REKLAMA

Sztuka życia Krzysztofa Herdzina (cz. 1 i 2)

Sztuka Życia
Data emisji:
2020-02-16 14:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny magazyn sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska dzisiaj muzyczne wydanie sztuki życia z nami Study jest autor muzyki, które dzisiaj słuchamy Krzysztof Herdzin dzień dobry dzień dobry to jest dopiero problem, żeby pan przedstawić w kilku słowach znaczy z imienia nazwiska tak naprawdę, a pianista kompozytor aranżer dyrygent producent autor orkiestra tor to najbardziej lubię orkiestra tor nagrodzonej Oscarem muzyki Jana Kaczmarka na jej słuszną wiemy już znacznie Rozwiń » więcej po tych kilku słowach niż Krzysztof Herdzin, ale panu wystarcza mówi pan tak pani ze mną ten problem, że właśnie ze względu na swoje rozliczne aktywności wymyka się trochę łatwym klasyfikacjom wiadomo że, zwłaszcza artystów lubił wkładać do szuflady i przykleić pewne łatki świadomie od kilkudziesięciu lat się tym matkom g, więc zdaję sprawę z tego, że niełatwo jest przedstawić, ale taka szkoła dla zróbmy nasi skaczą tę przyjemności i wyjaśnimy rolę orkiestra tor, bo mam wrażenie, że te wszystkie poprzednie pana funkcji są dosyć dobrze oswojone przez społeczeństwo, ale orkiestra atak orkiestra tor to jest funkcja rzeczywiście niedostatecznie poznana melomanom ludziom, którzy w jakiś sposób interesują się muzyką to jest ktoś taki to ze względu na swoje szerokie kompetencje wiedzę orkiestrze o tym jak rozpisywać partytury orkiestrowe to, jakie połączenie instrumentów ze sobą najlepiej brzmią jak wykorzystać potencjał jest, żeby w efekcie końcowym orkiestra brzmiała jak najpiękniej orkiestra tor zajmuje się przepisanie na Party, które pomysłów kompozytora, który albo nie umie tego zrobić albo nie ma czasu, zwłaszcza orkiestra to, że działają w świecie muzyki filmowej, ponieważ wiemy muzyka filmowa obfituje, zwłaszcza w naszych czasach dzisiejsze jakież było inaczej ludzi, którzy mają świetne wyczucie obrazu piszą świetne tematy natomiast są gruntownie wykształconym rzemieślnikami prawda bardzo często nie skończyli studiów nie poznali zasady instrumentacji właśnie wiedzą jak instrumenty brzmią jak teraz panują, jaka jest ich, jakie są rejestry tego tak dalej i właśnie wtedy się niewielkie straty, które bądź nagrania, które kompozytorzy dostarcza tzw. demo to może byśmy nie zagra na fortepianie, bo jakiś prosty szkic zrobiony przy pomocy wirtualnych instrumentów na komputerze bądź, opierając się na zapisie nutowym jakimś prostym przepisuje na orkiestrę symfoniczną i orkiestra to, że tak jak wspomniałem również o świecie muzyki filmowej, bo w muzyce współczesnej muzyce jazzowej ci, którzy rozpisują na duże składy są rzemieślnikami dobrze przygotowanymi zawodowi mają określone kompetencje i tak drodzy państwo jest tylko jedno z wcieleń Krzysztofa Herdzina tak moglibyśmy rozmawiać o każdym po kolei kolejnym jeszcze, ale będziemy się rozmawiać nie tylko tych formalnych kategoryzacja nie tylko tych słów latkach formalnych, bo my ludzie mamy tendencję nie tylko do kategorii są one artystów czy szufladkowania czy etykietowania tylko generalnie rzecz biorąc rzeczywistość wokół nas szukamy uproszczeń szukamy znanych schematów oczywiście i w ten sposób próbujemy jakoś sobie poradzić tymczasem przed nami faktyczny główny temat naszej rozmowy płyta, która ukazała się w serii Polish Jazz to jest osiemdziesiąty czwarty już numer tej serii księga sekretów z angielskim tytułem Bukowski Kret z gościnnym udziałem Eryka magicy saksofonisty marca Lewisa pana płyta, która jest opisana w niezwykle intymny sposób pana słowami pana powiedziałabym jakiegoś rodzaju Kamilka autem psychologicznym nie powiedziałbym tego ponieważ, rozwijając pani myśli moimi kami autami w liczbie mnogiej już były moje poprzednie stan jest niczym zaskakującym jest to konsekwencja, jakby mojej drogi, którą ścieżki, którą już wiele lat temu brałem przy pomocy dźwięków płyt i koncertów staram się taki sposób opowiada najpierw pojawiła się terapia spotkania z inspirującym psychoterapeuta ami potem dziesiątki mądrych książek analiza własnego postępowania aż do określenia celów, jakie chcą osiągnąć i narzędzi, jakie zamierzam do tego wykorzystać zmieniło mnie to bardzo przewartościowane wiele rzeczy w swoim życiu również muzycznie to są te słowa, do których będziemy się odnosić zaraz po informacjach sztuka życia druga część przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami w studiu jest dzisiaj Krzysztof Herdzin słuchamy muzyki Krzysztofa Herdzina albo gdy Buko cykl Krzysztof Herdzin pianista kompozytor aranżer dyrygent producent muzyczny multiinstrumentalista orkiestra tor z wszelkimi talentami teraz rozmawiamy o talencie narrator z kim dotyczącym własnego wnętrza, dlatego że tym własnym wnętrzu opowiada pan swoją muzyką swoją twórczością, ale też sposób bezpośrednio użył, używając narzędzia, jakim jest język przed informacjami cytowała fragment opisu pana albumu pana autorstwa obchody trapi pewnej przemianie teraz drugi fragment będący w istocie pierwszą częścią tego cytatu Dybuk w sytuacji dla mnie płytą bardzo szczególną oprócz tego, że pojawiła się jako jubileuszowa dwudziesta pozycja w mojej autorskiej dyskografii nagrałem ją bardzo ważnym momencie mojego życia od wielu lat intensywnie pracuje nad sobą, poszukując wewnętrznej równowagi spokoju i dystansu do świata podjąłem szereg kroków mających w efekcie finalnym pomóc mi radzić sobie z własnymi słabościami i ramami ludzie wokoło ułatwić budowanie ze mną dobrych relacji opartych na uczciwych fundamentach pełnych wzajemnego szacunku empatii jak tylko przeczytam pomyślał sobie no wypisz wymaluj wymarzony gość do sztuki życia, więc teraz pytanie czy udało się panu osiągnąć te cele wytyczone tutaj w tym także część pani, zastępując mnie przeczyta wszystkie moje jest mamy trochę czasu na rozwiniętych chce, więc tak tak to wszystko oczywiście to ten proces ta droga się skończyły, bo cały system jestem w fazie wznoszącej cały czas pilnie się po szczeblach drabiny przede mną jeszcze wiele wyzwań, ale rzeczywiście mogą sobie powiedzieć, że w ostatnich latach podjąłem się takiego ryzyka jak już pani raczyła przeczytać przewartościowania pewnych rzeczy i odnalezienia w sobie pewnych stracił pan czy zyskał skoro był to ryzykowny ruch jeszcze nie wiadomo zyskały już bardzo dużo zyskałem część straciłem na pewno, bo siłą rzeczy muszę podjąć takie inne kroki, które skutkowały pewnym dystansem do środowiska skutkowały zakończeniem pewnych toksycznych znajomości to jest trudne tak nabrałem trochę też innego punktu widzenia czy innej innego spojrzenia na pewne rzeczy, które w zawodzie artystycznym są typowe bardzo często niezrozumiałe bądź wydające się za nienormalne dla normalnych ludzi np. normalnie nas znają artyści artyści, zwłaszcza artyści wywodzący się w kręgu muzyki klasycznej są w większości bardzo łasi na pochlebstwa i być na straży bycie w świetle jupiterów i oklaskiwali nas powoduje, że rośnie wniosek rośnie rozpycha stają się różni to jest wpisane w historię świata i wirtuozi, zwłaszcza soliści, którzy przykuwają uwagę odbiorców i wzbudzają zachwyt entuzjazm potykają się to swoje ego w bardzo często tak jest to no jesteśmy tylko ludźmi wiadomo, że napisano na ten temat tysiące książek i opisano to bardzo wielu podręcznikach psychoterapii i ludzie, którzy skupią na sobie uwagę siłą rzeczy wpadają pewności była różności to jest niezwykle trudne, żeby przepisy to uświadomić i zleca sprawę z tego trzynastym dobrze czy dobrze jest naszym bliskim z nami, jeżeli jesteśmy osobami, które są narcyzami i mają sobie taką potrzebę stawiania siebie na piedestale i patrzenia na innych trochę z góry, więc to jest jak nieodłączna cecha być artystą co mnie zaskoczył też pana tekście o tej płycie to ta wytyczono sobie ścieżkę poszukiwania wewnętrznej równowagi spokoju i dystansu do świata w sytuacji, kiedy ja nie spotkałam artysty, który żyje w takich warunkach artysta w gruncie rzeczy grana instrumencie, jakim jest jego wrażliwość, które wiecznie rozedrgane właśnie to prawda, ale można połączyć to tylko jest też wybór w zależności od tego oczywiście jak kierujemy swoje życie swoim losem jesteśmy świadomi konsekwencji naszych wyborów albo nam się to uda albo się nie uda są ludzie, którzy rzeczywiście potrzebują tej adrenaliny i nie potrafił żyć bez podniecenia czy intensywności przeżyć i cały czas muszą być świetle jupiterów podróżować koncertować w związku z tym odbija się na ich życiu rodzinnym na ich zdrowiu na Maltę spokoju na komforcie takiego codziennego normalnego funkcjonowania są tacy, którzy potrafią sobie to jakiś mądry sposób opanować zorganizować i dzielą swój czas na koncertowanie na trasy koncertowe na życie, w którym odcinają się grubą kreską od tego cygańskiego życia, jakie często nazywa, gdzie tygodnia jesteśmy poza Adamem codziennie w innym mieście codziennie musimy się aklimatyzować często podróżując, skąd ten kontynent na kontynent zmiany czasu nie ma nawet czasu na to, żeby pójść sobie na spacer tylko próba koncert Roba koncert hotele często nam to, żeby zasilana hotelu przez pierwsze 30 sekund po przebudzeniu muszę przypomnieć dzieje z kraju naprawdę to jest trochę tak jak my marynarze, którzy wyjeżdżają na wiele miesięcy z kraju i odbija się to ocena relacjach z najbliższymi w moim życiu mówi teraz sobie, chociaż wiem, że w przypadku bardzo wielu moich wspaniałych znajomych ze środowiska jest to bardzo podobnie, kiedy wszystko podporządkowujemy muzyce i jeżeli nawet nie wjeżdżamy na koncert jesteśmy na miejscu to zamykamy się w swoim pokoiku w pracowni, żeby ćwiczyć, żeby komponować potrzebujemy ciszy spokoju jest to, żeby wywołać dźwięk i poruszenie, żeby potem do celu wywołał dźwięk po jednak na czasy to uświadomić, że artysta, zwłaszcza artysta tworzący kreatywny nie taki, który tylko interpretuje odtwarza dźwięki, które zostały zapisane, kiedy 200 lat temu przez wybitnego Chopina Beethovena i po prostu siadamy i staram się jak najpiękniej interpretować oczywiście ciasto wyłożyć swoje energii i siły jakieś takiej wewnętrznej, ale ci, którzy tworzą coś na poczekaniu, więc kompozytorzy i prowizja torze, więc wszyscy ci, którzy zajmują się muzyką, która powstaje na poczekaniu mają dużo więcej trudności potrzeba cały czas być skupionym to jest trochę jak praca chirurga na podczas wielogodzinnej operacji nie możemy ani sekundy stracić koncentracji nie możemy się za nikogo chować, bo często jest tak w zespole, że przez chwilę ktoś gra ważniejsze partie ma chwilkę luz kolokwialnie potem pierwsze skrzypce mówiąc znowu umownie, przechodząc gdzieś tam w kogoś innego tutaj, kiedy program recital solo na fortepianie bardzo często tak robić przez 1,5 godziny nie wiem tak naprawdę co zagram za parę sekund improwizuje cały czas bardzo często mam taką fajną ścieżkę proszę publiczność oto, żeby porzuciła jakiś temat ja gram wtedy na zadanie zadany temat, więc kompletnie Niejestem przygotowany do tego, jaki pomysł, jaki bodziec mnie w danym momencie poruszy, dlaczego pan to dlaczego pan lubi tę formę, która jest na gruncie rzeczy obciążają to jest dobre pytanie, dlaczego ktoś zajmuje się nie, dlaczego himalaista ryzykuje życie ich militarne oraz pan dlaczego, gdyby nie prowokował pan sam swoją twórczością i tytułami poprzednich płyt właśnie w poszukiwaniu równowagi czy właściwie tytułami nawet takimi wielkoformatowy mi egzystencjalnymi 7 tytułami utworów jak jakiś 7 ksiąg rozpraw filozoficznych utworów na tej płycie, który dzisiaj rozmawiamy człowiek narodziny duch wszechświat wiara miłość czas to są te są tytuły, które zapraszają egzystencjalnej ratowane pretekst do tego, żeby każdy w zgodzie z samym sobą wysnuł takie refleksje, bo myślę, że te słowa, które pani wymieniła tytuły piosenek to 2 słowa jak tak, ale te tytuły są tylko jakby zaproszeniem do oddania się refleksją typowym dla każdego z nas różnimy się w końcu to są to są rzeczy związane z tym jak postrzegamy świat, jeżeli chodzi o różne światopoglądy, jeżeli chodzi o różne wrażliwości prawda różne wyobraźnię i to zrobimy z premedytacją, że nazwałem też utwory w sposób taki dosyć lakoniczne, bo to są jednorazowe tytuł człowiek duch wiara wszechświat narodziny czas mija 6 i mam frajdę, ponieważ dochodzą do mnie dochodzą do mnie komentarze ludzi jako taki pozytywny inspektorzy zapoznali się z tym materiałem każdy odbiera to zupełnie inny sposób to jest fantastyczne, bo muzyka, kiedy nie operuje werbalnym przekazem tylko muzyka bez słów jest czystą abstrakcję i w każdym z ludzi generuje zupełnie inny odbiór to jest najpiękniejsza cecha muzyki dla mnie ta gałąź sztuki w odróżnieniu od plastyki filmu literatury jest najsilniej oddziałujący na ludzi właśnie przez swoją umowność przez swoją atrakcyjność, jeżeli weźmie pani kilka osób na koncercie każdy może powiedzieć zupełnie co innego o odbiór zupełnie innym podróżnym rozmowni poruszyło, jakie przeżył czy uniesienia czy jakieś się wzruszenia tak, by te dzisiaj podróżujemy z Krzysztofem Herdzin to z jego muzyką przeżywamy wzruszenia i różnego rodzaju inne odczucia będziemy mieć dla państwa płytą, której dzisiaj mówimy płytę księga sekretów tymczasem zapraszamy państwa na informacji Radia TOK FM oraz na całość naszej rozmowy, która będzie do odsłuchania na portalu tokfm PL, a trzeciej części będziemy rozmawiać o samym procesie twórczym na ile jak mówi wielu twórców jest to terapia, a na ile Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ŻYCIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA