REKLAMA

Zabójstwa honorowe. Gdy rodzina decyduje, że musisz umrzeć

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2020-02-12 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
25:39 min.
Udostępnij:

Zabójstwa w obronie honoru nie mają nic wspólnego z islamem. Skoro tak, dlaczego zabicie członka rodziny z powodu niemoralnego prowadzenia się spotyka się wśród religijnych muzułmanów z akceptacją i jaki czyn może być wystarczająco niemoralny, by w oczach bliskich zasłużyć na śmierć? Paula Szewczyk rozmawia z prof. Katarzyną Górak-Sosnowską, kierowniczką Zakładu Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej SGH w Warszawie. Więcej odcinków na https://wyborcza.pl/podcast

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej rozmawiamy o zabójstwach honorowych co to znaczy, że rodzina decyduje się zabić broni honoru, gdzie najczęściej dochodzi do tego typu zbrodni i czy Koran ma z nimi cokolwiek wspólnego z tym jest z nami Katarzyna Górak-Sosnowska kierowniczka zakładu bliskiego Wschodu i Azji środkowej SGH w Warszawie dzień dobry ja nazwę przypomniał Szewczyk jestem dziennikarką wysokich obcasów i zapraszam do wysłuchania podcastu GazetyWyborczej ósma 10 Rozwiń » podcast gazety wyborczej pani profesor będziemy rozmawiać dziś głównie o muzułmanach, bo to wśród wyznawców islamu najczęściej dochodzi do zabójstw w obronie honoru prawda czy fałsz, a w dużej mierze tak co nie zmienia faktu, że nie jest to tylko wyłącznie coś co jest przypisane do islamu jako takiego też nie jest to coś co wywodzi się stricte ze źródeł prawa muzułmańskiego z Koranu czy hadisów więc, o ile jest to rzeczywiście problem problem istotny problem, z którym trudno tak naprawdę sobie wyobrazić co zrobić, ponieważ zakładałoby zmianę mentalności zmiana sposobu postrzegania rzeczywistości przez osoby, które dopuszczają się tych zabójstw honorowych to też jednak należy pamiętać o tym, że nie wkładać tego tylko i wyłącznie do muzułmanów i w związku z tym zrobić takiego 1 wielkiego worka pozna już muzułmanin muzułmaninowi nierówne i będziemy mieć pewnie, tym bardziej do czynienia z np. w na bliskim Wschodzie w niektórych państwach w mniejszym stopniu chociażby w Azji południowo-wschodniej np. w największym państwie muzułmańskim Indonezji niekoniecznie tam rolę kobiety mężczyzny są nieco inaczej konstruowane, a skoro mówimy o zabójstwach honorowych to czy jako 1 definicja wspólna dla tego typu przestępcy, dlaczego w zasadzie kobiety muszą ginąć z rąk bliskich sobie osób definicja pewnie w dużej mierze będzie zależała od tego co sprawca w oczy w jaki sposób sprawca do tego podszedł, czyli mamy w centrum honor i w zależności od tego jak ten honor jest definiowany to mamy potem czasami dochodzi wówczas rzeczywiście do tego dochodzi do zabójstwa zabójstwa mogą być zresztą bardzo różne, bo to nie tylko jest takie zabójstwo, że przychodzi ktoś zabija kobietę, ale np. można wykorzystać osoby nieletnie, które potem będzie miała mniejszy wymiar kary albo można doprowadzić taką kobietę do tego, żeby ona przez przypadek gdzieś zginęła np. samochód spadł do rowu albo, żeby ona pod presją psychiczną dokonała samobójstwa z tego powodu już widzimy jak bardzo trudno mówić o skali tego procederu powiada się wszędzie, że to jest 5000 kobiet ginie z roku na rok, ale tak naprawdę wiemy, że jest ich znacznie więcej, bo no nikt się tym nie będzie chwalił nikt nie będzie tego wysuwał na światło dzienne poznał już niestety jest tak, że jeżeli są to społeczeństwo w dużej mierze kolekcji historycznych to znaczy nie jest to także ja sobie sama coś robić powiedzmy, że to już jest moja prywatna sprawa czy za wstydziłam, jeżeli zaś wstydziłam to ja siebie samą niekoniecznie moją rodzinę, jeżeli mamy do czynienia z kolektywu w styczniu podejściem do świata to wtedy to co Robbie rzutuje na moją rodzinę i tutaj pojawia się ten problem, że z 1 strony te kobiety są ofiarami potem tych zabójstw przemocy jako takiej z drugiej strony można powiedzieć, że one są nosicielami tego honoru, czyli one skupiają w sobie właśnie to co jest najważniejsze dla danej rodziny to jest myślę, że coś, czego trudno nam sobie z tego zdawać sprawę czy rozumieć na poziomie zupełnie nieporównywalnie mniejszym moja znajoma w walkę północ Danka jako wyjeżdża do swojej rodziny do szczotek do Manu, żeby palić papierosy co nagminnie robi tutaj mieszkając w Polsce paczkę papierosów kupuje 2 dzielnice dalej idzie palić dziś pokątnie wychodzi, żeby właśnie sąsiad nie zobaczył sąsiadka ktokolwiek inny i to nie, dlatego że nasze, bo sama siebie konsekwencji tylko wiadomo kobieta nie wypada, żeby paliła papierosy, a w tym domu, gdzie ona mieszka są kuzynki młodsze do wydania Zamość nieco przyjeżdża starsza kuzynka z Europy zachowuje się no nie obyczaj nie, paląc papierosy i rzuca znowu cień podejrzeń na to, że być może kuzynki będą miały mniejsze szanse na znalezienie dobrych partnerów i dla nas to wydaje no bezsensowne zupełnie natomiast ona też będą tutaj wychowana wbrew sobie akceptuje to powie, że właśnie patrzymy na społeczność zbiorowo nie indywidualnie tak jak u nas mówiła pani profesor trochę tych sposobach o tym jak wyglądać może takie zabójstwo w obronie honoru, o czym będę chciała jeszcze za moment porozmawiać, ale właśnie z naszego punktu widzenia, bo trochę z tego co pani powiedział wynika, że kultura odpowiada za to, że dochodzi do tego typu morderstw i zastanawia mnie z naszego punktu widzenia zabójstwo bliskiej osoby czegoś takiego nie może wytłumaczyć kultura z naszego punktu widzenia tutaj w Europie wydaje się to nieludzkie, bo przecież dom powinien być miejscem, w którym kobieta ma czuć najbezpieczniej tak tylko z naszego punktu widzenia dochodzi do przemocy też wobec kobiet zupełnie innych przyczyn i nie wiem na ile są to przyczyny indywidualne mąż się nie dogadał przepraszam bardzo, że tak powiem kolokwialnie na ile sytuacja inne ana ile może też wynikające no z czegoś co jest nie powiem, że specyficzne dla społeczeństwa polskiego pozostanę liczyła na, ale no też mamy do czynienia z przemocą w tym to najbardziej drastyczną w rodzinach przy to nie jest także my jesteśmy makiem miodem płynące państwo, w którym kobieta może, jeżeli już coś się stanie to pójdzie na policję zostanie wysłuchana wszystko będzie dobrze się działo absolutnie nie może jest to nieporównywalne w tym zakresie, że na stosie nie nazywa honorowano, ale też kobiety nie mają dobrze pamiętajmy o tym, więc na jakiekolwiek zachowanie myślę, że patrząc warto pamiętać zawsze tych 3 przyczynach, zwłaszcza jeżeli mówimy o obcych kulturach mamy 3 rodzaje wyjaśnień właśnie czynniki osobowe sytuacyjny i kulturowe i tutaj oczywiście w przypadku państw muzułmańskich tych, których występuje w przypadku bliskiego Wschodu ten czynnik kulturowy niewątpliwie gra rolę, bo to są społeczeństwo patriarchalne, bo tam mężczyzna w przestrzeni publicznej rządzi kobieta w domu kobieta jest tym właśnie wyznacznikiem honoru nie trzeba dbać co nam się kojarzy właśnie, że żona jest za zakrywa no tak naprawdę po to, żeby właśnie byle kto jej nie oglądał znowuż zmiana percepcji jako takiej, a i to jest szerszy kontekst, ale w ten cały szerszy kontekst patriarchalny wpisuje się nam jeszcze cała reszta skali przemocy, bo możemy mówić o przemocy domowej też wśród muzułmanów, a jakżeby inaczej możemy mówić o mnie okaleczania kobiet w niektórych państwach muzułmańskich tutaj akurat przede wszystkim Afryki subsaharyjskiej możemy mówić o wydawaniu na siłę za mąż i tych wszystkich innych czynnościach, które są dokonywane w zimie no z naszej perspektywy, ale chyba tylko nie z naszej wypłaconego sposobu rozumienia właśnie dobra kobiety jako takich dochodzimy troszeczkę do takiego zaklętego kręgu, ponieważ to nie jest tak, że to tylko mężczyźni będą stosować przemoc czy nawet doprowadzą do tego, że będą zabijać bliską sobie osobę to też dotyczy tak naprawdę całej rodziny taki sam zaklęty krąg dotyczy innego właśnie tego procederu strasznego obrzezania Kosmatka obrzezany córce zrobi to samo no nie dlatego, żeby córce zrobić krzywdę tylko po prostu inaczej ona wie, że ta córka będzie miała np. problemy ze znalezieniem męża, bo po prostu będzie nieczysta albo będzie jakaś no nie do końca taka jak powinna ludzie będą ją palcami wytykać rozejdzie się po wsi informacja i ona nie tylko nie chce zrobić no i w związku z tym dokonuje też decyduje się na straszną rzecz, więc dlatego odkręcenie tego wszystkiego to jest bardzo poważna sprawa myślę, że wymagające bardzo wielu starań i pewnie nie 1 roku powiedziała pani wcześniej o tym, że czasami takie zabójstwa pozorowane są na samobójstwa kobieta może zostać ukamienowana, ale tych sposobów rzeczywiście jest dużo jak to najczęściej przebiega jak wyglądają takie zabójstwa w dużej mierze zależy to od tego myślę czym przepraszam powiem kolokwialnie dysponuje dana rodzina, jakie ma możliwości z 1 strony na co może liczyć no i też, jakie są uwarunkowania prawne, bo jeżeli kara jest surowa za takie zabójstwo wtedy można się posiłkować kimś, kto będzie miał karę mniejszą, jeżeli kara jest surowa można doprowadzić do samobójstwa albo jakiś śmierci przez przypadek w cudzysłowie, a jeżeli jest duże przyzwolenie społeczne i że siedzi dziś na głębokiej wsi, gdzie nie dociera nawet na państwowy system prawny to wtedy takie rzeczy takich zbrodni można dokonać pewnie w sposób bardziej otwarty po prostu gdzieś idzie 1 z drugimi i pozbawiają kobietę życia, bo mam wrażenie, że bardzo często to są zabójstwa dość brutalnie to znaczy ukamienowanie uduszenie zakopanie żywcem utopienie zadźgany nożem w dużej mierze myślę, że wynika to z tego, że zresztą mówi się zabójstw honorowych w kontekście takich zbrodni popełnionej w efekcie patrzymy teraz perspektywy tych sprawców strasznych tutaj jednak został plemiona honoru rodziny honor rodziny to jest bardzo Centralna wartość, czyli ona naruszyła coś co jest święte proponowała i w takim wypadku nie jest to Niewiem złodziej, który przez przypadek zabił swoją ofiarę albo morderca na zlecenie to jest raczej taki osobnik, który dokonuje coś do czego z jego perspektywy nawet właściwie wcale nie chciał tego robić to ona przecież jest winna on musi zrobić to co robi no i z tego powodu być może też zbrodnie są takie brutalne, bo to nie jest coś co z samego siebie ten 1 drugi mężczyzna brat mąż ojciec chce dokonać po prostu uważa, że został do tego zmuszony postępowaniem właśnie tej kobiety zresztą często przecież na początku, zanim do tego dochodzi tam w tych rodzinach są jakieś dyskusje na ten temat zachowuje się ubiera się nie spotyka się w tamtym no co ty właśnie robisz i potem dopiero dochodzi do tego ostatniego kroku możemy powiedzieć o samym kolanie czy jest jakiś werset czy są tam jakieś zdania, które można, by interpretować jako poparcie czy nawoływanie właśnie do zabójstw honorowych skoro jest w ogóle sama jest także nie ma 1 instytucjonalnego odpowiednika kościoła, który by ustalał oficjalną wykładnię doktryny religijnej, czyli że przy sobie niem odpowiednik naszego papieża i powie drodze muzułmanie Słuchajcie jest taki tak, a oczywiście muzułmanie mogą się burzyć albo nie, ale no jest 1 odpowiednik nie ma zaś izbę w zasadzie nie ma no, więc mamy bardzo dużą rolę interpretacji źródeł prawa muzułmańskiego i o tym, należy pamiętać to znaczy, jeżeli coś będziemy chcieli wyinterpretować z Koranu to jest spora szansa, że to się uda i teraz, zanim dojdziemy ds. związanych z zabójstwem honorowym mamy taki werset wasze kobiety są nowe z panem prawnym przychodźcie, więc na wasze pole jak chcecie nam się to kojarzy strasznie tak to w pole uprawne Polska kraj tradycyjnie rolniczy kojarzy się masa ręcznie, a wyobraźmy sobie teraz pole uprawne na Półwyspie arabskim największy skarb, jaki może być, jeżeli się tego skarbu nie pielęgnuje to szlag trafi pierwszą lepszą suszą inna perspektywa i teraz w zależności od tego co ja będę chciała ugrać albo, jaką opcję będę reprezentować to powiem albo wynika z tego wersy jednoznacznie kobieta ma uprawiać seks z mężem wtedy, kiedy chce i w ogóle nie ma zmiłuj albo interpretuje sobie coś innego, że kobieta jest najcenniejszym darem, jaki mąż może mieć mąż powinien nią dbać na wszystkie możliwe sposoby i dawać wszystko co się żywnie podoba i czego tylko potrzebuje, więc tak jest to jest wszystko bardzo bardzo mocno złożone wcale zależne od tego kto akurat będzie interpretował przepisy prawa muzułmańskiego, a jeżeli chodzi o zabójstwo honorowe to znaczy tutaj jest także w ogóle, jeżeli chodzi np. takie kary najstraszniejsze wymienione wprawie karnym muzułmańskim w Koranie wymienione kary graniczny chodu nasze nazywają nie ma czegoś takiego jak kara za morderstwo zabójstwo, ale nie, dlatego że osoba, która odebrała komuś życie ma do tego prawo tylko dlatego, że to regulowały stosunki plemienne czyli, jeżeli z mojego plemienia komuś ktoś zrobił krzywdę to wtedy moje plemię miało obowiązek w imię mojego honoru czy mojej ci czy moich interesów zrobić taką samą krzywdę komuś tam tego kamienia możemy albo tak w nieskończoność albo w którymś momencie ktoś powie stop Słuchajcie to, jaką chcecie kary okup, jaki chcecie za to, że już ta wendeta nie trwała w nieskończoność, więc takie rzeczy w ogóle tam nie ma zresztą wypowiada się też, że w dużej mierze właśnie z tych stosunków plemiennych wcześniejszych przed muzułmańskich to zabójstwo honorowe się wyłania czy też wynika powstało i zostało NATO w tym mnie skurcz naczyń i sam koniec wycenił, ale dalej mamy inne elementy, które jednak to właśnie poszlakowy na to zabójstwo honorowe jednak mogą wskazywać np. kobieta sama siebie nie powinna wydać Zamość no to, jeżeli ja sama decyduje, kto będzie moim mężem wbrew powiedzmy mojej konserwatywnej rodzinie no to już złamałam zasadę o charakterze religijnym zakazane jest cudzołóstwa cudzołóstwo kara dla niezamożnych osób 100 batów załącznikami są przewoźnicy tak to przynajmniej zapisane no i znowu jako nasze wydała wbrew woli rodziny za męża albo nawet nie wydała się za męża tylko jeszcze gorzej pozamałżeński jakiż był układ albo podejrzenie tego pozamałżeńskich układu to znowu mamy coś co łatwo już potem wykorzystać do tego, żeby taką karę wymierzyć tylko jeszcze z kolejnej strony no znowu, jeżeli popatrzymy na dyskusje toczone wśród duchownych uczonych muzułmańskich znajdą się pewnie tacy, którzy powiedzą tak należy się kara, ale znajdą się też tacy, którzy powiedzą zaraz zaraz kary to tylko prawo wymierzać państwo, a nie, że sobie przyjdzie 1 drugi samoistnie samopas będą to kary wymierzać właściwie na jakiej zasadzie czy oni uważają za lepsze od Boga komu może tak naprawdę karać, jeżeli nie włókno jakiś władze państwowe, a tutaj tego nie ma proszę zobaczyć że, o ile zdarzają się przypadki kamienowania, które są zasądzane na poziomie sądów co prawda związkowych zazwyczaj niekoniecznie regionalnych czy państwowych nie ma przypadków, że państwo za sądziło zabójstwo honorowe i trzeba kobietę zabić to jest po prostu coś co tkwi gdzieś na poziomie mentalności ludzi, dla których ważniejszy jest honor całej rodziny niż 1 konkretna osoba, nawet jeżeli to jest siostra czy córka zastanawia mnie w takim razie, kto decyduje o tym, że siostra czy córka zasłużyła na śmierć wyobrażam sobie sytuację, że ten honor w jaki sposób został sklejony i ojciec mówi zabijamy matka mówi może to nie jest jeszcze powód przez to, że te interpretacje są dowolne tak naprawdę wszystko może być powodem pytanie, kto decyduje czy głowa rodziny czy to jest jakoś kolektywnie przeprowadzamy głosowanie razem z braćmi strojami myślę, że pewnie każdy ten sposób dochodzenia do tego może być inny, bo ile razy jednak słyszymy o tym, że brat z bratem zdecydowali, że siostra się źle zachowała rodzice np. o tym, nic nie widzieli albo rodzice byli przeciwni bracia zadecydowali albo jeszcze jakoś inaczej myślę, że tak naprawdę zależy to w dużej mierze od tego tam też są różni ludzie to nie jest tak, że wszyscy muzułmanie w danej rodzinie będą się taką samą interpretacją podpierać albo w ten sam sposób postrzega świat mamy tak samo jesteśmy różni jedni głosują na jednych tak mają różne poglądy polityczne różne sposoby postrzegania rzeczywistości zamiast tak samo, ale no tutaj może nawet nie tyle chyba jest ważny sposób dojścia do tego, chociaż może potem jest ważne, jeżeli chodzi o karę wymierzaną tym sprawcom, chociaż wiemy dobrze żona jest często niewielka bo, bo działało w efekcie tak się przynajmniej powiada co ma ważny jest ten efekt końcowy, czyli to, że ta kobieta traci życie to jest chyba w tym wszystkim najgorsze czy to zrobiło 2 braci czy 2 braci z matką i z ojcem efekt jest ten sam pytałam o to raczej, dlatego że zastanawiałem się czy honor jest kwestią, która podlega negocjacji to znaczy wedle interpretacji 1 członka rodziny tak wedle drugiego nie wtedy co decyduje czy ta kobieta ma szansę się uchronić jeśli taki wyrok zapadł schronieniem jest trud nos jeszcze kolejnych powodów, ponieważ to, żeby nasze uchroniła go, bo tak powiedzmy, że nawet 2 Sień, ale mężczyzna ma na to nie zgadza 1 może tego drugiego przekonać, ale równie dobrze ten drugi może powiedzieć dobrze następnie zrobić swoje jednak uznał, że to jest taka duża sprawa, że jednak nie da raty tutaj już działają zwykle takie mechanizmy interpersonalne nigdy nie wiemy, kto będzie wygrany natomiast, żeby ta kobieta się dziś chroniła no to pojawia się pytanie, gdzie znowuż, jeżeli mamy społeczeństwo kolektywy w styczniu to instytucje takie państwowe dom samotnej matki albo jakieś takie miejsca schronienia w zasadzie są na mniej występują, bo wszystko dba rodzina to co to ona ucieknie od rodziców do wujka wujek dogada się np. z bratem, który tam na nią oponuje no i co dalej albo w ogóle powinno bardzo przykro mi bardzo nie, bo wtedy ten plemion honorów jest pod moim dachem to ja podziękuję, czyli nie ma gdzie kobieta wtedy uciec, ale nie jest to tylko kwestia znowu państw muzułmańskich, ale również tego co się dzieje w świecie zachodnim jednak mamy do czynienia z zabójstwami honorowymi w państwach zachodnich ten powstał ciekawy ciekawy i przerażający film dokumentalny o takiej dziewczynie właśnie 12 nazywała kurnika z pochodzenia zabita przez swoich męskich członków swojej rodziny kilkakrotnie szła na policję te są zeznania są rozmowy spisanej też nawet nagrane jako właśnie próbowała znaleźć pomoc mówiła tam boję się o swoje życie dziwnie się zachowują grozi mu niebezpieczeństwo no niestety tutaj nawet władze nasze zachodnie no okazały się nieudane w tym zakresie po prostu ta dziewczyna straciła życie, więc myślę, że to jest gdzieś problem no i zdecydowanie bardziej szeroki nie tylko dotyczące państw muzułmańskich no i zasadnicze pytanie brzmi, gdzie taka kobieta może może uciec, ponieważ też znowuż warto pamiętać, że to nie jest takie jak nasieniem pojedziemy do innego miasta założymy własny biznes co tam Kol wiek tylko znowu ona ma swoją pozycję w dużej mierze dzięki temu, że jest w rodzinie, która ma taką taką pozycję to jest znowu znacznie trudniejszy układ niż dla nas wyjedź rzuć to wszystko jest za granicę i odetnie się już z książki honor, która ukazała się właśnie w Polsce napisanej przez dziennikarkę norweską Leny wolt wynika, że np. w Jordanii sposobem na to, żeby uchronić kobietę przed zagrożeniem życia jest ograniczenie wolności to znaczy sprawcy ci usiłujący ją zamordować chodzą wolni, kiedy ona dla własnego bezpieczeństwa może zostać zatrzymany przez policję bez nakazu sądowego no i dochodzimy do kolejnego tak naprawdę z naszej perspektywy absurdu zresztą pewnie nie tylko naszej perspektywy natomiast znowu dalej pojawia się pytanie, bo przecież władze jordańskie kilkakrotnie próbowały zmienić tam to prawo temu pan nawet właśnie w Jordanii było nawet taka propozycja, że jeżeli kara za zabójstwo honorowe jest niższa, bo to zawsze możemy, że w efekcie nieważne, że to było przygotowane skrzętnie w afekcie, a to wymyślono to w ramach równouprawnienia kobiet też może zabić honorowo wiadomo, że nie będą w ogóle nie tędy droga, ale teraz dalej, jeżeli organ nie należy do państw, w których przyzwolenie na zabójstwa honorowe stosunkowo wysokie to są jednak społeczeństwo tak jedno, który realistyczne w dużej mierze wyższy jest przyzwolenie w Jordanii niż np. autonomii Palestyńskiej jeszcze wyższy będzie w państwach Afryki północnej to wtedy no co, w którą cenię za kratki wszystkich potencjalnych sprawców mężczyzna, żeby uchronić 1 kobietę, a na podstawie właściwie, czego domysłów tutaj pojawia się pytanie efektywność wydolność systemu prawnego, a co, jeżeli 1 zostanie strącony wtedy drugi stwierdzić jak pomóżcie to żołnierz jest tym więzieniu i dokonam tego co zamierzał rzeczywiście, czyli myślę, że to jest zdecydowanie poważniejszy problem niż to na co patrzymy na powierzchni, że oto kobieta bez nakazu sądowego wbrew swojej woli również często ląduje za kratkami, nawet jeżeli no raczej nic nie usprawiedliwiam tylko po prostu być może postawienie tego w drugą stronę zamykamy potencjalnych sprawców mężczyzna byłoby trudniejsze tak mi się wydaje i znowuż pojawia się pytanie, jakie może być rozwiązanie tej sytuacji poza jakąś długą nie wiem kampanią edukacyjną upodmiotowienie tych kobiet sprawienie, że one są świadoma tylko znowu co z tego, że one są świadome, jeżeli dalej też nie ma w zasadzie możliwości nie ma jakiegoś oddziaływania tutaj akurat też warto powiedzieć, że sporo tych reportaży filmów badań analiz dotyczy Jordanii dotyczy Turcji to nie do końca jest tak, że to są państwa, w których jest to największy problem, ale też są to te państwa, w których w jakikolwiek sposób próbuje się coś z tym zrobić przez to był po prostu oni akurat więcej mówimy niż dajmy NATO o Pakistanie albo jakiś innych państwach też pojawia się pytanie o to co się dzieje na terytorium Iraku Syrii przecież tam dopiero jest zwrócony honor przez całe to hutnictwo tych wszystkich wojen, które tam się przetoczyły, a czy Brooka honor mówił w cudzysłowie kobiet, które najpierw cierpiały ze strony różnej maści dżihadystów bojowników wojskowych, a potem okazywało, że np. nie są w ciąży albo zostały, więc inny sposób wykorzystane i no i też się pojawia problem co z nimi dalej zrobić, czyli mogą być zdecydowanie bardziej tutaj pokrzywdzone, ale takim sposobem też właśnie przeciwdziałania może warto powiedzieć, które akurat w Niemczech jest chociażby hip-hopu muzułmański jest bardzo taki ciekawy może mało znane nie wykonawca ma 112 się nazywa, który właśnie 1 ze swoich utworów poświęca temu, czego muzułmanie nie powinni robić, posiłkując się niby zasadami religijnymi mówi samo o terroryzmie samobójczym mówi o właśnie zabójstw honorowych mówi generalnie właśnie o stosowaniu przemocy w imię religii może do starszego pokolenia to nie trafi, ale może właśnie do tego młodszego w taki środek przekazu będzie sensowniejsze i może potem ci młodzi ludzie wynosi trochę bardziej zastanawiać co robić, chociaż oczywiście wiadomo że, że takich działań powinno być zdecydowanie większej tak jak już były kampanie były kampanie przeciwko przemocy domowej takie bardzo wizualnie no wyzywające kobiety z zasłoniętymi oczami tylko tam widać jak jakiś podbite oko były kampanie przeciwko obrzezaniu kobiet też właśnie autorytetami religijnymi chrześcijańskimi muzułmańskimi, że tego nie powinno się robić to nie jest ani w Koranie napisana w Biblii i oczywiście lekarzem były kampanie przeciwko niej małżeństwo dziewczynek to może też warto powoli wkraczać na ten teren, chociaż ten teren jest strasznie trudne, bo jeżeli ludzie uważają, że ważniejsza jest cała rodzina niż 1 osoba to to jakim to, jakim to robić głowy kiepska sprawa kiepska sprawa co prawda mało optymistyczne wątek na zakończenie naszej rozmowy, którą bardzo serdecznie dziękuję w studiu była z nami Katarzyna Górak-Sosnowska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA