REKLAMA

Początki japońskiej motoryzacji po II Wojnie Światowej

Zmotoryzowani
Data emisji:
2020-02-07 17:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
17:28 min.
Udostępnij:

Japończycy po II Wojnie Światowej dużo inwestowali w rozwój technologi. Dzięki temu, rozwój motoryzacji był dynamiczny. Amerykanie też swoje dołożyli.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak i oczywiście Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Jerzy dzień dobry państwu dzień dobry panu panie Krzysztofie to co tora tora, a nie przepraszam nie ten okres nie ta dyscyplina nie ta dyscyplina, ale dobrze jesteśmy w Japonii przenieśliśmy się ze Stanów zjednoczonych przylecieliśmy na drugą stronę Pacyfiku druga wojna się skończyła Japonia przegrała od razu przeprosiła za to co zrobiła podczas drugiej wojny światowej Rozwiń » stany Zjednoczone wykorzystały to, że wygrały z Japonią i zrobiły w Japonii co, jaką bazę wojskową tak, ale sama historia, bo skoro mamy mówić o motoryzacji nie mogliśmy co przedwojennym motoryzacji wszystko tak pożegnaliśmy się poddać, a nie czytam, że motoryzacja w Japonii to lata sześćdziesiąte tak się wszystkim kojarzą oni wtedy ten rynek zajęli oni do tego od tego czasu królują prawdę to szybki, bo motoryzacja w Japonii rozwijała się już od początku lat dziesiąty dwudziesty dwudziestego wieku, kiedy od, kiedy Japonia stała się gigantem na skalę tam lokalną bądź no właśnie całe ściany wschodniej Azji w 1800 dziewięćdziesiątym piąty roku Japończycy pokonali Chiny rozgromili w 1905 roku Rosja w połączeniu z tym okresem izolacji w połowie dziewiętnastego wieku spowodowało, że to było supermocarstwo supermocarstwo, które miało zdolności produkcyjne na miarę państw europejskich, ale mentalność nadal miało jeszcze daleko wschodnie tamte zmiany mentalności nie nastąpiły tak szybko dlatego też te wszystkie samochody ta cała motoryzacja urodziła się w dużych bólach nie było tak jak same znaczone, że jak zawód wszyscy kupowali absolutnie nie pojawiały się różne firmy do dzisiaj, mówi że ta Japonia to są 7 gigantów za jeśli chodzi o samochody 7 gigantów Toyota Nissan Mitsubishi Honda mazda suzuki i i subaru no w ogóle motoryzacji tak to nie tylko motocykle to 4 liga mamy kawasaki Yamaha suzuki Honda jeśli chodzi o ciężarówki to są 2 giganci Isuzu i Chiny China to nam w ogóle w Polsce nieznana firma proszę państwa firma, która produkuje około 200 000 rocznie ciężarówek autobusów to naprawdę jest coś potężnego, ale proszę sobie teraz Zobacz jak potężny ten przemysł japoński skoro na tle całego przemysłu motoryzacyjnego Japonii o firmie Chiny i Chin nic nie wiemy, a przecież to jest taki gigant tutaj czapki z głów przed Japończykami, dlatego że proszę państwa Japończycy jeśli chodzi o bogactwa naturalne to niema nic no tak i tak trochę pokładów miedzi mają odrobinę ropy, ale tutaj w 2 remisy panów Europy jak procentowo jest 3% chyba jak obciążenie, ale cały proces w każdym razie mają ropy w stosunku do tego co jest to my mamy, więc termalną z 19 jedno lider rankingu teraz niezwykle trudne do eksploatacji, bo z terrorystów 80% do góry góry takie złote 80% uznaje się Bano się podać dokładnego no tak tak lolity dróg byli bardzo długo w Japonii było nie sprzyjała użyte też dokumentalista bardzo, bo chłop był przypisany do ziemi sam się jeździło tam się nie podróżował, by poniesie izolował się działa w 1 miejscu i po prostu mentalnie oni nie byli nauczeni podróżować jeździć nie chcieli tego zwyczajnie robi dopiero drogi rozbudowały się w Japonii nie, dlatego że oni chcieli i dlatego musieli transportować towary to był drugi tak powiem towarowe bardziej ani osobowe samochody zaczynał jeździć dlatego taki początek trudnych samochodów osobowych Japonii najpierw właśnie tak najpierw się pojawia samochody ciężarowe były próby samochodami osoby jak najbardziej, ale rzeczywiście to pierwsze samochody, które jeździły po Japonii to był jednak samochody osobowe natomiast dobrze no tak, jakie były próby 1907 roku powstał pierwszy japoński samochód w punktach wójta kuli się nazywał powstało tam chyba 17 luki do dziś można spotkać z takimi opiniami, że 17 za dużo to był taki udany samochód to było takie otwarte nadwozie z miękkim dachem na takich pałą kach miał 2 rzędy siedzeń silnik niewielki dwucylindrowy 12 konny chłodzony cieczą, ale konstrukcja zupełnie nieudana to właśnie taki samochód demo tak można powiedzieć natomiast pierwsze samochody zaczęły produkować przed wojną w Japonii 3 firmy już zrobił zarobił Toyota napływać tak jak w dachu Misan sam albo nic o tym, mówiliśmy, że się przemianował jakoś niedługo przed drugą wojną światową dach Nani Stano tak mówiliśmy już pamięta nawet domowych, ale prawda tylko takie przemianowano na drogę z zawodu dat, który potem zupełnie się sprzedawał i przeszli właśnie to jest charakterystyczne dla, ponieważ pani w 1914 roku pojawi się samochód dat w Japonii i samochód nie wszystko dobrze jest ma silnik ten 60 konny dostał nawet nagrodę jakiś tam targach dla Polski, dlatego że cały samochód całkowicie zrobiony z japońskich części to był pomyślny dla Polski, ale tym Boga sztabów jakimiś tam fajerwerkami z miejscami pierwsze ruchome schody wtedy pokazano w Japonii w trakcie prezentacji tego samochodu czy szkoła tylko nikt się tego kupić, dlaczego dlatego, że tak jak Pudzian mentalnie politycy nie przygotowani byli na samochody osobowe co zrobiła firma ani sam zamiast tego samochodu dat zaczęła osobowego zaczęła produkować trójką łowcy albo samochody dostawcze i to słowo, bo tutaj był na to popyt, bo trzeba było towar jakoś transportować dopiero później w latach dwudziestych pod koniec lat dwudziestych pojawia się następny samochód i mały, w którym znowu Japończycy próbują być znana na rynek napędzają nazwali go dat sąd, czyli tak, jakby syn tego data, ale sąd po polsku coś tam ładnego ministra brzmi znaczy chyba straty to oznacza i dlatego zmieniono nie dadzą tylko dawców co dobrego zrobiła motoryzacji i polityka Otóż w 1930 roku w Japonii weszła pewna bardzo istotna ustawa ja mówię o tym, że w Niemczech np. była ustawa 2 cm sześciennych wody, bo kupili motocykle do 200m³ nie posiadają prawa jazdy licencji prawda itd. można było nie mieli w Polsce była taka sama ustawa tylko u nas ta liczba i pojemną ta pojemność silnika była zaniżona do 100cm dlatego u nas popularne były przed wojną w Polsce motocykle z Halki amper górny podkowy o pojemności poniżej 100cm³ można było po prostu motocykle kupić co zrobili politycy oni tę pojemność zabili aż do 500cm³, a 500cm³ duży taka pojemność, że niekoniecznie musi to być motocykl również można zbudować mały samochodzik i wtedy pojawił się mały samochodzik samochodziki w latach trzydziestych właśnie dopiero firmy zobaczyły, że NATO będzie popyt dużego samochodu w Japonii nikt nie chciał kupić małego dorośli nie chcieli kupić, ale młodzież interesowała ci ludzie dąży dążyli do motoryzacji nagle mogli mieć 4 kółka bardzo niskim podatkiem czasami nawet bez prawa jazdy i zaczyna się pojawiać takie samochody 1930 roku pojawi się dawców 10 to samochód właśnie firmy Sun on ma silnik 495cm waży tylko 400 kg, czyli jest to bardzo lekki samochód na początku 5 roku co prawda udały się 10 egzemplarza gazety latach to kilkakrotnie to rosło potem pojawić zaraz dawców 11 już sprzedano 150 egzemplarzy w pierwszym roku tylko on bardzo podobny Austina Tyc zaczęły się rozmowy pomiędzy politykami Anglikami Japończycy byli zafascynowani motoryzacją angielską i no bo interesy też robili przecież one pytań tak wielka Brytania była tam jest obecna i te samochody oni robili zrzutkę na wzór Austin zresztą jak pojawi się data 11 to oby tak niesamowicie podobny do Austin Herbert Austin zakupił w Japonii taki samochód, żeby go rozebrać na części w Anglii i sprawdzić czy ten samochód nie jest idealną kopią, że Japończycy powinni zapłacić opłaty, jakie licencyjny prawdopodobnie nie znam i nie znamy, jakie było wyjaśnienie tej sprawy prawdopodobnie jednak była to japońska technika Vodafone, bo herbata z tym nigdy takiego procesu nie zaczął za tym jednak zdecydował się oskarżyć Japończyków plaga co pozwoliło Japończykom na rozwinięcie skrzydeł potem robili dawców na 12 szynki większy 750cm zmienił się przepisy można było i Japończycy podnieśli tę liczbę 750 cm i tak powoli to rosło samochody na początku w Japonii to były samochody małe nimi Japonia stała tak tak zaczynała się motoryzacja w Japonii to podobnie jak w stanach Zjednoczonych tam też na początku były jednak mała późniejsze dopiero zaczęły no tak ale, ale bez przesady oczywiście Nordea, który zmotoryzowany chociaż, której można mówić zmotoryzowani Japonii zmotoryzowani Japonii dopiero lata pięćdziesiąte i samochód bardzo zaraz do tego dojdziemy przed wojną motoryzacja w Japonii to był mały samochody, ale sam kraj nie był zmotoryzowany nie było dróg przed rozum drogi były kiepskie bardzo nie bardzo dawał po nich wiecznej wchodzi na nasz rynek Toyota sama Toyota jako taka to jest firma już dni dzisiaj doskonale znana, ale wtedy uzupełnione nazwała to nazwisko to oddaje prawdę nie tutaj pierwsze samochody nazywały się to lody i ona weszła na rynek z modelem, który nazwał się, a to był model pierwszy toyoty jednak zrobić takie trzydziestym piąty roku 3 prototypy samochodu, a 1 właśnie one nazywały procent nie przetrwały, a na podstawie tych prototypu zaczęto robić samochód toyoty, a proszę państwa stosunkiem wiem, że słuchają nas właściciel toyoty może sucha dealer toyoty, ale Toyota z swoim pierwszy model to wszystko zerwała Chevroleta, ale dokładnie wszystko było mówiliśmy o tym, przy okazji samochodów Amerykę myślę, że rację nikt nie od branży ZS w rodzaju wlał taki nowatorski mogą się pojawić trzydziesty czwartym roku Stanów zjednoczonych co zrobili Japończycy kupili sobie tego Chevroleta zaprowadzili do Japonii odłożyli na czynniki pierwsze i prawica jak to się podoba już nie podoba musiałem się bardzo ten samochód podoba, dlatego że zrobili gotowy samochód z zewnątrz samochód japoński Toyota, a dziś tego tak wynika to woda samochód japoński wyglądał dokładnie tak samo jak Chevrolet zerwał 1 tylko różnicą, że miał pod innym tonie kierownice no tak był trochę musiał no właśnie miał po prawej stronie kierownicy nie poleje i to cała koncepcja japońska na tym polegała, chociaż trzeba wydać jeśli chodzi o rozwód, bo obudowanie naprawdę taki sam wszystkie te przetłoczenia nawet to, że przednie drzwi otwierały takie dzisiejsze samochodach tylne pod wiatr otwierały, czyli iracki od góry co było charakterystyczne dla wlała się, że miał wycieraczki nie montowane potrzebą wykonać trybu to wszystko ściągali, ale trzeba wydać mechanikę Japończycy jak mechaniki politycy od od Chevroleta niszczonej drogo od forda od dekad no tak forda najbardziej, ale dużo elementów tego od PKW no ale to był jednak kiedy pierwszy taki do dość powszechnie uznawany za przyzwoicie za przyzwoite za udany samochód Toyota nie dłużej wyprodukowano, ale jednak je budowano one miały silnik 3,5l to duży silnik 3 biegowe samochody miały 60 koni mechanicznych no i trzeba znać ze sprzedaży ten samochód pobił forda Chevroleta nie widać w ogóle sprzedaży na terenie Japonii, a to już było coś nagle okazuje się, że jest japoński samochód, który może pobić na lokalnym rynku japońskim Amerykanów teraz oczywiście Japończyk gotowi zadowala obrońcą pobić Amerykanów na ich rynku i zdaje się ich już długo ta, ale wtedy to był wielki sukces dla Japonii, że oni stwierdzili, że w pewnym momencie więcej sprzedało się ich samochodów niż samochodów amerykańskich dlatego od tego momentu możemy mówić, że motoryzacja Polska zaczęła funkcjonować jako motoryzacja liczącego liczącego się państwo na świecie no i co zrobili później co zrobić później do budżetu wybuchową właśnie no bo zaczęli walczyć, bo jak się okazało później po złej stronie po przegranej stronie wojna się skończyła się tak jak mówiłem chyba w poprzednim odcinku czy w tym przeprosili dosyć szybko Japończycy za Zatorze postawili się po stronie robić taranu ani się odbywać to, że oni wywalczyli to, że utrzymali cesarza prawda bo gdyby nie utrzymali za to ja nie wiem jak ten naród się pod, ale to Amerykanie sobie doskonale zdawali sprawę, że oni muszą tego co za nim darować, bo to w ogóle tutaj załamało wszystko jak tylko chciałem powiedzieć, że całe szczęście, że to stany Zjednoczone tak naprawdę pokonały Japonię w wojnie ani Rosjanie, bo dzięki temu ten front się troszeczkę przesunął inaczej wyglądał, bo po drugiej wojnie światowej, żeby tylko oczywiście skrótowo powiem oczywiście w czasie drugiej wojny światowej na wszystkie te motoryzacyjne firmy zrobiły samoloty m.in. wyposażenie do armii, chociaż chyba tam jakiś 1 samochodzik produkowany przez cały czas mnie, więc po drugiej wojnie światowej Amerykanie jak najbardziej wchodzą na rynek japoński tak jak znowu powiedziałem robią tam dość dużą bazę wojskową no ale też przy okazji pchają technologię przecież i pieniądze Amerykanie oczywiście nowo to było ani sobie zdawali z tego sprawę, że proszę państwa po drugiej wojny światowej Amerykanie nie wynieśli się stamtąd wojska, bo Amerykanie prowadzili dalej wojny przy to była wojna w Korei tam obok też byli Francuzi tam walczono o in China to był zapalny punkt tam było cały czas niebezpiecznie Amerykanie tam siedzieli oni tam potrzebowali samochodu przez Toyota też próbowała robić samochody w czasie drugiej wojny światowej samochody terenowe Toyota tam kombinował zdaje się dawno zwała ze swoich samochodów Toyota jeep coś takiego loguje się do nich do nich przyczepił, że tej nazwy nie mogą używać oni potem zmieni zresztą stąd się pojawił legendarnej la land cruiser Adam jedno właśnie, więc Drummer Japończycy próbowali pewne rzeczy wychodziły pewne rzeczy nie wychodził tymi samochodami terenowa terenowymi to było różnie, ale jednak jakiś tam ostatnie dostawy te samochody musieli produkować na potrzeby Amerykanów i z tego co się orientuję po wojnie bezpośrednio Japonia nie miała pozwolenia na produkcję samochodów osobowych dopiero w 1949 roku Japończykom pozwolono produkować osobowe samochody, ale Toyota produkowała troszeczkę wcześniej, dlaczego Toyota produkowała też, dlatego że Toyota jako 1 z nielicznych im kompletnie nie spał nie współpracowała nie brał udział z Niemcami nie współpracowała sami kompletnie to też spowodowało, że pierwszy samochód od drugiej wojny światowej cieszyli się odpowiemy następną kilku chyba w następnym pierwszy samochód toyoty bardzo podobny do odwagę garbus oni mogli oni im wolno ściągać innych firm nie wolno było ściągać w każdym czasie gospodarka japońska była uzależniona absolutnie od tego co powiedzą i Amerykanie na co pozwolą na Sejm nie pozwolą Amerykanie pozwolili NATO na bardzo dużo pomagali w uzyskaniu jak sam licencji pomagali na odnowę nie tylko przemysł jako takiego, ale również na rozwinięcie myśli technologicznej czym tak jak powiedział w Ciechocinku w pewnym sensie wyhodowali sobie mimo ta technologia japońska tak bardzo się rozwinęła, bo Amerykanie nie przewidzieli tego, że małe żółte wątki bardzo szybko się uczą i że tak uczą, że potrafią przerósł przerosnąć mistrza, a poza tym z tego co wiem Japończycy bardzo szybko po drugiej wojnie światowej bardzo dużo pieniędzy oczywiście jak tam procent i budżetu przeznaczali właśnie na odkrywanie nowych technologiach bardzo dużo do to są to były takie pieniądze, które w Europie były w ogóle nie jest uznaniowo nie uważam, że coś takiego może w ogóle być tam nie pamięta, jakie były procenta była bardzo to był bardzo wysokie kwoty Japonia zdecydowała się, że muszą technologicznie, że nie są w stanie mają Boga naturalnych nie mają jeśli chodzi o aspekcie historycznym technik do powiedzenia nie mają w aspekcie politycznym do powiedzenia będą mieli do powiedzenia wdał się to coś takiego jak koledzy twierdzili, że na olimpiadach zimowych nie ma nic do roboty, bo nie mają góry śniegu, ale za to mogą jeździć, ale na łyżwach wobec tego za kolejne potęgą jest potęgą w czasie mistrzostw takiej olimpiady zimowej, bo te wszystkie zbił łyżwach zgarniają medal Japończycy też powiedzieli nie mamy Boga nie mamy tego tamtego tamtego, ale możemy myśleć głową możemy technologii rozwijania postawili NATO i wyprzedzili cały świat i dzisiaj jest jak jest na Otóż ta, więc amerykańskie pieniądze trochę tej technologii na początku wpływającej po drugiej wojnie światowej oczywiście bardzo zależało Amerykanom na tym, żeby tam dobrze siedziało w Japonii i tam myślę właśnie w stronę rozwijania technologii to początek Japonii po drugiej wojnie światowej w tym odcinku już musimy kończyć w następnym powiemy o o tych pierwszych zdań zaczęli produkować, czyli subaru i pewnie mi sobie żona wokanda zresztą rodowita takie motorowery na początku to nadal żąda tylko taką na koniec Honda mi się bardzo podoba jeśli chodzi o rozwijanie firmy motoryzacyjne żadna firma tak sztandarowych nie rozwiała Conda, czego zaczęła Honda Honda dwudziestym siódmy roku była założona przez pana, który nazwała konta i zaczęli robić mecz zaczęli robić pychy potem zaczęli robić elementy silnika potem zrobili rower silnik, bo mieli pecha mieli silnik pod rower i Love tak po zrobili, bo wtedy prawda potem zrobili motocykl jest dziewiątym roku aż wreszcie 503 roku zrobili małego dostawczaka także to pięknie rozwija, ale na hondę przyjdzie czas, bo jednak tak naprawdę rozwój tej marki to już tam po 1955 roku grubo, więc najpierw proponuje jednak tych, którzy zaraz po drugiej wojnie światowej już zaczęli kombinować samochodami nie tylko osobowymi na początku właśnie tak jak powinniśmy z dostawczym, ale to w następnej części, jeżeli Pański narodowe muzeum techniki dziękuję panie Jerzy dzisiejszy odcinek dziękuję również panią, że nie również Krzysztof Woźniak do Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array