REKLAMA

Triumf "Parasite" i "Jokera". To jest czas filmów o społecznych napięciach i nierównościach

Projekcje
Data emisji:
2020-02-10 20:00
Audycja:
Czas trwania:
28:14 min.
Udostępnij:

W ostatnim czasie mogliśmy oglądać dużo filmów, które poruszają kwestie nierówności - dochodowych, majątkowych; społecznych napięć. Rozwiń »

Wśród nich “Joker”, “Parasite”, “Atlantyk”, “Ślicznotki”, “Kraina miodu”, “Knives out”, czy “Nędznicy”. Trochę wcześniej przed narastającymi nierównościami ostrzegały “Blade Runner 2049” czy “Przepraszam, że przeszkadzam”.

Co ciekawe, wiele tych filmów odniosło duży sukces komercyjny i artystyczny - na czele z Jokerem i Parasite, które triumfowały na oscarowej gali w tym roku.

Co i w jaki sposób mówią te filmy o współczesnym świecie tłumaczy Jakub Majmurek z Krytyki Politycznej. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
część przy mikrofonie Piotr Kubica to jest Spodka o tym, że w ostatnim czasie mogliśmy oglądać dużo filmów, które poruszył kwestię równości nierówności dochodowych majątkowych społecznych napięć ciemnej strony kapitalizmu co ciekawe wiele z tych umów odniosła duży sukces artystyczny komercyjne na czele z jokerem i parasoli, które triumfowały oscarowej gali w tym roku parasol dostał Oscara m.in. za najlepszy międzynarodowy najlepszą reżyserię najlepszy film i Rozwiń » najlepszy scenariusz oryginalny dżokera nagrodzono za najlepszą rolę męską muzykę właśnie od 2 Mar zgodził się porozmawiać ze mną Jakub Majmurek z krytyki politycznej rozmowy nagraliśmy jeszcze przed galą, więc nie widzieliśmy, które zostaną nagrodzone na pewno, kto spodziewał się tak dużego sukcesu filmu parasol rozmowy zaczęliśmy od tego, że Jakubowi mają Markowi nie bardzo spodobał się film dżoker tak będzie określiłem bardzo problematycznym rzeczywiście jest filmem, który jest zrobiony miejscami bardzo dobrze mam wrażenie, że ten film jest takim trochę jednak zbyt ostentacyjnym i takim właśnie bardzo powierzchniowych z uznaniem estetyki Martina Scorsese rozumiem, że młodym ludziom, którzy nigdy nie oglądali taksówkarza ten film może się wydawać czymś odkrywczym surowym niezwykle artystycznie innowacyjnymi społecznie odważnym, ale moim zdaniem nie do końca takim jest, owszem, jestem parę scen wyreżyserowanych zupełnie generalnie jest parę ciekawych obserwacji, ale jednocześnie mam takie wrażenie, że to jest taki tylko takie takie rozeznanie już bardzo bardzo powierzchowne etyki skoro są też takie też bardzo powierzchowne podejmowanie tematyki społecznej ten film rzeczywiście mówi o rozjeżdżają się społeczeństw wzdłuż linii nierówności jest tam ten wątek bardzo ciekawy tego, że bohater osuwa się szaleństwo także w związku z tym, że psychiatria go Sun City jest niedofinansowana i jakby nie może otrzymać pomoc, którą dostać, którą powinien, którą powinien dostać, a jednocześnie ten film my nie idzie dalej krok co pewnie należało zrobić poza, iż takie czyste wyrażanie gniewu i uciskanie są tam tylko motłochem nigdy nie stają się obywatelami, którzy byliby w stanie przedstawić jakąś propozycję trochę innego urządzenia świata tej obietnicy jakiegoś innego urządzenia świata w tym filmie nie ma dlatego musi wydać ten film wbrew pozorom dosyć tak naprawdę politycznie agresywny właściwie nikt tam jest pozytywnym bohaterem, bo też ani ani 1 strona i uciskanie ani też zamożni trudno z kimkolwiek tam sympatyzować proszę można sympatyzować myślę też się z tą sąsiadkom, która staje się przedmiotem obsesji głównego bohatera można np. to lekarką psychiatry, która próbuje mu pomagać próbuje robić coś dobrego, ale nie może, bo właśnie racjonalna polityka nie jej etat nie jest im dni na to środki to są bohaterowie, których dziś można jak sam się tożsamość sama postać do kraju taką właśnie postacią postać antybohatera wydaje mi się tutaj, gdyby trochę Todd Phillips twórcy tego tego filmu nie do końca wydobyli cały potencjał tej postaci to było takie ciekawe np. w postaci dżokera mrocznym rycerzu Christophera Nolana było to właśnie była taka postać, której dziś tam się nie dało przypiąć jakąś Pinezka z napisem wyjaśniającą, skąd bierze się to szaleństwo tam dżoker w tej genialnej kreacji kreację kawalera podsuwał sam równe wyjaśnienia swojego szaleńca po to, by je za chwilę wyśmiać czy to właśnie wyjaśnienie społeczne czy psychologiczne czy trauma dzieciństwa czy coś się czy coś innego on był US znakiem jakiegoś takiego głębokiego głębokie rany wewnątrz rzeczywistości jakiegoś takiego właśnie szaleństwa które, którym podszyty podszyta jest każda rzeczywistej społecznej, które w każdej chwili jest w stanie wybuchnąć był znakiem grozę też znaki jakiś takiej figury przewrotnego króla karnawału, która w tym całe swoje im mroku chaosie zniszczeniu miała też właśnie ten niewątpliwie takim władz chińskich komiksowy nadmiarowy wymiar, a tutaj to wszystko gdzieś tam u w tym w tym w tym nowym tokarza moim zdaniem ginie trochę jak gdyby temu krajowi należałoby zresztą pytanie, które tak często zadaje ten okres Waltera Nolana łatwo jest tak, gdyby karnawałowy wymiar tej postaci, którym też jest jakaś prawda ginie w jakiej takiej estetyce zbyt poważnej dla swojego własnego dobra i też postać doktora zbyt łatwo tutaj zostaje po prostu medyka izolowane i wzrostu, gdyby 1 od odpowiedzi odpowiedź odpowiedzieć zbyt zbyt banalna, by stworzyć z tego moim zdaniem prawdziwy filmowy dramat był bardzo podobne wrażenia po obejrzeniu filmów i tam też się trochę gazu z innym filmem, którego do końca ubiec Requiem dla snu, gdy został uwaga jest, ale podarkiem dla mężczyzn w lepszym firm one być tam pokazuje jednak pewną mechanikę uzależnienia coś, czego i w tym filmie jest jakaś taka głęboka egzystencjalną prawdę +1 Gronowski jest twórcom swojego oryginalnego stylu rozmieścili Bartnikiem swoim operator systemu wypracowali bardzo oryginalne bardzo ekspresyjny wizualny styl, który jest ich własny, który w tym filmie genialnie pracuje wcześniej jeszcze jeszcze śpi no, a tutaj wydaje się reżyser raczej dokonuje się tym recyklingu tego co robił skoro za zrobiło kino amerykańskie w latach siedemdziesiątych oczywiście krytyki docent jest czymś kino dokonuje ciągle wielcy twórcy kradną od innych twórców na konwent interakcji jest przykładem takiego twórcy czy np. teraz mamy znakomity film na Netflixie Anka działem, który też tak właśnie próbą odniesienia się do tego kina amerykańskiego lat siedemdziesiątych przetworzenia tej estetyki, ale właśnie bracia stawki robią to w sposób bardzo oryginalny obraz film, a kadrę produkowany zresztą przez corsy za ma kredyt jako Executive progi Serba podobnie jak tokarza jest film, który z 1 strony widać odniesienia do kina lat 70 szkół to właśnie do kina Corso z lat siedemdziesiątych z drugiej strony nie sposób nie poznacie to jest film braci SA widać tam ich energię widać tam ich sygnaturę widać tam ich autorski obsesja przypadku dżokera tutaj tego takiego mocnego autora, który ma jakąś swoją wizję kina świata ja nie widzę spróbuje trochę bronić tego filmu co mi się podobał Narodowym podobało mi się może to, że ten rok, który może inaczej taka 1 z moich pierwszych myśli po obejrzeniu tego filmu była taka, że to nie jest przeciwnik dla Batmana proces on tutaj jest sobie wyobrazić starcy no to dosyć szybko by się zakończył, ale jeżeli na to spojrzeć jak na taki ten filozoficzny spór, który oni zawsze to co i Batman, który chce pokazać, że społeczeństwo jest dobro i że on go bronić, że to w jaki sposób groby broni słuszne nad okiem chcę pokazać, że wcale konieczne jest oczywiste jest bardziej skomplikowana w tym filmie trochę punkt dla kara w tym sensie, że bardzo rozumiemy jego punkt widzenia, bo zawsze tam mieszkańcy godzą widzowie w kinie są trochę publicznością, która żąda ich spór odwieczne i ten film, jakby oddaje doktorowi głos trochę jednak możemy go bardziej zrozumieć np. w mrocznym rycerzu widzą miał być taką niewyjaśnioną EKUZ ta odnosi się dostać taka taka ciekawa to się wydaje już wszczęte nie jest przeciwnikiem dla Batmana, gdyby pytanie czy mamy w tej drużynie jakąś taką próbą jakiegoś pogłębienia figury wziętej wzięty brytyjską niektórzy wręcz przeciwnie mamy, gdyby z tym do czynienia z taką nieudaną próbą nakręcenia kina społecznego, które dziś tam cynicznie Schenka sięga po postać Cole z komiksu, bo ma poczucie, że w dzisiejszym blok pasterze zdominowanym przez produkcję Marvela nic innego się sprzedaży serca to, więc rząd wykorzystał to okres sprzedaży, by je tutaj tu tu czuję, gdyby statut to druga ta druga tworzy to nie jest wcale coś co budzi mój wielki entuzjazm, gdyby miasto szuka jakichś pozytywów to spodobało mi się, że ten film pokazuje znieczulica np. znieczulica najzamożniejszych tam Toma swoim ojcu bluesa wojna jest sympatyczną postacią, która pozbawiona sympatii i dla mnie jest taki ktoś, kto mógłby na Twitterze napisać, że biedni są sami sobie winni powinni wstawać wcześniej no tak, by ofiary to jest reprezentuje taki stan umysłu, który to jest taka postać tutaj na pewno też jest to pewien stereotyp, który bardzo często kino amerykańskie lubi lubi lubi przywoływać na pewno w dzisiejszym świecie sieci, które dziś oczywiście nierówności ami z najważniejszych tematów publicznej dyskusji, gdzie miliarderzy w ostatniej dekadzie cieszyli się już niesamowitą Zdzisława tymi 10 laty dla siebie ekonomicznie co wywoływało zrozumiałe nie społeczny to taka taka postać to właśnie jest jest jest czymś co wywoła widzów zrozumienie odpowiedzią jest wybuch przemocy przepraszam ze spojlerem już tak wszyscy widzieli ukarano Tomasovii został zestrzelony został każdy zna wie jak wygląda to dzień, w którym ma zginął jego rodzice do karty strzela do odnoszącego sukcesy, ale też takiego bez bezdusznego gwiazdora telewizji trochę inaczej to wszystko pokazuje ten cały konflikt para light kolejny wielki sukces kinowy, bo to jest obsypana nagrodami, które zobaczyły wiele osób ja bym powiedział, że bardziej, że to wszystko stan bardziej przemyślane, że są ciekawsze wnioski i Nikisz dosyć spójne spójna przemyślana całość pani słusznie zupełnie inna konwencja, gdyby para Said jest takim kameralnym dramatem rozpisanym na tak naprawdę kilka kilka osób, jakby czuł się w tej kameralnej przestrzeni przestrzeni tego willi modernistycznej bardzo bogatej rodziny rozgrywa się cały dramat klasowy koreańskiego społeczeństwa południowokoreańskiego społeczeństwa jest to bardzo ciekawy faktycznie, za który pozwala reżyserowi bez uruchamiania tłumów na ulicach bez kręcenia zamieszek i strzelania nominalnie jest bez bez bez scen walki bez postaci komiksu to pozwala przedstawić to jak wyglądają pewne realne napięcia koreański społeczny społeczny, który przez długi czas uchodziło za względnie egalitarny, które rozwijało się kosztem duszenia konsumpcji całego społeczeństwa przez dekady kosztem bardzo niskich niskich pensji do dziś zresztą jak bieg na kraj rozwinięty jest kraj, gdzie ludzie dosyć mało zarabiają ten poziom konsumpcji w stosunku do bogactwa krajowego jest dosyć niski no i jednocześnie także w tym kraju widać to jak społeczeństwo coraz bardziej się rozchodzi sam reżyser mówił o tym, że, kiedy myślał nad tym w jaki sposób właśnie można zawiązać akcję można, by doprowadzić do spotkania tych właśnie osób z klasy wyższej, którzy zamieszkują ten piękny dom i tych osób z klasy niższej, które gnieżdżą się gdzieś w piwnicy radcy już jedyny sposób, kiedy się mogli spotkać takiej zasadzie, że ktoś tam zjawia się jako nauczyciel w rodzinie w zbiorze licznych 1 jedynej innymi są ci ludzie w ogóle mogliby się ze sobą spotkać bez tego 2 rodziny tak naprawdę żyją jak i zupełnie równoległych rzeczywistościach społecznych, które na co dzień się w ogóle nie spotykają to są właśnie, gdyby nie to samo miasto niby to samo państwo niby to samo społeczeństwo, a różnice w ich stylu życia różnice w ich życiowych szans różnice w tych wszechświata społecznej i doświadczają nie są jakoś wiele mniejsze czy w tej przesadza, ale dumny, żeby podkreślić w tym przesadził sprawne między kimś, kto żyje w Korei północnej Korei Południowej, kiedy już dochodzi do tego spotkania to nadal dochodzi do dialogu tam wszystkie oparte na kłamstwie ci ludzie nadal nie rozumieją bardzo tej drugiej strony to też jest w ogóle chyba wspólne dla tych wszystkich filmów, które dotykają właśnie tych problemów nierówności, że tam nigdy nie widać nadziei na jakiś kompromis porozumienie na na jakieś wyjście z tej patowej sytuacji, jakby twórcy stawia taką tezę, że w obrębie systemu, w którym to wszystko się ze nie ma nadziei na poprawę, że to musi się skończyć jakimś jakimś kryzysem jakimś jakąś eksplozją przemocy, a także nie jesteśmy w ocenie rodziny niż w czasie kina New dealu, kiedy kino przedstawiało właśnie, jakie różnego rodzaju scenariusza tego jak w ramach kapitalizmu umowna system poprawić jak amerykańska demokracja może zadziałać jak można sprawić, by system działał na rzecz zwykłych prostych prostych ludzi wartości jakie, jakie oni wyznają tej rzeczywiście kino jest bardzo pesymistyczne kino przedstawia raczej diagnozy konfliktu społecznego, który wybucha, który na najważniejsze przynosi na chwilę taki katar etyczne efekt w tym momencie konfrontacji w momencie wybuchu przemocy, ale tego wybuchu przemocy nic nie wynika z Darią, gdyby tym się o tym samym dostrzegłby faktycznie ciekawy jest okrycie, gdyby widzimy właśnie ten wybuch przemocy uciskanych wybuch, który na chwilę pozwala im przejąć władzę nad miastem, ale dobrze że, gdyby wiemy znając moich historii Batmana scena tę poza prawną jakąś taką znajdującą się tak naprawdę poza porządkiem prawa i polityki przemoc uciskanych za chwilę odpowiedzą także znajdujące się ponad porządkiem prawa i polityki przemoc zamaskowanego mściciela syna tego miliardera, który zginął, ale po prostu dzięki błędne koło 2 poza politycznych pozaprawnych formę form przemocy, który się nawzajem wzmacniają i napędzają, które nie prowadzę, które tworzą klimat, którego nie ma wyjścia podobnie para jest prawda ten końcowy erupcja przemocy ten konflikt, który w końcu wybucha też do niczego nie prowadzi wszyscy zostają na swoich miejscach tak naprawdę nawet gorzej nawet gdyby tutaj też po prostu 1 z bohaterów kryje się kryje się przykryć w tej piwnicy jeśli się, gdyby reżyser gry skomentował gotowej już film o bohaterze, który chciał się wspiąć schodami tej klasowej hierarchii w górę na końcu skończyło się także, choć do piwnicy tam właśnie prasa to nierówności społeczne są osoby pokazane poprzez też wizualne zabiegi sensu te schody jest takie należy pewna stara stara tradycja jak też mieliśmy taki właśnie, kiedy serial brytyjski Down oraz AppStore właśnie to dało Stars, czyli na dole schodów powód świat służby świat ludzi wykonujących głośniki różnego rodzaju pracę w wielkiej rezydencji na świat, a strony to ten świat państwa tutaj jak gdyby to jest bardzo często kontrastu wraca w kinie telewizji dlatego też jest też stres przedstawione mamy właśnie tam rezydencję, ale ona kryje swojej piwnicy pewną mroczną mroczną tajemnicę podoba się też to metafora schodów tutaj zostać użyta moim zdaniem do powiedzenia z tego katastrofy klimatycznej, bo tam jest jednak taki moment, kiedy leje deszcz i ci zamożniejsi też będzie żadne powietrze niezamożni przeżywają koszmar, bo tonął we własnym domu, więc tym czym już bardzo dobitnie pokazuje pewne problemy to już nawet nie trzeba specjalnie czytać między Warsza wy sami, bo niezręczną tak znakomitej strony cały czas gdzieś tam unosi nad paradą dumy pokazuje społeczeństwo Południowej krytyk społeczny, który dziś tam żyje na skraju katastrofy z 1 strony też oczywiście katastrofa klimatyczna to właśnie to to, o czym mówiło się biedni prawda toną, ponieważ żyję może ją w piwnicy też dla nich oznacza katastrofę, ale z drugiej strony też mamy ten wątek cały cały czas tego, że gdzieś jesteśmy na południe od atomowego czytam aspirującego do zbudowania broni atomowej szalonego mocarstwa Korei północnej ten dom tych bogatych ma coś takiego wsunąć sobie z bunkra czy kiedy już architektury obronnej nie jakąś taką twierdzą, którą bogaci stawiają się, żeby się obronić przed katastrofami przed katastrofą rozumianą wielorako i katastrofą klimatyczną katastrofą nuklearną katastrofą możliwej wojny ucieczkę z katastrofą jakiegoś buntu społecznego pęknięcia samego koreańskiego społecznych sami widzimy jak bardzo ta architektura bogatych wyraża to jak to społeczeństwo jest pękniętego bogaci trochę tak jak w średniowieczu znowu kryją się przed światem w tym przez swoich współ obywatelami specyficznych rodzajów fortecy pesymizm może też trafność diagnoz w tym filmie moim zdaniem to wyraża się w tym, że ani ubodzy wyspie najlepiej byłoby to skupisko ubogich, bo tam pokazane oni nie mają żadnego miejsca za to znaleźli się w takiej sytuacji w jakiejś znaleźli nie zależy od nich, bo to są zdolni ludzie oni są bardzo zdeterminowani w niczym nie ustępują tej zamożnej klasy, a jednak wszystko wyżej wspięcie się po tej drabinie po prostu nierealne syn może wydarzyć teraz też bardzo ciekawy ten wątek smrodu w tym filmy tego jak ci właśnie ubodzy śmierdzą jak to przeszkadza tym tym bogatym widać, że ta różnica klasowa to nie jest coś co jest związane tylko wyłącznie ze stanem konta z posiadaną pracom na Równicę klasowo nasze przenosi odciska także w ciele w jego grze ich tak bazowych fizjologicznych funkcji zapach, które wydziela całą ciężką ubranie, jakie jak i jakie się nosi tutaj też, gdyby szedł cały ten wyrafinowane spisek tych ubogich dużo się przenikają jako służba do domu bardzo zamożnej rodzinną może się posypać z tego powodu żony wszyscy pachną zbyt podobnie pachną tą samą za ten chłop zatęchłą piwnicą właśnie ten zapach jest czymś też zdradza w ostatniej chwili cały ten spisek powoduje powoduje powoduje wybuch przemocy i mężczyzn czy coś takiego bardzo ciekawie pokazanego w tym filmie jak klasowa różnica jest nie jest co można, gdyby przeskoczyć mówiąc sobie za jakimś trenerem motywacyjnym, że te wszystkie klasowe różnice to jest tylko coś w swojej głowie tylko o tym, zapomnieć oświadczeń przed tobą otworem na tę, gdyby jest coś się, gdy twardo odciska tak nie ma biologicznym poziomie tak mamy też 2 rodziny też pokazane sprawę dziedziczna z bogatym albo nie ze względu na to, gdyż urodziło się też 1 z najbardziej dla mnie przyjmujących aspektów tego filmu to jest brak Solidarności nawet nie tam biedni bogatym albo na odwrót tylko w obrębie tej powiedzmy klasy społecznej, kiedy ci złej sytuacji odkrywają, że w piwnicy ktoś jest jeszcze gorszej sytuacji no to zaczynają rywalizować zamiast jak współdziałać nie ma tutaj żadnego światełka w tunelu do tego, żeby Solidarność klasowa nasi rodziła z tego ludzie jak byli kiedyś bardziej szlachetnie bardziej Solidarni raczej się rodziła pewnego określonego położenia np. z początku produkcji pracowania w tej samej fabryce determinowanych przez tych samych interesów współczesnej gospodarce, gdzie nie ma takiego proletariatu jak w czasach choćby jak w latach pięćdziesiątych 60 to wygląda to zupełnie inaczej też indywidualizm jako pewnej ideologii nie jest tylko wyłącznie indywidualnie tylko łącznie ideologię zwycięzców obecnego systemu tych, którzy znajdują się na górze w porządku społecznym, ale jesteś ideologią wewnętrznie nam przez te osoby na dole na doskonale do widać także także w tym film właśnie, gdyby tylko 2 rodziny później, gdy nie nie tak bogata, by nawet 2 biedne rodziny niemal dosłownie się zabijają o to kto będzie tutaj mógł jeść okruchy Pańskiego stołu tak ten, kto najdłużej mieszkał w ukryciu w piwnicy zaczyna wręcz modlić się do tego bogata, który nawet nie wiedzą istnieje w pewnym momencie usługi za sprzęt domowy bo, uderzając głową w stan zapala i włącza lampy, które ten właściciel domu jest rejestrowana głosem dodaje, że to pokazuje, że nawet w obrębie tych w tej klasy ubogich niema takiego myślenia na zasadzie proletariusze łączcie się i albo albo zrozumienia, że własnego interesu faktycznie kino kino nadąża za zmianami społecznymi zatem jak indywidualizm staje się pewną ideologią obejmującą też np. klasy ludowe i byłoby po prostu tak jak mówię o wynikach gdzieś tam przede wszystkim zmiany materialnych warunków produkcji w czasie, gdyby tęsknota za takim solidaryzm takim właśnie wspólnym frontem osób, które uciskanych wstają razem przeciwstawiają się presji też widoczna w kinie ona gdzieś tam jakiś taki dosyć moim zdaniem poronione formie przejawia się też w Jokerze, ale ona np. widoczna była takim filmie jak kraj, który też w Polsce pokazywany chyba pt. dumni wściekli mamy historię właśnie tego jak organizacje LGBT w latach osiemdziesiątych wspierał strajk górników, choć tylko przeciwko rządom tacie ta ma inny taki obraz oczywiście obraz od 30 lat nie jakieś leki retro nostalgiczny trochę, ale on wyrażać jakąś taką jak najbardziej współczesną tęsknota za tego typu tego typu Solidarnością no na tym też na podobnym mechanizmie na podobnych tęsknotach pragnieniu oparty był spektakl Moniki strzępki Pawła 12 tak wynika, że przepis nie zapomniałem z dniem tytułu, ale to jest też jesteście wraca jak najbardziej jak najbardziej we współczesnej we współczesnej kulturze także myślę, że to ten indywidualizm jest instruktor funkcjach najbardziej diagnozują, ale jemu jako jego Rewers towarzyszy taka tęsknota za wspólnotą tak on jest wyrażona np. ślicznotka to jest film, który opowiada prawdziwą historię kobiet, które lądują w strasznych tarapatach finansowych po krachu gospodarczym 2 w nocy w 2008 roku mój razem zaczynają robić wszystko, żeby z niego wyjść nie taki film Netflixa można zobaczyć na Atlantyk, który też pokazuje ta krzywda, którą bogaty przedsiębiorca wyrządza pracownikom jest bardzo dobrze uświadomiona no i uchodzi płazem, ale wszystko cały czas jest pokazane jako taki konflikt, którego finał nigdy nie będzie happy endem, ale przy przygotowałem sobie cytat Adrian Rozwadowski dziennikarki ekonomicznej gazety wyborczej, która udzieliła wywiadu krytyce politycznej i ona raczej sugeruje, że dałoby się dokonać pozytywnej zmiany nie aż tak dużym kosztem i mówi tak Polska całkiem fajnym krajem, który mógłby po zmianach wg mnie kosmetycznych stać zupełnie sympatycznym miejscem do życia i ona tutaj wymienia dofinansowanie Państwowej Inspekcji Pracy zlikwidowanie śmieciówek zwyczajne do przeprowadzenia rzeczy to nie jest misja Mars pisarzem Rozwadowska jest też taka książka Jakuba Sowińskiego pokolenie 809 namawia nikogo takiego gniewu buntu tylko pokazuje obszar funkcjonowania państwa, które dałoby się poprawić ku ogólnej poprawie sytuacji także w tym pytaniu, gdyby się czy te wszystkie obrazy konfliktu nie pokazują też tego trochę jako społeczeństwa mamy jakiś takie poczucie że, choć rozwiązania całkiem racjonalne nie wymagające jakiejś wielkiej rewolucji leżą na stole to one są niemożliwe do przeprowadzania, gdyby dobrze dobrze wiemy co należy zrobić dobrze wiemy, że nie wymaga to jakiś wielkich kosztów, bo to co się dzieje całkiem racjonalne rozwiązania spotykają się z jakimi zupełnie irracjonalnym oporem stąd właśnie takie poczucie klinczu, który kino tutaj diagnozuje, jeżeli mieszka w Polsce i zająknie na temat np. podatków i stanu sprawiedliwości równości no to często histeryczne reakcje Kiss porównania do Stalina itd. też mam wrażenie, że tematy, o których rozmawiamy są bardzo istotna, ale bardzo mało obecny w takich mainstreamowych mediach, że prędzej się w kinie NATO natkniemy niż nic no w telewizję w rodzaju zachodnią wiosną wydają się, żeby temat nierówności te tony dyskursu najmniej medialnego przeniknęły liberalne media też podnoszą cały czas, gdy nie ma tego przełożenia między ich obecnością w mediach ich obecnością siłą polityczną w Polsce wydają się, o ile Polski taki medialny mający ten liberalny jest w stanie bez problemu przyznać, że nierówności są wielkie probiotyki problemem np. zwłaszcza przyznać to np. w odniesieniu do współczesnych Stanów zjednoczonych do kiedy gdyby tego należało wyciągnąć wniosek, że też należałoby wprost bardziej progresywny system podatkowy w Polsce wtedy się pojawi zaczyna pojawiać opór, kiedy przechodzimy do konkretów tak jakby nasi mieli pewne pewne diagnozy przechodzimy od diagnozy do recepty co z tym co co robić z tym problemy, gdy przychodzi mu jakieś takie właśnie poziomu ogólnego, czyli np. właśnie nie ma kim by włączyli podobne ruchy na świecie do naszego własnego podwórka aktyw Hollywood, bo jednak ociekające złotem Oscary oklaskują firm, które pokazują palcem bogaczy mówił to wasza wina i alarmują, że dowód tak dużej być może czy też także Oscary zawsze były choćby trochę pod prąd co szkodziło zawsze trochę bardziej liberalne niż reszta Ameryki już czuć się też nie znaczy to, że było tak jak lubią przedstawiać niektórzy amerykańscy konserwatyści organizację niemalże niemalże komunistyczną, choć jest wielkim biznesem też wielkie studia filmowe są potężni ekonomiczni Grad szef globalnej w globalnej gospodarce, chociaż faktycznie hollywoodzkiej elity są bardziej trochę liberalne niż tam idą za ze swoją publicznością zaczynają dostrzegać pewne problem wydaje się zatem taki trend z kim jest nie skończy analizowania obecnej sytuacji zresztą, angażując o, których wspomniałem o kolejny ogromny sukces no na pewno wyłapuje nastroje tak kinowej podobne nastroje, gdy w latach trzydziestych właśnie mieliśmy kino rodzime kino też się krytykowało wszech władzę chciwych kapitalistów krytykowało nieracjonalności wolnego rynku puszczonego samopas opowiadało się właśnie za takim programem solidaryzmu społecznego, jaki promowała, jaki realizowała administracja Franklina Delano Roosevelta w latach sześćdziesiątych kino też sposób musiało wejść w dialog pokój, skąd kulturą i z tymi wszystkimi nowymi postawami społecznymi, jakie wraz z nią zaczęły pojawiać się w amerykańskiej przestrzeni publicznej tak samo dzisiaj żyjemy w epoce, kiedy nierówności są 1 z najważniejszych zapalnych punktów sporów politycznych dyskusji społeczna kino musi na ten temat reagować jak ocenia reakcję toczona jest cel na co ona ma szansę sprawić, że nota dyskusja będzie większa do większej liczby osób dotyczy zależy po prostu wszystko wszystko film na pewno daje się na tar ta reakcja no jest o tyle celną żona idzie za nastrojami społecznymi na pewno dostarcza też większej widoczności tym problemom, które tutaj mówiliśmy bardzo dziękuję dziękuję bardzo Jakub Majmurek i opisy podcastu wrzuca, żeby być gołosłownym tytuły innych filmów, które też dotykają problemu nierówności i napięć społecznych czy nasze państwo pod Kubica do Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PROJEKCJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA