REKLAMA

Nastolatki zdolne, ale rozkojarzone

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2020-02-16 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem w niedzielnym magazynie Radia TOK FM kłaniamy się państwo ponownie ciąg trasy przywitać naszego gościa pani dr Maria Kujawa jest z nami dzień dobry dzień dobry witam serdecznie psycholog specjalista w zakresie psychologii rozwojowej wychowawczej oraz psychologii klinicznej prowadzi pani badania nad czynnikami mechanizmami kształtującymi oburzającym i rozwój osobowości w dzieciństwie rozmawiamy o tym czy nastolatki są zdolne, ale rozkojarzone i trasy, gdyby pani Rozwiń » pani doktor zechciał odpowiedzieć na to fundamentalne dla naszej audycji pytanie co pani powiedziała myśmy się nie będą ważne o jaki jest w związku z tym mam przyjemność recenzować dla wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego i ja w tej chwili nie nie prowadzę ich badań nad nastolatkami, aczkolwiek na współpracę w naszym Instytucie takie badania są prowadzone, a książka, która dała, która zainteresowała z tego co wiem słuchaczy dno okazuje, lecz również to, że te umiejętności, które są potrzebne, żeby nasze dziecko i nastolatek radziła się świetnie one kształtują się od najwcześniejszych momentów życia, czyli praktycznie już od pierwszych miesięcy, kiedy dziecko, gdy myślę sobie sposoby na zdobycie upragnionego przedmiotu, kiedy próbuje na swój sposób planować i kiedy reaguje na zmiany w sposób właściwy dla niego, a który potem będzie potrzebny nastolatkowi Ben te umiejętności ważne dla nastolatka jak zarządzanie czasem wytrwałość rozpoczynanie zadań panowanie nad emocjami one kształtują się od początku natomiast tną właściwie w tym te nastolatki mają tu może więcej jeszcze z nimi kłopotów, jeżeli umiejętności są niewykształcone niż dzieci mały, ale jak piszą autorzy bardzo pięknie i to mi bardzo się podobało w tej książce, którą recytowałem jest bardzo ważny ale, żeby nie zaniedbać kształtowania tych umiejętności przez rodziców przez otoczenie przez wychowawców, nawet jeżeli wcześniej pracowaliśmy nad dzieckiem, ponieważ przez cały czas nasz nastolatek nas potrzebuje, ale my musimy zmieniać sposób kontaktu sposób komunikowania się z nastolatkiem zmieniać równocześnie, jakie strategie postępowania tak żeby, żeby mu pomagać to w tej książce jest szczególnie ładnie Jasną przedstawione dlatego bardzo zachęcam do do do przeczytania książki od nastolatka ma jeszcze wrócę do tego podłoża tych problemów jeśli nazywać to problemem istotnie czy te najwcześniejsze lata, kiedy dziecko przychodzi na świat mają największe znaczenie jak w przypadku innych też tych segmentów dotyczących wychowania kształtowania nawyków itd. wczesne lata oczywiście mają ogromne znaczenie, ale musimy pamiętać, że na każdym etapie rozwoju warto być bardzo uważnym rodzicem bardzo ważnym wychowawcą bardzo ważnym człowiekiem partnerem, który będzie mógł równocześnie KO co może nie do końca było dobrze wykształcone od samego początku po tym, jednak zmieniać no to jest to, o czym mówi cały czas psychologia rozwojowa psychologia, ale w ten czy rozwija się przez całe życie takie umiejętności, które są nam potrzebne one one się kształtują przez całe życie i my nie tylko będziemy mocno modyfikować przy czym zmieniać naszego nastolatka, ale równocześnie ważne, żebyśmy zmieniali siebie mieli rozeznanie w tym jacy my jesteśmy i potrafili modyfikować otoczenie to jest siła tej książki które, który jest pokazane to chcemy z 1 strony jako rodzice czy wychowawcy musimy umieć i powinniśmy umieć rozumieć perspektywy nastolatka, ale także jest umieć zrozumieć znaj swoje słabe i mocne strony i umieć modyfikować otoczenie w zależności od potrzeb, czyli właściwie jest w tej książce bardzo dużo przykładów dotyczących tego jak nie wymagać za dłuższą, ale równocześnie jak wymagań czyli jaka może być powinna być kontrola nad dzieckiem małym i można można spróbować wykorzystać takie arkusze, które znajdują się w tej w tej książce, których my rodzaj znamy się jako rodzice, jakie my mamy umiejętności i Ross znamy się, jakie umiejętności posiada nasza pociecha nie będziemy pracowali tylko wg takiego dążenia do pewnego ideału wychowawczego tylko będziemy mogli wiedzieć dokładnie tego nasze dziecko nadanym etapie rozwoju potrzebuje najbardziej i w jakim stopniu my możemy pomóc, żeby nie tracił zapału ażeby potrafiło się motywować samo do wykonywania obowiązków przez odbyt potrafiła posprzątać swój pokój, jeżeli nie do końca z tym sobie radzi i żebyśmy my jako dorośli byli w stanie mu pomagać nie irytując się nic te konflikty między dorosłym, a nastolatkiem, żeby były na umiejętnie nie tylko rozwiązywane, żebyśmy mogli nawet wyprzedzać bieżące, jakie one mogą być i co możemy dzięki temu uzyskać dobrego dla dla dziecka, a równocześnie dla nas raczej rodziny dla atmosfery dla tego co jest dobre dla nas pani doktor nie nie uważa, że u źródła tych wszystkich konfliktów leży to, że dorosły patrzy na dziecko przez swój pryzmat oczekuje od niego właściwie takiej dojrzałości, jaką on ma sam tego doświadczenia również i właśnie, ponieważ nie dopuszczamy my dorośli, że osobowość dziecka dopiero kształtuje stąd wynikają te problemy nie zakładamy tego marginesu na tzw. trudny czas nie zachowujemy marginesu na różnicy i jest bardzo ładnie pokazany w tej książce, żebyśmy umieli popatrzyć na to, czego dany nastolatek akurat potrzebuje i nie wymagali znad duszą ale, żeby medali, żeby wiedzieć ile my możemy wymagać czy to, że dziecko trzynastolatek na szczyt już nie robić w sposób tak jak byśmy oczekiwali, bo taki sposób robi czasem jego brat czy siostra i żebyśmy zrozumieli czy ono nie potrafi tego wykonać ma trudności czy też nie chce stawia opór dlaczego, żeby nasza kontrola była ale, żeby ona nie była zbyt duża, więc myślę, że jesteś ażeby, żebyśmy zadawali nastolatkowi szczególnie, ale w ogóle dziecko potrzebuje przestrzeni, ale my musimy wiedzieć, jakiej przestrzeni jak i wymagań, choć były nasze konkretne dziecko dlatego tam są takie ważne dla rodzica i wychowawcy w tej książce takie arkusze, które kwestionariusze właściwie, który może można wypełnić i które pozwalają nam lepiej zrozumieć nasze dziecko okazują również, jakie mocne i słabe strony jako rodzice posiadamy i często jest tak, że sam rodzic no nie potrafi w sposób wystarczający poradzić sobie ze zmianą różnorodnych są ich cech tak ażeby być osobą elastyczną i że dziecku też jest często bardzo bardzo trudno i że oni mają podobne cechy i tutaj o tym, pokazuje autorzy pokazują bardzo ładny, że po prostu czasem warto przyznać szczerze dla mnie to też jest trudne może spróbujemy razem to rozwiązać taki sposób, żeby to było jak najlepiej, czyli dla rodziców jest ważna umiejętność też przyznania się, że nie wszystko zrobią najlepiej i wtedy jakby ten kontakt, który jest podstawą Syrię kontaktu i nastolatkami dobrego będzie będzie lepszy, bo dochodziłoby cały czas autorom auto to jest ważny psychologowie to podkreślają, żeby nie dochodziło do konfrontacji, żeby była dyskusja wzajemne zrozumienie i żeby jednak mimo tego prowadzić swojego nastolatka w sposób bardzo blisko, ale nie pozwolić sobie na to ażeby on stracić nim autorzy nawet mówią nie tylko kontakt traci z dzieckiem nastolatkiem, ale właśnie, żeby mieć nad nim kontrolę, bo z 1 strony nastolatek nie nie chcę być kontrolowani nie powinniśmy kontrolować zbyt mocno, ale z drugiej strony no ochrona rodzica jest tutaj ważna autorzy pokazują, że jest różnica nasza zachowaniu innych dla nas jest to bardzo łatwo nie przyjęcie, że jesteśmy gdzieś w jakimś miejscu czy małym dzieckiem dwuletnim to wtedy trzymamy pytałem zda jest, bo myślę żeby, żeby widzieć nie pobiegł, bo dziecko siedmioletnie czekało nas nastolatek potrzebuje jeszcze innego sposobu zachowania rodzica, czyli takiego zachowania, żeby był samodzielni, żeby nie czuł naszej kontroli ale, żebyśmy wiedzieli co się z nim dzieje, ale też dają nam strategię ja jak rozwiązać taki taki problem, żeby nastolatek miał poczucie, że sam sobie radzi, a my rodzice, żebyśmy mieli poczucie, że mu jednak jesteśmy lub karze winnego dyspozycji można wykorzystywać nowe technologie można próbować dawać informację wszyscy SMS-y i równocześnie poprzez pozostawianie różnorodnych harce 3 różnych miejscach ażeby nastolatek no pamiętał o tym co ma zrobić i cydr będzie obowiązywał tu mamy równocześnie zwrócenie uwagi na to, że rodzicom często bardzo trudno rozmawiać o planach i sposobie funku i zachowania nastolatka z własnymi dziećmi i że lepiej jest szukać czasem pomocy autorzy polecają hołd trza noc w polskich szkołach mamy mało coachów, chociaż niektórzy pedagogowi psychologowi mają takie wykształcenie i często na cele tych lepiej przyjmuje rozmowy z osobami, które są jego otoczeniu osobami, które sąd znaczące, a nie z rodzicami notuje ważne też taka sytuacja, żebyśmy no byli w stanie rozeznać się dobrze w tym, który czy pedagog szkolny psycholog szkolny nie mógłby nam pomóc w momencie, kiedy i daje nam się 3 nasz nastolatek nie chcę specjalnie nas słuchać, bo to czasem jest łatwiejsze do rozwiązania mu jego problemów niż właśnie nasze działania dziękuję pani bardzo pani doktor niestety musimy kończyć pani dr Maria Kujawa psycholog specjalista w zakresie psychologii rozwojowej wychowawczej z psychologii klinicznej była moim państwa gościem życzymy dobrej niedzieli pani doktor, a ja życie satysfakcji z przeczytania i wykorzystania tego co jest pięknie napisany przez autorów w książce nastolatki zdolne, ale rozkojarzone rozkojarzony, ale dobrze potrafiące funkcjonować w przyszłości dziękuję bardzo dla państwa informację, że mamy dla państwa 3 egzemplarze tej książki proszę pisać do nas na adres dla was ma to krótka FM dla was małpa to krótka FM informacje Radia TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!