REKLAMA

Gdzie są "inni" w baniach naukowych?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-02-14 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:05 min.
Udostępnij:

O parytetach, nie tylko płciowych, w badaniach w badaniach judaistycznych z prof. Marcinem Wodzińskim wokół jego tekstu. Rozwiń »

Więcej: https://forward.com/culture/books/438320/where-are-all-the-others-in-jewish-studies/ Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czarę państwa moim gościem jest pan prof. Marcin Wodziński kierownik katedry judaistyki Uniwersytetu wrocławskiego dzień dobry witam serdecznie panie profesorze żyjemy wczasach parytetów no my więcej nie wszędzie, ale tak to prawda i pojawiają się głosy, że parytety powinny być wszędzie, jeżeli jakiś dziedzinie naukowej np. parytetów brakuje NATO oraz podnoszą się protesty mówiące hola hola, dlaczego sami faceci albo dlaczego wymiar bardzo wiemy tylko 1 z możliwych Rozwiń » parytetów rozumiem właśnie dotyczy płci tak to jest to jest ciekawe, że mówiąc o parytetach właśnie mamy namyśli parytet płci i podobne głosy pojawiły się dotyczące dziedziny, która się dżdżu Stali z pan był 1 bodaj 8 mężczyzn, którzy zabrali głos w tej sprawie, ale raczej tak idąc na starcie, a powiedziałbym, wyjaśniając sytuację tak 18 czy 18 autorów książki, wokół której toczyła się liczą, że toczy się debata na temat czy no właśnie obecności kobiet w studiu żydowskich i innych nierówności i ewentualnych wykluczeń w tym obszarze, a ta książka to jest nowa historia chasydyzmu napisana rzeczywiście przez 8 autorów samych mężczyzn co spotkało się z krytyką ze strony 2 autorek no przy to nie jest do końca prawda, że tę książkę pisało tylko 8 mężczyzn i też bardzo wiadomo co z tego mogłoby wynikać tak jak mogłoby być napisana inaczej te książkę wymyśliło troje autorów 1 to kobieta z tych trojga autorów dwoi się wycofało w trakcie tworzenia tej książki 9 autorów wśród tych była ta kobieta zostało ich ośmioro 8 autorów sami mężczyźni oczywiście takim składzie tę książkę wydaliśmy w grudniu 2017 roku tylko pytanie jest jak można temu zaradzić to znaczy czy wprowadzenie parytetu pół, więc np. w każdym obszarze działalności jest możliwe czy problem polega na skonstruowaniu grupy czy parytet płci w takim razie jest jedynym kryterium jedynym parytetem konstruowanie takiej grupy to jest moja odpowiedź na na słuszną krytykę naszych autorów byli tylko mężczyźni, a co z innymi grupami zbyt słowo słowo reprezentowanymi w różnych obszarach Akademia jestem już znajdą innych ludziach żydowskich związku z tym małym może mówić o tym jak wygląda struktura studio żydowski osiągnie na świecie, zanim przejdziemy do innych kluczy parytetowi to zarzuty, które pojawiły się to co zrobić nie tylko dotyczące tego, że byli sami mężczyźni, ale generalnie, jeżeli chodzi o studia żydowskie to mężczyźni rozdają karty, czyli rozmawiamy tak naprawdę o władzy no właśnie to był argument, który wpadł w artykule, który kazał się wkrótce po opublikowaniu naszej książki napisane przez uznanych kaszel i salę im Hoff, jako że była to krytyka naszego zespołu naszej książki powstrzymałem się odpowiedzi i 1,5 roku później wróciłem do tego tekstu ni w jako polemikę wobec krytyki naszej książki tylko wróciłem do głównej tezy jak wygląda pozycja kobiet w studio żydowskich i postanowiłem przeliczyć te parytety jak to rzeczywiście wygląda sprawdziłem 3 takie zasadnicze kryteria to znaczy obecność kobiet wśród redaktorów czasopism, które w tytule mają Żydów judaizmu studia żydowskiej tak dalej sprawdziłem redaktorów naczelnych czy rada regulatorów z wszystkich redaktorów natomiast nie komitetów redakcyjnych komitet redakcyjny czasami mają kilkanaście osób to są często funkcje honorowe ani funkcji, które mają wpływ na kształt czasopisma sprawdzałem redaktorów sprawdził 47 takich czasopism, które są na liście Kobus z 1 z 2 najważniejszych czasopism akademickich 47% redaktorów to kobiety czy parytet właściwie można, by tak powiedzieć dobrze być 51 no gdybyż jeszcze zachować idealny facet, ale coś jest bardzo bliski zachowania parytetu druga kategoria, którą sprawdziłem, bo istotne jest nie tylko ile jest kobieta jak rozłożone jest władza i drugim kryterium, które poddały analizie to jest obecność kobiet w władzach instytucji zajmujących się Kaczyńskim studiem żydowskimi na świecie organizacją, która skupia głównie amerykańskie, ale też poza amerykańskie instytucje zajmujące akademickim, czyli żydowskimi z dzisiejszym tworzył Solis Stowarzyszenie studiów żydowskich i to Stowarzyszenie 84 członków instytucjonalnych czy różnego typu instytucje seminaria programy zajmujący się studiami żydowskimi na tej liście 51% kierowanych przez kobiety idealnie zachowany parytet wśród nich najważniejszy najstarszy najbardziej wpływowe tak jak program żydowskie na Uniwersytecie Columbia University Stanford tam, gdzie kształcony jest najwięcej doktorantów takie mają największy wpływ na kształt dyscypliny one są kierowane przez kobiety i trzecia kategoria, którą odebrali to są stypendia i oczywiście mogą liczyć wszystkich stypendystów wszędzie zawsze, więc wybrałem 3 takie najbardziej prestiżowe dla medalistki światowej programy stypendialne są fundowane na 3 uniwersytetach w stanach Zjednoczonych inwencji Harvarda na Uniwersytecie Michigan i na Uniwersytecie Pensylwanii w Filadelfii liczyłem stypendystów ostatnie 5 lat do 242 osoby wśród, których 49% to kobiety parytet prawie idealny kapitalne zachowanie w związku z tym moje moja konkluzja, która wynika z bardzo rzetelnego liczenia dużej liczby danych z różnych obszarów idealnie wskazuje, że w istocie parytet żydowskiej zachowanych na czym polega problem czy polega on na zbyt słabym reprezentowaniu kobiet czy polega ona dysproporcji raz jeszcze między słup dyscyplina mi w różnych obszarach mamy zjawisko, które nazywa się zjawiskiem cieknące rury to znaczy, że czym dalej tym mniej czy te moje liczby wskazuje na to, że Mobilis w tych różnych obszarach prawie tyle samo albo tyle samo co mężczyzn, ale są słabiej reprezentowane czy raczej polega na tym, że pewnych dyscyplinach kobiety są lepiej reprezentowane, a w innych słabiej np. wśród badaczy chasydyzmu jest bardzo niewiele kobiet wśród badaczy literatury żydowskiej kobiety są zdecydowaną większością moim czasie skłaniam do tej drugiej odpowiedzi to nie znaczy, że oni, że nie ma zjawiska dyskryminacji różnych grup nieuprzywilejowanych wśród de wśród nich kobiet, ale to znaczy, że problemem nie jest konstruowanie samej rozwiązanie problemu nie jest parytet idealny parytet w każdej dyscyplinie, kiedy powiedziałem kiedyś terminu parytet na początku naszej rozmowy pan podkreślił, że chodzi o parytet płciowy w takim znaczeniu użył pan tego pojęcia jednocześnie będzie też może dotyczyć Innova magów popularnie mówiąc parytet mamy namyśli parytet płciowy, czyli liczba kobiet liczba mężczyzn jakiejś dziedzinie kategorii tak dalej tak dalej natomiast pan bardzo się bać, że no tak naprawdę, więc parytecie powinniśmy brać pod uwagę inne kategorie bo dlaczego tylko płeć miałby decydować przecież kolor skóry chociażby czy pewne etniczną jednak, ale to niejedyne kryteria, które powinniśmy brać pod uwagę no nie wiem czy w tym lewacki medium użyć słowa klasa, ale jeżeli, jeżeli tutaj także, że mówimy generalnie o strukturach wykluczenia to takie 3 najogólniej się kryteria wykluczenia tak 1 z nich to jest płeć drugi to jest klasa, a trzeci też etniczność rasa więc, o ile mamy dość wysoką świadomość dzisiaj mamy też wysoką świadomość jak wyglądają wykluczenia związane z płcią to jest niewątpliwa zasługa feminizmu studiów kobiecych studiów gender owych i tych przemian świadomości, jakie się dzieją to trochę mniej rozumiemy też paradoksalnie te uprzedzenia i te wykluczenia, o których wiemy od dawniej, o których wiemy od bardzo dawna czy wykluczenie związane z klasą i zamożnością i raz są etniczne goszczą one działają również Akademi tak Kiki najbardziej oczywiste wykluczenie to jest wykluczenie związane z językiem inaczej niż w matematyce czy chemicy fizycy często ludzie z tych dyscyplin eksperymentalnych kompletnie nas nie rozumieją język angielski inaczej niż dla Chemika czy matematyka studia żydowskich historii antropologii z językiem naturalnym w związku z tym równie istotne do tego co się pisze jest to jak pisze wśród literaturoznawców lite znawców czy wśród historyków artykuł musi być napisany poprawnym językiem angielskim mam dziesiątki recenzji wydawniczych tych krytykują moje teksty za to, że nie jest napisane takim językiem angielskim jak napisałby to autor tej recenzji aktywnych to jest naturalny to naturalny obszar wykluczenia, które dotyczy ogromnej większości ludzi tych, dla których język angielski nie z językiem naturalnym do wykluczenia parytetów powrócimy po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej 20 pan prof. Marcin Wodziński kierownik katedry judaistyki Uniwersytetu wrocławskiego państwa i moim gościem chciałem studio pan prof. Marcin Wodziński kierownik katedry judaistyki Uniwersytetu wrocławskiego kina jeszcze raz, ale ten tekst pana autorstwa jest napisane w angielskim dziękuję za komplement napisałem o swoim angielskim, ale potem musiał go wysłać do redaktorki językowej ja mam wystarczająco mocną pozycję akademicką, żeby nie było na to stać wielu młodych autorów nie stać na coś takiego związku z tym brak świadomości, że język jest narzędziem wykluczenia dziś jest bardzo mocne narzędzie wykluczenia w humanistyce naukach społecznych sprawia, że 8090% badaczy nie ma równych szans wobec pozostałej części, a te narzędzia powinny doprowadzić może nie do parytetu, czyli wśród autorów w każdym czasopiśmie odpowiednio niewielu autorów angielskojęzycznych, bo to nie wydaje mi się rozwiązaniem, ale np. prosty działania związanie z braniem pod uwagę jakość języka przecenianie tekstów z wprowadzeniem takiej korekty językowej, która gwarantuje, że każdy tekst jeśli merytorycznie wartościowy w momencie druku będzie napisane klimatycznym poprawnym i ładnym językiem angielskim dziś jest dokładnie przeciwna tendencja, bo w związku z tym, że czasopismo naukowe coraz bardziej komercjalizuje ją to są ogromnej większości czasopismo wydawane przez komercyjny, a nie akademicki wydawnictwa on rezygnują z opracowania językowego zadaniem autora jest dostarczyć tekst, gdy zapisany poprawnie działa też angielskim myślę sobie, że nie wiem jak miałby wyglądać parytet językowy no bo można powiedzieć niech to będzie pół na pół angielski angielskie, ale wtedy to też jest dlaczego, dlaczego znowu prawda może powiedzieć zaraz, ale ta część nie angielska czy nie natywna znacznie więcej zaś większa wtedy, jaki klucz wszystkie państwa świata i po 1 nota, ale wiemy, że nie wszędzie studia żydowskie są aż tak płodna my w ogóle mówił Akademii to niemal 100 żydowskich mówimy o tym, konkretnym przypadku o tej konkretnie książce stąd ta debata toczyła forward jest punktem wyjścia dla naszej dzisiejszej rozmowy, ale problem z ogólnie dotyczy całej Akademii, bo tak, ale w tym momencie tak naprawdę dochodzimy do absurdu myślenia patentowego to znaczy pytanie jest, w którym momencie założyć parytet wobec czego go zakładać, jeżeli np. wśród badaczy chasydyzmu wśród ludzi, którzy kiedykolwiek opublikowali cokolwiek na temat chasydyzmu 80% to mężczyźni 20% to kobiety to czy powinniśmy wrócić do parytetu 4951 czy proporcji płci w ogóle powinniśmy wrócić do parytetu proporcja kobiet mężczyzn wśród badaczy chasydyzmu czy na te parytet powinniśmy nauczyć parytet językowy, a na ten parytet parytet etniczny czy postępować winnym porządku, a ja zapytam zwyczajnie panie profesorze czy płeć w wszędzie coś wnosi to znaczy czy pan jako mężczyzna PiS, pisząc różnych zagadnieniach związanych z kasy jazzman nie potrafi pewnych rzeczy odpowiednio zobaczyć nigdy pan nie będzie potrafił, bo jest pan mężczyzną czy kobieta badaczka będzie miał podobne wyzwanie to znaczy czy są jakiś wycinki z dziedziny naukowej, które są tylko dostępne ze względu na płeć to jest tym taki istotny spór naukowy, który toczy się na styku badani kobiecych i badań feministyczna droga pani jakąś kobietę zaprosić rozmowy oczywiście pewnie tak na styku badań komisji pani minister nie chce czy pewna część bada 3 czy badaczek swymi kryterium nurt feministyczny zakłada, że pewien sposób wrażliwości na doświadczenia w związku z tym na materiał historyczny w naszym wypadku czy materiał badawczy jest dostępny tylko tym, którzy pewnego typu wykluczeń pewnego typu doświadczeń sami doświadczyli w związku z tym pisanie o pewnych aspektach życia nie jest dostępne dla tych, którzy go nie doświadczyli to w jakim sensie podważa takie oświeceniowe najbardziej klasyczny myśleniu nauce także to jest w pełni racjonalny obszar badawczy, w którym właśnie trzeba być Żydem, żeby pisać o żalach nie trzeba być trójkątem, żeby zajmować się matematyką, a jednocześnie, jeżeli chcemy iść np. Rzym cierpi na chorobę nowotworową to najlepszym ekspertem byłby taki, który sam cierpiała, bo cierpi na choroby nowotworowe też tego tak nie możemy sprowadzić, bo jeśli mówimy o chorobie nowotworowej to również, żebyśmy chcieli zwrócić do kogoś, kto ma ten nowotwór wyciąć oczywiście będziemy pytali ciągu przeżył, ale będziemy zwracali się do kogoś, kto być może ma uśmierzyć ból albo pomóc nam przezwyciężyć psychicznych problemów z tym związanych to wtedy pytanie zasadne susem nie możemy wykluczyć tego, że pewne treści mogłyby być napisane inaczej przez kobiety tylko jest założenie bardzo teoretyczne, a jeżeli wracamy do punktu wyjścia, czyli tej 900 stronicowej książki, które napisało 8 autorów, lecz mężczyzn to pytanie jest znowu fundamentalne co istotnego zmieniłaby inna struktura płciowa wśród autorów tej książki Boże coś mogłaby zmienić to na pewno teraz pytanie czy podstawowym zagadnieniem dla tej książki są kwestie gender wrażliwości miejsca kobiet, bo tych tematach książka traktuje on są moim zdaniem dość przyzwoicie potraktowane, kto miał nas, że wierzy ten sport, bo pewnie rozumiem, że niektóre kobiety, które te 2 panie, które wypowiadały pewnie stoją na stanowisku, gdyby były głosy kobiece to one by pokazały więcej inaczej na pewno inaczej może Sejm czegoś, ale znowu kosztem czegoś innego to jest takie fundamentalne pytanie czy w związku z tym zakładamy, że doświadczenie kobiet wobec kasy Dyzmą powinno zajmować więcej miejsca w tej 900 stronicowej książce czy nie ja nie mam na to łatwej odpowiedzi, bo tak samo moim zdaniem powinno być więcej o relacje chasydów z nich zasadami dla chasydów zewnętrznym światem powinno być tam znacznie więcej o geografii chasydyzmu tutaj przypominam moim Atlas właśnie, ale mało może temu ten Atlas pan moim zadaniem jest tam radykalnie za mało, ale jestem mniejszością w tym względzie inni uważają, że pewne czegoś innego więcej teraz tak czy w związku z tym, że w ogólnej populacji 51 proc stanowią kobiety możemy uznać, że w związku z tym one mają demokratycznie rację, że w tej książce powinna być tego więcej czy nie czy możemy założyć, że autorzy w takiej strukturze jak książkę zdecydowali się pisać mieli prawo uznać, że inne tematy, które są tam reprezentowane duchowość chasydzka rytuał chasydzki myśl filozofia chasydyzmu powinny zająć tyle miejsca zajęły no to jest pytanie, na które nie mam takiej łatwej odpowiedzi również, dlatego że myślenie parytetu we zakłada, że każdą książkę można pisać każdy zespół ludzi skonstruowane wg dowolnej struktury, a tak przecież nie jest to nie jest zbiór artykułów napisanych przez 8 autorów to nie jest encyklopedia, gdzie każdy z 8 autorów pisze swoją część potem redaktor składa ta książka nie ma redaktora Adama 8 autorów to znaczy, że 9, a potem 8 osób spotykało się przez 4 lata przez całe wakacje w Lipsku po to, żeby razem siedzieć w 3 niewielkich gabinetach dyskutować spotykać się codziennie na przedyskutowanie różnych problemów wspólnie pisać tekst i to jest podstawowe wyzwanie ilu ludzi i czy możemy założyć zasadność jeśli parytet owego wobec tego typu zadań naukowych, ale tutaj trochę podcina gałąź, które pan siedzi można powiedzieć no tak czy klub facetów faceci siedzą spotykają omawiają dobrze się gada, bo są facetami wśród autor ja nie wiem czy 80 książki aleją o kobiety mogły z nami siedzieć 1 z kobiet siedziała z nami wycofała się ze względów osobistych zdrowotnych to jest jej nasz dramat się tak stało, więc do niej także dyskusja, bo tylko wśród pań naród się poprawia różne właśnie tak rozmawia w gabinetach z mężczyznami, bo z kobietami albo składzie mieszanym czy tak akademiach poza Akademią to oczywiście ma jakiś wpływ wydaje mi się, że czym lepiej grupa się na tym spółka mniejszy i nie sądzę, że ma istotny wpływ na dynamikę naukową może mieć wpływ na obyczajowość tych grup albo inne kwestie ale dlaczego spotkało się 9 pod 9 osób wśród 8 mężczyzn, a ostatecznie 8 mężczyzn, bo ci mężczyźni pracowali od wielu lat wspólnie nad tymi tematami i struktura tej grupy mniej więcej oddaje to jak 98 do 9 odejmie, więc to wygląda struktura studia nad faszyzmem ogromna większość ludzi, którzy mniej kasy jazzman to mężczyźni pytanie jest, dlaczego tak, ale są pytane, bo zadać pytanie można przeróżne inne obszary np. dlaczego jest tak, że wśród badaczy literatury dominują kobiety antologia kobiecej poezji i niszowej np. ale nie tylko tam, ale w ogóle literatura z nas wie większość to kobiety w historii większość to mężczyźni w antropologii większość to kobiety w socjologii większość to mężczyźni Kamil pali taka Mińsk amerykańska miałaby coś dopowiedzenia na ten temat, ale ważne jest mało popularne wśród feministek nawet ciekawy jest to, bo można mówić, że historycznie mężczyźni byli lepiej reprezentowani wśród historyków gorzej wśród antropologów, bo to związane z prestiżem to niewątpliwie prawda dziewiętnastym na początku dwudziestego wieku etnografia była dyscypliną marginalną czy historia sztuki, bo dyplom marginalne, a czasu uznawano dyskiem pomocniczą wobec historii i te miejsca związane z prestiżem awansem społecznym i rozpoznawalnością były miejsca Akademi właśnie historii i tam mężczyźni dominowali, ale sprzęt od pół wieku już nieprawda w związku z tymi zmianami po nowoczesnymi Akademii nastąpiło bardzo wyraźne przesunięcie z obszaru historii, która była kiedyś matką humanistyki na obszar antropologii na studia kulturowe i inne obszary interdyscyplinarne coraz bardziej dyscyplina niż dawniej w związku z tym kobiety, które pół wieku temu mógł uważać za marginalne antropologii dzisiaj są w centrum tak, że to nie jest związane z dystrybucją prestiżu władzy również dystrybucję między dyscyplinami, dlaczego w historii więcej chłopców, bo pewnie wyobrażają sobie, że to będzie studiowanie nie będzie militariów nas tylko militarystów to będzie studiowanie na temat czołgów samolotów i innej broni i to chłopców tradycyjnie fascynuje też oczywiście związane z procesem wychowawczym i pewnie ma głębokie genderowe osadzenie, ale to nie znaczy, że możemy to łatwo skorygować parytetu owo na etapie konstruowania zespołów badawczych, bo to zjawisko cieknące rury sprawia, że w momencie, kiedy konstruujemy czytać końca to jest taka metafora do tego, że na początku, która jest pełna woda czym dalej tym tej wody jest coraz mniej na początku jest wiele kobiet czy dalej tym kobiet jest mniej w na etapie doktorskim potem habilitacyjny profesorskim tak dalej na etapie konstruowania projektu jest już za późno, żeby skorygować tak może postawić, kiedy możemy korygować jak możemy korygować to po pierwsze, zgodę zamknęliśmy na trasie parytetu kobiet, a po drugie, jak to połączyć z innymi parytetami np. studia żydowskich z parytetem mniejszości etnicznych wrócił do tego wątku informacja Radia TOK FM panie profesorze informację o godzinie 1140 już za kilka minut państwa mają gości jest pan prof. Marcin Wodziński kierownik katedry judaistyki Uniwersytetu wrocławskiego informację o informację wracam które studio pan prof. Marcin Wodziński kierownik katedry judaistyki Uniwersytetu wrocławskiego wspomniał pan o parytetach innych niż parytety płciowe np. parytety związane z koniecznością ich oczywiście myślę, że nie trzeba się zastanawiać nad pytaniem, szczególnie że choć studia żydowskie czy etnos wnosi inny punkt widzenia odpowiedź oczywista i teraz pytanie znowu czy praca naukowa powinna być trochę tak jak 8 szukamy już dobrego poznają, że nie trzeba szukać porównania po prostu powinno być tak wszechstronna, że mamy głos kobiet głos mężczyzny głos bogatego północy głos biednego południa głos białych i głos nie białych jeszcze tych nie miały bardzo dzielimy głos bogatych zamożnych w sensie np. kariery naukowej i głos tych, którzy mieli stypendia przez cały czas z powodu sytuacji ekonomicznej no i teraz czy taka właśnie empirycznie to zbadać czy zbadać to czysto teoretycznie tylko czy taka praca naukowa postęp powstała przy doborze takich materiałów czy tak takiego klucza miałby większą wartość powiedzielibyśmy klasyczna tak czy standardowa to wydaje mi się trochę Puszcza pytanie w tym sensie, że ono zakłada, że to 1 praca miałaby zawierać wszystkie te właściwości każdej wsi każdy właśnie na szczęście tak nie jest i różne prace reprezentują różne wartości różne punkty widzenia są skażone różnymi tego typu ułomnościami mniejszościami, jeżeli pisze sam tę pracę to 100% autorów mojej pracy to są biali mężczyźni tak trudno, żeby było inaczej, jeżeli dopisze z 1 osobą to Niejestem wstanie zapewnić, że ta ty ta dwójka autorów zapewni pełen parytet w każdej dyscyplinie itd. i tak dali, więc to nie jest tak, a ich do tego to trzeba koniecznie mówić humaniści bardzo rzadko pracują zespołowo, więc ten problem parytetu nowy jest w ogóle trochę sztuczny problem w myśleniu o zespołach badawczych w humanistyce ogromnej większości humanista pracuje sam ze swoim ołówkiem albo dzisiaj komputerem rzadko pracuje w większych zespołach jest sąd zespoły są dziś dwuosobowe zespoły takie, które ewentualnie mają zespoły pomocniczy asystentów, którzy pomagają zbierać materiały jakiś elementy badawczy, ale nie takich prac, które jak książka o tym, mówiliśmy wcześniej spisana przez 8 autorów naraz, tak więc to jest wyjątek mówienie o zachowaniu parytetu wobec tego zespołu jest trochę takie bezprecedensowe, bo bardzo mało innych prac w ten sposób powstaje mamy zbiory artykułów wtedy mówili o parytet parytet jest dość łatwe, a encyklopedii zbijają hasła krytycznie kilkunastu kilkudziesięciu może kilkuset autorów tej modzie oczywiście stosować ten i inne parytety, ale nie wtedy, kiedy jest to praca, która zmierza do wspólnego napisania tekstu w wyniku długotrwałego procesu badawczego rzeczywistego budowania zespołu jeśli mówimy o tych parytet tak to jest pierwszym parytet miałby być parytet płci to w studiach żydowskich tak jak wszystkich innych studiach określonych etnicznie studiach nad historią kulturą Polski jak ta historią kulturą Niemiec czy dowolnego innego ludu obszaru narodu no podstawowe pytanie jak zachować parytet wśród tych między tymi, którzy reprezentują kultury od wewnątrz, dla których testuje też bardzo ważne są badaniami o charakterze tożsamościowym, a 3 wśród tych, którzy reprezentują zewnętrzny punkt widzenia i to wiemy z historii Polski oczywiście historycy etnicznie polscy wśród historyków Polski zdecydowanie dominują, ale wiemy też o tym, tutaj przykładów można przykład można mnożyć, że ta niewielka mniejszość historyków niepolskich ma ogromny wpływ na tę dyscyplinę nie, dlatego że są zdolniejsi ostrzejszego leżenia, jaką dokładnie także oni pozwalają nam na to co wydaje nam oczywiście popatrzeć inaczej i to samo oczywiście dotyczy studiów żydowskich i o tym, mój artykuł, który w 2 i napisałem co wynika z tego, że 87% członków są jeszcze chodził ustawić Stowarzyszenie żydowskich deklaruje jako sieci czy a, a wśród pozostałych 8% ludzi, którzy odmówili odpowiedź na to pytanie można przypuszczać, że również Żydzi, którzy chcieli się zdeklarować przez tego religia, bo pytanie o to, który jest Żydem przyciśnięci buddystą on się tam formularzu pojawia się pytanie o religię ani o etniczność, więc możemy założyć ten procent jeszcze większy co z tego wynika dla konstrukcji pytani dla zrozumienia historii żydowskiej, ale tak samo historii Polski przez to, że dominują katolicy polscy tak i czy tutaj powinniśmy myśleć kategoriami parytetowi mieć powinniśmy się innymi kategoriami ja znowu nie jestem zwolennikiem myślenia parytetu owego tylko raczej postawiłbym pytanie co wynika, jaką jak możemy rozszerzać tę dyskusję jasno również, że z drugiej strony bardzo trudno mając pewną okulary, czyli wśród męskiego widzenia żydowskiego albo nie żydowskiego, a trudno jest wręcz być to teraz zobaczy przez inne okulary, bo teoretycznie tak, ale nie w praktyce też trudno zresztą jest to możliwe wtedy, kiedy konfrontujemy się cudzymi badania ja robię moje badania ktoś robi badania, stosując inne okulary swój punkt widzenia jak czytam moje wyniki cudze wyniki mówi tego nie dostrzegłem z tego z tego względu też to wynika z tego, że mamy jakiś punkt odniesienia jak procent ręczne czy genderowe określony punkt widzenia czy to tylko można rozciągnąć w praktyce rozumie, że zastrzeżenia owocach poznacie ich to jakiś podobno znany odpowiedział popularny tak, że zastrzeżenia, które tutaj zostały podniesione to są takie, że skoro mamy poważnych naukowców, którzy piszą poważne dzieło, które będzie kształtowało poważnych studentów przez lata to być może świadomie być może nieświadomie to jest pewna historia opowiedziana określonego punktu widzenia autorskiego tęczowe tak rozumie, że chodzi to chodzi o to, aby ta sama historia została także pokazana z innego punktu widzenia notach, a rozwój dyscyplin polega na tym, że czytamy własne rzeczy czytamy cudze zdajemy sobie sprawę z własnych ograniczeń i próbujemy je pokonać w włączamy inny punkt widzenia inne źródła inne metody badawcze nową to są również te rzeczy, które ktoś tego wynikają zmieniamy hierarchy patrzenia na to nie palmy komitetów zakładajmy własne oto zamiast mówić, że za mało kobiet to proszę bardzo ciekawe artykuły w błąd to nie wystarczy czekać to jest i ja jestem absolutnie zgadza z gazem, o ile jestem dość sceptyczny wobec postulatu parytetów to nie zgadzam się stanowiskiem czekamy ze stanowiskiem to napiszcie lepsze nie to trzeba oczywiście, jeżeli wiemy o tym, że istnieją obszary wykluczenia to trzeba im czynnie przeciwdziałać, jaki sposób np. stwarzając warunki do tego, żeby było więcej stworzy pan warunki do tego, że broń, więc najlepiej, by był, jakby nie mówił o sobie sam, bo to będzie albo samo biczowanie albo apoteoza każda z tych postaw to nie jest dobre rozwiązanie, żeby mówił co ja osobiście zrobiłem, ale mogę mówić, jakie są możliwe działania tak to jest proponowanie tematów doktorskich, które pozwalają przekroczyć tego różnego typu badania to jest zapraszanie na konferencję to oferowanie stypendiów wg klucza, który mógłby te rzeczy wspierać szli takie działania, które rzeczywiście możemy konstruować, bo liczby osób w ramach grupy stypendialnej możemy skonstruować z pełną świadomością parytetu to jest oczywiście działanie które, którym możemy prowadzić to jest włączanie takich tematów jest proponowanie tematów dzień zdrowych moim męskim studentom również, żeby zakładać, że koń, jaki jest każdy widzi piszemy przy założeniu, że męski punkt widzenia jest przezroczysty naturalny tylko, żeby ich również zmuszać do refleksji na temat tego, dlaczego widzą pewne rzeczy tak jak widzę oczywiście ja i inni badacze tego typu wysiłki podejmujemy, ale to nie jest dokładnie to samo co myślenie pakietowe tworzenie takich takiej możliwości, żeby te badania powstał jest bardzo istotne nie wystarczy powiedzieć czekam, że napiszecie trzeba wspierać, ale jak mówiłem jeśli chodzi o obecność kobiet żydowskich dostępność stypendiów dostępu tak jest dostępność czasopism i czy rady religijnych czasopism dostępność stanowisk, które decydują potem o obsadzaniu stanowisk o przyjmowaniu doktorantów rozdzielaniu finansów wszędzie mamy pół na pół także w tym sensie tak, aby osiągnięty jeśli chodzi o płeć na razie chodzi o wykluczenie innego rodzaju niekoniecznie no i wydaje mi się, że warto się zastanowić czy te i inne wykluczenia nie powinny przyciągnąć nasze uwagi bardziej czy Żydzi kontruje, że jeszcze, żeby mnie żebym, żebym nie wypadł za bardzo na na na nas na prezent ropa to chciałbym dodać, że te proporcje, o których mówię to nie jest tak, że nasz stały same to ogromne osiągnięcie z feminizmem ostatnich 50 lat, gdybym badał ani zrobiłem tego, gdybym badał ile programów studiów żydowskich 5320 lat temu ukrywanych przez kobiety to jestem absolutnie pewien, że proporcja była nim 90 do 10 albo coś podobnego to, że dzisiaj jest pół na pół wśród redaktorów wśród kierowników katedr wśród stypendystów jest wynikiem uświadomienia sobie skutków dysproporcji i aktywnego przeciwdziałania tym listopad dysproporcją, więc to osiągnęliśmy już i w tym sensie feminizm odniósł pozytywny skutek teraz pytanie co z tym dalej z tym dalej, czyli rozumiem, że teraz otwiera się na kolejne wykluczenia kolejny radni się wydaje i o tym, pisałem o wadzie to nie jest tekst i tam kilku, ale mnie wzywa do tego żeby, żeby wykluczyć kobiety albo, żeby oni zapominać o wykluczaniu kobiet tylko o tym, żeby uświadomić sobie, że w naszej dyscyplinie istnieją inne obszary, gdzie wykluczenia są równie wielkie, a dzisiaj chyba jeszcze większe niż to dotyczyło to Żydzi kontra nie Żydzi kontra, bo to nieco kontra też wspólne pisanie historii, ale tak to ma w przypadku studiów żydowskich z czy tak jak innych, czyli etnicznych jeszcze takie zespoły takie znaczenie, że włączanie tych innych punktu widzenia nie jest wcale oczywiste tradycyjnie historycznie duża część ulic żydowskiej zdominowana przez takie badania, które mają swoje korzenie studia rabiniczne ich to oczywiście przez mężczyzn w męskim kręgu miały charakter religijny wręcz, a i to jest taka tradycja jest bardzo silna fascynacji pewnymi tekstami pewnych tych praktyk analitycznych związanych z czytaniem pewnych tekstów wprowadzenie innego punktu widzenia może relatywizm rwać te praktyki zrelatywizować widzenie tej historii, kto może wydawać się naturalna i najważniejsze w tym wszystkim może sprawić, że pytanie, jakie stawiamy czy to studia żydowskiej czy czuje polskich mówiły to Polski głównie słuchaczy, więc i wiem, że każdy ze słuchaczy to sobie przykłada tak naprawdę jak to się ma dla polskiej Akademii polskiej historii polskiego literaturoznawstwa i dokładnie to samo pytanie jak sprawić, żeby Polska Akademia nie miała prowincjonalnego zaścianka do charakteru, a to może osiągnąć tylko wtedy, kiedy pytania, jakie sobie Akademia stawia wykraczają poza nasze podwórko czy na ile historia Polski albo Polska literatura ma znaczenie globalne jak moi polscy koledzy też znawcy mówią kogo obchodzi Kochanowski to ja odpowiadam każdego literaturoznawcy na świecie wystarczy, że wskaże istotny problem badawczy, który na podstawie literatury Kochanowskiego można oświetlić pokaż Kochanowskiego jako uczestnika Europejskiego renesansu zajmijmy się polską historią wtedy do nas rzeczywiście historią globalną przez Times zajmować się pałowanie Polacy członka Polacy w drugiej połowie dwudziestego wieku zajmuje się historią Polski wtedy, kiedy ona ma globalne znaczenie szesnastym 1718 wieku i wtedy Polska historia może wyjść poza nasze wojsko polskie spory polsko-czeskie zainteresowania to samo oczywiście 3 historie żydowskiej upewnienia się w muzyce, chociaż są tacy, którzy uważają, że zna świat Polska szkoła gry na fortepianie świetnie tak są tacy, którzy uważają, że nie da się zagrać Chopina nie będąc Polakiem, bo to wszystko co jest zaklęte pomiędzy wierzbami, a tym krajobrazy Mazowiecki, ale nie rośnie dlatego na no rozmawiam z różnymi epokami mówią większość osób uczy się gry na fortepianie, kiedy manię 345 latek to zmiana godzin wszyscy, którzy noszą potem oba sukcesy zawsze Polak czy Chin czy ja zacząłem po czterdziestce, jakby co desce z za wcześnie tak to w Micrze nawet nie ma pojęcia polegają te, a poza tym przez rząd Olszewskiego inaczej niż Zimmerman inaczej niż jeszcze inni, więc nie da się poseł to wszystko zapisane w nutach albo albo się czuje co jest pomiędzy słowami albo nie czuje no tak ktoś może ukrycia maty w kwiatach ktoś inny nie da oczywiście możemy do tych stereotypów odsyłać moim zdaniem, nawet jeżeli zakładamy, że istnieje coś takiego jak Polska szkoła gry na fortepianie to byłaby ona uboga, gdyby nie uczyła się od innych i tyle to samo dotyczy polskiej historii żydowskiej historii czy niemieckiej historii bardzo dziękuję panie profesorze dziękuję bardzo prof. Marcin Wodziński kierownik katedry judaistyki Uniwersytetu wrocławskiego państwa moim gościem informację, że kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut i jego program dzisiejszy przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością czuwał Kamil Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!