REKLAMA

Co jeść, żeby poprawić parametry krwi?

Rusz się, na zdrowie
Data emisji:
2020-02-16 11:40
Prowadzący:
Czas trwania:
17:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ruszy na zdrowie przemysł będzie kończą się państwo jest wciąż nasz niedzielny magazyn połączymy się trasy z pana Łukasza Jaśkiewicza doktorantem w zakładzie energetyki żywienia Akademii wychowania fizycznego sportu w Gdańsku dzień dobry dzień dobry witam państwa to będzie takie spotkanie rozmowa na styku i zdrowego stylu życia i tej kultury fizycznej, ale także sportu amatorskiego także zawodowego, a dietetyki, bo myślę, że porozmawiamy o tym co trapi sportowców nie Rozwiń » tylko wykonujących albo inaczej oddających się swojej pasji w sposób profesjonalny także tych amatorów mianowicie znalazł pan ponoć odpowiedź na pytanie co jeść, żeby poprawić parametry krwi, z czym zmagają się nie tylko ludzie uprawiający sport bardzo często takie kłopoty mają także ci, którzy na sportem się nie pokazali, a mimo wszystko im doskwiera może nie do końca znalazł odpowiedź, ale zwrócił na to szczególnie uwagę pracując jako eksportowe, analizując dużo dzienników żywienia to młodych zawodników starszych, ale można powiedzieć, że częściowo jest to kwestia diety, ale sama gospodarka żelaza gospodarka żarowa dość skomplikowana i taka diagnostyka to niestety jest po to po stronie lekarza i wg mnie to jest bardzo czynnik złożone i wielu sportowców część Stanów w pewnym momencie swojej kariery ma z tym problem no nie potrafi sobie poradzić mam wrażenie, że sama dieta nie wystarcza, ale zwróciłem uwagę przynajmniej w ostatnim czasie na bardzo skrupulatnie prowadzone dzienniki żywieniowe kilku podopiecznych widzę, że jednak paradoksalnie jest to też są też błędy takie ewidentne żywieniowe, więc stwierdziłem, że warto się podzielić i i gdzieś napisałem, że tak jak w przypadku będę prowadził, więc nie ukrywam, że do końca nie znalazłem odpowiedzi, ale zwróciłem uwagę, że jednak ta dieta tak jest tak ściśle kontrolowana w postaci analizy tych dzień w Dzienniku sportowców mówi o tym, że jednak są to błędy żywieniowe to jednak też jest mocno związane to tych zawodników pan był sportowcy, ale też ludzie, którzy parametry krwi mają na skraju normy dziś uciekają się do najprostszej metody poprawy tych wyników mianowicie do suplementacji, ale to jak rozumiem pańskich słów nie jest jedyna albo może nawet właściwa droga dokładnie to jest tak, żeby mi więcej ten czynnik, który jest wynikiem problemów odkryć diagnozować potrzeby szereg badań biorąc pod uwagę fakt, że dużo osób nie robi regularnie Banksy nie mówić o sportowcach, którzy obligatoryjnie mają mają pewne wymagania odgórnie, ale takich osób aktywnych fizycznie nie rywalizujących o najwyższe trofea ma już problemy z podstawową morfologią i gdzieś tam jest problem, żeby to zgłębić, ale uważam, że sama suplementacja bez wspomagania dietą też nie załatwia problemu jednak tak się dzieje ziemi w ostatnim czasie jedno osób ogólnie mówiła, że zakupiła suplement żelaza, ale i zapytaj jak wygląda żywienie poproszą o obecne opisanie tego w Dzienniku trzydniowym dalej były pewne niedobory to powinno być, jakby prowadzone w sposób taki dwutorowy jeśli lekarz zleca np. suplementację żelazem się jakiś blef celem wyrównania niedoborów równocześnie powinna być ewidentna zmiana w diecie i tej ewidentnej takiej zmiany w diecie z moich obserwacji uważam że, że nie nie jest zawsze w ostatnim czasie też zawodnik młody dosyć dziewiętnastolatek świetnie zapowiadający się, choć wyniki biegu na 510km trafił do mnie też trafił z ewidentnymi problemami takimi ma problem z planowaniem też żywienia studia na 2 kierunkach trenuje zawodnicza jego dziennik wymieniano był bardzo bardzo słaby zarówno te elementy związane nie tylko stan żelazem, ale czy to kwas foliowy czy witaminy z grupy UB to też są elementy, które są bardzo ważne we wchłanianiu chociażby także dodatkowo witamina c inne składniki aktywne, które poprawiał przyswajalność tego, że dla rynku wg mnie też na tyle problem złożone, że osoba najpierw musi zdać sobie sprawę ile czynników na to wpływa i druga sprawa jest problem w tym, że dużo osób rezygnuje z dalszej diagnostyki rei po prostu nie bada się potem regularnie i toteż taki problem, żeby trafić na dobrego specjalisty często właśnie nie tyle dobrego dietetyka zawsze, ale też dobrego lekarza, który ujmie ten element, skąd to się bierze i takie poszukiwanie przyczyn problemów z żelazem jest problematyczne, bo sami sportowcy też nie mają takiej wiedzy, żeby sobie z tym poradzić, ale też kwestia diagnostyki to jest złożony element czasami proszę też potrwa czasami nawet kilka miesięcy, żeby poznać przyczynę ten sposób ja mogę zrobić to raczej taką profilaktykę żywieniową, że tak w praktyce zwracam uwagę na pewne rzeczy oraz ewentualnie wymienia, ale sama diagnostyka żelaza jest po stronie lekarza no niestety zarówno wśród młodych sportowców czy sportsmenek no to jest dosyć powszechna, więc nie ukrywam, że jest to dosyć złożona i ta diagnostyka jest czasochłonna i sportowych przede wszystkim musi wiedzieć, skąd ten problem jest, żeby nabrać świadomości wiedział o krok po kroku co robić i ja mam wrażenie, że nie zawsze sportowcy wiedzą co jest, ale też rezygnowali z dalszej diagnostyki jest kwestia taka troszeczkę problematyczna no dobrze to wobec tego zapytam pana jak jest ten fundament dietetyczne, żeby nawet nie przystaną niedoboru, ale generalnie w dobrym zdrowiu gdzieś prewencyjnie dbać o odczynniki morfologiczne to jest dobre pytanie, bo na dobrą sprawę tak można powiedzieć troska akademicką mówi się, że żelazo występuje w 2 formach formie to hemo owej formie ramowej ita forma filmowa noc cechuje się lepszą przyswajalność test nawet przyswajalność rzędu 2030% przykładem takiej mogą może być oczywiście chude czerwone miejsca mogą być ryby może być drób podroby żółtka itd. i tak przez działalność właśnie formy filmowej chociażby mieszano cechuje przetwarzać nawet 2040% można powiedzieć, że umiejętne połączenie właśnie takiego lata filmowego i niech nowego chociażby bodajże bodajże połączenie ze zbożami ziołami warzywami owocami to jest dobre połączenie w praktyce, bo czas, choć to praktyka jak IT dziennik żywieniowe to też chociażby dobrym rozwiązaniem jest podaż wiecie różnego rodzaju dodatków do do tych posiłków dla sportowców może być niewysoką gotowe pożyczkowy pomarańczowe, która ma którą, która ma zwiększoną ilość witaminy c to może być dodatek do tych kasz makaronów dodatki np. w bazie okrojenie kilku warzywnym skład papryki natki pietruszki koperku włożenie właśnie tych czynników przychylność zwiększających przed przypomnę, że lada i toteż element świetny prewencyjne poza tym też taka ciekawostka, że kapusta kiszona ogórki ogólnie kiszonki także do posiłków są świetnym dodatkiem, który poprawia przyswajanie żelaza, więc tych elementów jest dużo i warto wspomnieć o tych właśnie elementach poprawiających wchłanianie przez pół koperek kiełki natka czy zwiększenie tak jak powiedziałem chociażby kiszonek produktów także do do do tych klasycznych naszych posiłków, więc jak pyta się o jakość posiłków zawodnik pokazuje swoje i metą analizujemy w poradniach to widzimy, że jest ewidentny problem w 2 w cudzysłowie jakością tego jedzenia i jakość jedzenia jest jest jest celem nie tylko wskazanie na produkty takie lepszą przyswajalność żelaza produkcje filmowe, ale także te czynniki, które zwiększają przyswajanie także w mojej opinii pojawia się problem taki, że u osób aktywnych fizycznie często poza tym, że jest zwiększone zapotrzebowanie na żelazo za ósmy tam o 6 mg na każde 1000kcal powinno się dostarczać, więc im więcej kilokalorii diecie jest potrzebne ten jednocześnie nieco więcej żelaza jest potrzebne, ale występuje gdzieś blisko osiłków większa ilość kawy herbaty czy przy takich elementów, które nie poprawiają tego pochłania 1 też chodzi o to, żeby ograniczyć pewne pewne elementy, które mogą pogarszać wchłanianie tego lata, więc odpowiednia kompozycja posiłków odpowiednie połączenie tych posiłków i przede wszystkim najprostsza 1 rzecz to jakość żywienia, które także pozytywnie pozytywnie wpływa na gospodarkę, a latem w organizmie ja muszę pochwalić pochwalić to może zespołu, ale podzielić swoim doświadczeniem Otóż kilka lat temu, kiedy odebrałem wyniki morfologii swojego dziecka okazało się, że parametry, zwłaszcza tego podstawowego badania win czerwonych hematokryt hemoglobiny nocą na skraju dziecko wtedy około 10 lat 9 zapytałam pediatrę co z tym zrobić, ponieważ pediatra był niezwykle doświadczony po powiedział proszę na pewno nie chodzi do apteki proszę przez cały tydzień serwować dziecku kasze gryczaną do tego brokuły do tego wątróbkę najlepiej cielęcą i i buraki spoglądać na poprawę i proszę wierzyć, że po tygodniu ta poprawa nastąpiła dokładnie Senatu krótka ma kilkanaście miligramów żelaza na 100g tego produktu lub można powiedzieć w małej ilości mamy dużą ilość żelaza dobrze przyswajalnego to są elementy wydaje się takie proste wiecie, których się mówi, ale nie zawsze się wprowadza sam mam dwójkę dzieci wiem jak wygląda czasami żywienia ludzie się śpieszą obie te analizy dzienników zawodników i jasno wskazuje, żeby zwrócić uwagę jako żywienia, ale taka ciekawostka, że w tym okresie też jest taki okres można powiedzieć wzrostu i rozwoju młodego organizmu i tam jest taki dochodzi do pewnych skoków w tym okresie nawet zapotrzebowanie na żelazo tam się nieco większa, więc można powiedzieć, że jesteś taka wypadkowa kilku czynników często, jakby takim problemem nie jest tylko jako żywienia, ale także etap rozwoju dziecka i też aktywność fizyczna, która jest już kilka czynników, które po prostu są bardzo ważne, żeby zwrócić na to uwagę poprawić przede wszystkim media te problemy z gospodarką ziela, bo takie się fachowo nazywa gospodarka żelazem w organizmie to jest pierwszy problem w żywieniu osób aktywnych fizycznie na różnym poziomie ze wskazaniem w cudzysłowie na sportowców, gdzie jest rywalizacja o wysoki wyczyn i obciążenia wysiłkowe są duże straty lawa również duże i dodatkowo taka informacja, że te straty, że lada no osób aktywnych fizycznie wynikają z różnych przyczyn, ale także to jest chociażby efekt może być niemożliwe wysiłkowe uszkodzenia krwinek czerwonych skutek np. o takich, jakby mechanicznych urazu chociażby kontaktu stopy podłożem dużej ilości przebiegniętych kilometrów deficytów wiecie itd. tak dalej, ale sądzę, że dobra rozmowa z lekarzem dietetykiem daje domyślenia na la la sportowca, ale i rodzica, bo rodzic jest odpowiedzialne w pewnym wieku na żywienie młodego sportowca i rodzic sobie zdaje sprawę, że jednak jest potrzebna taka kompozycja posiłków bardziej przemyślana i ten czas na zrobienie nowszych posiłków i mojej opinii takim opinii praktyka zwraca uwagę, czyli na edukację rodzicami poświęcą więcej czasu na takie przepisy właśnie zwiększą zwiększonym udziałem i żelaza i składników bioaktywnych i mówię, że to jest taka niby prosta rzecz, ale kosztuje jednostkę czasu dodatkowo, żeby przygotować dla młodego zawodnika, który wychodzi z domu i często nie wraca od razu po domu po szkole tylko 1 trening 1 drugi to też jest o tyle ważne, żeby zadbać już od u podstaw od prawidłowe żywienie, żeby zawodnik mógł przede wszystkim trenować i dobrze się czuł nie tylko chodzi o wyniki sportowe, ale przede wszystkim te dobre samopoczucie ten proces treningowy, który jest dla dzieci często przyjemnością dobrze też zapytam pana jedno, że mamy 3 minuty czy ten w ramach prewencji warto po jakimkolwiek treningu niezależnie od jego intensywności od razu właściwie uzupełnić braki poprzez żywienia nie poprzez suplementację mówi się, że organizm wtedy jest jak gąbka chłonie absolutnie wszystko i czy i aby w znam trenerów mówiąc już też opierać się na przykładzie, którzy nie, widząc gotowego posiłku pełnowartościowego, które zawodnik albo kandydat na zawodnika mógł spożyć zaraz po treningu nie wpuszczają na ten trening i ich jest taka zasada, że bardziej chodzi o to umorzenie nie są tzw. dodatkowo Time koło treningowe, czyli pora spożycia składników czy po prostu posiłku po treningu czy człowiek się także upraszcza, że jest, że jest organicznego, ale bardziej chodzi o równomierne dostarczanie takich takich składników bioaktywnych w kilku posiłkach niż tylko na znaczeniu na 1 porę oczywiście jako żywienia np. szejków po treningowym takiego młodego sportowca może być zwiększona poprzez składniki aktywne witaminy c itd. i tak daje to też jest dobre rozwiązanie, ale nie ma czegoś takiego jak 1 doskonała pora na uzupełnienie, ponieważ bardziej chodzi o to, żeby wyeliminować składniki pogarszające wchłanianie tego, że lada, ale po treningu to jest ta 1 z kilku PUR, że sprzeda się zwiększyć ich ilość szczególnie w formie np. dodatku owoców, bo fruktoza także polepsza wchłanianie żelaza to też taka ciekawostka, że chociażby sama struktura jest w owocach jako dodatek do szejków też dobre rozwiązania, czyli zjedz owoce zjedzą owoc przed atakiem pan proponuje może być tak albo po prostu najprościej mówiąc jedzenie posiłków w domu, ale też w ciągu niemal godzinę po treningu spokojnie posiłek w domu on wartościowej pić wypicie szklanki soku to też dobre rozwiązanie, ale jeśli dziecko nie ma tak jak jest duża przerwa między końcem treningu, a posiłkiem to dobrym rozwiązaniem jest posiłek w formie płynnej postaci szejka, zanim dziecko dojedzie do domu to też jest świetne rozwiązanie ma odpowiednio węglowodanów regenerację glikogenu odpowiednią liczbę kas i przede wszystkim składniki aktywne zawsze oznacza nie tylko owoce jagodowe, ale również nasza czarna porzeczka, która w postaci mrożonek nie świetną alternatywą czym w tej porze szejków po treningowych dla dzieci dobrze też mam do pana pytanie pan użył takiego terminu już mamy naprawdę niewiele czasu, jakie wobec tego składniki przeszkadzają we wchłanianiu żelaza pan mówi, żeby eliminować składnie tak tak tak, bo tutaj mówić o składnikach, polecając o nich mówiliśmy, ale najczęściej mówi się o to, że te składniki pogarszające ilość przepraszam określające jak koniec lata to składniki tak jak większa ilość np. młodnika wiecie to może być np. duża ilość polifenoli szczawianów stadionów, ale poseł takie ciekawostki zwraca się szczególnie na to uwagę, które u osób, które ewidentnie mają dużo tych składników posiłkach, ale poseł też takie przypadki, które często wynikają z jakiego różnego rodzaju no błędów komponowaniu posiłków, więc należy pamiętać, że to wymienia jako pogarszające wchłanianie, ale to musi też pokazać po prostu analiza diety czy rzeczywiście tego jest aż tak aż tak dużo, więc wg mnie zwrócić szczególną uwagę na to co możemy zwrócić, czyli składniki bioaktywnych, które polepsza wchłanianie czy to właśnie witamina c czy np. czynnik mięsny, czyli samo mięso posiłku, o czym mówi mi faktora czynnik nie jest też o lepsze wchłanianie tego żelaza, więc odpowiednia kompozycja posiłków, a jeśli ktoś mówi, jakie specjalista typu dietetyk czy lekarz powinien ewentualnie wyeliminować to, czego jest za dużo osiłka, który zawodnik wymienia, więc zasada indywidualnego podejścia dziękuję panu bardzo za te pouczającą mam nadzieję dla naszych słuchaczy również dla mnie na pewno rozmowy Łukasz Jaśkiewicz dr w zakładzie energetyki i żywienia Akademii wychowania fizycznego sportu w Gdańsku moim państwa gościem dziękuję bardzo odrazę serdecznie państwa zapraszam na informację Radia TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!