REKLAMA

Oscary dla "Parasite": groteska, diagnoza socjologiczna, dramat w jednym filmie

Połączenie
Data emisji:
2020-02-10 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
21:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie czternasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio Joanna Malicka szkoła filmowa w Katowicach imienia Krzysztofa Kieślowskiego szkoła Wajdy dzień dobry nawet jakaś ścieżka jest szkoła życia Bartosz Staszczyszyn krytyk filmowy redaktor portalu Culture PL autor bloga seryjni dzień dobry dzień dobry dla będziemy oczywiście mówić o Oscarach Oscarach, których zwycięstwo chyba nie ma niczego odkrywczego zaskakującego takim zwycięstwem totalnym jest para Said Rozwiń » czy firm, które ile tych Oscarów nie policzył, ale strasznie dużo zgarną są już też najważniejsze, że o kolejnych ma tak 45, które mógł otrzymać, ale został rzeczywiście wszystko co mógł wszystko co najważniejsze co jest o tyle zaskakujące, że jednak nie mieliśmy nigdy w przypadku przed rokiem mieliśmy Romę, która była nominowana w obu kategoriach zarówno jako film zagraniczny czasu międzynarodowy, a ich jako film po prostu najlepszy film w roku natomiast nigdy nie zdarzyło, żeby ten film wygrywał jednocześnie w 2 Roma wtedy musiał ustąpić pola gry Bukowi tym razem rzeczywiście Koreańczycy zgarnęli pełną pule i mam wrażenie, że to świadczy z 1 strony o sile ich filmu z drugiej o ważności tematu, którym porusza i to na ile to rzecz się rezonuje i z sytuacją w stanach w ogóle na świecie, ale też jest trochę wypadkową słabej kondycji filmów oscarowych był nominowany w tym roku ta pula, jakby filmów nie była najmocniejsza ja nie mogę zgodzić, mimo że jestem absolutnie wielką ogromną ogromną fanką porastać uważam, że te swoje wybitne i pamiętam mój pierwszy, kiedy pierwszy zobaczą film naprawdę zrobił na mnie ogromne wrażenie nie mogę zgodzić z tym, że ten zestaw tegorocznych filmów to jest zestaw, który w jakimś stopniu jest słabszy gorszej paręset wybija się moim zdaniem każdy z tych filmów reprezentuje troszeczkę inny punkt widzenia to jest taki bardzo długim okresie, kiedy ta Oskar rzeczywiście były bardzo jednorodne bardzo przewidywalne ten mainstreamowi, czyli ten główny nurt amerykańskiego kina w ogóle kina w ogóle światowego bardzo przewidywalny wydaje się, że te filmy w takim zestawie pokazują jednak różnorodność, bo nawet do zespołu ma na tytuły interwencyjną, który jest nostalgiczna fantazja o świecie, które mógł być inny, które jest filmem dla filmoznawców dla koneserów taki układ, bo to jest także, że z, a jednocześnie mamy film mamy dżokera, które jest brutalny mocny takiej wręcz odrzucający niektórych mamy dla politologów dozoru windy dla dla wielu socjologów, ale w okresach oraz dla mechanika lub, ale czy to znaczy, że te firmy naprawdę są różnorodne i że takie mówienie że, że słabsza konkurencja nie wydaje, że pokazuje bardzo szeroki wachlarz tylko takich tematów stylistek majątku taka, chociaż zazwyczaj w kategorii tej głównej film najlepszego filmu wygrywały firmy, które były bardzo mocno emocjonalny one były przez to, że były emocjonalne, a nie intelektualne miały szansę docierać bardzo szerokiej publiczności mam wrażenie, że w tym roku bardzo wiele filmów wykonawcy powołanych takich umów tak Tarantino Francji nie porusza ten film jest dobrze wymyślony i poznawczego bardzo docenia w tym Echa ale, ale nie poruszy ten film to samo podobnie zresztą dżokerem mimo wszystko i kilkoma już mamy tak naprawdę jedynym filmem, który żyje emocjami to była historia małżeńska, a pan sam jest czymś pomiędzy tutaj jest emocjonalna historia i fenomenalny rys socjologiczny diagnoza to ustawia i sposób, jakie przedstawia Boga jest niezwykle, a ten bardzo Lubie cenię uważam, że jakby fakt, że on mógł wygrać w stanach przy amerykańskiej Akademii filmowej jest wypadkową tego, że nie było właśnie takiego Green Buka, który by porwał serca nieco mniej wymagającej może nieco mniej wyrobionej publiczności ale by żerował na emocjach i była to bardzo też docenia tego ski norma, ale ważne zaczyna się aleja AJA uważam, że w to naprawdę zależy od tego czego kto szuka w kinie, bo to że, że ten, że wyśmieje z biednych filmoznawca w tym z nas samej sobie, ale to jest ale dlaczego nie, dlaczego taka propozycja ma nie być filmem jak no nie wiem moim zdaniem kino przyjemność obcowania z filmem polega na tym, że każdy z nas szuka czegoś innego czasem taka emocji czasem szukanie wiem, ale pamiętaj o tym, że czasem zdarzają się takie filmy, które łączą w sobie ileż cech prawda, że można tą dobrą powieść, która każdego trafi, a zarazem takie elementy, które pasują do czegoś takiego arcydzieła, a czegoś co jest wykracza poza tym ministrem rzadko się to jasne, ale w takim razie dżoker jest filmem jak najbardziej poruszającym emocje i myślę, że jest umierającym w taki już emocjonalności głębiej trochę nie wypada zajrzeć, bo jest tam jest naprawdę naprawdę rocznie więc dla, ale dżoker oczywiście nie jest filmem, który tak naprawdę przynależy w pełni do mainstreamu, bo myślę, że warto mówić czy tak zrozumiałam o tym, że, że my chcielibyśmy takie filmy, które są miłe grzeczne, a jednak poruszające nas obecność niezbędna byśmy chcieli tylko próbuję patrzeć tak licznie, że Akademia amerykańska życia właśnie takie firmy nagradzała z nim 3 billboardy miały tam miały taką bardzo mocno emocjonalny impakt ta sytuacja w ostatnich latach w trybach jest najmocniej są filmy, które bardzo mocno działały na mocy czy staż w tym roku mam wrażenie, że to kino było dużo mniej emocjonalne trzeba racjonalnie czy to nie jest także coraz wyraźniej widać, że Oscary są pewnym kryzysie związanym właśnie z tym wejście nowych sposobów dystrybucji nowych sposobów produkcji coraz wyraźniej widać nie ma takiego wrażenia rozmawialiśmy np. przez przez chwilę przed wejściem na antenę o Oskarze dla laury Dern, która jest świetną aktorkę absolutnie uważam, że sama 4 też jej należy jeszcze należy za całą masę roll, ale są np. rolne właśnie robią dla seriali albo dla telewizji wstrząsające świetne i taki moment, kiedy nareszcie spada w tej kategorii można uzyskać nagrodzić Bach z tego skoro to znacznie się wydaje, że w ogóle tam ten ten nowy sposób i produkcji dystrybucji, ale przede wszystkim w ogóle oglądania filmów my to się tak straszliwie zmieniła i to tak użyję brzydkiego słowa przeorała rynek i to pod każdym względem od ekonomicznego poprzez dystrybucyjne aż po takich naszych codziennych przyzwyczajeń, że te Oscary w takiej formie, jakiej przez lata były to one one są tak zagraniczne oraz kategorii nie przez nie nie przystają do tego w tym także my oglądamy jak oglądamy my nie chcemy już wielkich narracji wspaniałych widowisk boki ma też trochę już do czegoś innego służy czy inaczej mamy okres ma na to wielkie narracje wspaniałe widowiska, ale inaczej robią już pale, ale bardziej porusza nas historia małżeńska to oczywiście możemy zobaczyć w kinie, ale też możemy zobaczyć kilka razy w zaciszu domowym bardzo mocny emocjonalny bardzo kameralny film, czyli to jest to dlatego myślę, że to jest, że tutaj to ta zmiana nastąpi myślę, że w ogóle jest ciekawym polskim amerykańska Akademia ma dużo mniejszy problem niż europejskie środowisko filmowe akceptowanie zmian, które następują nie próbuje walczyć z nimi i Netflix jest jednak znaleźć dla nich świadczy, że tak mają nie wiem, bo mam wrażenie, że te walki coś bywały przykład przekazy Kam wzniesiono dopuszczać filmów wykonanych przez Netfliksa były trochę walkami takim strachem czy mi wagami przeciwko zmianie ich znaczenie temu, czego oczekują widzowie, a także okresy przeszłe oraz narażaniem się uważam, że to była walka o pieniądze my cały czas nie pamiętam, że ta zmiana my tutaj się wspinamy Nana na wysokość patrzył na to z lotu ptaka tak naprawdę chodzi o to, że bystry, że pozycja dystrybutora kinowego jest jest pozycją, która jest we Francji np. bardzo mocna teraz rozstanie tego tych bloków gdzieś tam w bardzo niskiej warstwie powoduje, że system się wali i wydaje mi się, że to jest klucz Amerykanie jak rozumieją, że to się zmienia i trzeba te filmy dopuścić, ale też z drugiej strony pamiętajmy, że historia małżeńska była pokazywana na festiwalu Wenecji i filmy Netii Netflix owe jednak weszły w ten rytm i są pokazywane w na wielkich festiwalach często nie jest takie oczywiste, ale ja jestem zafascynowana tym, że to się dzieje na naszych oczach zawarcie nawet podczas naszych spotkań tych kilkuletnich ten rynek tak się zmienił, że możemy prześledzić jak jak jak to wszystko miesza ze sobą i zmienia 1416 za chwilę wrócimy do rozmowy z 1424 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studia Malicka Bartosz Staszczyszyn rozmawiamy o tegorocznych Oscarach skargach, których właściwie tak mówiliśmy przed chwilą na antenie trzeba jednak zaznaczyć, że one są trochę już taką pokraczny imprezą to znaczy od dni od dnia odzwierciedlają tego co jest jakby trendem produkcji filmowej tak w ogóle szeroko tylko zawężają ją do jakiego rodzaju jakieś formy dystrybucji, która w zasadzie trochę traci tą dominującą funkcję, więc trochę rzeczywiście takie mamy do stroju można odpowiedzieć nie wiem przed rewolucyjne ja mam wrażenie rzeczywiście te tegoroczne nagrody i to one tak są zaskakujące ten rok dla Parysa w tej kategorii ważnych dla filmu, który jednak z punktu widzenia amerykańskiego 7 niszowym filmem trochę ubocze kinematografii na zasadę, iż nie jest koreańskich no tak, ale też fakt, że w innych kategoriach po raz kolejny wygrywają firmy z tych nowych nowego porządku jak medialnego, czyli nie ma znowu po nagrodę dla najlepszego dokumentu sięga Netflix za amerykańską fabrykę przed rokiem też Netflix zaś za krótki dokument w Indiach indyjskich kobiet NFI, który zawsze jest deficytowy tak, ale który z kolei w państwach UE może z kolei faktura potwierdza to, że wypracował pewną już wracał swoją filozofię, czyli że idę o średniej jakości produkcji jeśli samorząd dyskutować i raczej nie będzie to dyskusja pozytywna to nie myśli pewien patent na budowanie prestiżu poprzez inwestowanie w produkcję bardzo autorskie niem Roma jest w 1 roku w drugim historia małżeńska, czyli coś kompletnie nadal ma nadała mu wyprodukujemy 3× taki przykrywamy to godziny po prostu nieudanych kiepskich tanich filmów wynagrodzi Sobieskich tanich, ale normalny rzuca innymi takimi, ale i ale, ale nie imponuje uważam, że to jest bardzo świadoma strategia i że to, że oni tak konsekwentnie Ross Ross walają ten system dla mnie to jest, nawet jeżeli oprócz tego w pełnym metrażu jestem kłamcą mimo wszystko w dalszym ciągu to tam powstają ciekawe dokumenty możecie się śmiać, ale ciekawe seriale, więc na lik z białym broniłem, bo za nic, ale przecież poziom produkcji czy zachwalają widzów, która może wraca do Oscarów ja uważam, że taka bardzo świadoma strategia cały czas budowania marki poprzez art House wszystkim artystyczne przez kino, która ma coś dopowiedzenia troszeczkę więcej jest ambitne, nawet jeżeli to nie przekłada się na oglądalność no to jest bardzo ciekawa moim zdaniem strategia absolutnie, ale jak to podziwiany rzecz uważam, że to jest dobra robota z ich punktu widzenia księgowych na pewno się wszystko zgadzało te filmy nie są tak naprawdę przez skali produkcji to nie są drogi inwestycje budują prestiż marki, kto z prestiżem miała problem w przy ostatniej przez ten rodzaj inwestycji, które ostatnio podejmują zapaści co ciekawe przecież platform streamingowych jest coraz więcej stacje telewizyjne stacje telewizyjne wciąż stają oko w konkury, a żaden nie powstają filmy, które kandydują do tych najważniejszych nagród czy są pokazywane na międzynarodowych festiwalach żadna inna Platforma treningowa nie prowadzi takiej polityki to też jest myślę interesujące z punktu widzenia rynku oczywiście na lata teraz pojawia się pytanie jak jak do tego wszystkiego, o czym powiedzieli to znaczy do tego w jaki sposób zaczyna funkcjonować choćby taki Netflix mają właśnie Oscary to Netflix wie jak użyć Oscarów, ale to nie jest tak, że skarb wiedzą jak zrobić zrozumieć czy jak ująć tę produkcję nową, która jest tak różne dystrybucyjnych myślę, że to jest też to, o czym, o czym powiedział Bartek przed przerwą, czyli o tej walce festiwalowej o tym jak jak my tutaj w Europie się tam, więc to jest jakby 1 strona medalu druga jest jednak taka, że Oscary bardzo walczą o swoją oglądalność i swoją pozycję w zawłaszcza ile zmian jest wprowadzanych jak dużo w ogóle krytycy dyskutują też o tym, jaki jest profil Akademii ile osób jak procentowo wygląda w od parytetu płci poprzez parytet czy udział w wśród akademików różnych mniejszości etnicznych, jakby bardzo wiele elementów, które jeszcze powiedzą na 15 lat temu nie miały znaczenia nagle się stało napędem coraz rzadziej rozmawia oczywiście rozmawiamy o firmach też o nominacjach od i myślę tutaj parasol wpisuje się to, o czym mówię, ale coraz częściej interesuje nas no jak te Oscary, dlaczego one są takie, dlaczego w ogóle się do szatni rozmawia jak jak ten system się napędza i ja sądzę, że tylko jeść jeśli dostanie myślę, że jakby oglądalność Oscarów, które oczywiście przeniosły się też do internetu przeniosą, jakby też w innym miejscu, ale ta walka o to, żeby Oscary dalej miały swój prestiż to jest jakiś bardzo ważna ważna sprawa dla krytyków i dla ludzi, którzy zajmują się zawodowo i tak naprawdę również dla widzów stąd być może te nagrody znaczenia tutaj nie chce przesądzać, bo uważam, że parę setek łodzian jest to jest panie 8, ale też poszukiwania nowej drogi dla Oscarów przed rokiem pamiętajmy, że była dyskusja i powoływanie nowej kategorii filmu popularnego ostatecznie wycofano, żeby nie rozróżnia filmów popularnych artystycznych jednak ale, toteż pokazuje pewien rozkład w tym znajduje się Akademia wakacyjna strona chciałaby docenia to wielkie Hollywood spod znaku Avengers mówi kolejnych wersji tych samych historii, a z drugiej strony, by stoi przed rzeczywistością, w której jest coraz więcej źródeł, z których no właśnie nowy właściciel ile jeszcze będziemy się oszukiwali, że jest PMI dla telewizji i są Oscary dla kino ani kina telewizja już dzisiaj nie są to wyznaczniki w ogóle wszystko inaczej, sprawdzając to jest pytanie jak długo jeszcze oskarżoną udawały rzeczywistość nie wypadła z tych kolein, w których funkcjonowała przez ostatnich lat 80 czysto 4 one jednak radzą powoli z opóźnieniem, ale będą nadążali za tymi zmianami i torze nie nie stają okoniem wobec tego co się dzieje właśnie z Netflixem, że samowoli są inne źródła, z których właśnie wypływa kino współczesne pokazuje, że nie zawsze potrafią dostosowywać też nie oszukujmy się sama branża filmowa, która stoi za tym biznesem z wyjątkiem wielkich producentów tak naprawdę jest otwarta na Netflixa Amazona całą resztę nowych zjawisk jeśli można mówić są nowe, bo o tę imprezę to są żywiciela dzisiejsi i sposób znajdowania nowej publiczności jeśli kino ma być właśnie komunikatywne no to musi tam punkty znajdować, jeżeli coś, jeżeli ten stary modelki nasze ewidentnie gdzieś dezaktualizuje przestaje obowiązywać to co szukać nowego Akademia jest świadoma właśnie nie wiem czy oni są świadomi to takie wyczerpujące to jest to może być taka zaskakująca cecha, bo takiego świata, który jest najedzony zawsze był znaczący bogate, które bardzo wolno zmienia bardzo konserwatywnie zmieni może się okazać, że transformacja zaszła na rynkach nie wiem z punktu widzenia Stanów zjednoczonych marginalnych czy pobocznych i tam jest zupełnie inaczej myśli o produkcji filmowej i o tym i dystrybucji o tym, czym się w ogóle film prawda tam się jeszcze trzymamy w takich tradycyjnych schematów co też nie wiem zresztą tak jest tak się w tym momencie zastanawia nas nie wiem, bo element przystań niż 1 z najstarszych telewizji europejskich czy BBC właśnie już funkcjonuje jako telewizja tylko jako biznes związany z BBC Studios BBC kontent, jeżeli oni już wiedzą wdrożyli to w pewnym sensie do jakiej rzeczywistości Polska się i widziałem tylko polemizowała z tym takimi, a z tym podziałem na kino mainstreamowe głównego nurtu to kino artystyczne, bo wydaje mi się, że coraz więcej pytań tak, ale chodzi o to, że coraz częściej Oscary i to naprawdę widać z roku na rok coraz częściej sięgają do filmów które, które były doceniane pokazywane na międzynarodowych festiwalach po Warsa przypomnijmy to jest, więc złota palma w Cannes jeszcze nawet nie nie kilkadziesiąt jeszcze kilka lat temu film, który wygrywał Kan niema najmniejszej szansy, żeby znaleźć się no ewentualnie znaczy trafią oczywiście do tej puli nagród dla dla filmu nieanglojęzycznego Międzynarodowego, jakkolwiek tam nazwiemy natomiast no to było niepojęte, że może w ogóle mieć nominacje w tej najważniejszej kategorii, a dzisiaj wygrywa to znaczy ja wiem, że za tym stoi marketing, że to jest bardziej skomplikowana sprawa, ale to znaczy, że coś się jednak tej mentalności zmienia coś w tym kotle mieszają się tylko świadczy akurat ten sukces parę dni tylko zmiana samej branży mam wrażenie, że ten film bardzo trafił moment, w którym już oficjalnie głośno i bez udawania bez owijania w bawełnę mówi się o pewnych klasowych problemu, jakim dzisiejszy świat się zmaga na ten film bardzo dobrze o nich opowiada i rzadko udaje się takie połączenie filmu, który wcześnie jest trochę komedią groteskową trochę diagnozą socjologiczną i dramatem społecznym jednocześnie, a który trafi właśnie tak gorący punkt dyskusji społecznej, ale serdeczność ktoś nosząca świecie, ale może po prostu splotły się może warto się w łącznikach kilka okoliczności, że właśnie z 1 strony jest to kina no tutaj no no to jest kino artystyczne tutaj jest na intelektualne to jest kino, które wymaga kompetencji w rozumieniu z i to się łączy z ciekawym tematem i to się z kolei łączy, z jaką strategię marketingową oraz potrzebą zmiany samych Oscarów jako jako nagrodę po prostu uważam, że to jest węzeł, który składa się z wielu elementów parasol ze wspaniałym filmem to niema wątpliwości, ale też trafia swój czas oraz w puch jego i jego proweniencję są różnorodne wspólnie wyniesie jak nas teraz, że póki skargi jasno widzieć seriali buty będą nagrodą słabnącą tak powiem śmiało metali być może dzisiaj to nie Oskary wyznaczają one jakby nie są takim celem i po czymś co wyznacza jakoś tak szerokim świecie opowiadania właśnie nie wiem może, mimo że złote Globy dla seriami, a ja myślę, że widzowie mimo wszystko w dalszym ciągu się ekscytują Oscarami wybierają jak głoszą swoje swoje, że wybory kinowe również są związane z tym czy czyta nominacje są ich nie ma to jest jakiś wyznacza pewną głos jest ważniejsza wydaje się, że dzisiaj nadaje ton tej dyskusji takiej szeroko rozumianej nadal jednak seria zwolnień i tutaj chyba się nie zmieni zbyt szybko dziękuję bardzo Bartosz Staszczyszyn krytyk filmowy redaktor portalu Culture PL autor bloga seryjni Joanna Malicka szkoła filmowa w Katowicach imienia Krzysztofa Kieślowskiego szkoła Wajdy szkoła w Gdyni już gra w Gdyni 1430 za chwilę informacje program przygotowała Anna Piekutowska realizował się walut Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA