REKLAMA

Jak bezpiecznie korzystać z internetu?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2020-02-08 14:20
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
28:14 min.
Udostępnij:

We współczesnym świecie coraz trudniej jest nie korzystać z internetu. Dotyczy to wszystkich grup wiekowych, choć pewnie w największym stopniu młodzieży. Wiadomo jednak, że w sieci na młodych ludzi czyha wiele zagrożeń, takich jak napastowanie czy szantaż. W jaki sposób można się przed tym zabezpieczyć? I czy odgórnie wprowadzane blokady mogą być skuteczne? O tym opowie Julia Piechna.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek 20 i bezpieczne korzystanie z internetu nie przypadkiem, bo 11lutego wypada dzień bezpiecznego internetu co to za dzień na tym polega niebezpieczeństwo Acta internet można bezpiecznie wykorzystywać o tym opowie dzisiaj moja rozmówczyni Julia Piechna z działu edukacji cyfrowej NASK koordynatorka polskiego centrum programu świat internet dzień dobry dzień dobry tak to prawda jesteśmy na zasadzie za niecały tydzień obchodzimy Rozwiń » dzień bezpiecznego internetu jest duże święto po raz pierwszy odbyło się w Europie z inicjatywy komisji Europejskiej w 2000 czwartym roku i my jako polskie centrum sejf internet jak mówię tutaj Consortium NASK oraz fundacji dajemy dzieciom siłę jesteśmy organizatorami tego dnia w Polsce od 16 lat w tym roku odbędzie się szesnasta edycja i to co jest ciekawe na początku będziemy obchodzony tylko w Europie, ale dziś tak naprawdę w tym w tym roku on już w zasadzie już dawno przekroczył granice Europy bo, bo w tym roku jest obchodzony na całym świecie ponad 50 państwa, więc jest ogromne wydarzenie trochę celu no celem tego nie tak naprawdę jest propagowanie promowanie działań na rzecz ochrony najmłodszych użytkowników internetu w tym roku obchodzimy to święto pod hasłem działajmy razem, więc w zasadzie chcemy zwrócić uwagę na na siłę współdziałania na współdziałaniu współpracy zaangażowania różnych sektorów różnych środowisk różnych instytucji, a przede wszystkim taką uważność i zaangażowanie najbliższego środowiska dziecka, czyli też rodzinę i to tak z grubsza bezpiecznego internetu może to co to co powiemy jak organizatorzy EBI w zasadzie przez cały luty zachęcamy lokalnych lokalne instytucje instytucje z całej Polski różnego rodzaju, bo to, bo szkoły i biznes do organizowania akcji promujących bezpieczeństwo w internecie akcję można zgłaszać u nas naszej stronie akcji BBI Cropp kapel do końca lutego i na ciekawe inicjatywy oczywiście czekają nagrody tak zachęcają do, bo w zasadzie dzień bezpieczny internet obchodzimy 11lutego, ale tak naprawdę to cały ten miesiąc luty jest bezpiecznym miesiące budżetom aktywność właśnie nacisk kładziemy na bezpieczeństwo, ale też na promowanie takiego bezpieczny niebezpiecznego, ale też pozytywnego wykorzystywania nowych technologii tak, jeżeli mówimy o bezpieczeństwie to często się pojawiają jednak negatywne skojarzenia ostatnio takim tematem chyba najbardziej w mediach przewija jest dostęp młodzieży dzieci do pornografii i tu właśnie tak jakby wbrew temu co państwo chcecie powiedzieć to musi się bardziej rozwiązaniach odgórnych scentralizowanych niektóre zanalizować jakiś ową jak jakiś przepis, bo my sami, jakby nie chcemy nie umiemy tego zrobić nie wiem to jest dobry pomysł, żebyśmy pokazali, że ktoś inny się o to zadbać bo, bo tak jak powiedział wcześniej to chyba jednak nie jest takie proste, żeby to właśnie wymaga współdziałania wymaga większej całości tak, żeby ich rozwiązania były skuteczne jeśli chodzi właśnie o tę na ten problem dostępu dzieci do pornografii to rzeczywiście wymaga holistycznego podejście, bo to jest przede wszystkim edukacja nie tylko dzieci jest też edukacja rodziców to jest edukacji nauczycieli edukacja przez nauczycieli dzieciaków ale, toteż są Ross rozwiązania systemowe rozwiązania, które można zaproponować państwo biznes, więc no bez współdziałania ciężko tak naprawdę cokolwiek zrobić akurat ten problem dostępu do pornografii jest ogromnym problemem, bo badania, które były prowadzone około 2 lat temu przez fundację właśnie tajemniczą siłę pokazały, że około 43% dzieci młodzieży wieku tak 111118 lat ma po prostu dostępną pornografią on oni się zetknęli z tą pornografią różny sposób życia jest to taki kontakt przypadkowy zazwyczaj przez internet zazwyczaj na ich telefonie, a przecież wiemy, że teraz większość dzieciaków młodzieży ma swój telefon i w związku z tym ciężko nam mieć wgląd nam rodzicom mieć wgląd w to co te dzieciaki robią na telefonie, bo one co miasto z tym telefonem prawda no może powinniśmy kupować telefonu do jakiego wieku po prostu powiedzieć HOKEJ jak dorośnie będzie odpowiedzialny będzie już na tyle rozumna, żeby z tego korzystać wtedy dostanie, które póki co no co mowę po pod komputer w szkole tak pod opieką nauczyciela w domu być może ktoś taką jak jak będą patrzeć im w zamian poza tym nie dawać do dań mamy też rozwiązania nie tych rozwiązań my tak naprawdę nie mamy wpływu na to co nasze dzieci robią, kiedy ich nie ma w domu nie korzystają z tego telefon do internetu kolegów takie drastyczne rozwiązania też nie są pewni jakimś odpowiedzią na te problemy, dlatego że nie ma już tego intensywnego korzystania z nowych technologii my jako dorośli rodzice powinniśmy raczej wskazywać pokazywać te takie funkcjonalne pozytywne wykorzystywanie nowych technologii to przede wszystkim rodzice od najmłodszych lat powinni towarzyszyć dzieciom, czyli jak prostujemy, że bardzo duży procent małych dzieci jeszcze takich przed ukończeniem 2 lat one mają styczność z tabletami on już jakiś tam sposób oczywiście bardzo ograniczony korzystają z tabletów rodzice dają dzieciom tablety to możemy zrobić z ponad 40% ja osobiście w tym takiego zdania że, że dwulatek to jest zdecydowanie za mało dziecko natomiast starsze dzieci, które już trochę lepiej mają rozwinięte percepcję już komunikują jasne tylko, że to też musi być rodzic obok, jeżeli dajemy takim małym dzieciom tablet, jeżeli mają dostęp do internetu przede wszystkim przy małych dzieciach rodzic powinien zainstalować programy filtrujące IT przez wszystkie programy kontroli rodzicielskiej oczywiście one nie dadzą nam gwarancji tego, że dziecko nie trafi na jakiś szkodliwe czy treści na niektóre, który jest niepokoją jest to tylko takie uzupełnienie codziennej troski natomiast przede wszystkim na początku rodzice jak dają dziecku ten sprzęt powinni patrzeć na to, jakie to są treści one są dostosowane do wieku dziecka czy są treści, które rozwijają ich potencjał taki poznawczy komunikacyjne edukacyjne, bo jest sporo takich aplikacji gier to przede wszystkim na 30 wieku takim wczesno szkolnym no tak codziennie dziecko nie powinno spędzać tego czasu, więc 2 godziny przywództwa przed ekranem też nie przed złem liczne ilość godzin tak te 2 godziny o tym, że dużo mówi, ale też nie nie bez powodu, bo to są też za tym stoją też badania amerykańskiego Towarzystwa psychologicznego nie dajemy dzieciom sprzęt przed snem, bo tu też z łucznictwa co mu czasem tak powodu właśnie spadek hormonu snu wydaje się najważniejsze jest to, aby nie dawać dziecku tego tabletu jako takiego uspokajająca oczywiście zostało tam zawracać głowę rodu zostało ujęte radzi, żeby mnie wychowywał dziecko prawda tak nie dajemy, bo dziecko nie jest dane tabletom może je spokojnie nocnej koszt zadania nie ma tam dokładnie może nie tak wydłużył się po pomieszać kanapką na pewno nie nagradzany i nie każemy tym sprzętem, bo to to sprawia, że to się staje takim zakazanym owocem to tylko podmiotom atrakcyjność tego sprzętu to jest po prostu z prze taki, który ma nam pomaga w codziennym funkcjonowaniu, więc rodzice niestety mówi niestety, bo magister to wymaga wysiłku musimy towarzyszyć dzieciom odpowiednio dobierać treści tłumaczyć pewne zjawiska pewne rzeczy, którą one widzą i rozmawiać z samego początku rozmowy z dzieckiem o ich zainteresowaniach wiadomo, że teraz także te trochę starsze dzieci te ich aktywności tak naprawdę sprowadzają się do internetu i zainteresowania odbywają się w internecie często, więc my rozmawiamy z nimi normalnie pytajmy o to co je ciekawi tej sieci co jest teraz na topie co tam niepokoi czym sobie razem, z czym sobie nie radzą tak jak rozmawiamy o każdych innych aktywnościach poza siecią i czuwamy nie wiem podczas z drogi do szkoły czy w takim codziennym funkcjonowaniu tak tak sam powinno się odbywać tak naprawdę podczas tych aktywności online i tak wracający po tych tak powiedziałam te programy wszystkie technologiczne, czyli programu kontroli rodzicielskiej są są tylko uzupełnieniem na pewno nie sprawdza w przypadku starszych dzieci młodzieży to już takie ograniczenie wolności zaburzenie takiego naturalnego etapu rozwoju dojrzewania, kiedy ten nastolatek po prostu potrzebuje tej przestrzeni dla siebie i do no nie chcielibyśmy, żeby miał też takie poczucie, że ten rodzic zabiera wolność poza tym umówmy się młodzież sprytna ona potrafi obejść różne ograniczenia technologiczne, więc wtórnych jak to wygląda szkoły prawda czy pewnie było w niej wypowiedzieć kupić ten weekend ten był najbezpieczniej, ale i to wyliczenie to jest młodsze dziecko już na tyle samodzielna dochodzi samolotu to wysoka izbo w momencie sprawdzimy czy podpowiedzą dokończy zachowało na uwagę, przechodząc przez przejście dla pieszych tak dalej liczyć nastolatek byśmy ingerowali w jego życie, żebyśmy zabraniali chodzić inną drogą, mimo że właśnie tamtędy to by to było fajne jak żonie jak dowiedział, że kontrolujemy np. właśnie ma za aplikacja na telefonie, która śledzi oddział był z kim nie dokończył Szostakiem nie wychowawczy powiedziała już w jest lekka przesada musimy pewne mamy też zaufać tym naszym dzieciom ale, żeby za zaufać to musimy pracować nad tym owocem od najmłodszych lat, bo najgorsze rozwiązanie takie czy sytuacja to tak, kiedy do takiej sytuacji no co dzieje się jakaś przykra dla dziecka sytuacja, czyli dyskusje np. ofiarą cyberprzemocy i my dopiero czy samo będzie np. sprawca zbiegł cyberprzemocy my dopiero wtedy zastanawiamy się nad tym co się stało i na tym konsekwencjami, więc dobrze trochę przewidywać to co to co może się zacząć tak naprawdę właśnie tak mówimy tu pornografii, które zaczęliśmy co jest nagłaśniane problemy Mal daje się dziś chyba przede wszystkim wziąć pod uwagę to życie społeczne, które przynosi do internetu i to tam są relacje towarzyskie tak to jest fajne dla dzieciaków, ale też na tamte relacje towarzyskie, czyli prześladowanie kogoś wyśmiewanie do kraju, które tu dzieci organizują czasami w sposób zapewniający profesjonalne posługują się nowymi nowymi technologiami w tym celu, ale jest bardziej dotkliwe, bo takie chętnie też uciec wychodzi się do szkoły tam na dziś jakieś grupie takim czacie można na swój temat czy też uznanie przyjemne nawet tak tak tak jest obserwujemy, że nie zawsze jest dosyć często się także ten hejt czy też na cyberprzemoc, która odbywa to dla dzieciaków jest po prostu zwykły żart tak, że oni one nie myślą on o tym jak duże konsekwencje może przynieść dla tego dziecka, który po prostu ofiarą plus tzw. efekt kabiny pilota czyli, jeżeli jesteśmy daleko od tej ofiary siedzimy w tej przysłowiowej kabinie pilota jesteśmy daleko to tak naprawdę nie do końca wiemy co przeżywa ofiara tak samo jak nim piloci podczas drugiej wojny światowej bombardowali miasta to oni dziś wiedzieli, że zabijają ludzi, ale nie widzieli tych powiedzmy zabitych zakrwawiony chciał, tak więc wtedy przeżywanie tego bliski koniec 1 z bliska jej w przypadku hejt czy przemocy to jest trochę troszeczkę podobne mechanizmy jesteśmy wydaje nam się też Animo anonimowi my do końca nie widzimy swoje ofiary, chociaż czasami też tak naprawdę ofiara sprawca się też znają tu czasami po prostu ta przemoc rówieśnicza, która 20 dziś w klasie prawdę z wykorzystaniem nowych technologii no tak oni jak podział odrzucamy bombę, a skutków nie widzimy, bo ktoś zamknie się sobie pani przeżywa zrobi rozchodzi, a potem może być z tego jakaś tragedia, tak więc niestety tych przypadków jest sporo tak samo jeśli chodzi o treści pornograficzne czy takie no działających na zespół dyżurne PL, który zajmuje się właśnie, który przyjmuje zgłoszenia dotyczące nielegalnych, ale też szkodliwych treści są również w dużej mierze mówiąc nielegalnych treściach lądu na myśli materiały, które przedstawiają seksualne wykorzystywanie dziecka niestety nasz zespół w ostatnim czasie zauważa bardzo dużo zgłoszeń, gdzie widać dzieci są to zdjęcia są firmy, które same produkują materiały pokazujące dzieciaki w tym seksualnym kontekście, bo to są np. jakiś filmy z tak takich do konferencji dziecko z kimś rozmawia nie ma świadomości tego, że ktoś np. nagrywa dziesiąt wydaje, że wyłączą kamerkę i nie ma problemu tak ale, ale to, że ktoś zrobił rzut ekranu to, że ktoś nagrał tę relację ze spraw z tego i oczywiście przyczyny te dzieci, które są tak naprawdę na tych materiał, który otrzymuje zespół tak naprawdę przyczyny tak naprawdę mogą być różne, bo to mogą być ofiary uwodzenia dzieci, które już w procesie uwodzenia i otrzymują materiały pornograficzne krój oswajają z tą tematyką dziecko samo cienki materiał produkuje może są szantażowane przez kogoś może jest także wybrać sobie związek 2 nastolatków dziewczyna wysłała swemu chłopakowi zdjęcia potem com tak się kończy i chłopak w ramach zemsty tam dziewczyna w stosunku do chłopaka w ramach zemsty zdjęcia nagiej udostępnia, więc no te materiały krążą, a przyczyny powstawania tych zdjęć są bardzo różne tak nowe technologie nowe możliwości nowe zagrożenia o tym jak bezpiecznie korzystać z internetu rozmawiamy także w drugiej części audycji wracamy do państwa za moment ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski 17 i wciąż ludzi Piechna z działu edukacji powinna koordynatorka polskiego centrum programu FOT internet tam ponownie tam mówimy o dniu bezpiecznego internetu tych zagrożeń, które w internecie stają na młodych ludzi zostało nam się pojawiło pierwsze części sporo mówiliśmy o pornografię molestowaniu chęci seks z ringu czy też sam seks może to nie jest taki sobie złe natomiast jego efekty właśnie to takie zemsty które, która to sami młodzi ludzie sobie wzajemnie fundują publikowania kompromitujących zdjęć w sieci to wszystko są rzeczy stosunkowo nowe, ale też wiemy dane bazują na psychologiczne izba została damy te zachowania mamy w zasadzie od bardzo dawna pytanie brzmi, dlaczego scherza następnie będziemy jako jako opiekunowie jako rodzice to jest kwestia tego nasze też powinna uczyć edukować co z tym robić, bo mam wrażenie dzieci jest to również młodzież w szkołach mają ten kontekst edukacyjny jest szansa, by to przedstawić lepiej gorzej realizowana jest szansa my dorośli my uważamy, że wszystko załatwione gościliśmy mamy tego nauczyć czynili to czasami zaś rozmawiamy z rodzicami mamy wrażenie takie może też trochę zaciera, ale nadal słyszę takie głosy, że dorośli trochę się boją taką barierą są tak tak naprawdę te umiejętności technologiczne nam się wydaje, że dzieciaki po prostu śmigają sieci mają duże takie kompetencje technologiczne cyfrowe, ale naprawdę z powietrza sam się pojawił tak do dzieci się urodził z tym z tymi nowymi technologiami jest dla nich tak bardzo naturalne natomiast im brakuje kompetencji społecznych natomiast my dorośli powinniśmy je już mieć, więc na pewno nie powinniśmy myśleć od edukacji w takich kryteriach tych barier blokad, bo my po prostu powinniśmy dzieciakami rozmawiać o ich zainteresowaniach, które dają one tak tak samo jak innych zainteresowaniach nie bójmy się po prostu rozmowy ten temat, żeby nie boi się boimy, bo nie kompromitacji okazał się nie umiem obsłużyć aplikacja albo może tak być nią i my czasami proszę nie nadążamy rozum nie rozumiemy też tych mód, które obecne w internecie przy rozmowie z dzieciakami bardzo bardzo ważna jest, żeby dziecko pokazało nam co tak naprawdę robi, żeby też nie wyśmiewać tego chyba, że to wg naszej ocenie jest czymś szkodliwym, z czym dziecko nie powinno mieć kontaktu po prostu powinniśmy wyraźnie powiedzieć, że my to nie zgadzamy, bo to niezgodność z wartościami, które tam rodzinie wyznajemy natomiast wartość dziecka na ten temat rozmawiać, bo jeżeli jest dziś rodzić interesuje tym co tam robią to chętnie będzie nam z nami na ten temat rozmawiać powinniśmy mu Jasną mówić, jeżeli w przypadku też tych młodszych dzieci, jeżeli spotka się, więc generalnie internacie są bardzo różne treści może się spotkać z sytuacjami, których nie rozumie, którego niepokoją, którzy nie potrafi nazwać w takiej sytuacji powinny do nas zgłosić tak Przyjdź do nas powiedzieć o tym i na pewno nie obwiniają dzieci za kontakt ze szkodliwą treścią czy czystym, że nie zostało ofiarom cyberprzemocy czy komuś udostępniło swoje zdjęcie próbują prostu na spokojnie bez jakiś wielkich emocji przyjrzeć się sytuacji z boku ocenić sytuacji porozmawiać z dzieckiem wprowadź po prostu opisać całą całe zdarzenie tak natomiast, jeżeli postawimy w w roli tego wyłączającego się rodzica, który też wyśmiewa aktywności dziecka w sieci tak naprawdę do końca nie wie co dziecko tam robi to to na pewno będzie jakaś bariera także Stowarzyszenie dziecku od samego początku rozmawianie z bardzo ważny wydaje się oczywista ale, ale wiemy, że tak po prostu się często nie dzieje rodzice po prostu nie wiedzą co się dzieje co więcej my mamy też badania, które NASK przeprowadzał niedawno to są badania rodzice nastolatków 3 za rok skonfrontować myśmy opinii rodziców z opiniami dzieci na temat tego, jaką spędzają wolny czas i okazało się, że rodzicom się wydaje, że ustalają z dzieciakami zasady korzystania z internetu, po czym ich własne dzieci tego nie potwierdzają rodzicom rodzice deklarują, że instalują filtr kontroli rodzicielskiej i i akurat jest także ten sam procent dzieciaków tego nie potwierdza rodzice się wydaje, że dzieci korzystają z internetu takich porach wieczornych popołudniowy okazuje się, że bardzo dużo dzieciaków korzysta z tego internetu po godzinie dwudziestej drugiej to naprawdę późnych godzin nocnych rodzicom się wydaje, że dzieci spędzają w internecie średnio 2 godziny coś podczas kiedy nastolatkowie spędzają w internecie ponad 4 godziny dziennie to jest on w skali roku to są 2 miesiące ciągiem jest bardzo dużo tak jakby nasze dziecko wyjechał na wakacjach nie wiem, gdzie w ogóle jest nie przybywa nam właśnie przez 2 miesiące, więc to tylko pokazuje to, że rodzice nie do końca tak naprawdę rozmawiamy z wieżyczkami interesują tym co robią co więcej około 30% ofiar cyberprzemocy nikomu tego nie zgłasza po prostu oni się boją dzieciaki, które padają ofiarą cyberprzemocy boją się rozmawiać na ten temat z rodzicami nauczycielami boją się kary poniesie konsekwencji wstydzą się prawdopodobnie również, więc mogą zgłosić na własną rękę, bo wspomnieliśmy sądy wywód tak tak tak trudne klub KPN w takim miejscu działał zgłosić przede wszystkim w szkodliwe treści nielegalne treści, które związane są z rasizmem ksenofobią i tym oczywiście wykorzystywaniu seksualnym dziecka natomiast przypadki cyber przemocy czy różnego rodzaju inne też problemy takie związane z bezpieczeństwem dzieci w internecie same dzieci mogą zgłosić anonimowo mogą zadzwonić pod bezpłatny numer telefonu 116111, który prowadzi nasz partner projektowy, czyli Fundacja dajemy dzieciom siłę, ale też jest taki tożsamy telefon zaufania fundacji 800100100, gdzie mogą zadzwonić właśnie dorośli i to nie tylko rodzice, ale też nauczyciele, którzy mają trudną sytuację nie do końca wiedzą jak sobie z tym poradzić i myślę, że ten zespół ekspertów psychologów coś ciekawego podpowie również od takiej strony prawnej czasami tak to są kwestie, które na co dzień nam się udają może mało istotne, bo to nie moje dziecko to na pewno tego nie będzie miało to co pewnie coś na potem się okazuje to dzieje, że również nasze dzieci właśnie były tak, żebyśmy wszelkie podatki są jakieś takie możliwości odpowiadania scenariusze lekcji co jakiś taki materiał szkoleniowy, bo tak jak mówił wcześniej mają szkoły to możliwość, pomijając wszystkie związane z reformą czy podstawą programową komplikacje mają też możliwość tego gdzieś tam wpleść ten program nauczania taką edukację cyfrową medialną to nie jest osobny przedmiot pewnie nie mógł być na pewno można wykorzystywać elementy jako polskie centrum programu internet od lat tak naprawdę przygotowujemy materiały dedykowane właśnie nauczyć adresowany do nauczycieli takie materiały na pewno są dostępne na stronę projektu sejfy internet Group kapel mamy różne różnego rodzaju poradniki dla nauczycieli scenariusze zajęć materiały dla rodziców, które również dostępne są naszej stronie Akademia kotka na krok PL oczywiście też warto odwiedzić stronę fundacji dajemy dzieciom siłę tych materiałów jest sporo to one są tak naprawdę też wytwarzane produkowane tworzone przez inne instytucje, więc myślę, że tak naprawdę ten materiał powstaje coraz więcej, bo też to, więc rozmawiamy o tym, bezpieczeństwie w internecie tak samo organizujemy różnego rodzaju konferencje szkolenia dla nauczycieli np. we wrześniu ogromną międzynarodową konferencję bezpieczeństwo dzieci młodzieży w internecie, którą w tym roku po raz czternasty będziemy organizować i wtedy zapraszamy tak naprawdę praktyków całej Europie Europy, którzy dzielą się swymi doświadczeniami także warto śledzić naszą stronę sejfy internet po powiem tak, jeżeli ktoś chce znaleźć materiały dotyczące bezpieczeństwa dzieci w internecie różne tutaj poradniku poradniki to te materiały znajdzie też do tego naprawdę nie brakuje trzeba właśnie tu przysiąść w zamożności trochę czasu bądź motywację, bo ostatnio rozmawiałem ze znajomymi właśnie mającymi w ten stojące dzieci już na nastolatków i spytaliśmy pościel to go używać, żeby ograniczać dostęp do treści niepożądanych to 1 godzina 8 podała konkretną aplikację, którą stoją na tablecie, a reszta była taka zdziwiona na zasadzie, ale właściwie co to jest, skąd wziąć całość czy to w ogóle trzeba robić, bo mam dziecko wszystko mówi co robić Internacional to jest w ale mamy są sytuacje, w których dziecko przez przypadek trafia na pewne rzeczy wyszukuję pewnych informacji na trzydziestym pierwszy kontakt z pornografią bardzo często jest intencja analny dziecko wyszukuje czegoś tam trafia przekrzykuje się bardzo często chcą to czasami też jest nawet błąd dorosłych, którzy nie czyszczą tej historii wyszukiwania dziecko prostu trafia na treść oglądali rodzice np. i takich programów jest sporo, bo one są dostępne w wersji bezpłatnej płatne jako aplikacja właśnie na telefon tablet warto pamiętać o tym, że też system operacyjny mają często budowane tak taką funkcję kontroli rodzicielskiej, której warto skorzystać też przecież wyszukiwarki np. wyszukiwarka Google Google ma opcję bezpiecznego wyszukiwania syf Sejm Search oczywiście jak mówię to się bardziej spraw w przypadku małych dzieci i jest uzupełnienie tej naszego dbania o bezpieczeństwo dzieci, ale to tego to powinno być obecne właśnie sytuacji, kiedy mamy te mniejsze dzieci i no wiadomo, że nie będziemy też nad nimi stać patrzeć po prostu robią w internecie tak przez non stop prawda wagą z drugiej strony wiemy, że sąd aktywność nam się kojarzą się z korzystaniem z nowych technologii nam dziękują zagrożeniami gry chociażby gry online określa to rozrywka są różne opinie na temat tego, jaką jest użyteczna dla dziecka czy jak nie niektórzy uważają że, gdy z pomocą są są szkodliwe, ale to jest temat, który cały czas stoją czeka na zbadanie na razie badania tak właśnie niewykazanych jakoś specjalnie zaburza rozwój dziecka tam też się do molestowania tam też zdarzają się sytuacje nieprzyjemne na czatach czy na naszych jakich komunikatora, które są w grach to jest jeszcze trochę umyka mu wydaje się non grata gra tam nic nie stanie takiego poza tym zadaniowej przegra tak nie wygra w tej grze, ale tam też są takie sytuacje, które jest to trudna prawda są zamknięte systemy są zamknięte kanały komunikacji tam nie do końca łatwo jest właśnie przez jakieś narzędzia zabezpieczające zainstalować tak gram jest dziś jest także one mogą jeszcze potencjał uzależniający mogą wciągać tutaj chyba tak obserwujemy bardziej chłopcy grają w Polsce zresztą nie ma znaczenia czy bardziej cięcie czy kopca rzeczywiście to jest taka aktywność angażująca czasem przybyły rodzic sam spływał pograć pewną grę kiedy, kiedy prostu widzisz dziecko angażuje, żeby zobaczył po prostu sam ocenił na temat natomiast w ogóle przy doborze gier, kiedy nie wiem próbujemy dziecko, jeżeli jakąś grę kupić albo próbujemy się dowiedzieć czegoś więcej na ten temat warto skorzystać kierowcy generalnie kierować takim klasyfikacji klasyfikacją gier PEGI, która informuje od o pewnych treściach, jakie są zawarte w grach czy są bezpieczne niebezpieczne zresztą wcześniej sprawdził dokładnie dla nas idei pokazał też takiego wieku jest adresowana dana gra jasno nie zwracamy na to uwagę rozmawiamy z dziećmi próbujemy wykorzystać tego cyfrowego świata być może czegoś nowego się wtedy też nauczymy, więc tak my jako przykry obowiązek zachęcamy do związania stron debel kropkę po jedenastego do tego dzień bezpiecznego internetu ze mną studia w Łodzi Julia Piechna z działu edukacji narodowej NASK koordynatorka polskiego centrum programu TV internet dziękuję bardzo dziękuję bardzo mówi Jan Stradowski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!