REKLAMA

Zakaz wjazdu samochodów do centrum (Londynu) nie rozwiązał problemów z korkami?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-02-19 10:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
37:58 min.
Udostępnij:

Więcej: https://www.theguardian.com/politics/2020/feb/11/how-london-got-rid-of-private-cars-and-grew-more-congested-than-ever

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa mają gości jest pan Paweł oraz wydziału matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego oraz wydziału elektroniki Telekomunikacji informatyki Politechniki gdańskiej dzień dobry witam serdecznie dzień dobry witam państwa niedawno rozmawialiśmy o symulacjach ruchu samochodowego na ulicach miast i o tym jak to mierzyć jak to modelować oczywiście Rozwiń » należy pamiętać, że nie tylko, choć ruch samochodowy różnego rodzaju algorytmy, które pozwalają nam, aby było mniejsze zagęszczenie samochodów na ulicach, a tym samym np. mniejsze zanieczyszczenie powietrza te algorytmy można zastosować to firm kurierskich tak, czyli tam mamy do czynienia z konkretnymi zyskami stratami, ale także do optymalizacji pracy w czasie w czasie naszej rozmowy wspomniałem o artykule, który ukazał chyba Guardian w dotyczący sytuacji w Londynie Otóż w Londynie już od wielu lat zastanawia się jak ograniczyć wjazd samochodów mówimy o prywatnych samochodach do centrum miasta różne pomysły dodatkowe opłaty zakazy nakazy tak dalej tak dalej aż w końcu udało się praktycznie wyeliminować dostęp samochodów prywatnych do centrum Londynu można powiedzieć hurra więcej rowerów czystsze powietrze sytuacja idealna tymczasem fakty są bardzo dalekie od tej wizji raju, bo nie tylko, że zanieczyszczenie jest na tym samym poziomie być może wyższe to te wszystkie inne pojazdy, które nie są, a prywatnymi samochodami spowodowały, że korki są jeszcze większe dochodzi do absurdalnej sytuacji, w której podróż na piechotę jest szybsze od podróży komunikacją miejską dokładnie autobusy no tak w ruchu drogowym mogą zdarzać się czasami taki paradoks znane są składki paradoks Brassa, gdzie okazało się, że do może się okazać że, dodając jakąś nową drogę ruch faktycznie może się pogorszyć zamiast poprawić, bo po prostu kierowcy widząc, że jest jakaś nowa droga i potencjalnie lepsza szybsza wszyscy nagle zaczną korzystać jak ta droga się zakorkuje spowoduje też korki w innych częściach miasta w tym przypadku akurat w Londynie okazało się, że ja jednak zapotrzebowanie się nie zlikwiduje tak ludzie, którzy gdzieś albo mieszkają albo pracują w centrum muszą tam w jaki sposób dostać no po prostu ludzie zaczęli korzystać z taksówek albo po prostu firm kurierskich żeby, które miały coś się dowozić Enei okazało się, że po prostu tych tych pojazdów, które muszą dowozić albo ludzi albo produkcja jest jest tak dużo, że faktycznie zaczyna stanowić problem i wydłuża to w szczególności czas podróży autobusem np. więc ludzie z autobusów przerzucają się potem też na rowery rowerów jest też coraz więcej są co prawda ścieżki rowerowe, ale też nie wszędzie na rowery też mnie nie ułatwiają nie ułatwiają ruchu autobus w szczególności wczoraj pojawiła się informacja w mediach o tym, że amerykańska firma Amazon w końcu wejdzie do Polski będzie konkurowała z podobnymi Tafta firma także pojawia się w tym artykule, bo oto Amazon oferuje taką opcję Amazon Crime co oznacza poza różnymi innymi rzeczami, że jeżeli kupimy coś dzisiaj to najpóźniej jutro to dostaniemy do domu tak zostanie dostarczone do domu generalnie, jeżeli z tego korzysta to nic nie interesuje, skąd taka oferta to chcę mieć jutro oczywiście z punktu widzenia logistyki to jest tak jak szpiegu tak, bo zamiast zaplanować najbardziej optymalne dostarczanie produktów do miejsc dzielnic kwartałów to bierzemy 1 Kurier, który Łach jedno rzeczy ktoś zasuwa, bo mamy klienta, który musi to dzisiaj dokładnie, więc to faktycznie problem te wszystkie decyzje podejmowane przez ludzi są nie chroni chowane i faktycznie może dojść do takich sytuacji, że do to dla pojedynczej osoby dostawa będzie dowożona przez fakty 1 Kuriera oczywiście odpowiednio dużo kosztuje, ale to też firmie zależy na tym, żeby zarobić oczywiście, ale niekoniecznie na tym, żeby ten ruch ruch był optymalny czas, żeby zminimalizować liczbę pojazdów, które są, które są na drogach, więc na czas zastępować takie rozwiązanie właśnie, żeby segregować po prostu tam logistyka grillować zamówienia, które są zgłaszane po prostu przez przez wiele osób między nimi też na takim projektem pracowaliśmy w tym roku na Uniwersytecie warszawskim projekt dotyczył optymalizacji właśnie tej logistyki ostatniej mili last Night Believer, jeżeli dostawa produktów właśnie ze sklepów bezpośrednio do użytkowników końcowych ewentualnie jakiś pkt Collect and go czy takich paczkomatów nie można już coś odebrać samemu idąc na piechotę albo albo 1 z rowerem po taką przesyłkę, więc nad takimi algorytmami my też tutaj w Polsce pracujemy i wielu naukowców na świecie również współpracowaliśmy między nimi firmą belgijską kadra z uniwersytetu Cambridge University Technion Izraela na jej wydaje się całkiem ciekawy algorytm można też pracować do tego te związane z tym problemem komiwojażera też, o którym rozmawialiśmy tydzień temu, gdzie faktycznie mamy od odwiedzić en punktów np. wcześniej np. też NN miejsc odebrać zamówienie potem dostarczyć pewną liczbę miejsc teraz pytanie jak to zrobić optymalny sposób mają do dyspozycji albo 1 pojazd albo całą flotę być może jakieś ograniczenia czasowe to jakieś okno czasowe, kiedy możemy coś odebrać albo kiedy możemy coś dostarczyć oczywiście ograniczoną pojemność tych samochodów na takim rozmawialiśmy to są problemy tzw. trudne to znaczy, że najprawdopodobniej istnieją algorytmy, które potrafiłyby te problemy rozwiązywać szybko i dokładnie, więc to w jaki sposób radzą sobie teraz naukowcy firmy koreańskie testy stosowanie heurystyki, czyli algorytmów, które znajdują rozwiązania przybliżona tzw. są optymalne hobbystycznie optymalna, więc trochę gorsze po parę procent może gorsza tych rozwiązań optymalnych, które ciężko znaleźć, ale taki już, które są w stanie znaleźć dosyć szybko tak, żeby rzeczywiście na jakimś rozsądnym czasie znaleźć rozsądne rozwiązanie no właśnie i co pojawia się w tym artykule Guardian interesujący wątek mówiący o tym, że, żeby pewnie system działał należnego spojrzeć systemowo poddać ten wątek rowerów czy można świetnie, że są rowery zachęcamy do rowerów tak dalej tak dalej tylko, że rowery, żeby nie przeszkadzały, jeżeli tak można ująć innym uczestnikom no to ścieżki rowerowe sieć ścieżek rowerowych musi być zaprojektowana systemową skazą czasem przecież nie tylko w Londynie, ale w polskich miastach doskonale znamy to, że lot rower, który będzie się pojawiły no i są traktowane jako przeciwnicy czy konkurenci kierowców tak no oczywiście w tych miastach, gdzie władze decydują się wprowadzać ścieżki rowerowe na to są wprowadzane przy przy 1 ulicy przy drugiej tutaj gdzieś tam znika ścieżka się pojawia tutaj trzeba posiadać roweru tutaj siadać z takich zło konieczne i oczywiście, że tworzymy coś co traktuję jako zło konieczne nie ma takiego, żeby to funkcjonowało dobrze no tak tutaj to jest problem jest taki też są wymienione w tym artykule, że jak Dec podejmowane decyzje są często właśnie nie synchronizowane nie zintegrowany co znaczy władze dzielnicy mogą postanowić o jedno np. że tak zrobił jako ścieżkę rowerową władze dzielnicy sąsiednie mają jakąś inną decyzję inną wizję i zaczyna być kłopot, więc oczywiście to to co, o czym pan mówił, aby były rozwiązania systemowe to coś faktycznie istotnego takie działania planistyczne trzeba robić po pierwsze z głową po drugiej takiej skali makro, czyli patrząc całościowo na to jak ten na ten niech ten system ruchu drogowego w dużym mieście wygląda może się okazać, że faktycznie to to co zmienimy na 1 skrzyżowaniu może mieć wpływ na to co się będzie działo na stosowanie przez kilometr dalej 2km dalej 20km dalej może nie, ale spełnienie kilku krajach klimatu może być oddziaływanie, więc faktycznie trzeba dobrze planować tej do tego są potrzebne profesjonalne narzędzie też do analizy ruchu programy do symulacji, o których rozmawialiśmy poprzednio w takich programach w środowisku wirtualnym możemy sprawdzić jak będzie funkcjonował system mierzenia przykład dodamy ścieżkę rowerową, ale jakieś inne rozwiązania przy przy artykule po bardzo ciekawy wątek, który jest wątkiem, którzy oczywiście bardzo ważny natomiast on pokazuje jak bardzo ruch czy zarządzanie ruchem czy modelowanie ruchem w mieście ruchem drogowym wychodzi ponad tę samą dziedzinę, bo mamy do czynienia np. kwestiami równości tak komicznych tak, czyli pojawia się wątek prywatnych samochodów, które zostały np. wyrzucone poza centrum Londynu, ale z drugiej strony będzie cała masa samochodów dostawczych różnego rodzaju osób, które obsługują budynki windy, czyli tzw. niebieskich kołnierzyków no i ani dojeżdżają do pracy najpierw wątek zarówno, jeżeli kogoś stać to może sobie zamieszkać w pięknej posiadłości pod Londynem i dojeżdżać rowerem do jakiś modne kafejki, gdzie sobie zamówi ślad Whyte będzie obserwował jak właśnie w korkach stoją dostawcy itd. itd. się wątek nierówności społecznych, ale ten wątek zostawimy, ale wrócimy bardziej do modelowania ruchu do tego, czego jak jakiś czas możemy użyć nauki do tego, aby nasze życie było lepsze pan Paweł oraz wydziału matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego oraz wydziału elektroniki Telekomunikacji tak nie tak Telekomunikacji oraz informatyki Politechniki gdańskiej studia informację dziesiąty 20 które państwa moim gościem jest pan Paweł oraz wydział matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego oraz wydział elektroniki Telekomunikacji i informatyki Politechniki gdańskiej w jaki sposób nauka może pomóc w problemach związanych np. dojazd do celów poruszanie się po mieście o tym, się rozmawiamy rozmawiamy także w Londynie, gdzie wyżej wyeliminowanie prywatnych samochodów w centrum Londynu nie tylko nie poprawiło sytuację wręcz pogorszyło no i co teraz w jaki sposób zastosować symulacji model Nova rozmawia rozmawialiśmy o tym, że wszelkie tutaj działania planistyczne czy przed przebudowa infrastruktury drogowej to jednak wymaga tego, aby robić dobre analizy, które miały mogły pokazać, jakie faktycznie będzie wpływ tych decyzji decyzji podejmowanych przez przez państwo, czyli np. dotyczących wybudowania ścieżki rowerowej w jakimś obszarze naj dlatego potrzebujemy właśnie programu do symulacji ruchu, o czym rozmawialiśmy natomiast mówiliśmy też np. to optymalizacji psią sterowania sygnalizacją świetlną takie rozwiązania też mogą niewiele pomóc sytuacji, kiedy po prostu będzie zbyt dużo samochodów na drogach no i teraz możemy się zastanawiać co zrobić, żeby zmniejszyć liczbę samochodów ponieważ, że zostawia się na tym, skąd się, skąd biorą korki z 1 strony mamy zapotrzebowanie, czyli to, że ludzie po prostu potrzebują gdzieś dojechać mieć dostarczone z drugiej strony jest podaż, czyli ta nasza infrastruktura drogowa, więc albo możemy starać się poprawić podaż albo starać się może zmniejszyć zapotrzebowanie jest zamykanie zamykanie stref wprowadzanie opłat to jest próba zmniejszenia tego zapotrzebowania, ale możemy też inny sposób się za po zapotrzebowanie na samochody bez zmniejszania zapotrzebowania na podróże poprzez segregowanie np. podróży w tej chwili niewiele osób obserwuje, stojąc w korkach, że całość może cały sznur samochodów, w których jest np. 1 pasażer tak samochodzie miejsce dla 45 osób jest 1 pas jest 1 kierowca właściwie maksymalnie być może 1 pasażer jeszcze na oświatę 1 kierowca wiezie powietrze, a jest w samochodzie 3 miejsca dla kilku osób, więc rozwijają się też np. tzw. systemy puddingu kartingu rankingu, które polegają na tym, żeby łączyć ze sobą osoby jadące nie więcej tych samych obszarów z tej samej dzielnicy z tego samego osiedla bloku również te same miejsca do tego samego biurowca do tego samego budynku do tej samej dzielnicy dzięki temu możemy lepiej zagospodarować samochody którymi jeździmy, więc przewieźć tą samą liczbę osób przy pomocy mniejszej liczby samochodów, zmniejszając w ten sposób jednocześnie korki korki biorą się z tego, że jakby nic nie tylko z tego, że po prostu jest dużo osób, które chce jechać, ale wszystkim z tego, że mamy dużo pojazdów i one zajmują dużo miejsca stają się trudno no mówimy także sytuacji trochę, w której trochę zakładamy, że ta to stała czy mamy stałą liczbę samochodów stało liczby pasażerów dojeżdżających z miejsca i teraz jest niewydolny system tak to zmniejszenie liczby samochodów albo wydłużenie czy skrócenie świateł sprawi, że tę samą liczbę samochody pasażerów tę samą liczbę miejsc będziemy mogli bardziej optymalny sposób dowieść, ale należy pytać o tym, że np. był to właśnie problemy Orlenu także tam co roku przybywanie 1 000 000 osób na ścianie widoczne Warszawa jako miasto wielgachny i wszystkich wielkich miast w Polsce czy wszystkie duże miasta się zmagają przyciąga tak, bo jest więcej ofert pracy lepsze zasady tak dalej no, więc pojawią się ludzie wypełniają ludzie zarabiają pieniądze i np. właśnie kupują samochód także przybywa liczba pasażerów przybywa liczba pojazdów natomiast nie tak łatwo czy nie tak szybko przybywa miejsc którymi można dojechać do tych samych miejsc to prawda szczególnie dużych miastach problemem często jest to, że ludzie osiedlają się nie w centrach analiz są bardzo wysokie ceny mieszkań czy kupna czy wynajem, ale właśnie na obrzeżach miast gdzie, skąd jest daleko do centrum i leczy się także na obrzeżach miast komunikacja publiczna nie jest już aż tak dobrze zorganizowane np. w centrum w związku z tym ci ludzie czasami są zmuszani do tego, żeby jeździć samochodem no i stąd właśnie pojawiać takie rozwiązania jak jak one Kulig to znaczy busy autobusy busy współdzielone, które mogą zamawiano np. przez aplikacja w telefonie na razie znowu czy znowu wchodzimy do segregacji, czyli ich tak, a to jest usługa tylko dla tych, którzy mają telefon najnowszy i usług dla tych, którzy mają obligacje i dodatkową wiedzę, ale koniecznie korzysta z niego niekoniecznie, bo np. w Krakowie jest taka usługa też tele busa nazywali go można zadzwonić, więc jest nie sami smartphone tylko wykonuje się telefon zamawia się tylko tam też pewnie jest osoba, która musi podjąć decyzję trwałe wprowadzić te dane ręcznie natomiast w przypadku, kiedy mamy smartfon na to mogą być zatem algorytmy i to za wchodzi sztuczna inteligencja, która Ideal Group optymalizacyjne, które sprytny sposób muszą optymalnie przydzielić to pasażerów do Floty naszej do autobusów i podjąć decyzję, który był powinien jechać, po którym osoby, którym momencie, więc natomiast mogą być też, ale właśnie, bo dosyć ciekawy wątek, który bus, którą osadach, które normalnie dokładnie za oczywiście każdy pasażer chciałby, żeby to on był tym, którego bus przez 1 raz dokładnie, więc one najczęściej w takich w takich usługach zakłada się, że to jest, jeżeli ktoś już składa zamówienie to w pewnym sensie godzi się na torze na chwilę musi zaczekać powiedzmy do 15 minut tak to jest to jest taki poziom usługi które, których możemy już, które takie firmy mogą mogą świadczyć tak na rozprawie poseł pytanie jak optymalnie dobrać liczbę tych busów, które miałyby krążyć po jakimś obszarze, żeby faktycznie musi innego pasażera na no to nowa wieś znowu byłoby optymalnym zdało, bo związek Wypowiedz się, tak więc i, a tutaj problem może być taki, że zapotrzebowanie jest różna, bo inne zapotrzebowanie rano, kiedy ludzie jadą do pracy trochę inne jest w południe, kiedy wszyscy są w pracy czy gdzieś na uczelni i ten ruch jest mniejsze, więc trzeba też odpowiednio zarządzać flotą podejmować decyzje, o ile głosów powinna być, w których których godzinach i potem jakby faktycznie optymalnie przydzielać wy robicie przerobienie tego optymalnie faktycznie poza zasięgiem możliwości analitycznych człowieka, jeżeli mamy dużą flotę, czyli wiele takich głosów na jej też podobnie jak w przypadku problemu komiwojażera to są trochę podobne problemy to proszę złotnika wandali kilka medali problem Filipin i tutaj również zastosowanie znajdują algorytmy optymalizacyjne heurystyki, bo to też sprawę w trudnych aktorowi optymalnie, czyli również nie ma algorytmów najprawdopodobniej, które byłyby w stanie te problemy rozwiązywać optymalnie szybko się zastanowić czy w ogóle jest sposób w jaki te algorytmy można rozwiązać, bo w i Rosja rozmawialiśmy o tym w czasie pierwszego naszego spotkania, że pan mówił modelowaniu o uprzywilejowanych bazach, a ja mówiłem, że no tak tylko, że zawsze pojawi się taki element, który trudno za modelować tak Zatorza, czyli rzeczowe, których ma w nosie przepisy będą udawał, że chce skręcić wprawo po to, żeby zaraz skręcić w lewo albo zamiast stać w kolejce włączyć się do ruchu no to będę znowu udawał, że chodzi o coś innego, a tak dalej tutaj w artykule w Londynie pojawi się wątek właśnie tak tej przestrzeni, która zwolniona przez prywatne samochody zapełniła się innymi pojazdami tak tak zapewnia się sam zapewnia się samochodami dostawczymi np. taksówkami tylko seks z takimi tego typu pojazdami akurat jest być może o tyle lepiej, że już kierowcy tam są kierowcami zawodowymi, którzy pobierają za to jakąś pensję, więc oni przynajmniej falę teorii powinni pewnie jest trochę, ale może bezpiecznie jest też lepszy sposób niż np. zwykli kierowcy, ale tutaj też tylko teoria tylko teoria ta jest wątek powiedzmy pasażerów, którzy z Londynu do Paryża Londynu przyjechali pociągiem TGV zajmują 2 minuty kolejny czwartek będzie kolejne 40 minut za zawieje i przejechaniu paru kilometrów w Londynie no w tak jest po prostu cały ten ruch może nie da rozwiązać no tak odpowiedzieć jeżeli, jeżeli będzie pojazdów jeżeli, jeżeli ten popyt będzie popyt na samochody będzie większy niż podaż i przepustowość dróg to faktycznie będzie problem zawsze jest teraz mam wrażenie, że to jest kwestia popytu podaży, bo to możemy sobie czy po popyt podaż traktowane jako poziom taki niezależne pojęcia niezwiązane z z otoczeniem z kontekstem no to wtedy tak, ale w momencie, kiedy ten popyt podaż jest jeszcze określony czymś nowa sieć i czy można zamalować powiedzmy sobie to czekanie na busik dobrze jestem świadomym pasażerem konsumentem rozumie, jakie są zagrożenia wynikające ze zniszczonego powietrza i myślę sobie zamawiam, bo już naciskał guziczek czeka sobie tam 15, a nawet 20 wszystko jedno owo tutaj chodzi o to, żeby było lepiej nam wszystkim, ale ktoś inny mówi ojej ojej musiałem tutaj rozliczenia zrobić, a tu jeszcze ktoś zadzwoni zajmie, więc na pewno już nie zdążę do pracy no, chyba że wsiądę do samochodu i szybko pojadę na uwagę właśnie żadnymi opłotkami nikogo zabiera nikogo zostawia tylko pojawi się czasami czasami tak jest czasami zdarzają się takie sytuacje rzeczywiście musimy wziąć samochód chcemy dostarczanie sensu, bo nie ma wrażenia, że to jest raczej co bardzo, a nie ja myślę, że to zależy od stylu życia, bo jednak większość to może też ze środka Kret ne osoby, ale myślę, że w przypadku wielu osób większość jednak zadań, które realizujemy tak na co dzień są zadania powtarzalne, które możemy zaplanować wcześniej dojazd do pracy dojazd do domu dojazd na zakupy odebrać dziecko ze szkoły zawieźć dziecko to są takie rzeczy, które są w stanie zaplanować wcześniej, więc jeżeli trochę wcześniej staniemy np. rano zaplanujemy sobie oka wychodzę z pracy czwartej gdzieś tam umawiam się np. wizyta lekarza na 17 mam czas, żeby spokojnie dojechać ani na szybko na 1615 na Pawle oraz lekarza w tym roku nawet z pytaniem czy mówimy o prywatnej służbie zdrowia czy ONZ-owskiej, bo rozumie, że prywatna jest także mówią lekarze 17 wypełniamy najpóźniej 173 nie przyjmie, że ma się mówi do lekarza enerdowskiego dotyczy pan mówi na ósmą to trzeba być szóstej może do jedenastej to też wiadomo czy pana przyjmie ta cała teoria no 2 dlatego mówi, że to to są problemy klasowe nie ma tematyczne co, jeżeli ktoś jest w wydziale sobie pilates i zasuwa na rowerku to jest oczyszczalni, choć opanowywał jakiś taki wynik wyimaginowanego tak, bo inaczej patrzy na te problemy niż ktoś to właśnie ma odebrać dziecko, ale nie może, bo zaraz się do pralni do drugiej roboty i poczekać na NFZ tylko na wasze pytania, bo akurat do lekarza akurat nie chodzimy najczęściej aż tak często, tak więc to to zależy to, że chory to czas no to wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM, gdy zbliżają się nieuchronnie busik, ale szybciej dziesiątej 40 informacje w studiu pan Paweł Góra wydział matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego rozdział electro strasznie dużo widział nikt się do tego skuteczny w Telekomunikacji informatyki Politechniki gdańskiej informacji które państwa my gościmy pan Paweł Góra mi mimo mimów mimów mimów oraz Grecji oraz Netii w skrócie nazwy wydziałów bardzo dobrze tak rozmawialiśmy o systemie w rankingu właśnie teraz o tym, że to różni ludzie mogą mieć różne różne potrzeby związane z dojazdem i no i oczywiście niektórzy mogą być gotowi do NATO, żeby zaczekać 15 minut niektórzy mogą chcieć być na obsłużenie trochę wcześniej i jakieś priorytetem jak będzie każdy kiedyś Kill wielu pasażerów jedzie tym samym busem na, toteż tych wszystkich pasażerów trzeba gdzieś wysadzić na coś będzie pierwszy ktoś musi niecierpliwie czekają dzisiaj każdy za pośpiech dokładnie dokładnie, tak więc oboje pojawia się też sporo ciekawych problemów wyzwań może raczej przykład jak sprawiedliwie podzielić koszty korzystania z takiej usługi tak mamy 10 osób każda wsiadła w innym miejscu wysiądzie też w innym miejscu, a jechały razem korzystały razem w tej samej usługi, która trochę kosztuje jak te koszty sprawiedliwie podzielić, ale problem rozwiązać pewien taksówkarz ze strzelnicy, który już mieliśmy jakieś późna ze stolicy do Jaworek i wsiadł do taksówki, ale po drodze taksówkarz mówi, a może to jest taka pani ma może weźmiemy wie, że bardzo i to jeszcze 4 osoby zabraliśmy, ale my mówi dobra co pan tyle, ale pani wsiadła tu, więc pani do biblioteczki pan 2 Zeta pani się 3 w teście zmierzyli się z gotowymi zapłacić mniej no tak to można powiedzieć to decyzję podjęła jego niż nie nie sztuczne, ale naturalna sieci neuronowe wytrenowana na podstawie pewnie wielu lat doświadczenia, więc wie już miał bardzo bardzo duża doświadczenia w tym jak jak podzielić sprawiedliwie albo też intuicja dobra jak to podzielić sprawiedliwie, żeby wszyscy się na to zgodzili to to jest oczywiście wyzwanie jak jak zrobić takie dobre algorytmy, kiedy na tych osób będzie 10 to już może niewysokie łatwe zwani są innego wg przepraszam tak jak w Warszawie zamach, ale każdy, kto współpracował kiedyś z programistami zna ten problem co, że programiści żyją w świecie, które innym świata, w którym żyje reszta społeczeństwa i oni tworzą świetne algorytmy tylko np. nie zauważają, że są takie rzeczy książka czas tak albo cokolwiek innego, więc oczywiście Arkę, ale potem rozmawiamy z programu stoimy dobrze, a co z tym moim pomysłem na taki to, analizując program no mamy no dobrze, ale np. nie pokazuje czas czy nie jest czas, by świat nie jest istotny a, a albo potem programistę przekonuje nas, że no tak taka funkcja, którą wybraliśmy czy obce Zwoleń jako punkt widzenia istotna przekonuje nas swego projektu natomiast na projekty są świetnie działają one niewiele wspólnego zżyciem, czyli znowu jasna jak pan mówi dobrze każdy z nas odbiera dziecko siedemnastej, a lekarze dziewiętnastej możemy stworzyć taki świat w rzeczywistości także w zakresie klasy nie od zarobków do tego będziemy to albo pan będzie tego lekarz widział 3 godziny albo ten lekarz do pana przyjedzie może wymagać teraz jedzie to pan ma inne problemy, bo problemem jest raczej wysokie zagęszczenie helikopterów nad miastem, a nie samochodów tak tak no no oczywiście może być także fakt, że to są to są ludzie mają różne potrzeby taki test nie jest nie jest łatwo panu się dogodzić każdemu i tak, żeby było idealnie, dobrze więc jakiś przybliżenia heurystyki zastosować, ale tutaj jeśli chodzi właśnie o to planowanie to, że nie wcześniej jeśli chcemy chcemy dojechać odpowiednio wcześnie złożyć zamówienie dodaje 1 z pomysłów, które rozważa się do jak do tego, jakie wpada do tego problemu jest to, żeby adoptować się do dostosowywać po prostu te koszty tak jak mówiliśmy o podzieleniu kosztów sprawiedliwie w sytuacji, kiedy ktoś np. złoży zamówienie zrobi zrobi sobie plany pan plan dnia, że faktycznie tutaj o siedemnastej robię to 18 lat to jestem jestem gotów związku z tym poczekać trochę dłużej np. na taki bus był konkretnej godzinie to może taka osoba, ponieważ faktycznie zniżka powinna zapłacić mniej niż osoba, która faktycznie teraz potrzebuje pilnie nagle, bo nie zrobiła np. planów czasem jest także faktycznie coś wypadnie i oczywiście no takie sytuacje się można byłoby zapłacić trochę więcej no ale jednak sytuacjach ja nie toczy się być może sprawa bardzo indywidualna wydają się w mojej w przypadku mojego życia większość rzeczy większość zadań, które realizuje to są zadania zaplanowane mamy dziś prowadzę kalendarz, do którego wpisuje po prostu konkretne rzeczy czasami kilkudniowym wyprzedzeniem, jeżeli zdarzają się jakieś, bo czasami zdarza, że muszę zrobić pilnie szybko, jeżeli tak jest oka jakoś jakaś adaptuje swoje plany, ale jeżeli tylko mogę staram się tego nie robić po prostu też mamy wdrażania większość z nas musi zasuwać musi je do pracy w godzinach szczytu, ale aż wreszcie ale, ale toteż, ale to jest też coś zaplanowanego także wiem, że między siódmą ósmą jednak będę jechał, więc mogę np. takiego busa zamówić wcześnie, żeby dzień wcześniej przecież wiem, że chce być w pracy na ósmą to nie to mogę zamówić ten bo, żeby przyjechał do mnie do domu na siódmą 15 np. tak i wtedy będzie miał ważne zobaczyć co się stanie, że wszyscy wpadli na ten pomysł no ale to wtedy, ale wtedy, jeżeli wszyscy na to wpadną o tym wiemy na co dzień wcześniej to my możemy następny dzień sobie dostosować flotę i wiedzieć wtedy czy będzie nam potrzebny tego dnia rano 20 głosów 30 w tym obszarze np. tak dzięki temu, że mamy tę informację wcześniej to mamy czas na to, żeby się przygotować w momencie, kiedy takie decyzje są podejmowane w czasie rzeczywistym no to tutaj przecież nie zerwiemy nagle tutaj z łóżka z domu nowego kierowcy, dlatego że nagle potrzebny nowy bus o tym nie wiedzieliśmy, że takie planowanie wcześniej zgłaszanie wcześniej swoich planów zapotrzebowania faktycznie bardzo pomaga to też może usprawnić usprawnić ruch drogowy w takich sytuacjach przy przy takich systemach chyba wyzwania no tak czy część wezwań wynika z tego, że pewne rzeczy nie da się zaplanować tak część oczywiście da się, bo przecież godziny szczytu są są rodzice wiedzieli wszyscy wiemy, więc dokładnie, ale oczywiście lepszy ruch jest w czasie na świat, więc Ofelii prawda i wakacje tak wyraźnie Warszawa opustoszała zawsze np. no, więc problem się jakoś rozwiązuje ograniczenie liczby samochodów z wolnością jest rozwiązaniem, ale pewnie równolegle trzeba realizować inne treści rozesłano steru doświadczenia wiemy, ale trochę trochę, stawiając biurowiec w pewnym miejscu wiadomo, że za chwilę pojawi się nie wiem ważący dodatkowych osób dokładnie tak samo właśnie projektujemy coś takiego jak Mordor na to trzeba wtedy przewidzieć założyć, że po prostu tam będzie musiała tysiące osób pewnie przychodzi do pracy pracę w tym samym czasie rodziny oraz start godzina poza tymi godzinami już ten ruch może być w miarę normalne tak natomiast przypadku, kiedy nie mówimy mówimy tutaj o przesyłkach panu jako helikoptera, ale są np. pomysł odnośnie Amazona Amazon sprawę tę usługę kraju, ale też coś takiego jak Amazon Air Time i co chyba Wielkiej Brytanii było testowane dostawy przy pomocy dronów na przepłacać i mogą za moment się zacząć pojawiać powietrzne drogi i i może to powietrzne drogi mogą zakorkowane dronami w tym momencie drony nie za bardzo mogą latać w miastach, ale w takich obszarach się poza miastem ktoś może prędzej to, chyba że pies pogrzebany, czyli że człowiek jest taką przedziwną istotą jak widzi dostęp do surowców to natychmiast go zmonopolizować nowo proszę zobaczyć problem Mordor to nie jest problem złego planowania tylko zrobi chciwości chciwość deweloperów, którzy postanawiają maksymalnie wykorzystać przestrzeń maksyma niema monetyzować przez 3 no może sobie nawet o tym, że można dziś inaczej zaplanować pewnie no ale po spotkaniu każdy pójdzie każdy mówi zwraca je obchodzi musieli tego tyle tyle wycisnąć z tego się da już nazwał być może ktoś powinien myślący zadaje sobie pytanie czy przypadkiem, jeżeli tam otworzę jakiś kolejny biura otrzymają klienci będą mieli dobry dojazd czy przypadki nie będę miał więcej klientów, jeżeli jednak otworze swoje biuro jakieś inne części miasta już wnioski na zasadzie dobra wybudowali wieży i dawne biuro to są procesy, które toczą się parę lat wcześniej no tak ale, ale tak samo budowanie takich budynków wieżowców tak pracuje dużo osób tak samo ktoś wydaje na to zgody, więc jednak jakieś tutaj procesy planistyczne są to to nie jest także przejść przez dewelopera planistyczne w Warszawie, którą pozbawiono klinów powietrznych no jak Warszawa w świetnym przykładem że, gdyby procesy planistyczne to jest bajka, gdy w Warszawie są 2 bajki tak bajka złoty kartce druga w procesach planistycznych sądzę by, którzy mają winien jest na to, że to tutaj no trochę trochę grosza od jutra to problem problem jak sadza się do tego, że teoria i traktu powinna wyglądać teorii niestety na razie różni się trafia kilogram owoców i rzeczywistość odnosi odnośnie tego świata dla dlatego właśnie z są potrzebne też osoby jakieś biznesowe w analityce np. że przychodzą do programisty podają konkretne wymagania ma zrobić to i to i to już Dec programista podejmuje decyzję jak to zrobić, ale nie nie jakie funkcjonalności do dokładnie zrobić także są te osoby bardziej związane ze światem biznesu ze światem, w którym hodowano częściej program się też serce Kielc często wychodzą ale, ale osoby biznesowe znają może lepiej realia po prostu i potrzeby klienta, z którym z, którym rozmawiała wiedzą co ten klient w celi wiedzą np. no ta funkcjonalność nie jest potrzebna, bo ten człowiek tego nie posługują się, ale dokłada kolejne piętro stworzenie np. algorytmu albo na bazie algorytmów biznesu nie jest tu nie jest łatwa nie jest trudna prawda fakt tylko, że ci, którzy robią znowu zastanawiać nad jak zarobić proszę zobaczyć krótkoterminowy wynajem odbija świat ci, którzy zainwestowali cieszą się ktoś ci, którzy założyli cieszą się ci, którzy korzystali cieszą się, ale rozwala centra miast to rozwala sytuację rynek wynajmu mieszkań to pogarsza sytuację młodych ludzi studentów, których nie stać na to, żeby mieszkać w mieście, ale mają wolny rynek ledwo, ale właśnie, ale znowu przychodzi wolny rynek, czyli maksymalizacja zysków czy chodzi o to, żeby społeczeństwo mogło normalnie, więc algorytmy, które dostarczają samochody nie wiem Uber Lyft tak dalej tak dalej świetny biznes kierowcy zadowoleni no może nie aż tak bardzo nie wszyscy pasażerowie bardzo taksówkarze mniej miasto też mniej, bo więcej samochodów jeżdżąca, więc zawsze dążymy jakieś takie społeczne Piotrka to nie da się pokonać ludzkiej chciwości albo nie da się pokonać lub maksymalizacji zysków no prawdopodobnie zgadza się, chociaż właściwie, o czym pan mówi to jest należy u nas jest, bo inaczej, jeżeli to jest zakład zakładali być może jednak czasu żyjemy tak działa w 100% kapitalistyczna to też w pewnym sensie pewne rzeczy można jednak przewidzieć morzem możemy do pewnego stopnia też przewidywać jakie, jakie zyski można mieć różnych decyzji, kto będzie miał, jakie zyski, ale też wiemy no właśnie karty rozdane, więc już wiemy, kto ma wszystkie pieniądze wszystkie zasoby to lista nazw jest bardzo krótka wiemy są największe zasoby na pewno to to zdecydowanie no cóż na jakieś nowe mówi o tym, że pieniądze rządzą światem taki i nie zmienimy dlatego raczej stan wynika z rewolucją no cóż jakaś taka zapewne zupełnie rewolucja musiała być taka jak w samym sposobie funkcjonowania tego świata, ale jeżeli skupimy się takich podstawowych na tym, że wszystko jest z tego, że każdy potrzebuje zaspokaja swoje własne potrzeby to Niewiem tak łatwo będzie cokolwiek zmienić, ale to właśnie wystarczy być może noc wystarczy ważne ważne za to na edukowanie silne regulacje są ważne regulacje, ale silne regulacje niestety nie działają ale kiedy mamy po drugiej stronie bardzo duży katalog ale, ale też trochę edukowanie ludzi i to już właściwie na pomocy, czego to obraz budo sens budowania świadomości, że jeżeli zarówno, jeżeli karne jako źródło wiedzy, że w sytuacji, jeżeli podejmie decyzję, która niekoniecznie krótkoterminowej dobra dla ciebie, ale może być krótkoterminowa jest lepsza dla świata w celu właśnie wybranie autobusu czy roweru zamiast samochodu własnego to jednak w długiej perspektywie też z tego skorzystać naprawdę tylko, że żyjemy w świecie natychmiastowej gratyfikacji no właśnie, więc to jest kwestia problemu tego, że nie prawdopodobnie nie ma takiego myślenia długoterminowego czynienie każdy z nich każdy w ten sposób myśli na szczęście katastrofy ma nasz gatunek tak powiem z zakończy za niepełne rozwiążemy problem komiwojażera z zyskiem dla innych gatunków nie musi być aż tak pesymistycznie, ale zobaczymy może jest tylko pesymistyczne z punktu widzenia 1 gatunku tak widzę innych gatunków to jest bardzo dobre wizje jak mawiał ja pozwolę się być być optymistycznym, że jednak na nasz gatunek też cały czas ewoluuje i mam szczerą nadzieję, że jednak rozwija się w dobrym kierunku jednak jesteśmy w mniejszości większa jest, jeżeli podmiot demokratycznie większa liczba gatunków zagłosuje jest za to, żeby nasz gatunek zniknął bardzo dziękuję pan Paweł Góra wydział matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego wydział elektroniki Telekomunikacji i informatyki Politechniki gdańskiej państwa mają goście informację o godzinie jedenastej już kilka chwil, a po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA