REKLAMA

Dziś Dzień Nauki Polskiej. "Chcemy promować nasze osiągnięcia na świecie. Trzeba też zwiększyć finansowanie nauki. Cel to 3% PKB"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-02-19 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
11:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
23 minuty po godzinie siedemnastej popołudniu Radia TOK FM dobry wieczór mówi Paweł Sulik dziś 19lutego w środę witam pierwszego gościa pan prof. Grzegorz Wrochna podsekretarz stanu w ministerstwie nauki szkolnictwa wyższego dobry wieczór z panem państwa chciałem zapytać, dlaczego dziś właśnie jak cały kraj już wie, bo media informują od rana tylko media obchodzimy po raz pierwszy dzień nauki polskiej, dlaczego właśnie 19lutego, bo 19 lutego to rocznica urodzin Mikołaja Rozwiń » Kopernika, a to nasz wybitny naukowiec jego odkrycie wstrzymał słońce ruszył ziemię zmieniło nie tylko nasze spojrzenie na świat, ale zmieniło, jakby podstawy w ogóle naszego patrzenia na na życie na filozofię to było tak przełomowe odkrycie, że nikt nie ma wątpliwości, że Kopernik jest nie tylko naukowcem, którym się Polska może chwalić, ale który może uchwalić cała ludzkość proszę zdradzić słuchaczom czy były inne kandydatury też były na stole to jest Łyska, czyli np. albo ktokolwiek była propozycja związana z dniem wręczenia nagrody Nobla Marii Skłodowskiej Curie, ale myślę, że tutaj aspekt praktyczny zwyciężył, bo tego dnia oczy całego świata zwrócone są na Sztokholm zawsze wtedy są przyznawane nagrody Nobla i nikt nie patrzył na Warszawę, a my przy tej okazji chcielibyśmy także wypromować polską naukę na świecie może sobie wyobrazić, kiedy moje dzieci chodziły do szkoły we Francji tam uczono, że układ słoneczny tak jak dzisiaj go sobie wyobrażamy jest skutkiem pomysłu Galileusza Kopernika, a to świadczy chyba to nauczyciel, który co mówiła nie od naszych wysiłkach, żeby wyborcy, którzy nie dlatego zawsze ktoś coś takiego, że pod myślę jednak że, że życzą warto promować i Kopernika jego odkrycie i przede wszystkim polską naukę wg danych ministerstwa nauki szkolnictwa wyższego w Polsce jest 81 ponad 80 000 naukowców, czyli to mówimy o grupie zawodowej, które jeśli przyjrzeć się ich postulatom zgłaszanym nie tylko formalnie przez związki zawodowe, bo takie są, ale nawet te dostępne w obiegu publicznym to przede wszystkim narzekają na płace, a po drugie na jak to często pełna Folwarczny tryb pracy uczelniach wyższych czy sądzi pan, że to się do naszego życia zmień te narzekania oczywiście można można równie do niej do nich podchodzić, ale jeżeli chodzi o zarobki naukowców, jeżeli chodzi o nakłady na naukę to w ostatnich latach mieliśmy dużą poprawę w latach 20142017 mniej więcej 1% dochodu Narodowego przeznaczony był na na naukę prace badawczo-rozwojowe, ale w roku 2018 mieliśmy ogromny skok o około 20% także już nie jest 1% budżetu tylko 12% budżetu pan prezes przypomniał średnia Europejska, żeby wszyscy jeszcze wyżej jest około 2 nie jesteśmy nie jesteśmy liderami, ale też nie jesteśmy w ogonie taka w przypadku Szwecji Norwegii Danii i Niemiec ile to będzie około 3 tak to jest około 3 liderzy przekraczają nas raz nawet 3× więcej wydają te państwa na naukę tak, ale nie zapomnijmy, że one mają jak gdyby dłuższy odcinek czasu, na którym mogły w tym roku inwestować my tutaj rozwijamy naukę na takim poziomie dopiero dopiero niedawno w zasadzie należałoby liczyć dopiero przemian ustrojowych od dziewięćdziesiątego roku, gdzie mamy tak naprawdę swobody kształtowania i ten z 30 lat nie widać, a to nie pan prawie 30 państw są żarty kawał czasu 30 lat teraz wszyscy kłócą się pieniądze 2 miliardy Onkologii tak dalej czy dni to nie jest tak, żeby jak nie słyszałem o tym, że ministerstwo nauki szkolnictwa wyższego też kłócą się o to, żeby większy procent budżetu był przeznaczony na naukę czy oczywiście i jestem przekonany, że to będzie dalej rosło, ale czynimy też działania, żeby jak najwięcej pieniędzy unijnych mogą trafiać do kraju tu też jesteśmy średniakami, jeżeli chodzi o program unijny Horizon 2020, który finansuje badania naukowe Polska partycypowała na poziomie 1% ostatni wynik 1 kropkę 16, a ambicje mamy, żeby w ciągu kilku lat zwiększyć do 3%, bo mniej więcej 3% udział Polski w całym budżecie Unii i widzimy już tu spory postęp w ciągu ostatniego roku, kiedy weszło nowe prawo o szkolnictwie wyższym i nauce i uczelnie dostają dodatkowe punkty za uczestnictwo w programach unijnych to już liczba składanych wniosków o finansowanie unijne wzrosła o 50% jest ogromny ogromny wzrost, ale nadal nie przykłada się na razie jak rozumiemy wyniki wyższe uczelnie w Polsce to kiedy patrzymy na rankingi zbierzemy kilka takich międzynarodowych rankingów to dalej wyższe uczelnie w Polsce po prostu mają na bardzo niskie miejsce w tych rankingach w zasadzie od jesteśmy na po zupełnie poza poza czołówką trudno powiedzieć czy kiedykolwiek do niej dotrzemy tak, ale popatrzmy też na to jak są formułowane rankingi tam one nie tylko mówią o jakości badań naukowych prowadzonych one mówią także o sprawach takich poza merytorycznych wizerunku uczelni ten wizerunek np. zbadane za pomocą ankiet do naukowców na świecie rozsyłany pytanie, które uczelnie na świecie uważa, że najbardziej renomowane mamy tu też taki problemy kulturowe, że jesteśmy na ogół skromnie i zawsze mówimy o jakich innych uczelniach są najlepsi Amerykanie pokaże swoją inne państwa, które się promują będą promowały swoje uczelnie to troszkę zaburza minister taki pomysł promować Polskę jeszcze do tego dodam, że te rankingi promują duże uczelnie, jeżeli zgodzimy się na pomysł, by łączyć jedno jest właśnie tylko tylko czy to znaczy to ma sens na pewno w tym strony chcemy dużo, by zerwali wizerunek nie jest prawdą jest zresztą patrzymy na realizm osiąga znaleźli auto Polska jako całość w tym rankingu zajmuje miejsce trzydziesty piąte, czyli nie takie najgorsze nie jesteśmy nie jesteśmy liderami, ale też jesteśmy ogólnie jesteśmy średniakami, gdybyśmy wszystkie polskie uczelnie połączyli jedno to na pewno w rankingu uczelnia zajęła znakomite miejsce tylko czy aby poprawiły jakość nauki polskiej czy jest pan profesor powie, że na pewno na tym rankingu nie zaważyły będą przed jakaś lokalna wyższa szkoła sportu marketingu zwyciężania Maria może i ochrony środowiska wyników rankingu całego kraju to jest jest taki ranking mówi o tym, 3005. miejsc tak tak teraz czego odnosić prawda jesteśmy dwudziestą pierwszą gospodarką świata, czyli na nasz budżet Narodowy jest nakładana na 2001. miejscu, więc chcielibyśmy, żeby również badania naukowe w kraju były na podobnej pozycji trzydzieste piąte miejsce nie jest satysfakcjonujące, ale tak jak mówię ten ranking niekoniecznie odzwierciedla jakość badań, jeżeli popatrzymy np. na liczbę publikacji to już Polska znajduje się na miejscu dziewiętnastym, jeżeli popatrzymy na cytowania, czyli na to jak i jaką wagę publikacje mają dla nauki, bo tu w zależności od dziedziny astronomia nauki fizyczne matematyka plasują się na siedemnastej osiemnastej pozycji są całkiem niezłym wynikiem średnia to jest 2428 zdziałać i wrażeń są tak tak ważna cieszy, ale jest taka zła bardzo jak Rosja zagrały te rakieta zasłuchani słuchacze również pan pocieszył jeśli chodzi o to, ale wrócę tylko pytanie czy ministerstwo jakiś pomysł na ten marketing zaczyna na próbę poprawy wizerunku wg pana to jest jednak część problemu czy państwo się zastanawiają, żeby na arenie międzynarodowej już w innych polskiej nauki polepszyć ja myślę, że główny kierunek działań i polepszyć jakość samych badań, a zatem automatycznie przyjdzie i lepsza pozycja w rankingach, jeżeli chodzi o jakość badań to ostatnio wdrożona właśnie ustawa 20 nowa nowa ustawa o nauce jest bardzo pro jakościowa punkty są przyznawane uczelniom za osiągnięcia naukowe i chociażby już po po tym, jak wzrosła liczba wniosków o granty unijne widać, że uczelnie bardzo poważnie potraktowały ten sygnał projakościowe no właśnie, a co z tymi głosami krytycznymi, które mówią ludzie zamiast szukać nowych wspaniałych odkryć badacze zjawiska to będą siedzieli wymyślali jak grać jak zdobyć jak rozwinięta reforma powoduje, że jeszcze więcej będą siedzieli przy grantach zamiast w laboratorium takie są trendy światowe, że pieniądze dostaje się nie czy się stoi się leży tylko za za aktywność naukową, a tymczasem udział w grantach, zwłaszcza w grantach unijnych to nie tylko jest jakość badań, ale to jest także szeroka współpraca międzynarodowa nie ma szans dostać badań dostać granty na badania, jeżeli te badania nie są na poziomie europejskim w związku z tym wymóg aplikowania o granty jednocześnie przymusza jak gdyby naukowców przymusza uczelnie dotarła wiadomość oznacza że, a tymczasem jak patrzymy na danych Ossowski, ale też na raport NIK-u spadek liczby młodych pracowników naukowych wynika z nieadekwatnych mechanizm motywacyjny do rozwoju naukowego szybkiego uzyskiwania kolejnych stopni naukowych oraz zatrudniania pracowników naukowych głównie w powiązaniu z pracą dydaktyczną, czyli mamy taki fenomen w Polsce na uczelniach woli mieć kogoś, kto będzie dydaktykę zrobił to z punktu widzenia budżetu układu personalnego na uczelni najlepiej robi mniejsze w laboratorium albo chociażby pisał Grand, ale tutaj są bardzo konkretne pomysły wspomniałem o tych pieniądzach unijnych Unia wymaga, żeby wynagrodzenia za udział w projektach unijnych były regulowane w ten sam sposób wynagrodzenie krajowe i to do tej pory było często źle rozumiane, że naukowiec, który podejmuje się trudnego projektu badawczego ze skomplikowanym rozliczaniem ma dużo większe wymogi i im więcej pracy nie może za to dostałem dodatkowego wynagrodzenia nieprawda to jest możliwe komisja Europejska dopuszcza pod warunkiem, że reguły są spójne dla krajowych projektów dla unijnych to ludzie musieli kończyć ministerstwo przygotowuje w tej chwili projekt takich zmian takiego motywacyjnego systemu wynagradzania, gdzie naukowcy uczestniczący w projektach unijnych będą mogli rzeczywiście zarabiać więcej to, że przyciągniemy tak, ale dzisiaj, czyli w dniu nauki polskiej pewnie nie tylko naukowcy nie wybaczyliby, gdy na koniec zadał panu profesorowi pytania czy pan prezes wierzy, że za naszego życia osiągniemy średnią unijną jeśli chodzi o wydatki na naukę w Polsce nie wiem co się z nimi średnią unijną powiem inaczej zadanie, które przede mną pan premier Gowin postawił też sektor krotny wzrost naszego udziału w programie unijnym horyzont Europa z 1% budżetu do 3% wydaje się Mission Impossible, ale są przekonane, że to się uda osiągnąć prof. Grzegorz Wrochna podsekretarz stanu ministerstwo nauki szkolnictwa wyższego bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę dziękuję bardzo, 1735 chwilę informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA