REKLAMA

Upieczony łeb prosięcia - o karnawale

Andymateria
Data emisji:
2020-02-20 14:40
Audycja:
Czas trwania:
14:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria dosiadł 100 litrowej beczki pralka malarzy każdą tarczą hełmem rechot na rozlanej twarzy zatknął na swej kopii upieczony łeb proszę cięcia będzie żarcie będzie picie będzie łup do wzięcia Jacek Kaczmarski oczywiście właśnie dobrze, żebyście państwo czasem puścić tę archaiczną nagrania Jacek Kaczmarski napisał piosenkę walk po walkach posłów karnawałem po obejrzeniu oczywiście obrazu Breugla Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki, żeby państwo Rozwiń » myślę, że to jest głos, który nie przynależy do nikogo faktycznie, jako że zbliżamy się już do tej granicy, chociaż jeszcze w karnawale nawet czwartku całkiem tłustym się z państwem dzisiaj komunikujemy to nagle się okazało, że przecież tego kanonicznego skądinąd obrazu jeszcze za przeproszeniem na warsztat antymateria nie brała co nie dziwi, zwłaszcza że przypominam sobie też taki odcinek antymaterii, gdzie mówiliśmy o poezji inspirowanej malarstwem właśnie czy sztuką szerzej pojętą i wtedy chyba to Jacek Kaczmarski też nam umknął, więc różnie pamiętam panią minęło 7 lat, odkąd zaczęliśmy prowadzić te audycja może nadal się, gdzie prawie 8 więc dużo tego było jednak rzeczywiście o tym, obrazie nie mówiliśmy to jest 1 ze sztandarowych obrazów tego flamandzkiego malarza, a w Wiedniu oryginał można zobaczyć na trasach stara się za masę historię bardzo starannie opisaną, że obraz powstał w 1500 pięćdziesiątym dziewiątym roku został zakupiony przez cesarza Rudolfa drugiego Habsburga i przekazany w 1700 czterdziestym ósmy roku cesarskiego skarbca do Kunsthistorisches Museum, gdzie wisi do dzisiaj jest niezbyt wielki jak na dzisiejsze normy, ale spory, bo ma u podstawy 164,5cm ja próbowałam policzyć postaci na przedstawioną właśnie ty ja nie próbowałam, ale tak tak nie korciło pana ojca potem mnie słabli z Rosją nie no i powyżej setki to lekko Lachowicz cząstek tylko no właśnie musiałabym jakiś znaczniki stawiać na kolejnych łącznie z tymi główkami, które tam gdzieś w oknie majaczą tak nie liczyć się przecież to jest bardzo to jest obraz, który sam sobie oczywiście jest wymaga głębokiego przeczytania, dlatego że on ma poza symboliką postać i scen także taką symbolikę szerszą związaną z nosa postawieniem znaku zapytania do związaną z, a religię, bo to był czas reformacji, kiedy ugruntowały się już nauki Lutra ale kiedy trwa wojna ideologiczna dzięki wynalezieniu ruchomego ruchomej Trzcianki po wspierana przez setki rozmaitych propagandowych druków, na których też znajdował pełno rzecz, więc 12 strona papieska umownie mówiąc i luterańska wypuszczały dziesiątki tekstów satyrycznych jedni drugich obrażali jedni wyższe Ali kościół papieski inni mówili, że papież handluje odpustami itd. tak dalej i wtedy ta walka jeszcze trwała, chociaż już chyba rozpoczął sobór trydencki i drogę, jakby oddał tę walkę również oddając, pokazując walkę w Polsce z karnawałem również oświetlił tę stronę społeczną czy to tę reakcję rzeczywistość, w której toczyła się te wojny ideologiczne między 2 odłamami kościoła, dlaczego mówi pani walkę postu z karnawałem nie walka karnawału w Polsce nie wiem czy powinnam łowisk walka karnawału sposób, ale jednak to pozwali karnawał chronologicznie byłoby może bardziej karnawał postem, a jednak moralnie byłoby postu z karnawałem Otóż ta, a na czym nie chodzi o następstwo czasowe był sobie karnego przyszedł post i powiedział Basta w postaci 2 chudych ryb na czymś w rejon Jaru wiosła nadal podlega personifikacją postu to jest taka łopata do Sejmu składanie obejmowania zabezpiecza na suchych precli, ale bardzo ciekawe jak myślę, że państwo większych sami się przyjrzeć temu obrazowi zobaczyć jak artysta podzielił działa na celne prawą ile strona lewa rozpustne jeszcze się bawiąca w szczególności usterek czwartek nawiasem mówiąc te pączki pani, że kiedyś pączki były nadziewane słoniną i mięsem o pierwsze słyszę, a tradycyjny pączek znany bardzo dawna był nazywany buty to był właśnie pasztecik taki bardzo tłusty teraz jestem z nadziewane konfiturą z róży też moc płatków róż, ale o, ale na liczbę czystą jak się pomyśli o tym w jaki sposób tradycja przybiera rozmaite formy na to możemy wypowiedzieć tak zewnętrzne formy istnieją istota została zapomniana, bo przecież walka postu z karnawałem nie zaczęły się w czasach chrześcijańskich to jest zwyczaj umownie mówiąc pogański czy nawet plemienny z czasów życia plemiennego, który zebrał w związku z przemianami po roku i znamionową przesilenie zimowe, kiedy było wiadomo, że skończył się na skończyły się żywność teraz zaciskamy pasa z tego uczyniono sakralny symbol każdy w każdym z każdej kulturze innych, ale orzekali np. zauważył, że we wszystkich kulturach istniała przemienność święte i czasu nie Świętego i czas powszedni był czasem ciężkiej pracy wyrzeczeń po to, tylko, żeby został wynagrodzony przez święto, które miało być odwzorowaniem polskiego życia, a polskie życie to było wyobrażenie tego, że jemy do syta pijemy jesteśmy nikomu niczego nie bryka iła nawet określił to bardzo ciekawe, że święto to czas formowania brzucha podbrzusza to zostało to głęboko wyryte wnoszą tradycję i to pozostało z tamtych dawnych czasów na trasie nałożyły katechezy nałożyło się dopasowywanie świąt rozmaitych na końcu chrześcijańskich do tych już starszych wcześniejszych obyczajów i nauczanie, które już miało nic wspólnego z rytmem przyrody tym, że na przednówku nie ma co jeść tylko z tym, że musimy się martwić i że musimy liczyć swoje myśli wynosić ku zbawieniu poprzez życzenie prawda co jest bardzo ciekawe na tym obrazie, że on się dzieje w dzień gdyby, ale tak nie do końca wiadomo dlaczego nie wszystkie jego partii są jednakowo oświetlony najjaśniejsza partiach mieści się dokładnie środków z takim geometrycznym centrum obrazu, choć postać, którą oświetla jest na piątym planie jest postać błazna tak to Arlekin, który jest pokazano tyłu w taką czapką z uszami połowę strojów Paszki druga połowa czerwona, który niesie pochodnię zapaloną, ale ten najjaśniejszy punkt nie jest wynikiem oświetlenia przez pochodni to jest próba zwrócenia na niego uwagi przez malarza nie wyróżnia oby się z tej setki innych postaci, gdyby nie to, że na nim dokładnie koncentruje się wzrok widza poprzez rozjaśnienie tego miejsca i poprzez żony dokładnie w centrum i ten władzę, który oświeca drogę idąc bardziej w stronę karnawał niż w stronę postu jest tym symbolicznym osobnikiem, który każe zadać pytanie po co to wszystko, bo to były pytania stawiane w tamtej epoce właśnie, o co walczymy o 1 sytuację i druga swoje wady zalet prawda i rozbawienie i udręczeni czy umęczeni czy orzeczenie no służą innym sferą też oczywiście ale bo sceny, które tutaj odmalowuje być może miały miały swoje miejsce w tych obrzędach karnych toczących się na ulicę nie wszędzie one wyglądały tak jak w Wenecji dla prawdopodobnie lód flamandzki bawił się inaczej natomiast za każdym razem było to święto na opak też było takie odwracanie futra skórką do środka system czy mówiąc na rzecz wkładanie on ubrań Sven nabierz myślenie na opak jest też ma charakter magiczny i rzeczywiście sięga czasów pogańskich nawiasem mówiąc liczba szczegółów przedstawionych na tym obrazie, który zresztą był kopiowany przez syna Pitera trojga 1 nadal 1 kopie mieliśmy nawet tak my mieliśmy mieć zalane domy Polacy, ale niestety nam go Niemcy lub ktoś inny ukradł, by liczba szczegółów, które artysta umieścił tam już, pomijając te postaci, które są charakterystyczną jego produkcją jest tak wielka medialna balował sporo dzieł, na których nie ma nadmiaru postaci, które są niebywale świetnie skomponowane choćby te zimowe polowanie, dla których też jest we Wiedniu, ale całą pewnością to jest obraz, który wymaga nie tylko dokładnego studiowania najlepiej jak przed nim siedzi, ponieważ nie pamiętam czy przed tym obrazem Sławka ławka jest na pewno przed Golgotą, ale kiedyś zasnąłem mniej ale, ale nie wiem czy jest przed tym obrazem nie pamiętam ni mniej chyba są jeszcze są dostępne bardzo drobiazgowe reprodukcyjne dużym ekranie jak i wyświetli tam można się dopatrzyć bardzo ciekawych szczegółów co państwo polecę, ale polecam też poczytania troszkę literatury na ten temat szczególnie w czasach właśnie o połowie szesnastego wieku nie w Polsce w Polsce, chociaż w Polsce też było czekać to był ciekawy czas tolerancji religijnej i o i o tej walce ideologicznej, które się również odbija na tym obrazie dusza moja pragnie postu ciało karnawału ostatnie wersy tekstu Jacka Kaczmarskiego pani do pani bliżej do karnawału czy po prostu tak samo jak Węglowi on zachowuje neutralne dystans ani niczego za dużo bo jakby już swoje życie przeżyła, ale był czas zarówno, kiedy hulał w karnawale, kiedy rzeczywiście od chorowała gotowości proszę uważać w każdym razie przeżyć ten tłusty czwartek z troską o swoje wątroby oraz trzustki co tam jeszcze dość w środku to jeszcze 1 temat pączków Otóż prawdziwy pączek jest smażony naprawdę w myśl najlepsze, jakie jadłam wżyciu z nadzieniem konfitury z płatków róż i smażony naprawdę wmyśl, ale to było dawno jak na panią patrzy nie ma śladów po tych pączków smażonych w maśle żegnamy się z państwem no jednak już w Polsce się usłyszymy tak mi się wydaje tak, licząc od dzisiaj jeszcze nie tak będzie powściągliwie rozmawiać o rzeczach postnych Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik antymateria w czwartki po czternasty 40 w radiu TOK FM a gdy materia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!