REKLAMA

Czego nie widać w Parasite? Ekspert od Korei o zdobywcy Oscarów

Połączenie
Data emisji:
2020-02-11 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studia Oskar Pietrewicz z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych dzień dobry dzień dobry jak ktoś ma na imię Oskar zajmuje się Koreę południową siłą rzeczy należy zaprosić do rozmowy o filmie, który otrzymuje Oscara i to całą masę Oskar właśnie 5 Oscarów 44 zarządu włącznie z tym najważniejszym, czyli dla najlepszego filmu to się nieczęsto zdarza to jest podkreślał jako ewenement drzew, które nie Rozwiń » został wyprodukowany w stanach, które również kandyduje z kategorii tzw. kino międzynarodowe firmy międzynarodowe zostaje filmem roku para sald pasożyt co to jest zapaść może zacznijmy od tego widziałaś film 3×, więc takiej krótkiej od autorskich komentarzy poprosi NATO świadczy o tym, przez na poziomie osobistym powinni się po prostu bardzo podobał, ale wydaje mi się, że to jest ten film jest dlatego tak dobry został tak docenione, ponieważ jest koreański uniwersalne to co w wielu wywiadach reżyser pończochą mówił, że im bardziej opisuje to co jest mu bliskie, tym bardziej widzi, że jest staje się to uniwersalne, więc stara się zabierać za te tematy które, których doświadcza na co dzień i wydaje mi się, że to jest nie tyle firm, które jest o taki 1 do 1 pan mi zawsze na uwadze to brytyjski fabularny to nie jest dokument, więc nie jest 11 o bieżącej sytuacji w Korei Południowej jest pewnych symptomach niebezpiecznych w życiu społeczno-gospodarczym tego kraju jest to obraz wystąpi inny jest to obraz, który jest to od strony filmowej pokazane bardzo atrakcyjnie jest to film rozrywkowy nie mam co do tego wątpliwości też dlatego też z takim uznaniem spotyka w różnych kręgach kulturowych, ale jest też firmę, która po, który wydaje mi się, po którego obejrzeniu czujemy się nie do końca komfortowo to jest dajmy się to co udało się reżyserowi południowokoreańskim pokazać to znaczy to, żeby pokazać nam przytłaczający ciężar rzeczywistości jako mówi w wywiadach to znaczy on chce, żebyśmy poczuli się tak samo zaniepokojeni tą sytuacją jak on i oni zaniepokojony sytuacją w swoim kraju on jako osoba, której beneficjentem ostatnich kilkudziesięciu lat pozytywnych zmian w Korei Południowej natomiast, mówi że nie nie kwestionuje tego, że on jest raczej z tych, którym zdecydowanie się zawsze powodziło natomiast już jego syn dwudziestoparoletni już inaczej widzi rzeczywistość południowokoreańską, gdzie już pewne szanse może już świat nie stoi tak otworem jak przed właśnie pończochą czy jeszcze nad starszymi, ale zmienia się ta rzeczywistość bardzo dynamicznie nie tyle jako, jako że coś złego się co bardziej wyczerpały się wyczerpały się, jakby ten silnik ta siła napędowa tego modelu gospodarczego powoli wyczerpuje i co ważniejsze z każdym z każdym kolejnym rokiem ujawniały się bolączki tego tego co dało sukces Koreańczykom z południa to znaczy chociażby gigantyczna konkurencja na rynku pracy tempo życia ogromne szaleństw szalona rywalizacja, która się okazuje, że już młodym ludziom wcale się nie podoba nie chcą żyć w takim tempie jak ich rodzice co więcej się okazuje, że dynamicznie zmieniające się gospodarka już nie potrzebuje ludzi tak wykształconych jak dotychczas co z tego, że Koreańczycy z południa są ludźmi bardzo dobrze wykształconymi formalnie skoro nie znajdują zatrudnienia nowych gałęziach przemysłu, a żeby ten kraj się utrzymał w czołówce najbardziej rozwiniętych technologicznie państw to potrzebuje też nowych modeli zasłoną niekoniecznie społeczeństwo się to wkomponowuje narastają problemy od lat, bo to co widzimy to nie jest tu i teraz to można byłoby 10 lat temu prawdopodobnie nakręcić taki film w Korei Południowej, chociaż oczywiście teraz pewne rzeczy jeszcze bardziej są widoczne chociażby to, że mamy mamy obraz tych biednych biedniejszych, którzy trudno nazwać żebrakami trudno ich nazwać ludźmi, którzy są w jakiś totalnych nizin społecznych, bo przecież oni doskonale odnajdują się w warunkach mediach społecznościowych doskonale można powiedzieć wiedzą na czym jest konstruowany ten świat natomiast przychodzi co do czego to składają pół pudełka po po pizzy, żeby związać koniec końcem i sposobem na odnalezienie się dla nich w tej rzeczywistości, żeby wyrwać z tego statusu z tego mieszkania w suterenie, w której ta mieszkająca swoją drogą nie jest wcale takie oderwane od rzeczywistości tak też mieszka w Seulu w Seulu, który z ogromnym miastem całą i obrzeża Seulu no tak mocno mocno zdefiniowane szeroko rozumiany obrzeża to jest ponad połowa ludności kraju około 25 000 000 mieszka w Seulu aglomeracji obrzeżach, więc jest to moloch w związku z tym różne zjawiska patologiczne dotyczące np. sytuacji na rynku mieszkaniowym jak najbardziej tam istnieją i wydaje się, że ci właśnie ten przykład rodziny Kimów, którzy się starają wyrwać z tego złego standardu i tak dobrać do skóry tym bogatym to jest jakaś taka gorzka refleksja o tym, że jeśli chcesz poprawić swoją sytuację w Korei Południowej co musi stosować bardzo nieprzyzwoite standardy standardy ludzi bogatych standardy, gdzie wiedząc wie, że ludzie bogaci tak naprawdę funkcjonują w warunkach skrajnego kolesiostwa nepotyzmu i no to była twoja obserwacja, kiedy tam byłaś, kiedy tam mieszkały, kiedy mieszkałem tyle co mogę mówić o pobytach tak nie ani mieszkań, więc myślę, że ten film w znacznym stopniu odzwierciedla niepokój nie tyle taką sytuację faktyczną musi też, ale tak ludzie mogą myśleć tak zdecydowanie, że to jest taki może być trendu to jest stan ducha przede wszystkim ludzi do 3005. roku życia tutaj badania opinii publicznej Korei Południowej wskazują, że w zależności od zadanego pytania nawet 34 ankietowanych powiezie nie chcę żyć w tym kraju najchętniej, by wyjechała w kraju, który przecież jest sukces jest nie przykładam sukcesu tak i więc to jest bardzo delikatna sprawa jeśli chodzi o to by nie nie wrzucać od razu jako kraju, w którym się fatalnie, że nie można żyć na naprawdę wysokim poziomie ogólnie tak w skali globu, ale jednak najgorsze jest to, że będzie się spółek z perspektywy tych biedniejszych w niższych warstwach jest to, że tak dużo gorzej będą żyli jeszcze najwyżej tak to jest to jest właśnie teraz Krajny, które jest ukazana w filmie taki sposób moim zdaniem bardzo taka czytelna metafora tych praw mieszkających na wzgórzu bogaczy w luksusowej willi no i tych właśnie pasożyty te pasożyty mieszkające w suterenie, którą ostatecznie tam zalewa powódź i tak naprawdę tracą swój cały dobytek wydaje się, że to jest po prostu taki obraz metaforyczny, ale co też świadczy jak sukces wynika z tego, że to nie jest tylko obraz południowokoreański, ale właśnie też uniwersalne, że udało się uchwycić bolączki kapitalizmu, bo punkt, choć mówi, że oczywiście myślałem o Korei zrobiłem ten film Koreańczyka o tej rzeczywistości, ale reakcje pokazują, że żyjemy w 1 państwie globalnym kapitalizmie, gdzie różne różne są różne są wymiary tych tych różnych patologii, które powstają w taki w takiej rzeczywistości społecznej, ale jednak jednak problemy są wspólne i wydaje mi się, że tutaj przykład południowokoreański filmie pokazane w sposób bardzo radykalny natomiast, gdybyśmy spojrzeli już po mocna brzydko, więc na cyferki to się okaże, że dużo gorsza pod względem wskaźnika Giniego tak jest sytuacja w innych państwach regionu w Japonii np. w Chinach Stanach Zjednoczonych, którzy wychodzą z prawdą poza krąg azjatycki, że to nie jest tak elitarne społeczeństwo się z tym podziałem na właśnie na elity i społeczeństwo totalnie oderwane jak wiele innych w regionie, ale i tak jednak pojawiło się wiele zjawisk związanych właśnie przed wszystkim oderwanie elit to jest bardzo dobrze wy o przemianę filmie jeśli wierzyć tym danym którymi dysponujemy którymi dysponuje Korea, którym siedzieli no to można powiedzieć, że to jest jedno z bardziej rozwarstwienie społeczeństwa 45% dochodu przypada 10% najlepiej zarabiających, więc to jest ową z wyższych wskaźników w regionie tak to prawda natomiast jeśli spojrzeć, że 20% najzamożniejszych zarabia 5× więcej niż 20% najbiedniejszych dla porównania w stanach Zjednoczonych to będzie prawie 10 i dziesięciokrotna różnica to zależy jak spojrzeń, bo obraz filmowy pokazuje nam taką skrajności takie skrajności oczywiście, że się pojawiają natomiast też trzeba zwrócić uwagę, że to jest właśnie ten obraz pewnej frustracji i niepokoju tych młodych, którzy tak naprawdę widzę, że coś się wyczerpało co więcej sytuacja demograficzna tego kraju będzie wskazywać na to, że prawdopodobnie będzie trzeba ponosić większe wydatki na kwestie socjalne w związku ze starzejącym się społeczeństwem i co firmie akurat nie jest pokazane jest naprawdę istotnym problemem społecznym w Korei Południowej, że jeśli już to sytuacja takiego totalnego wykluczenia materialnego i biedy dotyczy przede wszystkim osób po sześćdziesiątym piątym roku życia to osoby starsze nie potrafią się odnaleźć tej rzeczywistości z młodszymi z młodszymi taka sytuacja nie występuje też około 10% tych młodszych, którzy są to zdecydowanie gorszej sytuacji materialnej, więc atencji traktuje jako sygnał ostrzegawczy alarm i jest to jak rozmawiałem z znajomymi i Koreańczykami z południa to oni nie czują, że ten film jest krzywdzący wobec sytuacji i co więcej widzimy po reakcji władz południowokoreańskich też kwestia kultury politycznej tego, że wczoraj rozpoczęły obrady rządu na to były owacje na stojąco podziękowano, a przecież ten film też uderza we władzy, że władze tak naprawdę od lat nie ten rząd tylko, ale poprzednie ufundowały model społeczny gospodarczy, w którym dochodzi do no takich rozwarstwienie no ten model jest w zasadzie poziom dysfunkcyjne już od dłuższego czasu ta dysfunkcja też staje się tematem globalnej debaty prawdą pamiętamy 8 co się działo za czasów pani poprzednia pani prezydent prawa jak jak właściciel spektakularny był upadek, jakiego stopnia to wszystko mieszały się gigantyczne korporacje koreańskie, czyli trzeba leczyć te źródła sukcesu ten napęd gospodarczy m.in. ogromne trzeba ważne no sfinansował film para Said daje to jest ogromny sukces też polityki kulturalnej tego kraju to znaczy, że na kulturze się nie oszczędza w Korei Południowej traktowane jako towar eksportowy jako coś tak samo ważnego jak przemysł nowych technologii tak dalej, więc faktycznie tylko, że to jest taka rzeczywistość smutna tu jeśli ktoś nie oglądał nie będę tolerował, ale to jest rzeczywistość smutna to znaczy pogląd, choć nie daje odpowiedzi on nie moralizuje moim zdaniem on pokazuje, że po pierwsze jest moim zajmą osi dlatego firmy świadczy to, że trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, kto jest tytułowym pasożytem można wręcz zadać pytanie, kto nie jest pasożytem w takim systemie, bo każdy pasożytów na swój sposób i że sytuacja chyba jest nie do rozwiązania to jest to jest najgorsze w tej rzeczywistości, że bije na alarm, że jeśli nie zrobimy z tym nic nic niczego no to to się skończyć źle skończy się chaosem samosądem czymś takim, a to co się zdarza pozytywnego tutaj być może w filmie tego nie ma czy właśnie chociażby odsunięcie władzy w ramach im przez procedurę impeachmentu, ale tak przecież pod wpływem gigantycznych protestów społecznych pod adresem skorumpowanej pani prezydent pragnie no to to był taki przykład, że jednak jesteśmy jacyś sprawczy, ale po paru latach od tego wydarzenia 2017 roku czy coś się gruntownie zmieniło w Korei Południowej nie nadal mamy skandale dotyczące zaangażowaniem korporacji zaangażowaniem skorumpowanych polityków na najwyższych stanowiskach państwowych takie rzeczy się zdarzają jest to problem systemowy to nie jest związane tylko 1 konkretnym rządem i raz na jakiś czas Koreańczycy postarają się tak pokazać sobie przede wszystkim, że jesteśmy zdolni do jakiegoś zrywu do wykrzyczenia sztuce sztuka jesteś taką przestrzenią, gdzie można coś powiedzieć, ale z drugiej można powiedzieć tak no owszem nie jesteśmy w stanie zmienić w tym, że w tym z tym, że wszyscy na wszystkich pasożytują, ale możemy to inaczej zobaczyć inaczej opowiedzieć w pewnym sensie ten film z taką próbą tak i on się też co ważne się wpisuje w dyskurs szerszy to znaczy mieliśmy przecież zdaje się rok wcześniej też uhonorowany na festiwalach międzynarodowych firm złodziejaszki japoński, który też podkreśla mówił o o rzeczywistości wykluczony, gdzie właściwie usprawiedliwiał pewne zachowania patologiczne właśnie tytułowe złodziejaszki, żeby przetrwać no muszą się taki system taki system taki system NATO wymusza, którzy zatrzymają wrócimy po informacjach z 1336 łączenie 1343 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studia Oskar Pietrewicz z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych rozmawiamy o filmie para Said, a właściwie rozmawiamy o całym wydarzeniu, jakim jest takim są 4 Oscary dla tego filmu powiedzieć wcześniej o tym, czym jest to powieść Eco może być odczytywana jak może się do rzeczywistości społecznej Korei społecznej politycznej teraz może powiedzmy o tym, czym staje się ten spektakl wynikający ze spektaklu filmowego czy przyznanie tych 4 Oscarów ten wielki sukces na arenie międzynarodowej to jest zawsze czytane jako sukces kraju też zawsze czytamy przez pryzmat miejsca pochodzenia twórców tak samo jak Nobel dla Olgi Tokarczuk był w Polsce no wiadomo, jakiego rodzaju festiwalem popularności, ale też takie dumy narodowej z różnymi niektórych, którzy się wstydzili nie chcieli w ogóle o tym, mówić to co się wydarzyło w Korei może warto sobie zobaczyć tak trochę nas odbitych w nich przede wszystkim wydaje mi się, że to nie jest sukces pierwsze to nie jest sukces jednostkowy to się nie wydarzyło w przypadku to jest konsekwencja przemyślanej polityki kulturalnej niejednego rządu tylko kolejnych rządów od końca lat dziewięćdziesiątych połowy lat dziewięćdziesiątych to jest konsekwencja zmian społeczną gospodarczą politycznych przełomu lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych to znaczy, że zaczęli tworzyć ludzie, którzy mają raczej lewicowe liberalne spojrzenie na rzeczywistość i otwarcie się na bardzo różne głosy to znaczy potraktowanie przez mecenat państwowy prywatny, bo taki mamy do czynienia w Korei Południowej, gdzie państwo wyznacza kierunki i ramy dofinansowywania filmów zachęcania podmiotów prywatnych zainteresuje się zainwestuj cie my to ten kontekst pozwolił na to, że od początku 2001. wieku mamy coraz głośniejsze produkcję południowokoreańskie, które na początku trafiały na festiwale artystyczne i spotykały się zainteresowaniem na całym świecie, ale raczej kinomanów, ale to jest element szerszego zjawiska koreańskiej fali, bo tu mamy film ambitny ciekawy podejmujących kwestie społeczne, ale przecież też koreańska fala wojska pod to jest coś co no i często trudno zaakceptować z naszego punktu widzenia, jaką to za sobą wartość niesie mamy też tej Drama, czyli seriale południowokoreańskie, które są znane na całym świecie docierają globalnie mamy mama co najmniej 2 dekady prawda takiej popularności pamiętam, że tak panie pierwszym filmem, który wszedł w Polsce do dystrybucji pamiętam jak szeroki, ale na pewno był to musimy koreański to było wydarzenie wtedy to był pan zemsta pan za 2002 roku tak jest pan zemsta Oldboy pani zemsta tak to trylogia zemsty patrzono Łuka to zrobiło to wywarło wrażenie, bo to było jakieś inne to to zaintrygowało i formą treścią i inaczej uformowane bardzo dynamiczny tak jak na tamte czasy rewolucyjny no tak zdecydowanie i tak więc Koreańczycy w tym w tej przestrzeni popkulturowej na świecie już dali się zaobserwować to myślę, że znawcy kina już od właśnie co najmniej 2 dekad mogę powiedzieć, że jeśli coś się Koreą południową koreańskiego pojawia na festiwalu no to będzie to będzie prezentowało wysoką jakość artystyczną natomiast jest jeszcze właśnie jak dotrzeć do matecznika popkultury, jakim były stany Zjednoczone to był cel, który Koreańczycy postawili sobie właśnie już nawet pod koniec lat dziewięćdziesiątych, bo takim firmom, które pokazał całemu przemysłowi filmowemu w Korei Południowej warto inwestować duże pieniądze Drogba stery firmy, które będą bardzo głośne to był film służyli w dziewięćdziesiątych dziewiątego roku, które no, do którego po ponad 10 000 000 widzów w Korei Południowej tam nieporównywalnie więcej niż na hity globalna właśnie chociażby hity, choć łódzkie i tak naprawdę od tego momentu mamy duże zainteresowanie biznesu, bo to mówimy właśnie trzeba Lach korporacji tym, że warto zainwestować w kulturę filmy, bo to się zwróci to będzie budowało nasz wizerunek na świecie jako tych, którzy popierają bardzo różne prądy w kinie, że będzie kino i wojsk i wojnie koreańskiej i będzie o pojednaniu między koreańskim to zawsze jest taki jest sprzęgnięte bardzo z dynamiką społeczną polityczną to to jest oczywiście też masa jest kino typowo rozrywkowego ale, ale jesteś dużo takiego społecznie zaangażowanego i że to wychodziło przez festiwale było doceniane przez filmoznawców na na całym świecie to już było tak powiem, że stamtąd będzie płynęło coś interesującego, ale coś było jeszcze najważniejsze atrakcyjnego i ta atrakcyjność wychowała się w warunkach najpierw sprawdzenia tego rynku azjatyckim odnośnie początku 2001. wieku do 2010 roku to jest okres inwazji popkulturowej południowokoreańskiej na region Azji wschodniej zresztą termin koreańskiej fali dla roku dziewięćdziesiątym dziewięćdziesiątym dziewiątym ukuli Chińczycy w obawie przed tym, że to właśnie fala, która zaleje z kolei ta fala koreańska to była reakcja na falę japońską z lat dziewięćdziesiątych i na Amerykanina rację no kilkudziesięcioletnie przestrzeni południowokoreańskim Koreańczycy z południa uznali że, korzystając z fali globalizacji tego, że nie robimy tylko na swój rynek, ale może sprzedamy to na zewnątrz np. w roku po wydarzeniach kryzysu finansowego, który w dziewięćdziesiątym siódmym roku, który bardzo uderzył w gospodarkę południowokoreańską co zrobiły władze uznały, że musimy wykorzystać ten moment na jakiś dodatkowy impuls rozwojowy jak ma się kojarzyć Korea, bo wtedy się kojarzył jako skorumpowana, że trzeba, ale upadały, bo właśnie się jak kryzys ujawnił wiele patologii zarządzania gospodarczego tego kraju, ale co władze zrobiły na postawienie na wówczas to było przełomowe rozwiązania w całym kraju bardzo szybki internet kanały komunikacji wykorzystanie mediów społecznościowych rodzących się do promowania swojej popkultury dzięki temu oni doskonale opanowali narzędzia, które teraz są powszechne, ale wykorzystali to dla wypromowania swojej nowoczesnej tożsamości dorwała się na otwartości, ale też moje pytanie, bo zaczęli zastanawiać nad tym, słuchając czy, kiedy Korea przestała się kojarzyć z tandetą, kiedy świat elektronika Kryńska przyznała się kojarzy z dziadostwem to cel to rasa wasze niesamowite wydaje się, że tu też element tak i co najważniejsze uznanie, że potrzeba mieć dobrą markę w świecie, żeby coś sprzedać, bo jeśli będziemy tylko sprzedawać jako po prostu harder sprzęt tak fizyczne to za mało trzeba dobrze opakować to musi się Korea ma się kojarzyć z czymś nowoczesnym czymś modnym i to ciągle funkcjonuje, zwłaszcza w Azji wschodniej jeśli się Azjaci z różnych to np. ogromna rzesza fanów popu, ale nie tylko popkultury południowokoreańskiej Wietnamie, dlaczego dlatego, że od lat dziewięćdziesiątych oni tam zakładać swoje biura kulturalnej promowali to znaczy, że dyplomacja publiczna też promuje promuje no coś co wydaje się często, jakby tylko zarezerwowane dla dla sektora prywatnego, ale to nie jest tak, że kara trochę próbował powtórzyć ścieżkę Japonii zdecydowanie tak po moim zdaniem jest np. hybrydą zdecydowaniem muzyki i japońskiej amerykańskiej, ale dodanie czegoś tak szokującego, że nawet dla Japończyków jest za szokujące dodanie czegoś swojego co będzie odwróceniem spojrzenia na społeczeństwo Korea azjatycki po na sterydach tak zdecydowanie nad są mocne sterydy bardzo trzeba też mocne brać, żeby to, żeby wytrzymać seans takich takich takich doświadczeń estetycznych, ale poważnie mówiąc to było to też zadanie bardzo trudne to znaczy jak zbudować nowoczesną tożsamość narodową z poszanowaniem tradycji, ale też, żeby to było atrakcyjne, bo Koreańczycy zawsze pod wrażeniem Amerykanów Amerykanie to są niezależnie od tego, że może tam na wieki Dakocie mieszkać tak nie mieć kontaktu ze światem przez całe swoje życie, ale się mówi Amerykanie nowocześnie jaki, o co chodzi o tak Koreańczycy przecież są można powiedzieć dużo bardziej nowocześniejsze chodzi np. zasięg prawda mediów społecznościowych zinformatyzowana tego kraju niż stany Zjednoczone no ale jednak Koreańczyka tak tak myślano, a zwłaszcza, że Korea tradycyjnie była kojarzona jako państwo zamknięte zresztą było zamknięte przez wieki tak naprawdę było bardzo niechętne kontakt temu, żeby kontaktować się ze światem, a to co proponuje nam przez kino i przez muzykę przez całą koreańską, ale Korea Południowa jest to, że kojarzymy się z otwartością na nic nie zamykamy co więcej my będziemy forsować w ogóle taką wizję świata takiego bardzo +1 i sukces para Said to jest właśnie no jak zwiększenie tego zwiększenie tych zabiegów już po ponad dwudziestoletnich, że trzeba się przebić do globalnego odbiorcy, który nie jest zapatrzony na jaki zaściankowe wycinek rzeczywistości on chce bardzo różnych bardzo różnych żywiołów popkulturowych poznać i wydaje się, że to pociąg, choć w swoim filmie pokazał, że stworzył miks kina gatunkowego ileż przecież tam jest gatunków filmowych w tym filmie połączył to w sposób no tak oryginalne trudno czasem nam w ogóle pomyśleć, że można łączyć tak, ale to jest właśnie też szczególna cecha popkultury kult kultury nowoczesnej kolei, ale nowej MIC Zachodu ze Wschodu właśnie, ale teraz, bo to jest ciekawe pytanie do łóżka to co robił Quentin Tarantino, który zresztą się zachwyca bardzo tę firmę to mam to było wykorzystanie amerykańskich narracji filmowych w part Six bardzo precyzyjny dla wielu ludzi, którzy wtedy oglądali w takim tonie było czytelne myśmy nie mieli dostępu wielu z tych tytułów natomiast czy to widać co to jest można powiedzieć, że to jest podobny rodzaj kina na gruncie koreańskim to znaczy czerpanie z tej tradycji międzynarodowej bardzo mocno firm ukraińskich zdecydowanie tak wydaje mi się, że żonglowanie tak i to jest to jest taka mozaika, która jest bardzo atrakcyjna dla Koreańczyków z południa, bo oni tam wiele wychwytują wątków kulturowych typowych dla nich i ich kultury starszej i najnowszej, ale też jest jak najbardziej na no właśnie na poziomie metafory operowanie tak czytelne, że nie ma problemu z tym ani Amerykanin ani Polak ani Japończyk Rosjanin ktokolwiek, tak więc to jest ogromna siła, żeby przeciągnąć Roux różne znaczy czerpać z różnych kultur, ale ostatecznie, żeby to było koreańskie to jest właśnie bardzo ciekawe, że nie możemy moim zdaniem nazwać popkultury południowokoreańskiej jako wyłącznie hybrydy to jest jednak postawienie kropki nad i bardzo wyraźnej koreański dziękuję bardzo Oskar Pietrewicz z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych był ze mną studium trzynasta 55 za chwilę informacje o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA