REKLAMA

Owszem, może jest w tym biznesie potencjał, ale na czy LOT wyjdzie na swoje?

Połączenie
Data emisji:
2020-02-14 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
136 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studia prof. Adriana Łukaszewicz Akademii Leona Koźmińskiego dzień dobry dzień dobry znana państwu ze swojej fascynacji liniami lotniczymi głównie oczywiście tymi zatoki Perskiej, ale namówiłem panią, żebyśmy rozmawiali o naszych rodzimych, czyli o locie w opolskim zlocie i o sondaże, które jak rozumiem, jeżeli transakcja dojdzie do finału również będzie zaś za chwilę Polski no NATO NATO również znaki wskazują na cokolwiek Rozwiń » jest jeszcze tutaj w trakcie podejmowania ostatecznych decyzji przez stronę niemiecką zarówno przez rząd konkurs rząd konkurencji niemiecki, jaki przez samą linię Conda, ale wydaje się, że to jest właśnie klamka zapadła, tym bardziej że stroną nadzwyczaj zadowolony z tej transakcji strona niemiecka, więc trudno sobie wyobrazić, żeby nagle wystąpili przeciwko temu jako słyszałem o tej transakcji i wysłuchała opinii wielu ekspertów wydaje się znacznie większych ode mnie w no no nabrali wątpliwości moje wątpliwości co czas są w tym samym punkcie jak na początku zadawałam pytanie po co potrzebne ta transakcja częściowo mogę zrozumieć władze aczkolwiek, jakbym zaczął od końca nie od początku to powiedział, że ja oceniała to transakcji jako obarczoną bardzo dużym poziomem ryzyka bardzo dużym poziomem ryzyka w zeszłym jako punkt startu dane podstawowe linii Condor w tym dostępne w internecie raporty finansowe informacje z raportów finansowych linii Condor to wynika z nich że, owszem, może jest tym biznesie jakiś potencjał przede wszystkim mamy tych 10 000 000 praw pasażerów przewiezionych, więc tego podwaja operację lotu, czyli tak jak byśmy podwoili lot tak nagle pod względem operacyjnym przynosi zyski zyski w 2018 roku czy za rok 1819 wynosi 57 000 000EUR i były wyższe, więc można być rentowna, ale przychody były miliard 700 000 000EUR więc, jaka marża zysku, jaka jest marża zysku operujemy na marże zysku parę procentowej sytuacji, kiedy przeciętnie linii lotniczych wyszły na swoje i przynosił dochody to nam 23% tutaj mamy normalne linie mniej więcej 7 proc czy wyższe na swoich co więcej mieszam we flotę to jest przecież własną dosyć duże zaskoczenie Bosy w pierwszym mój trup był taki no wiemy co się dzieje z boeingiem wiemy, jakie się zrobiły w tej chwili problem na rynku lotniczym nie ma nie ma, skąd brać nowych samolotów, bo nie produkują w związku z tym może też fantastyczny deal, żeby zagwarantować samoloty kupujemy Celinie dla samolotów no ale chodzę i odkrywam, że samo średni wiek Floty to 18 pół roku nawet jeśli te samoloty są zadbane to miejmy tyle głowy, że mówimy o te w niektórych kategoriach są to samoloty dwudziesto czteroletni np. wszystkie szeroko kadłubowe samoloty znajdujące się win w ofercie linii Condor ma 24 lata, a jest to wiek, który można przedłużyć jeśli dobrze się zarządza samolotami, ale w perspektywie paru lat stoimy przed wymianą przed wymianą sprzętu, czyli tego większość zajęcia głównego narzędzia przy pomocy, którego mamy operować, a zatem nie ten motyw no nie wydaje mi się, żeby był ten motyw podejmowania tej decyzji, tym bardziej że prezes LOT-u poinformował prawie natychmiast po transakcji, że zdaje sobie stronę LOT-u sprawę wieku maszyn maszyn 20 samolotów kondora ma być wymienionych na nowe modele na koszt kogo polskiego podatnika polskiej firmy, która jest własnością państwa tajemnic jest owiana transakcję warunki zawarcia trudno się dowiedzieć właśnie co podpisano na jakich warunkach wiadomo tylko, że Niemcy uruchomili procedurę przetargową, a która miała się zakończyć później z tego co czytam w mediach niemieckich dodawano sobie znacznie więcej czasu na zawarcie tej transakcji, ale skoro się pojawił fantastyczny klient, który chce nabyć procedura została zamknięta przyspieszona wybór polskiej strony nastąpił błyskawicznie co może sugerować, że Polska strona zaoferowała znacznie więcej niż pozostali kontrahenci którzy, którzy stanęli do przetargu teraz, ponieważ Polska strona nie podaje informacji, jakie kwoty nabyła w linii Condor wiemy tyle to można sprawdzić w internecie, że zobowiązanie się strona Polska do spłaty 360 000 000EUR za pożyczki Państwowej czy rządu Hesji, który udzielił pożyczki pomostowej linii Condor, czyli to jest ta kwota tu już wymieniana jest druga kwota 200 bodajże 50 000 000EUR jako cena za linię 600 000 000EUR po kursie to jest około 2,5 miliarda złotych to jest to co poszło bezpośrednią pośrednią moc pośrednio z budżetu państwa przez państwowe polskie banki, które udzielają pożyczkę znalazłem również, aczkolwiek tak daleko nie znam na analizie finansowej znalazłem również informację, że kwota, którą trzeba zapłacić wymaga minimalnej pracy przez czy jakby operowanie na sucho za zwrot pożyczki dla samego rządu Hesji też 9 lat pracy, czyli patrząc na marże zysku na kwoty, które Connor przynosi to 9 lat nic z tego nie przychodzi tylko spłacone spłacamy pożyczki po stronie dodatniej plusów Rzym zmieniła, aby informację, którą także znalazłem, której strona Polska, której nie chcę mówić, a mianowicie stanowiska niemieckich związków zawodowych w związku przede wszystkim personelu latającego sektorowych ogólnych, które zdecydowały się, żeby doszło do tej transakcji na redukcję kosztów zatrudnienia i zmniejszono zatrudnienie o 170 osób w dziale tym biurokracji, czyli w obsłudze i 150 osób ma zostać zwolnionych personelu latającego, ale prezes LOT-u powiedział prawie, że w pierwszym zdaniu, że nikogo zwalniać nie zamierza co więcej zamierza dobierać kadrę więc, jakbym była związkowcy niemieckim albo przedstawicielem firmy tobym powiedział no lepiej być nie może znalazł się ktoś, kto bardzo chętnie chce linię inwestować rozwijać zatrudnienie teraz pierwsza najsilniejszy argument, który jest silny słaby zarazem zależy jak ucho przyłożyć, gdzie w, którym miejscu to jest argument, że no tak się pomyślałam, że kupujemy tzw. sloty, czyli gwarantowane godziny startu lądowań, bo przestrzeń Europejska jest bardzo zapchana trudno sobie takie no i uzyskać dodatkowe godziny przelotu trudności odnaleźć tu dostajemy w pakiecie w prezencie tyle tylko, że większość przelotów dokonywanych przez komandora, ponieważ jest to linia czar czarterowe wakacyjna to są kierunki nie gdzie jest wielkie oburzenie ruchem tylko są to kierunki wakacyjne, gdybyśmy mieli operacje między Berlinem Paryżem tak obsługiwać Berlinem ma, a Londynem no to możemy powiedzieć jest argument to nam przyświeca, ale to odpada Flota już przed chwilą powiedziałam odpada prezes LOT-u mówił o efekcie synergii, że oto tworzymy silniejszą linię lotniczą i będziemy mieli znacznie lepsze warunki aplikowania o samoloty uzyskiwania lepszej ceny to robimy pauzę zatrzymamy się na chwilę wrócimy po informacjach 13161323 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio prof. Adriana Łukaszewicz z Akademii Leona Koźmińskiego rozmawiamy o zakupie kondora przez linie lotnicze lot zatrzymaliśmy się na tzw. efekcie synergii, w którym lot mówi mówił podczas zakupów pani jak rozumiem odnosi się do tego z dużym sceptycyzmem, choć zdaje się o tzw. czartery efekt synergii, który był podnoszony to było, ponieważ będzie teraz chciałby dwukrotnie większą linię możemy aplikować o zniżki przy zakupie samolotów albo przy leasingu samolotów oraz zniżki zniżki paliwowe jeśli chodzi o zakup samolotów to znowu mamy bardzo poważne ograniczenia i małą synergii, ponieważ generalnie piloci mają licencję na konkretne modele samolotów robienie na masową skalę innych licencji na kolejny model samolotu nie wiem setkom pilotów no jest bardzo dużym nakładem finansowym tymczasem Flota kondora Flota LOT-u jest zupełnie inną nie zsynchronizowana czyli jakby patrzeć jeśli my chcemy kupować jakieś wspólne samoloty wspólne modele samolotów wymaga to ogromnych wydatków na przeszkolenie na zdobycie nowych licencji przez pilotów, a z kolei na paliwie nie ma aż tak wielkich oszczędności, żeby to stanowiło ogromne ogromne dochody jeśli chodzi o rynek czarterowy no owszem, przejmujemy linie czarterowe teoretycznie no nie wiem kurę znoszącą złote jajka, ale ta linia czarterowa podstawowym klientem tej linii, aczkolwiek niejedyny, więc jeszcze muszę na innych klientach się opierać była firma Karman Thomas Cook IT firmy nie istnieją ci klienci stracili klienci, którzy korzystali z Kerman stracili operatora w związku z tym na karma stracił firmę zamawiającą lot dla nich tak z drugiej strony zaopatrzenie dostawy klientów to to nie jest fachowego wyrażeń tak Kondor korzysta z kontraktuje loty i trzeba tych pasażerów w jaki sposób dostarczyć tutaj miał podpisaną Kondor bardzo preferencyjną umowę los Lufthansą, a na dowożenie pasażerów do jedno do portu wylotowych kondora po niższych stawkach niż średnie rynkowe strona Polska wypowiada się, że mamy dobre stosunki z LOT-em natomiast jak czy też również wzrost handlu jak czytam artykuły niemieckie to podnoszone są głosy takie jak bym miała mieć interesów handlarze będą wozić konkurentowi pasażerów na preferencyjnych cenach nawet biorąc pod uwagę, że pracują tam niemieccy piloci niemieckie stewardesy jest to firma, która zmienia właściciela na konkurenta na firmy, która ma wielkie ambicje stania się wielkim mocarstwem lotniczym regionalnym wystarczy, że Lufthansa zmieni stawki i się okaże, że nasza firma traci tu tak to kolejną grupę klientów po kolejny argument jest taki podnoszony po co właściwie nam jest czarter niemiecki jeśli lot właśnie ma sekcję czarterowe uruchomioną niedawno otworzono niedawno trochę ma inną formułę, bo operuje na obsługuje inną grupę klientów, ale można rozwijać w ramach w ramach tej jednostki utworzonej czartery wszelkiego rodzaju tak, a czy im argumentem, który mnie się wydaje być bardzo silnie branym pod uwagę jest ambicja Polski polityczna zrobienia jakiegoś Wa już mówimy o centralnym porcie komunikacyjnym no to teraz liczmy za ciosem tworzymy grupę lotniczą jest ma to pewne racjonalne podstawy, bo uzasadnienie jest, że no to Europa środkowo-wschodnia ma potencjał dynamicznie się rozwija no to niech lot będzie liderem niech lot po wchłania firmy stworzy grupę lotniczą, która będzie konkurowała z wielkimi w Europie i tutaj ich nasza jeślibyśmy bazowali na danych, które mamy informacje np. za 2018 rok Polska grupa lotnicza wypracowała 2 000 000USD zysku z kim, żeby tak mieć wyobrażenie kim mamy konkurować to naszym konkurentem ma być grupa British Airway zyskiem 3,51 000 000 com miliarder dolarów lub Hanza zyskiem 2,5 miliarda nie mówią 1 linii tylko grupie 2,5 miliarda dolarów czy Air France KLM 500 000 000USD mówimy o rynku bardzo wysoko skoncentrowany bardzo wysoko jedno i koncentracji oligo politycznej, gdzie mam wiodące produkty wiodących producentów w tej grupie, a mają oni ogromne możliwości wpuszczenia nas na rynek zastosowania zarówno lobbingu, jaki rozwiązań, a ekonomiczny, żeby chronić swoich klientów nie będą przecież dobrowolnie po nas lubią oddawać swoich klientów swojej swój biznes dzielić tortem, a żeby mieć tyle głowy jak można się skutecznie bronić miejmy możemy użyć przykładu, choć nie jest takim przykładem 11 przejęcia linii Air Berlin przez oni bogatszą firmą od od polskiego LOT-u czy przez zatokowe mój ulubiony zatokowe Etihad i pomimo że Etihad chyba łącznie Air Berlin wpompował w 2,5 miliarda dolarów przegrał na rynku europejskim Lufthansa skutecznie, że wszystkich narzędzi, jakie miała do dyspozycji żeby, żeby nie ulokował na tym rynku podobnie takie wyprzedzające działania przed wyłonieniem intruza z rynku podjęła Lufthansa względem rejony, które miały jakieś szerokie plany co oznacza, że nie będziemy mieli łatwo i nie wiem czy to nie jest jakimś sensie mrzonka przy mnożących czy decydujących o tej transakcji życzymy Polsce jak najlepiej, bo poszły tam nasze pieniądze to wie pani już dzisiaj napisał z Deutsche Zeitung o tym, że Lufthansa jest krok od zerwaniu współpracy z zerwania współpracy skandalem dokładnie to odszkodowanie tak oraz planuje wystąpienie do komisji Europejskiej postępowanie przeciwko polskiej grupy lotniczej w sprawie rzekomej pomocy Państwowej najwięcej z zakupem zadziwiona byłam, bo dokładnie z tym z tym samym roszczeniem czystym sam żądaniem wszczęcia dochodzenia wystąpił WizzAir to jest, czyli nie tylko lot nie tylko tu wchodzimy szkodę, a argument jest użyty taki, że można wesprzeć podmiot jeśli komisja Europejska się zgodzi można wesprzeć podmiot płatnik publiczny, ale raz w ciągu 10 lat i Polska wykorzystała to możliwość za zgodą komisji Europejskiej 2014 roku dofinansowując, czyli władze dofinansowały lot, który znajdował się zapaści, a w tej chwili służy też argument, że wraz z powołaniem polskiej grupy lotniczej użyciem 3 od banków do tej transakcji państwowych jest to rodzaj drugiego transferu do firmy i to 2 podmioty chcą wystąpić z roszczeniem czy wdrożyć procedurę sprawdzającą, a nocny jak zrobi się wokół tego interesu coraz gorsza gorszy Pijar czy będzie efekt synergii no trudno powiedzieć, bo mamy 2 struktury różnej strukturze płac różnych stawkach jak tych ludzi połączyć latających na różnych modelach samolotów, więc jak będą nie jest to przenoszą silne, że możemy wziąć pilota niemieckiego nie lata uzupełni braki kadrowe wlotu w locie albo drugą stronę, bo oni na czym innym kompletnie latają jeśli chodzi o zakup części, a no to zupełnie inne części kupujemy Flota LOT-u jest bardzo rozbudowana jak patrzymy, gdzie się osiągać efektywność np. dlaczego Jane zdobywa tak tak podbija rynek Europejski to jest 1 model samolotu, a my mamy całą rzeszę modeli samolotów jeśli budować z kolei myśleć, iż tropem, że my budujemy grupę lotniczą czy akurat ten ten podmiot nam daje takie kolosalne korzyści z wejścia no przy przynosi Lotosowi taką wielką korzyść właśnie się pojawia informacja, że ich część akcji WizzAir czasu na zbyciu mogliście kupić firmę, która nie jest w stanie upadłości, która ma znacznie nowszą Flota o wiele lepiej sobie radzi budować grupę lotniczą w oparciu o WizzAir, ale również pewne podmioty wschodnioeuropejskie gotowe były nią udać się sprzedać stronie polskiej czy wchodzić w ramach budowy grupy mogliśmy budować na innych zasadach myślę, że bardzo duże zresztą wielu analityków ten aspekt niestety podnosi, że motyw polityczny przesłonił motyw ekonomiczny, bo co tam rumuńskie linie lotnicze, jaki to jest argument jak to można nagłośnić, ale fakt, że Polak kupuje niemiecką firmę Why not to jest to jest właśnie nasza ambicja pytanie tylko czy taki kapitalizm Narodowy kapitalizm Narodowy no tak kapitalizm państwowy kapitalizm Narodowy bardzo takim patriotycznym podłoże tylko pytanie czy zatem patrioty nie będziemy musieli bardzo dużo zapłacić finalnie, bo to nie tylko ta kwota, którą w tej chwili włożyliśmy, czyli około 2 min 2,5 miliarda złotych tylko przecież utrzymanie tej linii ona jeśli mam wymienić 20 maszyn chociażby to są nawet w ramach leasingu to mamy co miesięczną coroczną składkę przez wiele lat na tę są za te samoloty musimy spłacać raty leasingowe tak w związku z powyższym koszty nam się mnożą klienci może są, a może, a może ich nie ma współpraca zlote może jest, a może nie ma Flota odpada, bo niekoniecznie jest nowa i zdatne do użytku niepodobna Flota 12 można powiedzieć, że dostęp do Frankfurtu do lotniska we Frankfurcie może być może być argumentem poza tym Kondor funkcjonuje no na jest uzależniona od biur podróży, aby w ogóle odrębny temat jak informatyzacja internet za co podkopuje potęgę biur podróży w związku z powyższym jest to powiązanie z bardzo takim wschodzącym rynkiem, więc problemy mogą narastać dodatkowo właśnie się pamiętać o tym, że upadek Thomasa Cooka to jest właśnie zamknięcie pewnej epoki, który stosował zmiana absolutnie właśnie modelu biznesowym miejmy tyle głowy, że rynek turystyczny w tej chwili dzieli się na ryby jest generacja no to mamy generację starszych ludzi, którzy mają odruchy, że jechać na wakacje to przez biuro podróży natomiast jest ewidentnie PiS, który już dawno za swoim szczytem jest w fazie schyłkowej młode pokolenie do niczego nie potrzebuje biur podróży i zagrażając sobie wszystko na własną rękę z wykorzystaniem internetu, więc no pytanie czy w jaki sposób np. zarządzać podmiotem, który składa się czy 2 podmiotami, które znalazły w 1 worku zupełnie inna metodologia funkcjonowania 1 linii drugiej linii nawyki koszty struktura mało tego Polski model biznesowy czy LOT-u opiera się na hałdach czy mam port centralny w tej chwili w Warszawie mam port drugi alternatywny budowany w Budapeszcie tak to na 2 babach się mądrze oprzeć Kondor w ogóle nie realizował tej strategii tylko realizował strategię określaną w końcu po, czyli łączy 2 punkty dowolnie nie mam lotniska centralnego pośrodku, więc na pod tym względem silnie do tego synchronizować się też jako puenta naszej rozmowy ze 2 Radia prezes zarządu WizzAir pytany przez Deutsche Zeitung powiedział że, owszem, widzę rozważa zakup kondora, ale tu cytat tylko przez 2 minut, a 18 była prof. Adriana Łukaszewicz Akademii Leona Koźmińskiego dziękuję bardzo dziękuję bardzo 1337 za chwilę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!