REKLAMA

Ale wstyd w muzeach!

OFF Czarek
Data emisji:
2020-02-14 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:02 min.
Udostępnij:

O muzealnym poczuciu wstydu i próbach jego przepracowania z prof. Wojciechem Szafrańskim Rozwiń »

Więcej o dzisiejszym temacie: https://www.laphamsquarterly.org/roundtable/rules-engagement Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pan dr hab. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry witam serdecznie dobry bardzo interesujący tekst pojawił się w na stronie serwisie la FAM spornej zatytułowany rósł o w Ingi moment walił, owszem, im in obrzęk z autorstwa płynęło Rozwiń » też i pomyślał sobie panie profesorze, żeby porozmawiać na ten temat pan też z tym tekstem się zapoznał pewnie mówiąc w skrócie proszę proszę poprawić sprawa jest taka, że oto do tego świata muzealnego tak ze świata rynku sztuki wchodzą nowe wartości, jeżeli spojrzymy na rok czy na wiek 1819 jeszcze dużo dużo wcześniej to w europejskich muzeach pojawiają się obiekty, które zostały po prostu to stamtąd przywiezione taki nikt nikogo nie pytał co to co to właściwie znaczy one zostały zabrane ukradzione być może także te terminy znaczy zupełnie coś innego to 200300 lat temu dzisiaj do tego świata muzealnego wchodzą nowe perspektywy nowe punkty widzenia np. mniejszość nie jest już tak oczywiste, że muzeum mieści w europejskim mieście x ma np. sztukę, która jest bowiem obiektem sakralnym jakiegoś plemienia tak albo, że obiekty zostały po prostu przywiezione 100 lat temu dodatkowo interesujący wątek, który pojawia się w tym tekście to jest wątek wstydu to znaczy jak przepracować wstyd za kolonializm jak przepracować wstyd za niewolnictwo, bo można do tego celu używać także przedmiotów obiektów sztuki i przy ich pomocy opowiadać historie to tak, ale od 2 Teresy piłeczkę do badań rzeczywiście tekst jest bardzo wielowątkowe i na pewno na na stronie Radia TOK FM pojawi się link do tego, żeby słuchaczy także mogli zajrzeć do do tego tekstu tak jest, ale wielowątkowy także ze 1 lamentu, bo to pan redaktor wskazał na kwestie kolonializmu tak na kwestie niewolnictwa, ale też są tam także są elementy, które dotyczą w ogóle finansowania muzeów i tego, skąd się biorą środki czy zawsze jest etycznie, żeby muzea brały środki z nielegalnych źródeł, ale takie, które są właśnie wątpliwe w pewnym aspekcie etycznym sponsorów od nowa działalność jest dwuznaczna tak także jest bardzo bardzo wiele wątków w tym tekście dla mnie chyba tym punktem wyjścia powinna być w ogóle troszeczkę inne myślenia muzea dzisiaj nawet, żebyśmy spojrzeli do większości nawet aktów prawnych, które zajmują się muzeami w różnych państwach tam zawsze, że w ten sposób głównym celem muzeów tak ową misję muzeów jest zachowanie dla przyszłych pokoleń obiektów dzieł sztuki tak dalej tak dalej zamawia patrząc dzisiaj Muza myślę też 1 z tych równie ważnych elementów jest rozszyfrowanie tego co przeszłość ma dopowiedzenia przyszłości i to wtedy mieści się do tych wiele elementów, których wspomniał pan pan redaktor, czyli także takich elementów na ile Muza nie tyle powinny być wrażliwe czy mniej wrażliwe tylko na ile muszą się uporać z rosnącą presją w różnych obszarach naprawdę w różnych obszarach mieliśmy takie spotkania parę parę tygodni temu mówiliśmy sobie instytucji tak mówiliśmy o tych sprawa, która dotyczy UZ europejskich, ale te wątki, które są podniesione tam to jest wątek przede wszystkim tym czy w głównej mierze kolonializmu ani czy państwo zdajecie sobie sprawę, ale 909095% tych najważniejszych obiektów z Afryki znajduje się poza Afryką to jest jedyny taki kontent jest coś, by się dowiedzieć niewyobrażalnego i oczywiście muzea czy państwa poszczególne nawet szerzej odpowiedzieć większość z nich broni się skutecznie przed przed zwrotami tak byśmy powiedzieli natomiast pojawia się furtka, w której nagle się okazuje, że włożenie tam czytasz para drzwi, gdzie włożymy tam nogę to się okazuje, że zaczyna się dzień całkowicie coś coś nowego mam tutaj na myśli kwestię dotyczącą przede wszystkim tego dziedzictwa nie z punktu widzenia samej sztuki, ale tego co byśmy mogli widzieć ożywieniem i umarłych, czyli chociażby tego wobec cóż szkieletów ludzkich czaszek i innych takich elementów, które były przywożone na bieżąco z różnych bardzo części części świata muzea sobie bardzo trudno z tym radzą część z tych rzeczy to przecież są także darowiznę podam taki przykład w 1500 sześćdziesiątym piątym roku rodzina Rico Rockefeller ów przekazała przekazała MED czy mój umysł na muzeum Morskiemu przekazała całą kolekcję obiektów, które zwierzę, które można być pozyskał ich syn, który zginął tych darczyńców zginął zresztą w czasie takiej wyprawy wyprawy etnograficznej dzisiaj MED byli też ma problemy co zrobić z tymi co zrobić z tymi obiektami niektóre państwa europejskie sobie lepiej radzą, które wprost przeciwnie brną dalej brać za chwilę zostanie otwarte w Berlinie muzeum forów Bolta, w którym znajdzie się dużo dziedzictwa Etnograficzne go tak taka ogólna bardzo bardzo nas do tego, a dzisiaj byśmy mieli powiedzieć ile samych czaszek pochodzących z różnych z różnych miejsc głównie z Afryki można dzieci tej kolonialnej Afryki niemiecki swego czasu od tej sprawie 5000 obiektów to proszę zobaczyć, jaka to jest w ogóle skala właśnie czaszka czaszce nierówna, bo w Czechach np. dalej Brnie znajdziemy sobie kościół który, którego podziemiach sali w pięknie zdobione czasami osób, które tam przez lata były chowane przy kościele np. ale przecież nie wszystkie kultury traktują zwłoki czy śmierć identycznie dla niektórych czaszka czy w ogóle szkielet jest święte przedmioty należące miejsca itd. itd. więc ten artykuł także mówi o pewnej wrażliwości, która pojawia się musi się pojawiać przy pracy zarówno muzealnika jak też szerzej na rynku sztuki, a o przyszłości można mówić różne sposoby kiedyś chyba w programie Owczarek też rozmawiałem na temat osób, które trafiły na pomniki teraz okazuje się, że ich przeszłość była pewnie krystaliczna w rozumieniu sprzed niemal 100 lat, ale Anno Domini 20202018 już nie tak bardzo no i teraz czy rzucać pomników jak chcą niektórzy czy też np. Kanadyjczycy wpadł na pomysł może zostaw na pomniku, ale dopowiadają opowiadajmy muzea mogą to robić różne sposoby 1 ze sposobów pojawi się w tym artykule oto mamy piękną zdobioną cudowną cukiernicę no i teraz cukiernica cóż cóż co za przedmiot cóż można powiedzieć cukiernicy tak cukier nie jest, które sobie schodzimy różne rzeczy, ale skąd ten cukier tak, żeby ten cukier dotarł do nas mało tego cukiernicy widać, że tam się sporo cukru mieści, więc skoro sporo cukru to znaczy, że tego cukru w ogóle było dużo na rynku w Europie skoro było go dużo na rynku w Europie to znaczy rząd, bo tutaj 1819 wieku tak nawet tata ją zastał pozyskiwane, czyli teraz za za tą cukiernica za tym jakaś rodzina sobie słodzi kawę herbatę stoją ludzkie dramaty teraz przy pomocy cukiernicy można opowiedzieć wspaniałe historie wspaniałą czy panią w sensie chciałbym edukacyjnym, ale jednocześnie smutno ludzkiej krzywdzie ludzkiej śmierci wyzysku nierówności itd. itd. itd. kolejna historia, ale też oczywiście też, by bardzo ciekawe, dlatego że w naszej czasem zapominamy o tym, o tym elemencie, ale że oto cukier był tym elementem ściśle związane z niewolnictwem wtedy pojawiały się cukiernicy czy się to jest coś co było, bo nadal pojawiał się także takie tryby związane bezpośrednio z ruchem Antoni rolniczym rzeczywiście tak było warto wspomnieć oczywiście o John o udzie, czyli człowieku który, który tak powszechnie nazywane o takim przełomowym czy wręcz wizjonerem wizjonerem garncarstwa, ale jak się też widziałem wszystkie marketingu, bo państwo na pewno znają firmę trud, bo ma przecież już naprawdę blisko nad nią prawie 300 lat, ale co jest najważniejsze osoba, która stworzyła tę firmę zaangażowała się także w ruch abolicjonistów ręczne właśnie taki sposób oni także produkowali Sukiennice, ale cukiernicę, które już wtedy były opisywane tak bardzo specyficzny sposób mówiło się wtedy o czymś takim jak cukier we krwi i teraz pytanie czy każdy cukier, który znajdował wtedy nastała angielskich amerykańskich na przełomie osiemnastego dziewiętnastego wieku czy on powinien on rzeczywiście jest tego kolonializmu jest jest efektem tego kolonializmu wrócimy do naszej rozmowy do tych pytań po informacjach Radia TOK FM państwa i moim gościem jest dr hab. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu informację o dziesiątej 20 po informacjach wracamy w czasie studio dr hab. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu rozmawiamy o interesującym artykule taki punkt wyjścia, na który pojawił się lasem z Kłosa, czyli w opisie audycji znajdą państwo link do tego artykułu artykuł mówią nowe spojrzenie na muzealnictwo, czyli o spojrzeniu taki bardziej otwartym wrażliwym na przeszłość przedmiotów na przeszłość kolekcjonerów, ale także na przeszłość czy właśnie na teraźniejszość, choć w przeszłość sponsorów instytucji i osób wspierających muzea i instytucje sztuki wracając jeszcze do cukru do cukru soli w Polsce zwrócić uwagę pierwsze co nam się kojarzy to cukier krzepi, czyli słynne słynne hasło reklamowe z okresu międzywojennego Melchiora Wańkowicza, ale przecież też całkowite całkowicie inne myślenie to, które funkcjonowały na przemiał osiemnastego dziewiętnastego wieku ja wspomniałem tutaj przed przed przerwą o udzie niektóre z tych cukierni był wręcz opisane, aby miał specjalny taki znak opisane były o to cukier ten jest wolny od nie od niewolnictwa, bo pochodzi z Indii wschodnich ani zachodnich także Indie zachodnie, czyli te dzisiejsze rozumienie takich części właśnie Bahama to są te te tak kraj poniżej basen morza Karaibskiego tak to też coś innego niż Indie wschodnie, w których tam oficjalnie przynajmniej niewolnictwa niewolnictwa nie była, a ten ta osoba tutaj naprawdę Warta Warta wspomnienia ja mówiłem wcześniej, że także od strony marketu marketingowej, bo to była osoba ta wymyśliła coś co dziś co dzisiaj państwo często obserwują sprzedaży, czyli kup 1 drugi to bardzo staniesz gratis tak tak naprawdę tzw. mogą tak czy Barlage tłem jest drugie oczywiście jest to, że jeżeli klientowi nie podoba produkt może go odesłać także proszę zwrócić uwagę, że tam mnóstwo takich w tej firmie ciekawych rzeczy funkcjonowało, ale też tak dla dla przypomnienia założyciel tej firmy był dziadkiem Karola Darwina także on, który był rzeczywiście taki mocno związany z ruchem abolicja mistycznym jednocześnie jest to pewne taka siła nawiązania do tego co się działo się działo później, ale możemy spojrzeć na rzeźby możemy spojrzeć na obrazy i zadać pytanie czy modelki i modele, którzy nie są uczestniczyli w tych sesjach z własnymi przenoszą nie przymuszonej woli czy np. byli zmuszeni jakiś sposób tak albo wykorzystanie to są punkty widzenia, które wcześniej nie było obecne czy może nie zaprzątały głów zarządu Dyrekcji muzeów czy kolekcjonerów tak to prawda tutaj nawiązujemy do do tego co się właśnie dzieje w, a wielu amerykańskich muzeów, które pozyskało do swej kolekcji rzeźbę Jeana Baptiste karp po to jest 11 Wrzeszcz, bo był wykonany w różnym w różnych materiach ważne też marynarza tak w trakcie w marmurze, ale czy taka szansa, żeby później naszym słuchaczom wrzucić też w opisie to samo tak nam nawet nie kto to fotografie 2 obiektów czy właśnie w samych tylko wykonanych w różnych technikach czy terakoty wykonanej właśnie niewolnice czarno czarnoskórej, która widać wyraźnie, że odsłoniętą piersią z przewiązanymi mentalna spętane wręcz no z takim bardzo bardzo sugestywnie jest to oddanej w trakcie prac wygląda całkowicie inaczej może też sama praca tak niższe niż w marmurze, które o innym charakterze siły to jest pytanie czy rzeczywiście była ta zgoda no w artysta, który wtedy wykonywał on wykonywał jakieś szkice przecież do do tych 6 później z tego powstały takie bardzo duże figury, które znajdują się dzisiaj są są częścią fontanny w ogrodzie luksemburskim w Paryżu no widać że, że to, że szuka jakieś wyobrażenia nowy artysta chciał poszukać wyobrażenia Afryki wyobrażenia Europy wyobrażenia obu Ameryk wyobrażenia Azji tych kontynentów, które wtedy wtedy były takie oczywiste dla świata i Europy przedstawił w taki sposób kobieta z długimi włosami z warkoczami no, poszukując Afryki poszukał całkowicie innego myślenia o tej Afryce właśnie w Afryce niewolniczej spętane jej kobiecie no półnagi tak można powiedzieć tak półnagi w no kto jest elementem absolutnie związany bezpośrednio bezpośrednio z niewolnictwem jest to pewien problem dla muzeów anglosaskich, które dzisiaj często zastanawiają się nad 1 bardzo ważną rzeczą, że oto historii danego obiektu jest historia tylko tego obiektu jest to jest 1 narracja tu jest zawsze przy każdym budżet kilkanaście różnych narracji 1 z nich jest oczywiście wartość artystyczna to był rząd PiS karp po czy sam sam artysta i tak itd. ale drugi to są te elementy, które budują się obok tras jest pytanie czy muzea powinny unikać tego czy wprost przeciwnie powinny wręcz pewien sposób pokazywać nie chce będziecie prowokować, ale wzbudzać refleksje coś dodać do dysku zmusza do dyskusji wkładać kij, w których tak, bo nie chcemy, by chcę, żeby zabrzmiało to właśnie w ten sposób, że to są obiekty wstydu tylko wyłączyć także należy tak odczytywać raczej dobrych obiektów z tytułu PIT można przepracować na różne sposoby taką właśnie powiedzieć dobrze to jest obiekt wstydu albo obiekt wstydliwe ukryjemy go w piwnicach albo zwrócimy go z przeprosinami albo właśnie wystawnego trybu Czerwonak muzeum nie przepracuje za nację wstydu, jeżeli taka potrzeba mogły się pojawi ona musi pochodzić ma ona musi być uczciwa, że została przepracowana, tak więc wtedy takie obiekty mogą być, ale powinni funkcjonować w przestrzeni publicznej moim zdaniem to jest to jest jasne i nie powinno się schować głęboko do walnego co może się stać to wtedy, gdyby w ogóle niszczyć tak tutaj tak jak myślano w kategoriach jeszcze wiele obiektów socjalizmu chociażby tak takich ważnych obiektów na szczęście my też w Polsce powstał pomysł powstał takie muzeum jak łza w Kozłówce, gdzie część tych obiektów tak, ale samo ich zniszczenie przecież jest jest błędem UE z paszczy ich ukrywania należy jeszcze raz przepracować oczywiście kwestie dotyczące zwrotów czy tych restytucji do tych państw troszeczkę odrębna kwestia i tutaj potrzebna otwartość widać otwartość w ostatnim czasie przyjmie akurat państwo francuskim tak pojawia się wątek tak, że wątek takie zlecenia można powiedzieć prezydentowi rzeczywiste indywidualne zlecenia Emmanuela Macrona, żeby o to 2 osobom oddać szansę znaczy dać szansę napisania takiego prawdziwego raportu o obiektach z epoki kolonializmu, które znajdują się we francuskich muzeach i w ogóle samym tym problemie i oddano to Benedykt Pawła, czyli takiej francuskiej kuratorce, która co ciekawe ona miała pracować w pewnym momencie nawet dlatego wspomnianego forum Bolta w Berlinie zrezygnowała z tak bardzo lukratywnej wręcz posady na drugą osobą, którą chciałby, która jest autorem tego raportu bez Phelpsa, który wart jest zainteresowania państwa, ponieważ on wydał bardzo niezwykłą książkę afro kopia polecam panu redaktorowi wydano 2019 roku zapisuje sobie czarną folią alarmowy, bo to jest czeka też bardzo ciekawa książka w ogóle o o tym, tak tak zebrane myślenie o o tym co się działo w Afryce co się dzieje z punktu widzenia filozofii przemyśleń tam pojawia się w filozofię afrykańskie Ubuntu, czyli takie które, gdyby państwo przybliżył to czy takie myślenie jestem, ponieważ jesteśmy tak jest to jest takie myślenie, że chodzi o butach tam jest mnóstwo bardzo ciekawych bardzo ciekawych bardzo ciekawych wątków i to oni przygotowali taki raport 252 strony, jaka była odpowiedź pierwsza to napad większość muzeów europejskich podziału w ten sposób to wy chcecie doprowadzić do tego, żeby były po puste muzea Europie czyli, jeżeli oni jak zrobić pierwszą taką konferencję też spotkanie tam pierwsze spotkanie przyszło w sobotę w Berlinie tam 500 osób od razu wpakował do sali i dziś posłuchać w przypadku to nie jest tak, że oni nawołują do oddania wszystkiego także o to byśmy 1 ruchem oddajmy wszystko, ale tez co państwo na początku tej tai tej audycji 9095% obiektów z Afryki najważniejszych kulturowych znajduje się poza tym kontynentem nie chodzi o zwrot wszystkiego myślenie w takich, ale to jest rodzaj też ogłoszenia tego z tym muzea muszą zmierzyć niektóre muzea francuskiemu par jedno perskiego ze jest wypełniony tylko tymi obiektami British muzeum bardzo słabo sobie z tym radzić no właśnie można powiedzieć no nie czujemy tego wystarczy, by powrócić do naszych rozmów dotyczących dziedzictwa, które Polska utraciła po drugiej wojnie światowej w czasie drugiej będzie się światowy tak, a tutaj mówimy o państwach afrykańskich, które dziś nie tylko tam w ciągu kilku lat tylko to wprost na przestrzeni wieków tak oczywiście, że tak oczywiście jak budować też to dotyczy też Australii no ten rym w Australii nowej Zelandii tak dalej tak dalej tak Ameryki Południowej Ameryki Południowej oczywiście dla mnie ważne jest to, żeby rozruszać 2 sytuacja, czyli tak, które dotyczą tego oczywiście też szczątkach ludzkich, bo część z nich była zabierana też taki niezbyt fajny sposób traktowane jako informację o historii ludzkości, by zabierał się do British muzeum tak z różnych wy też informacja osią ludzkości to nie dotyczy konkretnego plemienia nie okryć nie dotyczy każdego miejsca na ziemi to jest o historii ludzkości tyle tak drugi natomiast większy problem o wiele większy to jest taki, że te regiony państwa nieraz one są zbyt biedne, a koszty ponosi zawsze państwo źródłowe koszty restytucji koszty wszystkich elementów, które są obok i dziś myślę, że pojawiają się w niektórych niektórych państw takie są zawieszone może nie dotyczącej całego państwa w poszczególnych instytucji, żeby jednak zbudować też finansowanie tych elementów, żeby nie było ograniczeń przy zwrocie, ale też rozumiem, że wśród argumentów, które mogą się pojawiać przeciwko zwrotowi nie pojawi się argument dobrze nie wszystkie z tych państw są państwami demokratycznymi teraz zwrot tej sztuki będzie równoznaczny z jakimś oddanie mi w ręce rządu czy nawet sprawujących nawet jeszcze trudniejsze czy jeszcze bardziej ogólniejszy, gdy spełnione czy rzeczywiście te premie, które występowały na terenie tego danego państwa one są w ogóle elementem tego państwa czytam jest czy można mówić w ogóle jakiś taki ciągłości poza ciągłością miejsca, bo wcześniej ciągłością państwowości czegokolwiek w tym w tym obszarze i są często argumenty kontr restytucyjne mam tak tak to powiedział tak, ale pani największą przeszkodą mają też oczywiście kwestia decyzji politycznej i drugi to są, ale są finanse pisze strasznie podobają takie projekty artystyczne, które powstają przy okazji tego, żeby nagłaśniać takie sytuacje na taki projekt artystyczny osoby, która artysty Daniela bujda, a nie może aż tak powszechnie znana naszym słuchaczom chcę państwu powiedzieć o samej historii, który w takim razie proponuje, aby pani własna historia zaczyna się bardzo fascynujące widzę pana minie, a nie chciałbym przerywać informacjami w trakcie, więc proszę pana i naszych słuchaczy na informacje Radia TOK FM o godzinie dziesiątej 40 za kilka minut po informacjach powrócimy do historii powrócimy do naszej rozmowy dr hab. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z państwa i moim gościem informacje o dziesiąty 40 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa i moim gościem jest dr hab. Wojciech Szafrański Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu i już możemy powracać do pana opowieści historii przed przerwą mówiliśmy o artyście Daniel Boy który, chcąc uwrażliwić, a tak powiedzieć pokazać to co się dzieje, jeżeli chodzi o sztukę obiekty czasów kolonializmu tych ściągniętych w czasach kolonializmu, aby zjednoczyć na praktykach muzeum historii naturalnej w Londynie i w czasie tych praktyk następował przepakowywanie z kartą nowych skarg nowych budek, gdzie znajdowały się właśnie szczątki te pozycje pozyskane ta zabrane z różnych części świata, ale był przypadkowy one z racji oczywiście konieczności ochrony tak, by całkowicie nowe nowe opakowania udało się pozyskać te pustek może być kartony i zbudować taką naprawdę niezwykłą instalację pokazującą to jak jak długo te rzeczy przeleżały w ogóle w w tym sektor one nie były często ściągnięty po to, żeby wzbudzić od razu zainteresowanie potrzeby wystawić notę, ale po prostu były ściągane po to, że w przyszłości mogą się państwo przed sprzedażą, bo też wręcz ograbić dane daną społeczność z tego elementu także kulturowego właśnie i warto chyba też poruszyć ten wątek, który pan wspomniał, który znajduje się w tym artykule, w którym rozmawiamy w artykule, do którego link Poznań jakoś sprytnie zamieścić w opisie audycji, czyli sponsorzy czy instytucji osoby prywatne, które wspierają muzea i instytucje sztuki instytucji kultury czy przeszłość czy teraźniejszość mecenasa jest ważna czy nie ważna znowu pytanie jest proste odpowiedź jest trudna i różne instytucje podchodzą do tego różny sposób, ale w tym tekście pojawiają się instytucje, które mówią to my niektóre już dziękujemy nie tylko nie będziemy przyjmować pieniędzy, ale także poprosimy o o to, żeby osoby opuściły różnego rodzaju władze rady muzeum rady muzeów tak i teraz co może być takim powodem Ano np. produkowanie nie wiem sprzętu czy produkowanie substancji, które są używane przez policję np. to rozpraszania protestów wydawałoby się, gdzie Krym, gdzie Rzym prawda, że nawiązuje pan do o członka swego czasu rady muzeum, a 1 z muzeów amerykańskich URE na Andersa, który jest jednocześnie właścicielem takiej dużej firmy safari land i to nie wyglądał w ten sposób były protesty społeczne, żeby o to członek rady muzeum opuścił to muzeum, ponieważ a, ponieważ nagle okazać okazało się większość wiedziała, że podważa, że produkuje kanistry z gazem z gazem łzawiącym faktury uczy się sprzedawał legalnie policji innym służbom one były po prostu wykorzystywane także granice amerykańsko Meksykańskiej, ale co jest tutaj najważniejsze to pracownice tego muzeum poprosili najpierw o władzę oraz o to czy mogą wpłynąć na rezygnację to nie jest także, że oto odwiedzający pamiętające często oglądają obiekty nie wiedzą co się w ogóle dzieje, że poprosili, ale trzeba też powiedzieć, że motorem kadr jest postacią, dzięki której w w ogóle muzeum zorganizowało naprawdę topowe wystawy jak chociażby w kursach tak gór cha Urszula nie można tego tak bardzo prosto wrzucać do 1 taka prosta właśnie się tu trochę przypomina drezyny przestrzeni, ale też np. Toronto zdany jest z wielu rzeczy m.in. z tego, że świat ma świetny festiwal jazzowy i też taki dzień fajerwerków powiedz po prostu wielki to był wspaniały i festiwal jazzowy też wybitne no i firmy tytoniowe wspierał obydwie instytucje, których będzie pojawiał się pytanie co robić tak czy pieniądze firmy tytoniowej na zbożny cel tak na świetny festiwal jazzowy albo na pokaz fajerwerków dla dla mieszkańców jak jak etycznie te 2 elementy są ze sobą powiązane w postaci jeszcze większy problem, bo proszę polega na tym, że w ogóle nie mamy sponsorów tak naprawę czy chętnych mogą być zastosowane ręce rady, że sponsorować w ogóle instytucje instytucje kultury przecież w muzeach tak, bo przez takich darowizn na rzecz muzeów nie myślę od darowizn w formie dzieł sztuki, ale takich, które by, które rzeczywiście wzmacniała instytucje muzealne w Polsce bardzo niewiele dlatego tam w ogóle nie ma nawet takiej refleksji po mieście nie ma w ogóle tych mecenasów tych muzeów są 2 wyjątki oczywiście jedno dotyczy w Faras, czyli muzeum Narodowego w Warszawie, gdzie rodzina pawłowskich włożyła własne środki to, żeby żeby, żeby przywrócić tak naprawdę w ogóle to oraz no i drugi taki przypadek dotyczy też dużej dotacji finansowej tak powiedział od osoby prywatne, jeżeli chodzi o 1 z muzeum gdańskich, ale tak my nie mamy bieżące takich, jakie rzeczy bez systemu anglosaskich pojawiają się już taki element znajdzie się dotyczą naprawdę wybitnych muzeów, bo ci sponsorzy przychodzą z reguły do tych muzeów, które to są gigantycznymi Muzami tymi największymi muzeami tak w pierwszym rzędzie i ja muszę powiedzieć, że nie lubi też takiej przesady, bo o rękę sam zrezygnował pod wpływem nacisków i też inna sytuacja niż niż osoba też opisywane w tym artykule, czyli rodzinę SA kler, gdzie najmu myśl tak duży, których 1 z firm które, których są właścicielami produkuje środek bardzo popularny w stanach czy wyłączonych przeciwbólowy zagrany tak nazwane kokainą dla biednych tak jakby to recepta może zagramy nadużywana używano oczywiście i Tomasz tutaj na jej tutaj na najbardziej podobam zachowanie muzeów w niektórych to się dosyć głupie tłumaczymy chociażby Luwr właśnie ta rodzina przekazała w pewnym momencie środki na na na obiekty głównie z 100 ze starożytności tej londyńskiej ci się tych tych okolic bądź jak wybucha afera zaczęły się w czasie dyskusja wokół tego nagle lub wziął zakleił taśmą taką taką kleją są nazwisko tej rodziny jako sponsora tej oto sali oczywiście dziennikarze dotarli, a czy starali się pociągnąć za język pracowników Luwru to stworzą tam historię tak naprawdę sala jest nadawana tylko na lat 20 decyzja o tym, była wał ustaw 2003 roku tylko 20 lat można może być imieniem na sali donacja była w dziewięćdziesiątym siódmym roku tak minęło akurat to 20 lat, więc oni akurat w tym momencie zakleili są też takie taki trochę obrona, która z drugiej strony niestety będzie odstraszała też sponsorów muzeów co co też nie jest dobra mówiąc wprost nie lubi takiej takiej przesady, która po, która się pojawia pojawia się w ogóle ich lubić historii sztuki wykłada historię sztuki, bo osoby interesujące pytania werwę profesorze tak to znaczy, że te przypadki można to no przypadek góry na Andersa przypadek rodziny Sacred to są całkowicie 2 różne przypadki tak i wrzucanie ich tego tak jak tutaj zrobiła zresztą autorka tego artykułu się do 1 worka bez wskazania Czytelników wielu innych elementów, które się te są wokół tego powoduje, że czytelnik może odnieść takie wrażenie, że oto, a właściwie niedobrze, bo jeżeli się zajmujesz się już część tych Nat URE Sanders on handlową uleganie tymi rzeczami tak to przedmiot działalności to myślę, że tutaj myślę, że rolnikami też skandowano Legal tak tak, ale tutaj na rzecz Chin taka decyzja powinna zapadać w zakresie muzeów na przed rozpoczęciem tych działań czy przed można powiedzieć tam być polityka zbudowana jak reagować już na taki przypadek, że coś się wyda przecież nagle wydało nagle okazało się, że Maren jest właścicielem tej firmy to wszyscy wiedzieli tak tylko pytania jak powstało to napięcie i to ten nacisk na muzeum tak czy to był ten właściwy moment czy za wcześnie powinno się zastanowić w jakim kierunku powinno pójść tak no właśnie tych pytań jest coraz więcej, bo wraz ze zmieniającymi się czasami nabieramy nowej perspektywy i także zachęcam pana do refleksji i naszych słuchaczy także zachęcam do refleksji i też do przeczytania tego artykułu i może jakieś zmierzenia się z tą myślą bardzo bardzo panu dziękuję dr hab. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu był państwa i moim gościem informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej, a po informacjach wracamy do programu off czare Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!