczorem z radiem tokfm dzisiaj, zanim powiem o temacie to powiem, kto jest naszym gościem myślę, że to już państwo wiele wyjaśni goście nie stanie dr Agata Dziuban z Instytutu socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego 1 z kuratorek wystawy historie żywe polityki dobry wieczór w 2 czy no właśnie o temacie wystawę o tym, czym syta wystawa zajęła i czym zajęto się przednio, zanim ją przygotowano Bona jest, Rozwiń » gdyby kolejnym efektem pewnej pracy będziemy dzisiaj opowiadać i wystawa jest tak naprawdę zwieńczeniem pewnego projektu badawczego tak, że coś więcej powiedzieć na ten temat wystawa jest 1 z kilku efektów rezultatów wypracowanych, a w ramach trzyletniego projektu badawczego rozwikłanie historia europejskich polityk w zakresie HIV AIDS aktywizm obywatelstwo zdrowia w skrócie Europa już tak prostego to międzynarodowy projekt badawczy, który rozpoczął się 2016 roku realizowany przez 4 zespoły z 4 różnych uniwersytetów europejskich Uniwersytet Jagielloński, który mam przyjemność reprezentować i pracowałam właśnie wraz z ramienia Uniwersytetu gdańskiego razem z dr Justyna Stróż, który niestety nie mogła być z nami Uniwersytet Humboldtów w Berlinie, który też reprezentowane wszystkie przez kilka pada czeki badaczy Uniwersytet Bazylejskiego Szwajcarii oraz, a Gold dziecko, lecz London czy mamy 44 uniwersytety, które przez na przestrzeni kilku lat wspólnie wspólnie podejmowały pracę badawczą, która poświęcona była historii europejskich polityk Chin w AIDS, dlaczego można, by zapytać, skąd ten temat skoro hit nie jest już, jakby gorącym tematem mało się nie mówi, a my uważamy, że trochę bez przyczyny czy bez przyczyny się nie mówi tak tak tak dokładnie, że jednak jest to temat jest ta jest kwestia, którą warto poruszyć myślę, że kiedyś przygląda przygląda problematyce his way temu w jaki sposób kształtowały się polityki odnosi odnośnie tej epidemii aktywizm także to szczególnie interesowało, dlaczego teraz przejdę, kiedy patrzymy co się dzieje wokół Krono wirusa to tematyka staje się nagle, bo oczywiste mamy do czynienia to z podobnymi mechanizmami bardzo i uruchomiania sekty lęków społecznych uruchamianie się bardzo dużych pokładów rasizmu ksenofobii te zjawiska proces był trochę inne epidemii ze względu na jej specyfikę ale, ale dość dość podobne jednak, jeżeli chodzi o oddziaływanie na grupy dotknięte przedtem zjawisko to 1, ale jeszcze też państwo przytaczają dane wg światowej organizacji zdrowia Europejskiej 1 z 2 obszarów świata z największym wskaźnikiem przyrostu nowych zakażeń i w, więc tak naprawdę tematy jak najbardziej aktualne tak przy czym o tym, jakby nie mówi Europa jest często postrzegane z perspektywy Europy zachodniej Unii Europejskiej, w której powiedzmy, że można powiedzieć, że kapitał jest dość opanowana, chociaż de facto jak się popatrzy na statystyki okazuje się, że 50% populacji osób, które powinny mieć dostęp do leczenia retro wirusowego ma de facto leczenia czy dostęp do tego leczenia co nie jest jakby rewelacyjne wskaźniki moim zdaniem, ale oczywiście także, jeżeli chodzi o cały region Europy światowa organizacja zdrowia kurator Europy rozumie dużo szerzej niż Unia Europejska dla nich Europa jest Europa wschodnia Azja środkowa to rzeczywiście jak już chodzi o region Europy wschodniej szczególnie Rosji ta epidemia można, by powiedzieć nie jest specjalnie opanowana w tamtym regionie jest także śmiertelność z powodu AIDS jest bardzo wysoka bardzo niski jest ciągle wskaźnik dostępu do leczenia, więc tak zaraz za krabami Europa jest drugim co do, a co właśnie rozwoju epidemii regionem euro na świecie co może szykować, ponieważ raczej nie kojarzy nam się z tą narracją, która mówi wszystko pod kontrolą wszystko jest opanowane przez 3 lata temu projekt badawczy trwały, jakie były założenia co z niego wynikło czy było coś się może nie potwierdziło albo może wszystko było wg państwa myśli i tez postawionych na początku może zacznę od tego, że ten projekt wyrósł taki z takiego poczucia przekonania, że dominującą narracją o epidemii, w których bardzo to nie znaczy bardzo ciekawą narrację bez wątpienia myślę, że o tym, mówi też wiele wytworów kultury popularnej kilka pojawiło się filmów fabularnych hollywoodzkich, a historia aktywizmu OP wokół epidemii itd. ale właśnie dominująca narracja epidemii są na racjami Stanach Zjednoczonych i doszliśmy do wniosku, by osadzeni w tych różnego graficznych perspektywach europejskich tak naprawdę stosunkowo niewiele wiemy o historii polityki hitowych i historii aktywizmu w polu hit z obszaru Europejskiego a tym bardziej w takich miejscach np. Polska czy Turcja ma rozmawiałyśmy przed właśnie rozpoczęciem audycji o tym, że w Polsce de facto okazała się jednak książka, która porusza kwestie historii polityk fakty książka książka Kuby Janiszewskiego, kto w Polsce jakieś 2013 roku znanemu państwo z audycji połączenie dokładnie i jest to można powiedzieć zaskakujące, bo o amerykańskie epidemii napisano mnóstwo mnóstwo prac naukowych mnóstwo powieści różnych różnych produkcji filmowych popkultura się pojawiła natomiast Europa jest ciągle dość niewidzialna, jakby w tej historii i dlaczego często się narzucać amerykańską historię na kontekst Europejski tak jakby epidemia wyglądała dokładnie tak samo wszędzie co nie jest prawdą i tym co chcieliśmy osiągnąć w ramach tego projektu było właśnie przyjrzenie się temu w jaki sposób epidemia w jaki sposób historia polityki owych i aktywizmu polo hit kształtowała się w Europie, jaką miał swoją specyfikę, ale też przez to przyglądaliśmy się różnych krajów chcieliśmy zobaczyć wielość historii wielość tych perspektyw i oprócz tego, że przyglądaliśmy się temu jak epidemia wygląda w Polsce w Turcji, które też jest bardzo niezbadane nie poznany kontekstem w wielkiej Brytanii i w Niemczech też 2 osoby z projektu był doktor to Heckler Uniwersytetu Humboldtów wyjaśnia przyglądaliśmy się temu co działo się na poziomie europejskim, czyli tego przyglądaliśmy się trans Narodowemu aktywizm owi, ale też tras Narodowym politykom, które wytwarzane są właśnie przez takie organizacje jak światowa organizacja zdrowia i Enej z Unii Europejskiej komisja Europejska i ta pani tezy, więc od razu zaznaczyć nasz projekt był projektem stricte humanistyczna socjologicznym więc, aby bardziej projektem o charakterze eksploatacyjnym i nie stawiajmy sobie żadnych hipotez na początku oprócz liczby otwartych pytań te pytania właśnie dotyczyły tego w jaki jaka jest historia tak, jakie jak jest historia, jaka jest specyfika czy w zasadzie historię, bo historia pojawiają się tutaj Litwie w liczbie mnogiej, bo zakładaliśmy, że tych jest w historii będzie bardzo duża, jakie głosy są widzialne słyszalne w tych historiach, jakie głosy, jakie perspektywy, jakie doświadczenia są często niewidzialne czy wymazane z historii i wymazane z takich głównych narracji i też, jeżeli ktokolwiek pojawi się na wystawie to dostrzeże, że bardzo np. uwydatnione jest kwestia doświadczeń osób osadzonych w środowisku więziennym czy osób przyjmujących substancja psychoaktywna czy osób pracujących seksualnie np. są takie perspektywy, których często nie widać w tych taki dominujących narracjach o epidemii, więc nam zależało na tym, żeby uwydatnić właśnie pokazać wyciągnąć na światło dzienne i problemach za tę narrację i myślę, że to tym co jest bardzo też ważne ta było zwrócenie uwagi na to w jaki sposób same osoby dotknięte epidemią osoby żyjące skiff AIDS osoby, które były szczególnie narażone na zakażenia tutaj właśnie są grupy, o których wspomniałam, czyli osoby osadzone osoby pracujące seksualnie osoby używające substancji, ale też mężczyźni mający seks z mężczyznami czy osoby trans są osoby, które zazwyczaj uważa się najbardziej dotknięte przez epidemie z powodu kryminalizacji stygmatyzacji penalizacji, ale też praktyk podejmowanych przez różne grupy w jaki sposób te różne populacje różne społeczności się same angażowały kształtowanie polityki w zakresie ich, bo tym co było dla nas bardzo ważne w tym projekcie jest to, że my nie postrzegaliśmy polityk jako czegoś nie odgórne odgórnie narzuconego przez instytucje państwowe oczywiście też, ale dla nas ważne było to, że polityk ma swoje światy swoje i są swego rodzaju procesami, czyli są cały czas negocjowane kontestowane odrzucane, że polityka nie jest czymś stałym stabilnym, ale czym też się realizuje w praktyce w codziennych doświadczeniach osób żyjących ski w organizacji pozarządowych czy czy też społeczności za chwilkę do tych poszczególnych grup przejdziemy natomiast nie zostaną jeszcze jedno czy państwo o znaleźli odpowiedź na pytanie, dlaczego to perspektywa amerykańska zdominowała opowieść o hit w bardzo dobre wtedy myślę, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to dlaczego opowieść amerykańska zdominowała powieść o Chinach może poza tym, że jego perspektywa popkultura kultury popularnej, a czy amerykańska perspektywa w popkulturze ze zwycięstwa perspektywą dominującą jednak ze względu na hollywoodzkie produkcje, więc ona tak przy można powiedzieć przedostaje się do takiego Imaginarium społecznego do wyobraźni społecznej, więc wiele osób myśli np. historii ruchu LGBT czy o historii ruchu pracownic pracowników seksualnych czy historii ruchu użytkowników właśnie z perspektywy amerykańskiej też takie historie amerykańska była bardzo głośna i można powiedzieć, że głównie ze sprawą Acta apu to była taka pierwsza bardzo silna grupa aktywistek aktywistów głównie aktywistów na początku epidemii walczących oprawa osób żyjących skiff i AIDS dostępu do prawa o dostęp do leków terapii antykryzysowej, kiedy leków jeszcze tak naprawdę nie było i to była bardzo grupa takim bardzo medialnym charakterze tworzyli swoją własną telewizję mieli swoje własne Kania kanał informacyjny i też ta narracja te ich opowieści ich sposób aktywizm to był aktywizm bardzo widoczne to była akcja bezpośrednia to się pojawił ostatnia ostatnio film Roberta Kamila 120 uderzeń serca na minutę, które opowiada o francuskiej frakcji Acta było tylko ten akt właśnie pojawia się pod koniec lat osiemdziesiątych na początku dziewięćdziesiątych w stanach są dość wczesne wczesna wczesna ciała wczesny czas epidemii i myślę, że to były takie formy aktywne formy działań na życie działania społecznego, który bardzo przemawiały do wyobraźni, że one się tak jakby bardzo ma sens całej naszej wyobraźni co można powiedzieć, że epidemia w niektórych częściach Europy pojawiła się dużo później ponieważ, o ile np. w stanach Zjednoczonych epidemie zacięła się czy pierwsze przypadki zdiagnozowano na początku lat 800 osiemdziesiątym pierwszym roku np. to w Europie to była druga połowa lat osiemdziesiątych tak samo w Turcji czy ta epidemia pojawiła się później, więc już opowieść o epidemii była była dominująca, a już, by ukształtowana na doświadczeniu amerykańskim też co jest ciekawe, że bardzo wielu krajach Europy po Stanach Zjednoczonych, aby taką pierwszą grupą, która została dotknięta przez epidemie, które było bardzo głośno i wobec której też zastosowano dużo takich stygmatyzuje cech miar i środków to byli mężczyźni mający seks mężczyzna osoby ze społeczności gejowskiej natomiast w wielu krajach Europy i Polska jest zdecydowanie 1 z tych krajów osobami dotkniętymi przez społeczność dotknięta przez epidemię na samym początku epidemii był przede wszystkim osoby i akcyjne używające substancji psychoaktywnych szczególnie tego ty polskich rodzin tzw. kompotu jest być może mniej urokliwa, jaka jako jakiś tam element historii założycielskie szpitalnych w ale toteż takie bardzo widoczne np. przegląda dokumenty obecnej Unii Europejskiej czy komisji Europejskiej w tamtych czasach swe w latach osiemdziesiątych to tam też lęk i główny, jakby główna dyskusja, której się toczy na początku na początku epidemii dotyczy właśnie społeczności gejów, a nie np. użytkowniczek uczy użytkowników, którzy innych innych regionach Europy stanowili w niektórych częściach Europy stanowili grupę najbardziej dotkniętą przez epidemię przypadnie Szkocji Holandii Szwajcarii w Polsce pokazują państwo różne narracje jest narracja z Wielkiej Brytanii, gdzie z 1 strony na początku pojawia się taka swoboda seksualna radość z tego, że w końcu homoseksualizm nie jest karane, że jest dopuszczone, ale chwilę później już radość jest przysłonięta przez pojawiającą się epidemie i przykrywa wszystko taka groza poczucie że, że wszyscy za chwilę umrą albo już ileś osób zaczyna umierać w tym środowisku to jest coś co gdzieś tej wystawy, jeżeli chodzi o wątki brytyjskie do nas dociera jest perspektywa niemiecka tutaj głównie przez pryzmat więzień pokazana jest perspektywa Polska lat dziewięćdziesiątych, czyli z 1 strony czasy transformacji takiej swobody wyzwolenia radości z tej nagle odzyskanej wolności, którą może nie wiemy co mamy zrobić, ale może możemy coś robić jest ten duch takiego indywidualizmu, a z drugiej strony też strach lęk niepewność co dalej w związku z tym też pewne elementy wykluczenia, które przejawiały się choćby poprzez jakiś protest przed np. powstawaniem domów dla narkomanów jest taki na wystawie plakat, na którym widać napis się do dla seniorów ani dla narkomanów, więc to są tak zupełnie różne jednak światy perspektywę, ale czy jest coś co też łączy to wszystko jakieś takie punkty styczne tak czy naszym zamysłem było oparcie tej wystawy, która tworzyliśmy pracując na materiałach, które zebraliśmy w trakcie projektu badawczego myślę, że bardzo ważny jest, żeby wspomnieć właśnie, że ten projekt badawczy to był wielu kontekstu walne także badać właśnie Turcję Polskę wielką Brytanię czy Niemcy czy poziom Europejski był oczywiście zespoły badawcze, które konsultowały na tych poszczególnych regionach, ale pytania mieliśmy wspólne myśmy wspólną perspektywę teoretyczną wspólne pytania czy przyglądaliśmy się przy staraliśmy się wspólnie przyglądać temu, jakie są te światy polityki w jaki sposób kształtowane są polityki, jakie są priorytety można, by powiedzieć w dyskusjach między społecznością osób dotkniętych Kiss, a politykami lekarzami tak dalej to jest w pewnym sensie odzwierciedlone jest odzwierciedlone w tej wystawie i staraliśmy się opowiedzieć tę wystawę z perspektywy doświadczeń jednostek posługiwali się z taką metodą historii mówionej, która polega na tym, że przeprowadza się wywiady z osobami zaangażowanymi w dane pole dane świadczenia jest Teresa opowiedzieć historię jakiegoś zjawiska historycznego, jakim jest np. epidemie i z perspektywy tych tych indywidualnych historii dlatego na wystawie znajdą państwo bardzo duża jak fragmentów wywiadów i tym tym co wspólne myślę że, że są 2 wątki z 1 strony jest staraliśmy się pokazać tak naprawdę jakiegoś rodzaju opresyjność problematyczną dość tych polityk, który się wyłaniały w kontekście epidemii w stół możemy obserwować w kontekście właśnie Korona wirusa, czyli pojawienie takich można płacić politykę strachu pojawianie się pojawi niż polityk, które dążą do wykluczenia sposób marginalizacji tych osób podanie ich kontroli to co np. było to były np. pomysły opisane w niemieckiej części poświęcone obowiązkowemu testowaniu więźniów na wirusa HIV to były np. wprowadzony w wielkiej Brytanii zapisy prawne po jak pani sama wspomniała Wielkiej Brytanii seks między osobami tej samej płci był analizowany czy kryminalizuje one do końca lat sześćdziesiątych potem był moment odzyskania wolności i też bardzo silne rodzący się czy funkcjonujące wtedy ruch takie można powiedzieć wyzwolenia seksualnego czeka rewolucja seksualna w środowisku osób LGBT i potem znowu w latach osiemdziesiątych pojawiają się polityki, które penalizują tak jak we współczesnej Rosji gejowską propagandę cokolwiek to oznacza, więc pojawić też Margaret Thatcher tak czy są tak właśnie czasy czasy dużo bardziej konserwatywny polityk, które wybudują obraz osób społeczności żyjących skiff i czyli osób nieheteroseksualnych osób pracujących seksualnie osób trzymających substancji czy więźniów jako zagrażających społeczeństwu jako zagrażających zdrowiu publicznemu jako samych sobie winnych takie też może być polityki polityki winę i wielu wielu krajach były pomysły, żeby np. prezes kwarantanny izolować osoby w stanach Zjednoczonych pojawił się pomysł, żeby tatuowania osobom ich status serologiczny na czele, żeby wszyscy wiedzieli, że mają do czynienia z osobami żyjącymi z kim myślę, że to świetnie to tam polityka czy do atmosfery strachu, które też była przez decyzje polityczne napędzana widać bardzo wyraźnie w tej polskiej części, która właśnie jak pani sama zauważyła opowiada o, a np. tym w jaki sposób starały się różne organizacje, bo Monar głównie czy organizacje kościelne tworzyć takie ośrodki dla osób żyjących ski, które bardzo często były też osobami używającymi, które były wyrzucane z domu, których nikt nie chciał przyjmować żadnych innych miejscach, które bardzo często nie było też przyjmowane w instytucjach medycznych, bo lekarze jeszcze wtedy nie mieli wiedzy doświadczenia, więc bali się bali się tych osób te osoby były za opiekę używane przez taki właśnie organizacja Monar, które miały portfolio wobec pracy z użytkownikami użytkownikami i pro starały się budować te ośrodki dla osób żyjących w podobnie zresztą jak się buduje ośrodki dla uchodźców tak gdzieś w środku lasu z dala od cywilizacji z dala od cywilizacji w cudzysłowie z dala od jakichś większych ośrodków miejskich na wsiach i wystawa pokazuje, jaki był opór społeczności lokalnych kilka ośrodków w Polsce spalono były protesty na ulicach przeciwko oczy czy taki właśnie ma w miejscowościach przeciwko przeciwko stawianiu tych środków myślę, że to jest, gdy trochę punkt wspólny tych wielu kontekstów wielu historii, a my staramy się pokazać w jaki sposób jednak ta polityka strachu ta polityka obwiniania taka opresyjne represyjna polityka z żadną spotykała się ze sprzeciwem tych osób, których dotykała ich było bardzo dużo działań z ich strony ze strony właśnie tych różnych społeczności, żeby walczyć o swoje prawa prawo do prawo do opieki zdrowotnej prawo do samostanowienia prawo decydowania osobie prawo do życia tak naprawdę bardzo wielu kontekstach, skąd taki wybór tych przestrzeni narracji grupy też czasu, jeżeli chodzi o opowiadanie o ich, bo np. jeżeli chodzi o Niemcy tak jak wspominałem i tak jak mówiła pani tutaj pojawia się wątek więziennictwa, a przecież Niemcy Berlin to jest to miejsce, które kojarzy się raczej większą tolerancją z takim miejscem, z którego Polska czerpaliśmy pierwsze informacje wiedzę to z Niemiec właśnie pojawiły się pierwsze propozycje tego, żeby pojawiły jakieś ulotki informujące na temat tego czym w ogóle i jest jeszcze w latach osiemdziesiątych co prawda wtedy nie było wcale u nas przyjęte ale gdyby to właśnie z Zachodu ta myśl przychodziła tu jest takie zdarzenie właśnie są Niemcy jest więziennictwo jest cała opresyjne ość myślę, że to jest bardzo ciekawe pytanie też bardzo ciekawa decyzja ze strony dr Frederick TV, która zajmować tą niemiecką częścią, bo myślę, że ona też chciała trochę zderzyć osoby odwiedzające wystawę nas, a siebie samą być może właśnie z tą narracją o Niemczech jako takim postępowym kraju, jeżeli chodzi o politykę szefowa rzeczywiście Niemcy mają 1 z bardziej postępowy taki może być progresywnych w cudzysłowie polityk w zakresie HIV AIDS, ale ciągle mamy tutaj te wyspy czy te były problematyczne momenty tak jak właśnie ten, w których mamy do czynienia z krajem mówił o kraju, w którym w zasadzie wszyscy prawie może poza udokumentowanymi imigrantami mają dostęp do leczenia standardy są bardzo wysokie właśnie te ulotki, o których pani wspomniała są dostępne można dostać wszędzie prezerwatywy działają świetnie programy wymiany igieł strzykawek poza kontekstem więziennym, że mamy do czynienia ciągle tymi przestrzeniami widzenie dobrym przykładem takiej przestrzeni, gdzie osoby żyjące hipcio osoby narażone na zakażenie przemocy substancje psychoaktywne mający seks de facto są wyjątkowi Jana czy ich sytuacja jest zupełnie inna niż poza kontekstem widzę, gdzie w kraju, w którym oczywistością jest, że osoby mają dostęp do praw nagle okazuje się, że tak łatwo osoby tych praw pozbawić też pamiętajmy, że Niemcy to nie tylko Berlin, ale jest też Bawaria i np. które bardzo konserwatywnym landem i w niemieckiej ustawie właśnie historia więźnia, który walczył o programy metadon owe, czyli terapie substytucyjne dla osób uzależnionych od heroiny mogą przyjmować metadon jako substytut heroiny, który dzień czy mogą funkcjonować nie stanie odurzenia heroin nowego czy nie problemowa i jest jest właśnie historia opowiedziana w ramach tej niemieckiej ustawy o 1 osadzonych, który walczy o swoje prawa dostępu, a dostępu do metadonu pozywając właśnie więzienie w Bawarii, a ostatecznie Europejskiego Trybunału praw człowieka, deklarując brak dostępu do np. substytucji więzieniu jest formą tortury i wygrywa dzięki niemu substytucja jest dostępna w więzieniach tym jesteś bardzo ciekawe grupy tej wystawy Anna opowiada o tym w jaki sposób więźniowie aktywiści więzienni starali się uzyskać dostęp do programu wymiany igieł strzykawek czy tzw. programów redukcji szkód dla osób osadzonych i UE i pokazuje, jakby wiele lat różnych zmagań wykorzystywania różnych strategii odwoływanie się do różnych ram czy praw człowieka czy czy właśnie takich opiekuńczy Humanitarium stycznych i de facto, a wiemy dzisiaj, że jest jedno więzienie w Niemczech, które wprowadzono programy wymiany igieł strzykawek z więzienia dla kobiet czy w tym więzieniu i są mniejsze na wystawie pojawia się taki właśnie element, że igły są krótsze bo gdyby nie były dopuszczane z tego względu, że właśnie powoływano się na wątek bezpieczeństwa tak, ponieważ właśnie ta narracja wokół więzień jest przede wszystkim nie dopuszczania programów wymiany igieł strzykawek do więzień, czyli dla osób, które przyjmują substancji akcyjnie chodziło o ułatwieniu dostępu do sterylnego sprzętu strony igieł strzykawek po to, żeby kilka osób posługiwało się tymi samymi brudnymi igłami, bo wtedy bardzo łatwo zakażenie i czy żółtaczką typu c, ale właśnie od razu władze więzienne przywoływały taką trochę wymyślono figurę, a badania pokazują wymyślono figurę więźnia, który biega po powierzeniu z jego zakuwa strażników, ale myślę, że może nam się od razu kojarzyć, bo w Polsce była też taka figura właśnie użytkownik substancji, który biegał po tramwajach autobusach i przystankach autobusowych pociągać zakuwa wszystkich jego taktyka można powiedzieć figura strachu, którą się posługiwano np. w Polsce, podejmując decyzję o kryminalizacji substancji w kontekście tych więzień pojawi się jeszcze wątek choćby prawa do innej diety albo prawa do dbania o własne zdrowie, czyli też jest taki plakat, na którym są więźniowie nadwoziu, jeżeli dobrze pamiętam deszczu no właśnie hasło głosy, żeby nie narażać ich na na te choroby przeziębienie itd. bo ze względu na swoją sytuację zdrowotną to jest dla nich szczególnie groźne tak te materiały większość materiałów, do których panią wójt list np. 100 osiemdziesiątego ósmego roku też 1 osób, które były na wernisażu śmiała że, że brzmi jak list, który mógłby napisać Polski więzień w 2020 roku on jest listem osoby, które jest osadzona jest zakażona jest nie heteroseksualna i jak mówią swoje prawa także zdaje sobie sprawę z tego, że ta pozbawiona wolności też pozbawienie tego podstawę praw człowieka prawa do mobilności, ale jest to jakby prewencyjna strategia kaj przyjęć przyjmuje do wiadomości, ale czy to znaczy, że musi być pozbawiona wszystkich pozostałych praw 1 z tych praw jest np. prawo do życia dla osoby żyjącej z FIS, która w latach 80, kiedy nie było dostępu do leków, a Bolek i dopiero się pojawił 90 w drugiej połowie dziewięćdziesiątych lat w zasadzie bycie wystawionym na złą dietę na przeziębienie mogą być równoznaczne ze śmiercią, dlatego że się przed przede wszystkim atakuje system odpornościowy i osoba staje się podatna na mnóstwo różnych różnych chorób tak chodzi o takie o takie prawo do po prostu opieki zdrowotnej prawo do funkcjonowania zdrowie prawo do użycia takim wątkiem, który łączy też teraz na świat jest wątek bezpiecznego seksu albo też, kto się pojawia bezpieczniejszego seksu najpierw może rozszerzymy co się pod tym hasłem kryje, a potem, jeżeli chodzi o bezpieczniejszy seks to jest taka kategoria który, których teraz używamy bezpiecznego seksu zakłada się ze 100% gwarancji nigdy mieć nie możemy, ale chodzi o to, żeby podejmować różnego rodzaju praktyki seksualne, których mogą nas potencjalnie narazić na zakażenie czy to Chin czy jakąkolwiek inną chorobą przenoszoną drogą płciową, żeby się zabezpieczać przed ryzykiem potencjale, które może się pojawić w kodeksie narkotyków jak mówiliśmy o ilość strzykawkę mówi o redukcji szkód, więc można powiedzieć też redukcja potencjalne szkody, które może pojawić w rezultacie zachowań seksualnych taką może być najbardziej oczywistą od dziesięcioleci strategia jest używanie prezerwatyw używanie prezerwatyw lub kantów też o tym opowiada w pewnym sensie i część brytyjska, która właśnie jest o działaniach profilaktycznych społeczności mężczyzn mających seks z mężczyznami i o tym dlaczego były takie ani inne, dlaczego one były tak można powiedzieć przesycone erotyzmem czułością pewnego rodzaju firm tam także one flirtują znamy te materiały jak na nie patrzy, a związane też właśnie z tą rewolucją seksualną w społeczności LGBT, która miała jeszcze w latach siedemdziesiątych mówimy np. pojawić też wątek polskim kontekście też nie nie miasto bardzo ciekawe, bo prezerwatywa do tej pory w sam sposób kontrowersyjnym kontrowersyjna figura we w Polskiej profilaktyce, gdyż mało się pojawiało takich od rządowych kampanii, których prezerwatywa, a była obecna, a wprost wypowiedziane zostało słowo prezerwatywa, a wiemy istnieje cały szereg badań bawić niekwestionowanych dowodów, że prezerwatywy najskuteczniejszym narzędziem, jakby ochronę przed zakażeniem wirusem, a w tym polskim kontekście prezerwatywy się pojawiają w listach 1 z aktywistów krakowskich, który stara się pisze do wielu różnych czasopism do pracy gejowski, ale też prasy kulturowej można powiedzieć wczesnych lat dziewięćdziesiątych późnych lat osiemdziesiątych takim apelem, żeby promować bezpieczniejszy seks i taki to się, że dr Justyna Struzik mógłby, więc o tym, opowiedzieć też sama wystawa tak mają dużo nam dużo nam opowie, ale chodzi o taką bardzo interesującą sytuację, w której były aktywista przy jej na to zwraca uwagę jest na razie, że aktywistek Polski w dobie transformacji stara się jak by wnieść ten przekaz bezpieczniejszych zachowań seksualnych bezpieczniejszego seksu tego, że prezerwatywa ratuje życie tak prezerwatywa lub karty są kluczem do uchronienia przed wirusem HIV i próbuje to przetłumaczyć jak na Polski kontekst, odwołując się do do zagranicznych przekazów tak jak pani miała np. w Berlinie kolejny duży wątek to kryminalizacja Chin w pani jest związana z seksu org Polska koalicję działającą na rzecz osób pracujących seksualnie w Polsce no i pani też będzie Serbia wprowadzenie do filmu ruiny Kronika polowania na czarownice jest to bardzo trudny film powiem szczerze trudne dla osób, którym nieobce są wartości tak jak równo sprawiedliwości czy prawa człowieka, ponieważ jest to film, który opowiada prawdziwych zdarzeniach mających miejsce w Grecji 2012 roku, kiedy to trochę na fali kryzysu ekonomicznego trochę na fali, a przede wszystkim myślę na fali kryzysu ekonomicznego, ale też pojawiające się wtedy epidemii Chin w wśród czynnych użytkowniczek użytkowników po Grecji 2011 okazał się taki, a Bryk epidemii i problem cechy wśród osób używających substancji wzrosła o 1000% przy bardzo krótkiego czasu co przypuszczalnie związane z zjawiskiem zjawisko dość kryzysu ekonomicznego tego, że bardzo dużo osób straci pracę bardzo dużo osób straciło domy bardzo dużo osób, a w zasadzie znalazły się na ulicy bez jakichkolwiek zabezpieczeń socjalnych i też rząd takim populistycznym geście można powiedzieć zaczął polować na czarownice, czyli że zaczął szukać już kozła ofiarnego ja akurat tak się złożyło, że ówczesny minister zdrowia Andras wart jest grecki minister zdrowia za fantazja, ponieważ jak się okazuje nie było to oparta żadnych danych epidemiologicznych, że epidemia Chin Grecji jest napędzana przez kobiety z Afryki subsaharyjskiej świadczące usługi seksualne i wprowadził dekret, a ministerialny, który przyzwala może być zachęcał do testowania osób z różnych populacji w tym właśnie migranta i migrantów osób docent seksualnie używających substancji na wirusa ich i jak powiedział tak też zrobił minister zdrowia, czyli jak zainicjował takie akcje policyjne, które zakładały przymusowe testowanie kobiet pracujących seksualnie na ulicach Aten szczególnie, gdy w 1 rejonie Omonii kobiet pracujących seksualnie, używając substancji i te kobiety zostały przetestowane w 2 tysięcy przez kilka miesięcy kilkadziesiąt z nich 30 para 32 dokładnie mówiąc zostały zdiagnozowane piosenki i te, które miały taką diagnozę spotkał się z naczepą poza pozwaną je o intencjonalne powtarzania zadawanie poważnych uszkodzeń cielesnych innym osobom, czyli w domyśle klientom osobom świat kupującemu usługi seksualne zdjęcia 12 z tych kobiet z imionami nazwiskami i dla części też danymi osobowymi pod innymi, które pozwalały je odnaleźć, a został udostępniony w sieci nadal są na stronach co niektórych gazet czy stacji radiowych i jest bardzo problematyczne, bo kobiety spotkały z takimi sankcjami spędził w więzieniu od kilku do kilkunastu miesięcy i ten film opowiada o tym jak do tego doszło jak to było możliwe, że w 2001. wieku socjalistyczne ówczesny rząd Grecji jest w stanie stworzyć kobietę pracującą seksualnie używającym substancji kozłem ofiarnym do tego stopnia, żeby móc pozwolić sobie na naruszenie każdych praw, bo ostatnie zostały złożone ich prawa do wolności decydowania sobie prawo do prywatności nie mówi już o tym, że sama kryminalizacja ich za to, że są zakażone i w sytuację, której 30 z tych kobiet nie zdawał sobie nawet sprawy z tego, że zakażona jest jakby można być politycznym absurdem, więc będziemy rozmawiać o tej sytuacji będziemy rozmawiać o tym w jaki sposób właśnie mechanizmy można powiedzieć kryzysów różnego rodzaju wiążą się z próbami szukania winnego politykom zmieniania, jaki jak sposób znaleźć czy sposób tworzone są łatwe ofiary tego rodzaju zjawisk, dlaczego kobiety używające substancji pracując seksualnie są właśnie taką stały się taką łatwą ofiarą wielu wątków nie zdążymy już poruszyć, które takich wątków, które są bardzo fascynujące choćby całe cały świat farmaceutyczne to jak politykę farmaceutyczne masie do tej choroby do wirusa, więc jest zachęcam państwa do odwiedzenia wystawy albo, że nie są państwo w Warszawie nie będą państwo w Warszawie to do zajrzenia na stronę internetową tam jest katalog, który doskonale opisuje wystawę natomiast jeszcze dla tych, którzy w Warszawie dna są to kiedy można wystawę zwiedzić wystawa będzie w Warszawie do 1marca 2020 roku zachęcamy do rzucenia okiem na program towarzyszący po tych, którzy się będzie działo szczególnie w weekendy teraz akurat mamy wolne, ale każdy kolejny weekend, a lutego będzie dość intensywne pod kątem różnych różne właśnie wydarzeń towarzyszących spotkań dyskusji projekcji filmowych i uprowadzeń kuratorskich i tym co jest specyficzne dla tej wystawy jest to, że ona bardzo mobilne to znaczy jest wystawiana w Warszawie to nie jest pierwsze pierwsze życie, dlatego że była już pokazywana w szpule z muzeum w Berlinie i po Warszawie przemieszcza się do Turcji następnie podróżuje do Londynu z Londynu przypuszczalnie pojedzie do Wiednia, a następnie do Porto i być może na koniec wróci do Krakowa zależało nam na tym, żeby znalazła się we wszystkich tych kontekstach czy w wielu kontekstach, których robiliśmy badania to jest Marszałkowska 34 przez 50 w Biennale Warszawa to jeszcze tylko na koniec w kilku słowach kilku zdaniach co z tej opowieści tej perspektywy historycznej wynika na teraz, jakie wnioski są jak państwo oceniają czy jest bardzo trudne pytanie, że Ewa, na które trudno powiedzieć jednoznacznie myślę, że tyle ile osób w projekcie badawczym cele tyle byłoby wątków, ale myślę, że tak na dzisiaj na gorąca w kontekście tego co dzieje się np. na naszych oczach, a propos Korony wirusa czy społeczności LGBT w Polsce czy innych mniejszości w Polsce czy edukacji seksualnej chociażby praw kobiet itd. myślę, że tym co coś bardzo uderzające to, że jakość państwa i polityk poznaje się potem jak traktują najsłabszych i najbardziej zagrożonych na margines marginalizacją i osób, które są można powiedzieć o najtrudniejszych najsłabszych pozycjach i ich bardzo często właśnie polityki czy kraje w różnych trudnych sytuacjach politycznych pracują na czy wprowadzają rozwiązania, które dotykają uderzają najbardziej w tych najsłabszych i ważne jest, żeby sobie zdawać z tego sprawę starać się temu przeciwdziałać, ale tym co jesteś ważne mi się co jest 1 z takich mocniejszych wniosków używam słowa słabszy, bo to są osoby, które są słabsze w sensie mają ograniczony dostęp do praw, że są słabsze stek z tej perspektywy nie są traktowane jako pełnoprawne obywatelki pełnoprawni obywatele że, że poddawani są stygmatyzacji dyskryminacji kryminalizacji, ale są to bardzo często osoby populacja społeczności, które walczą w sposób niezwykle imponujące i myślę, że od ministra ta wystawa o tym, że jak wiele różnorodnych form walki o własne prawa czy aktywizowania się organizowania się pojawiło się na przestrzeni epidemii w miejscach, które być może nigdy byśmy nie spodziewali o uniwersalnym przesłaniu wystawę historię, żeby polityki mówiła dr Agata Dziuban z Instytutu socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego 1 z kuratorek tejże wystawy bardzo dziękuję dziękuję serdecznie zapraszam też Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA