REKLAMA

Parytety zaszkodziłyby Oscarom? "Hollywood to stan umysłu"

OFF Czarek
Data emisji:
2020-02-11 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie łączymy się ze studiem Radia TOK FM we Wrocławiu tam jest film znawczyni pani Diana Dąbrowska dzień dobry witam panią bardzo serdecznie dzień dobry Oscary Szanowni państwo na pewno nie umknęło nią to państwo ten temat, ale zastanawiam się cały czas co takiego jest w tym wydarzeniu, że zaczynamy już mówić jakiś czas przed apotem w dniu imprezy różne sprawy Rozwiń » wszystkie stacje radiowe telewizyjne zapraszają ekspertów, którzy spędzają z powodu różnicy czasu całą noc nad tym, aby zastanawiać się komentować i właśnie co takiego w tej imprezie, że tak dużo mówimy mam wrażenie, że trochę ginie samo dzieło, a impreza staje się pewnego rodzaju konkursem plebiscytem, kto jest lepszy, kto jest gorszy co oglądać, czego nie oglądać, dlaczego nie ogląda, dlaczego oglądać, a tymczasem mamy do czynienia z taką bardzo delikatną materią, którą chyba trudno jest jakoś ustawić na podium wydaje się, że jest to 1 z tych imprez jeszcze tego sezonu można powiedzieć silnego, która najbardziej nam się kojarzy z takim amerykańskim snem, czyli właściwie do imprezy mamy tych 5 nominowanych też kategorie bardzo często zmieniały swój skład teraz jest rozszerzona kategoria głównego filmu i ten moment, kiedy właśnie dopóki ta koperta nie pojawi to jest trochę taka zabawa inna sprawa, że za tym oczywiście to pewien biznes polityka i czy interesują się tym dowiaduje jak bardzo można, by lobbować pewne filmy, ale jest coś tych karach wydaje mi się, że długoletniej tradycji być może nawet taki troszkę konserwatywnej formie, dlatego że bardzo dużo imprez stara się jakoś zmieniać swoją tożsamość może wprowadzać nowe kategorie jakość bawić, jeżeli chodzi o wprowadzenie tej imprezy to skarb mam wrażenie, że oprócz tego, że sam ostatnio bez prowadzącego trochę szukają swojej tożsamości, ale w tej nagrodzie być może w czasie tego, kto ją otrzymał w przyszłości jest coś takiego magicznego mam wrażenie, że to też taki symbol jeśli spojrzymy na kroniki szczególnie lat pięćdziesiątych sześćdziesiątych takiego spełnienia, kiedy dostawał się tego Oscara to było takie spełnienie kariery zawodowej i teraz mam wrażenie, że patrzy się na to zupełnie inaczej ita sama Akademia, która wybiera te filmy albo też wybiera swój skład, bo to też bardzo zmienia będzie szukamy jakiegoś sposobu, bo ma świadomość tego, że coś tutaj coś tutaj już nie wychodzi, ale takiej świadomości słuchaczy odbiorców kultury widzów różnie podchodziliśmy do tej imprezy jedni i może oglądają wiem w telewizji drudzy bardziej słuchali to jest coś takiego, że buduje taką narrację tego co niby ma być istotne i teraz to jest bardzo udane mam wrażenie, kiedy rzeczywiście firmy, które docierają do głównej stawki filmy, które potem otrzymują szczęśliwie te nagrody jeśli się kibicowało im są jakoś powiązane z jakimi tematami współczesnymi oczywiście ciężko wybrać, bo tematy są przeróżne, ale tak jak w przypadku tegorocznego zwycięzcy jest taki link, że wychodzi z tego blichtru tej imprezy na moment znaczenia tej samej nagrody tak branżowo to znaczy podbić Oscara może nie więcej poprosić przecież kontrakcie, jeżeli chodzi tak aspekty materialne, gdy wchodził w grę co co daje de facto to jest osobne osobny temat oprócz takiego po prostu symbolu znaczenia tej imprezy ale kiedy jeszcze jakiś taki powiązane z rzeczy powiązanie z rzeczywistością i też ucieka się tylko tej przestrzeni tak bardzo realizowanej Hollywood, które niejednokrotnie zresztą szczególnie twórcy z zagranicy określali jako stan umysłu, że to nie jest punkt na mapie geograficznej to przede wszystkim stan umysłu, kiedy to może się powiązać jakość ze współczesnością dziś spotkać wydaje się, że staje się bardzo czekamy może wiele powiedzieć też, jakie filmy zdobywały Oscara w różnych latach pewnych tendencjach to bardzo stresujące pani mówi, bo zostają jeszcze nad wszystkim ze innego punktu widzenia już od czasu do czasu w czasie ceremonii dochodzi do takich nieprzewidzianych choćby poza scenariuszowych zachowań, bo już nie, więc już tak to się po płacze czy za długo przy mikrofonie stoi trzeba mu wyłączać odciąć prąd w no to nie pamiętamy my Oscara dla Marlona Brando, który nie nie pojawi się na scenie zamiast tego pojawiła się młoda kobieta przedstawicielka rdzennych mieszkańców Ameryki w końcu pamiętam różnego rodzaju siedzenie przez Karcher przy w ogóle w takich filmowy telewizyjny nagrodach osoby, które aktorów aktorki, którzy pojawiają się mówią no dobrze, ale świat się zmienia teraz mamy wielki kryzys związany ze zmianami klimatycznymi nie musimy być bardziej Eko może nie podróżujemy helikopterami prywatnymi samolotami tak itd. też zatroszcz się los ziemi i Zjednoczone bardzo pozytywne, bo z pewnością są osoby, których głos dotrze do szerokiej rzeszy natomiast z drugiej strony trochę wrażenie, że właściwie cała instytucja w sensie Hollywood albo w ogóle cały przemysł filmowy i jakoś taką bardzo ekologiczną taką branżą, ale ze względu na blichtr tej imprezy czy na ich zaiste, albo jest rozpędzona na PL ze względu na to są tylko nagrody pewnym, ale one no ja podchodzę do tego dwojako teraz jeśli ktoś wychodzi na scenę i mówi o rzeczach, które są bliskie gdzieś tam duchowo ideologicznie i stara się piętnować pewne zachowania związane z nadmierną konsumpcją czy konsumpcją pewnych rzeczy to oczywiście jak dziś odnajduje w tym może nawet jakąś jakiś taki duchowy połączenie tak teraz ten gwiazdor będzie jakoś będę częściej chodzić na jego filmy czy nie dla mnie dziś jest drugorzędna, ale wyobrażam sobie rzesze młodszych fanów, dla których taka wypowiedź może coś oznaczać to rzeczywiście może komuś odmienić życie ja podchodzę do tego dosyć jakoś sceptycznie, ale jest to, iż to ważne, żeby mówić oczywiście jedni potrafią robić lepiej drudzy robią to taką manierą, gdzie może też bardziej wysilone teraz nie chcę wchodzić w ocenie nazwiska, chyba że będzie pan chciał, ale też nie widzę nic złego w tej imprezie, gdyby ktoś wyszedł po prostu podziękował swojej rodzinie ekipie, która realizowała ten film opowiedziałby żart na takiej zasadzie, że to jest tylko impreza tak, ale ona może mieć znaczenie jeśli zostanie dobrze poprowadzona, ale też musi wynikać z tego głosowania czasami zdarza piękny cud i rzeczywiście ten wymarzony tutaj film większości krytyków, ale też tej stawki wydają się najciekawsze i taki pewien w pewnym sensie już teraz oczywiste dostał nagrodę, ale wcale nie było oczywiste, że mógłby mógł dostać głównej kategorii to wtedy układ dla mnie coś ważniejszego niż np. te przemowy myślałem o Oscara tej ceremonii o tym, konkursie jako pewno pewno też symbolu branży tego wszystkiego co wszystkich interesy, które tam spotykają i przypomniał się taki mem, który pokazywał, kiedy płonęła katedra Notre-Dame w Paryżu później różnego rodzaju możni tego świata zrzucali się na NATO, aby no coś z tym później zrobić było porównanie sumy, jaką ci możni tego świata przeznaczyli na odbudowę czy prace konserwacyjne i sumę, jaką 1 z serwisów streamingowych zapłacił za prawa do bardzo popularnego serialu, która była znacznie wyższa tak pomyślę sobie, że właśnie trochę w dobie wielkiego kryzysu związanego ze zmianami klimatycznymi i rabunkową polityką człowieka może trzeba przemyśleć nie tylko toczy latać prywatnymi odrzutowcami na plan filmowy, ale może trzeba przemyśleć toczy da się opowiedzieć ciekawe historie za mniej niż 100 000 000USD to bardzo ciekawe co pan mówi, ale teraz spotykają się 2 różne poglądy tego jak ta branża ma funkcjonować, bo pan mówi możni tego świata to teraz na ile sumienia i podyktował, żeby jakoś się ją wspomóc prawda tutaj też możemy odnieść do Australii tutaj też bardzo dużo zostało poczynione ze strony gwiazd, żeby zwiększać świadomość, ale co do co do platform streamingowych na to równie dobrze można, by było im odebrać prawo do tego, żeby w ogóle lobbowali za swoimi nagrodami, szukając właściwie troszkę tak na siłę takiej legitymizacji tych swoich produkcji wyjaśnia, o co chodzi film Roma został wyprodukowany za ±15 000 000USD promocję filmu Roma, żeby wygrał m.in. zimną wojną, bo ona była wtedy wstawce oscarowej to było 25 000 000USD teraz Irlandczyk w pewnym sensie można zobaczyć po przebiegu tegorocznych nagród oczywiście one się różnych dystryktach też, by Oscary są pewną kulminacją tego co się dzieje po drodze są złote Globy one mają trochę inny charakter ze względu na to kto głosuje bardziej tam jest to utwory imprez mamy też inny klimat imprezy bardziej stolik owe i teraz to jest tym, by wszystko w tym gdzieś, jakby połączone, że to to też moglibyśmy im to prawo od odbierać prawo do robienia tego promowania chociażby Irlandczyka, który dla, którego plakaty były gdzieś tam wszędzie teraz tutaj wydaje się, że czy można opowiadać historie wydają się one są cały czas opowiadane tylko gdyby tylko zmienił się takie popularne słowo mające tej Akademii głosujących oni starają się robić, bo zwiększają się czy też poszerzają swoje granice różne terytoria też o kwestie związane z tym, kto jest i to, jakiej płci jest w jakim wieku i zwiększając może świadomość samej Akademii okaże się, że są te historie opowiadane z mniej nastąpiłby przez ileś tam lat trend doceniania tych mniejszych historii, ale nie odbierała w holu możliwość opowiadania o sobie tak jak chce czy też chce robić za mniejsze czy większe budżety tych bardziej realistyczny, gdyby można było zrobić oczywiście za mniejsze pieniądze przekazywać je dalej, ale też, by było ciekawe, gdyby promowali np. na planach filmowych bardzo duży, gdzie pracuje bardzo dużo statystów dużo tam specjalistów od efektów specjalnych zachowania, które są Eko, gdyby to np. bardziej przezroczysta także wydaje się, że to jest tak też bardzo ten światopogląd tutaj gdzieś tam wchodzi właśnie spoglądamy na pewne rzeczy, że z 1 strony widzę ten problem i zgadzam się po części z panem, ale też dla wprowadzenia takich różnych punktów widzenia w tej naszej rozmowie dzisiejszej właśnie zwróciłbym też też na to, że te firmy mniejsze są m.in. taki bardzo udany film kłamstewka jest w kinach teraz reżyserki urodzonej w Chinach, ale wychowane już w stanach Zjednoczonych nazywa się Lulu bank to jest film, który moim zdaniem był kandydatem do głównej nagrody to znaczy, chociaż na te nominacje, które otwiera bardzo dużo nie chodzi tylko dwutygodniowe wakacje czy dużo tam giełd banków, które bez głów, które dostają gwiazdy już kręcą się w piśmie Dance filmu nominowanego, ale też ilość wywiadów to jest ilość możliwych rozmówić takich różnych współpracy, które mogą się narodzić z przeróżnych tam spotkań właśnie branżowych między aktorami między reżyserami i odwrotnie i też technikami także czemu np. ten film, który dostał na dzień przed Oscarami taki alternatywnej trochę imprezie, która nazywa Spirit Independent główną nagrodę nie był w ogóle na Oscarach także te historie są i wydają się, że to tylko kwestia spojrzenia, żeby może jakoś to Niewiem, jaki taki odrobinę zadufany w sobie chodził tak spojrzało zwiększą empatią, że te produkcje małe są one się starają tylko po prostu niezauważone być może robią to zbyt np. jakoś tak wie pan z desperacją, ale one tam są i one być może czekają tylko na zauważenie wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM studio Radia TOK FM we Wrocławiu pani Diana Dąbrowska film znawczyni rozmawiamy o Oscarach informacje o dziesiątej 20 wczoraj ponownie łączymy się ze studiem Radia TOK FM we Wrocławiu, gdzie jest film znawczyni pani Diana Dąbrowska rozmawiamy o Oscarach tegorocznej ceremonii przyznającej nagrody dla filmu faktorów aktorek i różnych innych osób w branży pojawia się wiele komentarzy, które komentuje tak będziemy tak nucie zaskoczenia aż tak sporej liczby nagród dla firm filmu parę Said niektórzy wręcz mówią o tym, że to jest jakaś rewolucyjna zmiana chodził żalił się zmienił, że teraz ze inny chodziło, że coś pękło coś co jest inaczej czy pani też dostrzega jakąś rewolucyjną zmianę właśnie z powodu tego, że ten film otrzymał aż 4 statuetki wydają się, że mogę do tego podejść troszkę w razie, przypisując to przez moją osobę wrażliwość, dlatego że oglądałam galę ją też komentowała widziałam jak stopniowo budowały się to napięcie w stronę głównej nagrody, czyli coś co wydawało się początkowo no gdzież tam w sferze potencjalną ości czyli, żeby para Said karnety najważniejszą statuetkę, ale też statuetkę za reżyserię czy też wygra chociażby z Quentina Tarantino jeśli chodzi o scenariusz to się tak pomału działo i teraz tak to bardzo ciekawe, kiedy jak w trakcie tej nocy oscarowej tak no może morze może w końcu się udało także wydają się tutaj gdzieś tak w skali mikro bardzo dużo osób, które ten film widziało po prostu się cieszy, bo to jest naprawdę znakomity film i też to przełomowy tutaj ja podchodzę do niej bardzo ostrożnie to znaczy wydaje mi się, że to jest efekt prac poszerzania tej Akademii tak jak wcześniej powiedziała wpuszczania do jej szeregi jak największej ilości innych specjalistów różnych narodowości także to jest jakaś taka praca, która została wykonana, ale też mam nadzieję, że ten później porozmawiamy Akademia i wybory nominacja inaczej w ogóle też kuleje na innych poziomach, które zostały podczas tej imprezy też uwzględnione czy uwzględniony też można było to zauważyć także oczywiście mamy ten pierwszy koreański film w historii, który otrzymuje nagrodę w tej kategorii głównej troszkę tak naprawdę można powiedzieć, że ten wybór potem tego filmu w kategorii międzynarodowej trochę taki podwojone i tutaj pewną niekorzyścią dla Bożego ciała jest bez precyzji bez precedensowe jest to na pewno też nie tylko dla Korei, ale w ogóle dla filmu zagranicznego, jeżeli spojrzymy na to szerzej też takie odkupienie wreszcie wygrywa też główną statuetkę wcześniej mieliśmy tak naprawdę tylko nie tak pamiętam jeszcze sprzed lat taki film artysta na pewno pan pan redaktor go widział, który oczywiście jest tam większość francuskich francusko tak tylko tam dzwonić nie mówi to jest hołd dla kina niemego to w takim wydaniu bardziej hollywoodzkim ostatnia kwestia jedyna, która pada w tym filmie po angielsku rządu żaden też otrzymał nagrodę męską wtedy w trakcie tych Oscarów także naprawdę jest to istotne coś przełomowego nie wydaje się, że życie piękne było w latach dziewięćdziesiątych takim firmom, które też został tak przyjęte, ale nie aż tak tak jak zrobił Parysa także i radość jest rzeczywiście to ogromne zaskoczenie też te wszystkie inne nagrody, które pozbierał parasol po drodze jak chociażby scenariusz reżyseria najlepszy film był bezapelacyjnie zwycięzcą tego tego sezonu nagród, ale też można powiedzieć patrząc na złotą palmę w Cannes, która rozpoczęła ten, kto przeczyta w 1 z nagłówków taki pochód glorii tego filmu, ale czy czy to co czy coś zmieni za rok pamięta pan na pewno Wrzawy, które mieliśmy wokół Oskar Soła PIT teraz oczywiście powtarzać cały ten czas ten hashtag oskarżonej wydaje się, że to jest na pewno ważny krok i teraz tak to będzie dużo zależy od tej edycji za rok, ale na pewno znaczymy coś budować coś nowego, bo coś, jakby mam wrażenie wszyscy to czuć, jakby się recytowała na swój sposób tak jakby pojawiło się te możliwości, ale one też muszą pojawić na innych polach chociażby kwestia nominowania większej ilości reżyserek nawet większej liczby natomiast zostanie dokładnie przepraszam się tak nowa racji liczby są przecież no tak pomyślałem sobie, że być może ceremonia Oscarów jest tak zapytam panie redaktorze musi temu pana drugi raz, bo pan tak, by właściwie swojej opinii pani zadowolony ze zwycięstwa para Said czy ja jestem zadowolony ciekawe tak to za do tego wątku powrócimy, ale za chwileczkę, ale chciałbym kontynuować to, o czym pani mówiła o tych właśnie właśnie oglądaniu ceremonii może trochę inaczej tak niezwykle właśnie te emocje, które budziły, że oto pierwszy Oscar drugi jej może jeszcze może jeszcze zastanawia się, że czy taka spiskowa teoria dziejów być może jest ktoś, kto mówi skoro jesteśmy w branży opowiadanie historii przy pomocy taśmy filmowej oczywiście to już nie jesteśmy tylko zerami jedynkami, chociaż też to może tym naszym głównym tą naszą główną potrawą też będzie taki film, który nazwiemy ceremonia przyznania Oscarów i cała wrzawa wokół tego, czyli zbudujmy pewne oczekiwania odpowiadamy na inne może grajmy z emocjami i oczekiwaniami publiczności wobec tej ceremonii tak samo jak to robimy, produkując seriale czy filmy bardzo to był dokument filmowy poziom, że nie wie się czy odnalazła się to znaczy, że wprowadzenie takiej narracji-li chodzi o samą imprezę oscarową, że to tak oczekuje oczekujemy aż w końcu jest główna nagroda tak na zasadzie, że ta sama impreza została troszkę tak zaprojektowana, szanując punkty narracyjna ma być jakiś element kulminacji niepewności a, ale także właśnie zmiana zmiana trochę nacisku także no dobrze skoro jest zbyt biały to wprowadźmy czarnoskórego prowadzącego imprezę skoro jest za mało kobiet to coś, tak więc generalnie na pewno świetnie napisany scenariusz, który odpowiada na pewne bolączki to właśnie trwa troszeczkę inaczej to widzę dlatego jakość przyglądam się od lat rzeczywiście to takie nie wiem czy kilku plaży w jakiś plan jak to mawia nie powinno być Gil tutaj, ale liczyć na rzeczy, że oglądając ceremonię widać żona traci, jakby tę formę narracyjną i teraz ta nieobecność prowadzącego drugi rok jest ciekawy spektakl bardzo ciekawe są momenty, kiedy wchodzą szczególnie Chomicki i próbują jakoś swoją pozycję jakoś tak przedstawić swoje racje tak czemu nas tutaj tak mało np. właśnie tych nominowanych reżyserek, ale mam wrażenie, że ta narracja jest coś, czego nie do końca można przewidzieć mam wrażenie, że ten system głosowania zrobił tak skomplikowane na tę główną nagrodę że, gdyby mogli jakoś tak innym nie nie wydają się, żeby to, by można było tak jakoś skomponować tak jak pan, mówi że im się po prostu tak udało, a były bardzo nudne, ale bardzo przewidywalne, bo to co zabija tę imprezę tak naprawdę to na co wszyscy czekają stoczy co się wysypie i teraz wysypie się pod kątem tego, że ta impreza pokaże swoje szlify pokaże tak jak kiedyś pomyliły się koperty tak na moment będzie można wejść w przestrzeni takich właśnie co się dzieje tam za kulisami albo też, kiedy ten wybór tak zaskakujący jeśli się przydarzy, chociaż raz w takiej kategorii inne niższe sprawy techniczne, na których oczywiście wszyscy lubią się lobować prawda, że znają bardzo często tak, kiedy pada kategoria najlepszy dźwięk w filmie Abel od połowy filmów obniżało się w innych warunkach niż kinowe to trudno się do tego odnosić tak w przypadku krytyka filmowego albo też tak naprawdę trzeba mieć więcej kompetencji żeli chodzi o muzyczne sprawy filmie, ale tak, zostawiając to to na bok dziś taką nawet nie krytykę mojego zawodu, ale jeśli coś na rzeczy, że tych ważniejszych kategorii musi nastąpić przełom i troszkę takim przełomem była ta wpadka talent Moonlight wydaje się, że to 2017 proszę mnie poprawić jeśli tak 2017 już z tymi z pustymi kopertami bardzo dziękuję i tras wyjaśnimy bardzo, że chodzi o to, że osoby, by tu słać nawet mniej temat jest taki audiowizualne prawa taki chodzi o to, że się przebić tak chodzi o to, że prowadzą rację osoby, które otworzyła kopertę przeczytały ale jakie były osoby pamięta pan przecież to był byli Boni Clyde więc, tym bardziej nabrały takiego nigdy z kolejnych numer to było tak Piszcie, że to było ambicji i van Damme małej i rzeczywiście jakoś tak ci, którzy otrzymali nagrody dla tak myśleli w pewnym momencie tak zaprosili drugą ekipę ja np. oprócz tej wpadki widziałem taki piękny gest Solidarności potem oczywiście zostało to nazwane rzeczywiście reżyser tego filmu tam też mamy taką sytuację, że dla Valencii z takim filmem dziś temu marzeniach jeśli państwo pamiętają w takim kluczu musicalowym ją tak odpuszcza na rzecz takiego filmu bardziej twardego ostrego testu zrobionego przez duże mierze przez ekipę czarnoskórą, a amerykańską, a amerykańską do końca no dobrze czy ja jestem zadowolony interesuje panią odpowiedź na takie pytanie tak tak mi się stresuje nawet miał niepoprawnie polityczne wtręt tak amerykańską dokładnie już pani mówię jest to całkowicie obojętne, a tak myślę, że pan film niebo spotkanie z filmem to bardzo intymne spotkanie bez względu na to oglądamy go samotnie w na kinie domowym na ekranie kina domowego, jeżeli ktoś takim czy wielkim multipleksie to jest zawsze jeśli intymne spotkanie z bohaterami z autorami scenariusza reżyserem producentem zbyt całą grupą, która opowiada pewną historię to jest historia, która skierowana do pojedynczego człowieka, który to ogląda rzeczywiście albo co się dzieje człowiek wychodzi trochę zmienione albo bardzo zmieniony albo zupełnie obojętne wpływa to pani jak woda po no dobrze nie będę tutaj po jakimś tam zwierząt, które jest, choć już tak i teraz są filmy, do których wracamy są filmy, do których nie wracamy są filmy, których wychodzimy, ale później ta sytuacja związana z jakim wyścigiem z loterią z blichtrem z pewnego rodzaju takim Targiem powiedziałbym próżności zupełnie mi nie interesuje, bo dlaczegóż cóż miałoby teraz dla mnie znaczyć to, że wygrał para Said, a np. nie wygrał nie dostał żadnej statuetki film Irlandczyk obydwa filmy jeszcze więcej innych tak to jakieś filmy, które weszły ze mną jakoś relacje coś mi powiedziały coś, czego mi nie powiedziały rozmawiałem o nich wielokrotnie, ale teraz liczba statuetek laty albo jeszcze inne strategie dla tej to zupełnie jest, gdyby nie wpływa na tę relację, która wydarzyła się wydarza się w momencie kiedy, kiedy oglądam i tutaj zawieszamy i powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacji o godzinie dziesiątej 40 za kilka minut w studiu Radia TOK FM we Wrocławiu jest pani Diana Dąbrowska filmoznawcy czyni ich więź informacja dziesiąty 46 w sprawie w której ponownie łączymy się ze studiem Radia TOK FM we Wrocławiu tam pani Diana Dąbrowska filmu znawczyni rozmawiamy o Oscarach ich tak sobie takie moje zdanie właśnie w tej sprawie, czyli to jest na jakiś być może interesujące dla niektórych wydarzeń, które można obejrzeć, ale zupełnie jest mi ono obojętne, jeżeli chodzi o wybory preferencje, tym bardziej że przecież mówimy o filmach, które już się ukazały filmy, które już można było oglądać dużo wcześniej, więc to nie, więc ceny zmieniło przyzna pan, że były czasy, kiedy tak naprawdę czekano na Oscary też dystrybutorzy przede wszystkim, żeby zdecydować się, które filmy potem na swoich na ekrany polskich kin się pojawiły także ta transakcja obowiązana, ale właśnie pana wypowiedzi i też fakt, że tutaj stwierdza pan że, że nie i teraz oczywiście odpowiadamy sobie tym samym na to pytanie co znaczą teraz oczywiście będą okręgi związane gdzieś tam tematem, które będą pięły zachwytu macie filmu para Said, ale też mam wrażenie, że jest pewna grupa grupa widzów czy teraz słuchacze, która z efektu jeśli tam gdzieś np. taki film para Said i dziś to co stara się powiedzieć albo też cała twórczość tego reżysera, że to rzeczywiście pomaga się przebić także oprócz tego, że no to nastawienie także, że one nic nie znaczą, bo Niemczy dużo zmieniło, gdyby Boże ciało wygrało dla samego Jana Komasy bardzo Eko ma bardzo dużo byśmy może się cieszyli to w takim duchu patriotycznym nazwijmy to tak, ale czy to, gdyby ta sama nominacja to, że należy, zwłaszcza że już za sobą dziś przestrzeni, by zobaczyć co się wydarzyło znaczy wejdzie pani słowo proszę sobie zobaczyć co by to znaczyło Oscar dla filmu Boże ciało to by znaczyło, że osób znowu polskie kino triumfu jesteśmy wspaniali właściwie niczego nie musimy zmienić zamiast np. takiej krytycznej krytycznie krytycznego namysłu nad stanem polskiego kina na tle, którego może ten film Boże ciało jest już ewenement ran napad na ile pan krytycznie domyślam się, że podchodzi jednak do kina polskiego, ale twardych danych nie może pan zaprzeczyć temu rzeczywiście polskie kino od dobrych 10 lat gdzieś znalazł sposób, żeby przebić do szerszej szerszego grona podobnie jak muzyka tak, czyli jest coś tutaj na rzeczy to oczywiście Oscar dla idei był tym momentem przełomowym jeśli chodzi o jakieś takie próby wcześniejszych Mistrzów, chociaż Andrzeja Wajdy wielokrotne, żeby te tego tego Oscara właśnie upragnionego, bo to mam wrażenie, że coraz bardziej się zmienia kiedyś bardzo często kary służyły naprawianiu pewnych szkód mam wrażenie, czyli jak branża tam kogoś nie doceniała przez wiele lat potem właśnie za sprawą honorowego Oscara czy też takich późnych rozdaniu oscarowych właściwie mamy 5 różnych nazwiska lądu nominowany aż 6× tam 5 może teraz tyskiego czas zdarza się też takie myślenie, ale tam jeszcze bardzo dużo tak naprawdę do zrobienia tutaj reżyserki są cały czas jakoś tak myślę, że jest prawda trzeci nasz segment rozmowy już o ostatnie jeśli dobrze pamiętam już ostatnie tak to co może warto by też na tym pochylić, że rzeczywiście, jakby zmiany jeszcze tak naprawdę postulowane o parytetach o tym, tak fiszki fiszki, który stał się też elementem filmu nagrodzonego co ciekawe ta idea, żeby jednak dzielić ze światem, żeby stawać bardziej na na współpracę na pewno pokaże pan film dokumenty kraina miodu o ten stołach taki został przekroczony to coś co tak naprawdę jeszcze musi zostać wprowadzone i było bardzo dużo reżyserek w tym roku, które zostały pięknie wyszedł na kreacji Natalie Portman wybory modowej cały karty też coś co mnie najmniej interesuje, aczkolwiek miło sobie czasem na to popatrzeć, ale tej kreacji jako taki znak sprzeciwu to bardzo ciekawe połączenie mody, która najczęściej właśnie takim czymś dla jednych bardzo wartościowy mamy dla drugiej banalnym już tak zaś ubrała ważniejszych firm, które ona prezentuje tak, ale właśnie przez te ceremonie nie są takim rozszerzeniem właśnie tego czerwonego dywanu, bo nie chodzi o to kto wygra to jest troszeczkę tak tak naprawdę czekamy na to co powiedzą tak jak pani powiedziała, kto się pomyli albo może to będzie jakiś płomienne przemówienie albo kto nie potrafią być angielską jednakowoż wygłosi jakąś zabawną umowę, ale Roberto Benigni, ale sama gala czym jest to jest pewnym pewne jest stosował taki i tutaj proszę zobaczyć, że tak naprawdę to są też stoi pod dużym znakiem zapytania on nie ma takiego przewodnika, jakim kiedyś chociażby Billie Cristal i teraz galę one same w sobie można, by jakoś tak zestawiać i nie mają tego co mają złote Globy, gdzie ten przywodzi to przemówienie bardzo często właśnie komika pamiętamy te tegoroczne przemówienia różne dzikiego Airway SA mają za taki jakiś taki charakter takiej próby podsumowania tego co dziś wchodził i teraz wydaje się, że może to jest pomysł, żeby tutaj zastanowić nad w ogóle koncepcją tego szału, bo niewątpliwie jest, ale teraz to są może też między wierszami przekazać bardzo dużo cennych informacji o o tym, chociażby, jaki stan umysłowy i Akademii teraz fakt, że żadna reżyserka nie była nominowana w tym zestawie no to jest coś co boli tym bardziej że dużo tak naprawdę krytyków podkreśla czy nawet widzów jak bardzo dziś te nie małe kobietki Grety Gerwig były dla nich istotnym filmem, ale były też reżyserki z innych kręgów, że oni też nie musi być tylko muszą tylko stany Zjednoczone tak tutaj mogłabym musieli znać trochę Oscary jako właśnie takie narzędzie wyrównywania rachunków krzywd, ale czemu miałby się dostać na poziomie symbolicznym proszę zobaczyć jak ostatnio przeczytam tak bardzo ciekawą myśl zresztą polecam wszystkim ten artykuł, jaki czasopismo program PiS PiS pisze do niego tak bardzo ciekawa moda krytyczka nazywa się klerycy kosz i 1 z jej do artykułu, który tam jest ona tam wysoki unijny numer kobiet naczynie niby jest numerem kobiecym, ale też różne filmy tak tutaj też ciekawy żona zastanawia się tak na tym jako dziewczyna dziewczynka, że bardziej to dla nich, bo naturalne żona chciała zająć reżyserią powołuje się na taką kampanię no właśnie dziś solowej i dziś solowej stwierdza na łamach New Yorkera to miejsce także przecież np. my dziewczyny od małego bawimy się lalkami tymi lekami opowiadamy sobie historię to są nasze, by kody, jakim od razu kreujemy tak dalej to czemu, kiedy prawo idziemy potem krok wyżej tak jakby zostawiamy tu dzieciństwo, gdzie przecież tam nie ma granic tak jakby no ja miałam 30 Lalek Barbie i 2 panów może to dużo mnie powiedzieć może mało, ale tam się dużych dużo historii opowiadało teraz idąc krok wyżej to dlaczego jakie pytam moich studentów czy nawet uczniów, kiedy robi warsztaty jesteście w stanie wymienić 3 reżyserki no to co najwyżej Agnieszka Holland i teraz rzeczywiście w tym polskim rozdaniu bardzo dużo ciekawych młodych nazwisk kobiet pracujących filmie i może coś z tego, ale nie ma takiej świadomości, czyli czym Oscary nie miały być troszkę to naprawiać skoro tak duża z uwagi to czemu to nie jest to miejsce, w którym dochodzi do poszerzenia tego zysku od chwili zgoda, ale skoro, ale dobrze zgoda tylko, że skoro to naprawiać to po to, zróbmy z tego prezesa pan naprawcze i wróćmy np. mężczyzny do 1 kapelusza kobiety do drugiego z kapelusza potem dzielmy wok wobec kolor skóry orientacji religii tak dalej wyłonimy komisje bardzo taką właśnie też różnorodną i nie wciągnie proszę bardzo teraz stosujemy 2 filmy z kapelusza Afroamerykanie dobrze, ale teraz chce wprowadzić nieco niech pan skończyć tym co pan tutaj tak troszkę tak na ile wy czuwam tak na pół na poły żartobliwe może zrobić z lekką złośliwością jak podkreśla taki idealny parytet tak naprawdę byłby to największą szkodą, bo czemu mamy sobie puścić przyjemność tej tej konfrontacji tylko mówię o możliwościach poszerzaniu, kiedy widzę te nazwiska np. w tym zestawieniu oscarowym po aferze Oskar sob legł ten film nazywa się Harriet osie w ogóle nie pojawiał w żadnym innym zestawieniu nagle na Oscarach na zasadzie trochę nim dom musimy tutaj też pamiętać o tym, że mogą też aż tak się pojawić i ze wszystkich filmów naprawdę były znakomite np. taki film, a my można było do tej kategorii wprowadzić jest naprawdę znakomity film, a wybrano taką bardziej kostiumową wariacje na temat życia bardzo ważna postać, jaką była Harry ta ma i też jesteś na rzeczy, że po wyborach te nominacje bardzo dużo mówią o pewnym stanie umysłowym to trochę sprowadza do tego jak mówią, że chodził to jest ten stan umysłu, jeżeli tymi narzędziami wprowadzimy zmiany może w tym stanie to może to będzie miało przez kolejne lata większe konsekwencje takie na takim poziomie, że może jednak pan się zainteresuje tym Oscarami, ale interesuje Oscarami tylko na tym poziomie być może na jakim społeczeństwo oczekuje, że się interesował oczywiście warto zauważyć także, że brak kobiet reżyserek nominowanych to też z pewnością jest wynik braku wcześniejszych zwycięskich tak lub nominowanych kobiet reżyserek bo, bo przecież szybko skoro nie były nominowane to będzie miało zwycięża, więc jeżeli, więc właśnie mówię to jest taka trochę samospełniająca się przepowiednia czy też taki zaklęty krąg tak, że skoro nie są nominowane nie zwyciężają no to dopiero później nie ma ich być może też nie głosują poziom takimi kryteriami płciowymi, ale pani potrafi wymienić 10 aż serek tak mogę Niemcy pan z Polski chce pan z Francji ale, toteż chyba nie jest teleturniej wydaje się, że ma pan na tyle też wydają się słuchacze jakoś tak nastawionych na ten i bardziej stają się tak to chodzi o jedno zlote, ale tylko zastanawia się to jest czy to jest takie coś co naturalnie przychodzi boją żądam prawda to jest coś na tronie przechodzi interesuje ją wrażeń czeka właśnie ten proces zmarginalizowani tak szukać tak wie pan tak trochę na siłę, żeby teraz właśnie mieć 10 tylko naprawdę szli poszerzy się trochę to pole widzenia okazuje się, że te teksty pierwszy częściach mówiliśmy o tych mniejszych firm, które opowiadają za mniejsze budżety mogą chodzić tak naprawdę dotykających takich tematów dziś uczuciowych uniwersalnych same rejestry co Irlandczyk za większe pieniądze czy inne inne też film że, że to jest tylko to jest tak naprawdę kwestia tego na ile można rozszerzyć to spojrzenie i teraz ta praca powinno się dokonywać już na poziomie pracy i Akademii tych zasad wybierania tego, kto wybiera i to co pan z tą naprawczą oczywiście tutaj może ta rozmowa potoczyła się w takim kierunku tutaj pan jakoś tak to nazwał zróbmy całkowite takie parytety itd. tak dalej no czemu czemu odbierać można tutaj Quentina Tarantino, którego co ciekawe no to jest wydają się ciekawa zmiana i tutaj jakoś tak uciekliśmy w ogóle takiego twardego mówienia to tutaj zwycięstwo bardzo ciekawie to to pan ustawił ale gdyby się zastanowić, jakie firmy nie wygrały to m.in. przegrał film pewnego razu w Ameryce, który tak naprawdę opowieścią w pewnym sensie takim marzeniu hollywoodzkimi odkupieniu pewnej winy i chodził w ogóle na tę wizję nie postawiło, a jest przecież bardzo kusząca tak to jest w ramach tych konfabulacji Tarantino ich tak zdradzając troszkę, ale też nie zdradzając, bo może właśnie ktoś po tej naszej rozmowie zdecyduje się obejrzeć któryś z tych przywoływanych filmów było ich mało, ale może zainteresuje się tymi nominacjami Oscar owymi, gdyż mamy ten moment historyczny, kiedy chodził traci swoją niewinność w ogóle ten ten stan traci swoją niewinność przez wiadomą historię szarą tej i teraz jak Tarantino stara się dokonać odkupienia tej sytuacji i teraz można było się zakochać, jakby historii mówionej komisji właśnie pewnego razu w Ameryce i to, że nie zostało to poczynione nie poszło właśnie taki ani przeszłość za sprawą widowiska 1917, który byłby takim bezpiecznym wyborem, jeżeli chodzi na główny jako jako główny film ani właśnie na pewnego razu w Ameryce to to to jest ciekawe i to tak naprawdę wydaje się, że jak ktoś spojrzy z perspektywy iluś tam jeszcze dekad od momentu tej rozmowy na te wybory to być może też, że musi ciekawa tak naprawdę opowieść o pewnych przemianach społecznych, że te Oscary tak jednostkowo tak pan zapytał czy to będzie duża zmiana akurat teraz wygrała no wydaje się, że liczyli na to, chociaż dla samego może reżysera Boga duchowo to będzie jakiś taki przesunięcie dla nich jeszcze większe w karierze, chociaż miał projekty międzynarodowe mam nadzieję, że para chętnie zostanie przemieniony w seriach i to seria, który będzie wszystko po angielsku oczywiście uniwersalność historii na tym polega, ale niestety do tego, by nie chciała niestety dla pani, że wiadomości w tej sprawie bardzo bardzo pani dziękuję wie tak, że ten cel będzie bardzo pani dziękuję państwu moim gościem był film znawczyni pani Diana Dąbrowska informacje Radia TOK FM już za kilka minut w pewien TOK FM po południowe mu TOK FM o godzinie 11 już kilka minut po informacjach wracamy do programu off czare Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!