REKLAMA

Czy warto wrócić do projektu Trójkąta Weimarskiego?

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-02-08 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
17:52 min.
Udostępnij:

O historii powstania i charakterze współpracy w ramach Trójkąta Weimarskiego czyli Komitetu Wspierania Współpracy Francusko-Niemiecko-Polskiej – opowiadał prof. Pierre Weber historyk i politolog z Uniwersytetu Szczecińskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrzewski dobre ponownie teraz Francja będzie dominować w weekendowym poranku przez pewien czas na to oczywiście ze względu na bardzo ważną wizytę w minionym mijający tygodniu, jaką mieliśmy, więc wizytę prezydenta Francji w Polsce 2 etapy tej wizyty w pierwszy dzień taki bardzo polityczne rozmowy z politykami przedstawicielami organizacji takich jak Rzecznik Praw Obywatelskich no i potem wystąpienie czy wykład jak niektórzy wolą to nazywać pana prezydenta na Rozwiń » inwestycje Jagiellońskim bardzo wiele komentarzy do tej wizyty, ale też okazja, aby porozmawiać o trójkącie Weimarski, ponieważ niemal za każdym razem, kiedy dochodzi do spotkania na najwyższym szczeblu między przedstawicielem Polski wszystko jedno w jakim to o okresie, a ważnym najważniejszym politykiem francuskim to pojawia się pomysł, aby odnowić odświeżyć rewitalizować albo nadać nowego impulsu temu projektowi, który się nazwa trójkąt Weimarski zwykle niewiele z tego wychodzi, ale może między nimi, dlatego że coś w konstrukcji tego trójkąta jest nie tak, a więc warto przypomnieć sobie jak to jest koncept może m.in. dodatkowym pretekstem do takiej rozmowy jest fakt, że od dzisiaj 8lutego mija dziesiąta rocznica śmierci prof. Krzysztofa Skubiszewskiego pierwszego ministra spraw zagranicznych trzeciej Rzeczpospolitej, a to właśnie on był 1 z architektów tego właśnie trójkąta Weimarskiego, który rozpoczął swoją działalność 28sierpnia 1991 roku wszystko na temat tej historii na temat znaczenia wie pan prof. Pierre Weber historyk politolog Uniwersytet szczeciński, którym się właśnie teraz łączymy dzień dobry panie profesorze dzień dobry panie rektorze no to przypomnijmy przy okazji, przypominając właśnie prof. Skubiszewskiego, o co chodziło czemu pojawił się taki pomysł, aby Francja Niemcy Polska stworzyły taki projekt polityczny, jaki był, jaki był cel na, a potem będziemy mówić co z tego się udało zrealizować to był w sumie taka konstrukcja, a rok to niebyła instytucja międzynarodowa, toteż nie miało za cel dublować instytucje europejskie Unii Europejskiej, lecz to miało, jakby m.in. albo przede wszystkim w pierwszej kolejności pomagać też Polsce w drodze do integracji struktury europejskie i przeżyte struktury NATO to miał takie zalety przede wszystkim z tego względu, że to dało możliwości włączenia trzeciego tutaj czynniku stosunki i Polsko-Niemieckie czy nie zostawienie Polski w samej stosunkach do już większego partnera niemieckiego po zjednoczeniu drugiej stronie szczytu miał taki ciekawy aspekt dla Niemców dla Niemiec, żeby właśnie dzięki temu, że się zgodzili na to, żeby Francję włączyć do swojej tutaj rozmów z polską na temat Europejskiej, żeby odebrać właśnie niektórym obserwatorom te obawy, że Niemcy wracają do strefy historycznej, jakby tak innymi środkami do strefy Europy Środkowej i ze strony francuskiej no to by taka możliwość, by właśnie być na bieżąco być bliżej takiej strefy, z którą historycznie ma wnioski, ale które należy jak tradycyjne do tych obszarów którymi się pierwszej kolejności bardzo interesuje wiemy, że prace ojca bardziej patrzy na geopolityczne południe i to była taka koncepcja na początku, która miała sukces pierwszej połowie i pierwsze 15 lat nie więcej no nie bez usterek nie bez czasami nieporozumień, ale na szczeblu Międzypaństwowym to dobrze funkcjonowało jak już cel główny był za zrealizowane czy, że Polska była Unii wcześniej jeśli państwa Polska była na to no to już na najwyższym szczeblu trochę to uległo zmianom nie był tego zainteresowania już to tali działało na szczeblu UE stosunków ze społecznościami między społeczeństwami między szczytami tak czy spośród cywilna z tego skorzystał tego formatu tylko to z tym, że można, by powiedzieć, że ten moment wchodzenia Polski do Unii Europejskiej on miał z 1 strony to nasza aspiracja prawda ogromne poparcie ze strony Niemiec to na pewno i ówczesnego kanclerza Gerharda Schrödera z prezydentem Irakiem już było różnie natomiast akurat się wydarzyły takie rzeczy na świecie mówi oczywiście o skutkach zamachów terrorystycznych no ULC Center w stanach Zjednoczonych na nas na Pentagon itd. no i potem jest pomysł prezydenta Busha takiego stworzenia międzynarodowej koalicji, która by zareagowała na to na tę właśnie dramatyczne wydarzenia chodzi o akcję militarną na bliskim Wschodzie no to jest jeszcze moment ja akurat dobrze to pamiętam z uroczystości podpisania traktatu akcesyjnego w Atenach, gdzie ten klimat właśnie ewidentnie popsuty, bo Polska znalazła się w gronie m.in. tych państw, które poparły akcję amerykańską co ani Niemcom, a mówię oczywiście o władzach tych państw ani ani Francji się nie spodobało no padają wtedy te słynne słowa, które dzisiaj są przypominane o tym, że Polska nie skorzystała z okazji, żeby siedzieć cicho także już trochę wcześniej można powiedzieć nawet przed 1maja 2004 roku jest ewidentny rozdźwięk między polityką francuską niemiecką, a to, na które się decydują polskie władze tak zdecyduje to miał namyśli Jakub ów usterkach po drodze szczycą przed 2004 natomiast pan wskazuje na ważny aspekt, żeby taka taki format trójkąta czy taki 4 lata charyzmy można powiedzieć funkcjonowało no to muszą być się rozbudowane funkcjonujące 3 relacje bilateralne tak to musi działać na na niwie polsko-niemieckim polsko francuskim pacie francusko niemieckim i polsko francuskim i właśnie przez jakiś czas też były takie trudności, żeby ściślej tutaj rozbudować współpracę polsko francuską, która miała się bardzo dobrze na szczeblu ekonomicznym tak ale, żeby mieć takie wizje wspólnej akcji co prawda podczas prezydentury prezydenta Francji posła lądu na samego pociąg na samym początku była taka była taka próba wskrzeszenia takiej takiego takiej wspólnej wizji albo takiej bliżej współpracy między Francją polską natomiast następne lata szczególnie ostatnie no to prowadziło do niektóre porozumienia, które znamy na różnych szczeblach i w różnych kwestiach natomiast teraz właśnie po wizycie prezydenta Macrona w Polsce, którą pan wspomniał na samym początku jest nadzieja ze względu na wagę, którą ewidentnie strona francuska przeznaczyła tej wizycie patrząc na skład delegacji, która przyleciała do Polski poza prezydentem przypominam, że były obecne najważniejsze osoby oglądu akt i zdrowie tak to pokazuje, że jednak jest ze strony Francji i jak się wydaje też ze strony władz Polski chęci, żeby jednak nowy rozdział stosunków polsko-francuskich zainicjować i to miałoby sens też pod tym względem mieć na nadzieję, że trójkąt Weimarski mógłby być, jakby wskrzeszony tak powiem szczególnie to jest ważne inspektor nie ma nic złego może powiedzieć z czego coś dobrego nie mógłby wynikać jesteśmy tuż po brexicie i sytuacja Unii Europejskiej ląd wygląda jednak nieco inaczej tak silnik w stosunki sił i możliwości stworzenia koalicji, ale porozumień ad Hok typu trójkąta Weimarskiego, żeby pójść naprzód w kwestiach europejskich, choć wydaje się, że to wcale takie łatwe nie będzie bo zanim się odbył wykład prezydenta Macrona na Uniwersytecie Jagiellońskim to odbył się to już będzie 2 lata temu wykład Emmanuela Macrona na Sorbonie, gdzie przedstawiał swoją wizję przyszłej Unii Europejskiej jestem o tym, przekonany, że ta wizja, a wizja obecnej ekipy rządzącej w Polsce zupełnie do siebie nie przystają w związku z tym wrócę też do tezy z początku naszej rozmowy czy to nie jest takie trochę zaklęcie powtarzane właśnie przez te już prawie 30 lat co jakiś czas, że oto musimy odnowić znaczenie trójkąta Weimarskiego wrócić do tej Formuły wydaje się, że tak naprawdę to, jeżeli współpraca się jakaś zacieśnia to najczęściej ma charakter po prostu biznesowy i właśnie dotyczy relacji dwustronnych niż w ramach trójkąta wspomnień przez pana ministrowie przyjechali przecież, żeby co tu dużo mówić rozmawiać o interesach czy to w ramach negocjacji unijnych o przyszłym budżecie, a więc podobne stanowisko Francji Polski co do wspólnej polityki rolnej i jej finansowania pewnie francuski biznes zainteresowany polskimi pomysłami na energetykę jądrową, a właśnie tylko chyba 1 element, który ja uzyskałem z tych spraw biznesowych mówi o o o współpracy w ramach trójkąta to jest taki projekt francuską niemiecką ewentualnie polskiej budowy ciągu no więc, gdzie tutaj ten trójkąt może fakt zapytał powiedziałbym, że w sumie droga do sukcesu często w kwestiach europejskich czy szerszym formacie czy w ścisłym takim np. trójkątnym to jest to co było źródeł integracji Europejskiej jeszcze na początku lat pięćdziesiątych pomysł moneta Schumana ci wizja wizjami oczywiście ale, żeby coś zbudować to trzeba funkcjonować na podstawie projektu konkretnych pomysłów i tak krok po kroku tak, bo inaczej to rzeczywiście zostanie to jak pan wspomniał pewne zaklinanie rzeczywistości jak mamy takie kwestie istotne nie tylko dotyczące biznesu, ale jak bezpieczeństwo europejskie to jest coś co jest ważne dla wszystkich wiemy, że tutaj one różne koncepcje i że deklarację czy krótkie zdanie prezydenta Macrona latem o śmierci mózgowej na to no wywołało pewne objawy paniki w niektórych stolicach Europy wiemy też, że polityka albo kroki kierunek do Rosji też niekoniecznie są goście wszystkich natomiast jest właściwym do rozmowy kwestia no zbudowania bezpieczeństwa Europejskiego wspólnego jest realną możliwością dogadywania się i ewentualnie też mam nadzieję dogadania się na konkretne tematy konkretnych projektach fakt, że ze strony Francji wczoraj był taki otwarcie na temat broni nuklearnej francuskiej i znaczenie, które mogły mieć na szczeblu europejskim to jest krok niebywałe to jest naprawdę otwarcie, które trzeba ocenić jako takie i zobaczyć co można z tym zrobić, tym bardziej że otwarcie były też nie tylko kierunek do Niemiec, ale również do Polski został wyraźnie powiedziane ci to mamy tu taki format Weimarski w otwarty, toteż tylko na koniec o państwie akurat szalenie ważnym, którym troszeczkę mniej byśmy powiedzieli, czyli właśnie Niemcy w tym układzie, bo ja także widzę no od wszyscy to widzą od od od kilku lat w zasadzie, odkąd prezydent Macron został prezydentem może jego wizja przyszłej Europy wizja niemiecka też nie są spójne natomiast niektórzy zwracają uwagę na fakt zmiany Warty w Berlinie, że pani Angela Merkel co przecież oficjalnie zapowiedziała kończy swoją aktywność polityczną wkrótce już jest w związku z tym no trochę słabszy atak no wszyscy mają świadomość że, że niedługo zniknie z polityki jej następczyni w skrócie nazywano pani atakami jakoś ciągle nie może stać się właśnie taką nową postacią, która może nadawać ton w Europie no wie czy znowu ten trójkąt nie będzie miał paradoksalnie tego słabszego boku akurat w państwie, które do tej pory no było najsilniejsze i to ono nadawało ton w dyskusji Europie zdecydowanie to trójką nie może funkcjonować bez udziału trzeciego partnera rzeczywiście, tym bardziej tu chodzi o Niemcy wiele rzeczy będzie zależało od tego czy Niemcy są gotowi się włączyć do niektórych powiedzmy bardziej odważnych projektów odważnych w stosunku do relacji transatlantyckich od odważnych w stosunkach też do innych ważnych graczy albo Europy wokół Europy Rosja albo na świecie, czyli Chiny na tym etapie jak pan wspomniał ze względów no i polityki wewnętrznej no parter niemiecki oczywiście nie nie daje tutaj do zrozumienia, że jest gotowy do to odważny krok taki raczej to jest taka polityka oczekiwania zachowywania tego co jest i to jest 1 z elementów, który źle też wpływał na ostatnie miesięcy ostatni miesiąc ostatnio nawet 2 lata można powiedzieć stosunków francusko-niemieckiej, bo ten temperament prezydenta francuskiego i z jego pomysłami inicjatywami no nie spotykał się z konieczne z entuzjazmem ze strony Berlina albo z entuzjazmem, którego on, by chciał właśnie albo, które nie spodziewał no to w sumie właśnie moim zdaniem zapowiada, że ta świetlana przyszłość, która znowu została przedstawiona co do trójkąta Weimarskiego moim zdaniem do dalej stoi pod znakiem zapytania, ale oczywiście się tylko coś w tej sprawie ruszy ponownie pana poprosimy o komentarz dzisiaj bardzo dziękuje prof. Pierre Weber historyk politolog Uniwersytetu szczecińskiego był z nami dziękuję za rozmowę za chwilę informacja o nich wracamy do wątków polsko-francuskic Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array