REKLAMA

Czytanie metodą wrażeniową - jak zaktywizować dziecko w trakcie wspólnej lektury

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2020-02-09 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:17 min.
Udostępnij:

Gościem Przemysława Iwańczyka jest Aleksandra Czuń - doradca rodzicielski, trenerka warsztatów wspierających kompetencje wychowawcze oraz rozwój osobisty rodziców, autorka tekstów aktywizujących dla dzieci i komentarza dla rodziców w książce "Rodzina Treflików. Czekamy na mamę".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kłania się państwu 1241 czas na naszą audycję z dzieckiem pani Aleksandra czuł nie jest z nami doradca rodzicielski trenerka warsztatów wspierających kompetencje wychowawcze, a także rozwój osobisty rodziców autorka tekstów aktywizujących dla dzieci komentarza dla rodziców w książce, którą mam przed sobą rodzina trików czekamy na mamy dzień dobry panie Alex Sandro dzień dobry właściwie temat, który dziś będziemy podejmować to czytanie metodą wrażenie ową na czym Rozwiń » ta metoda polega to jest natomiast tworzoną przez panią Małgorzatę Piotrowską z polską pedagog autorką książek dla dzieci upiera się na tym jak trochę ożywić czytanie jak sprawić, żeby to niebyła tylko taka sucha, która tak dziwne czytam dziecko siedzi słuchała czynnie tylko jak od reszty czytanie wielu zmysłową i przy okazji wzmocnić nawiązać fajną relację z dzieckiem metoda polega na tym, że podczas czytania, nawiązując do tekstu książki opowiadania, które czytam proponujemy różne aktywności zabawy, które mają je uruchomić, czyli np. jeżeli bohatera książeczek klaszczą tylko ten wraz z nim jeżeli, wypatrując czegoś za ochronę trzeba coś za naszym oknem tańczymy ruszamy się przytulamy się i to czasami zamienia się tak naprawdę taką przygodę taki wspólny spędzą czas zabawy właściwie uprowadzić to jest taka metoda nowatorska jeśli chodzi o toastu skutecznie nie procesu wychowawczego także poprzez naukę czy to ona została odkryta już dawno i właściwie odtwarzamy to co kiedyś było właściwe w procesie wychowania wydaje mi się sama metoda jest stosunkowo nowa w tym kształcie, ale wydaje, że tak naprawdę jest oparta na tym co robimy tak lub w tym, kto w niej, że mamy fajną bliską relację dzieci, więc no jest nowa i taka zupełnie tradycyjna wracamy do tego co wiemy, że służyło i co było dobre nawiązywaniu relacji dzieci w takiej bliskości jeszcze nieuporządkowany tak bardzo nie strukturyzowanych, jaką jest często w procesie nowoczesnej edukacji proszę powiedzieć czy w kryzysie czytelnictwa bez wątpienia dotyka także ten segment dotyczący dzieci i młodzieży do czy jest sens odpowiadam sam sobie, bo to retoryczne pytanie tak zwraca się takim metodom ale, ale czy rzeczywiście jest na nie popyt wydaje się, że tak, dlatego że nawet, jeżeli roślinie pytają samych siebie to jak zaczyna mieć dzieci no to jednak chcą, żeby dzieci nauczyły się tego czekania dodatkowo też w dobie nowych technologii, które teraz żyjemy w tym jak bardzo dużą kontaktu z ekranami z internatem itd. to pytanie szczególnie ważne, bo bardzo często litr więcej dzieci, które mają różne problemy takie i psychologiczne psychiatryczne, ale też bardziej przyziemnej części z integracji bodźców są często właśnie przemęczone przepracowane mają problem z nawiązywaniem takich relacji na żywo z drugim człowiekiem wszyscy siedzieli za pośrednictwem internetu, więc dziś to jest szczególnie ważne, żeby uczyć też dzieci i umożliwiać im nawiązanie takiej relacji offline tak, czyli np. przy czytaniu wspólne na żywo nie rozumiem, że to wy też w myśl, jakiej metodologii poprowadzone są te zagadnienia polegające na przeprowadzaniu ćwiczenie, które zawarte są w książce, której od, której mówimy prawdę tak zdecydowanie tak w ogóle serię książeczek w tropikach, która teraz pierwsza premiera on są oparte bardzo mocno też filozofii rodzicielstwo bliskości takich budowanie relacji z dziećmi podążaniu za nimi ogromnym szacunku do dzieci tak dalej i to czytanie metodą wrażenia bardzo mocno się w tę filozofię wpisuje, dlatego że on mówi o tym, że 1 z najważniejszych rzeczy, jakie możemy dać dziecku jest po prostu bezpieczna bliska wieś z rodzicem, a wszystkie, jakie kompetencje społeczne różne inne umiejętności, by wykształcą się niejako przy okazji tego typu ćwiczenia tego typu praktyka, która która, która jest niejako taką rzeczywistością równoległą przeczytaniu książek wymaga wsparcia wymaga instrukcji dla samego rodzica, by wiedział po co to po co robimy jak to robimy w jaki sposób wpływa na nasze dzieci myślę, że warto troszeczkę o tym, poczytać dlatego zachęcam również elektrotechnikę replikami wstęp napisany przez autorkę tę metodę czytania wdrożeniowego, ale tak naprawdę można też robić trochę instynktownie tak jak mówi, jeżeli czytam książkę, gdy coś konkretnego sprzedaży bohaterom działo się jakiś musiałem klaszczą lekarz muzyka itd. to można spróbować dziecko z aktywizować samodzielnie tak zaproponować podobne podobno aktywności rozmawiać na takie tematy, które pojawią się książek, które czytamy z dzieckiem proszę powiedzieć, bo muszę panią zapytać czy o to jak nauczyciele podchodzą do tego do tego procesu czy aby te relacje z rodzicami, bo rozumiem, że to partnerstwo przy czytaniu, która z winy polega na relacji rodzice dziecko można też przenosić na kwestie komunikacyjne, które w, które kuleją obecnej rzeczywistości, bo poprzez zachwianie tych nie wiem tych możliwości przeprowadzenia tej komunikacji zaburzonej nie ma choćby elektroniką no to zdecydowanie zgadzam się trochę dzisiaj ta komunikacja kuleje, zwłaszcza większych grupach tak pan zapytał nauczycieli tak szkole w przedszkolach jest znacznie trudniej nawiązać taką relację takiej jakości jak wtedy, kiedy mamy czas możliwość bycia bezpośrednim kontakcie z dzieckiem czy niewielką ilością dzieci tak, jeżeli rodzeństwo rodzin natomiast czytanie wrażenia na taką konkretną rzeczą, którą można zrobić również dużą grupą dzieci w przedszkolu czy wczesnej edukacji można właśnie czyta dzieciom, bo tak się przecież czyta z dziećmi i dzieciom w przedszkolach szkołach, ale nie taki sposób dzieci grzecznie siedzą rączki kolanka zresztą w kręgu nadawanie w swoich ławkach tylko właśnie zaprosić do przygody z tą książką, jeżeli w dniu bohaterowi biegają biegają razem z nim, jeżeli słuchają muzyki to możemy puścić jakąś muzykę, którą możemy tańczyć razem z nimi możemy zaprosić dzieci do tego, żeby dopowiadał dalszy ciąg przygód, które bohaterom przekształcają, żeby pytać co sądzi jak sytuacja rozwija on się zachował w tej sytuacji to jest taki świetny pretekst do tego, żeby relacje z dzieckiem umieszczonym wzmacniacza z drugiej strony to, żeby poruszać trudne tematy dla dzieci rozmawiać jak i nieprzyjemnych dla nich wydarzeniach jak trudne doświadczenia, bo jest dla dziecka to łatwiejsze, jeżeli to jest na nie wprost takie, że mimo morza jak ten się czujesz, kiedy coś trudnego przydarza Cookie to dotyczy bohaterów bajki książki, którą właśnie czytam czy jest jakaś cezura wiekowa, bo poza, którą trudno wychodzić z taką metodą czy nie dotyczy nie ten sposób wyrażania swoich emocji rozumienia samych siebie dzieci w wieku wczesnoszkolnym nie dalej wydaje mi się, że tak nie znowu, dlatego że po, która została przewidzianego przez jej autorkę, zwłaszcza dla małych dzieci da się w ten sposób traci już dziećmi niemowlakami, które nawet nie do końca rozumieją znaczenie tego co im czytane jak najbardziej przedszkolaki jak najbardziej wczesna edukacja, czyli konfident się, ale myślę, że przy pewnych modyfikacjach ze starszymi dziećmi też można czytać w ten sposób, jeżeli w ogóle jeszcze z nimi czytamy do czego bardzo zachęcam, bo można czytać z nastolatkami i dorosłymi dodać sobie wzajemnie np. to może wtedy nie będziemy się bawić nie wiem z 1215 latkiem klaskanie razem z bohaterami książki, ale niektóre rzeczy po prostu pretekstem to na głębokich Heine chcemy rozmów Ano właśnie mi teraz pytanie czy ta wartość edukacyjna nie wpłynie przede wszystkim z tego typu publikacji dla rodziców, bo mam takie takie takie wrażenie, że jest to taka zachęta delikatnie mówiąc przemyśleć swoją formę komunikacji z dzieckiem czy relacje nowych myślę tak myślę, że ta książeczka i inne tego typu łączą na ten aspekt właśnie rozrywkom tak, by dla dzieci było fajne przyjemne przeżycia każdego przy okazji inspirowało rodziców do budowania bardziej świadomie relacji dzieci wie rozumiem, że to jest dopiero początek i że takich publikacji będzie będzie więcej teraz zastanawia mnie cały czas myśląc też o tej starszej młodzieży albo w ogóle młodzieży jak do nich trafić, bo też mówimy o tym, kryzysie komunikacyjnym warto byłoby im uzmysłowić mówi o tych młodych ludziach istotę problemu to myślę tylko tutaj przede wszystkim ten pan już powiedział wcześniej to jest strona rodzicu, ale jest też mnóstwo wspaniałych książek głównych programu profilaktycznych rozwojowych warsztatów dla dzieci natomiast właśnie dzieci młodzież się naprawdę to rodzice trzeba zachęcić do tego pokazać różne możliwości, jakimi problemami jest pani doradcą zwracają się rodzice przede wszystkim pań przede wszystkim ja jestem trenerką metody serek, która dotyczy tego jak uczyć samoregulacji zarządzać własnym stresem i wspierać dziecko rozwija sobie ze stresem i osób takie tematy, które najczęściej konsultacje czy właśnie tak są poruszane takie przyuczenie po prostu codziennością w radzeniu sobie z codziennymi wyzwaniami z tym, że jak to zrobić, by połączyć świadome macierzyństwo ojcostwo z pracą z realizacją swoich pasji tak dalej, a z drugiej strony no te relacje w rodzinach często kuleją ze względu na to, że moment nie za mało czasu albo ten czas wykorzystujemy nie tak dobrze jak byśmy chcieli gdzieś codzienność pochłania jakiś w sumie nieważne z dłuższej perspektywy, ale jednak nagląca problemu naglące problemy typu porządek tomu typu coupé jakiś tam drobne komplikacje i emerytalne pochłaniają przyznam, że chciałem już dawno zapytać czy specjalistów i pani czyni taką okazję prowadzić czy da się powiedzieć, że rodzic przygotowany do tego procesu wychowawczego niezależnie od narzędzi, jakie jak i jakich korzysta czy też jest to proces, który trwa właściwie od momentu narodzin dziecka do do chwili, kiedy ono będzie rosła nawet, a nawet dalej tras wykracza poza tematykę książki, które zaczęliśmy myśleć tak do końca przygotowana nigdy nie nawet można być doktorem psychologii można być świetnym pedagogiem itd. a ktoś mówi życie nasze dzieci tak to zweryfikują ja też mam trójkę swoich dzieci i mam na możliwość teorię małym paluszku, jeżeli chodzi o to, czego na warsztatach rodzicielskich, ale codziennie mam nowe wyzwania, kiedy myślę sobie no tak doskonale wie jak nam brakować co powinnam zrobić jak się zachować, ale jednak na rzeczywistość ma swoje zdanie na ten temat natomiast to nie jest nic złego to dobrze, że jesteśmy idealnymi rodzicami dobrze nimi się całe życie stajemy, bo dzięki temu nasze dzieci no też możemy nauczyć tego, że nie trzeba ideę wystarczy być wystarczająco dobrym wystarczy być obok dziecka wystarczy popełnić błędy i potem otwarcie o tym, mówić przyznawać się do tego przeprasza, że zrobiliśmy coś co było jakoś tam dla dziecka trudna czy niesprawiedliwe, jeżeli jakiś sposób zawiedliśmy to jest wspaniała lekcja, która będzie procentować na przyszłość niech pani jeszcze raz powtórzę autorką komentarza do książki komentarza dla rodziców, której o, których mówiliśmy, o ile pani zechciała dziś sprowadzić do esencji wyjście z takimi 2 sama uwagami jak w tej komunikacji z dziećmi postępować, bo na jakich błędów nie popełniać powiedziałbym, że najważniejsze jest po prostu być autentycznie dzieckiem prawdziwie ważne czyli, jeżeli jesteśmy z nim czy to przy pytaniu czy jakiekolwiek inne aktywności to odłożyć telefon internet zapomnieć na chwilę wszystkich takich przyziemnych spraw tylko skupić się na swoim dziecku, czego na dziecku, z którym ma konta, czyli też każdą sytuację przedszkolną czy szkolna i jeżeli już nie jesteśmy to prawdziwe aktywnie słuchać zadawać pytania być autentyczni zaciekawionym tym jak dziecko czy widzi jak coś rozumie i stąd to jest już w tym tak silny fundament, że duży punkt wyjścia do tego, czego się relacje nas zaprowadzić dzieci same nas poprowadzą technokraty dziękuję pani bardzo za za rozmowy za to spotkanie pani Aleksandra Thun radca rodzicielskiej trenerka warsztatów wspierających kompetencje wychowawcze oraz rozwój osobisty rodziców autorka tekstu aktywizujących dla dzieci komentarza dla rodziców wciąż rodzina uczestników czekamy mamy była moim państwa gościem dziękuję pani bardzo dziękuję bardzo jak sami państwo słyszeli wykluczyliśmy tej rozmowy daleko poza sprawę czytania metodą wrażenie ową informację Radia TOK FM teraz na niej państwa zapraszam po godzinie 13 pani Anna tatarska będziemy państwa gościem mówi będziemy gali oscarowej po godzinie 1320 cudowne lata z panią Ireną Santor po godzinie czternastej Karolina Pilarczyk opowie o ściganiu się potężnym samochodem po czternasty 40 sztuka życia po 1520 strefa szefa, a po godzinie szesnastej u TOKtora pozostaniecie państwo z Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA