REKLAMA

Przypominamy rozmowę z Romualdem Lipką

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2020-02-07 22:30
Prowadzący:
Czas trwania:
24:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk przy mikrofonie chciałbym, żeby widać mojego właśnie pan Romuald Lipko dzień dobry dzień dobry ciąg dalszy opowieści budce Suflera nie dalej jak 2 tygodnie temu gościliśmy pana Tomasza Olszewskiego w naszym studiu, które opowiedzą historię naszej waszej grupy zdradził co nieco szczegółów, które są związane musi pan przyznać, że ten jubileusz obchodzicie te jubileuszowe trasa, która nie czeka wszystkich waszych fanów skłania Rozwiń » do refleksji przypominania sobie tych szczególnych wydarzeń w życiu grupy bez wątpienia to jest taka wyjątkowa, bo na przemyskim z powrotem na Narwi na naszym na rynek, bo to nie tylko nie tylko jubileusz i okrągła data, którą można fetować, ale także fakt taki, że przez 5 lat po takim teoretycznym zakończy zakończenie działalności spółka Suflera nie graliśmy jako jako kapela pod nazwą, więc matowy kilka wymiarów one podstawowy taki wracamy na rynek po zaś muzyk wątek czy z muzyką tak jak zjazdu na rowerze się nie zapomina do końca życia niezależnie od tego jak długo trwa przerwa w każdy z was zabiera się za swój instrument i potrafi bez wielu prób właściwie odegrać te same role myślę że, że to jest wielce prawdopodobne i możliwe natomiast tak jak w przypadku rowerów szczególnie polecam jednak długi trening, żeby nasze ryby na wszelki wypadek przypomnieć sobie podstawowe takie odczucie stabilności zachowań na dla swojego bezpieczeństwa tak tłucze się komuś krzywdę nie stanie niektóre z muzyków się pomyli odruchy odruchy są bezwzględne takie jak tutaj mówić, ale możemy się po imieniu mówić, bo to być łatwiej natomiast dla precyzji trzeba posiedzieć trochę nad tym trzeba posiedzieć każdy z was odegrał szczególną rolę w życiu zespołu swoim przypadku było także właściwie obsadził wszystkie najważniejsze jeśli spojrzeć na historię grupy od początku tak do nocy trzeba powie prawdę, że tak, że tak naprawdę zespół stworzony został przez Krzyśka przeze mnie to wszystko co się potem wszyscy wszystkie osoby, które potem przyszły na bestii krótki okres czasu już już były już wyniku prawda angażu do istniejącej formacji co nie znaczy, że nie zrobiły tego zespołu tego co zrobił tego mi zabierze oczywiście natomiast 2 nasze pomysły na kapelę czyli, czyli prawdę istnieje takie archaicznej chemicznego zespołu na 2 Budka z jak Krzyśka Cugowskiego jakąś prawdę o uczniach liceum Ogólnokształcącego im równolegle chłopaka, który miał swoje słowa kapele jako uczeń liceum muzycznego z kolei tworzyły zaczątek tego tego zespołu Budka Suflera, do którego potem dołączył tylu muzyków już w formule różnej najkrócej najdłużej od początku wyobrażaliśmy sobie, że grupa będzie wyglądała w ten właśnie sposób czy ona zmieniała się zmieniała się poprzez to, że zmienia się też świat muzyczny, że rynek oczekiwał czegoś innego że, że trzeba było być może odejść od niektórych nurtów po to, by przenieść w świat muzyki bardziej popularny ja myślę, że to w ogóle żadnej obrażenia nie nie mają tutaj pokrycia, dlatego że co ja o tym, wiedziałem no pisałem piosenki swoje pierwsze cieszyliśmy się, że mamy, że mamy perspektywy ich nagrania graliśmy dużo coverów z Krzyśkiem wtedy takie jest prawda przed momentem istnienia zespołu Radiowo no i marzyliśmy o wielkiej scenie może się sukcesem nawet trudno było powiedzieć tym sukcesem jest, bo wszyscy wszyscy chcieliby telewizji się liczyć na antenie radiowej to jest takie jak nie było internetu w związku z tym prawdę, gdy takim zasięgu światowym w ogóle nie myślał, więc tego każdy też swoje marzenia miał, ale planować cokolwiek, bo to absurdalnie niemądry nim wręcz niemożliwe, dlatego że się rzeczywiście kształtował dzień tydzień następny miesiąc byliśmy poddani wszystkiemu co nazywa się rynkiem warunkami rynkowymi one są bardzo różne tak nazywa rynek nie zawsze jest mniej znaczy słowo pieniądz jednocześnie, ale rynek to jest ciek dziennikarz, który jest dobry stacji radiowej, który lubić albo czy nie lubi lubi taką muzykę nie lubi dzisiaj dzisiaj tak to funkcjonuje także często, że marzenia są często zwichnięte przez prywatny gust takiego innego promotora, który mówi ja tego lansował nie będą mnie się to nie podoba nie mają w ogóle oczywiście żadnego z danymi na ten temat było, gdyby spróbował to wylansować u nas było podobnie były nie było były tylko państwowe Radia były państwowe programy telewizyjne w więzieniu określeni ludzie by myśmy byli my określony prosili od wizualnego począwszy skończywszy na tekstowy prawda na muzycznym zbuntowanym odmiennymi innym tego, który proponowały tradycyjnie istniejących wówczas polskie zespoły tak jak czerwone gitary Niebiesko-Czarni czy ten taki wynik łagodnej muzyki rozrywkowej bardzo piękny zresztą skądinąd nie, ale taki łagodny nagle Budka Suflera także trudno było pytanie swoje właściwie takiego nie było możliwości nawet przewidzenia co się może z nami wydali też czuł się stało kary, która rozpędziła miała takie odcienie, że i taką mnogość chodzie i była tak kolorowa różnorodna, że zaskakiwała z dnia na dzień, ale także nie tylko pozytywy ami, ale kogoś kłopotów zaskakiwała idącymi wyzwaniami dla nas to jest chyba warte powiedzenia, że tak jak myśli np. też moje oczywiście zdanie nie do końca unieśli ciężar drugiej płyty niezależnie od tego co sądzą fani ktoś, ale ktoś, kto opiniuje, ale w moim wyobrażeniu druga płyta budki Suflera już była płyta, która była zagrana nagrana w pewnej takiej i przychodzi w pewnym strachu czy nawiążemy do sukcesu pierwszej płyty czy wytrzymamy to obciążenie naprężenie itd. tak dalej etyczny to jest nie do przewidzenia kariera toż artyści muzycy, z którymi rozmawiam bardzo często podkreślają te przypadkowość, jaka gdzieś spływa na dzieła, które wcale na początku działam nie są przynajmniej ich mniemaniu w przypadku też tak było, że bilans wykreowali jakiś utwór w warstwie muzycznej tekstowej w ogóle nie wiązaliśmy z nim większych nadzieje mimo to stał się przebojem w tej pierwszej był chyba nie, bo pierwsze, bo myśmy nagrywali rzeczy, których wiedzieliśmy, że je nagrywamy o to, żeby powiedzieć coś mu opłacić wielkiej góry, żeby zaśpiewać piękne teksty Adama Sikorskiego 7 musi co w tych miastach jest zawarte jak jako, jakie niosą przekaz to czy to będzie to nawet nie miało w zamierzeniu być muzyką popularną codzienną w związku z tym takie zaskoczenie jak mówić bez chwili nieporozumień ewentualne plany w zakładaniu nie mogło się specjalnie znaczyć natomiast oczywiście zaskoczył nas nie mniej przynajmniej zaskoczył rozmiar popularności pewnych rzeczy bo kiedy nagrywaliśmy cień wielkiej góry wiedzieliśmy to wielki kawałek będzie bardzo popularny skalę jego jak gdyby odbierania jako pewnego rodzaju przeboju będzie bardzo miast rzuciła, że takie prawdę sam możesz wybierać ludzie takie powiedzenie stanie się takim społecznym powiedzeniem wydaną właśnie do kanonu języka dziś przy przeszło znaczy, że pomoc przychodzi po burzy spokój stanie się Syrii wręcz nowym MON-u jest takim funkcjonuje swoim życiem i właściwie, gdzie ktoś powiedział w obszarze polskojęzycznym te słowa wypowie to są jak magia prawda od razu się jasno określoną sytuację zespołu Budka Suflera z głosem Krzysztofa ze śpiewem dziewczyn oferujących ten temat itd. no i zawartość tekstową brzmieniowo znaczy mentalną tego jego także te rozmiary jak losy poszczególnych utworów potoczyły się chyba też nie nie był nie do przewidzenia dopiero kiedy się wsiada z zamiarem napisania takiego utworu bezpretensjonalnego w ogóle nie ma w sobie cech załóżmy jakiś cel taki, żeby im jako zawierać głębszą myśl choćby nie będą nagrali drugi taki utwór bardzo bardzo mało znany mało popularne, ale fajny kawałek solo się rozwija wygrał skądinąd jakieś tam premier kiedyś, których premiery w Opolu niczego nie zna, ale utwór, który był wpisany na Opole tam w takim sensie nie miał i jego spełnił swoją rolę w dacie miał cechy przebojowość miał cechy takiego Warskiego przyszły przyswaja przyswajania ona tu i teraz bawimy się z tym utworem do historii nie przeszedł niczym nie zaskoczył, ale też nie miał bardzo trudno w przypadku budki Suflera wskazać 1 lidera zespołu mówi to z perspektywy widza drugim takim zespołem, jeżeli bank, gdzie ta odpowiedzialność za zabicie frontmanem rozkłada się na na duet Borysewicz Panasewicz waszym przypadku 3 wokalistów do tego śpiewające zwami Urszula 4 Izabela Trojanowska to wszystko powoduje, że Budka Suflera jest bardzo nie nie wymiarowe do tego tak potężne muzyczne osobowości Gromu Lipko jak Tomasz Zawiszewski tak dalej można wymieniać każdego z członków naszego zespołu tutaj trudno wskazać, że tak to jest nasz lider jemu żółta koszulka reszta na niego pracuje niezgodnie z tym liderem jest absolutnie ja, dlatego że wokaliści są front panami właśnie tutaj dochodzimy do miejsca, w którym warto wyjaśnić różnice między polecam liderami są to niema żadnego znaczenia dlatego twórca muzyki jest liderem zespołu bez muzyki nie ma nie ma pożywki dla najlepszych głosów dla danej po prostu nie ma no i są wokaliści są artyści, którzy mają fantastyczne warunki estradowe i nie mają wobec repertuaru i właściwej kariery kończą się na tym zawsze ten, kto pisał muzykę to był rzeczywistym twórcą popsuł zespołu, a zmiany wokalistów pokazywały tylko, że przychodzą ludzie, którzy właśnie wchodzą materii muzyki stworzonej przez człowieka oczywiście z ich udziałem, bo to nie jest tak muzyka nie ustaje każdy z nich, ale żyjemy w każdy z nich wnosi swoją swój udział w dźwięk to zagranie tak dalej, gdy natomiast bez napisania zresztą to trochę inne czasy my mówimy o sytuacji, w której ja np. siedziałem przed g o sobie, ale pora walor volvo jest radnym rządzący nie zdąży, bo to właściwie nikt tego nie mówi to za za mnie, więc to ja, gdybym ja próbuję czasami już w zeszły się uściślić, żeby moja wnuczka wiedziała co jak robił od starych płytach było napisane kierownictwo muzyczne aranżacje Romuald Lipko i pod tym podpisywali wszyscy, którzy byli pod tym radę pójść grali oni zgadzali na to, żeby przyznać rację taką, że większe dźwięku na tej płycie zagranych jest mojego autorstwa nie tylko to co śpiewa wokalista edukacja warsztaty muzyczne także, czyli że ERIF ta rada rada ta rada to Lipko wymyślił ani gitarzysta itd. tak dalej na tym rzecz polega, że wielcy twórcy wielkiej kapele się nie mogli dogadać co do tego, by każdy chciał właśnie to tu objąć funkcję, a ktoś był pierwszy tak Pink Floyd tak w Beatlesach itd. tak dalej piosenka to nie jest tylko co śpiewa wokalista piosenka to jest cały tył także jest mówi tych milionów dźwięku wydanie przez ludzi oczywiście to co mówi w ogóle jest daleki od tego, żeby powiedzieć wszyscy zagrali to co ja powiedziałem nie to bzdury tylko ja grałem z ludźmi, którzy się zmieniali, ale stają w tym zajmie Lis przychodzili ludzie i i trzeba było im powiedzieć, że Budka nie zmieniła całkowicie się im powiedzieć panowie się w Realu Madryt g Real Madryt a jaki sens ma, które z gwarancją tego, że się w Realu Madryt Lipko z gwarancją tego jesteśmy Realu Madryt i na tym polega, że to, a euro Ronaldo był nie ma Real gra dalej itd. itd. na tym polega różnica między liderem muzycznym ci jak gdyby takim ojczym muzycznym twórcy repertuaru brzmienia zespołu, a frontmanem afront to człowiek, który po prostu taką rzeczywiście w przypadku Krzysztofa Cugowskiego myśli wiele wspólnie muzyki razem zrobili tak dalej w tym znaczeniu on jak najbardziej nadawał do sytuacji taki, że miał duży wpływ na to co my gramy jak my gramy jak brzmi tak dalej na wsi każdy pomysł muzycznych, choć ode mnie ewentualnie był kontynuowany rozwijany przy współpracy z Krzyśkiem pozostałymi kolegami nie ma nigdzie napisane współpracę dzięki codziennej współpracy mówią o tym, dlatego, że nie ma demokracji w muzyce zespole nie ma nie powinny być demokraty zespół, który jest demokratycznie rozpada, który próbuje wprowadzić demokracji lub twierdzi, że jest się rozpada, bo podstawowe ludzkie cechy, jeżeli chodzi o taki, by jak jak np. właśnie zespół muzyczny wywołują lasu na najbardziej niebezpieczne cechy ludzkie ambicje indywidualności tak dalej tak dalej, gdyż zło zderzają się nie mówimy na to, że nie zderzamy się, że 1 prowadzi i jemu jednak powierzamy taką podstawową rolę przywódcy takiego przewodnika tak powiedział przewodnik to to nie przetrwa takie grupy jak się kieruje zespołem muzycznym, w którym każdy określone ambicje każdy ma swoje cele każdy z charyzmatyczną osobowością bo, trzymając się tej analogii sportowej trochę jest także bywają trenerzy, którzy wolą mniej utalentowanego, ale za to takiego, który nie robi wbrew grupie pod względem charakterologicznym w zespole muzycznym na co się wpierw zwraca uwagę może to jest o tyle łatwiejsze my całą sytuację próbujemy to znaczy robimy nagrania były próby prawda nie wychodziły tak jak tutaj mowa o sporcie mówi wychodziły na boisko jeszcze spytam już nic nie zrobi, jeżeli ktoś gra indywidualnie to gra indywidualnie po meczu wolnego tylko ochrzanić np. tutaj muzyka, która powstaje powstaje w wyniku wielu godzin prób czasu poświęconego na to, żeby to mówić sprawdzić jak to się grać wspólnie ktoś jak to brzmi tak dalej, więc jest czas na to, żeby się do 30 czas na to, żeby tryby zagłębi wyżej było takie smarowanie i właśnie ludzkich wzajemnych relacji wykształcić smarowania, żeby było miękkie, żeby się ludzie przyzwyczaili do tego, że tak jak jak mówimy, że akceptujemy coś chcieliśmy, żeby na próbie i ten status quo, który zobowiązuje, że nie ma nagle to ja zagram zupełnie inaczej, bo teraz przyszła zupełnie innego do głowy oczywiście można w piosence podczas koncertowego wykonania Live takiego czy innego można zmienić w potrzebie pewne rzeczy drobne można na tym polega wielka czasami zespołu, że każdy kąt jest trochę inny, bo ktoś tam zagrał jakiś fajny zagrywki nowe, bo też pan jakiś fajny pomysł, ale wpadł na jakieś drobne fajny pomysł, ale musi realizować pod stół program tego pojazdu, który jedzie, czyli musi musi zagrać to co na płycie, bo widz słuchacz przyszedł na to, żeby posłuchać np. utworów, które są nagrane na płycie takie utwory zna, a mówienie o tym, zostały wykonane jeszcze lepiej niż na płycie jest takim dla mnie bardzo ryzykowną rzecz, dlatego że Niechciał pili na świetny wylansowane utwory muzykę wielkiego artysty to chyba zapowiada, że robi nowe nową odsłonę swojej muzyki w obszarach żałował, że zrobił prawda nowe brzmienie zrobił Remix tak, ale to zupełnie innego dobra idziemy na psie brano sytuację na na przemalowany Golis natomiast jak w mieście już jest wybite było wykonane inaczej niż jest na kiedy przekazanego od wyjątkowości waszej grupy potwierdza to też ten fakt zebrania wszystkich 3 wokalistów ze śpiewania utwór piąty bieg, bo to jak dla widza słuchacza fana waszej grupy było dość ujmując rzadko zdarza się, by mimo różnic czasowych, w których poszczególni wokaliści występowali zdołali się zebrać i współpracować wciąż tak to jest wynik mimo wszystko to pewnie dobrej pamięci każdego z tych ludzi już o czasie, kiedy z budką współpracował akurat mówić o sytuacji takiej, która towarzyszy chyba dwudziesty 5 lecie, kiedy ten utwór został napisany 205 lecie chyba budki czy nawet w zatrudnieniu na dwudziestolecie jest dobrze pamiętam w każdym razie to wtedy był z nami Felek czyny jak gdyby działalności takiej koncertowej Romuald Czystaw świętej pamięci też był osiągalny i wszyscy się z hali zagraliśmy jako wspólną trasę wspólnie fetowali, więc nasze kolejnym jubileusz, mimo że faceci słowo o siebie staną się uśmiecha się policji ręce na ramionach i zaśpiewać razem tak to trasa obecna jubileuszowa będzie wyglądać ugramy to rozpoczynamy taki takiego wyraźnego uderzenia, bo gramy 7 największych obiektów halowych w Polsce Fil mów prawdę, który w, które istnieją, bo gramy, Ergo Areny Kraków gramy Torwaru warszawskich gramy Spodek katowicki gramy arenę Poznań Game Arena Gdańsk, więc potężne adresy tak powiem i etosu koncerty, które czasowo bardzo takie obszerny bardzo długie ponad 2 około 2,5 godziny będą trwały, pokazując rzeczywiście wszelkie zakątki naszej kariery wszystkich pod pokazać nie da, ale naprawdę odnosimy się tej trasie i w tym graniu do wielu bardzo takich ciekawych zdarzeń muzycznych, które nie towarzyszyły nam na co dzień w tej karierze takiej formalnie przerwanej przez 5 lat temu teraz jest pora na to uznaliśmy, że spora NATO i miejsce, żeby po zaśpiewać kilka nieznanych utworów płyty ostatni grosz znaczone były wtedy bardzo znane dane przez wylecą nieznany no i w sito to, że jest jakąś taką szczególną wyróżniającą cechą te koncerty będą tak bardzo obszerne, że będą pokazuje bardzo duży zakres muzyki, dlaczego w ogóle zdecydowaliście się przed kilkoma laty, że Budka Suflera przestaję grać to jest to jest taka ciekawa sytuacja, bo to właściwie tu się tu dochodzimy do pewnej takiej strefy konfliktu prawda solista reszta zespołu w konflikt interesów takich próbujących na tym, że jak się są lista tak jak Krzysztof Cugowski, śpiewając budce Suflera wychodzi gdziekolwiek i działali na scenę opowiada WSW, że będzie grał śpiewał wszyscy wiedzą oczekują i mają rację najczęściej dzielimy ludzi będzie śpiewał to co znają, czyli o jej w jego wykonaniu znają muzyka budki Suflera i to pozwala takiemu soliście na indywidualne konsultowanie prawda zespół bez solisty jest dostęp no bezbronny, bo swoje stworzył muzykę rada byliśmy razem nagle ten sobie sama indywidualne plany Krzysztof Cugowski oraz indywidualne plany, które powoli powoli realizował doprowadzenia do indywidualnej swojej obecności rynkowej no i w efekcie tego było 1 kroku było zamknięcie działalności wyciszenia działalności dlatego zespół dlatego, że to przy powstawaniu teraz tego projektu nie mówi powrotu, ale reaktywacji budki tak dalej powstały tam prasa mówi o pewnych niesnaski w pewnych takich wątpliwościach także Krzysztofa itd. te wątpliwości są z palca wyssane mamy prawo grać pod nazwą Budka Suflera i prezentować muzykę budki Suflera muszę zapytać jeszcze 1 rzecz, która miała miejsce w latach sześćdziesiątych, bo bardzo ujmujące opowiedział o o pewnej płycie pewnej paczce i włosach, które Romuald Lipko za wszelką cenę chciał mieć zobaczywszy jak pewien muzyk z Zachodu wygląda Romuald Lipko ponoć chodziło od fryzjera do fryzjera, żeby zrobili taką samą fryzurę nota też rozmawialiśmy o tym, tak przed tym programem przed nami nagranie wywiadu ta takie marzenia mówi ja chcę się chciałem się upodobnić się to takie było bardziej związane pewnie z moich trochę takim nie będą przekonaniem, że możemy wtedy takie głosy pomogły im zrobić karierę w Polsce, a muzycznie, jakim jest inspiracja na początku swojej drogi kocham wiele gatunków muzyki nie będę mówił klasyfikować ich tych wymieniał nazwisk, bo to, bo to niema żadnego sensu z tego taka masa nie jestem takim odbiorcą normalnie muzyki z całego świata nie jestem fanem jakiś muzyki folk jestem po prostu fanem muzyki rockowej kapeli Angel anglosaskich amerykańskich, czego życzyć budce Suflera na kolejne lata ja wiem spokoju tego naszym zadaniem jest po prostu życie z naszą muzyką granie dla wielu ludzi, którzy oczekują koncertów spojrzymy na to jak i obszerny i taki bogaty kalendarz propozycji koncertowych, a fanów muzyki to warto też pomyśleć o tym, że dobrze wiemy, że to znajdziemy w tym kalendarzu i że będzie można posłuchać na żywo także dziękuję bardzo Romuald Lipko gościem cudownych lat w niedzielnym magazynie Radia TOK FM dzięki serdecznie państwa zapraszam na informacj Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!