REKLAMA

4DD. Miasta potrzebują równowagi. Jak ją przywrócić?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2020-02-07 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:22 min.
Udostępnij:

Czym jest "równowaga" miast? O tym stosunkowo nowym pojęciu w psychologii planowania i urbanistyce opowiada w rozmowie z Tomaszem Settą architekt - Agnieszka Kaczmarska. Nagranie powstało w Katowicach podczas 4 Design Days 2020.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze Tomasz sed dzień dobry państwu kłaniam się Nisko to jest raport gospodarczy Radia TOK FM w piątek na zegarach jest w tej chwili godzina dwunasta 41 to jest tradycyjnie ten moment, kiedy zaglądamy na początek na warszawską giełdę sprawdzimy jak radzi sobie ona pod koniec tego tygodnia informacje nie są najlepsze spojrzymy na to jak radzą sobie w tej chwili 2 najbardziej interesujące nas indeksy WIG, czyli indeks szerokiego rynku w tej chwili traci 46 WIG 20, czyli Rozwiń » indeks 20 największych spółek notowanych na warszawskim parkiecie tutaj także mamy do czynienia z kolorem czerwonym 53 na minusie w części rynkowej zaglądamy jeszcze sprawdzamy jak radzić sobie na koniec tygodnia Polska waluta za euro płacimy dzisiaj 4zł 27gr za funta brytyjskiego 5zł i dokładnie 4gr za dolara 389 nawet 390 za franka szwajcarskiego ten minimalnie poniżej granicy 4zł w tej chwili szwajcarska waluta kosztuje dokładnie 399 w Katowicach drodzy państwo trwa kolejny już drugi dzień imprezy pod nazwą for design Days radio TOK FM jest partnerem medialnym tego wydarzenia wczoraj jeśli państwo słuchali raportu gospodarczego pewnie państwo wiedzą miałem przyjemność być w Katowicach odwiedzić to miejsce to 1 z największych tego typu imprez w tej części Europy, którą odwiedza mnóstwo gości nie tylko z Polski, ale także Europy właśnie z całego świata to forum wymiany myśli o tym co dzieje się czy najnowszych trendach w architekturze designie budownictwie mnóstwo gości mnóstwo ciekawych tematów 1 z takich tematów najgoręcej najgorętszym najczęstsze najczęściej dyskutowanym jest tzw. zrównoważony rozwój w budownictwie właśnie także w rozwoju miast sam też miałem przyjemność kilka ciekawych rozmów tam odbyć już teraz przed państwem jednak właśnie takich rozmów m.in. o zrównoważonym rozwoju gorąco państwa zaprasza raport gospodarcze, a moi państwo gościem jest dzisiaj w Katowicach pani Agnieszka Kaczmarska architekt witam dzień dobry dzień dobry witam państwa dziś rozmawiamy sobie takim temacie, który nazywamy równowagę w miastach na czym ta równowaga miałoby polegać to takie nowe pojęcie, które od niedawna pojawia się zarówno w sferze urbanistyki, jaki w sferze całej psychologii projektowania to bardzo szerokie pojęcie chodzi o równowagę zarówno w prawach wszystkich mieszkańców pod zaspokajaniu potrzeb wszystkich mieszkańców, ale również o zrównoważony rozwój o to, żebyśmy pamiętali Otton o tym, że ta planeta jestem tylko dana na chwilę musimy zostawić dla naszych dzieci dobrym niezmienionym stanie, czyli mówimy nie tylko o równowadze w tym sensie w jakim wygląda ta przestrzeń, która nas otacza, ale mówimy także równowadze w decydowaniu o tym kto ma ten ostateczny głosy w exposé pana będzie się kształtować dokładnie w tej chwili w miastach mamy taką sytuację, że jest wiele grup wpływów są mieszkańcy, którzy mają swoje potrzeby są deweloperzy, którzy chcą zbudować jak najwięcej jak najmniejszym kosztem są samorządowcy, którzy muszą te potrzeby w jaki sposób pogodzić tak, żeby jedni drudzy byli zadowoleni, żeby miasta rozwijały ale, żeby też były tym dla tych mieszkańców przyjazne ich przyciągały no i są jeszcze architekci projektanci planiści urbaniści, którzy wiedzą jak to zrobić, ale też nie zawsze mają dość dużą siłę przebicia, żeby być słuchani nie rozwiąże skoro dyskutujemy o równowadze w miastach to chyba tej równowagi w polskich miastach brakuje pytanie jak bardzo może nie we wszystkich brakuje natomiast przez ostatnie lata miasta rozwijały się głównie w takim duchu modernistycznym, czyli miały być stworzone do przemieszczania się z szybkimi samochodami wszędzie pojawiło się parkingi w tej chwili, jakby to prognozy, że wielu samochodów miasto będzie się zwiększała tylko do 2025 roku na Zachodzie obserwujemy tendencję, że ludzie zaczynają żyć skromniej kupować mniejsze auta rezygnować zjazdy samochodem na rzecz komunikacji publicznej roweru czy dojścia pieszego i te tendencje w tej chwili już też docierają do Polski w związku z tym już myślimy tylko o dotarcie samochodem myślimy jak rozwiązać komunikację publiczną ścieżki rowerowe i udrożnić miasto dla pieszych właśnie takim kierunku na popyt przede wszystkim stronę ekologii w stronę różne zrównoważonego rozwoju wytwarzania jak najmniejszej ilości odpadów czy mniejszego poboru energii przy użytkowaniu budynków w tym jakiś też zmiana przeznaczenia tej infrastruktury, które już istnieje w miastach to byłoby optymalne, jeżeli szerokich dróg możemy zrobić łunę możemy wydzielić ścieżkę rowerową możemy posadzić drzewa chociażby w donicach to już jest plus już jest z pożytkiem dla nas dla klimatu pani w środowisku, kiedy rozmawia się o tym, właśnie temacie równowadze w miastach pani widzi jakieś pozytywne nastawienie do tego czy są osoby, które trzeba z trudem przekonywać, że taka równowaga potrzebna myślę, że tutaj to jest bardzo złożony problem, bo z 1 strony, jeżeli mówimy o inwestycjach budowlanych inwestycjach w strukturę miejską to są działania bardzo długotrwałe można obserwować na na podstawie konkursów architektonicznych, gdzie strefa kultury, które się znajdujemy wszystkim wszystko były budynki, które wygrały konkursy architektoniczne natomiast, żeby powstały, żebyśmy się w nich tutaj znaleźli no zajęło to parę ładnych lat, więc podobnie jest ekologia i zrównoważonym rozwojem miasta musimy dzisiaj zacząć myśleć o tym, żeby naszym dzieciom za 10 lat było dobrze, bo to są bardzo bardzo wolne procedury niestety widać taką zmianę wśród samych mieszkańców, którzy np. może bardziej interesują się tym w jaki sposób ta przestrzeń powstaje, bo można zakładać, że przez jakiś czas po prostu komuś oddano władzom miasto chce wmówić, że miasto są władze w innych krajach miasto co mieszkańcy oddaliśmy tę przestrzeń teraz widać zmianę mieszkańcy domagają się, żeby dana przestrzeń wyglądała w konkretny sposób chcą mieć większy wpływ na to tak oczywiście to jest, zwłaszcza widoczne w mniejszych miastach mniejszych społecznościach, ale tutaj w Katowicach również powstają ruchy miejskie, które działają na rzecz pewnych inwestycji czy pewnych udogodnień dla mieszkańców także jak najbardziej są to też działanie oddolne poza tym w tej chwili wszelkie decyzje planistyczne często wiążą się konsultacjami społecznymi z mieszkańcami czy warsztatami z mieszkańcami no i też bardzo cenne, bo wiadomo, że włodarzy czy planiści nie zawsze znają potrzeby oddolne i odpowiadają na to chęci mieszkańców w sposób taki pełny czy jednak są zdystansowani i trzeba iść no właśnie przekonywać do tego to jest także, żeby dostać dobrą odpowiedź trzeba zadać właściwie postawione pytanie, jeżeli mamy jakąś przestrzeń pytamy mieszkańców czy chcecie tutaj co tutaj chcecie to połowa odpowie, że park, a połowę parking dlatego trzeba posła pytania tak postawić, żeby nie skłócać ludzi, ale znaleźć kompromis w stosunku do wszystkich użytkowników przestrzeń mogliśmy sięgnąć po jakieś przykłady z zagranicy takich miast, które balansują różne interesy, które w miastach są, gdyby miała pani wybrać 1 może 2 przykłady to co by to było co można byłoby też zrealizować w Polsce, bo nie wszystkie rozwiązania da się 11 przełożyć na nasze warunki na myśl, że teraz jesteśmy bardzo zafascynowani przykładem chociażby Kopenhagi, gdzie ten ruch kołowy jest bardzo ograniczony ludzie przemieszczają się komunikacją publiczną rowerami to są takie trendy które, którą chcielibyśmy sprostać trzeba jednak ta ilość samochodów zostało ograniczone w tej chwili to, że w Polsce samochody są tanie spowodowało, że czteroosobowa rodzina potrafi mi 4 auta zaczynamy się dusić od smogu to wszyscy chyba na sobie doświadczają, więc trzeba też zmień sposób myślenia ludzi, żeby po hamowali ten konsumpcjonizm próbowali wyjść poza strefę komfortu dla dobra również swoje efekt wzrostu tego wątku, że będziesz się pojawią na naszych ulicach coraz mniej samochodów czy ma wobec tego rozumieć te wszelkie drogowe inwestycje, które w miastach są podejmowane są potrzebne teraz one bardzo krótkim czasie okaże się zbędny będzie można powiedzieć to są pieniądze wyrzucone w błoto no nie wydaje mi się te inwestycje drogowe, które tutaj jest prowadzone na Śląsku najbardziej udrażniają komunikacji pomiędzy miastami w skali metropolii w tej chwili natomiast projektowana kolej Metropolitalna, która też ma w jaki sposób odciążyć ten układ drogowy także to jest pewna obawa Paweł proces, który zapoczątkowany drogi na pewno zawsze będą potrzebne bardziej chodzi o usunięcie aut z centrów miast takie większe pole sporu albo uczestnicy takich największych sporów o to jak ma wyglądać równowaga w mieście nie ma np. kierowcy rowerzyści i piesi jak to wygląda w Polsce czy te grupy się ze sobą coś komunikują dogadają co do kształtu miasta to jest zawsze jakiś kompromis, który musi być osiągnięty prawda w zależności nawet na prostym przykładzie osiedla widzimy, że w zależności od przekroju średni wiek mieszkańców te potrzeby są różne tak osoby, jeżeli mamy osiedla starsze osoby zamieszkujące potrzebują ciszy nie chcą mieć przeczące dzieci pod oknami natomiast, jeżeli mamy się dla ludzi młodych z małymi dziećmi one właśnie potrzebują placów zabaw, więc sztuka polega na tym, żeby wszystkie grupy interesów pogodzić to jest bardzo trudne widać to zresztą na przykładach osiedli, które powstają w Polsce często można spotkać takie zdjęcia, które dokumentują to, że np. na zbudowanym przez dewelopera osiedlu jest miniaturowy plac zabaw, który chyba nie dostarcza dzieciom żadnej zabawy wtedy niektórzy myślą z tęsknotą o dawniejszych czasach, kiedy dużo myślano o tym w jaki sposób przestrzeń ma być zorganizowana w jaki sposób mają być zlokalizowane punkty, które mieszkańcom będą potrzebne, które uwzględniają w dużym stopniu też zieleń po to, żeby nam się też mieszkało nie tylko dobrze funkcjonalnie też po prostu przyjemnie dokładnie tak ten sztandarowy przykład malutkiego placu zabaw 2 na 2m przy wielkim osiedlu deweloperskim nagrodzonego już ogrodzonego tak tak to ten mem, który krążył w internecie no chyba uzmysłowił nam wszystkim, że dobre osiedle to nie tylko tanie osiedla takie, które zaspakaja nasze inne potrzeby w tej chwili jest także miasta bardzo dużo inwestują w przestrzenie publiczne też, by przyszła na to moda przyszedł na to czas cały program budżetów obywatelskich powodują, że na w miastach na osiedlach powstały czy siłownie czy właśnie jakieś takie miejsca rekreacji dla dzieci tężnie w tej chwili się buduje nawet specjalne wybiegi dla psów łącznie z torami przeszkód i placami zabaw dla psów, więc myślę, że pojawiały się takie elementy, o których jeszcze 1015 lat temu nawet nie mówiliśmy nie wiedzieliśmy, że coś takiego może się pojawić także też, by rolę tutaj samorządów ile i planistów jest to, żeby nadążać za szybko zmieniającą się z rzeczywistością tak 2 lata temu zaczęły wchodzić hulajnogi do transportu Miejskiego teraz nie wiemy jak co widać z nimi radę, bo walają się na chodnikach, tak więc musimy też czy zresztą trochę ucieka mu hak kiedyś było to prostsze planiści zrobili plany zagospodarowania na 201510 lat do przodu w tej chwili nie do końca wiemy czym nas życie zaskoczy, jakie mody jeszcze wejdą jak zmienić nasz styl życia to takie trudne ciągle w miastach mamy też dużo nie uporządkowanych przestrzeni takich wypowiedział reprezentacyjnych jak np. centrum Warszawy, gdyby miała pani mieć takie czy grzechy główne polskiego planowania, które trzeba byłoby wyeliminować, żeby po prostu żyło nam się polskich miastach lepiej to co by to było to jest bardzo trudne pytanie to nie zawsze kwestia planowania to raczej jest kwestia włodarzy miejskich tak, żeby dostrzegali potrzeby mieszkańców we właściwym momencie, żeby nie narzucali jakieś funkcje, która ma być pomnikiem dla nich ale, żeby czuli co rzeczywiście w trawie piszczy tak na mieszkańca głosują nogami, czyli pójdą tam, gdzie jest przyjemniej jest fajnie nam, czego świadectwem jest tutaj nasza strefa kultury, która powstała na hałdach, a w tej chwili jest taki park na toczyli w Katowicach dokładnie tak w Katowicach, gdzie się właśnie znajdujemy tak znajdujemy, gdzie odbywa się dziś Ford za inne jest to jest kolejny ten dzień imprezy prosto z Katowic kolejna nasza rozmowa z tego właśnie wydarzenia już za nami pani Agnieszka Kaczmarska architektura moimi państwa gościem pięknie dziękuję za rozmowę dziękuję zapraszam do Katowic oczywiście zapraszamy do Katowic, tym bardziej że Ford za interesy wcale się dzisiaj nie kończy impreza trwa 4 dni czwartek piątek to były dni przeznaczone piąty jeszcze trwa co są przeznaczone dla tych, którzy zawodowo zajmują się tym dizajnem szeroko pojęte, ale sobota niedziela to Sojusz drodzy państwo dni otwarte stąd jeśli mają państwo taką szansę okazje myślę, że warto do Katowic zajrzeć co impreza odbywa się w katowickim Spodku, czyli międzynarodowym centrum Kongresowym w Katowicach for za indyjscy to impreza, której Radia TOK FM jest partnerem medialnym i to wszystko co dziś dla państwa przygotowaliśmy w raporcie gospodarczym Radia TOK FM zbliża się godzina trzynasta to jest oczywiście czas na informacje ja nazywam się Tomasz sed życzę państwu udanego weekendu i do usłyszenia raport gospodarcz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!