REKLAMA

Liczba możliwych ustawień świateł w Warszawie jest większa niż liczba atomów we Wszechświecie

OFF Czarek
Data emisji:
2020-02-13 10:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
36:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa mają gości jest pan Paweł Igora z wydziału matematyki informatyki i mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Politechniki gdańskiej dzień dobry witam dzień dobry w jakiś czas temu rozmawialiśmy o pana badaniach nowości bardziej obraz 3 zlotemu na już jakiś czas tak tak pana badaniach też próbach pana jakiegoś powiedziałbym zgłębienia tematu korków Rozwiń » korki, ale nam się czym wydaje nam się czymś powie, że część naszego życia jakiegoś, jeżeli ktoś mieszka w dużym mieście, chociaż nie tylko, ale nalegają na jakimś chaosem tylko, tyle że się tworzy w godzinach szczytu porannych popołudniowych i oczywiście jakieś wydarzenia losowe, ale generalnie wydaje nam się to jakiś jakiś straszny chaos, którego się nie da przewidzieć nie da się okiełznać bo gdyby tak było to przecież można, by i pan zastanawiał się jak to ująć matematycznie utrzymanie to wszystko jakoś rozpisać czy da się sprawdzić przepustowość ulic czy da się w marcu wykorzystać te informacje np. w zarządzaniu miastem zarządzanie ruchem jest tak tak jak najbardziej i okazuje się, że przez 3 lata, kiedy nie widzieliśmy panie już nową już pan przy okazji przy pomocy najnowszych technologii tworzy jeszcze bardziej skomplikowane złożone, ale oczywiście, gdy pod nasypem pod przykrywką natomiast informacje, które dzięki temu pojawiają się z moją są bardziej dokładne coś co się wydarzy coś zmieni coś co pan robi zobowiązany do Lecha dobrze zasad tego, że faktycznie tą tematyką ogólnie transportu transport do drogowego ruchu drogowego zajmuje już ładnych parę lat policzył też pewnie będzie 10 lat właściwie i zaczynałem od tworzenia programu do symulacji ruchu drogowego o tym, też głównie, opowiadając z tego co pamiętam 3 lata temu, więc faktycznie napisem program pomocy, którego można symulować rów dużym mieście takim takim jak Warszawa mamy sieć drogową takie dane można łatwo pozyskać jest taki serwis Kop Street ma takie dane są powszechnie dostępne częściowo dostępne są też dane o ruchu drogowym czy natężenia ruchu, gdzie takich pętli indukcyjnych, które są montowane w miastach czy takich badań ankietowych są tworzone np. tzw. macierzy podróży informujące skąd, dokąd podróżują ludzie, jakim środkiem transportu w jakim celu, jakiej porze i są też Rączka informacji o czasach przejazdu np. Google Maps podobne serwisy też udostępniają tego typu dane, więc tych danych transportowych zaczyna być całkiem sporo znacznie więcej niż kilka lat temu na przy pomocy takich danych można budować faktycznie coraz lepsze coraz dokładniejsze matematyczne modele tego ruchu i programy, które ten ruch mogą symulować przewidywać w różnych sytuacjach jest to co ja robię to są tzw. modele mikroskopowe faktycznie wielu agentowi faktycznie każdy pojazd reprezentowane jako osobne obiekt, który ma jaką, jaki swój cel podróży swoją trasę no i przy pomocy właśnie symulacji możemy za symulować jak ten ruch będzie wyglądał położenie prędkość pojazdu okrętom postulowałem, żeby wprowadzić tak dodatki dodatkowe czynniki dodatkowego agenta lub agentów nawet, z których nazwałem warszawski cwaniak, czyli to jest ta osoba, która jedzie pasem np. uprzywilejowanym udając, że właśnie malarskie czy prawo, po czym jednak zapomniała się prosto Toczko oraz dla pod potencjalnie takie takie czynniki można byłoby też za symulować tak oczywiście dojdą myślę domyśla symuluje my to, że każdy pojazd każdy uczestnik ruchu no porusza się zgodnie z przepisami, ale można w tym modelu matematycznym też uwzględniać takie rzeczy np. jakiś procent kierowców łamie przepisy np. 1% przejedziesz na czerwonym świetle 1% swojej przejedzie przez pasy uprzywilejowane tylko, że właśnie te procenty parametry odpowiednio dobrać trzeba byłoby mieć dane rzeczywistego ruchu i wtedy można byłoby jak liczyć na to, że ten model będzie dokładnie odzwierciedla rzeczywistość również, że te poprzednie modele pana nie zadowalały były dosyć dobra oczywiście cenieni idealne i więc kontynuowałem badania i poszedł krok w kierunku takich rozwiązań bazujących na metodach słuszne inteligencji uczenia maszynowego, które w tym momencie już zaczynają wchodzić wiele dziedzin życia to sztuczna inteligencja zaczną się pływać w wielu obszarach no np. stosujemy takie metody uczenia maszynowego właśnie konkretnie sieci neuronowe, ale nie tylko sieci neuronowe do przewidywania tego, jakie mogą być warunki ruchu, jeżeli coś zmienimy w tej w tej sieci drogowej w systemie zarządzania ruchem czyli, jeżeli zmienimy ustawienia sygnalizacji świetlnej i faktycznie trenujemy sieci neuronowe do tego, żeby przewidywały np. jakie będą czas czekania pojazdów na czerwonym świetle, jeżeli zmienimy teraz ustawienie świateł dzięki temu mamy jakiś olbrzymi zbiór możliwych ustawień świateł to dla Warszawy liczba możliwych ustawień świateł jest większa niż szacowana liczba tomów obserwowany w świecie więcej niż liczba możliwych rozgrywek w grze w szachy nie czy go, więc jest są olbrzymie liczby, więc nie można tak łatwo po prostu przejrzeć wszystkich możliwości i trzeba się wspomagać, jakimi prawnymi metodami warto by powtórzyć podkreślić nie mówimy o liczbie sygnalizacji świetnie w liczbie możliwych można ustalać zakres, czyli weźmiemy jakąś trasę i że będzie zielone przez minutę, a tam przelotnie, ale w Warszawie skrzyżowanie jest realizacja świetne kilkaset tysięcy 700800 zlotym cały czas to też trochę zmienia natomiast na każdym skrzyżowaniu już sygnalizację możemy ustawić też wiele sposobów i wszystko rośnie wykładniczo wraz z liczbą skrzyżowań faktycznie stąd wychodzą takie astronomiczną liczbę możliwych ustawień jak znowu postuluje dodanie kierowców, którzy np. poprawiają swój wygląd na czerwonym i tym samym ruszają Różyczka Rosjanie, ale później tak na to to są wszystkie rzeczy ktoś taki model właśnie dzięki temu że, że modeluje ten ruch w takim modelu mikroskopowe, gdzie każdy pojazd każdy kierowca jest modelowane osobna osobne AG agent z 1 strony obliczenia trwają trochę dłużej, bo teraz musimy zachowanie każdego pojedynczego pojazdu przeliczyć na nowo natomiast dzięki temu modele mogą być dokładniejsze są też tzw. skład modeli makroskopowych, gdzie już ten ruch modeluje my w terminach takich zagregowane wartości jak np. średnia prędkość przepływu gęstość pojazdów na IT są także równania różniczkowe, które opisują jak jak te wartości mogą ewoluować w czasie, ale czy to czy to, o czym pan mówi te badania, które pan prowadzi te algorytmy, które pan tworzyć one są rozwiązywane myślę sobie o tym, tzw. algorytmie komiwojażera tak też jest rozwiązywali nierozwiązywalny w czasie wielu mianowicie grany to znaczy też są fakty faktycznie problem obliczeniowy, gdzie nie są znane i możliwe, że nie istnieją przypuszczamy, że nie istnieją algorytm, który potrafiłby ten problem rozwiązać szybko przez szybko rozumiemy przy pomocy algorytmu, który byłby, który działałby w czasie, które byłyby jakoś się funkcjonuje, więc maksymalnie wielu mianem rozmiaru problemu Ślęczka liczby zamówień, które komisja musi obsłużyć tak z państwa, którzy nie wiedzą, o co chodzi generalnie proszę sobie wyobrazić, że jeżeli jest firma kurierska, która musi dostarczyć odpowiednią liczbę przesyłek każdego dnia do iluś tam miejsc miast ulic tak dalej tak dalej to na wagę złota jest informacja w jaki sposób stworzyć najkrótszą możliwą trasę tak, żeby ten go komiwojażera czy też Kurier po prostu nie lata bez sensu tam potem wraca pod ręką, żeby to najkrótsza możliwa praca ja stanę oczywiście problem jest prosty, jeżeli mamy nie wiem 3 pkt 5 punktów przez 10 punktów, ale i to jest w ogóle problem życiowej to jest pewniej firmy kurierskie za to zapłaciły dowolną sumę tak, jeżeli mamy firmę, która nie wiem swoją infrastrukturą obejmuje całe stany Zjednoczone stany Zjednoczone i świat właściwie co teraz pytanie jak zaplanować dostarczanie tych przesyłek tak, żeby to kosztowało firmy jak najmniej jest pytanie na wagę złota tak mogę powiedzieć, że tymi zagadnieniami również część zajmować około 22 lat temu jest problem komiwojażera, gdzie faktycznie, jeżeli mamy punktów do odwiedzenia to jest ten silnie możliwych rozwiązań można sobie policzyć jak jak bardzo przez możliwych rozwiązań rośnie wraz z dodawaniem kolejnych kolejnych zleceń np. natomiast są też o uogólnienia tego problemu komiwojażera jest tzw. wieko rodzin problem, gdzie możemy mieć już niejednego komiwojażera tylko wielu komiwojażera ów i wiele pojazdów na i teraz pytanie jak optymalnie zarządzać flotą możemy np. jakieś dodatkowe ograniczenia, że każdy taki pojazd ma jakąś ograniczoną pojemność i też zamówienia powinny być zrealizowane w jakimś konkretnym oknie czasowym no i wtedy ten problem zaczyna robić jeszcze trudniejsze i tak dlatego wątków jest bardzo ciekawy chciał powrócić po informacjach Radia TOK FM informacje o dziesiąty 20 już za kilka minut pan Paweł oraz wydziału matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Politechniki gdańskiej państwa mają goście po informacjach wracamy wczoraj państwa mają gości jest pan Paweł Góra wydział matematyki informatyki i mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego oraz wydział elektroniki Telekomunikacji i informatyki Politechniki gdańskiej rozmawiamy o tym jak modelować różnego rodzaju wydarzenia dzisiaj o korkach, ale także tzw. problemie komiwojażera, czyli jak dostarczyć w najlepszym czasie i pomocy najmniejszej energii np. przesyłkę do różnych punktów czy na ulicy czy dzielnicy czy w mieście czy w końcu większych również, że to czy pan mówił, że to jest nierozwiązywalny w czasie wiele miana wielu nowym generalnie chyba oznacza, że po prostu nie mamy takich komputerów, które by nam na razie naraz wydaje się ten problem rozwiązały w czasie skończonym, czyli takim, gdzie opłaca się oraz rozsądny są osoby zrobić tak biznes, ale niektórzy mówią o komputery kwantowe te zmienią Grey po prostu to co nam zajmuje latać za chwileczkę będzie nazywał kilkanaście częściowo tak tak jest to znaczy faktycznie naukowcy prowadzą prace nad komputerami kwantowymi, gdzie model obliczeń jest trochę inny przeciwnicy do komputerów klasycznych, w których mamy informacje reprezentowane na bitach, gdzie każdy być może stan 0 lub 1 na komputerach kwantowych mamy tzw. Kubicy, które mogą być w stanie w pewnym sensie pośrednim to formalnie to są takie sektory unitarny w dwuwymiarowej przestrzeni hibernacja niż zespolonych, ale to może to abstrahując od jutra zmienia, by jednorożec, który istnieje, ale na skalę potrafił go na złoto jest tak matematycznie możemy tak powiedzieć, że tak tak tak tym są stany jak kubików atak naprawdę w skrócie możemy jeszcze coś pomiędzy zerem, a jedynką i dopiero w momencie, kiedy jak i wykonujemy obliczenia na tych, jakby takich Stanach pomiędzy zerem jedynką operują w pewnym sensie trzyma w dyspozycji właściwie prawdopodobieństwa rozkłady prawdopodobieństwa otrzymania wyników tych obliczeń w momencie, kiedy zrobimy pomiar i dopiero w momencie, kiedy wykonywane pomiary to możemy otrzymać otrzymać jakiś wynik z grubsza taka taka jest tutaj idea okazuje się, że faktycznie te komputery kwantowe nie będą nadawały najprawdopodobniej do wszystkich rzeczy nie będzie w stanie na komputerze kwantowym w najbliższym czasie otworzyć jakieś arkusza kalkulacyjnego, ale spodziewamy się komputery kwantowe mogą do pewnych problemów z rozwiązań pewnych problemów dobrze nadawać stanowiska algorytm szara rozkładu liczby złożonych na czynniki pierwsze i możemy się po prostu zaburzyć całą kryptografii właściwie w przyszłości jeśli mielibyśmy pewnie duże komputery kwantowe natomiast spodziewamy się, że żołnierze odgadnięcie gmin gmin 1 no może może właśnie przywrócenia tak głosować w surowicy ad dokładnie chodzi oto sposób są pewne metody szyfrowania, które bazują na tym, że w tym momencie problem rozkładu liczby dużych liczb na czynniki pierwsze problemy trudnym w drugą stronę w 2 liczbę możemy łatwo przemnożyć natomiast innym jak możliwe zastosowanie komputerów kwantowych będą one takie próby tzw. problem optymalizacji dyskretnej optymalizacji kombinator ręcznej i właśnie tak jak problem komiwojażera podobne problemy logistyczne, gdzie mamy po prostu pewien problem optymalizacyjne tak mamy dużą przestrzeń możliwości i te możliwości też problem nie ciągły tak się robi jakieś nieduże zmiany dziś nie w odległości między między np. tymi zamówieniami rozwiązania mogą już zacząć istotnie różni, więc jest jest ciągłość jest optymalizacja kombinator zna i faktycznie spodziewam się do takich zagadnień komputery kwantowe mogą się nadawać takie eksperymenty mogę się też pochwalić tak eksperymenty też już na projekcie na Uniwersytecie warszawskim realizowaliśmy w minionym roku przygotowaliśmy publikację naukową na ten temat z jakim skutkiem okazuje się, że komputery kwantowe mogą nie dają oczywiście cały czas lepszych wyników jeszcze nie komputery klasy są po prostu nie są też wystarczająco duże cały czas ta liczba bitów możliwe jest stosunkowo mała komputery kwantowe są też za szumią one to znaczy nie mamy tak naprawdę ich do dyspozycji takiego idealnego komputera kwantowego, bo po pierwsze, muszą spełnione określone warunki dziękuję bardzo tak niska niskie temperatury musimy utrzymywać Kubit w stanie sprzężenia kwantowego jest jakakolwiek interakcja ze środowiskiem zewnętrznym może podawać tak mają tylko ręce już robi problem, kiedy ten dowcip dawno temu, że to to zwykle, bo Rosji w związku z flotą na placu czerwonym przechadza się jakiś człowiek spotyka drugiego, który po prostu idzie z ciężkimi walizami mówi przepraszam bardzo towarzyszył, która godzina w tamtym mocno za karę w związku z dziesiąty 28 ten pan woli kolorowy wyświetlacz dziś wodotrysk muzyczka no po prostu wywołał przepiękne zegarek, skąd pan ma taki zegarek mówi proszę pana zegarek to nic, ale strasznie ciężkie baterie w własnych tak sobie myślę, że może właśnie w tym momencie jesteśmy z komputerami kwantowymi właśnie chyba momencie także tak koniem mogą zrobić, ale trochę trochę tak tutaj naukowcy stosują takie porównanie mówią, że nie jest jest komputerami kwantowymi jesteśmy w takim miejscu z komputerami klasycznymi byliśmy już w latach czterdziestych pięćdziesiątych dwudziestego wieku, gdzie po prostu mieliśmy całe szafy w olbrzymich serwerowniach i te komputery i tak miały mniejszą moc obliczeniową niż nasze obecne smartphone, a więc prawdopodobnie będziemy musieli poczekać jeszcze dziesiątki lat są tacy, którzy uważają, że w ogóle tak naprawdę to właśnie to działaczka drogą beta to pójdzie drogą oraz o 2 znaki systemu czy wtedy to znaczy mogę to jest także wg znanych nam praw fizyki no, jakby nie nie znamy jakiś jakich praw, które mogły powodować, że tych większych komputerów kwantowych nie da się zbudować, ale no to jest po prostu ciężki problem od strony inżynierskiej faktycznie od strony naukowej duma są też potrzeba zgody korekcji błędów kontra klasyczny też coś, jaki jest potrzebne, bo właśnie mogą czasami jakieś, jakie sumy jakieś obliczenia mogą wykonać trochę za udziały w ogóle nierówno pracują zezwala lekarzowi można się też trochę inaczej niż nam się wydaje, gdy coś się może przedstawić na świat te błędy korygować to jest problem, że jak liczba hobbitów fizycznych, a liczba kibiców tzw. logicznych to jest trochę coś innego na IT obliczenia kwantowe w tym momencie faktycznie ciężko przeprowadzać natomiast są samą od strony teoretycznej oczywiście wiemy mamy pomysły przynajmniej takie komputery budować na stronę to od strony praktycznej fizycznej są z tym problemy natomiast nie znamy w tym momencie przejmie też nie są znane chyba fizykom też nie ich prawa fizyki, które mogę powiedzieć, że nie com, która kwotowego nie da się zbudować raczej obserwujemy to, że ten postęp jednak jeszcze nigdzie z roku na rok w ciągu raczej tak perspektywy 5 lat na 5 lat widzimy, że tak dostępne komputery kwantowe są jednak coraz większe na słyszeliśmy parę miesięcy temu eksperymencie Google, gdzie tam pokazano, że na komputerze kwantowym faktycznie firma Google była w stanie wykonać pewne obliczenia, które dziś najpotężniejszych komputerów klasycznym Super komputerom w tym momencie zajęłyby jakieś setki tysiące lat, a tam na komputerze kwantowym wykonało się jakiś sekundy Milesa da się to był bardziej papierowy zabieg niż trochę lat, ale lista ma syna znaleziono również równano porównano to mniej więcej tak jak z pierwszym lotem samolotem braci rajd, gdzie to nie przeleciał no może kilkaset metrów i to nie miało żadnego praktycznego pożytku, bo to samo możemy zrobić na piechotę, ale zademonstrowano, że jednak jest to możliwe i no i potem widzimy, że po dziesiątkach lat na samoloty teraz już zostanie na przenosić, ale załoga zatrzymała już pan zauważył co naprawdę czas chyba konkordat za nie było żadnych zmian no też ostatnio słyszałem, że właściwie oba samoloty nawet lata trochę wolniej niż na torach latały latały, bo akurat jest organ, ale przepraszam trochę z powodów bezpieczeństwa, bo to to nie bezpieczeństwo biznesu nie znaj znak bezpieczeństwa co znaczy, że tylko taki bezpieczeństwem, które będzie kosztowało mniej niż odszkodowania, które nazywają właśnie zachęta to jedyne to są biznesowej, ale są takie kwestie trochę etyczne także jednak nie chcieliśmy, żeby te wypadki były natomiast no akurat akurat branży lotniczej aż tak dobrze się nie za stronę to jest tak jak tam w tej chwili postęp wygląda w branży ruchu w razie branży ruchu drogowego w oczy oczywiście to tutaj swoje pojazdy staje się coraz lepsze no i też są firmy motoryzacji branży motoryzacyjnej, które pracują nad pojazdami autonomicznymi tutaj też obserwuję, że ten postęp trochę może nieco wyhamował co trochę jak ostudzony optymizm różnych firm jednak te pojazdy autonomiczne chyba zaczną wpływać na trochę później niż początkowo spodziewano to też wynika z takiej przestrzeni poziom bardziej ideologiczne niż niż technicznej było znalezienie mechanizmów, które by nimi zarządzały tak dalej chyba dużo łatwiejsze niż np. stworzenie wspólnych wspólnego poziomu kodu postępowań tak na jakiegoś obszaru w oczach Europy tak tak, że państwa dogadują, że traktujemy te dokładnie jak to jak traktaty faktycznie PS autonomiczne, które będą jechać w Polsce zaraz mogą chcieć przyjechać do Niemiec no i tam faktycznie te przepisy jak jak sterować takimi pojazdami faktycznie powinny być zintegrowane w skali nawet Unii Europejskiej to nie jest prosta nie ma co zamiast skali w skali świata sieć produkcja samochodów byłby tylko ona nie państwa Unii Europejskiej tylko na starania znowu z punktu widzenia ekonomicznego nie jest interesująca dokładnie dalej, gdy kwestia odpowiedzialności tak, kto ponosi odpowiedzialność czy kierowca czy programista czy w końcu producent, więc właśnie też byłem także na konferencji transportowych zrobiono taką ankietę wśród naukowców ludzi, którzy się tym tematem zajmują faktycznie tam były były jakieś 3 koszyki, do których można było rzucać rzucać głosy, kto powinien być odpowiedzialny czy faktycznie kierowca może nie kierowca osoba będąca w jeździe czy właściciel pojazdu czy czy producent pojazdu na zdania były podzielone głosy się rozłożyły dosyć równo najwięcej chyba jednak było opinii, że właściciel ten, kto ten pojazd kupił, jakby bierze odpowiedzialność za to, że ten pojazd w ogóle wjedzie na drogę, a nie pasażer nie niekoniecznie producent opraw producenci w momencie kiedy, jeżeli to jest w ogóle ma być dopuszczony to wiadomo, że musi przejść jakieś zaawansowane testy na w momencie, kiedy te testy przejdzie to w pewnym sensie trochę odpowiedzialność producenta no jakieś stopnia się kończy albo stosuje już mniejsza natomiast co są raczej głosy, że to ten, kto ten pojazd w tej właścicielem, jakby bierze odpowiedzialność za ryzyko ponosi ryzyko już tego, że ten pojazd bez jest zaczyna zaczyna jest to trochę, jakby powiedzieć, że właściciel nie gry komputerowej czy programu komputerowego ponosi odpowiedzialność za to zapowiedział tak na pewno kupił pan pani co teraz masz, ale oczywiście wiadomo, że programista nie wiem ile ta ilu liniach i że tutaj Racing akurat jeśli chodzi o granty w przypadku gier to jakby nie ma nie ma być może takich testów, gdy były testy to wtedy ktoś, kto kupił g wtedy może oskarżyć kogoś testy przeprowadzał, ale np. sztuczna inteligencja tutaj tak samo tak to jest ktoś odpowiedzialny za to co zrobić coś na inteligencja czy ten, kto wymyślił algorytm czy raczej ten, kto ten algorytm uruchomił na komputerze to wydaje się raczej ten, kto go uruchomił taki tutaj to jest tak samo ten, kto ten pojazd wpuścił na drogę czy bierze bierze wtedy odpowiedzialność być może za to, ale to oczywiście nie są to są bardzo trudne zagadnienia nad niektóre problemy to są właściwie to są takie problemy właściwie KOV kogo tutaj ten pojazd, aby potrącić takie mamy do dyspozycji wjechać jako staruszka czy w kobietę w ciąży albo wjechać grupka dzieci może być także takimi dylematami w parlamencie te profesje zmierzy, bo i dzieci biegły na drodze na drogę np. z 1 strony, a to gdzieś przychodzi faktycznie jakaś jakaś kobieta wciąż na kogo dylemat etyczny kogo teraz po prostu przejechać i takie badania te są prowadzone jak te pojazdy w takich sytuacjach powinny się zachowywać z tego co wiem taki z tej to pisarstwo dot, dlaczego w tym momencie naukowcom udało się dojść do do tego, że po prostu badać zachowania ludzi w takiej sytuacji i i jakby zapewnia, że ten algorytm program będzie się zachowywał gorzej niż człowiek czy wybieramy taką odpowiedź taką decyzję, jaką w tym czasie podjąłby człowiek w pewnym sensie mamy mamy na czytanie teraz jest, jakim poziomie człowieka mówimy mówiona własnymi kościach kierowania pojazdem na poziomie służb ochrony rządu czy bardziej przeciętnego Kowalskiego no pewnie pewnie raczej się, by badać tutaj takich profesjonalnych zawodowych kierowców czyli, czyli przychyli Kowalskiego w porównaniu ze służbą ochrony rządu to jest dobrze wróciły do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM może też korków powrócimy, że pan Paweł oraz wydziału matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego oraz wydziału elektroniki Telekomunikacji i informatyki Politechniki gdańskiej studia informację dziesiątym 40 o dziesiąty 40 po informacje wracamy ale studio pan Paweł oraz wydziału matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego oraz wydziału elektroniki Telekomunikacji i informatyki Politechniki gdańskiej technologia w algorytmy programy w służbie narodu, czyli jak przewidywać moderować korki, jeżeli państwo lubią gry zabawy to dzięki naszej słuchaczki Warszawy chciałbym polecić 1 stronę dzięki panu drugą stronę pierwsza strona niemiecka proszę wejść sobie na stronę trafi myśli symboliczny grób Kd po angielsku niestety TR FF IC myśl nikt symulacji ulatują kropkę de tam znajdą państwo fragment drogi z drogą dojazdową można sobie modelować np. ile samochodów pojazdów na godzinę chcemy więcej mniej możemy też modelować udział np. ciężarówek w tym roku prędkość maksymalną także maksymalne przyspieszenie, ale np. jest też poziom grzeczności tak, czyli Rozmierzy Eco kierowcy grzeczniejszy będą przepuszczali albo nie przejeżdżali też preferencje dojazdy po np. lewej prawej stronie autostrady można to za różne wrzucać zadania, czyli np. postawić światła albo zamknąć pas czy pasy roboty drogowe ograniczenia prędkości tak dalej tak dalej i obserwować tylko co się dzieje no właśnie z korkami, które tworzą, ale potem jak długo takie korki się rozładowują nabawił się stało chcę żyć więc, więc trafi myśli NIK symbole jeszcze kropkę idee, a druga zdrowe ojcu trudniejszej do wielu przekazania, więc proponuje od razu zmienić Okafor pomysł watę może to fakt serek polskiej wersji, chociaż oczywiste ona, na którą dr Kristen sen kropkę com łam łamane przez ABW, a czy ten wzorce el ten cel pisane razem kropkę com takoż NIK, a Pp tak jedno jedno 2 LO i w 2, a że cena jest Stronnictwa na tej stronie jest map o fragment sieci drogowej Warszawy jest dzielnica akurat Ochota i można zabawić się osobę sterującą ruchem sterują sygnalizacją świetną sam sygnalizacji ustawione na 20 skrzyżowaniach można własnoręcznie zmieniać ustawienia świateł przy pomocy sieci neuronowe ocenia jak dobre są ustawienia, czyli przewiduje jak wtedy będą czas czekania pojazdów na czerwonym świetle dla tych zadanych ustawień może też uruchomić algorytmy optymalizacyjne w tym algorytmy genetyczne, które po prostu znajdą dla nas najlepsze ustawienia świateł w danej sytuacji wg wg sieci neuronowej ustawi kula 80 sekund dostał jakiś Errol, a być może przy handlu myśmy symulację tak albo za dużo osób weszło jest w każdym razie KE w każdym razie pracujemy pracujemy nad są w trakcie budowy w tym momencie jestem faktycznie może nie wszystko w tym będzie dobrze działać na te prace na torze można było też przeprowadzać symulacje tak, aby obserwować jak jak będzie wyglądał ruch, kiedy faktycznie zmieni jakoś ustawienia świateł przecież zostawić czerwone takich, a nawet nie da w tym przypadku, bo boi się są limity, gdyż minimalna długość światła zielonego ich maksymalna długość 2 czerwonego też dałem do ustawienia to prawda, że znacznie zmierza raczej dobrze wydane to jest to jest jak praca orki progres w tym momencie, więc to jest to zaś za kilka tygodni mam coś z tego korzysta nie pytam tutaj bardziej o takich właśnie fanów czy osoby, które chciałyby sobie dla zabawy to bardziej bardziej ostrożna, ale np. Warszawy albo miast inna na tę nic nie wiadomo jest o tym, natomiast jesteśmy wysoko kolejarze są zajęte zda się moja duża, że do wycinania w wadze Warszawy dużo pożytecznych rzeczy robią ja oczywiście tutaj jest jest w kontakcie też z osobami właśnie urzędu miasta i regionowi komunikacji zarządu dróg miejskich oczywiście dzięki dzięki niemu mieliśmy dostęp dodanych tutaj dotyczących rzeczywistego ruchu w Warszawie, więc jesteśmy w stanie dzięki temu budować lepsze modele nabożeństwo w bezruchu natomiast natomiast tak wzrusza się korków natomiast w tym w tym momencie jeszcze jeszcze te metody nie mają zastosowania praktycznego czy da się tak badać ruch w miastach no bo pan rozumiem, więc skoncentrowane pana zespół w Warszawie te w tym momencie tak się wszystkim w Warszawie się czy da się np. te wnioski równać z wnioskami innych osób, które pracują na ducha winnych państwach w miastach czy, czyli inni sobie to są istnieją jakieś uniwersalne sposoby pomiaru można przyrównać np. rozwiązania londyńskie warszawskich paryskie do poznańskich powiedzieć dobrze używamy podobnych narzędzi, więc dane możemy porównać i zobaczyć np. to robi lepiej czy można pewne do do pewnego stopnia co znaczy właśnie dzięki temu, że te wszystkie algorytmy testujemy środowiskach symulacyjnych to, jeżeli badacze korzystają z tych samych faktycznie programu do symulacji ruchu no to możemy faktycznie ustawić po prostu różne algorytmy określone warunki ruchu i testować to samo ciężko właśnie czas czekania na czerwonym świetle czasy przejazdu i po prostu porównywać sprawdzać, które algorytm będzie lepsze i mówimy o konkretnych rozwiązań na wąskiej obywatela Warszawy jest inna jest topografia tak to tutaj tutaj też ciężko, jeżeli chcielibyśmy porównać jakiś algorytmy w Warszawie z góry w Londynie to tam jakby faktycznie jest topologią sieci drogowej zupełnie inna liczba pojazdów jest zupełnie inna, więc tutaj ciężko ciężko wtedy takie porównanie zrobić raczej raczej trzeba byłoby to porównywać na tych samych sieciach drogowych i po prostu ewentualnie jakieś metody są tu wychodzą lepsze mamy nadzieję, że w innym mieście też okażą się lepsze np. czyli tego planu wynika, że nie bardzo da się ciepłem uczyć na błędach innych nie to może częściowo można wyciągać wnioski o nas ono po prostu trzeba mieć na uwadze tworzenie nie wszystko faktycznie da się porównywać naborach np. państwa dla w Londynie tam też wielu miast wprowadzać np. przepisy zabraniające wjazdu do pewnych stref także po prostu ograniczyć liczbę samochodów wjazd do centrum Londynu jest niemożliwe właśnie okazało się nie tylko, że to nie poprawiło ruchu, ale wręcz pogorszyło to akurat mnie nie wiadomo, że pogorszyła raczej raczej zazwyczaj także 2 rocznie poprawia ale, ale wniesie, ale jest jestem w stanie w to uwierzyć, dlatego że są są trochę zapewne tego typu paradoks faktycznie w ruchu drogowym jesteś taki znany paradoks Brassa, gdzie okazało się, że np. możemy dodać jakąś drogę jak rzecznik sieci drogowej ruch może się teoretycznie pogorszyć, więc faktycznie no, jeżeli zamkniemy jakiś obszar, a kierowcy po prostu nie są w stanie zrezygnować np. poruszanie się pojazdem polecam w takim razie artykuł ogólna to fama z 11lutego tego roku, czyli w ogóle Nówka sztuka zatytułowany Hall London, który wprawdzie Cars Group Morgan często Delia sera nowa się, choć te drgania oraz, iż jeżeli, jeżeli zamkniemy jakąś strefę no to wtedy mamy mniej dróg, więc określona liczba pojazdów się zmniejszyć im się zmieścić na mniejszej powierzchni dróg, więc teoretycznie zwiększa gęsto, więc mogą być większe korki tutaj idea stojąca za tym, że zamykamy wjazd do pewnych stref jest taka, że ludzie po prostu przestaną tam jest, więc trochę zniechęcić przerzuca się na szkodę komunikacji publicznej samochodów ogólnie będzie mniej, ale faktycznie niekoniecznie tak musi być dlatego wszystkie takie zmiany trzeba robić z głową trzeba tutaj opierać jakiś analizach faktycznie metodach naukowych, czyli faktycznie najpierw sprawdzić program do symulacji dopiero potem na rzeczywisty na żywym organizmie dlatego propozycję pana się zaskoczyłem pewnie tym artykułem trudno się pan z niego odnieść, więc po programie prześlę panu cena jaką, jeżeli znajdzie pan czas najwyższym czasie to być może znajdzie pan jakieś interesujące wątki, które oczywiście związane z Zabrza robi wtedy będziemy mogli o o tym, tekście porozmawiać właśnie tutaj chyba leży samochód pogrzebany że, że to jest takie rynkowe rozwiązania typu ograniczamy prędkości pozwala mieć dziś szybciej, bo każdy z nas dziś czuje, że jeżeli ja jestem pępkiem świata to znaczy zbyt moje z punktu widzenia mnie jako kierowcy to wszystko proste jak chce szybko dojechać to lepiej, żeby te ograniczenia prędkości zniknęły no znowu jak jestem pierwszym Noto kurcze coś strasznie samochody szybko zasuwają dur 4 progi spowalniające i w ogóle jeszcze światła i policjanta no ale rozwiąże, jeżeli teraz dołączymy takich aktorów czy taki agentów większą liczbę to nagle mamy do czynienia z chaosem pewnego rodzaju no to są może się bardzo złożone zjawiska, gdzie tu jest wiele elementów, które są ze sobą interakcji i ciężko po prostu wszystko przewidzieć nawet modele matematyczne, które mamy symulatorze jak każdy model matematyczny to jest jakiś przybliżenie rzeczywistości tak jest wiele po prostu czynników losowych, które ciężko jest w ogóle modelować i tak naprawdę bardzo możemy bazować, ale najtrudniej modelować zachowania ludzi jednak za zachowanie ludzi jest może być bardzo trudne do przewidzenia do modelowania faktycznie dzielnie rozproszą zmienne np. narodowość wyznanie no tylko no ale polityczna tak, ale teraz, jeżeli bowiem bardzo to tak pięknie wymodelować tak teraz trzeba byłoby miejsce miejsce dane urzędu dostatecznie dużo danych, żeby mamy zaobserwować niemal 40 zielone i buda zbudować faktycznie jakiś model wyciągać jakieś wnioski z takich danych na jej oczywiście mogą być takie modele coraz lepszy, ale to też nawet przy takich metodach analizy danych uczenia maszynowego rzadko też otrzymamy jako stuprocentowa zgodność np. z rzeczywistością jednak się okaże, że są są jakieś jeszcze czynniki poza tą Maćka narodowości wielkie być może coś jeszcze na wczorajszy pracuje dla rządu tak często warunkiem rządu wtedy ruch po ulicach odbywać zupełnie inaczej, a możemy go prokuratora wtedy zupełnie inaczej natomiast mogą się takie rzeczy okaże się, jaki jednak trochę innym trochę inną historię swojego życia te nasze wydarzenia doświadczenia z przeszłości też rzutują na decyzje, które podejmujemy w tym momencie i ta jest ciężko ciężko przewidzieć także ktoś mógł kiedyś w przyszłości mieć np. już brać udział w kolizji dzięki temu teraz jedzie trochę ostrożniej być może tak i teraz trudno trudno też takie rzeczy brać brać pod uwagę nie jesteśmy w stanie wziąć pod uwagę historię życia człowieka i wszystko są w tym w tym czasie po głowie chodziło jak jego myśli decyzję ewoluowały, więc na to co sobą trudne trudne zagadnienia musimy bazować na jakich się na szczęście coraz lepszych modelach coraz lepszych przybliżenia tego rzeczywistego świata cudownie w takim razie, jeżeli chcą państwo zobaczyć jak wygląda różnego rodzaju symulacje to dzisiaj symulacja niemiecka czasy w myśl NIK smoleńscy kropkę de i tam znajdą państwo po angielsku po niemiecku różne opcje albo ten SOR cel, czyli ten SOR cel kropkę com łamane przez AP czy Kosznik ABP tam można można sobie badać jak dobre są sobie cywilizacji świata w tym secie Polacy jeszcze nie ma, a ja po informacjach po programie prześlę panu artykuł jeżeli, więc dla pana intencją to zapraszam do powrotu bardzo chętnie pan Paweł oraz wydział matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego wydział elektroniki Telekomunikacji informatyki Politechniki gdańskiej państwa i moim gościem informacje już za kilka minut o godzinie jedenaste Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!