REKLAMA

Jak pachną demony? "Wcale nie siarką"

OFF Czarek
Data emisji:
2020-02-12 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
44:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry wita państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego z państwa mają gościem dzień dobry witam serdecznie dzień dobry być nowy Look, ale czas in ta ma jedno ma bardzo ma pan myśli moją moją brodę teraz to jest uboczny skutek chaosu w British Airways, które zagubiło na lotnisku to jest uboczny skutek tego, że British Airways przez tydzień Rozwiń » zostawiło bez bagażu i ale pan pana, skąd się z miasta tak nie rozumiem proszę spojrzeć pozytywnie władze Warszawy bardzo pozytywnie to, że zrobimy udajemy się do to był w Londynie czy zło czy ważny ostatecznie było w Kaliforni idealnie idealnie udaje się pandą Barbera czy bera tylko od jakiegoś sklepu, gdzie pan robi zakupy, po czym wysłał pan rachunek lotniczym wysłałem liniom lotniczym rachunek za różne nieodzowne utensylia natomiast potem postanowiłem sprawdzić czy mój nowy Look będzie podobał się mojej żonie został wysłany za zaakceptowane i tak został coś się udaje, że prezes Szarek wymówka była może trochę pożyć trochę dobrze, ale dniem trzydziestym siódmy miał jakąkolwiek wymówkę tak czy brodę autorstwa właśnie taką, ale pan może on pana ślady demony demon tak jestem bardzo podekscytowany tak mówił o zespole polskim, który się ze sobą kłócić nazwę tylko o no właśnie o pewnych schorzeniach, które raczej żyją na kartach opowieści świętych tak to prawda, chociaż to co mniej interesują się z demonami interesuje jakiegoś czasu to co mnie szczególnie ciekawi to jest to, jaką demony pełnią funkcje literacką tekstach późna etycznych szczególnie w tekstach narracyjnych hagiografii, która się wydaje przynajmniej dosyć dosyć demonizowanie, ale tak naprawdę historyka pociąga mnie bardziej pytanie, jaką rolę odgrywały mentalności tej epoki gdy, jakiego stopnia ludzie się ich bali do jakiego stopnia próbowali tłumaczyć wszelkiego rodzaju nieszczęścia, które na nich spadają właśnie przez obecność czy działanie demonów złych duchów tak jak jest ich miejsce, jakim właśnie w porządku istot no bo rozumiem, że jesteśmy jakimś myśleniu teoretycznie, gdzie mamy bardzo jasno sprecyzowany porządek istot istoty Boskiej także jest tam Bóg oczywiście zależy od tego w którym momencie historii jesteśmy to on jest albo taki pojedynczy albo bardzo chciał, więc jedno pomiędzy 13 no i są różnego rodzaju właśnie takie istoty, które są dziś pomiędzy tak no właśnie było, bo w ras jak właśnie ECE, jakie są źródła, żeby o nich myśleć mówić tak, jeżeli ID, jeżeli patrzymy na historię historię wczesnego chrześcijaństwa rzeczywiście nie powinniśmy sobie wyobrażać tej sfery między Bogiem takim jedynym Bogiem dla chrześcijan monoteistycznych Bogiem, a ludźmi jako sfery sferę pustego na zawsze jest zapełniona przez przez różnego rodzaju istotę i chrześcijanie nie są nie są tutaj żaden sposób wyjątkowi tak to nie jest także chrześcijanie zapełniają tę przestrzeń, bo nie mają co zrobić z bóstwami pogańskimi, więc redukują je do poziomu demonów, choć rzeczywiście robią, ale to przekonanie że, że sfera między Bogiem bądź bogami, a ludźmi jest zapełniona przez różnego rodzaju istoty pośrednie on właściwie całej myśli greckiej i może nawet szerzej śródziemnomorskiej i ludzie myślą o tych istota tak jak istotach niekoniecznie złych mogą być złe mogą być dobre najczęściej są takie różne dosyć i te istoty postrzegane są jako silnie oddziałujące na życie ludzkie i czasem w sposób dobrotliwy czasem w sposób niebezpieczny, ale też istoty takie, które można od, na które ludzie mogą oddziaływać i które w, jaki sposób mogą mogą wykorzystać takie istoty pojawił nam się w różnego typu odpowiedź na to pytanie prawdę nam się w różnego typu twórczość literacką tak one pojawiają różnego rodzaju traktatach filozoficznych, gdzie filozofowie, zwłaszcza filozof wina na Plateau chińscy epoki cesarstwa próbują właśnie uporządkować świat, by uporządkować strefę Bytów od Boga, który jest, który jest doskonały, kto jest niezmienne, który jest nie do końca poznany jest nikt nie poznawali jest nieruchomy, a ludźmi i oni wręcz potrzebują demonów, dlatego że uważają, że Bóg Bóg nie może być złe tak nie może się przemieszczać, bo nie może się zmieniać, a te istoty, o których pisał Homer, o których mówi mitologia grecka no właśnie są takie tak to się wściekają się atakują ludzi uciekają, a nawet umierają roletę do tego swoją pan o tym jak gdyby przestrzeni także pomiędzy policja i zmyła monoteizm tak i takiej pracy Jezierskiej Kaufman oś większość placu zaś po hebrajsku niestety chyba po angielsku okazał tylko część bardzo okrojona nazwał tam ludzi widzę, jeżeli dobrze dobry mecz o wizę on pisze o tym, że właśnie ten grecki sposób myślenia o bogach jest taki, że powiedzmy mamy te istoty, które są ponad ludzkie mamy człowieka, ale istnieje powiedzieliśmy takie źródło mocy jak teraz relacje pomiędzy bogami, a ludźmi, a innymi istotami polegają na tym, że w, jaki sposób można zdobyć częściowy albo całkowity dostęp ograniczony czasowo tegoż źródła mocy, czyli zarówno bogowie pół bogowie i inne postaci mają wpływ na los ludzki, jaki człowiek też może mieć wpływ na los bogów lub w, więc to jest taka gra pomiędzy istotami pewnym źródłem mocy na wzrost to co się zmienia Mono weźmie jest to że, gdy nie ma już zewnętrznego źródła mocy, wobec którego można się opowiedzieć wosk, który może się dostać mocniej czarów zaklęć czy jakiś układów, które weszło tylko, że jedynym źródłem mocy i też jedynym Bogiem jest Bóg panią i Izrael i w tym sensie wszystkie inne istoty stają się totalnie niepotrzebne no bo gdyby niema już po prostu jest jest jest binarna układ no właśnie, jakbyśmy wyobrażali prawda, że monoteizm właściwie nie potrzebuje tego tego typu istot, ale rzeczywistość kompletnie inna tak my widzimy, że zarówno w środowisku żydowskim, jakim środowisku chrześcijańskim te przekonanie o tym, że jest cała sfera różnego rodzaju istot między między Bogiem jedynym Bogiem, a ludźmi to przekonanie niesłychanie silna my widzimy to przekonanie zarówno w tekstach, które próbują teoretyzować w jaki sposób wizję tego tego świata pełnionego przez demony, ale przede wszystkim widzimy ludzi, którzy próbują te demony oddziaływać tak widzimy widzimy choćby zaklęcia magiczne tak zarówno zarówno żydowskie chrześcijańskie tak oczywiście można sobie mówić, a to nie byli porządni Żydzi to byli porządni chrześcijanie jak porządny chrześcijanin nie powinien, ale jako historykom jako historykowi nie sądzić tak to jest pośród przejście nie wiem czy nie jak chrześcijanie, których których widzę wykorzystują magię albo nie do końca nazywają ją magią próbują oddziaływać w różny sposób na na ten świat istot istot pośrednich niekoniecznie, zmuszając do czegoś, ale np. proszą, stawiając pływająca wpływają, bo różnica między zaklęciem zmuszającym demona, żeby zrobił coś, a modlitwą skoro skierowaną do Świętego, żeby zrobił coś jest naprawdę różnica bardzo bardzo delikatną do demonów powrócimy po informacjach Radia TOK FM, chociaż tutaj pełno się w powietrzu unosi w naszym radio państwa mają gości jest dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego które państwa mamy gości jest dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego przed informacjami powiedział, że siedzimy sobie studia w powietrzu unoszą się demony pewnie no tak, bo powietrze dla starożytnych zarówno dla Greków jakieś zmiany, wliczając w to chrześcijan jest wypełnione przez przez demony w tej koncepcji świata, której zaczęliśmy zaczęliśmy mówić z Trefl SA bogów doskonałych niezmiennych strefa gwiazd stałych tak tam, gdzie nic nie dzieje natomiast to co co się znajduje między ziemią orbitę Księżyca, czyli strefa powietrza Air jest wypełnione przez przez duchy odmienne od oddziale odmienna, bo właśnie wypełniona przez demony demony są lekkie demony są eteryczne demony poruszają się w powietrzu poruszają się bardzo szybko i to zresztą ciekawe, bo chrześcijanie myśląc o demonach myśląc od od ich lekkich eterycznych ciałach, gdyby nie bez cielesne demony mają ciała bardziej subtelne niż niż ludzie właśnie przez tę ich eteryczna i szybkość tłumaczą różne właściwości demonów tłumaczył to, że nie są w stanie niesłychanie szybko zmieniać miejsce, w którym się, w którym się znajdują tłumaczył w ten sposób to, że demony potrafią przepowiadać przyszłość czy to coś się wydaje przyszłością krzyczeli mieli duży problem w ogóle z pogańskim wróżbiarstwa z pogańskim przepowiadanie przyszłości zastanawiali się jak jak to jest, że te różnego rodzaju wyrocznie no mylą się często, ale czasami mówią jednak prawdę i tłumaczą to właśnie przez działanie demonów jak demon, który widzi, że bitwa, która toczy się na drugim krańcu morza Śródziemnego została wygrana przez 1 stronę leci przez całe morze Śródziemne do Rzymu spada do świątyni i oznajmia tam takie nie inny wynik bitwy ludziom wydaje się, że esemesem no właśnie tak ludziom się wydaje żądza przepowiada przyszłość, bo posłaniec doniesie tę wiadomość dopiero za 2 tygodnie, ale że w zasadzie taką SMS-em oznajmia to się już już wydarzyło takiej w ten sposób się dzień próbują wyjaśniać to, że wyrocznie jednak mimo wszystko działają cudownie, ale pan analizował różnego rodzaju teksty opowieści o życiu świętych tak i tam demony zaś już powodu też się pojawiają pytanie brzmi, jakiego tak demony demon odgrywają dużą rolę w literaturze biograficznej w żywotach świętych, zwłaszcza w żywotach świętych mnichów i prawdopodobnie w naszej kulturze one właśnie są obecne ze względu na dużej mierze ze względu na nasze biografie, a zwłaszcza na 1 tekst biograficzny na 1 tekst, który daje początek literaturze jak i graficznej to znaczy na żywo Świętego Antoniego tak jak my dzisiaj myślimy o demonach tak to to myślę sobie, że w dużej mierze przychodzi nam głowy przychodzą nam głowę sceny żywot Świętego Antoniego, którego nie musieliśmy czytać tak, ale wystarczy wystarczy pomyśleć o obrazach glinę Walda kuszenie Świętego Antoniego Salvadora dali tako o filmach, w których których ten ten obraz obraz powraca w innych żywoty świętych demony tak dużej roli nie odgrywają, ale ten ten tekst, który powinien przed chwilą żywot Świętego Antoniego on rzeczywiście bestsellerem literatury późna antyczne średniowieczne cięcie zachował większej liczby liczbie kopii zarówno oryginalnej wersji greckie tłumaczenie łacińskim tłumaczeniach na inne języki świata starożytnego niż niż inne teksty literackie, więc on oddziaływał ogromny sposób na na późniejszą literaturę i na sposób myślenia i na na wizję demonów jako jako tych istot, które atakują wyników kuszą mnichów i pod, których panowaniem znajduje się znajduje się pustynia, ale jeżeli pustynia takież siedlisko demonów no właśnie nie do końca to znaczy z punktu widzenia żywoty świętych Antoniego zdecydowanie tak, ale w starożytności i nawet, nawet jeżeli patrzymy tylko literatura jak i graficzną to widać, że pustynia jest traktowane na 2 sposoby, a to nas w żywocie Świętego Antoniego postępują zresztą za tradycją biblijną uważa uważa pustynie na miejscu demoniczne tam, w którym momencie Antoni przesłuchuje takiego demona, który przyszedł go kusić oczywiście nic nie wskórał i demon mówi dajcie nam wreszcie spokój tak zgodni liście nasz z miast wy chrześcijanie jak zostawcie nam, chociaż tę pustynię już niema żadnego miejsca, gdzie się będę mógł chronić tak to bardzo dobrze oddaje to przekonanie, że pustynia jest miejscem demoniczny jest ostatnią twierdzą demonów, ale z drugiej strony w literaturze chrześcijańskiej także w literaturze jak i graficznej widzimy pustyni jako miejsca takiego uprzywilejowanego spotkania z Bogiem tak i to również ma za sobą tradycję tradycję biblijną tak tak taką tradycję, która sięga choćby choćby postać proroka Eliasza, który właśnie na pustyni spotkał się twarzą twarzą twarz bowiem, jeżeli spojrzymy np. na żywot Pawła wstęp napisany w tym samym pokoleniu co żywot Antoniego napisany przez Hieronima ze Strydonu tego sławnego Hieronima, który jest autorem łacińskiego tłumaczenia tłumaczenia Biblii to widzimy, że obraz pusty jestem kompletnie różne tak tak to pustynia jest jest jest właściwym miejscem przemieniony w ogród Rajski to znaczy dzikie zwierzęta zaczynają się zachowywać tam w sposób przyjazny ludziom Paweł wstęp jest karmiony przez Kruka, które przynosi mu przynosić codziennie chleb jak umiera to wykopują był wykupują grupa biegające po pustyni Centaury satyry, które dla chrześcijan zwykle są utożsamiane z demonami tak naprawdę są stworzeniami, które marzą o tym, żeby przyjąć nauczanie Chrystusa o, ale nie udało się nie ma specjalnie kontynuacji ten ten obraz istot pół boskich czy pół ludzkich i pół pół zwierzęcych czyli, czyli właśnie satyrów i centaurów on zwykle w literaturze chrześcijańskiej pozostaje związany z demonami też niepomni nie pojawia się bardzo bardzo często, ale proszę pamiętać o tym, że w naszej wyobraźni tak diabeł ma jednak kopytka prawda dokładnie tak samo jak jak Sutter i Ruszki, więc coś z tego coś z tego zostało inaczej sobie wyobrażał obraża chroni, ale jest taka mozaika znaleziona skoro w kościele w Jerozolimie w późnoantycznym kościele wyrażenie, która przedstawia nam centrum obrazu Orfeusza, którego chrześcijanie uznawali za zapowiedź zapowiedź Chrystusa Orfeusza, który gra na harfie i otoczony jest przez dzikie zwierzęta wśród tych dzikich zwierząt jest dziś tak być może właśnie Kruk jest Centaur i Sutter i to jest właśnie ta wizja chroni umowa ta wizja tego tego świata zwierzęcego pół zwierzęcego, który powraca do do harmonii Rajski tak do harmonii, której nie ma wrogości między między ludźmi, a zwierzętami zwierzętami ludźmi harmonii, której nikt nikogo nie zabijać w krwi wszyscy się kochany, że również te, że demony też służą jakoś czym mają służyć jako pewnie jakiś narzędzie tak znaczy, zwalczając demony czy bohater zwalcza demony z bohaterem silnym tak bohater, który ulega demona jest bohaterem słabe, więc również demony są takim punktem odniesienia do opowieści o naszym bohaterze właśnie to, o czym pan mówi jest jest jest niesłychanie interesujące i trudne to znaczy dla takich Story AK ważne jest to, żeby rozróżnić teraz ten tę warstwę czysto literacką tę warstwę, w której demony są narzędziem do wyrażenia czegoś od tej warstwy, która mówi o tym co ludzie naprawdę wierzą tego się czegoś boją na co mają nadzieję, czego staraj się, czego starają się uniknąć teraz, jeżeli patrzymy na tekst literacki tak czasem jest dla nas zupełnie oczywiste że, że demon jest jest tylko figurą figurą literacką jak np. Jan Chryzostom biskup Konstantynopola przełomu czwartego i piątego wieku mówi o pisaniu uszu bardzo świętym biskupie, ale miny cypryjskiej, że w pisaniu jest starcem opętanym przez demony to jest dla nas dosyć jasne, że Jan Chryzostom chcę powiedzieć po prostu pisaniu jest idiotą, ale czasami jestem niesłychanie trudno powiedzieć tak co ludzie naprawdę wierzą, a co traktują jako jako obraz literacki, bo demony są obrazem literackim i są narzędziem literackim one rzeczywiście służą w tekście geograficznym autorom do do pokazania różnych rzeczy mogą służyć do pokazania świętości ich tak to znaczy nich, które odpiera ataki demonów ewidentnie jest święte tak jeżeli, jeżeli nie ucieka z pustyni, mimo że jest bity, jeżeli nie rzuca się na nagą kobietę, która się pojawia przednim 13 zestawiony z lutym sutym jadłem to znaczy, że jest Święty, że to wtedy z punktu widzenia autorów hagiograficznych zdecydowanie świadczy o tym, że jest świętym wrócimy do świętych i suto zastawionych stołów po informacjach Radia TOK FM informacje rodzinie dziesiąty 40 państwa moim gościem jest pan dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego wczoraj dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego z państwa i moim gościem rozmawiamy o demonach żywotach świętych tekstach hagiograficznych zostawia się czy poddać takim czasie prostym narzędziem także czy to oznacza, że autorzy nie byli aż tak jak to dobrze ująć nie znali innych narzędzi literackich, aby mówić o zasługach bohaterów których, który pisali świętych znali oczy moje, a można będzie rozwój wybitny inteligent dobre serce czy coś za łatwo stworzyć taką postać, która istnieje przestrzeń, która jest trudna do zweryfikowania tak to nie jest tak, że nie pokonał wojska faraona na potrzeby doszło do paranoi był taki nie było okay nie wiem na karmił 100 głodnych nakarmi was ktoś nie tutaj mamy taką postać postaci z przestrzeni trudnej do weryfikacji one mieszkają na pustyni Doda Doda na jej tutaj ktoś im się opiera albo nie opiera, ale oczywiście ma pan rację tak że, że z punktu widzenia literackiego można sobie wyobrazić i są inne narzędzia pokazujące świętość tej tej czy innej postaci ja bym powiedział, że w techników demony są bardzo atrakcyjne, dlatego że niż te bohaterami choreografii są nie mnisi żyjący w klasztorach, a już na pewno nie mnisi żyjący w kosztach umieszczonych w miastach tak bohaterami choreografii są przede wszystkim dziś żyjący na pustyni idealnym nikt z takim ich, którego istnieniu właściwie nikt nie wie tak, który jest sam na sam z Bogiem z aniołami i teraz, jeżeli ma myśli pan o z punktu widzenia literackiego o zwrocie takiego człowieka to właściwie o tym, pisać tak, jeżeli popatrzymy na żywo właśnie żywot Pawła wstęp napisany przez przez Hieronima to sam żywot mieści się na na 1 kartce tak, na które jest napisane o tym, że codziennie przez dziesiątki lat ten krok przylatywał z Bochenkiem Otóż rada pan Bóg udzielał i właściwie nie ma o czym więcej pisać tak życie życiem mnicha jest codziennie takie same jest jest codziennie wypełnione modlitwą tras demony wprowadzają do tego tekstu pewną dynamikę co się dzieje jak i dlatego demony są właśnie atrakcyjne innym sposobem pokazywania świętości mocy tej czy innej postaci są dokonane przez nią cuda tak zapowiedź tego co się co się stanie uzdrowienie uzdrowienie chorego no tylko, że jeżeli jesteśmy w pustyni taką przepowiadać lak i jakimi chorymi ci ludzie mają stykać z żadnymi oczywiście mamy mnichów, którzy są jakieś interakcji ze społeczeństwem wtedy pojawiają się te przepowiednie i wtedy pojawiają się również również cuda i czasami demony nawet znikają my mamy żywoty żywot mnichów także Czytelników do twórców, których demony nie tak był całkowicie nieobecne tak, ale które odgrywają dosyć marginalną rolę mamy też, że w tym ich w ogóle pozbawione cudowności i pozbawiono również de Mono, więc ludzie byli sobie w stanie wyobrazić świat bez demonów byliby w stanie wyobrazić również świat mnicha bez demonów to zresztą jest dosyć ciekawe jest pewne pewne różnice między między tradycją wschodnią, który jest większym stopniu podatna na to demonizować pustyni i tradycją zachodnią, w której pustynia jest właśnie tym nowym miejscem miejscem rajskim miejscem spotkań między nich ma bowiem czy wiedza popularna powszechna demonach jest taką wiedzą raczej, że każdy ma na podstawie tekstów opowieści słowa powtarzanego jakąś własną wiedzę czy też są jakieś w onym czasie encyklopedie demonów tak czy jakiś dokładny opis co się dzieje czy właśnie każdy ma jakiś swój ważny jest bardzo bardzo istotna kwestia czy tego co jak wygląda jest popularna tak co naprawdę naprawdę ludzie myślą co normalny człowiek ma ma w głowie, aby ten jest trudne, dlatego że my normalnych ludzi kiepsko widzimy, dlatego że normalni ludzie nie piszą tak piszą piszą intelektualiści i teraz kwestia tego w jaki sposób wyobrażanie wyobrażenia biskupów wyobrażenia mnichów intelektualistów odpowiadają temu co co ludzie naprawdę czują, czego naprawdę się boją jest kwestią powracam do tego z uporem i jest kwestią niesłychanie interesujące dla historyka my jesteśmy w stanie do pewnego stopnia kontrolować ten obraz, który daje nam teksty teksty literackie przez przez innego typu mamy np. akty syn lodów, które regulują sposób postępowania opętanym mi ludzi postrzeganym jako opętani, którzy przebywają w kościołach późna antycznych zimują mówią tak codziennie należy poddawać ich egzorcyzmu należy dawać im jedzenie należy pilnować, żeby się porządnie zachowywali i należy zatrudnić do zmian kościoła tak, a tutaj rozumie, że wreszcie dość, że na końcu, o co chodzi o pan zawsze podejrzewa także istotnie trudno że, że tak naprawdę chodzi o pieniądze i wykorzystywać każdy z 2, gdy ludzi do tego, żeby pomnożyć pomnożyć majątek kościoła do pewnego stopnia tak oczywiście, ale ale, toteż dość ciekawe, że widzimy dzięki tym tekstom widzimy, że ludzie opętani nie są wytworem hagiografii tak to nie jest tak że normalnym świecie tych ludzi nie ma czy oni nie są postrzegani jako jako mający w sobie złe dług tak dokładnie tak są postrzegani dokładnie tak jak tak jak w choreografii, ale jednocześnie tekst, który mówił nam o codziennych egzorcyzm ach, mówił, że ludzie tak specjalnie nie mają nadziei, że przyjdzie ktoś położy ręce na tych opętanych i oni będą zdrowi nie egzorcyzmy są od prawie codziennie stan tych ludzi prawdopodobnie specjalnie się nie zmienia mamy mamy inne źródła, które pokazują nam w jaki sposób z Top 5 demonizować tego świata normalnych ludzi mamy teksty magiczne mamy amulet magiczny amulet, który w zawieszeniu na szyjach, które mają mają chronić przed przed demonami mamy tabliczki magiczne, w których demony są przeżywane, żeby zaatakowały tego czy innego człowieka, żeby prowadziły atrakcyjną dziewczynę do sypialni młodzieńca, który używa tej tabliczki magicznej, żeby konie poszły po badaniach, żeby konie przeciwnika wyścigu rydwanów połamały nogi, a Woźnica był był spętany właśnie przez nią przez moc demonów itd. podnosić konia czy można na inny sposób, by uruchomić 2 zdecydowanie ludzie mają wiele przeciwko koniom na terenie stawiali rozumie, ale czy tutaj demony, jakby ich zakres obowiązków znacznie się rozrasta, bo nie świat nowym testamencie chyba wbrew takim dzisiejszemu myśleniu demon nie jest tożsamy z szatanem z diabłem demon raczej jest nosicielem pewnej psychicznej brak równowagi tak czy ktoś, kto kim my tam z krakowskiego wypędzono demony oznacza, że pewnie miał jakieś problemy czy też rodzaj terapii tak, że to, że miały problemy natury psychicznej tak bylibyśmy dzisiaj próbowali zaklasyfikować stan ludzi którzy, którzy są postrzegani jako opętani przez demony my byśmy powiedzieli także oni mają różnego rodzaju problemy psychiczne czy somatyczne atak no padaczka jest dosyć ewidentnie z opisów można już jest postrzegana często w każdym razie jest postrzegana jako efekt tak demoniczny dzisiaj, kiedy myślimy o kimś opętanym przez demony raczej myślimy o kimś opętanym przez złe moce akcie jakiś tak sza tak 1 powiedział, że rzeczywiście opętanie późna antyczne jest o wiele mniej dramatyczne niż niż dzisiejsza tak ja nawet nie myślę w tej chwili o o tym jak się postrzega dzisiaj demony w różnych wojnach religijnych, ale o demony, które i zjawisko pytania, które mamy w głowach bowiem z filmów chociażby tak ze z egzorcysty tak opętań jest czymś straszliwym jest już przerażającym tak, a jeżeli spojrzymy na na poziom to logiczne pytanie z czymś zgubnym dotyka duszy człowieka późnym antyku tak nie jest tak opętanie jest przykra opętanie jest uciążliwe opętanie może być dramatyczny nawet tragiczne, ale zasadniczą opętanie jest czymś, z czym no ludzie muszą żyć tak tak jak trochę tak jak mamy jakieś zakażenie wirusowe bakteryjne formalnie załadowaliśmy na teraz może to być nie wiem kilkudniowe przeziębienie herbatka Lipowa wystarczy, a może może się bać specjalista taki wtedy specjalista w komorze, czyli trochę nie możemy się przed tym uchronić no bo właśnie np. bywamy w miejscu, gdzie jest wyższe stężenie zarazków czy też demonów tak, bo zdajemy się z ludźmi, którzy są siedliskiem zarazków lub demonów podróżujemy itd. tak dalej tak jest i oczywiście będzie tak, że dla niektórych skończy się to tragicznie, ale dla większości ludzi prawdopodobnie uprawdopodobnienie tragicznie to tak się po prostu mamy mamy opisy opis sytuacji, kiedy demon rzuca kogoś w ogień albo rzuca go uzyskały wyginie po prostu tak być złośliwy złośliwy demon jest ewidentnie demony są złośliwe w koncepcji w koncepcji chrześcijańskiej ale, ale bardzo wielu ludzi jakoś z tymi z tymi demonami żyje tak jak tak jak tak jak żyje nie wiem z z ręką trasie źle wzrosła czy jako jakiegoś rodzaju chroniczną chorobą istotne jest to, że dla dla chrześcijan późnym antyku opętanie nie dotyka duszy człowieka opętanie dotyka dotyka ciałach no właśnie to i tysięcy zlotych, by panie profesorze jak zwykłego nie robi to chyba jakiś takie bardzo nietypowy, ale czy pan jeszcze chwileczkę czas chcemy tych demonów wróci przedłużyć tę naszą rozmowę może o jeszcze kilka minut będzie niesłychanie głos bardzo dziękuję to jest tak dobrze państwa na informacje Radia TOK FM o godzinie jedenasty po informacjach wrócimy do demonów studio dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego w czasie państwem gości jest dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego demony tak wciągnęły, że stanowi jeszcze kilka rzeczy pana wydobyć czy ludzie są wyłącznymi nosiciela nosicielami demonów czy biedne zwierzątka też mogą zostać opętane jak najbardziej mogą to wiąże się wiąże się właśnie z tym z tym przekonaniem, że demony są fizyczne i zjawisko pytanie jest zjawiskiem fizycznym to znaczy, żeby być opętanym nie trzeba mieć duszy jest zdecydowanie trzeba mieć ciało jak demony demony są materialne dlatego właśnie demony potrzebują jakiegoś miejsca konkretnego tak tego choćby pustyni dlatego demony lubią mieszkać w świątyniach pogańskich czy ukrywać za pociągami bóstw pogańskich, gdzie sobie wchłaniają dym ze składanych im ofiar, ale dlatego również demona komentują ludzi, ale również również zwierzęta wspomniane przeze mnie Hieronim w żywocie żywocie Hilarion mówi wielbłąd pakt reński, który był, który był opętany przez przez demony mamy różnego rodzaju zwierzęta, zwłaszcza w geografii wschodniej oto od dużych do małych w dużej mierze chodzi o inwentarz domowe tak, które kury, które jest porażkę, którą nie, żebym powiedział raczej bydło to głównie wschodnie na Zachodzie również również każdy widzi Augustyn w którymś momencie mówi o posiadłości pewnego Pobożnego byłego oficera mieszczącej się kilkadziesiąt kilometrów od pon gdzie, gdzie Augustyn był biskupem jest dziś na Warmii w Algierii gdzie demony za zaatakowały domowników, ale przede wszystkim właśnie inwentarz ktoś coś ewidentnie ewidentnie działa co przypisywano działań demonów Augustyn potraktował sprawę zupełnie zupełnie serio podobnie zresztą jak właściciel tej tej posiadłości lekarstwem okazały okazały się proch przywieziony z ziemi świętej zawieszony w sypialni właściciela domu, który przynajmniej pomieszczenie, gdzie ludzie mieszkali chronił, a reszty dokonało odprawienie pewnie liturgii przez przesłanego przez biskupa kapłan jak poznać demona czy każdy może poznać demona lub demony albo poznać jak z jakim rodzajem demona lub demonów mamy do czynienia czy to jednak wymaga pewnej wiedzy eksperckiej jak zdobyć zdecydowanie wymaga i rzeczywiście, jeżeli patrzymy na literaturę dotyczącą życia mniejszego to to rozróżnianie duchów, gdzie kryzys czy z kraju po po łacinie jest jest postrzegane jako je jako efekt długiego doświadczenia życiu duchowym, zwłaszcza w życiu wżyciu monastycznym oczywiście, że jest tak, że mamy zachowania, które wszyscy jednoznacznie traktują jako jako efekt działania demona tak jak widzi opętanego to jak się widzi człowieka z pianą na ustach toczącego wokół nieprzytomnym wzrokiem krzyczącego biegającego wyjącego jak jak Wilk to wszystko oczywiście ma demona oparta jest przez demony, ale są ludzie i są działania które, które rozróżnić niełatwo i teraz w tekstach graficznych to rozróżnianie złego ducha czas mi jest pokazywana dosyć obrazowo widzimy mnichów, którzy czują smród demona tak demon powinien demon powinien śmierdzieć później tego nie widzimy jeszcze tego, żeby diabeł cieczy czy demony śmierdziały Siarką to to jest dziś wczesne demony są bardzo higieniczne później niehigieniczne nie są tak tylko jakby Siarka nie jest tym zapachem, który jest z nimi z nimi kojarzone tak, jeżeli bym panu powiedział, że demon zwykle wchodzi do człowieka i wychodzi przez otwory ciała ale o ile wchodzi przez otwory górna wychodzi przez otwory dolne to zrozumie pan, jaki zapach hagiografia późny antyk dzieli mieli namyśli tak demony raczej śmierdzi odchodami no, a tak, ale też mówimy o społeczeństwie, któremu słyszenie kąpie się 2× dziennie nawet raz dziennie, więc właściwie wynikałoby z tego, że tak należy, ale nie rozważa zajmujemy ja musiałem się tutaj bardzo bardzo twardo wystąpić w obronie społeczeństwa późna antycznego, które z całą pewnością nie jest społeczeństwem, które jakoś tak bardzo mocno śmierdzi ładnym skończyłby 105 wiemy to oczywiście tak to to jest kwestia kwestia naszych źródeł, ale teraz tak wiemy wiemy to trochę z tego, że znamy do pewnego stopnia znam jednak obyczajach higieniczne wiemy jak często ludzie ziemi niektórzy ludzie korzystają korzystają z łaźni wiemy jak rozbudowany jest system system łaźni publicznych być może tak człowiek 2001. wieku odczułby pewien dyskomfort obcując z mieszkańcem trzecie wiecznego Rzymu, ale prawdopodobnie byłby to dyskomfort mniejszy niż ten, który byśmy odczuli obcując z mieszkańcem 13 wiecznego Paryża tutaj jak Jerzy dziś komisja chce wyznaczają poziom jedno da się da się odtworzyć właśnie do pewnego stopnia być higienicznym oczywiście nie wiemy jak ludzie jak gdzie pachnie nim natomiast wiemy jak wygląda system kanalizacyjny wiemy jak często i w jaki sposób wyżu pozbywano się odpadków miast takich właśnie wiemy od funkcjonował łaźnie czy kura mogła np. zostać opętana i teraz przez jajko demon wydostać na świat i teraz ktoś zjadł jajko i nie znam literaturę późna antycznej przypadków opętania ptactwa domowego natomiast zadaje zada pan tej inne interesujące pytanie czy tak jak można się tam zaraża, jakby tak jakiś w jaki sposób jak opętana matka może zrodzić zrodzić opętane dziecko to jest interesująca kwestia i w jaki sposób tak można tematem się, jakby powiedzieć można złapać demona przez kontakt właśnie dlatego demon jest fizyczny i może przechodzić z 1 osoby na drugą, a czy można złapać demona pojmać czy można pojmać są teksty, które wyraźnie to wyraźnie górują tu znowu wracamy tutaj fizyczności tak, jeżeli demon jest fizyczne to w zasadzie wydaje się, iż zajmuje pewną określoną przestrzeń to właściwie da się go złapać my w ówczesnej literaturze Hagi graficznej teki 0405. wieku nie znajdujemy specjalnie takich takich sytuacji, ale później w 0607. siódmym wieku rzeczywiście mamy teksty które, które mówią o opóźnianiu uwięzieniu demona jest tak niesłychanie interesujące, że pochodzący z Azji mniejszej żywot to oraz etyką, które mówi o o o bardzo licznych przypadkach ludzi, którzy niechcący uwalniają uwięzionego demona albo uwiązał go z powrotem tak mamy poszukiwaczy skarbów, którzy otwierają odkopane naczynie znaczenia wylatuje Chmara demon tak mamy mnicha, który Zagania te demony z powrotem to są opowieści, które na, które są niesłychanie podobne tak opowiedzieć o winie tkwiącym w butelce czy przemyśle chłopie, który zagonił śmierć do dziupli takiej zatkał zatkał dziuple kołkiem tak to nawet na poziomie folklorystycznych jest niesłychanie bliskie czy mamy tę materię folklorystyczną, która po prostu uzyskuje inne odcienie z powodu innych inaczej rozłożonych akcentów religijnych z tą pewnością, ale jednocześnie jak i jeżeli patrzymy właśnie na tę na te opowieści o o demonach zamkniętych demonach więzionych to one pozostają w jakiś taki to logicznej poprawności, która właśnie wynika z tego że, że demon nie jest istotą całkowicie duchową tak jak my byśmy to rozumieć tak jego ciało jest delikatne, ale w butelce się go zamknąć bardzo bardzo dziękuje wreszcie mogę się skutecznie przed demonami bronić tego panu życie bardzo dziękuję dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego był państwa mają gościem w informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej 20 po informacjach wracamy do programu off czare Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA