REKLAMA

Wielkie święto kina za nami. Oscary rozdane

A teraz na poważnie
Data emisji:
2020-02-10 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:40 min.
Udostępnij:

Mikołaj Lizut ze swoim gościem Łukaszem Maciejewskim - krytykiem filmowym, rozmawia o Oscarach, polskim kinie i wielkim sukcesie kina koreańskiego na tegorocznej gali rozdania Oscarów.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a teraz na poważnie pierwsze temu minęło południe kłania się państwa Mikołaj Lizut ze mną jest Łukasz Maciejewski krytyk filmowy teatralny i tam, gdzie bardzo serdecznie dzień dobry jesteśmy po nocy oscarowej i tutaj jest chyba jakaś zmiana paradygmatu jeśli chodzi o najważniejsze nagrody przemysłu filmowego w Ameryce istotnie mam wrażenie, że coś się wydarzyła i trochę to była już taka takie SOS wysłane Hollywood dla samego siebie, bo podejrzewam że, gdyby się Rozwiń » sprawdziły te wszystkie prognozy, które ja również klarował, że 1917 będzie ten film, który zwycięży wszystkich atutach tego winno to znowu mielibyśmy takim jelenie się we własnym sosie, czyli kino konwencjonalne nieskazitelna, ale nieskazitelne w tej konwencji i myślę, że to jest bardzo progresywna decyzja i można ją wielu stron nie interpretować, że wygrał Fin koreański no para Said 2× w południowo koreański właściwie można powiedzieć, że kino południowokoreańskie przeżywa to jest jakieś przedziwne zjawisko kraj bardzo wydawałoby się oczywistymi chodzi o przemysł filmowy tak warto by pamiętamy pierwsza była pierwszą nominację w ogóle w historii dla Korei i od razu ważne filmy i jest to kino, które robi wrażenie muszę państwu po dziecko do końca się tam to myślę, że dla Hollywood to bardzo ważne dla nas dla obserwatorów to są najbardziej rozreklamowane czy najważniejsze no różne bywa, więc myślę, że Arka jedno na w ogóle światowy najpopularniejsza nagroda i tu nie ma dyskusji w momencie, w którym kino amerykańskie mówi o sobie najlepszy film jest nie amerykański to nam to powinno dawać się do myślenia albo, że oni też przemyśleli albo, że trzeba się otworzyć bardziej na świat tutaj na razie zawiesza wracam do swojego pytania ciekawą rzeczą jest, że byłem w ubiegłym roku wzięli na dużym festiwalu w Busan i no to jest gigant w ogóle tam wszystko jest to nie są Chiny nie jest Japonii, ale jednak wszystko jest multi aplikowania jeśli chodzi o ileż ilościowo i znaczeniowo wydźwięk i tam bardzo ciekawie o tym, moi koledzy żyli w ogóle rozmawiali o tym, parasoli, bo na tym polega chyba to co się zmieniło również skromne filmy ascetyczne jak na machiny, choć łódzkie, gdzie w 1517, gdzie para Said mają, jakby różne piętra interpretacji odbioru dla Koreańczyków para Said, o czym mówiono i cytowano również reżysera zapamiętajmy to nazwisko Bąk John WHO będzie jeszcze wielokrotnie powtarzali trzeba się nauczyć nie jest łatwe to jest opowieść nie 2 rodzinach nie mezalians się nie o spotkaniu 2 światów tylko po prostu powiedział Korei oni to traktują jako i w ogóle nie uznają innych interpretacji ten film jako opowieść o ich kraju podzielonych Korea, ale też samej Korei żąda generalicji, który ma szansę i dziewięćdziesiątych lat jest zdumiewające jak my się różnimy różniąc się podobnie było z Bożym ciałem widzimy jedno kino, które rozmawia na różnych piętrach to, że ten film został uhonorowany ja uważam, że te wspaniałe osobą dostał 4 Oscary to jest rzeczywiście zgarnie Gregory, jakiej takiej puli, że właściwie i na film amerykański to chyba zdarzyło się po raz pierwszy oraz pierwszy po raz jedenasty zdaje się Polski film był nominowany do kategorii firm międzynarodowe i to jest, bo pożyczało myśmy w tej kategorii wygrali tylko raz do tej pory tak naprawdę myślę, że izraelska wygrał Pawlikowskiego ida natomiast pierwsza nominacja to chyba już w wodzie Polańskiego wtedy Roman Polański przegrał z sali im 8,5 natomiast no tutaj już teraz dzisiaj rano widać wyraźnie jak w zasadzie bez szans był jak bardzo bez szans był Polski film, chociaż sama nominacja to jest oczywiście ogromne ogromne zwycięstwo przegrać w takim towarzystwie wygrać to wygrać jak Almodóvar nie no to jest rewelacja rzeczywiście i oni ja jestem krytykiem niby można powiedzieć znam się na kinie mogę bardzo życzliwy dla Bożego ciała od początku natomiast to zarówno zwycięstwo parasol jak nominacja dla Bożego ciała świadczy o tym, że nic tak naprawdę nie wiemy i dlatego to jest takie fascynującej na te zagadnienia tańca trasa 12 min, a więc wiele polskich odpowiedzi na 7212711, a więc będzie oszacować dalsze kroki że, że po prostu jeszcze tej gminy tej piątki spodziewałem, bo to nie był Fin, który gdzieś wygrałby wielki znaczący festiwal w przeciwieństwie do wcześniejszych nominowanych wspomniały, że Pawlikowski, ale Wajda przecież ma tych nominacji najwięcej Agnieszka Holland no to były duże nazwiska rozpoznawalną na świecie Jan Komasa takim nazwiskiem nie jest jeszcze teraz będzie myślę, że oni najwięcej zyskały na tym filmie no to jest absolutna radość szanse były minimalne bliskie zeru przy tak jak wspomniałem słusznie tak mocnym zestawie, ale to, że po raz kolejny mamy nominacje w ciągu ostatnich 10 lat, którzy trzecia nominacja to nas sytuuje jako i o tym warto pamiętać jako potęgę filmową poza chodził tylko dania jest krajem, który nieoczekiwanie też miał więcej nominacji zarówno Hiszpania jak Francja nominowany w tym roku potęgi kinematograficznych nie mogą się pochwalić tym, że nie tylko drugi rok z rzędu otrzymujemy nominację do Oscara, ale wcześniej był przecież jeszcze w ciemności Agnieszki Holland no ja to słyszy, kiedy jestem na imprezach międzynarodowych albo kiedy przyjeżdżają zachodni twórcy czy wschodnie twórcy do Polski pytanie o to właśnie co się u nas dzieje, dlaczego jest tak dobrze tak wspaniale na pewno Pawlikowski był taką trampoliną i oby tego potencjalny zmarnowano ciekawe pytanie chciałbym jeszcze na moment zdarzeń zatrzymać, bo mam wrażenie, że ma szczególnie, gdy obserwuje się przemysł filmowy w Polsce z bliska to widać wyraźnie w różne niedomagania tego przemysłu niedoinwestowanie też oczywiście to także start PiS-u polskiego Instytutu sztuki filmowej tej ustawy tak dalej oczywiście ogromne ogromny zastrzyk filmowi polskiemu, niemniej widzimy jeszcze w dalszym ciągu różne niedomagania kina przede wszystkim chodzi o o inwestycje pieniądze, więc skąd ten sukces, bo ten sukces bierze się po prostu talentu, bo to, że są pieniądze no te, gdzie mamy wielkie sukcesy kina szwajcarskiego upraszcza oczywiście mówi o bogatych krajach po prostu blok chodzi o talencie chodzi o ekspresji indywidualności wcale nie na budżecie, bo my nie dogonimy Marvela nie dogonimy nawet wysokobudżetowych produkcji francuskich i nie ma się coś ścigania eliminacji Anita absolutnie, więc tutaj to mniemanie co niektórych, że właściwie tylko Mel Gibson cudzysłów znowu proszę może nas bawić absurdalne Komasa to jest ktoś z pokolenia bez kompleksów, skąd pokolenia już post transformacyjnej, który po prostu ma talent wie co chcę robić wie jak chce opowiadać filmy słucha uważnie tego co dzieje się na świecie w Europie i na bazie tego podobnie mogą mówić np. o Szumowskim trochę starszej i na bazie tego daje taki przekaz, że on się znaj nagle znajduje w piątce najlepszych filmów poza Ameryką wielką Brytanią co jest niebywałym sukcesem, więc i jest dobrze źle, bo jeżeli skupienie będzie polegało na tym donatorów, żeby właśnie robić wielkie filmy za wielką kasę i bez wielkiego pomysłu na te firmy to nic z tego nie będzie po prostu natomiast, jeżeli da się szansę i pozwoli się działać a, a także uważnie czytać ocenia się dowartościowywać tak ciekawe scenariusze młodych ludzi Mateusz Pacewicz to nazwisko też warto zapamiętać autokarami za każdy kogo skreśli właśnie to wtedy mamy ogromną szansę, że to nie będzie jednostkowy przykład tylko kto wie może może za rok 2 lata znowu pojawi się pojawią się nasze filmy w konkursie skany np. gdzie od dawna nie byliśmy czasówki Śląskiego głównym konkursie itd. tak dalej mamy bardzo dobry czas i no powiem trud truizm, jaki wygłosi, że nie zasypywać gruszek w popiele tylko działać działać działać, więc tej nocy bardzo zdziwiło mnie, gdy uświadomiłem sobie, że Brad Pitt taki słup zapowiedź ikona naszych czasów jeśli chodzi o o kino zdobył właśnie pierwszego swojego Oscara w kategorii roli drugoplanowej film Quentina Tarantino to bardzo zdziwiło jak i jakoś tak posiadanym myślałem, że Brad Pitt ma tych Oscarów całą kolekcję tymczasem no jego te największe najbardziej spektakularne role nie były dostrzeżono ten z kolei on wygląda wspaniale ma 56 lat już tym, że miał kilka nominacji do 12 małp do będziemy na batona dostał Oscara, ale jako producent do filmu zniewolony, ale Brad Pitt przy całej moim ogromnym on ma po prostu tyle wdzięku, jakby zsumować chyba 100 innych największych gwiazd Hollywoodu niezwykle wszechstronny zawsze jest im poczucie humoru zaklęte w ciele co z ogromnym jego atutem albo nie jest mówi oczywiście swoje zdanie aktor formatu DeNiro Pacino czy nawet ona delikatnie na jego możliwości dramatyczne są ciut mniejszy, więc mnie akurat to nie zaskakuje to, że dostał tego Oscara wspaniale piękną mowę wygłosił jest myślę bardzo inteligentnym bystrym człowiekiem facetem po przejściach, ale myślę, że dobrze, że teraz tego ale dlaczego słynną rolę Cygana film Guya Ritchie znać no zadaniach no i wiele takich ról na szczęście cierpimy na nadmiar talentów tych historii właśnie, że nie wiem wspomnianemu Leonardo di Leonardowi di Caprio daną nagrodę za zjawę trochę jako Paul po nagrodę pocieszenia za to, że za wcześniejsze filmy nie dostał, że Scorsese dopiero za infiltrację dostał zresztą też ciekawy skoro Scorsese mowa bojkot Netfliksa jednak o tym, też warto powiedzieć, że ta ceremonia Oscarów pokazała Paluszek tutaj możecie państwo sobie, bo jest, o co chodzi tak naprawdę platform streamingowych, że jeszcze nie jeszcze nie Laura Dern dostała tylko bardzo żal tego się go uwielbiam historię wiosna jest też Irlandczyk nic nie dostał to jest chyba 1 z najpoważniejszych sensie biznesowym sporów w obrębie przemysłu filmowego wracały do naszej rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM Łukasz Maciejewski krytyk filmowy teatralny państwa moi goście, a teraz na poważnie Łukasz Maciejewski krytyk filmowy teatralny, a także wykładowca szkoły filmowej w Łodzi jest państwa moim gościem rozmawiamy oczywiście podekscytowani nocą oscarową wiemy już wszystko niestety nasz Polski film Boże ciało nominowany w kategorii do najlepszego filmu Międzynarodowego poległ, ale znakomitym towarzystwie właściwie to jest festiwal, który mści zgarnęli Koreańczycy ich firm pasa, ale ja chciałbym zapytać czy Łukaszu o politykę wokół Oscarów i przemysłu filmowego w ogóle mam wrażenie, że od momentu powstania kina jest to taka taka mu za bardzo polityczna, która wokół, której bardzo wiele polityki się dzieje na, a teraz jesteśmy w trakcie niezwykłych zdarzeń rewolucji można powiedzieć związanej z mitu związanej z no z bardzo poważnymi zmianami w ogóle w także myślenie chodzi o fabrykę snów powiedz patrząc na tę uroczystość Oscarów w tym roku czym żyje Hollywood no również musi żyć, bo jeżeli ten przemysł chce się utrzymać no i miejskiej na kino z założenia ono może być oczywiście symulację, jaki tęsknot marzeń, ale jest diagnostą rzeczywistości, bo na tym polega, że my mniej lub mniejszym lub większym stopniu idziemy do kina, żeby obejrzeć jakiś ekwiwalent tego czym żyjemy żyjemy na co dzień tym, że ta rzeczywistości stała się bardzo higroskopijne na zmieni na ewoluują, ale już nie z la z roku na rok z miesiąca miesięcy od godziny na godzinę nawet i to wszystko jak zaczynamy postrzegać co wydarzyło w ciągu ostatnich 3 lat na świecie socjologii społecznej to musi do tego musi nawiązać kino, tym bardziej że kino akcja MeToo, bo pewnie to też wchodzi ona była 1 z zaczynów tej wielkiej zmiany zmiany również uzmysłowienia sobie, gdzie jesteśmy do czego zmierzamy tutaj uderzy dosyć wysoko jako ludzie jako ludzkość jako planeta o tym, mówił na świat, jakim Feniks prawda, że myślę, że świadomość nawet tak szybko zmienia rok temu dotycząca no nie wiem kubków plastikowych mówię z represji trochę to upraszcza, a albo nawet to są celebryckie, ale w dobrej wierze jakieś akcje typu, że gwiazdy chcą ubierać te same sukienki ile razy, a nie kreacje no to są wszystko małe rzeczy, ale no od nitki do kłębka mówi o tym, dlatego bez celowo dużego formatu sprawy bardzo prozaiczne, łącząc ze sobą, że kino musi na to odpowiedzieć, więc odpowiada tak, że zmieniła się trochę też liczba akademików zaproszono wiele młodych osób to umożliwiło wy zwycięstwo pierwszy raz w historii 92 edycji ceremonii wręczenia Oscarów filmu tytułowi poza stany Zjednoczone, które również o tym, właśnie mówi o tym, że jesteśmy wszyscy rozedrganie nie spotykamy się bardzo dużo mówimy i bardzo dużo tych słów wypływa z ust gazet z Radia i nie ma żadnej konkluzji, bo ona nie może być myślę, że nawet sobie coś zakładamy ustawy klimatycznej nie wiem 2050 rok czterdziesty to we mnie myślę winnych jest postrzeganie takie takie zadajemy sobie pytania wiedząc o zmianach klimatycznych np. Rzym czy kurczy przetrwamy do tego momentu i takim filmem jest para siać poniekąd takim filmem jest Boże ciało na pewno takim z fantastycznych chyba za 2 tygodnie wchodzi do innej dzielnicy filmy francuski gorący temat, który dostał nagrodę za charakteryzację i fryzury to jest film pierwszy z nich Kidman Charlize Theron poruszający temat mitu wiem, że tych filmów Hollywood powstanie za chwilę cała seria już na festiwalu Sundance były 2 filmy fabularne nawiązujące do tego tematu, więc no tak to jest to jest rzeczywistość polityczna, ponieważ rzeczywistość polityczna to kino również musi być polityczne większym stopniu niż takie lajtowe filmy z poprzedniej dekady tak wydaje wspomniałeś tuż przed informacjami o sporze chodziło versus Netflix, czyli powiatowe Oscary versus Netflix powiedz na czym dokładnie ten spór polega on też się przenosi na festiwale europejskie typu Cannes Berlin Wenecja festiwale sobie różnie z tym radzą Kan nam się, że to jest domena Francuzów, który to festiwal o uważa siebie myślę, że słusznie za najlepszy festiwal najważniejszy kina artystycznego na świecie, bo jeśli patrzymy na filmy kandydujące w tym roku do złotej palmy Canto właściwie większość z tych, których Nędznicy i boli i blask Pedro Almodóvara i oczywiście parasoli, które potem liczą się w grze jakościowej kina artystycznego Otóż Kan zdecydował zresztą po awanturze filmu co ciekawe bok John WHO Kia, który był Netflix nowym filmem i po wielkiej awanturze zdecydowali się, że nie będą do konkursu wpuszczać filmów, które swoje premiery mają streamingu nowe oczywiście Netflix próbuje jakoś wyjść z tego, który z absolutnym potentatem wyjść z tego, wpuszczając na chwile filmy tak jak Irlandczyk czy historia miłosna, ale tylko do kina, żeby potem taki listek figowy raczej, ale już Wenecja jest bardziej z tym oswojona dzięki temu zbiera ten Night 3 kąski i tam miało premierę właśnie w Wenecji normalnie byłoby to w Cannes podejrzewam Roma ubiegłoroczna sensacja w tym roku historia małżeńska bądź Bacha i odpowiadając na twoje pytanie chodzi o kasę też, bo zamiast zarobić 4567 itd. milionów dolarów dystrybucji kina na całym świecie zarabia tylko Netflix, produkując kolejne seriale i kolejne filmy, choć wiąże się z niedzieli to absolutnie się niedzieli to jedno drugie chodzi o ambicje artystyczne nie lubimy kardynalnych zmian kino to ma być kino seans filmowy w kinie przynajmniej twórcy często o tym, mówią artyści, że i oglądanie filmów na telefonie komórkowym sprawia, że co niektórzy moi koledzy są wręcz sparaliżowani, a wystarczy jak zawsze jeździe na trasie Kraków Warszawa Pendolino strefą ciszy i tam jak sobie przechodzę jednak do toalety albo do Warsu widzę, że po prostu co druga osoba ogląda filmy nie chce wiedzieć, jakiego źródła na telefonach komórkowych myślę, że to rzeczywiście bardzo zubaża tak szczerze mówiąc obraz filmowy, więc i jest tu ileś komplikacji, które no nie widzę konsensusu chyba, żeby rzeczywiście już nie było to ten listek figowy, że wpięciu kinach na krzyż w Polsce Irlandczyk jest prezentowany tylko np. na rok przed premierą telewizji, ale wtedy nie miałoby to większego sensu, a więc tak źle i tak niedobrze to jest oczywiście wbrew interesom, ale są świetne, a firmy są jednak potęg jak Netflix oczywiście filmy są świetne w dodatku no Matter też słynie ze znakomitych seriali tylko nie tylko on inne inne Platformy Wilgi także ja myślę, że kolejnym krokiem Oscarów myślę może za rok 2 będzie kategoria najlepszy serial już dawno powinna być, uderzając zwłaszcza, że również mam często w takie wrażenie, że naprawdę wartościowe rzeczy nas także tel nazwijmy to kino art osobowe w bardzo często przenosi się do seriali widać w serialach po prostu niezwykłą sztukę no tak czasami są to seriale tak jak Czarnobyl, które nie podejrzewali byśmy, że będą miały już wielomilionową widownię, że to jest znowu wracam do poprzedniej swojej myśli poprzedniego naszego wejścia lokalny temat coś co interesowało może nas bardzo, ale naszych rodziców też era sprzed lat Atu nagle okazało się, że to jest ona teraz o tym co się dzieje i że zresztą warto o tym, wspomnieć je islandzka kompozytorka figur Good nad dotarł tam wszyscy są do firm to jest laureatka tegorocznego Oscara ją za muzykę do dżokera i ona też skomponowała muzykę do Czarnobyla nasze, ale pojawiają się też takie perełki jak papieże Sorrentino wbijał no, który także nie mają swojej kategorii ani Oscarach złote Globy marnego złote Globy mają no trochę ze spóźnionym zapłonem trochę Kosma to trochę takich jak byle targi licznych drgawkami, ale jednak Oscary się zmieniają i nie mówi o takich zmianach, że nie ma prowadzącego, bo to nie wiem czy to dobrze czy źle i nie mówią taki sensacyjny występ Eminema zapowiadany, bo to są rzeczy i nie szczególnie istotne, ale mówię właśnie o tym, że po raz pierwszy w historii film z zewnątrz otrzymuje tego Oscara i że starają się nie wiem że, chociaż nie ma nominacji dla kobiety w tym roku to dyrygentka w Krakowie to trochę to wygląda może zabawnie te wyobrażam sobie taki stół no 3× większe, chociaż jest państwo tego nie widzą długi stół w TOK FM dyskusję właśnie co by zrobić, jakby tutaj nazywali nazywaliśmy to kiedyś polityczną poprawnością dzisiaj chyba nie wypada nie wiem zresztą też mówię bardzo szybko zmienia, jakby tu dogodzić kobietom czarnoskórym skoro nie ma nominacji niepełnosprawnym no nie wolno z tego szydzić, bo to w efekcie bardzo dobre na pewno jestem o tym, przekonany kilka kobiet artystek zasłużyło w tym roku na nominację dużo bardziej niż panów, którzy te nominacje dostali bezwzględnie, więc przez to może to wszystko ciekawe przez to nasza rozmowa jest ciekawa bo gdyby było zachowawczo i solennie i bez tych starań, o których wspominamy to były Oscary do zażywania myślę, że w tym roku tak nie było ani jeśli chodzi o te główne spory światowe związane z globalizacją związane powiedzmy izolacjonizm amerykańskim czy widzisz w ogóle wyższe niż jakiś ścięty tej tej debaty także w kinie widzę cień to dobre określenie widzę cień ale, żeby te ułatwić postrzeganie tej wielkiej kolibry, jaką jest rzeczywistość przedsiębiorstwa pt. chodził tam nie ma żadnych dotacji nie ma żadnego Instytutu sztuki filmowej tylko kino ma być komercyjne kino producenckie to wróciłbym do polskiego podwórka nocą artyści, ale ich garstka, którzy bardzo mocno odważnie inni tą nazwą inaczej mówiąc co myślą na temat rzeczywistości uważają, że artysta ma prawo mówić o rzeczywistości nazywają rzeczy ich mniemaniu po imieniu nawet pewnie, tracąc część nie wiem atrakcyjnych propozycji zawodowych tak samo jest w stanach Zjednoczonych Putina twórcy tego robić kina bez bez mecenatu dokładnie i to właśnie biznesowego jak Hollywood czy bowiem publiczne publiczne getta tak oczywiście w stanach też są tacy artyści, którzy bardzo się sprzeciwiają polityce trampa to na złotych globach, które oczywiście dużo mniejszą imprezą jest dużo bardziej widoczne takie deklaracje polityczne Oscary może są zbyt dużym ciśnieniem, żeby mówić rzeczy niewygodne niepoprawne, ale wtedy się je zapamiętuje pamiętam takie wystąpienie przez parę lat parę lat temu Patricia Arquette, która mówiła właśnie wzywała, żeby bardziej dostrzegać kobiety ona dostała Oscara za, bo hut Łapin Feniks wspaniale, bo połączył i ekologię i odwagę etyczną ze wspomnieniem swojego brata, który Vera magistra wzruszają który, który umarł przedawkowania narkotyków no, więc no, więc myślę, że to jest najłatwiejsze takie porównanie, że u nas też duża indywidualności ma swoje poglądy polityczne czy globalne jak to określiła, ale tego nie deklarują z różnych względów bardzo podobnie jest globalnie wchodzi nawet nie chodził tylko kino blok bardzo dziękuję ci za to spotkanie niezwykle ciekawą rozmowę Łukasz Maciejewski krytyk filmowy teatralny także wykładowca łódzkiej szkoły filmowej przypomnę to jest szkoła Wajdy Polańskiego taktach Polański też można, by trwać w aspekcie tego czy Azji dziękuję za to bardzo dziękuję bardzo dziękuję zapraszam teraz na informację po nich na raport gospodarczy program przygotował Tomasz Krzymiński realizował Szymon waluta Mikołaj Lizut do suszen Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA