godzina filozofów Tomasz Stawiszyński w studiu prof. Jerzy Jarniewicz dobry wieczór dobry wieczór poeta krytyk literacki tłumacz także eseista pracownik naukowy Instytutu anglistyki Uniwersytetu łódzkiego członek Kolegium redakcyjnego literatury na świecie długo byśmy mogli wymieniać książki swego autorstwa i poezja dzisiaj spotykamy z okazji ukazania się swojej książki bunt wizjonerów nakładem znaku ta książka ukazała w zeszłym roku zupełnie niesamowitej książki
Rozwiń »
przyznam szczerze ja to 1 tchem połknąłem nie tylko, dlatego że ten temat nie interesuje, ale także dlatego, że to jest przepięknie napisana książka esej taki pełnokrwiste prawdziwy z elementami osobistymi istotnymi, o których tutaj też porozmawiamy esej o kontr kulturze o bohaterach bohaterkach kontrkultury także kontrkultura, toteż dla ciebie jest chyba istotne tematy może od tego zacznijmy pojawiać się w tej książce właśnie nieustannie twoje doświadczenia i kogoś kogo kontrkultura zafascynowała i kogoś, kto później zajął się nie od strony nazwijmy to badawczej są w tej książce niezwykle istotnie eksponowane dzięki za życzliwość słowa o tej książce ta książka się wykluwa bardzo długo to tutaj nie przeczy i to nie jest jakaś moja fanaberia, ale coś co musiało się napisać są takie rzeczy, które w życiu musimy zrobić i te ta książka w zasadzie 2 książki, bo ona stanowi taki suplement nieco plany chciałbym, żeby ona była jednak książką też niezależną osobną, ale nawiązującą do książki sprzed już w tej chwili 4 lat, ale de la sceny życia kontrkultury, więc te 2 książki, ale ze Slavii bunt wizjonerów to były książki, które w sobie nosiłem to mówi są świadomością, zwłaszcza po napisaniu tej drugiej, a ponieważ sobie sobie nosiłem ten temat być może właśnie w buncie wizjonerów ten osobisty słychać mocniej wyraźniej on się gdzieś gdzieś przebija i jedno nie do tego stopnia, żeby mówić o książce biograficznej prawda no nie podpisał tę książkę, żeby osobie historie opowiadać ale, żeby pokazać jak ten temat się wiąże z kimś, kto o nim o nim pisze, a to jest chyba dosyć ważne bo, bo ja jestem rocznik 50 ósmy kontrkultury znam tak naprawdę z drugiej ręki znam z poślizgiem poznawałem ją kilka lat po tym, jak ona już odeszła tak naprawdę zakończyła się, ale poznałem ją też w czymś co jest chyba naj istotniejszy takie najmu ją najbardziej dojmujące w ludziach tamtej epoki cieczy czy tego tego nurtu, bo kilkoro moich znajomych bardzo bliskich przyjaciół, dzięki którym jestem kim jest tym to były osoby, skąd kulturą związane starszy ode mnie mające ogromny na mnie wpływ i w stąd też może ten ten ta potrzeba także i spłacenia pewnego długu, żeby już nie utrzymywać tych nazwisk tych osób w całkowitej normalności, ale była, więc tylko króciutko, że jest to, że byłby była to moja koleżanka prof. Alina Kwiatkowski, który książkę zadedykowała dyktowana językoznawczyni z znakomita specjalistka jeśli chodzi o zagadnienia semantyki, a także kontrkultury i druga postać Zdzisław Jaskuła poeta przez całe życie mieszkający w Łodzi będący dla Łodzi no postacią absolutnie zasadniczą, bez której trudno myśleć o tym, mieście w ostatnich kilkudziesięciu latach tych tych dwoje no jakoś mnie kształtowało kształtowało nie poprzez nie podsuwa książek, odkąd kulturze czy rozmawianie kontr kulturze tylko przez swoją kontr kulturowe to powiedzmy, że to była kontrkultura immanentna jeśli tak mogę powiedzieć oni to w sobie nosili oni żyli tą kontrolą kontr kulturową ością jakiś sposób nie nią zarażając tak czy, wzbogacając jeśli już mogę oceniać, a więc mam świadomość także, że pisze o czymś czym świadomie nie uczestniczyłem, ale musi przyglądałem co było dla mnie ważne i co i czego brak może tym tym zakończy tę wypowiedź, czego brak odczuwam bardzo silnie dzisiaj właśnie na ten brak można różnorakie patrzeć oczywiście w swej książce dużo takich wątków, które pokazuje jak wiele tak naprawdę tych kontr kulturowych idei jest wciąż żywych jak wiele takich obszarów kultury, których nikt, które niekoniecznie podejrzewamy o kontr kulturowe źródło właśnie takie źródła ma no ale ale z drugiej strony przedstawiasz kontr kulturę jako pewnego rodzaju program utopi to znaczy jako wyobrażenie czy fantazje o jakim świecie, który mógłby być wolne od wielu takich doskwierają tych składników ludzkiej kondycji, z którymi się, z którymi się ciągle borykamy i jednocześnie nie, dokonując takiej bardzo intensywnej krytyki nie wychodząc z pozycji takiego kogoś, kto już wie, że to się w jakim sensie nie udało z 1 strony się z tym utopijną ością rozprawia, ale drugi sens pokazuje też istotności wagę tego odruchu utopijnej fantazji, które właśnie dzisiaj brakuje wracam do do braku, bo od tej w epoce, w której my dzisiaj żyjemy mówi się często jako pracę, która żadnej utopi nie wykształciła która, która jest bez utopijna w tym sensie myśląc konkretu że, pisząc o niej mam poczucie ma albo mam taką głęboką świadomość świadomość niepokojącą, że był to nurt, który należał do swoich czasów tak ta świadomość historyczności tego co się działo w latach sześćdziesiątych to nie przypadkiem było to w latach sześćdziesiątych w tej w tym dziesięcioleci nie przypadkiem stało się to kiedy dojrzały to ani inne pokolenie ale, ponieważ taką kultura była czymś zjawiskiem bardzo związany ze swoim kontekstem historycznym zdaje sobie sprawę z tego, że ona nie powrócił, że ona była ostatnim nurtem, który proponował zabrzmi to może w tej chwili nawet tromtadracji trochę, ale proponował całościowe przeobrażenia rzeczywistości rada to była kontrkultura, czyli pewna związał nurt związany z postawą wyjątkowo ambitną, a utopijną idealistyczna ktoś powiedział naiwną można powiedzieć romantyczną też, bo to są no można różne określenia tutaj zastosować do opisu tego tego nurtu nurtu wyrastającego z przekonania, że dalsze całą tę rzeczywistość przeobrazić tak właśnie stworzyć rzeczywistość alternatywną czy koni rzeczywistość kontra rzeczywistość społeczną kontra rzeczywistość kulturową polityczną tej całościowej wizji towarzyszyło też takie całościowe działanie, bo nie było działanie i nie 1 grupy jakiejś jakiegoś, jakiej społeczności my, ale patrząc na lata sześćdziesiąte no ale aż dziwi, że ten nurt był nurtem całego pokolenia prawda taką pokolenia ludzi, którzy mieli wtedy lat naście 2030, do którego też dołączali oczywiście lub ludzie starsi, ale to byli ludzie to byli ludzie, którzy odpowiadali nie tylko na to co działo się w stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii jak myślimy konsultuje to bardzo często tam się nas nasza myśl kieruje prawda jest głównie stany Zjednoczone, ale to był ruch ruch światowy dużo mniej mówimy o tym co działo się nie we włoszech we Francji w Niemczech w Polsce Czechosłowacji, a już w ogóle zapominamy, że podobne ruchy działy się w Japonii czy czy Indiach Meksyku, gdzie gdzie, gdzie taki ruch młodzieżowej rewolty studenckiej rewolty skończył się krwawą masakrą w Meksyku, więc było to coś dla mnie tak jak ja jak temu przyglądam coś co do trudno sobie dzisiaj w dzisiejszej rzeczywistości dzisiejszych realiach wyobrazić tak z 1 strony taki program tak ambitny, że gotów jest dziś tak przekształcamy rzeczywistość tak, a z drugiej strony poczucie olbrzymi ponad narodowej ponad etnicznymi i ponad społecznej wspólnoty bardzo różnych bardzo różnych ludzi, którzy gdzieś w tej konsultuje swoje miejsce znajdowali bardzo różne miejsca prawda, bo to byli ludzie poszukujący nie wiem duchowości tak, ale byli też ludzie zafascynowani nowymi technologiami to byli ludzie pobudzenie politycznie zaangażowani politycznie społecznie taką kontrkultura to jest tak jak każdy termin społeczna bardzo nie w równie precyzyjnym określeniem tak, którym w, którym opatruje się na mnogość zjawisk tamtych tamtych lat, a teraz utopia takie jak do tego wątku wracam w tej w tej książce szczególnie, dlatego że ostatnio zauważyłem, że utopia jednak wraca wraca tak ma coraz lepszą prasę powołuje się w 1 z rozdziałów na książkę utopia dla realistów tak Dera Bergmana utopia realistów gdzie, która już w tytule kwestionuje to nasze odruchowe niemal sceptyczne podejście do koncepcji utopii prawda, że utopia musi być czymś o odjazd nowym tak nie nie nie w nie realistycznym właśnie naiwny mnie gdzieś w fantazyjnym można myśleć o utopii w kategoriach racjonalnym tak proponuje Rehman w tej w tej książce tak ja próbuję spojrzeć na tę utopijne niektóre projekty pokolenia lat sześćdziesiątych pokolenia kontrkultury lat 60 lat racjonalność jest jednak czymś też płynnym prawdami to co jest racjonalne to co jest realistyczne to co jest możliwe dzisiaj nie to pokazuje mam wrażenie musi być tak jutro utopię to eks PiS także spada w którymś z rozdziałów jako warunek konieczny zmiany to znaczy jako Motor napędowy każdej społecznej poważniejszej transformacji właśnie bez stanie tym, czego uważa ona oczywiście wiemy, skąd się wzięło wzięło to nasze nie uczy nasza nieufność auto Pitery z tym niestety koszmarna historia dwudziestego wieku prawda, kiedy jak myślimy teraz utopia to myślimy utopia społecznych inżynierii społecznej, która skończyła się obozami koncentracyjnymi u g prawda totalitaryzmem i wydaje się, że w w naszym myśleniu ta zbitka totalitaryzm utopia to, że można zaprogramować szczęście dla dla wszystkich tak oczywiście kosztem indywidualizmu kosztem tego co czyni nas ludźmi ich co każdego z nas, czyli człowiekiem tak, bo ktoś dla nas decydował co powinniśmy, czego powinniśmy żądać co nam jest naprawdę potrzebne jak można zaspokoić nasze nasze pragnienia tak jeżeli, jeżeli my się z tym nie zgadzamy jesteśmy eliminowanie na tę historię znamy, ale to jest historii to jest utopia nowy patrzono ich nie jedyna utopia tak są są są utopie, które nie poszły tą ścieżką ku totalitaryzmowi wykluczeniu wskazuje na to utopii lat sześćdziesiątych jako utopię właśnie inkluzywnego włączające, budując wspólnotę są często jak opisywane przez siebie komuny no powiedziałbym finalnie dochodzące do jakiegoś takiego poziomu rozpadu Ross składu w no też nie chcę idealizować mam mam wrażenie, że mimo całej mojej fascynacji tą epoką tym pokoleniem tymi młodymi ludźmi tymi ideami nie pozostaje ślepy na to co działo się gdzieś na po drugiej stronie gdzieś w tych rocznie szych niejasnych obszarach takich one one tam zdecydowanie były to to mamy do czynienia ze zjawiskiem olbrzymim zjawiskiem społecznym to jest to jest nie niemożliwe, żeby ono miało jednolity charakter ono jednolitego charakteru nie miał tak i ono też nie było w sposób jednoznaczny czymś czemu bym całkowicie przyklasnął prawda, bo te ciemne strony mroczne strony miast, które są dla mnie widoczne, ale widzę też mroczne strony nie wiem rewolucji francuskiej jak mroczne strony nawet powiedzmy Solidarności kroku do roku osiemdziesiątego mógł mówią o tym, karnawale, który wydawał nam się takim zupełnie bezprecedensowym ewenementem historycznym tak, ale jeżeli spojrzeć na niego teraz perspektywy perspektywy lat widać tam tam niektóre siły, które w tej chwili są siła bardzo niepokojącymi one gdzieś tam też się odzywam dane one były tak nie do końca to też był taki ruch wszystkich, włączając jak i zjemy z pracy autorek, które wskazują na brak kobiet prawda Solidarności, więc to samo, skąd kulturą były też zjawiska no bardzo niepokojące nie ukrywam tego one gdzieś, gdzie się pojawiają, ale sądzę, że w takim ogólnym rozliczeniu to ta epoka, a bardzo się tam przysłużył więcej dała dobrego jeśli można mówić już tak prosto niższe niż niższe niż popsuła jeśli chodzi o o obraz obraz naszej rzeczywistości o o model rzeczywistości, którym w, którym funkcjonujemy jest taki jest taki fragment twojej książce, kiedy piszesz o przenikaniu się nazwijmy to kultury psychodelicznej świata nowych technologii intensywnie się wówczas rozwijających rozwijającego przemysłu komputerowego nośniki idei komputera osobistego, która jakimś sensie rodzi się właśnie w środowiskach osób, które jakoś tą tym duchem kontr kultury są przesiąknięte PiS pisał o tym, taki amerykański medioznawca Atlas Raszków w książce Syberia się za książkę właśnie o tym jak głęboko współczesna technologia przeniknięta kontr kulturą oczywiście jak popatrzymy na te pierwsze wizje tego czym właściwie mają być nowe technologie czy będzie dla nas komputer osobisty czy będzie internet itd. i porównamy z tym co się stało od momentu, kiedy internet został skrajnie skomercjalizowany no to no to wtedy dostajemy trochę taki mały model tego co z różnymi obszarami kontrkultury się stało tura, która chyba została w ogromnym stopniu wchłonięta przez kapitalizm tak wtedy jeszcze nie wtedy to zjawiska autentycznych i nie za niezależne od od od od rynku od kort bark korporacyjną ość tak, ale rzeczywiście ten ten aspekt kąt kultura, o których wspominasz teraz jest bardzo ważny jest takim, bo w nim ogniskuje się wiele wiele innych problemów kontrkultury zapomina się o tym, że przy całej fascynacji kontrkultury nie wiem w pewnym powrotem dopiero pierwotną ości prawda kąt kultura była także zainteresowana nowymi technologiami, a i to, że twórcy pionierzy rewolucji komputerowej internetowej do internetu trochę za wcześnie, żeby o tym, mówić ale, ale gdzieś te pomysły te w lesie pojawiały twór twórcy tej rewolucji twórcy Cybernetyki tak byli związani, skąd kulturą nie jest przypadkiem pomysł komputera osobistego był pomysłem wtedy bardzo wyraźnie kontr kulturowym, bo on oznacza, że kryły się, zanim przekonani, że ten komputer nie będzie jakąś maszyną prawa tak jak wcześniej myślano komputera którym, która może zdominować człowieka może że, że może stać się sztuczną inteligencją, czyli czymś z dachu ani za dany i wobec człowieka groźnym tak to było właśnie, jakby to inne myślenie tylko, że ten komputery osobisty może być przedłużeniem możliwości człowieka tak nie sztuczną inteligencją nie jakąś władzę, która zastąpi człowieka narzucić swój nadzór nad człowiekiem tylko przeciwnie poszerzeniem naszych możliwości takie sformułowania padały z ust dla twórców tej rewolucji komputerowej Engel Bart np. bardzo często w ten sposób mówi przecież, a ta fraza jest no, jakby powieleniem tego co mówiono powiedzmy psychodelia prawda, o co o LSD to też był środek, który miał poszerzać nasze możliwości tak być przedłużeniem naszych naszych naszych możliwości, więc komputer osobisty komputer osobisty, który wtedy ten, którego kraj wtedy powstawał był odpowiedzią na tę na tę potrzebę wyrwania się z jakiś klatek stereotypów ograniczy nieprawda, który narzucał na nas tak jak inne społeczeństwo zmaterializowane zbiurokratyzowany odtwórcze pasywne tak zhierarchizowanej przepraszam, że jej dać słowo, bo to jest taki wątek, który się uczy, by pojawia wydają się to bardzo ważną i wnikliwą obserwacją, choć z pozoru wydawałoby się taką bardzo oczywistą, że często myślą co kontr kulturze, zwłaszcza w takim ujęciu krytycznym zapominamy o tym, odpowiedział na co ona była to znaczy jak świat wyglądał w momencie, kiedy nasze pojawiła, dlaczego akurat tak radykalna krytyka pewnych urządzeń społecznych się wtedy pojawiła to jest też bardzo ważna to ta charakteryzowała się społeczeństwo takie się wiąże z tym co powiedziałem o historyczności kontrkultury ona była odpowiedzią na wyzwania swoich czasów to, że powstawała, że tworzy tworzyło ją pokolenie, które wyrosły albo ostatnich lat urodziła się albo w ostatnich latach wojny albo zaraz po wojnie innymi słowy z pokolenia, które tej wojny nie doświadczyło tak tutaj stanowi bardzo ważnej ważny element tak kontrkultury to pokolenie nie było obciążone strachem przed wojną tak to pokolenie dorastało też czasach względnego prosperity prawda zmiany prosperity ekonomicznej lub koniec lat pięćdziesiątych początek lat sześćdziesiątych rozmach Milan prawda premier Wlk Brytanii mówił na mechanice ugód brana, gdy nie było wam tak dobrze i w ten sposób było było dobrze wydawało się, że będzie nawet lepiej, więc pokolenie dorastające w w atmosferze rozwoju nowych technologii i jednak polepszających się warunków życia niemającego obciążenia, jakim byłaby pamięci doświadczenia wojny jednocześnie było bardzo świadomy, że żyje w świecie bardzo kruchy na glinianych nogach prawda był tu potworne lnianych nogach to był świat na zimnej wojny także 1002. rok jest kryzys kubański budowa muru berlińskiego początek wojny w Wietnamie w stanach Zjednoczonych nierozerwalnie nierozwiązana kwestia absolutnie skandaliczna z punktu widzenia nie tylko w dzisiejszych czasów prawda liczyli praktycznego rasizmu jako jako jego polityki większości w w wielu Stanach południa tak segregacją zmusi Apart Hajduk stop to był świat, który tym ludziom się nie podobało, kto to był świat, którego oni nie przyjmowali, a jednocześnie czuli się na tyle silni jako pokolenie jako wspólną na, że stwierdzili ta jest najwyższy czas, żeby ten czy ten ten świat zmienić tak żeby, żeby w uporządkować ten ten u władz po chciałby przekształcić ten ład społeczny, a które będą nie nie proszę nie obraża uczucia przyzwoitość to zapytam prowokacyjnie, dlaczego to się nie udało w takim razie no, a ja odpowiem prowokacyjnie pytaniem ani udało się wiele rzeczy się chaos i sądzę, że jeżeli żyjemy w świecie, który jest jednak świecie ze światem lepszy niż świat lat pięćdziesiątych, bo jesteśmy chyba dziećmi bardziej lat sześćdziesiątych niż lat pięćdziesiątych to dzięki temu, że kontrkultura jednak zaistniała i uprzytomniłem nam pewne pewne problemy, którym powinniśmy się zająć na mówić o różnych ruchach emancypacyjne prawda bez, których na współczesnego świata sobie wyobrazić nie możemy prawda świadomości ekologicznej o takim poszanowaniu zróżnicowania o twórczym charakterze życia tak mówiąc już dość hasłowo także życie z dziełem, które tworzymy tak jak artysta tworzy tworzy tworzy swoją sztukę takie aktywne podejście do do do siebie samego do kreowania własnej osobowości, a także do uczestniczenia prawdę w życiu społecznym życiu politycznym ja zaczynam tę książkę od manifestu studentów sport euro, którzy wzywają do powstania demokracji uczestniczącej, w których każdy będzie miał miał swój udział, a więc wiele z tych elementów w naszym świecie jest nie do końca one zostały zaimplementowane być może gdzieś, które turyści, o których zapomnieliśmy ale, ale też świat dzisiejszy nas jest naznaczony tym co, o co to pokolenie lat sześćdziesiątych walczył, ale jasne tak przegrali przegrali skończyło się to bardzo spektakularnie prawda właśnie dowóz pod koniec lat sześćdziesiątych skończyło się spektakularnie, bo próba naprawienia świata przeistoczyła się to widać bardzo ładnie ten proces znaczy ładnie jest przerażającym procesem przekształcania się tych działań z politycznych studentów mających na celu prób wprowadzenia reform społecznych w działalność terrorystyczną tak z naj i liczniejsze może albo na naj najbardziej aktywna grupa studencka Stowarzyszenie siłę swą demokratyczną SA i Stowarzyszenie studentów na rzecz społeczeństwa demokratycznego powstało właśnie jako Stowarzyszenie tych politycznie społecznie świadomych studentów, którzy w 1002. roku i jechali na południe Stanów zjednoczonych, aby namawiać Afroamerykanów do aktywnego udziału w życiu politycznym prawa i rejestrowania się na listach wyborczych, jeżeli w czasie swoich w czasie wakacji, więc poświęcali swój czas poświęcali swoje życie prawda świąt drugim roku 3 z nich zostało zamordowanych, a więc byli to byli idealiści to byli idealiści, którzy uważali, że nie można żyć w kraju, w którym olbrzymia część społeczna jest wykluczona jest traktowana jak jak podludzi i z, zakładając Stowarzyszenie studenci wierzyli szczerze, że mogą przeprowadzić istotne zmiany okazało się, że nie wszystkie zmiany można przeprowadzić następowała zaczęła następować radykalizacja postaw politycznych i to Stowarzyszenie do Stronnictwa demokraty z Osetii, które było Stowarzyszenie właśnie na rzecz demokracji partycypacyjnej zamieniły się w organizację terrorystyczną ona w UE Nor man Weather Underground pod koniec lat sześćdziesiątych to co się stało oczywiście Kosa Zjednoczonych ale, ale tak także także w Europie taka radykalizacja postaw politycznych no i z drugiej strony pojawia się rynek jako coraz bardziej bezwzględny gracz dziś wydaje się, że kultura mogła się pojawić się postaci, jakie się pojawiła w latach sześćdziesiątych właśnie, dlatego że że ty siły kapitalizmu jeszcze niebyły tak wielkie także kapitalizm czy rynek dopiero pod koniec lat sześćdziesiątych odkrył, że to wszystko co jest co jest buntem co jest protestem przeciw niemu może także być towarem rada może nam się ich wchłonąć jak i wchłonął tak ale, ale zwykła nieprawda, że w czasie zaczęło jednak później prawda wydaje się, że przed nowym połowa lat sześćdziesiątych sześćdziesiątego 0708. roku naprawdę tam wiele zjawisk, które określili byśmy ja wiem też terminem wątpliwym, ale jako autentyczne prawda niezależne nie nie skomercjalizowane potem już dzisiaj zupełnie nie możemy trudno wskazać jakiekolwiek zjawisko, które było nie byłoby dokooptowanie prawda przez ten korporacyjny kapitalizm da najbardziej niszowe, a może nawet przeciwnie to co jest niszowe okazuje się, że jest wyjątkowo atrakcyjne dla karteli zluzować klienci po raz czwarty tego sektora są najbardziej przywiązani, ale bardzo bardzo ciekawe napięcie tego rodzaju jest widoczne może ono jest może to jest właśnie ostatni obszar, który ma jeszcze występuje uwagi na pewno prawne okoliczności, ale to jest taki obszar, którym tutaj pisał już ani wspominaliśmy, czyli szeroko rozumiana psychodelia dzisiaj mamy wielki renesans zainteresowania z chodnikami w kręgu oficjalnej medycyny oficjalnej farmacji prowadzi się rozległe badania nad ND ma nadal jest na SLA cywilną głównie nad tymi 3 substancjami i teraz ja byłem niedawno świadkiem bardzo bardzo interesującego zdarzenia właściwe poniekąd 2 światów, które zaczynają tak wydzielać z tego 1 ruchu, który właśnie od czasów po kontrkultury mimo tego, że to substancje zostały zdelegalizowane wciąż trwało, bo na na na konferencję w Londynie takiej dorocznej znaczy co 2 lata organizowane wielkiej takiej konferencji poświęconej psychodeliczną i tam już był widoczny wyraźny podział na przedstawicieli mainstreamu medycznego, choć o korzeniach kontr kulturowych to przecież kim byli ludzie zainteresowani tym, żeby na psychodelii stały się lekiem rejestrowanym pomagającym na różne psychiatryczne jak na zdiagnozowane schorzenia, a z drugiej strony Arka grupa często weteranów kontrkultury już takich ludzi koło sześćdziesiątki siedemdziesiątki dzisiaj, dla których cały czas było to narzędzie jak dla mojej woli Regą jakiejś radykalnej społecznej transformacji, którzy obawiali się właśnie tego, że państwo imigracja wpuszczenie tego psychiatrię co więcej jakieś eksperymenty, które zaczynają z tymi środkami robić armia mogą właśnie dokładnie być takim zjawiskiem, którym mówimy to znaczy mogą całą energię Super z zewnątrz, która jest obecna w tych substancjach zassać zamienić w coś co będzie pracował w służbie systemu np. przypomnijmy, że LSD zostało zdelegalizowane zdelegalizowany zaskakująco późno prawda dopiero w sześćdziesiątym szóstym roku wcześniej było środkiem, który był stosowany w wspomniała armii, ale stosowany był w leczeniu schizofrenii w leczeniu nerwic także socjalizacji wtedy, gdy w procedurach socjalizacyjnej wobec więźniów prawda, jeżeli tłumaczy Lili zainteresował się RSD to jako jako naukowiec, któremu Sandoz oraz szwajcarska, która wyprodukowała ten specyfik przesłała LSD dołącz do do prób badań jako jako środek, który można wykorzystać kół nie wiem po polepszeniu pewnych Stanów krytycznych czy, ale z drugiej strony też stworzyło się też o tym trzeba powiedzieć stworzyła się taka mitologia LSD prawdę, że w willi wieziono przez duże, że LSD może być środkiem, który zlikwiduje nie tylko konkretne problemy psychologiczne, ale społeczne prawda, że zniknie agresja zniknie rasizm zniknie nietolerancja także, że dzięki temu środkowi to co wydaje się teraz nieusuwalny problem społeczny jednak znajdzie swój kraj to dzisiaj znowu wraca ta wiara wciąż jest teraz na nowo jest obecna takich ludzi, którzy obchody lekarz piszą popularyzuje jakąś wiedzę na temat działania tych substancji są zaangażowani w ten ruch taki ponownej legalizacji psychodelii głów no bardzo często spotyka takie wypowiedzi, że to są środki, które poniekąd mogą stanowić panaceum nie tylko na różne zaburzenia psychiczne takie konwencje oraz leczenie pana społecznych ma, więc także, że na ten dzisiejszy świat taki antagonizm zwany strasznie pogrążony w depresji kryzysie wzajemnej wrogości no to właśnie doświadczenie Unii z kosmosem z wszystkimi innymi żywymi istotami takie bardzo bezpośrednie, które te środki zapewniają może posłużyć za jakiś rodzaj no impulsu do politycznej także zmiany co ciekawe to, że znowu jest żywa nadzieja zatem też kryje taka jak marzenie o powrocie do do młodości czy 10 bo kiedy już od reagujemy czy od warunkowo jemy się o prawdę dzięki dzięki tym przychody elitom możemy zachować zachowywać jak dzieci, czyli podchodzić do życia twórcza pozbyć się tych różnych naleciałości które, które nam wychowania albo albo stosunki społeczne takie unijne na nas wymusi na nas wymusiły, a i w ze zamienić życie coś co w ludzi kultury od nazywali wprost zabawą prawda to zabawa była pod pojęciem w tamtych, a tam tamtej dekadzie w cenie wcale nie frywolny tak bardzo by widział bardzo poważne rozważania czy tam poważne rozważania na temat tego, że można wyobrazić sobie pracy w przyszłości jako jako zabawę, że między zabawą, która łączy się tak ważną kategorią od kultury przyjemność prawda radość będzie stale między między zabawą, a pracą nie będzie konfliktu także, że praca przed przestanie być czymś żenującym krótko mówiąc na ze względu na nas na to, że nie będzie potrzeby pracy, jeżeli takiej my takiej potrzeby będziemy odczuwać, więc no tych DCT scenariusze one brzmią może dzisiaj nieco właśnie idealistycznie czuł opinię czy naiwnie tak, ale w i tylko, dlatego że nie doszło nie dostrzegamy tego, że one są odpowiedzią na pewne do tej pory nierozwiązane problemy społeczne społeczne psychiczne którymi, które w no każą nam poszukiwać innych rozwiązań tak szukać szukać drogi wyjścia w psyche religia to jest taka droga wyjścia, której system akurat nie przyjmą jak system może się zgodzić na to, żeby motywem działania była przyjemność zabawa tak to co coś co wydaje się nie produktywne coś co wydaje się niepodlegający kontroli to, że że, że system tak bardzo zdecydowanie wystąpił przeciwko LSD tak i widział LSD w samej kategorii co co ciężkie narkotyki zdelegalizował, a i a świadczy świadczy o jakiś jakimś jakimś napięciu, które chyba jest nie no nie inżyniera nierozwiązywalne prawda, że tutaj tutaj może też będzie jednak odpowiedzi na to pytanie czy kąt kultura się skończył atak system tego nie mógł przyjąć prawdę te rozwiązania są system zaproponowany przez rząd, które były rozwiązaniami z anty systemowymi, więc w samej definicji musiały się spotkać bardzo ostrą reakcją tak te karabiny, które pisze składali kwiaty prawda karmin wypaliły zastanawiam się na taką antropologię kontrkultury jeśli można tak powiedzieć, którą bym ekstra chował tego co co napisało kontr kulturze chyba jakąś taką to znowu nie odkrywcza myśl, ale najbardziej oczywistą charakterystyką byłoby odwołanie się takiej wizji dobrej natury ludzkiej o nieskończonym potencjale twórczym i wszelkim innym realizującej się w miłości wolnej w we wspólnocie w twórczości, która to natura jest spętany przez rozmaite społeczne konwencje, więc instytucje itd. i teraz zastosowanie różnych środków służących z 1 strony uświadomieniu sobie tego całego związania, którego jesteśmy podmiotami często nieświadomi właśnie z drugiej strony jakiś takich narzędzi na poziomie nie wiem sztuki farmacji właśnie chociażby jakiś trans agresywnych działań na poziomie 2 relacji międzyludzkich itd. które mogą posłużyć zerwaniu więzi może być właśnie sposobem na uwolnienie tego tego tego potencjału tej dobrej ludzkiej natury gdzieś tam uciśnionych i i uwięzionej w urządzeniu społecznym i chyba tu jesteś taki moment brutalnego zderzenia z rzeczywistością ta przemoc, która przewija przez końcową fazę kontrkultury wspomniałeś o studentach zabitych w Alabamie podejrzanie misji i przepraszam tak to emisji i tak tysiące drugim znany aktor, ale w Cannes 2 lata rzeczywiście to później Charles Manson, który też bywa przedstawiany jako postać zamykająca po kontrkultura to znaczy morderstwa morderstwo szarą tej 1009. roku też bywa traktowane jako symboliczny koniec kontrkultury to są takie bolesne memento dla no właśnie tej fantazji o tym, że wszyscy jesteśmy dobrze, że jesteśmy twórczy wyjaśni się liści tylko wystarczy nam parametry zmienić już będzie wszystko pięknie no tak stąd też wielu badaczy kultury mówi kąt kulturze jako nurcie romantycznym ja też przywołuję tutaj to rozróżnienie handlu między klasycyzmem ma, a romantyzmem mi, że wg wg Chełma przypomnę konserwatysty jednak brytyjskie angielskiego jest z początku dwudziestego wieku romantyzm był takim Prometheus z kim promy tej, jaką postawę, która zakładała, że nieograniczone możliwości człowieka, że człowiek może się rozwijać, a wolność temu rozwojowy może tylko służyć i postawa klasy klasyczna, którą promował sam film, która zakładała, że człowiek z gruntu zły, a jeżeli nie podporządkuje się instytucją strukturą zewnętrznym tak wobec niego to to to doprowadzi do katastrofy w kąt kultura była romantyczna pod tym względem tak kontrkultura nie była nurtem, który by wierzył grzech pierworodny tak, jeżeli mogę się odnieść do do tej dotychczas chińskiej koncepcji prawda czy do do tego pierwotnego skażenia człowieka przeciwnie tutaj jest ta koncepcja dzisiaj oświeceniowe jakiegoś jak jakieś nawiązania do do ZUS-u się odzywają, że człowiek z gruntu jest jest jest dobry tylko system społeczny żyje warunki zmieniają taki i wywołują te niepożądane zresztą za anty psychiatrów, których każdy taki zarzut w tej książce art Lang np. właśnie tak patrzy na zaburzenia psychiczne jak właśnie na zdrową reakcję za tym kryje też ten mit właśnie dziecka prawa czy młodości jak mówimy o kąt kulturze to co myślimy o młodości mimo tego że, że brali w niej udział w tym nurcie także także także ludzie starsi, ale młoda była wyidealizowane w tym tych latach właśnie z tego z tego powodu że, że zakładano, że ona jest z gruntu dobra, a także młodość dzieciństwo jest czymś co co jest stanem takim idealnym i, z którego zostaliśmy zostaliśmy wypędzeni jako jako uczestnicy niedoskonałego życia społecznego istniejący w ładzie społecznym, który tak naprawdę bezładnie, więc tak to te powroty próba powrotu na też być może nostalgiczna prawda i wyidealizowana też może być 1 z jak jak wspomniałem 1 z powodu, dla którego kąt kultura no do skończyła się tak czy w ten sposób nad przegrała albo też się to może być 1 z powodu, dla którego kąt kultura nie wróci nie wraca tak no wiemy o człowieku z dużo, żeby oznacza pewnością powiedzieć, że ten nasz prawda to nasza jądro jest jądrem dobra i takim wypełnionym takim impulsem roztacza się przecież to jest coś co jak mówiłeś wcześniej wydarza w sumie niedługo po drugiej wojnie światowej potem całym strasznym rozdziale historii dwudziestego wieku, ale chyba jeszcze nie przedstawionym prawda, że to było zbyt zabili zarówno blisko, żeby za blisko, żebyśmy mogli, żeby tak i zrozumieć czym czy nawet bardzo patrona w oparciu o ruchu na takim poczuciu, że właściwie staramy się to kompletnie zostawić za nami odciąć od tego właśnie z ogromnym silnym impulsem zbudować jakąś wizję neurotycznego pokolenia kontrkultury nazywa się często pokoleniem dr Poka będziemy na spotkać słynnego pediatry, który z 2400607. roku wydał książkę w milionowym nakładzie o wychowaniu dziecka, gdzie będzie postulował właśnie takie liberalne podejście do dziecka i uznanie, że dziecko wie dużo lepiej co jest potrzebne tak, żeby rodzice nie dyscyplinował dziecka nie poddawali go rygorom pozwolili dziecku musi pozwolić dziecku rozwijać, bo dziecko jest najlepszym znawcą samego siebie Aga, a ponieważ gdzieś tam krwi też to przekonanie o od tej od dobru, które nas tkwi, a jest przez tak jak inne tak oni rzeczywistość tłamsi one no gdzie gdzieś gdzieś ta filozofia wychowania wpłynęła na nas na pewno na to pokolenie, które lata sześćdziesiąte zbuntowało zresztą nie bez kozery, bo będzie mi spokój ten pediatra włączył się prawda włączył się do do ruchu kontr kulturowego, a już jako 60 paru letni mężczyzna, stwierdzając jest bardzo charakterystyczne dopiero pod sześćdziesiątkę zdają sobie z tego sprawę, że polityka jest częścią pediatry już to właśnie to akurat bardzo aktualna myśl wciąż do tego warto o tym warto pamiętać bardzo dziękuję prof. Jerzy Jarniewicz dziękuję bardzo autor książki bunt wizjonerów ta książka ukazała niedawno nakładem wydawnictwa znak no i zachęcamy rzecz jasna do lektury można tę książkę w księgarniach to stać całą pewnością Noto teraz informacja po informacjach kolejna
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI
-
30:34 W studio: Ola Kaczorek , Wiktoria Beczek
-
40:59 W studio: Radosław Korzycki
-
31:03 W studio: Karolina Wajman
-
40:15 W studio: Marek Postuła
-
42:59 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
REKLAMA
POPULARNE
-
18.09.2018 21:20 Wieczór Radia TOK FM28:02 W studio: prof. Arkadiusz Stempin
-
06.06.2017 23:00 Wieczór Radia TOK FM48:32 W studio: dr hab. Bartłomiej Dobroczyński
-
27.02.2018 21:20 Wieczór Radia TOK FM30:45 W studio: Kamil Wyszkowski
-
06.02.2018 21:20 Wieczór Radia TOK FM31:55 W studio: Wojciech Jóźwiak
-
-
01.03.2018 21:20 Wieczór Radia TOK FM32:07 W studio: Jakub Demiańczuk
-
11.06.2020 21:00 Wieczór Radia TOK FM30:34 W studio: Ola Kaczorek , Wiktoria Beczek
-
16.05.2017 21:20 Wieczór Radia TOK FM30:02 W studio: dr Dariusz Maciej Myszka
-
18.07.2017 23:00 Wieczór Radia TOK FM46:24 W studio: dr Paweł Rojek
-
01.03.2018 23:00 Wieczór Radia TOK FM44:14 W studio: Paulina Wilk
-
14.11.2017 23:00 Wieczór Radia TOK FM46:28 W studio: prof. Arkadiusz Stempin
-
20.02.2018 23:00 Wieczór Radia TOK FM45:06 W studio: Jarosław Urbański
-
15.10.2019 21:00 Wieczór Radia TOK FM42:45 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
17.10.2017 21:20 Wieczór Radia TOK FM27:41 W studio: prof. Arkadiusz Stempin
-
11.06.2019 23:00 Wieczór Radia TOK FM46:48 W studio: dr Agata Loewe
-
-
20.02.2020 22:00 Wieczór Radia TOK FM42:59 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
06.03.2018 21:20 Wieczór Radia TOK FM28:50 W studio: Jakub Majmurek
-
10.09.2019 23:00 Wieczór Radia TOK FM40:48 W studio: dr hab. Agnieszka Pollo
-
01.03.2018 22:00 Wieczór Radia TOK FM33:54 W studio: Hubert Musiał , Jakub Demiańczuk , Paulina Wilk
-
19.02.2019 21:20 Wieczór Radia TOK FM30:47 W studio: dr hab. Agnieszka Pollo
-
02.01.2018 23:00 Wieczór Radia TOK FM43:47 W studio: Tomasz Terlikowski
-
15.01.2019 21:20 Wieczór Radia TOK FM36:45 W studio: dr Jacek Dobrowolski
-
04.07.2017 23:00 Wieczór Radia TOK FM49:00 W studio: Marcin Ilski
-
27.08.2019 20:00 Wieczór Radia TOK FM46:44 W studio: Anna Łabuszewska
-
23.04.2019 23:00 Wieczór Radia TOK FM38:07 W studio: prof. Arkadiusz Stempin
-
10.09.2019 21:00 Wieczór Radia TOK FM42:19 W studio: Tomasz Kwaśniewski
-
25.02.2020 23:00 Wieczór Radia TOK FM40:59 W studio: Radosław Korzycki
-
05.09.2017 23:00 Wieczór Radia TOK FM50:25 W studio: Tomasz Terlikowski , o. Wiesław Dawidowski OSA
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL