REKLAMA

Prezes ElectroMobility Poland: Polskie samochody elektryczne zjadą z linii produkcyjnej w 2023r.

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-02-10 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:19 min.
Udostępnij:

- Polski samochód elektryczny będzie produkowany przez pierwsze lata przede wszystkim na rynek polski. Dlatego też możemy go zaprojektować wychodząc na przeciw oczekiwaniom polskich kierowców. My ten samochód zaprojektujemy, żeby odpowiedzieć na specyficzne wymagania polskiego klienta. Musi być też on w miarę tani, tzn. dostępny dla klienta w Polsce w 2023r. - mówił w Magazynie EKG Piotr Zaremba – Prezes Zarządu ElectroMobility Poland SA

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
EKG ekonomia kapitał gospodarka i godzina dziewiąta 4 dzień dobry Bartek Godusławski jestem dziennikarzem Dziennika gazety prawnej dzisiaj poprowadzę dla państwa gościnie magazyn EKG naszym pierwszym rozmówcą jest pan Piotr Zaremba prezes electromobility Polska dzień dobry dzień dobry czy pan przechodzi do studia komunikacją miejską, a czy jest pan ekologiczne jest jak najbardziej uważam, że to jest w Warszawie najwygodniejszy środek transportu bardzo słusznie, ale odpowiada Rozwiń » pan za stworzenie produktu równie ekologicznego, czyli polskiego samochodu elektrycznego jako takim samochodem przyjedzie rządu do studia Radia TOK FM pierwsze samochody zjadą z linii produkcyjnych roku dwudziestym trzeci także to już jest niedługa, ale jeszcze trochę cierpliwości potrzebne mówi pan taką dużą pewnością spółka electromobility istnieje od października 2016 roku i faktycznie możemy zakładać, że uda się to zrobić, skąd spółka weźmie na to finansowania biznesplan, który wdrażamy pochodzi z czerwca 2018 roku 20 miesięcy wdrożenia tego biznesplanu pozwala nam z dużym prawdopodobieństwem powiedzieć, że projekt uda się zrealizować takie główne ryzyka, które mieliśmy na początku pytania w głowie udało się na te pytania odpowiedzieć pozytywnie, więc idziemy wg tego planu, który sobie wyznaczyliśmy rok 2023 to nie jest nasze założenia Arte plan wspólny plan naszymi partnerami technicznymi, które sobie wyznaczyliśmy to jakim etapie jesteśmy w tej chwili są już państwo macie od celem tego projektu zbudowania nowego producenta samochodu, więc prace są prowadzone w kilku strumieniach po pierwsze, oczywiście chodzi o samochody, więc projektujemy w tym momencie 3 modele samochodów w segmencie c, bo chcielibyśmy segmentu c, czyli samochodów wielkości opla astry forda Fokusa rozpocząć produkcję tutaj kilku miesięcy pracujemy na prototypach wirtualnych zbliżamy się do momentu, kiedy będziemy mieli pierwsze prototypy fizyczne, bo to jest taki moment projekcie, kiedy warto wykonać po raz kolejny badania marketingowe pokazać ten samochód przyszłym klientom upewnić się, że to wszystko co chcieliśmy w tym samochodzie osiągnięcie to się udało zrobić, więc to jest pierwszy wątek tych prac, czyli projektowanie samochodów drugi taki wątek test fabryka jesteśmy po wykonaniu wstępnego projektu fabryki teraz pracujemy nad szczegółowym projektem tzw. play-out, czyli zakład musimy w tym momencie zaprojektować, gdzie będzie, który zakład produkcyjny, gdzie będzie lakiernia będzie tłocznia będzie Montownia nie będzie rozumie w 1 miejscu będą rozproszone w kilku miejscach będzie w 1 miejscu, ale ważna jest rozłożenie tych poszczególnych zakładów produkcyjnych w ramach 1 dużego zakładu produkcyjnego obracania w tym momencie mamy 3 lokalizacje którymi się zastanawiamy ten proces trwa blisko rok mieliśmy 20 kilka lokalizacji, które wytypowaliśmy z kilkoma partnerami m.in. Polska agencja inwestycji handlu i te lokalizacje sprawdzaliśmy w tym momencie na tych 3 lokalizacjach prowadzimy procesy gdy, licząc po to, żeby się upewnić się te lokalizacje pasuje pod naszą potrzebę his poznać wszystkie warunki, gdyby siła robocza i cała infrastruktura sytuacja prawna czy siła robocza czy infrastruktura czy logistyka po to jest kilka takich rzeczy, które trzeba wziąć pod uwagę, bo w tej fabryce będzie pracowało około 3000 ludzi to nie mogą być przypadkowe osoby to muszą być osoby już z kompetencjami w zakresie czy to produkcji samochodów czy w zakresie produkcji komponentów drugą taką rzeczą jest logistyka do tej fabryki będą przyjeżdżały komponenty będą wyjeżdżały samochody, więc usytuowanie tej fabryki wzdłuż głównych korytarzy transportowych najlepiej z dostępem do sieci kolejowej jest również bardzo istotne oczywiście też takie kwestie zupełnie podstawowe, czyli zaopatrzenia terenu w gaz energię elektryczną fabryka samochodów elektrycznych ma bardzo duże zapotrzebowanie jeśli chodzi o energii czy gaz, więc technicznie też musi być możliwość zapewnienia odpowiedniej mocy przyłącza może podpowiedzieć, gdzie te lokalizacje 3 selekcjonowane są w tym momencie jest za wcześnie, żeby wskazać natomiast nie będzie to jakieś wielkiego zaskoczenia, dlatego że wszyscy wiemy, gdzie zlokalizowany jest przemysł motoryzacyjny w Polsce tam też jest wykwalifikowana siła robocza, która mogłaby w takiej fabryce pracować, kiedy jedno 1 będzie wyznaczony to zapewne perspektywa tego roku chcielibyśmy, żeby to była pierwsza połowa, ale wszystko zależy od tego jak te procesy, gdzie byli częstego sprawdzania będą przebiegać będą jakieś zaskoczenia jeśli nie to w połowie roku ten proces zakończy się, skąd bierzemy to najważniejszą część samochodów, czyli baterii jest najważniejsza najdroższa dzisiaj liderem produkcji są kraje azjatyckie Europa słyszymy, że chce tworzyć specjalne konsorcjum chce pracować tutaj nad nad swoimi rozwiązaniami sami będziemy produkowali czy też kupimy bateria to kiedy mówię o tych znakach zapytania, które mieliśmy w głowie na początku projektu to 1 takich znaków zapytania to właśnie bateria czyli, skąd bateria, dlatego że słyszeliśmy dużo o tym, że producenci nawet działający w Polsce mają wyprzedano swoją produkcję na kilka lat do przodu jesteśmy w tym momencie w procesie rozmów z dostawcami baterii zarówno z polskimi dostawcami, jaki dostawcami globalnymi rzeczywiście jest także niektórzy z nich nie chce rozmawiać, bo nie mają już wolnych mocy produkcyjnych, ale kilku dużych graczy jest cały czas zainteresowanych tym, żeby dostarczyć bateria dla tego projektu w roku 2023 mogą zaproponować nam takiej ilości jakich będziemy do naszej produkcji potrzebowali, czyli to duże ryzyko, że nie będzie, skąd wziąć baterii ona dzisiaj możemy z dużym prawdopodobieństwem powiedzieć się zmaterializuje 100 000 samochodów rocznie jak rozumiem fabryka będzie produkował też dużo ten popyt z kraju może nie wystarczyć na taką produkcję rozumiem, że w dużej części zakładamy, że będą też eksportowane, jeżeli eksportowane to mamy już sporą konkurencję na rynkach światowych nie widzi tu takiego problemu z tym, żeby sprzedać samochodu czy się od tego, że ten projekt zaczął, czyli od takiej definicji przewag konkurencyjnych czym ten samochód będzie się wyróżniał na tle innych samochodów, bo to nie jest kwestia sprzedaży za granicą, ale przede wszystkim na rynku polskim też ten samochód trzeba umieć sprzedać, czyli musi mieć takie cechy, które przez klientów będą oceniane wysoko, które spowodują, że klient wybierze nową markę motoryzacyjną, a nie pojazd konkurencji, więc tutaj na kilku obszarach szukaliśmy tych przewag konkurencyjnych to, że samochód w pierwszych latach będzie przede wszystkim na rynek Polski to jest szansa polegający na tym, że możemy zaprojektować wychodząc naprzeciw oczekiwaniom polskich klientów dla dużych globalnych graczy Polski rynek jest pół procent czasami 1% ich sprzedaży, więc nie projekty samochodów od polskiego kierowcę to jest przy okazji produktu się w Polsce sprzedaje ten samochód za projektujemy w taki sposób, żeby odpowiedzieć na to specyficzne wymagania polskiego klienta to będzie 1 z naszych przewag konkurencyjnych są specyficzne wymagania polskiej objęto, ale są na wielu płaszczyznach metod badaliśmy już kilkukrotnie, zaczynając od designu samochodu to jest także Polacy kupują samochody, które w praktyce się nie podobają, ale kupują, dlatego że są niezawodne są przestronne mają na celu wchodzimy do samochodu tak my możemy zaprojektować samochód, który będzie miał te pragmatyczne wymagania spełnione jednocześnie będzie ładny, dlatego że nie mamy takiego dylematu takiego, jakie mają duże koncerny, że samochód niższego segmentu cenowego musi być trochę życie niż samochód segmentu wyższego, bo na koniec dnia klient musi rozumieć, dlaczego dopłaca do droższego samochodu tego dylematu nie mamy, ale oprócz dizajn oczywiście szereg parametrów, które chcielibyśmy, żeby ten samochód miał, które również będą wychodzić naprzeciw tym pragmatycznym oczekiwaniom polskiego klienta w tym momencie mamy taką listę 150 cech tego samochodu to jest taka praca z inżynierami, ale też z ludźmi biznesu, żeby zoptymalizować ten samochód, żeby był na koniec dnia w miarę tanie czyli, żeby za osiągnąć ten pułap cenowy, który sobie na początku założyliśmy miarę granicy co to znaczy dostępne dla klienta w Polsce w roku 202390zł plan mógł jakoś określić myślę, że zadaje pan pytanie ze świadomością, że na tym etapie nie odpowiem precyzyjnie, bo cena ostać, ale jak może detaliczna to jest parametry się podaje kilka tygodni przed wejściem do produkcji natomiast dla nas istotne, żeby w tzw. całkowitym koszcie posiadania, czyli takim uśredniony koszcie zakupu eksploatacji nasz elektryk był tańszy niż samochód spalinowy tego segmentu w roku 2023 czy jeśli klient będzie miał jakąś kwotę miesięcznie do wydania na samochód to, żeby ten nasz samochód był tańszy niż te same wielkości samochód spalinowy na koniec listopada mieliśmy no 8200 samochodów elektrycznych w Polsce ogólnie mówi się elektryczne, chociaż 60 niecały procent stanowiły takie w pełni elektryczne pojazdy co pokazuje, że rynek rozwija się dość powoli, jeżeli popatrzymy sobie nominalnie, bo dynamiki są pewni wzrostu duże w kolejnych latach ale, toteż rodzi pytanie o to czy to będzie jednak faktycznie opłacalne z punktu widzenia spółki spółka musi na tym zarabiać jak myślę, że początki zawsze są trudne tutaj mówimy o nowym rynku jeśli byśmy spojrzeli na Polskę kilka lat temu to właściwie nie było samochodów elektrycznych po kilkaset sztuk infrastruktury ładowania była w takiej sytuacji, że się zwija zamiast rozwijać, czyli poczynione inwestycje były zamykane, bo koszty utrzymania takiej inwestycji były na tyle duża przy braku chętnych, że ludzie po prostu demontowali stacje ładowania czy sytuacja odwrotna, bo oprócz tych 8000 samochodów elektrycznych mamy 1000 stacji ładowania z dobrą strukturą tych stacji, bo ponad połowa tych stacji to są tzw. szybkie stacje ładowania, więc widzimy, że ten rynek bardzo dynamicznie rośnie bardzo dynamicznie przyspieszył i to nie tylko w Polsce, ale na całym świecie to co jest w tym momencie istotne to, że ceny samochodów elektrycznych spadają czy ta bariera, która dziś jest największą barierą zakupu samochodu elektrycznego czy cena katalogowa to ile trzeba wyłożyć, żeby kupić samochód elektryczny to za kilka lat przestanie być aż takim wyzwaniem, bo potwierdzają raporty różnych firm analitycznych, że ten całkowity koszt posiadania, którym mówiliśmy, czyli koszt zakupu i koszty eksploatacji uśrednione będzie coraz niższe elektryk już dzisiaj ma przewagę na poziomie paliwa na poziomie serwisu, a do tego dojdzie jeszcze niższa cena, która będzie wynikała z tego, że bateria będzie coraz tańsze jeśli cena energii elektrycznej będzie szła w górę będzie szła transformacja energetyczna kosztuje ta bardziej ekologiczna w tym momencie to może zniechęcać nabywców do tego typu pojazdów cena energii na pewno jest czynnikami, które ma analizujemy robiliśmy na potrzeby naszego projektu kilka scenariuszy wzrostu cen energii w żadnym z tych scenariuszy w tonie powoduje, że samochód elektryczny przestaje być tańsze od samochodu spalinowego oczywiście ta różnica się zmniejsza jeśli cena energii do góry to nie jest czynnik, który zastopuje rozwój rynku dziękuję bardzo Piotr Zaremba prezes electromobility Polska to była pierwsza część magazynu EKG za chwilę informacje po nich wracam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!