REKLAMA

"Nasza pamięć balansuje między faktami, a widzeniem magicznym" - Ahsan Ridha Hassan o powieści "Zabobon"

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2020-02-19 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
24:20 min.
Udostępnij:

Bartek Elbląg pisze trzecią z kolei książkę inspirowaną zbrodnią, jednocześnie próbuje wyprowadzić się z Krakowa, zamienić kawalerskie życie na rodzinne. Chce też rozwikłać zagadkę morderstwa w Brzezinach Śląskich - tak wygląda fabularny trzon powieści "Zabobon". W studio radia TOKFM w Krakowie autor książki Ahsan Ridha Hassan zdradza Łukaszowi Wojtusikowi sekrety powstawania książki. To rozmowa o Krakowie, pamięci, roli pisarza w pisaniu o pisarzu i funkcji czytelnika i o tym co trudno uchwytne, a co można znaleźć między stronami.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
odnoszę wrażenie, że od pewnego momentu jestem zawieszony między kwadranse po trzeciej w nocy z kwadransem po trzeciej nad ranem autor tego tekstu autor książki zabobon na ten tekst pojawia się w książce zabobon sam na swojej stronie internetowej obwieścił oficjalnie, że to powyższe zdanie zabobonu jest esencją całej powieści audycji krakowskie Przedmieście w radiu TOK FM w krakowskim studio Łukasz Wojtusik i mój gości państwa gości, a nad hasłem i książka zabobon Rozwiń » opublikowana przez wydawnictwo marginesy dzień dobry, kto ma rację ciebie trudno jest ja obiecam, że nie znam pytanie co pisze, ale zadam ci inaczej zatem gdzie taki sposób, ponieważ wątek pisania i tworzenia rzeczywistości jest 1 z Leigh motywów tej opowieści, którą już zabobon nie damy takie ładne zdanie po co w ogóle takie rzeczy piszesz, dlaczego ja pisać, dlaczego bohater podzielmy to w takim razie wiadomo, że robią to dla chwały pieniędzy ale kiedy zderzają się pierwszy raz w górę wykład 10 nie zarobię tych tych milionów, które chce robić robi to dlatego żeby, żeby się realizować wewnętrzne to jakaś wewnętrzna potrzeba układania sobie świata siebie świecie tego widzenia świata myślę, że to znacznie mniejsze, a na silniejsze rzecz, która kieruje czy mówiąc krótko jeśli nie pisze jeśli przy czegoś co gdzieś tam pewnie wypływa się wzrostu źle czuje, więc niestety, ale muszę robić dla własnego przetrwania dla własnego lepszego samopoczucia, a z drugiej strony staram się nie jest jakąś wyspę grafomania, żeby przez nie wiadomo co tak dalej tylko bardzo mocno celuje w tematyce zeruje nawet nie tematy i tę tematykę tekstów czy jakiś tam pojedyncze słowa czy pojedyncze zdania, w których ner naraz cała nas raczej ku, który chciałbym coś wartościowego napisać, jeżeli powstaje tak, z którą chciałbym się podzielić tak w tym przypadku jest zabawą wtedy w Turowie w tym przypadku udało się próbowała sobie ułożyć w głowie krótką zapowiedź tego, o czym jest powieść zabobon taką powiedziałbym narracyjną przygoda, jaka tam się kryje i miałem z tym duży problem mamy postać Bartka Elbląga to jest człowiek, który pisze o zbrodniach napisał 2 książki pierwszą z nich Karolu kocie drugą władców zębiny, czyli historia pewnej zbrodni, a trzecia książka to jest książka dotycząca innego morderstwa bohaterem jest trochę taki detektyw, ale mam wrażenie że, że to jest trochę też taka zagadka detektywistyczna literacka to znaczy rzeczywiście twój detektyw męczy się stworzeniem też męczy się jako pisarz, pisząc nie wiem czy męczy się tak jak bohater, czyli Bartek Elbląg, bo jego jak jego męki, które zrezygnują większe część książki są spowodowane tym, że napisał jakąś książka powiedzmy pułapkach i nie do końca jest zadowolony z tego jak to wygląda czegoś tam brakuje Bartek też nie pisze o zbrodniach, które nie wydarzyły zbrodniach wymyślonych, chociaż w tym przypadku no Brzezińska, która jest osią tego wydarzenia jest z wymyślonym przeze mnie wydarzeniem, ale właśnie jeśli on pisze o faktach i pomija jakieś rzeczy to ma prawo nie spać po nocach i tutaj w takim bardzo dużym skrócie jest jest jest to streszczenie części fabuły, ale jeszcze Bartek, który to jest 1 z moich ulubionych motywów tej książki robi wszystko, żeby z Krakowa wyjechać, ale nawet jak z niego wyjedzie to w miejscach, w których jest ma 2 skojarzenia pierwszy też skażenie z Krakowem gdzieś tam znaczną trafia do mieszkania czuję, że jest mieszkanie w Bielsku czy gdzieś indziej i jakby ciągle był w Krakowie Bartek naprawdę w takim rozkroku co zadecydowało o tym, że wysokie 15 po trzeciej nad ranem w nocy z powiedzmy ten rozkroku zna wielu polach zaistnienia tak z 1 strony mamy samą warstwę narracyjną tak się to istnienie to 15 po trzecie na nad ranem to takie widzenie świata dzienne widzenie świata zachodnie centrum, na który jest pewien sposób to takim myśleniem niczego na, jakby przesycony, a z drugiej strony jest myślenie 15 po trzeciej w nocy czy myślenie magiczne myślenie, gdzie szukać już sensu te decyzje na rzecz druga rzecz jest taka, że w książce historii Bartek wyprowadza się z Krakowa to Bielska wyprowadza się z życia tak mocno kawalerskiego zakrapianego alkoholem kobietami te piękne panem życia do bycia odpowiedzialnym ojcem, więc je do domu dziecka, którego nie chcemy, którego nie akceptuje można też na to sprężysty z tej strony, że twórcom podwójnym, bo z 1 strony będzie jest twórcą książki z drugiej dziecka i oba są w pewien sposób niechciane dobrze to tych podwójną ości chciałbym jeszcze dotknąć ta podwójna Pisarska pojawi się taki moment takiego rozdwojenia spojrzenia pisarskiego z 1 strony mamy tu pierwsze chłodne spojrzenie takie reporterskiej powiedziałbym, który dotyczy właśnie tego w skrócie opowiadający co dotyczy samej kwestii związanej z nocą Brzezińską, a to drugie spojrzenie jest bardziej rozedrgane emocjonalne i bohater też jest zawieszony w tym w jaki sposób opisać to co powinno się znaleźć w książce problem jest taki, że cała akcja książki też pewnego rodzaju drążeniem we wspomnieniach z 1 strony mamy Bartka, który napisał książkę na podstawie innych faktów przykładowo gdzieś tam na poddaszu widzi martwego gołębia, którego oblewa Muchy, więc opisuje fakt jest Artego, którego ta obrazuje Muchy natomiast z drugiej strony nakłada się na to widzenia, kiedy on jak jesteśmy w tej podróży w jego wspomnieniach widzenie magiczna ten martwy Gołąb, który obrazuje Muchy oraz do takiego patrzenia na świat przez pryzmat magiczne, ale wręcz demoniczne, bo Muchy wiadomo są to zwiastun kij cięcia demonów Belzebuba i urzędzie wizytą ciemność jest w ogóle taka książka, która stawia je było wyraźnie, że trochę też to jest moja, gdyż mają prywatne odczytaniem też tylko czytanie jest fajne w książce może być bardzo wiele sama postać głównego bohatera piszącego jednak taką odpowiedź z cyklu non-fiction jest w ogóle takim trochę prztyczka wnosi to z 1 strony z drugiej strony daje domyślenia w ogóle na temat rozwoju tego wątku pisarskiego non-fiction, kiedy trzymamy się faktów, ale tak naprawdę czasami dodajemy coś od siebie albo właśnie wrzucamy tam własną ocenę opinii komentarz emocjonalność jakąś no i pytanie, kiedy się staje literaturą, kiedy ciągle nie dotrzyma tej linii faktografii liczne a kiedy się mężczyzną a kiedy jest większym niż tylko tak równo moment, kiedy zostaje literaturą nie wiem czy są tutaj od odpowiednią osobą odpowiedziano to wiadomo są profesorze da, ale mam wrażenie, że wciąż trochę się tym, by tak tak taką jak dla mnie bardzo ważnym punktem zawieszenia stan wewnętrzna racja cha 30 wewnętrzna narracja bohatera czy zewnętrzne na rzecz wewnętrznej nawigacji pisarza tej książki i jakby nie ma czegoś takiego nie jak w przypadku tej książki nie ma takiego punktu widzenia na rzeczywistość obiektywną, którą bardzo łatwy sposób można opisać co więcej ciężko opisać własne doświadczenia, bo tutaj odbija trochę w stronę czegoś tak jak żyć tak życie to jest pewnego rodzaju ciąg faktów, ale dopiero interpretacja tych faktów tak przez przykrycie ich doświadczenie w bardzo mocno subiektywne doświadczenia nadaje temu właśnie rangę życia, a nie ciąg ciągu po prostu faktów dlatego w tej książce znajdują się nawet wprost odwołania do takiego wewnętrznego Szurkowskiego pisania takich sklepów cynamonowych tak czy strzelcem jest jeszcze troszkę inaczej badań, bo tutaj zanurzamy się w głębi pamięci Schulz mówił o czymś takim, że jak docieramy do bardzo głębokich warstw swojego swej pamięci dzieciństwa jest to warstwa, gdzie powstają wszelkiego rodzaju mity wszelkiego rodzaju ważna figury, które gdzieś tam w naszym życiu się później pojawiają tutaj jak drukujemy w pamięci i pojawiamy się w różnych momentach życia Bartka to czasem docieramy do tego do tego okresu bardzo głębokiego dzieciństwa, gdzie również te mity powstają jest taka wizja mityczną piwniczne bardzo się zresztą podoba, chociaż nas z 1 strony znowu jest podwójna z 1 strony piękna z drugiej strony bolesna, o czym się dowiadujemy w książce to jest taki obrazek ojca w piwnicy i Rachmaninowa tak tak jest taka sytuacja bohaterowi zginął telefon wraca do domu i matka stoi w cieniu mówi, żeby przed po ojca do piwnicy, bo ojciec miał imprezę poszedł tam z kumplami konsumować większą ilość alkoholu i kiedy wchodzi nad widzi właśnie bardzo na cele my też one bardzo podoba, że kilku panów podpitych stoi na telefon nad jego zaginionym telefonem słuchają Rachmaninowa mówią, że udało im jeszcze wtedy słuchać do końca to bardzo ładne, ale z drugiej i tak to bohater zapamięta natomiast matka zapamięta to zupełnie inaczej naszemu przypomina, że wtedy ojciec ją pobił ją sobie bohater przypomina sobie ekstra w tej ciemności może faktycznie na fiolet pod oczami i nie do końca to było takie ładne, ale tak, że taki dualizm widzenia kobiety w swojej książce to też w ogóle bardzo ciekawe to są takie postaci, które przytrafiają się głównemu bohaterowi i z 1 strony mamy Alice dzika, z którą to główny bohater ma mieć dziecko, a z drugiej strony mamy znowu mityczną dziewczynę kobiety są i starając się to jest takie mamy bohatera kobieciarza, ale nie stracili bohater Strug Conan Barbarzyńca, który chwyta kobiety za włosy ciągnie do swojej sypialni czka raczej przykład mężczyzny, który został, więc do łóżka w skarpetkach zaczyna rolować palcem się nad tym zastanawia zamierzający innymi rzeczami i mamy też kobiety, które tak naprawdę tutaj są przedstawione też takie może być kobiety Olszowski, które radzą, czego chcę, które narzucają tak silne kobiety, które jeszcze mają ochotę rozmawiać z mężczyzną starają chcą mieć do łóżka to też torem myślenia to nie jest też znowu jestem pokazane widzenie magiczne i też nawiązań do takich kobiet czarownic, które są takie bardzo efemeryczne bardzo silna też dysponują pewnego rodzaju mocą, którą nie dysponują mężczyzny to można rozkładać na różne czynniki myślę że, że z tego bardzo duże oto co mnie, żeby może nie zaskoczyła co dało się ciekawe jest to, że paradoksalnie w tej narracji bohatera swojego głównego Bartka Elbląga tak jak powiedziałeś trochę kobieciarza na pierwszy rzut oka jest trochę także im głębiej wchodzimy w to rację, tym bardziej od zyskuje Damona takim przeświadczeniem, że to one są gotowe wiedzą, czego chcą, a tak naprawdę się boi działa asekuracyjnie, kiedy one zbyt długo chodzą po jego mieszkaniu to zaczyna się bać i chce jakoś z tej relacji uwolnić, bo nie jest na to gotowy on tak tak tak nowe jak powiedziałem Bartek jest tym rozkroku uwagi z 1 strony taka Walewski życie, któremu odpowiadało z drugiej strony idzie w stronę takiego związku, ale też nie do końca, stając się w tym odnaleźć myślę, że to dotyczy wszelkich jego relacje z 1 strony chce z drugiej nie umie nie do końca chciałby oddać to tom Ford swoje pole Tety indywidualności no do współ na rzecz wspólnego życia, a ładnie to tak nagrywać z Krakowa ja nie nagrywa się Cracovia bardzo bohater odchodzi szuka chcę poczuć nie ducha, ale duszy np. krakowskiego Kazimierza tak, ale Aleppo powiedz proszę o twoim zdaniem Kraków w tym momencie jest jest miastem nie wydrążone przez paskudne przez przemysł turystyczny przechodnie przypomina takiej sztucznej plomby to bardzo bardzo tak jest i znajduje odpryski tego nie tylko Ziemowita Szczerka np. w twórczości również kryminalnej gai Grzegorzewskiej i można, by jeszcze długo długo długo wymieniać rzeczywiście to bańka, którą jesteśmy osadzeni też, którą sami się czy otaczamy trzeba rozbijać mam wrażenie, że ten balonik rozbija się tylko trochę podpuszcza daje wejść w sidła, ale tak powiedzmy, że dołożyłem tutaj dom moją cegiełkę współczesnego patrzenia na Kraków, który dalej jest świetnym miastem uwielbiamy ale, ale oczywiście te pola aktywności dla autochtonów dla przyjezdnych którzy, którzy tutaj dzieją się coraz bardziej maleją tak na rzecz Star Bucks czy hoteli i z drugiej strony też to, o czym mówić o poszukiwaniu tego ducha ducha Kazimierza bohater nie tylko szuka tutaj ducha Kazimierza, ale szuka pewnej autentyczności pewnego wysłaniem logosu, który mógłby sobie zaszczepić, w którym mógłby przenieść na pisarstwo biznes jak się okazuje bardzo bardzo trudne nawet taki jest na cmentarzu żydowskim jest to bardzo trudna tak natomiast ja tam udziałem pewnego rodzaju dosyć skomplikowany proces dojścia jednak do odczuć tej autentyczności na to się nawarstwia znowu kilka poziomów z 1 strony mamy chodzenie po po tym, najbardziej z 1 z najbardziej Kazimierza owych miejsc na Kazimierzu, czyli na cmentarzu żydowskim na Miodowej z drugiej strony bohater przypomina sobie pójść z matką gdzieś tam do sklepu to jakieś gigantycznego supermarketu, gdzie ona wspomina coś o sklepach cynamonowych w trzeciej strony jest to warstwa hali targowej tak dalej te wszystkie warstwy, gdzie stał w końcu eksplodują i wyłania się ta autentyczność jeszcze wracają do tego wszystkiego rozmowy z przyjacielem prowadzone w najbardziej Kazimierski najpierw wśród kazimierskich my artystycznych z tak podwładni elegancko w pięknym psie, który od tamtego czasu miasto zdoła się przenieść za to prawda, ale cały czas stąd też, że to jeszcze 1 warstwa, który chciałbym przynajmniej dotknąć przyjaciel głównego bohatera Comeya mówi tak nasze pokolenie jakoś nie żyje specjalnie życiem politycznym społecznym średnio znacznie uważnie śledzimy daty premiery seriali Netflixa albo HBO jesteśmy coraz mniej rozpuszczenie historii to jest gorzka analiza gorzka, ale odnoszę wrażenie bardzo prawdziwe, bo to, że taki punkt widzenia pewien sposób wielu osób które, któremu myślę jak wypoczywają do tego patrzenia jest jednak jesteśmy zmęczeni aktem wszystkim się, gdzie dzieje wokół nadmiarem tych wszystkich informacji zarówno związanych z polityką z budowaniem, jakie są tożsamości narodowej itd. tak dalej i wpływie, o czym mówi jesteśmy tym mam namyśli osoby, które taki sposób utożsamiają się tak z tym są poglądach i dużo bardziej ekscytujące jest jednak śledzenia co ciekawszych premier na Netflixie zobaczmy co się działo przy przy Wiedźminie np. ostatnio, a to było wręcz imponująco może nie święto narodowe, ale było to gigantyczne wydarzenie w Polsce i świecia czy seriale czy gry komputerowe czy nawet przeceny w sklepach odzieżowych to są jednak moim zdaniem ciekawsze bardziej atrakcyjne dla zwykłego człowieka sfery niższe niż ta historia polityka, którą ludzie coraz mniej rozumiałam coraz mniej co z nią żyć, bo też jest pełna efekt newsów itd. w zależności od tego do którego media się spojrzy z tej perspektywy jest opisywana, więc to są też trochę takie zabobony percepcję natury cisza tych warstw rozbierania tej powieści może być jeszcze mnóstwo chciał zapytać jeszcze wrócić do trochę początku naszej rozmowy zapytać tą warstwą pisarską, bo tam też pojawić jeszcze 1 wątek związany z pisaniem czy stara się podobnie jak przed takim dylematem staje też główny bohater one w stanie coś nowego tak naprawdę jest taki moment, w którym wyznaje, że boi się tego, że to co jest jego intuicję tak naprawdę jest takim mechanizmem odprysku jego 2 poprzednich History, który już napisał to znaczy, że on nie jest w stanie tego wyprzeć iść dalej, czyli zacząć pisać od nowa, a ty chcesz, ponieważ czytałem swoją książkę śledziłem języki sposób narracji w tym dług jeśli szukasz jednak czegoś nowego czy też tak naprawdę postmodernistycznych korzystać z tego co już masz, bo już nic nowego nie da się stworzyć to jest skomplikowane prezes w system może tego, że parę lat temu na festiwalu Conrada w Cracovii był na ten sezon i byłym miałem przyjemność bycia na wykładzie mistrzowskim powiedział mniej więcej lekarza 1 człowiek staje przed 1 książkę, żeby przed kolejną książkę trzeba być zupełnie inną osobą coś z miast, bo ja napisałem dobową parę lat temu męczy się bardzo nad myśleniem no bardzo udał się wymyślić sposób podejścia do napisania kolejnej powieści, którą pracuje, ale to wymaga bardzo wielu wielu zmian wewnętrznych tak da i to, że bohater Bartek albo ma takie przemyślenia, że zastanawia się, że o Boże coś złego robi to dobra wiadomość tak zaczyna się na co zostały właśnie na rynek wydawniczy ile jest corocznie wydawanych powiedzmy od Sparty książek czy kryminału czy nawet powieści literatury pięknej obyczajowych tak dalej czy cały czas to samo co autor powiedział za pierwszym razem nic nie zmienia kształt listy Charlesa Bukowskiego, który strasznie narzekał na bardzo wielu współczesnych pisarzy amerykańskich, którzy robią i to co robi Bartek to jest właśnie zaszczepienia tajności, która gdzieś tam kiedyś mnie uderzyła troszkę się trzymać się do książki Bartek próbuje sobie z tym na swój sposób poradzić ja też 2 sposoby pisania, bo ty mówisz o poszukiwaniu, ale mam wrażenie, że na drugim brzegu tej narracji jest taka narracja bycia w 1 miejscu i pisania cały czas z 1 miejsca tą samą frazą przez całe życie pisane, jakby 1 dużej książki to też ciekawy sposób Czytelnicy lubią mówię oczywiście nawet nie instruktor literaturze gatunkowej tylko o beletrystykę to jest tak wszystko zależy relatywizmu wypływa z tej książki tylko swoich dlatego traktował je w 2 jest, bo jeśli jeśli będą autorowi tak odpowiada taki sposób pisania Super jeśli ktoś odczuwa tak w moim przypadku pewnego rodzaju niepokój, że zostanie w tych samych rzeczach to powinien co strony, aczkolwiek nie ma tutaj pewności czy gdzieś metoda prowadzić cały czas przy tak naprawdę te same książki dobra literatura gatunkowa mam wrażenie, że takie drobne elemencie dziki w zabobony też znajdziemy, bo jest trochę zagadka to znaczy rzeczywiście do końca prawie nie wiemy czy wiemy co wydarzyło się w czasie nocy Brzezińskiej, ale postać Miloša, która jest najważniejsza dla rozwiązania tej zagadki jak to tak naprawdę było pojawia nam się, ale dopiero w samym końcu książki co więcej w samej narracji stosuje takie zabiegi, że w pewnym, choć już to nie było tak jak w Gori, ale wróćmy do tego za chwilę i trzyma czytelnika, który musi wydaje, że tak naprawdę różni też bardzo ważnego to jest trochę taki stosowanie chwytów stricte powiedział związanych z literaturą tylko z tak samo literatura gatunkowa kryminalna jak jak przewodnik po Gruzji rejestr jest jestem ślepy trochę takich nazwijmy to haczyków, ale nie jest jakieś niecne zachowania stron autora żałoby spróbujemy ubierzemy szaty kryminały i pod spodem medycy zupełnie innego natomiast bazowałem trochę na takim modelu literatury gatunkowej, żeby ta książka miała swoje tempo, żeby on czeka miła i żeby przede wszystkim sprawiła, że czytelnik ma ochotę obrócić stronę i dowiedzieć co się stanie tak co ten bohater miał namyśli tego czy coś temu bohaterowi jeszcze gorszego stanie czy wpadnie jeszcze jakąś gorszą otchłań czy leczenia czy może się na prostuje i czy wreszcie znajdziemy wyjaśnienia tej sytuacji nocy Brzezińskiej co się tam wydarzyło w tle mają odpowiedź jest taka siedzenia, jaki spojler to zależy to związek znowu mamy to rozdwojenie tak naprawdę trochę zostawiasz nam jako czytelnikom oddajesz to, o czym trochę chodziliśmy, którą ścieżką pójdziemy czy będziemy trzymali się faktów czy weźmiemy tę stronę emocjonalną i znowu są też mamy Rozdroże można wybrać którąś ze stron i którą w wersji tej emocjonalność takim się wydaje tak myślę, że jako autor zrobiłem coś co bardzo dobrego dla Czytelników na dałem tytuł tej książce zabobon po myśli bardzo wiele tłumaczy jak nie jest to jakiś tam zwykły motyw, który raz 2 się pojawia i cechy właśnie teraz chciałem zadać pytanie, które zadają pewnie dziennikarze będą jeszcze zadawali przy okazji rozmowy o tej książce i pewnie będą robili na początku zostawiłem na koniec to czym jest tytułowy zabobon jest dobrem to jest opowie także tego nie wiedzieliśmy o obcym innym o tych dużych społecznościach, które pokazuje w przypadku Krakowa o nieco mniejszy, który pokazuje w przypadku Bielska np. ale mocnym elementem jest wyprawa głównego bohatera taki taką dokumentację raz jeszcze do Brzezin śląskich to tak naprawdę dzielnica Piekar śląskich tak zapamiętam sprawdziłem to zabobony związane trochę z innym obcym to jest taka opowieść trochę, że zabobony tworzymy sobie w jakiś mniejszy lub większych zbiorowości jak na użytek tej zbiorowości jeśli chodzi o innego obcego tu to bardzo mocno wiąże z postacią kozła ofiarnego on też orzekł też bardzo mocno zabił, bo nie jest na NATO nacisk, a natomiast jeśli chodzi o same zabobony co, o co miałem namyśli ten jest stosuje taką nazwę jak zabobon percepcyjne, że na na 1 rzecz można spojrzeć z masy różnych punktów widzenia decyzji jest kubek coś co można nie wiem od spodu od środka tak dalej i rozmawiać kubku wartości kubka natomiast jeśli mamy tutaj do czynienia z bohaterem, który przygląda się swojemu życiu, więc czysto teoretyczne powinien wiedzieć co może w tym jego życiu przytrafiło, ale jeżeli raz po raz zastanawia się na tym życiem, choć dziwnie i próbuje zrozumieć co miało miejsce to w tym momencie pojawia się niejeden kilka kilkanaście zabobonów percepcyjnych tak naprawdę ciężko jest mu myślę, że też czytelnikowi dość tego co tak naprawdę miał miejsce co się wydarzyło to jedynym pewnikiem jest to, że coś wydarzyło, ale co ciężko ciężko stwierdzić i to wielowarstwowo ość zabobonu i rozprawianie o zabobony próbowaliśmy mówiąc kolokwialnie uskuteczniać autorem książki, która trafiła nie tak dawno na księgarskie półki opublikowana przez wydawnictwo marginesy aktem ligach sam zabobon autor był moim państwa gościem wielkie wielkie dzięki spotkaniu za rozmowę dziękuję bardzo, a teraz w radiu TOK FM najwyższa pora na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!